STATUT
GRADA KRUŠEVCA

("Sl. list grada Kruševca", br. 8/2008 i 5/2011)

 

I - OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Grad Kruševac (u daljem tekstu: Grad) je teritorijalna jedinica u kojoj građani ostvaruju lokalnu samoupravu.

Grad obavlja poslove opštine utvrđene Ustavom, poslove koje mu Republika Zakonom poveri kao i druge poslove utvrđene zakonom i ovim Statutom.

Član 2

Teritoriju Grada čine naseljena mesta odnosno područja katastarskih opština utvrđena Zakonom i to:

Red.
br.

Naseljeno mesto

Katastarska opština

1

2

3

1.

Bela Voda

Bela Voda

2.

Belasica

Belasica

3.

Bivolje

Bivolje

4.

Bovan

Bovan

5.

Boljevac

Boljevac

6.

Brajkovac

Brajkovac

7.

Bukovica

Bukovica

8.

Buci

Buci

9.

Velika Kruševica

Velika Kruševica

10.

Velika Lomnica

Lomnica

11.

Veliki Kupci

Kupci

12.

Mali Kupci

 

13.

Veliki Šiljegovac

Veliki Šiljegovac

14.

Boince

 

15.

Veliko Golovode

Veliko Golovode

16.

Veliko Krušince

Krušince

17.

Malo Krušince

 

18.

Vitanovac

Vitanovac

19.

Vratare

Vratare

20.

Vučak

Vučak

21.

Gavez

Gavez

22.

Gaglovo

Gaglovo

23.

Gari

Gari

24.

Globare

Globare

25.

Globoder

Globoder

26.

Gornji Stepoš

Gornji Stepoš

27.

Grevci

Grevci

28.

Grkljane

Grkljane

29.

Dvorane

Dvorane

30.

Dedina

Dedina

31.

Doljane

Doljane

32.

Donji Stepoš

Donji Stepoš

33.

Đunis

Đunis

34.

Zdravinje

Zdravinje

35.

Zebica

Zebica

36.

Zubovac

Zubovac

37.

Jablanica

Jablanica

38.

Jasika

Jasika

39.

Jošje

Jošje

40.

Kamenare

Kamenare

41.

Kaonik

Kaonik

42.

Kapidžija

Kapidžija

43.

Kobilje

Kobilje

44.

Komorane

Komorane

45.

Konjuh

Konjuh

46.

Krvavica

Krvavica

47.

Kruševac

Kruševac

48.

Kukljin

Kukljin

49.

Lazarevac

Lazarevac

50.

Lazarica

Lazarica

51.

Lipovac

Lipovac

52.

Lovci

Lovci

53.

Lukavac

Lukavac

54.

Ljubava

Ljubava

55.

Majdevo

Majdevo

56.

Suvaja

 

57.

Makrešane

Makrešane

58.

Mala Vrbnica

Mala Vrbnica

59.

Mala Reka

Mala Reka

60.

Mali Šiljegovac

Mali Šiljegovac

61.

Malo Golovode

Malo Golovode

62.

Mačkovac

Mačkovac

63.

Meševo

Meševo

64.

Modrica

Modrica

65.

Mudrakovac

Mudrakovac

66.

Naupare

Naupare

67.

Padež

Padež

68.

Pakašnica

Pakašnica

69.

Parunovac

Parunovac

70.

Pasjak

Pasjak

71.

Pepeljevac

Pepeljevac

72.

Begovo Brdo

 

73.

Koševi

 

74.

Petina

Petina

75.

Pozlata

Pozlata

76.

Poljaci

Poljaci

77.

Ribare

Ribare

78.

Ribarska Banja

 

79.

Rlica

Rlica

80.

Rosica

Rosica

81.

Sebečevac

Sebečevac

82.

Sezemče

Sezemče

83.

Slatina

Slatina

84.

Srndalje

Srndalje

85.

Srnje

Srnje

86.

Stanci

Stanci

87.

Sušica

Sušica

88.

Tekija

Tekija

89.

Dobromir

Dobromir

90.

Trebotin

Trebotin

91.

Žabare

Žabare

92.

Trmčare

Trmčare

93.

Ćelije

Ćelije

94.

Cerova

Cerova

95.

Crkvina

Crkvina

96.

Čitluk

Čitluk

97.

Šavrane

Šavrane

98.

Šanac

Šanac

99.

Šašilovac

Šašilovac

100.

Šogolj

Šogolj

101.

Štitare

Štitare

Granice Grada utvrđene su granicama odgovarajućih katastarskih opština sa njegove teritorije.

Član 3

Grad ima svojstvo pravnog lica.

Grad predstavlja i zastupa gradonačelnik.

Sedište Grada je u Kruševcu, Gazimestanska broj 1.

Član 4

Na teritoriji Grada u službenoj upotrebi je srpski jezik i ćirilično pismo.

Član 5

Grad ima simbole koji izražavaju njegove istorijske, kulturne, privredne i geografske posebnosti.

Simboli Grada su: grb, pečat i zastava.

Grb Grada predstavlja štit sa kulom, koja svojim gornjim delom prerasta okvire štita. U srednjem delu grba nalazi se pehar u čijem se gornjem delu nalazi ratnička kaciga. U donjem delu pehara ispisana je 1371. godina.

Pečat Grada predstavlja linearno oblikovanje grba Grada sa natpisom "Grad Kruševac", oko grba i natpisa opisan je pravilan krug. Oko kruga izvučena je nepravilna linija koja daje izgled starog pečata.

Osnovna podloga zastave je bordo-crvena, koja sugeriše vladarsku odeću, ali i bitke na Kosovu, sa elementima boje božura. Opervaže su istaknute zlatnom linijom. Nema ivične bordure. Na osnovnoj podlozi u gornjem delu zastave nalazi se grb Grada.

Zastava se završava resama zlatne boje.

Način upotrebe simbola Grada uređuje se odlukom Skupštine Grada.

Član 6

Praznik Grada je:

- 28. jun - Vidovdan

Član 7

Skupština grada odlučuje o nazivima ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove lokalne samouprave.

Kriterijumi i postupak za utvrđivanje naziva iz prethodnog stava uređuju se posebnom odlukom Skupštine grada.

Član 8

Skupština grada dostavlja predlog Statuta i predlog drugih akta kojima se uređuju praznici i nazivi ulica, trgova i drugih delova naseljenih mesta ministarstvu nadležnom za poslove lokalne samouprave radi davanja saglasnosti.

Član 9

Grad ustanovljava nagrade Grada, priznanja i zvanje počasnog građanina.

Vrste nagrada i priznanja i uslovi i način njihovog dodeljivanja kao i uslovi i način dodeljivanja zvanja počasnog građanina uređuju se odlukom Skupštine grada.

Član 10

Grad u skladu sa zakonom sarađuje sa gradovima i opštinama u zemlji i inostranstvu.

Odluku o uspostavljanju saradnje, odnosno zaključenju sporazuma o saradnji iz prethodnog stava, donosi Skupština grada uz saglasnost Vlade.

Grad može osnivati svoja udruženja u skladu sa Ustavom i zakonom.

Organi Grada mogu sarađivati sa nevladinim organizacijama, humanitarnim i drugim organizacijama u skladu sa Zakonom.

Član 11

Radi ostvarivanja svojih prava i dužnosti i zadovoljavanja potreba stanovništva Grad može osnovati preduzeća, ustanove i druge organizacije koje vrše javnu službu u skladu sa zakonom i ovim Statutom.

Grad može ugovorom na načelima konkurencije i javnosti poveriti pravnom ili fizičkom licu obavljanje poslova iz prethodnog stava.

Član 12

Radi zadovoljavanja opštih, zajedničkih i svakodnevnih potreba građana u Gradu se obrazuju mesne zajednice i drugi oblici mesne samouprave.

Član 13

Građani koji imaju biračko pravo i prebivalište na teritoriji Grada upravljaju poslovima Grada putem građanske inicijative, zbora građana, referendumom i preko svojih predstavnika u Skupštini grada.

Član 14

Radi zaštite individualnih i kolektivnih prava i interesa građana i opšte kontrole rada uprave i javnih službi, ustanovljava se zaštitnik građana.

Nadležnost, ovlašćenja, način postupanja, izbora i prestanka dužnosti zaštitnika građana uređuje se posebnom odlukom Skupštine.

Član 15

Rad organa Grada je dostupan javnosti.

II - POSLOVI GRADA

Član 16

Grad preko svojih organa u skladu sa Ustavom i zakonom:

1. donosi programe razvoja;

2. donosi urbanističke planove;

3. donosi budžet i završni račun;

4. utvrđuje stope izvornih prihoda grada, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada;

5. uređuje i obezbeđuje obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti (prečišćavanje i distribucija vode, proizvodnja i snabdevanje parom i toplom vodom, linijski, gradski i prigradski prevoz putnika u drumskom saobraćaju, održavanje čistoće u gradu i naseljima, održavanje deponije, uređivanje, održavanje i korišćenje pijaca, parkova, zelenih, rekreacionih i drugih javnih površina, javnih parkirališta, javne rasvete, uređivanje i održavanje grobalja i sahranjivanje i dr.), kao i organizacione, materijalne i druge uslove za njihovo obavljanje;

6. stara se o održavanju stambenih zgrada i bezbednosti njihovog korišćenja i utvrđuje visinu naknade za održavanje stambenih zgrada;

7. sprovodi postupak iseljenja bespravno useljenih lica u stanove i zajedničke prostorije u stambenim zgradama;

8. donosi programe uređenja građevinskog zemljišta, uređuje i obezbeđuje vršenje poslova uređenja i korišćenja građevinskog zemljišta i utvrđuje visinu naknade za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta;

9. donosi programe i sprovodi projekte lokalnog ekonomskog razvoja i stara se o unapređenju opšteg okvira za privređivanje u jedinici lokalne samouprave;

10. uređuje i obezbeđuje korišćenje poslovnog prostora kojim upravlja, utvrđuje visinu naknade za korišćenje poslovnog prostora i vrši nadzor nad korišćenjem poslovnog prostora;

11. stara se o zaštiti životne sredine, donosi programe korišćenja i zaštite prirodnih vrednosti i programe zaštite životne sredine odnosno lokalne akcione i sanacione planove, u skladu sa strateškim dokumentima i svojim interesima i specifičnostima i utvrđuje posebnu naknadu za zaštitu i unapređenje životne sredine;

12. uređuje i obezbeđuje obavljanje poslova koji se odnose na izgradnju, rehabilitaciju i rekonstrukciju, održavanje, zaštitu, korišćenje, razvoj i upravljanje lokalnim i nekategorisanim putevima kao i ulicama u naselju;

13. uređuje i obezbeđuje posebne uslove i organizaciju auto-taksi prevoza putnika;

14. određuje delove obale i vodenog prostora na kojima se mogu graditi hidrograđevinski objekti i postavljati plovni objekti;

15. osniva robne rezerve i utvrđuje njihov obim i strukturu uz saglasnost nadležnog ministarstva radi zadovoljavanja potreba lokalnog stanovništva;

16. osniva ustanove i organizacije u oblasti osnovnog obrazovanja, kulture, primarne zdravstvene zaštite, fizičke kulture, sporta, dečje i socijalne zaštite i turizma, prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje;

17. osniva ustanove u oblasti socijalne zaštite i prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje, daje dozvole za početak rada ustanova socijalne zaštite koje osnivaju druga pravna i fizička lica, utvrđuje ispunjenost uslova za pružanje usluga socijalne zaštite, utvrđuje normative i standarde za obavljanje delatnosti ustanova čiji je osnivač, donosi propise o pravima u socijalnoj zaštiti i obavlja poslove državnog staratelja;

18. organizuje vršenje poslova u vezi sa zaštitom kulturnih dobara od značaja za grad, podstiče razvoj kulturnog i umetničkog stvaralaštva, obezbeđuje sredstva za finansiranje i sufinansiranje programa i projekata u oblasti kulture od značaja za grad i stvara uslove za rad muzeja i biblioteka i drugih ustanova kulture čiji je osnivač;

19. organizuje zaštitu od elementarnih i drugih većih nepogoda i zaštitu od požara i stvara uslove za njihovo otklanjanje, odnosno ublažavanje njihovih posledica;

20. donosi osnove zaštite, korišćenja i uređenja poljoprivrednog zemljišta i stara se o njihovom sprovođenju, određuje erozivna područja, stara se o korišćenju pašnjaka i odlučuje o privođenju pašnjaka drugoj kulturi;

21. uređuje i utvrđuje način korišćenja i upravljanja izvorima, javnim bunarima i česmama, utvrđuje vodoprivredne uslove, izdaje vodoprivredne saglasnosti i vodoprivredne dozvole za objekte od lokalnog značaja;

22. stara se i obezbeđuje uslove za očuvanje, korišćenje i unapređenje područja sa prirodnim lekovitim svojstvima;

23. podstiče i stara se o razvoju turizma na svojoj teritoriji i utvrđuje visinu boravišne takse;

24. stara se o razvoju i unapređenju ugostiteljstva, zanatstva i trgovine, uređuje radno vreme, mesta na kojima se mogu obavljati određene delatnosti i druge uslove za njihov rad;

25. upravlja imovinom grada i koristi sredstva u državnoj svojini i stara se o njihovom očuvanju i uvećanju;

26. uređuje i organizuje vršenje poslova u vezi sa držanjem i zaštitom domaćih i egzotičnih životinja;

27. organizuje vršenje poslova pravne zaštite svojih prava i interesa;

28. obrazuje organe, organizacije i službe za potrebe Grada i uređuje njihovu organizaciju i rad;

29. pomaže razvoj različitih oblika samopomoći i solidarnosti sa licima sa posebnim potrebama, kao i sa licima koja su suštinski u nejednakom položaju sa ostalim građanima i podstiče aktivnosti i pruža pomoć organizacijama invalida i drugim socijalno humanitarnim organizacijama na svojoj teritoriji;

30. podstiče i pomaže razvoj zadrugarstva;

31. organizuje Službu pravne pomoći građanima;

32. stara se o zaštiti i ostvarivanju ličnih i kolektivnih prava nacionalnih manjina i etničkih grupa;

33. stara se o javnom informisanju od lokalnog značaja i obezbeđuje uslove za javno informisanje na jeziku nacionalnih manjina koji se koristi na teritoriji grada u skladu sa zakonom;

34. propisuje prekršaje za povrede gradskih propisa;

35. obrazuje inspekcijske službe i vrši inspekcijski nadzor nad izvršenjem propisa i drugih opštih akata iz nadležnosti Grada, obezbeđuje i organizuje vršenje poslova komunalne policije;

36. uređuje organizaciju i rad mirovnih veća;

37. uređuje i obezbeđuje upotrebu imena, grba i drugog obeležja Grada;

38. obavlja i druge poslove od neposrednog interesa za građane u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim Statutom.

Član 17

Grad može poveriti mesnoj zajednici ili drugom obliku mesne samouprave vršenje određenih poslova iz izvornog delokruga i preneti joj sredstva za te poslove.

Poveravanje poslova iz prethodnog stava vrši se odlukom Skupštine grada.

III - ORGANI GRADA

Član 18

Organi Grada su Skupština grada, Gradonačelnik, Gradsko veće i Gradska uprava.

1. Skupština grada:

Član 19

Skupština grada, u skladu sa Zakonom:

1. donosi Statut Grada i Poslovnik Skupštine;

2. donosi budžet i završni račun Grada;

3. utvrđuje stope izvornih prihoda grada, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada;

4. donosi program razvoja grada i pojedinih delatnosti;

5. donosi urbanistički plan grada i uređuje korišćenje građevinskog zemljišta;

6. donosi propise i druge opšte akte;

7. raspisuje gradski referendum i referendum na delu teritorije grada, izjašnjava se o predlozima sadržanim u građanskoj inicijativi i utvrđuje predlog oduke o samodoprinosu;

8. osniva službe i javna preduzeća, ustanove i organizacije u oblasti osnovnog obrazovanja, kulture, primarne zdravstvene zaštite, fizičke kulture, sporta, dečije i socijalne zaštite i turizma i vrši nadzor nad njihovim radom;

9. imenuje i razrešava upravni i nadzorni odbor, imenuje i razrešava direktore javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi čiji je osnivač i daje saglasnost na njihove statute u skladu sa zakonom;

10. bira i razrešava predsednika skupštine i zamenika predsednika Skupštine;

11. postavlja i razrešava sekretara i zamenika sekretara Skupštine;

12. bira i razrešava gradonačelnika, zamenika gradonačelnika i članove Gradskog veća;

13. utvrđuje gradske takse i druge lokalne prihode koji gradu pripadaju po zakonu;

14. utvrđuje naknadu za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta;

15. donosi akt o javnom zaduživanju grada u skladu sa zakonom kojim se uređuje javni dug;

16. propisuje radno vreme ugostiteljskih, trgovinskih i zanatskih objekata;

17. daje mišljenje o republičkom i regionalnom prostornom planu;

18. daje mišljenje o zakonima kojima se uređuju pitanja od interesa za grad;

19. utvrđuje simbole Grada i daje saglasnost na upotrebu imena, grba i drugih obeležja grada;

20. utvrđuje praznik Grada i odlučuje o nazivima ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta na teritoriji grada uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove lokalne samouprave;

21. donosi akt o organizaciji Gradske uprave na predlog Gradskog veća;

22. postavlja zaštitnika građana;

23. postavlja Gradskog javnog pravobranioca i njegove zamenike;

24. pokreće postupak za zaštitu prava lokalne samouprave pred Ustavnim sudom;

25. donosi program pribavljanja nepokretnosti za potrebe Grada u skladu sa zakonom;

26. odlučuje o pribavljanju i otuđenju imovine Grada;

27. odlučuje o davanju na korišćenje, odnosno zakup sredstava u državnoj svojini koje koriste organi Grada u skladu sa zakonom, o čemu ugovor zaključuje gradonačelnik ili drugo lice koje ovlasti Skupština;

28. odlučuje o pribavljanju i otuđenju opreme veće vrednosti u skladu sa zakonom;

29. odlučuje o pribavljanju prevoznih sredstava za potrebe organa Grada;

30. odlučuje o saradnji i udruživanju sa drugim gradovima i opštinama, o udruživanju sredstava i obrazovanju zajedničkih organa, preduzeća, ustanova i drugih organizacija i službi u skladu sa zakonom;

31. odlučuje o uspostavljanju saradnje, odnosno zaključenju sporazuma o saradnji sa drugim gradovima i opštinama drugih država uz saglasnost Vlade;

32. odlučuje o saradnji sa nevladinim organizacijama, humanitarnim organizacijama i drugim organizacijama, u skladu sa zakonom;

33. razmatra izveštaj o radu i daje saglasnost na programe rada korisnika budžeta;

34. daje saglasnost na programe poslovanja javnih preduzeća čiji je osnivač;

35. obavlja i druge poslove utvrđene Zakonom, ovim Statutom i odlukama Skupštine.

Član 20

Skupštinu grada čine odbornici izabrani na neposrednim izborima tajnim glasanjem, u skladu sa Zakonom i ovim Statutom.

Skupština grada ima 70 odbornika.

Član 21

Odbornici imaju pravo da od gradskih organa, organizacija i službi dobijaju obaveštenja, potrebna za obavljanje njihovih funkcija, kao i da pokrenu pitanja iz nadležnosti Grada.

Odbornik ima pravo na naknadu troškova u vezi sa vršenjem odborničke funkcije u skladu sa odlukom Skupštine.

Član 22

Skupština grada odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja odbornika.

Odluke se donose većinom glasova prisutnih odbornika.

O donošenju Statuta, Programa razvoja, budžeta urbanističkih planova, utvrđivanju predloga Odluke o samodoprinosu, izboru predsednika Skupštine, zamenika predsednika Skupštine, gradonačelnika, zamenika gradonačelnika, članova Gradskog veća, Skupština odlučuje većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Član 23

Sednicu Skupštine grada saziva predsednik Skupštine po potrebi, a najmanje jednom u tri meseca.

Predsednik Skupštine je dužan da sednicu zakaže na zahtev gradonačelnika, Gradskog veća ili 1/3 odbornika, u roku od 7 dana od dana podnošenja zahteva, tako da dan održavanja sednice bude najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva.

Ako predsednik Skupštine ne zakaže sednicu u roku iz prethodnog stava sednicu može zakazati podnosilac zahteva, a predsedava odbornik koga odredi podnosilac zahteva.

Predsednik Skupštine može odložiti sednicu koju je sazvao samo u slučaju kad ne postoji kvorum potreban za rad, a u drugim slučajevima o odlaganju sednice odlučuje Skupština.

Član 24

Sednice Skupštine grada i njenih radnih tela su javne.

Skupština grada može odlučiti da sednica Skupštine grada ne bude javna iz razloga bezbednosti i drugih razloga utvrđenih zakonom.

a) Radna tela Skupštine grada

Član 25

Skupština grada osniva stalna ili povremena radna tela, savete i komisije, za razmatranje pitanja iz njene nadležnosti.

Radna tela razmatraju pitanja iz nadležnosti Skupštine grada, daju mišljenje na predloge odluka i drugih akata koje donosi Skupština grada i obavljaju druge poslove utvrđene ovim Statutom i Poslovnikom.

Predsednik saveta odnosno komisije bira se iz reda odbornika, a članovi mogu biti birani iz reda građana.

Član 26

Skupština grada po potrebi obrazuje povremena radna tela (komisije, radne grupe i dr.) radi obavljanja određenih zadataka iz svoje nadležnosti.

Član 27

Skupština obrazuje stalna radna tela:

Komisiju za propise; Komisiju za kadrovska i administrativna pitanja; Komisiju za predstavke i žalbe; Komisiju za saradnju Grada sa drugim opštinama i gradovima u zemlji i inostranstvu; Komisiju za rad mesnih zajednica; Komisiju za utvrđivanje naziva ulica i trgova; Savet za budžet i finansije; Savet za urbanizam, komunalne delatnosti i zaštitu životne sredine; Savet za privredu; Savet za društvene delatnosti; Savet za poljoprivredu, šumarstvo i vodoprivredu; Savet za omladinu i sport; Savet za socijalno-ekonomska pitanja, Savet za rodnu ravnopravnost.

Član 28

Poslovnikom Skupštine Grada detaljnije se uređuje delokrug i način rada stalnih radnih tela.

Član 29

Stalni saveti i komisije imaju 9 članova.

Odborničke grupe predlažu članove saveta i komisija srazmerno broju odbornika koje imaju u Skupštini grada.

Odbornik može biti član jednog ili više radnih tela.

Radno telo je izabrano ako je za njega glasala većina prisutnih odbornika.

U slučaju da radno telo ne bude izabrano, ceo postupak se ponavlja.

Član 30

Skupština može i pre isteka roka na koji su imenovani, razrešiti pojedine članove komisija i saveta i izabrati nove putem pojedinačnog kandidovanja i izbora.

Predlog za razrešenje i izbor članova komisije - saveta podnosi odbornička grupa.

Razrešeni su i izabrani članovi komisije za čije je razrešenje i izbor glasala većina prisutnih odbornika.

b) Prava i dužnosti odbornika

Član 31

Pravo je i dužnost odbornika da učestvuje u radu Skupštine grada i njenih radnih tela; podnosi Skupštini predloge propisa i drugih akata i amandmane na predloge propisa i učestvuje u drugim aktivnostima Skupštine u skladu sa Poslovnikom.

Član 32

Odbornik ne može biti pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen za izraženo mišljenje ili davanje glasa na sednici Skupštine i njenih radnih tela.

v) Predsednik i sekretar Skupštine

Član 33

Skupština bira predsednika Skupštine grada iz reda odbornika na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine grada.

Član 34

Predsednik Skupštine organizuje rad Skupštine grada, saziva i predsedava njenim sednicama, stara se o ostvarivanju javnosti rada Skupštine, potpisuje akta koja je donela Skupština i obavlja druge poslove utvrđene zakonom, ovim Statutom i Poslovnikom Skupštine.

Član 35

Predsednika Skupštine predlaže najmanje 1/3 odbornika.

Odbornik može da učestvuje u predlaganju samo jednog kandidata.

Za predsednika Skupštine izabran je kandidat koji je dobio većinu glasova ukupnog broja odbornika.

Ako je predloženo više kandidata, a ni jedan nije dobio potrebnu većinu, glasanje se ponavlja i to između dva kandidata koji su dobili najveći broj glasova.

Ako ni u drugom krugu predsednik Skupštine ne bude izabran postupak izbora se ponavlja.

Član 36

Predsednik Skupštine može biti razrešen i pre isteka vremena za koje je izabran, na isti način na koji je biran.

Član 37

Predsednik Skupštine je na stalnom radu.

Član 38

Predsednik Skupštine ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti, sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Zamenik predsednika Skupštine bira se i razrešava na isti način kao i predsednik Skupštine.

Zamenik predsednika Skupštine može biti na stalnom radu o čemu odlučuje Skupština grada.

Član 39

Skupština grada ima sekretara koga na predlog predsednika Skupštine postavlja Skupština grada na vreme od četiri godine, u skladu sa uslovima koji su propisani Zakonom.

Sekretar se stara o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Skupštine i njenih radnih tela i rukovodi administrativnim poslovima vezanim za njihov rad.

Član 40

Skupština grada može na predlog predsednika Skupštine razrešiti sekretara i pre isteka mandata.

Član 41

Sekretar Skupštine ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti.

Zamenik sekretara Skupštine grada postavlja se i razrešava na isti način i pod istim uslovima kao i sekretar.

Član 42

Način pripreme, vođenje i rad sednice Skupštine i radnih tela, prava i dužnosti odbornika i druga pitanja vezana za rad Skupštine uređuju se Poslovnikom Skupštine.

2. Izvršni organi Grada

Član 43

Izvršni organi grada su Gradonačelnik i gradsko veće.

Gradonačelnik

Član 44

Gradonačelnika bira Skupština grada, iz reda odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine grada.

Gradonačelnik ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Predsednik Skupštine grada predlaže kandidata za gradonačelnika.

Kandidat za gradonačelnika predlaže kandidata za zamenika gradonačelnika iz reda odbornika, koga bira Skupština grada na isti način kao gradonačelnika.

Gradonačelniku i zameniku gradonačelnika izborom na ove funkcije prestaje mandat odbornika u Skupštini grada.

Gradonačelnik i zamenik gradonačelnika su na stalnom radu u Gradu.

Član 45

Gradonačelnik:

1. predstavlja i zastupa Grad;

2. predlaže način rešavanja pitanja o kojima odlučuje Skupština;

3. naredbodavac je za izvršavanje budžeta;

4. usmerava i usklađuje rad Gradske uprave;

5. predstavlja Gradsko veće, saziva i vodi njegove sednice i odgovara za zakonitost rada Veća;

6. postavlja i razrešava pomoćnike gradonačelnika;

7. donosi pojedinačne akte za koje je ovlašćen zakonom, ovim Statutom ili odlukom Skupštine;

8. utvrđuje poslove Gradske uprave kao i način i mesto njihovog vršenja u mesnim zajednicama;

9. vrši i druge poslove utvrđene ovim Statutom i drugim aktima Grada.

3. Gradsko veće

Član 46

Gradsko veće je izvršni organ grada.

Gradsko veće čine gradonačelnik, zamenik gradonačelnika i 9 članova Gradskog veća.

Članove gradskog veća bira Skupština grada na period od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom od ukupnog broja odbornika.

Kandidate za članove Gradskog veća predlaže kandidat za gradonačelnika.

Kada odlučuje o izboru gradonačelnika, Skupština grada istovremeno odlučuje o izboru zamenika gradonačelnika i članova Gradskog veća.

Gradonačelnik je predsednik Gradskog veća.

Zamenik gradonačelnika je član Gradskog veća po funkciji.

Član 47

Članovi Gradskog veća koje bira Skupština grada ne mogu istovremeno biti i odbornici.

Članovi Veća mogu biti zaduženi za jedno ili više određenih područja iz nadležnosti Grada.

Članovi Gradskog veća mogu biti na stalnom radu u Gradu.

Član 48

Gradsko veće:

1. predlaže Statut, Program razvoja, budžet i druge odluke i akte koje donosi skupština;

2. neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine grada;

3. donosi odluku o privremenom finansiranju u slučaju da Skupština grada ne donese budžet pre početka fiskalne godine;

4. vrši nadzor nad radom Gradske uprave, poništava ili ukida akte Gradske uprave koji nisu u saglasnosti sa zakonom, Statutom i drugim opštim aktom ili odlukom koje donosi Grad;

5. rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana, preduzeća i ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti grada;

6. stara se o izvršavanju poverenih nadležnosti iz okvira prava i dužnosti Republike;

7. postavlja i razrešava načelnika Gradske uprave i zamenika načelnika;

8. donosi Poslovnik o svom radu na predlog gradonačelnika;

9. utvrđuje kriterijume i merila za određivanje visine zarada i ostalih primanja zaposlenih i postavljenih lica u Gradskoj upravi i drugim službama i ostvarivanje drugih prava i obaveza ukoliko nisu regulisana zakonom i kolektivnim ugovorom;

10. uređuje uslove i način korišćenja prevoznih sredstava i odlučuje o njihovom otuđenju;

11. daje saglasnost na cene komunalnih usluga;

12. daje saglasnost na akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta javnih preduzeća;

13. daje saglasnost na investicione odluke i druge odluke u skladu sa zakonom kojim se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa za koje nije određeno da saglasnost daje Skupština;

14. daje saglasnost na finansijske planove mesnih zajednica;

15. razmatra izveštaje o radu javnih preduzeća čiji je osnivač Grad;

16. obavlja i druge poslove utvrđene ovim Statutom i odlukama Skupštine.

Član 49

Gradonačelnik predstavlja Gradsko veće, saziva i vodi njegove sednice.

Gradonačelnik je odgovoran za zakonitost rada Gradskog veća.

Gradonačelnik je dužan da obustavi od primene odluku Gradskog veća za koju smatra da nije saglasna zakonu.

Član 50

Gradsko veće može da odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja njegovih članova.

Gradsko veće odlučuje većinom glasova prisutnih članova.

O predlogu Statuta, budžeta i urbanističkih planova odlučuje se većinom glasova od ukupnog broja članova Veća.

Organizacija, način rada i odlučivanja Gradskog veća, detaljnije se uređuje njegovim Poslovnikom.

Član 51

Gradonačelnik i Gradsko veće redovno izveštavaju Skupštinu grada, po sopstvenoj inicijativi ili na njen zahtev, o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine grada.

Član 52

Gradonačelnik može biti razrešen pre isteka vremena na koje je biran na obrazložen predlog najmanje trećine odbornika, na isti način na koji je izabran.

O predlogu za razrešenje gradonačelnika mora se raspravljati i odlučivati u roku od 15 dana od dana dostavljanja predloga predsedniku Skupštine.

Ako Skupština ne razreši gradonačelnika, odbornici koji su podneli predlog za razrešenje ne mogu ponovo predložiti razrešenje gradonačelnika pre isteka roka od šest meseci od odbijanja prethodnog predloga.

Član 53

Razrešenjem gradonačelnika prestaje mandat zamenika Gradonačelnika i Gradskog veća.

Zamenik gradonačelnika, odnosno član Gradskog veća, mogu biti razrešeni pre isteka vremena na koje su birani, na predlog gradonačelnika ili najmanje jedne trećine odbornika, na isti način na koji su izabrani.

Istovremeno sa predlogom za razrešenje zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća, gradonačelnik je dužan da Skupštini grada podnese predlog za izbor novog zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća, koja istovremeno donosi odluku o razrešenju i izboru.

Gradonačelnik, zamenik gradonačelnika ili član Gradskog veća koji su razrešeni ili su podneli ostavku, ostaju na dužnosti i vrše tekuće poslove, do izbora novog gradonačelnika, zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća.

4. Gradska uprava

Član 54

Gradska uprava:

1. Priprema nacrte propisa i drugih akata koje donosi Skupština grada, Gradonačelnik i Gradsko veće;

2. izvršava odluke i druge akte Skupštine grada, Gradonačelnika i Gradskog veća;

3. rešava u upravnom postupku u prvom stepenu o pravima i dužnostima građana, preduzeća, ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti grada;

4. obavlja poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata Skupštine grada;

5. izvršava zakone i druge propise čije je izvršavanje povereno Gradu;

6. obavlja stručne i druge poslove koje utvrdi Skupština grada, Gradonačelnik i Gradsko veće.

Član 55

Gradska uprava se organizuje kao jedinstveni organ.

U okviru Gradske uprave za vršenje srodnih poslova obrazuju se unutrašnje organizacione jedinice (odseci, grupe i dr).

Organizacija, delokrug i način rada Gradske uprave utvrđuje se odlukom Skupštine grada u skladu sa Zakonom.

Član 56

Gradskom upravom kao jedinstvenim organom rukovodi načelnik.

Za načelnika Gradske uprave može biti postavljeno lice koje ima završen pravni fakultet, položen ispit za rad u organima državne uprave i najmanje pet godina radnog iskustva u struci.

Načelnika Gradske uprave postavlja Gradsko veće na osnovu javnog konkursa na 5 godina.

Načelnik Gradske uprave ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Zamenik načelnika gradske uprave se postavlja na isti način i pod istim uslovima kao načelnik.

Rukovodioce unutrašnjih organizacionih jedinica u Upravi raspoređuje načelnik.

Za svoj rad i rad Gradske uprave načelnik odgovara Skupštini grada i Gradskom veću.

Član 57

U Gradskoj upravi mogu se u skladu sa Zakonom postaviti pomoćnici gradonačelnika za pojedine oblasti (ekonomski razvoj i investicije, urbanizam i izgradnju, komunalne delatnosti, obrazovanje i kulturu, primarnu zdravstvenu zaštitu, poljoprivredu, zaštitu životne sredine i dr).

U Gradskoj upravi može biti postavljeno najviše 5 pomoćnika gradonačelnika.

Pomoćnici gradonačelnika pokreću inicijative, predlažu projekte i daju mišljenja u vezi sa pitanjima koja su od značaja za razvoj u oblastima za koje su postavljeni i vrše druge poslove utvrđene aktom o organizaciji Gradske uprave.

Pomoćnike gradonačelnika postavlja i razrešava gradonačelnik.

Član 58

Akt o organizaciji Gradske uprave donosi Skupština grada na predlog Gradskog veća.

Akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji Gradske uprave donosi načelnik uz saglasnost Gradskog veća.

Član 59

Gradsko veće rešava sukob nadležnosti između Gradske uprave i preduzeća, organizacija i ustanova kad na osnovu odluke Skupštine grada odlučuju o pojedinim pravima građana, pravnih lica ili drugih stranaka.

Načelnik Gradske uprave rešava sukob nadležnosti između unutrašnjih organizacionih jedinica.

Član 60

O izuzeću načelnika Gradske uprave rešava Gradsko veće.

O izuzeću službenog lica u Gradskoj upravi rešava načelnik.

Član 61

Poslove pravne zaštite imovinskih prava i interesa Grada obavlja Gradsko javno pravobranilaštvo.

Delokrug, organizacija i rad Gradskog javnog pravobranilaštva utvrđuje se posebnom odlukom.

IV - NEPOSREDNO UČEŠĆE GRAĐANA U VRŠENJU POSLOVA GRADA

Član 62

Građani koji imaju biračko pravo i prebivalište na teritoriji grada Kruševca neposredno učestvuju u vršenju poslova Grada: građanskom inicijativom, na zboru građana i referendumom.

a) Građanska inicijativa

Član 63

Na način utvrđen Zakonom i ovim Statutom građani imaju pravo da putem građanske inicijative predlažu Skupštini grada donošenje akata kojima će se urediti određeno pitanje iz nadležnosti grada: promenu Statuta ili drugih akata; raspisivanje referenduma o određenim pitanjima kao i da podnose druge predloge zasnovane na Zakonu.

O predlogu iz prethodnog stava Skupština je dužna da održi raspravu i da dostavi obrazložen odgovor građanima u roku od 60 dana, od dobijanja predloga.

Potreban broj potpisa za pokretanje građanske inicijative je 5% birača za područja na koje se inicijativa odnosi.

b) Referendum

Član 64

Referendumom kao najneposrednijim oblikom vršenja demokratskih prava, građani odlučuju o pojedinim pitanjima iz nadležnosti Skupštine grada, predhodno se izjašnjavaju o određenim pitanjima, ili se izjašnjavaju o potvrdi odluka i drugih akata o kojima odlučuje Skupština grada.

Član 65

Skupština grada može na sopstvenu inicijativu da raspiše referendum po pitanjima iz svog delokruga.

Akt o raspisivanju referenduma o pitanjima iz nadležnosti Grada donosi Skupština grada.

Član 66

Predlog za raspisivanje Gradskog referenduma mogu podneti:

- najmanje 10% birača sa područja Grada;

- najmanje 1/3 odbornika Skupštine grada;

- ili Gradsko veće.

Skupština grada je obavezna da raspravlja o svakom punovažnom predlogu za raspisivanje gradskog referenduma i da o svojoj odluci obavesti predlagača.

Član 67

Skupština grada je dužna da raspiše referendum o pitanju iz svog delokruga na predlog 10% birača od ukupnog broja birača sa teritorije Grada.

Član 68

Skupština grada je dužna da raspiše referendum za deo teritorije Grada o pitanju koje se odnosi na potrebe odnosno interese stanovništva toga dela teritorije ako to zahteva 10% tog dela teritorije, organ mesne zajednice ili Gradsko veće.

Član 69

Aktom Skupštine grada o raspisivanju referenduma određuje se datum sprovođenja referenduma tako da od dana raspisivanja do dana sprovođenja referenduma ne može proći manje od 30 ni više od 60 dana.

Član 70

Odluka doneta na referendumu je obavezna, a Skupština grada je ne može staviti van snage niti izmenama i dopunama menjati njenu suštinu u narednom periodu od godinu dana od dana njenog donošenja.

v) Zbor građana

Član 71

Zbor građana raspravlja i daje predloge o pitanjima iz nadležnosti organa grada.

Zbor građana se može sazvati za mesnu zajednicu, deo mesne zajednice, naselje ili deo naselja.

Zbor građana može sazvati predsednik Skupština grada, Gradsko veće, najmanje 5 odbornika i nadležni organ mesne zajednice.

Za punovažan rad Zbora potrebno je da istom prisustvuje najmanje 10% birača sa područja za koje je zbor sazvan.

Zbor građana većinom glasova prisutnih usvaja zahteve i predloge i upućuje ih Skupštini i drugim organima i službama Grada.

Organi i službe Grada dužni su da u roku od 60 dana od održavanja zbora građana, razmotre zahteve i predloge građana i o njima zauzmu stav odnosno donesu odgovarajuću Odluku ili meru i o tome obaveste građane.

V - MESNA SAMOUPRAVA

Član 72

Radi zadovoljavanja potreba i interesa građana u selima osnivaju se mesne zajednice i drugi oblici mesne samouprave.

Mesne zajednice i drugi oblici mesne samouprave mogu se obrazovati i u gradskim naseljima (kvart, četvrt, rejon i slično).

Način obrazovanja, ukidanja, područja za koja se obrazuju, uređuje se posebnom odlukom koju donosi Skupština grada većinom od ukupnog broja odbornika, uz prethodno pribavljeno mišljenje građana.

Član 73

Statutom mesne zajedice odnosno drugog oblika mesne samouprave, u skladu sa ovim Statutom i odlukom o osnivanju, utvrđuju se poslovi koje vrši, organi i postupak izbora, organizacija i rad organa, način odlučivanja i druga pitanja od značaja za rad mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave.

Član 74

Skupština grada može svim ili pojedinim mesnim zajednicama poveriti vršenje određenih poslova iz nadležnosti Grada uz obezbeđenje za to potrebnih sredstava.

VI - FINANSIRANJE POSLOVA GRADA

Izvori, način raspolaganja i korišćenja javnih prihoda

Član 75

Za obavljanje izvornih i poverenih poslova Gradu pripadaju prihodi utvrđeni Zakonom.

Sredstva za finansiranje poslova iz prethodnog stava obezbeđuju se u budžetu Grada.

Član 76

Grad samostalno raspolaže svojim prihodima.

Naredbodavac za izvršenje budžeta je Gradonačelnik.

Član 77

Grad ima budžet u kome se iskazuju svi prihodi i rashodi Grada.

U budžetu Grada posebno se iskazuju i vode sredstva preneta iz budžeta Republike za finansiranje poverenih poslova.

Budžet Grada donosi se na način predviđen zakonom za jednu kalendarsku godinu.

Po isteku godine za koju je budžet Grada donet donosi se završni račun.

Skupština grada donosi budžet i završni račun većinom od ukupnog broja odbornika.

Član 78

Gradsko veće daje saglasnost na opšte akte organa i organizacija čiji se rad finansira iz budžeta, a kojima se utvrđuje broj i struktura zaposlenih u njima.

Radi kontrole korišćenja budžetskih sredstava Gradsko veće u skladu sa zakonom osniva posebnu službu za inspekciju i reviziju.

Član 79

Gradu pripadaju izvorni prihodi ostvareni na njegovoj teritoriji.

Stope izvornih prihoda, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada utvrđuje Skupština grada u skladu sa zakonom.

Samodoprinos

Član 80

Za zadovoljavanje potreba građana u Gradu ili njegovom delu može se uvesti samodoprinos.

Član 81

Inicijativu za donošenje odluke o samodoprinosu mogu podneti:

Za Gradski samodoprinos:

- najmanje 1/4 punoletnih građana sa teritorije Grada,

- najmanje 1/3 odbornika Skupštine grada.

Inicijativu za donošenje odluke o samodoprinosu za deo Grada:

- najmanje 1/4 punoletnih građana sa područja na kome se sredstva prikupljaju;

- organ mesne zajednice.

Uz inicijativu podnosi se program kojim se utvrđuju izvori, namena i način obezbeđivanja ukupnih finansijskih sredstava za realizaciju samodoprinosa.

Član 82

Skupština grada je obavezna da na prvoj narednoj sednici raspravlja o svakoj punovažnoj inicijativi za donošenje odluke o samodoprinosu i da o svojoj odluci obavesti podnosioca inicijative.

Skupština grada utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu većinom od ukupnog broja odbornika.

Član 83

Odluku o samodoprinosu donose građani koji imaju izborno pravo i prebivalište na području na kome se sredstva prikupljaju.

Odluku donose i građani koji nemaju izborno pravo i prebivalište na području na kome se prikupljaju sredstva, ako na tom području imaju nepokretnu imovinu, a sredstvima se poboljšavaju uslovi korišćenja te imovine.

Odluka o samodoprinosu objavljuje se na način na koji se objavljuju propisi Grada.

VII - ZAŠTITA LOKALNE SAMOUPRAVE

Član 84

Grad uživa pravnu zaštitu u skladu sa Ustavom i zakonom.

Član 85

Skupština grada može da pokrene postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti zakona i drugog opšteg akta Republike Srbije kojim se povređuju Ustavom i zakonom utvrđena prava grada.

Član 86

Gradsko veće ima pravo žalbe Ustavnom sudu ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa grada onemogućava vršenje nadležnosti grada.

VIII - AKTA ORGANA GRADA

Član 87

U vršenju poslova iz svoje nadležnosti organi Grada donose: odluke, druga opšta akta, rešenja, zaključke, preporuke, pravilnike, naredbe i uputstva.

Skupština grada donosi: odluke, druga opšta akta, rešenja, zaključke i preporuke.

Gradonačelnik grada donosi pojedinačna akta u skladu sa zakonom i Statutom.

Gradsko veće donosi: pravilnike, uputstva, naredbe, rešenja, zaključke, preporuke.

Postupak za donošenje odluka i drugih akata Skupštine grada uređuje se Poslovnikom.

Član 88

Propisi Skupštine grada i akta drugih organa objavljuju se u Službenom listu grada Kruševca.

Propisi i opšti akti koji se objavljuju stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja, osim ako iz naročito opravdanih razloga nije predviđeno da ranije stupaju na snagu.

Naročito opravdani razlozi razmatraju se i utvrđuju u postupku donošenja akta.

IX - PROMENE STATUTA

Član 89

Predlog za promenu Statuta može podneti najmanje 10% birača sa teritorije Grada, najmanje 1/3 odbornika i Gradsko veće.

Član 90

O predlogu za promenu Statuta odlučuje Skupština većinom od ukupnog broja odbornika.

Član 91

Kad Skupština odluči da se pristupi promeni Statuta, određuje način i postupak za izradu Predloga.

Ukoliko se promena Statuta vrši radi usklađivanja sa Zakonom, Gradsko veće utvrđuje predlog akta o promeni Statuta i dostavlja ga Skupštini.

X - PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 92

Odluke i drugi opšti akti Skupštine koji su važili na dan donošenja ovog Statuta ostaju na snazi do njihovog usklađivanja sa ovim Statutom ukoliko nisu u suprotnosti sa zakonom i ovim Statutom.

Propisi Skupštine opštine uskladiće se sa odredbama ovog Statuta u roku od šest meseci od dana njegovog stupanja na snagu.

Član 93

Skupština grada doneće Akt o organizaciji Gradske uprave u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog Statuta.

Član 94

Načelnik Opštinske uprave i rukovodioci unutrašnjih organizacionih jedinica u Opštinskoj upravi nastavljaju da obavljaju tekuće poslove iz svoje nadležnosti do postavljenja načelnika Gradske uprave u skladu sa Odlukom o Gradskoj upravi.

Član 95

Postojeće mesne zajednice nastavljaju sa radom do donošenja odluke iz člana 72. ovog Statuta.

Član 96

Danom stupanja na snagu ovog Statuta prestaje da važi Statut opštine Kruševac ("Sl. list opštine Kruševac" broj 3/2002).

Član 97

Ovaj Statut stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kruševca".