ZAKON
O POTVRĐIVANJU SPORAZUMA O OSNIVANJU MEĐUNARODNE ANTIKORUPCIJSKE AKADEMIJE KAO MEĐUNARODNE ORGANIZACIJE

("Sl. glasnik RS - Međunarodni ugovori", br. 8/2011)

ČLAN 1

Potvrđuje se Sporazum o osnivanju Međunarodne antikorupcijske akademije kao međunarodne organizacije potpisan u Beču 2. septembra 2010. godine, u originalu na arapskom, kineskom, engleskom, francuskom, ruskom i španskom jeziku.

ČLAN 2

Tekst Sporazuma u originalu na engleskom jeziku i u prevodu na srpski jezik glasi:

SPORAZUM O OSNIVANJU
MEĐUNARODNE ANTIKORUPCIJSKE AKADEMIJE KAO MEĐUNARODNE ORGANIZACIJE

UGOVORNE STRANE,

IMAJUĆI U VIDU značajan doprinos u borbi protiv korupcije Kancelarije Ujedinjenih nacija za drogu i kriminal (UNODC), kao čuvara Konvencije Ujedinjenih nacija za borbu protiv korupcije (UNCAC);

UVAŽAVAJUĆI pripreme na međunarodnom nivou, a posebno značajne napore Republike Austrije u saradnji sa UNODC, kao i drugih osnivačkih strana u osnivanju Međunarodne antikorupcijske akademije, IACA (u daljem tekstu: "Akademija") i njihovu snažnu podršku Akademiji;

IMAJUĆI U VIDU dugogodišnje napore i stalnu podršku Međunarodne kriminalističko - policijske organizacije (INTERPOL) da stvara i pokreće inicijative radi prevencije i borbe protiv korupcije širom sveta;

IMAJUĆI U VIDU značajnu podršku Evropskog odeljenja za suzbijanje prevara (OLAF) i drugih učesnika u ovom zajedničkom poduhvatu;

NAGLAŠAVAJUĆI globalnu i sveobuhvatnu prirodu ovih inicijativa i značaj težnje za geografskom različitošću;

PREPOZNAJUĆI značaj saradnje u zajedničkim naporima na globalnom i regionalnom nivou u podršci UNCAC-u i drugim odgovarajućim međunarodnim instrumentima;

DELEĆI zajedničke ciljeve u pogledu pružanja tehničke pomoći i izgradnje institucionalnog kapaciteta kao ključnih instrumenata u borbi protiv korupcije;

IMAJUĆI U VIDU da su posedovanje znanja o borbi protiv korupcije, stručne obuke i istraživanja značajne komponente tehničke pomoći i izgradnje institucionalnog kapaciteta;

ŽELEĆI da se poboljšaju zajednički ciljevi osnivanjem Akademije na osnovu multilateralnog sporazuma između država članica UN i međudržavnih organizacija (u daljem tekstu: "Međunarodne organizacije") i pozivajući ih da udruže snage i postanu ugovorne snage ovog sporazuma;

ODGOVARAJUĆI na poziv Republike Austrije da bude domaćin Akademiji u Laksenburgu blizu Beča;

Sporazumele su sledeće:

Član 1

Osnivanje i status

1. Ovim sporazumom se osniva Akademija kao međunarodna organizacija.

2. Akademija stiče svojstvo međunarodnog pravnog lica.

3. Akademija, inter alia, ima pravnu sposobnost da:

a) ugovara;

b) stekne i raspolaže nepokretnom i pokretnom imovinom;

v) pokreće i odgovara na pravne postupke;

g) preduzima druge akcije neophodne za dalje ispunjavanje obaveza i aktivnosti.

4. Akademija funkcioniše u skladu sa Sporazumom.

Član 2

Svrha i aktivnosti

1. Svrha postojanja Akademije je da promoviše delotvorno i efikasno sprečavanje i borbu protiv korupcije putem:

a) obezbeđivanja sticanja znanja o borbi protiv korupcije i stručnih obuka;

b) sprovođenja istraživanja o svim aspektima korupcije;

v) obezbeđivanja drugih vidova tehničke pomoći u borbi protiv korupcije;

g) negovanja saradnje i umrežavanja u borbi protiv korupcije.

2. Aktivnosti Akademije treba da poštuju principe akademske slobode, da dostignu najviše akademske i profesionalne standarde i da se bore sa fenomenom korupcije na sveobuhvatan i interdisciplinaran način, uzimajući u obzir kulturne različitosti, jednakost polova i nedavne napretke u oblasti borbe protiv korupcije na globalnom i regionalnom nivou.

Član 3

Sedište

1. Sedište Akademije je u Laksenburgu, Austriji, pod uslovima koji su dogovoreni između Akademije i Republike Austrije.

2. Akademija može otvoriti svoje prostorije i na drugim lokacijama kako bi podržala svoje aktivnosti.

Član 4

Organi

1. Akademija ima:

a) skupštinu ugovornih strana, u daljem tekstu: "Skupština";

b) upravni odbor, u daljem tekstu: "Odbor";

v) međunarodni viši savetodavni odbor;

g) međunarodni akademski savetodavni odbor;

d) dekana.

Član 5

Skupština ugovornih strana

1. Skupština predstavlja skup ugovornih strana ovog sporazuma za konsultovanje o sveobuhvatnoj politici Akademije i o drugim pitanjima od interesa predviđenim ovim sporazumom.

2. Skupštinu čine predstavnici ugovornih strana. Svaka ugovorna strana bira predstavnika koji će biti član ove skupštine. Svaki član Skupštine ima jedan glas.

3. Posebno, Skupština:

a) usvaja preporuke, koje se odnose na politiku i rukovođenje Akademije, za dalje razmatranje na Odboru;

b) usvaja plan rada i budžet Akademije koji predlaže Odbor;

v) učestvuje u aktivnostima vezanim za povećanje sredstava fonda Akademije u skladu sa članom 11;

g) bira članove Odbora u skladu sa članom 6;

d) odlučuje o isključenju članova Odbora dvotrećinskom većinom;

đ) prati odvijanje aktivnosti Akademije na osnovu, inter alia, izveštaja Odbora;

e) odobrava međunarodne sporazume;

ž) odobrava otvaranje prostorija Akademije u drugim mestima.

4. Skupština se sastaje bar jednom godišnje i donosi odluke prostom većinom ukoliko nije drugačije predviđeno Sporazumom. Skupština usvaja svoja pravila i procedure i bira svoje članove, uključujući predsednika i dva potpredsednika. Članovi Odbora i dekan mogu prisustvovati sastancima Skupštine bez prava glasa.

Član 6

Upravni odbor

1. Akademijom upravlja Upravni odbor sastavljen od ukupno jedanaest članova. Devet članova bira Skupština, pri čemu se uzimaju u obzir njihove kvalifikacije i iskustvo, kao i princip ravnomerne geografske zastupljenosti. Pored toga, UNODC i Republika Austrija imaju pravo da imenuju po jednog člana. Članovi Odbora angažovani su u Odboru u ličnom svojstvu u periodu od šest godina i mogu da budu reizabrani ne više od jedanput. Pri prvom glasanju, pet članova bira se na period od samo tri godine.

2. Posebno, Odbor:

a) odlučuje o strategiji, politikama i smernicama vezanim za aktivnosti Akademije;

b) usvaja pravila kojima se reguliše rad Akademije, uključujući finansijske propise i pravila o radu zaposlenih;

v) imenuje dekana za period od četiri godine, ocenjuje njegov/njen rad i po potrebi razrešava ga dužnosti;

g) uspostavlja, gde je potrebno, savetodavne odbore i imenuje njihove članove;

d) imenuje članove Međunarodnog višeg savetodavnog odbora i Međunarodnog akademskog savetodavnog odbora, uzimajući u obzir njihove profesionalne kvalifikacije i iskustvo, princip ravnomerne geografske zastupljenosti, kao i jednakost polova;

đ) podnosi plan rada i budžet Akademije Skupštini na usvajanje;

e) bira nezavisnog spoljnog revizora;

ž) odobrava godišnje revidirane izjave o računima Akademije;

z) izveštava Skupštinu o napretku rada Akademije;

i) razmatra preporuke Skupštine vezane za politiku i upravljanje Akademije;

j) usvaja strategije i smernice za obezbeđivanje finansijskih sredstava Akademije i podržava napore dekana u ovome;

k) odlučuje o uslovima upisa učesnika u akademskim aktivnostima Akademije;

l) odobrava osnivanje kooperativnih odnosa u skladu sa članom 12;

lj) podnosi međunarodne sporazume Skupštini na usvajanje;

m) ocenjuje i aktivnosti Akademije na osnovu izveštaja dekana i sačinjava preporuke u vezi sa ovim aktivnostima.

3. Odbor se sastaje najmanje jednom godišnje u sedištu Akademije i donosi odluke prostom većinom osim ako nije drugačije predviđeno ovim sporazumom. Svaki član ima jedan glas. Odbor usvaja svoj pravilnik o radu, bira svoje službenike, uključujući predsedavajućeg i zamenika predsedavajućeg i može osnovati komitete neophodne za efikasno funkcionisanje Akademije.

Član 7

Međunarodni viši savetodavni odbor

1. Odbor može biti savetovan od strane Međunarodnog višeg savetodavnog odbora koji se sastoji od najviše petnaest članova koji su eminentne ličnosti sa odličnim preporukama i različitim iskustvom od značaja za rad Akademije.

2. Funkcionisanje Međunarodnog višeg savetodavnog odbora je da se odražava na rad Akademije i da daje primedbe i savete o tome kako najviši standardi Akademije mogu biti postignuti i održani.

3. Članovi Međunarodnog višeg savetodavnog odbora su angažovani u Odboru u ličnom svojstvu u periodu od šest godina sa mogućnošću reizbora. Na prvim izborima sedam članova se bira za period od samo tri godine.

4. Međunarodni viši savetodavni odbor se sastaje najmanje jednom godišnje i donosi odluke većinom glasova. Svaki član ima jedan glas. Međunarodni viši savetodavni odbor usvaja svoj pravilnik o radu i imenuje svoje službenike, uključujući predsedavajućeg i njegovog zamenika.

5. Međunarodni viši savetodavni odbor može da preporuči Odboru lica koja zadovoljavaju kriterijume navedene u stavu 1. ovog člana za izbor članova Međunarodnog višeg savetodavnog odbora.

Član 8

Međunarodni akademski savetodavni odbor

1. Odbor može biti savetovan u pitanjima vezanim za obrazovanje, obuku i istraživanje od strane Međunarodnog akademskog savetodavnog odbora sastavljenog od petnaest članova koji su eminentni akademici ili eksperti sa najvišim kvalifikacijama u oblasti sprovođenja borbe protiv korupcije, obuke i istraživanja i/ili krivičnog pravosuđa i primene zakona koji se odnose na borbu protiv korupcije kao i druge oblasti od značaja za rad Akademije.

2. Članovi Međunarodnog akademskog savetodavnog odbora su angažovani u Odboru u svom ličnom svojstvu na period od šest godina sa mogućnošću reizbora. Na prvim izborima sedam članova biće izabrano na period od samo tri godine.

3. Međunarodni akademski savetodavni odbor se sastaje najmanje jednom godišnje i donosi odluke većinom glasova. Svaki član ima jedan glas. Akademski savetodavni odbor usvaja svoj pravilnik o radu i imenuje svoje službenike, uključujući predsedavajućeg i njegovog zamenika.

4. Međunarodni akademski savetodavni odbor može Odboru da preporuči osobe koje zadovoljavaju kriterijume navedene u stavu 1. ovog člana za izbor članova Međunarodnog akademskog savetodavnog odbora.

Član 9

Dekan

1. Dekan je odgovoran za svakodnevno upravljanje Akademijom i njenim programom rada. Dekan izveštava i odgovoran je Odboru.

2. Posebno, dekan:

a) predstavlja Akademiju;

b) obezbeđuje odgovarajuću administraciju Akademije uključujući ljudske resurse i finansijski menadžment;

v) priprema plan rada i budžet Akademije koji razmatra Odbor, a usvaja Skupština. Program rada uključuje prioritete istraživanja, obuke, plan obuka i razvoj instrumenata;

g) sprovodi program rada i budžet;

d) podnosi odboru godišnje i periodične izveštaje o radu Akademije uključujući godišnje revidirane izjave o računima Akademije;

đ) predlaže uspostavljanje odnosa saradnje u skladu sa članom 13. na dalje odobrenje Odboru;

e) koordinira zajedno rad Akademije i rad ugovornih strana ovog sporazuma i drugih međunarodnih i nacionalnih institucija, agencija i mreže, uzimajući u obzir značajne preporuke i smernice Skupštine i Odbora kao i savete Međunarodnog višeg savetodavnog odbora i Međunarodnog akademskog savetodavnog odbora;

ž) u ime Akademije potpisuje ugovore i sporazume i pregovara o međunarodnim sporazumima koje razmatra Odbor, a odobrava Skupština;

z) aktivno traži odgovarajuća finansijska sredstva za Akademiju i prihvata dobrovoljna sredstva u ime Akademije u skladu sa relevantnim strategijama i smernicama Odbora kao i finansijskim procedurama;

i) preduzima druge zadatke i aktivnosti koje može da predloži Odbor.

Član 10

Zaposleni u Akademiji i administraciji

1. Akademija teži da zaposli i zadrži zaposlene sa najvišim mogućim kvalifikacijama u Akademiji i administraciji.

2. U cilju da maksimizira efikasnost i smanji troškove, Akademija će razviti plan i zaključiti odgovarajuće dogovore za zapošljavanje na određeno vreme ili za osoblje koje bi posećivalo Akademiju i ohrabrivaće države, međunarodne organizacije, univerzitete i druge relevantne institucije da razmotre finansiranje u Akademiji, uključujući i njihov premeštaj.

Član 11

Finansiranje Akademije

1. Iako je dugoročni cilj da Akademija bude samostalna, sredstva Akademije uključuju sledeće:

a) dobrovoljna sredstva ugovornih strana ovog sporazuma;

b) dobrovoljna sredstva iz privatnog sektora i od drugih donatora;

v) školarine, radionice i izdvajanja za pružanje tehničke pomoći, publikacije i drugi prihodi od usluga;

g) prihodi prikupljeni od doprinosa, taksa, usluga i drugih izvora uključujući prihode od fondova i zadužbina.

2. Fiskalna godina Akademije počinje od 1. januara i traje do 31. decembra.

3. Finansijski izveštaji Akademije, koje usvaja Odbor u skladu sa članom 6, stav 2. pod b, biće predmet godišnje nezavisne spoljne revizije čime se zadovoljavaju najviši standardi transparentnosti, odgovornosti i legitimiteta.

4. Ugovorne strane ovog sporazuma se ohrabruju da daju finansijski doprinos Akademiji, uključujući organizovanje zajedničkih donatorskih konferencija.

Član 12

Konsultovanje i razmena informacija

1. Ugovorne strane ovog sporazuma informisaće jedna drugu i konsultovati se po pitanju interesa koji se odnosi na njihovu saradnju predviđenu ovim sporazumom, ili na sastancima Skupštine ili u drugo vreme po potrebi.

2. Konsultovanje i razmena informacija i dokumenata, predviđeno ovim članom, biće učinjeno u skladu sa primenjivim pravilima svake ugovorne strane koja se odnose na otkrivanje informacija, a u skladu sa sporazumima, koje strane mogu da zaključe u cilju zaštite poverljivosti, ograničenja pristupa i bezbednosti razmene informacija. Svaki ovakav sporazum može da se primenjuje i posle prestanka važenja ovog sporazuma, u odnosu na pojedine ugovorne strane, i posle povlačenja te strane iz ovog sporazuma.

Član 13

Saradnja

Akademija može da uspostavi saradnju sa državama, drugim međunarodnim organizacijama kao i javnim i privatnim entitetima koji mogu doprineti radu Akademije.

Član 14

Privilegije i imuniteti

1. Akademija, članovi Skupštine, članovi Odbora, članovi Međunarodnog višeg savetodavnog odbora i Međunarodnog akademskog savetodavnog odbora, dekan, zaposleni i eksperti uživaju određene privilegije i imunitete, u skladu sa dogovorom između Akademije i Republike Austrije.

2. Akademija može da zaključi sporazume sa drugim državama u cilju obezbeđivanja odgovarajućih privilegija i imuniteta.

Član 15

Odgovornost

Ugovorne strane ovog sporazuma nisu odgovorne, individualno ili kolektivno, za bilo kakav dug, odgovornost ili druge obaveze Akademije, izjava o tome će biti uključena u svaki sporazum zaključen sa Akademijom, predviđen članom 14.

Član 16

Dopune

1. Ovaj sporazum može biti izmenjen i dopunjen samo uz saglasnost svih ugovornih strana ovog sporazuma. Obaveštenje takve saglasnosti biće sastavljeno u pisanoj formi depozitaru. Svaki amandman stupa na snagu nakon što depozitar primi obaveštenja od svih ugovornih strana ovog sporazuma, ili na drugi dan koji utvrde ugovorne strane.

Član 17

Prelazne odredbe

1. Ugovorne strane priznaju prelazne odredbe za uspostavljanje i početni rad Akademije, sadržane u Memorandumu koji se odnosi na osnivanje Međunarodne Akademije za borbu protiv korupcije u Laksenburgu, Austrija, 29. januara 2010. godine i slažu se da ih poštuju sve dok organi Akademije ne počnu da funkcionišu.

2. Svaku odluku koja utiče na obaveze koje su preduzete u cilju uspostavljanja i početnog rada Akademije ili koja utiče na stvaranje odgovornosti partnera (UNODC, Asocijacije "Prijatelji Akademije" ili Republike Austrije) može samo jednoglasno doneti Odbor.

Član 18

Stupanje na snagu i deponovanje

1. Ovaj sporazum je otvoren za potpisivanje od strane država članica UN (u daljem tekstu: "države") i međudržavnih organizacija (u daljem tekstu: "međunarodne organizacije") do 31. decembra 2010. godine. Sporazum će biti predmet ratifikacije, prihvatanja ili odobravanja.

2. Države i međunarodne organizacije koje nisu potpisale ovaj sporazum mogu mu naknadno pristupiti.

3. Ovaj sporazum stupa na snagu šezdeset dana nakon dana deponovanja instrumenata ratifikacije, prihvatanja, odobravanja ili pristupanja od strane tri države ili međunarodne organizacije.

4. Za svaku državu ili međunarodnu organizaciju koja ratifikuje, prihvati, odobri ili pristupi ovom sporazumu nakon dana stupanja na snagu, ovaj sporazum stupa na snagu šezdeset dana nakon dana deponovanja instrumenata ratifikacije, prihvatanja, odobravanja ili pristupanja.

5. Savezni ministar za evropske i međunarodne poslove Republike Austrije je depozitar ovog sporazuma.

Član 19

Rešenje spora

Svaki spor koji nastane između Akademije i bilo koje ugovorne strane ovog sporazuma ili između ugovornih strana ovog sporazuma, a odnosi se na tumačenje ili primenu ovog sporazuma ili bilo kog dopunskog sporazuma ili bilo kog pitanja koje utiče na rad Akademije ili na odnose ugovornih strana, a koji ne bude rešen putem pregovora ili na drugi dogovoreni način rešavanja, rešiće se konačnom odlukom suda od tri arbitra: po jedan odabran od svake strane u sporu i treći arbitar koji će predsedavati sudom i biti odabran od strane prva dva arbitra. Ukoliko neka strana u sporu ne izabere svog arbitra u roku od šest meseci od dana imenovanja arbitra druge strane ili ako prva dva arbitra ne uspeju da se dogovore oko trećeg u roku od šest meseci od izbora prva dva arbitra, drugi ili treći arbitar će biti izabran od strane predsednika Međunarodnog suda pravde na zahtev bilo koje strane u sporu.

Član 20

Istupanje

1. Bilo koja ugovorna strana ovog sporazuma može da istupi iz ovog sporazuma obavestivši depozitara pismenim obaveštenjem. Takvo istupanje postaće pravnosnažno tri meseca nakon dospeća obaveštenja depozitaru.

2. Istupanje ugovorne strane iz ovog sporazuma neće ograničiti, smanjiti ili na drugi način uticati na prilog ugovorne strane, ako je ugovorna strana dala neki prilog pre datuma pravosnažnog istupanja.

Član 21

Raskid

1. Ugovorne strane ovog sporazuma, postupajući jednoglasno, mogu raskinuti ovaj sporazum bilo kada i okončati rad Akademije dostavljanjem pismenog obaveštenja depozitaru. Imovina Akademije koja preostane, nakon podmirenja troškova u vezi sa sopstvenim pravnim obavezama Akademije, biće raspoređena u skladu sa jednoglasnom odlukom Skupštine.

2. Odredbe ovog sporazuma nastaviće da se primenjuju posle raskida Sporazuma u meri koja je potrebna da se omogući raspolaganje imovinom i podmirivanje računa.

Sačinjen u Beču 2. septembra 2010. godine, na arapskom, kineskom, engleskom, francuskom, ruskom i španskom jeziku, svaki tekst je podjednako autentičan.

ČLAN 3

O izvršavanju ovog sporazuma stara se ministarstvo nadležno za pravosuđe.

ČLAN 4

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije - Međunarodni ugovori".