ODLUKAO ODRŽAVANJU ČISTOĆE I UPRAVLJANJU OTPADOM("Sl. list grada Pančeva", br. 27/2011 i 33/2011 - ispr.) |
Ovom odlukom propisuju se uslovi i način organizovanja poslova u komunalnoj delatnosti održavanja čistoće i upravljanja otpadom na teritoriji grada Pančeva, kao i uslovi pružanja i korišćenja ove komunalne usluge, a naročito:
- uslovi za održavanje čistoće, kojima se obezbeđuje potreban obim, vrsta i kvalitet usluge;
- prava i obaveze Javno komunalnog preduzeća ili drugog pravnog lica i prava i obaveze korisnika usluge;
- način obezbeđivanja kontinuiteta u održavanju čistoće i upravljanja otpadom;
- način pružanja usluga održavanja čistoće u slučaju nastupanja vanrednih okolnosti;
- održavanje deponije u naseljenim mestima.
Održavanje čistoće i upravljanje otpadom je komunalna delatnost od opšteg interesa.
Pojedini izrazi, upotrebljeni u ovoj odluci imaju sledeće značenje:
KOMUNALNA DELATNOST je delatnost proizvodnje i isporuke komunalnih proizvoda i pružanje komunalnih usluga, koje su nezamenljiv uslov života i rada građana i drugih subjekata na određenom području.
KORISNIK KOMUNALNE USLUGE je svako fizičko ili pravno lice koje je vlasnik ili zakupac stambenog prostora, poslovnog objekta odnosno poslovnog prostora i investitor građevinski radova (u daljem tekstu: investitor).
POVRŠINA JAVNE NAMENE jeste prostor određen planskim dokumentom za uređenje ili izgradnju javnih objekata ili javnih površina za koje se utvrđuje opšti interes u skladu sa posebnim zakonom (ulice, trgovi, parkovi i dr.), a dostupna je za korišćenje svim građanima, pravnim i fizičkim licima na teritoriji grada Pančeva.
POSLOVNI PROSTOR podrazumeva zatvoreni, otvoreni, ograđeni ili na drugi način obeleženi prostor koji služi za obavljanje poslovne delatnosti.
Pod poslovnim prostorom u smislu ove odluke ne smatraju se uređeni sportski tereni i školska dvorišta.
POSLOVNI OBJEKAT podrazumeva poslovne objekte koji su izgrađeni i služe za obavljanje poslovne delatnosti.
STAMBENI OBJEKAT podrazumeva stambene jedinice i pomoćne objekte koji su izgrađeni za potrebe stanovanja.
POSUDE ZA OTPAD su posude za sakupljanje i odlaganje otpada koje mogu biti u obliku kontejnera, kanti za otpad, korpi za otpad i plastičnih vreća.
KONTEJNER je posuda za otpad tipskog izgleda zapremine 1.1 m3 i 5,0 m3 otvorenog, poluzatvorenog i zatvorenog tipa koji služi za sakupljanje i odlaganje kućnog otpada.
KANTA ZA OTPAD je metalna ili plastična posuda za otpad tipskog izgleda, zapremine od 0,08 do 0,12 m3, lako pokretljiva, i služi za sakupljanje i odlaganje kućnog otpada.
KORPA ZA OTPAD je metalna ili plastična posuda za otpad, postavljena na javnim površinama, zapremine od 0,02 do 0,05 m3, a služi za sakupljanje i odlaganje sitnog kućnog otpada.
KOMUNALNI OTPAD jeste otpad iz domaćinstava (kućni otpad), kao i drugi otpad koji je zbog svoje prirode ili sastava sličan otpadu iz domaćinstava.
KABASTIM OTPADOM smatraju se svi kabasti predmeti (stari nameštaj, baštenski otpad i građevinski otpad i otpad od rušenja) koji se nalaze u stambenim objektima, poslovnim objektima i poslovnim prostorima.
OSTALI OTPAD smatra se pepeo koji nastaje u stambenim i poslovnim objektima, kao i ugljena prašina i strugotine od drveta koja nastaje prilikom transporta, istovara i obrade ogrevnog materijala.
OPASAN OTPAD jeste otpad koji po svom poreklu, sastavu ili koncentraciji opasnih materija može prouzrokovati opasnost po životnu sredinu i zdravlje ljudi i ima najmanje jednu od opasnih karakteristika utvrđenu posebnim propisima, uključujući i ambalažu u kojoj je opasan otpad bio ili jeste upakovan.
ZAPALJIVE MATERIJE su one materije koje pod normalnim uslovima mogu da se zapale i nakon toga nastave da samostalno gore sve do svog potpunog sagorevanja.
Pod održavanjem čistoće u smislu ove Odluke smatra se:
- čišćenje i pranje površine javne namene,
- sakupljanje, uklanjanje, odvoženje i odlaganje komunalnog otpada odnosno inertnog i neopasnog otpada na svojoj teritoriji,
- održavanje deponije komunalnog otpada.
Pod upravljanjem otpadom u smislu ove Odluke, smatra se:
- selekcija otpada,
- prikupljanje podataka o sastavu i količini komunalnog otpada.
Pod održavanjem deponije, u smislu ove odluke, smatra se opremanje deponija za bezbedno odlaganje komunalnog otpada.
Komunalni otpad se pre odlaganja tretira u skladu sa Zakonom o upravljanju otpadom i drugim važećim propisima.
Površine javne namene, u smislu ove Odluke su:
1. ulice (kolovozi i trotoari), trgovi, slobodni prostori ispred i između stambenih, stambeno-poslovnih i poslovnih zgrada sa parking prostorima, putevima, staze i prolazi u naselju, nadvožnjaci, javna stepeništa i mostovi,
2. javni WC, javna kupališta i plaže, izgrađene rečne obale,
3. javna parkirališta,
4. groblja,
5. pijace,
6. autobuske stanice, stajališta i peroni,
7. železničke stanice, železnički koloseci i peroni,
8. sportsko rekreativni tereni i objekti na njima (stadioni, igrališta, strelišta, bazeni i sl.) koje se koriste bez naknade,
9. objekti za vodosnabdevanje i kanalizaciju (javne česme, javni bunari, fontane),
10. otvoreni kišni kanali i propusti na njima,
11. parkovi, skverovi i zelene površine u stambenim naseljima i druge površine javne namene.
Poslove čišćenja i pranja površina javne namene na teritoriji grada Pančeva iz člana 4. tačke 1. i 2. ove odluke obavljaju Javno komunalna preduzeća koja su osnovana za obavljanje te delatnosti.
Za poslove čišćenja i pranja površina javne namene iz člana 4. tačke 3. do 11., odgovorni su neposredni korisnici tih površina odnosno pravna i fizička lica kojima su te površine poverene na upravljanje, korišćenje i održavanje.
Poslove održavanja deponija obavlja Javno komunalno preduzeće kojem je povereno obavljanje ove delatnosti.
Poslovi sakupljanja, uklanjanja, odvoženje i odlaganja komunalnog otpada na teritoriji naseljenog mesta Pančevo, vrši Javno komunalno preduzeće "Higijena" Pančevo, (u daljem tekstu: Javno komunalno preduzeće).
U ostalim naseljenim mestima grada Pančeva, delatnost sakupljanja, uklanjanja, transporta i odlaganja komunalnog otpada vrše Javno komunalna preduzeća kojima je poverena ta delatnost.
II SAKUPLJANJE, UKLANJANJE, ODVOŽENJE I ODLAGANJE KOMUNALNOG OTPADA
Sakupljanje, uklanjanje, odvoženje i odlaganja kućnog otpad, kao i čišćenje površina javne namene, obavlja se prema Godišnjem programu koji donosi javno komunalno preduzeće uz saglasnost nadležnog organa osnivača.
Program iz prethodnog stava sadrži vrstu, obim i dinamiku poslova.
Uklanjanje i uništavanje zapaljivih i opasnih materija po život i zdravlje ljudi vrši se u skladu sa posebnim propisima.
Zabranjeno je materije iz prethodnog stava, bacati u posude za otpad.
Pepeo koji nastaje u stambenim i poslovnim objektima se u ohlađenom stanju sakuplja u plastičnim džakovima koji se zatvoreni (zavezani na vrhu), smeštaju pored kućnih kanti i kontejnera i odvoze prema rasporedu javno komunalnog preduzeća.
Kućni otpad iznosi se u kontejnere, kante za otpad ili u plastičnim kesama.
Plastične kese sa kućnim otpadom ostavljaju se zavezane na mestu i u vreme koje je određeno planom Javno komunalnog preduzeća.
U zgradama koje imaju izgrađene posebne kanale za kućni otpad i prostorije za kontejnere, otpad se do prevoza, drži na način koji je prilagođen tim uređajima i tehničkom procesu rada Javno komunalnog preduzeća, a o ispravnosti uređaja i čistoći, stara se skupština stanara zgrade.
Kontejneri se postavljaju izvan javnih saobraćajnih površina.
Izuzetno, kontejneri se mogu postavljati na površine namenjene pešačkom saobraćaju i parkiranju motornih vozila ukoliko nema mogućnosti da se postave na drugo mesto. U tom slučaju, mesto za postavljanje kontejnera i način njihovog obeležavanja određuje organizaciona jedinica Gradske uprave grada Pančeva nadležna za poslove saobraćaja.
Posude za otpad su tipizirane, odnosno moraju biti takve da onemogućuju rasipanje otpada, širenje neprijatnih mirisa, kao i da se mogu oprati i dezinfikovati.
Broj, vrstu i dimenzije posuda za otpad, određuje Javno komunalno preduzeće kojem su povereni poslovi sakupljanja otpada, u zavisnosti od kvadrature stambenog i poslovnog objekta odnosno poslovnog prostora i broja korisnika usluga.
Prevoz kabastog otpada vrši se najmanje dva puta godišnje, bez naknade, a prema rasporedu odvoženja koji utvrdi Javno komunalno preduzeće i koje se objavljuje preko sredstava informisanja.
U slučaju vanrednog prevoza kabastog otpada, Javno komunalno preduzeće naplatiće uslugu u skladu sa važećim aktom preduzeća kojim su određene cene za vanredne komunalne usluge.
Prevoz kabastog otpada vrši se na način koji onemogućava njegovo rasipanje ili u posebno obeleženim kontejnerima koji su postavljeni na posebno određenim mestima.
U individualnim stambenim zgradama, i stambenim odnosno poslovnim objektima sa najviše tri stana odnosno poslovna lokala - prostora, kućni otpad se do odnošenja drži u kantama za otpad ili u plastičnim kesama za otpad.
Korisnici komunalne usluge za navedene objekte iz prethodnog stava dužni su da podnesu prijavu javno komunalnom preduzeću radi odnošenja otpada, i da o svom trošku obezbede dovoljan broj odgovarajućih kanti za otpad ili kesa, kao i da kante za otpad odnosno kese, iznose na mesto koje odredi javno komunalno preduzeće.
Ukoliko korisnici usluge iz prethodnih stavova ne obezbede dovoljan broj odgovarajućih kanti za otpad ili kesa za otpad, iste može obezbediti javno komunalno preduzeće o njihovom trošku, prema nalogu komunalne inspekcije.
Kućni otpad se iz stambenih odnosno poslovnih objekata koji imaju više od tri stambenih, odnosno poslovnih jedinica, do odnošenja drži u kontejnerima.
Kontejnere za novoizgrađene objekte odnosno privremene objekte (manji montažni objekti, kiosci, tezge i sl.) kao i prilikom rekonstrukcija i adaptacija i drugih građevinskih radova, nabavlja investitor odnosno vlasnik objekta u broju koji odredi javno komunalno preduzeće. Investitor odnosno vlasnik objekta je u obavezi da dostavi potvrdu o izvršenoj nabavci kontejnera, u pisanoj formi, javno komunalnom preduzeću.
U vršenju tehničkog pregleda mora da učestvuje lice koga odredi Javno komunalno preduzeće, a koje sačinjava i dostavlja izveštaj o ispunjenosti uslova organu nadležnom za izdavanje građevinske dozvole.
Organ nadležan za izdavanje građevinske dozvole ne može izdati upotrebnu dozvolu bez izveštaja o ispunjenosti uslova iz prethodnog stava.
Posude za otpad se postavljaju na mestima predviđenim Planom koji donosi Upravni odbor Javno komunalnog preduzeća uz saglasnost Gradskog veća grada Pančeva.
Posude za otpad (kontejneri) ne mogu se pomerati sa mesta koja su određena Planom iz prethodnog stava.
U posude za otpad nije dozvoljeno lomiti, paliti i na drugi način uništavati, kao i bacati žar, sipati vodu i drugu tečnost i bacati otpatke koji ne spadaju u kućni otpad.
Nije dozvoljeno kućni otpad bacati van posuda za otpad.
Lice koje postupi suprotno odredbama ovog člana i na taj način ošteti ili uništi posudu za otpad, dužno je da Javno komunalnom preduzeću u čijem je vlasništvu posuda za otpad, nadoknadi pričinjenu štetu.
Pri odnošenju kućnog otpada i drugog otpada, Javno komunalno preduzeće dužno je da obezbedi da se otpad ne rasipa, da se ne podiže prašina, da se ne stvara buka, kao i da se ne prljaju i ne oštećuju površine određene za držanje kontejnera i drugih posuda za otpad, kao i površine preko kojih se otpad iznosi.
Posle pražnjenja, kontejneri i druge posude za otpad moraju se vratiti na predviđeno mesto i po potrebi oprati i dezinfikovati.
Javno komunalno preduzeće je dužno da obezbedi stalno čišćenje površine oko kontejnera, njegovo pranje i održavanje u higijenskom stanju.
U delovima grada u kojima je vozilima Javno komunalnog preduzeća potpuno onemogućen prilaz, korisnici usluge su dužni da posude za otpad iznose na mesto gde je taj prilaz dostupan.
Mesto iz prethodnog stava određuje Javno komunalno preduzeće, o čemu obaveštava komunalnu inspekciju i korisnike usluga putem mesne zajednice.
III DEPONIJA KOMUNALNOG OTPADA
Kućni otpad i otpad sa površina javne namene prevozi se specijalnim vozilima i odlaže na posebno uređenu lokaciju za tu namenu - deponiju komunalnog otpada.
Komunalni otpad koje je već izmešan sa opasnim otpadom, razdvaja se ako je to ekonomski isplativo, u protivnom se taj otpad smatra opasnim.
Ne može se mešati opasni otpad sa komunalnim otpadom.
Fizička i pravna lica mogu prevoziti o svom trošku i uz naknadu deponovati na odgovarajuću deponiju: kabasti, baštenski, građevinski i otpad od rušenja i ostali otpad koji se više ne može tretirati pre odlaganja odnosno koji je neškodljiv po ljudsko zdravlje i životnu sredinu.
Zabranjeno je otpad istovarati i ostavljati van deponije odnosno van mesta predviđenih za odlaganje otpada u zavisnosti od vrste.
Javno komunalno preduzeće obavlja delatnosti iz člana 3. ove odluke u skladu sa posebnim propisima o prikupljanju i korišćenju korisnih komponenti otpada.
Fizičkim i pravnim licima nije dozvoljeno da samovoljno prazne namenske posude za otpad predviđene za selektivno sakupljanje otpada.
IV SELEKCIJA OTPADA I RECIKLAŽA
Na teritoriji grada Pančeva, vrši se organizovano sakupljanje, prevoz i primarna obrada razvrstanog komunalnog otpada i odlaganje komunalnog otpada nakon izdvajanja sekundarnih sirovina.
Svi korisnici usluga sakupljanja, uklanjanja, transporta i odlaganja otpada su dužni da učestvuju u organizovanom sistemu selekcije kućnog otpada u skladu sa Planom i programom selekcije i reciklaže otpada Javnog komunalnog preduzeća ili pravnog lica koji obavlja taj posao.
Selekcija kućnog otpada predstavlja odvajanje kućnog otpada prema kategorijama sekundarnih sirovina (papir, karton, staklo, PET ambalaža, plastika, aluminijum, metalni otpad, organski otpad i ostali otpad) i njegovo odlaganje u posebne posude za otpad koje su namenski postavljene za određenu kategoriju otpada.
Selekcija kućnog otpada se vrši kao primarna i kao sekundarna.
Primarna selekcija kućnog otpada predstavlja odvajanje kućnog otpada na mestu njegovog nastajanja i njegovo odlaganje u namenske posude za otpad.
Uslove za primarnu selekciju obezbeđuje Javno komunalno preduzeće sa građanima, u skladu sa tehničkim mogućnostima u sistemu sakupljanja, separacije i obrade, pretovara, prevoza i odlaganja otpada.
Sekundarna selekcija kućnog otpada podrazumeva izdvajanje posebnih kategorija otpada iz neselektovanog otpada.
Selektovani otpad prevozi se, na način i pod uslovima koji odgovaraju pojedinim kategorijama otpada, do mesta na kojima će se reciklirati, deponovati ili pakovati za dalju prodaju.
Selektovani otpad se odlaže na mestima predviđenim za određene kategorije otpada u zavisnosti od toga da li se ono reciklira, pakuje za dalju prodaju ili se odlaže na deponiju.
Zbrinjavanje selektovanog otpada vrši se na način i pod uslovima predviđenim zakonom.
Planom i programom selekcije i reciklaže otpada detaljno se utvrđuju tehnički i ekonomski aspekti sprovođenja selekcije i reciklaže komunalnog otpada.
Tehnički aspekt sprovođenja selekcije i reciklaže kućnog otpada podrazumeva detaljno utvrđivanje:
- načina sprovođenja edukacije korisnika usluga selekcije i reciklaže kućnog otpada,
- načina obezbeđivanja uslova za selekciju na mestu nastanka,
- lokacija za postavljanje posuda za prikupljanje selektovanog otpada,
- tipa, vrste i broja posuda u zavisnosti od posebnih kategorija selektovanog otpada koje će se prikupljati na određenim lokacijama,
- načina, praćenja i evidentiranja otpada po vrstama i količinama otpada koji se upućuje u proces reciklaže,
- načina, dinamike i vremena distribucije selektovanog otpada prema kategoriji selektovanog kućnog otpada kao i prema vrsti korisnika usluga (stanovi, kuće, privreda...),
- načina zbrinjavanja otpada do trenutka otpremanja,
- načina reciklaže - postupka proizvodnje poluproizvoda odnosno proizvoda recikliranjem sekundarnih sirovina prikupljenih selekcijom kućnog otpada,
- drugih neophodnih radnji u sprovođenju selekcije i reciklaže kućnog otpada.
Ekonomski aspekt sprovođenja selekcije i reciklaže kućnog otpada podrazumeva detaljno utvrđivanje:
- naturalnih pokazatelja količina selektovanog otpada za reciklažu, dalju prodaju ili trajno deponovanje,
- naturalnih pokazatelja efekta reciklaže,
- utvrđivanje troškova, prihoda i ekonomskog efekta sprovođenja selekcije i reciklaže kućnog otpada,
- otkupnih i prodajnih cena sekundarnih sirovina, recikliranih poluproizvoda i proizvoda,
- vrstu, visinu i način primene beneficija za sve korisnike usluga selekcije i reciklaže kućnog otpada.
Posude za prikupljanje selektovanog otpada moraju biti jasno i vidno obeležene identifikacionim simbolima u zavisnosti od kategorije selektovanog kućnog otpada koje se u njih odlaže.
Posude iz prethodnog stava moraju po veličini, obliku i vrsti materijala od kog su napravljene, odgovarati strukturi selektovanog otpada koji se u njih odlaže u cilju sprečavanja: širenja neprijatnih mirisa, rasipanja prikupljenog otpada, mogućnosti izazivanja požara, zagađenja čovekove okoline i sl.
Mesta za postavljanje posuda za prikupljanje selektovanog otpada moraju biti jasno obeležena i građevinsko tehnički opremljena.
Poslove organizovanog sprovođenja selekcije i primarne prerade kućnog otpada vrši Javno komunalno preduzeće "Higijena" Pančevo.
Osnivač može poslove ili pojedine segmente poslova iz stava 1. ovog člana poveriti drugom pravnom licu ili preduzetniku u skladu sa zakonom.
V ČIŠĆENJE POVRŠINA JAVNE NAMENE
Čišćenje i pranje površina javne namene, uklanjanje otpada iz posuda sa ovih površina, kao i drugog otpada, vrši se u skladu sa Godišnjim programom iz člana 6. ove Odluke.
Na površinama javne namene mora se postaviti dovoljan broj posuda za otpad.
Na površinama javne namene iz člana 4. tačka 1. do 3. ove Odluke, na području naseljenog mesta Pančevo, posude za otpad postavlja nadležno javno komunalno preduzeće "Higijena" Pančevo.
Na površinama javne namene iz člana 4. tačke od 4. do 11. ove Odluke, na području naseljenog mesta Pančevo, posude za otpad postavljaju nadležna Javna komunalna preduzeća, kojima je povereno upravljanje ovim površinama.
Na površinama javne namene na području ostalih naseljenih mesta grada Pančeva, posude za otpad postavljaju nadležna Javno komunalna preduzeća.
Zapremine posuda za otpad su navedene u članu 2. stav 1. tačke 8, 9. i 10. ove Odluke.
Posude za otpad moraju biti tako podešene i postavljene da se mogu lako prazniti, prati i održavati.
VI PRAVA I OBAVEZE KORISNIKA USLUGA
U cilju zaštite čistoće na površinama javne namene nije dozvoljeno:
- bacati hartiju i drugi otpad van uličnih korpi za otpad ili drugih posuda za otpad i na drugi način stvarati nečistoću na površinama javne namene,
- oštećivati posude za otpad i korpe za otpad,
- prati motorna i druga vozila, kao i vršiti servisiranje motornih vozila na reci Tamiš i drugim vodotokovima, javnim česmama i na površinama javne namene,
- ostavljati otpad na površinama javne namene od testerisanja i cepanja drva i razbijanja uglja,
- bacati stare stvari, hartije i druge otpatke u otvorene kanale, propuste i na rešetkama slivnika,
- zatrpavati otvorene kanale i propuste,
- odlagati građevinski i drugi materijal (ugalj, drvo, pesak, šljunak, kreč, šljaka, pepeo, šut i sl.) u otvorenim kanalima i propustima,
- ostavljati poljoprivredne i druge mašine, alatke, kamp prikolice, čamce i druge stvari,
- rasturati reklamne listiće, objave i slične napise bez odobrenja,
- ograđivati lokaciju na kojoj se nalaze posude za otpad, stubovima, ogradom i sl. bez odobrenja organa nadležnog za građevinske dozvole,
- bacati u posude za prikupljanje selektovanog otpada neodgovarajući otpad spaljivati i uništavati, zakopavati ili na drugi način uništavati komunalni otpad,
- bacati u posude za otpad, otpad koji je štetan po ljudsko zdravlje, kao i lako zapaljiv otpad,
- fizičkim i pravnim licama da samovoljno prazne namenske posude za otpad,
- vršiti druge radnje kojima se površine javne namene koriste nenamenski i na njima stvara nečistoća.
Korisnici komunalne usluge dužni su da koriste uslugu Javno komunalnog preduzeća.
Korisnici komunalne usluge dužni su da neposredno ili preko skupštine stanara zgrade, mesnih zajednica i drugih oblika udruživanja doprinose održavanju čistoće i stalnom unapređivanju uslova za obavljanje komunalne usluge u pogledu kvaliteta, efikasnosti i drugih uslova i neposredno su odgovorni za očuvanje komunalnih objekata i čistoće na površinama javne namene.
Korisnici komunalne usluge dužni su da svoju mesečnu obavezu uplate u roku koji je naveden na računu. Ukoliko obaveza ne bude izmirena u navedenom roku, obračunava se zatezna kamata u skladu sa Zakonom.
U slučaju da zakupac ne plaća uslugu iznošenja kućnog otpada, vlasnik stambenog objekta ili poslovnog objekta odnosno prostora je odgovoran.
Fizička lica kao korisnici usluga su u obavezi da prijave Javno komunalnom preduzeću površinu, kao i svaku promenu korišćenja stambenog ili poslovnog objekta odnosno prostora (kupoprodaja, nasleđivanje, poklon, zakup i dr.).
Pravna lica odnosno preduzetnici kao korisnici usluge su u obavezi da prijave početak obavljanja delatnosti, površinu poslovnog objekta odnosno prostora, promenu delatnosti, kao i privremeni ili trajni prestanak obavljanja delatnosti (upis, brisanje, privremena odjava u Agenciji za privredne registre i sl.).
Posebna prava, obaveze i odgovornosti investitora na gradilištu
O čistoći na gradilištima dužni su da se staraju investitori.
Pre početka izvođenja radova, investitor je dužan da prijavi Javno komunalnom preduzeću početak radova, gradilište ogradi, a po okončanju radova, ukloni ogradu i očisti teren, u roku od 8 dana.
Investitor je dužan da uz prijavu iz prethodnog stava, dostavi Javno komunalnom preduzeću dokaz o uplati naknade za sakupljanja, uklanjanje, transport i odlaganje kućnog otpada.
Visina ove naknade, odrediće se posebnim aktom Upravnog odbora Javno komunalnog preduzeća.
U toku izvođenja građevinskih radova, investitor je dužan da:
- svakodnevno čisti površinu javne namene ispred i oko gradilišta,
- za vreme rušenja poliva trošni materijal u cilju sprečavanja podizanja prašine,
- olučnjake i rešetke slivnika u neposrednoj blizini gradilišta održava u čistom stanju, kako bi se omogućilo nesmetano oticanje vode,
- vodi računa o tome da sva vozila pre napuštanja gradilišta budu očišćena od blata i druge nečistoće,
- površine javne namene, koje ošteti da dovede u ispravno stanje putem ovlašćenog preduzeća, i to odmah ili najkasnije u roku od tri dana od dana oštećenja,
- obezbedi da se zemlja i drugi rastresiti materijal (pesak, šljunak, kreč i sl.) ne rasturaju i da se drže u kontejnerima, sanducima ili ogradama,
- građevinski materijal deponuje i obezbedi tako da se spreči njegovo rasturanje i raznošenje po površinama javne namene,
- da se po završetku građevinskih radova, materijal ukloni i odnese na lokaciju namenjenu za odlaganje građevinskog otpada i otpada od rušenja,
- nije dozvoljeno odlaganje građevinskog otpada nastalog u toku izvođenja građevinskih radova na površinu javne namene duže od 24 časa.
Pod građevinskim radovima iz prethodnog stava podrazumeva se uklanjanje objekata, izgradnja, dogradnja, rekonstrukcija i adaptacija postojećih objekata, sanacija i investiciono održavanje, kao i raščišćavanje postojećih objekata, kao i raščišćavanje zemljišta i uklanjanje materijala.
Inertni otpad, nastao prilikom izvođenja građevinskih radova, uklanja se na lokaciju namenjenu za odlaganje građevinskog otpada i otpada od rušenja.
Prilikom orezivanja i kresanja drveća, ukrasnog šiblja, uklanjanja drveća, košenja travnjaka, popravke puteva i obavljanja drugih radova na površinama javne namene, pravno ili fizičko lice, koje izvodilo ove radove, ili preduzetnik, je dužno da sav materijal i otpad ukloni odmah, a nakon obavljenog posla istu površinu javne namene očisti.
Organizator javne manifestacije ima obavezu da najmanje 3 dana pre održavanja javne manifestacije o tome obavesti Javno komunalno preduzeće sa kojim će sklopiti ugovor o uređenju prostora na kome će se održavati javna manifestacija.
Javno komunalno preduzeće je u obavezi da na dan održavanja najavljene javne manifestacije postavi dovoljan broj odgovarajućih posuda za otpad u blizini mesta gde će se održati javna manifestacija.
Organizatori javne manifestacije za pruženu uslugu uređenja prostora pre i posle održavanja manifestacija, kao i za prevoz i odlaganje otpada sa mesta održavanja javne manifestacije mora platiti naknadu Javno komunalnom preduzeću na ime troškova, na način koji će se urediti međusobnim ugovorom.
Organizator javnih manifestacija je dužan da nakon održane manifestacije ostavi čistu površinu javne namene odnosno nastali otpad odloži u posude za otpad.
VIII PRAVA I OBAVEZE JAVNOG KOMUNALNOG PREDUZEĆA
Javno komunalno preduzeće je dužno da organizuje svoj rad i poslovanje na način kojim se obezbeđuje:
- trajnost, odnosno kontinuitet u obavljanju komunalne delatnosti,
- obim i vrsta komunalne usluge kojom se postiže potreban nivo u zadovoljenju potreba korisnika,
- odgovarajući kvalitet komunalne usluge,
- razvoj i unapređivanje kvaliteta komunalnih usluga, kao i unapređivanje organizacije rada,
- efikasnosti i drugih uslova pružanja usluga, red prvenstva u pružanju komunalnih usluga u slučaju više sile u skladu sa odredbama ove odluke,
- mere zaštite komunalnih objekata i uređaja,
- stalna funkcionalna sposobnost komunalnih objekata,
- Javno komunalno preduzeće ima pravo da od korisnika usluga naplati naknadu za izvršenu uslugu i u situacijama kada korisnici usluge ne raspolažu odgovarajućim posudama za otpad, i kada je onemogućen prilaz posudama za otpad komunalnom vozilu, a za to nije odgovorno javno komunalno preduzeće,
- distribuciju raspoloživih kontejnera, remont dotrajalih, pranje i dezinfekciju,
- uređenje i održavanje deponije komunalnog otpada,
- postavljanje posuda za selektivno odvajanje otpada i da iz komunalnog otpada izdvaja korisne komponente - sekundarne sirovine.
Javno komunalno preduzeće je dužno da u kontinuitetu pruža komunalne usluge.
Ako usled više sile ili drugih nepredviđenih okolnosti dođe do poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga, Javno komunalno preduzeće je obavezno da odmah preduzme mere na otklanjanju uzroka poremećaja odnosno prekida ili na drugi način obezbedi pružanje komunalnih usluga.
Ako dođe do poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga usled više sile ili drugih razloga koji se nisu mogli predvideti odnosno sprečiti, moraju se bez odlaganja preduzeti mere na otklanjanju uzroka poremećaja odnosno prekida, ili na drugi način obezbediti zadovoljavanje potreba korisnika.
Pružanje komunalne usluge u ovim slučajevima vrši se prema sledećem redosledu:
- pešački prelazi,
- stajališta,
- trgovi i
- parking prostori u skladu sa posebnim aktom Skupštine grada Pančeva.
Na ostalim površinama javne namene, Javno komunalno preduzeće će obavljati komunalnu delatnost prema mogućnostima, sve dok viša sila traje.
Kad usled više sile Javno komunalno preduzeće nije u mogućnosti da svim korisnicima pruži komunalnu uslugu, ova usluga vršiće se samo određenim korisnicima, prema sledećem redosledu:
- bolnice,
- zdravstvene stanice,
- škole,
- dečije ustanove.
Ostalim korisnicima, Javno komunalno preduzeće će pružiti komunalnu uslugu tek kad zadovolji potrebe korisnika iz stava 1. ovog člana, a prema mogućnostima, sve dok viša sila traje.
Pojedine poslove upravljanja otpadom Javno komunalno preduzeće može poveriti drugom preduzeću ili preduzetniku, pod uslovom da nadležni organ osnivača da saglasnost.
Poslovi iz prethodnog stava se mogu poveriti na osnovu prethodno prikupljenih ponuda. Sa najpovoljnijim ponuđačem javno komunalno preduzeće zaključuje ugovor.
IX NAČIN OBRAČUNA KOMUNALNE USLUGE
Upravni odbor Javno komunalnog preduzeća donosi akt o cenama, uz saglasnost nadležnog organa osnivača, za komunalnu uslugu sakupljanja, uklanjanje, odvoženja i odlaganja kućnog otpada, a na osnovu elemenata za obrazovanje cena komunalnih usluga propisanih Zakonom o komunalnim delatnostima.
Cena za sakupljanje i odvoženje kućnog otpada iz stambenih objekata utvrđuje se na osnovu m2 površine.
Cena za sakupljanje i odvoženja komunalnog otpada iz poslovnog objekta odnosno prostora, utvrđuje se na osnovu m2 površine, gradske zone i vrste delatnosti.
Cena za odlaganje i uklanjanje kućnog otpada za stambene i poslovne objekte odnosno prostore, utvrđuje se na osnovu m2 površine.
Površinu stambenog i poslovnog objekta odnosno prostora utvrđuje Javno komunalno preduzeće.
Korisnik usluge je dužan da omogući utvrđivanje površine stambenog i poslovnog objekta odnosno prostora od strane javno komunalnog preduzeća.
Površina stambenog objekta i poslovnog objekta odnosno prostora utvrđuje se iz ugovora o kupovini, ugovora o zakupu, ugovora o korišćenju odnosno ugovora o otkupu ili na osnovu skice premera predmetnog objekta izdatog od ovlašćenog preduzeća.
Površina se može odrediti i na osnovu zapisnika ovlašćenog lica javno komunalnog preduzeća u prisustvu korisnika.
U slučaju da se ne može utvrditi površina navedenih objekata, kao i u slučaju da korisnik usluge prigovara na utvrđenu površinu ili odbija saradnju, Javno komunalno preduzeće će podneti prijavu nadležnoj inspekcijskoj službi radi vođenja daljeg postupka u skladu sa Odlukom o komunalnoj inspekciji.
Korisniku komunalne usluge, koji stambeni odnosno poslovni objekat ili prostor privremeno ne koriste, mogu se na određeno vreme umanjiti računi odnosno mogu se osloboditi plaćanja usluge u skladu sa Odlukom Javno komunalnog preduzeća, ukoliko podnesu pismeni zahtev.
Upravni odbor javno komunalnog preduzeća donosi akt o cenama za sakupljanje, odvoženje i odlaganje kabastog otpada, o čemu obaveštava nadležni organ osnivača.
Akt o cenama za usluge sakupljanje, uklanjanje, odvoženje i odlaganje otpada iz industrijske proizvodnje koje je po svojoj prirodi ili sastavu sličan otpadu iz domaćinstva, donosi Upravni odbor Javno komunalnog preduzeća, a na osnovu elemenata za obrazovanje cena komunalnih usluga propisanih Zakonom o komunalnim delatnostima, koju su korisnici svih usluga dužni da plate.
Korisnici usluge sakupljanja, uklanjanja, odvoženja i odlaganja otpada iz industrijske proizvodnje koji nije štetan po ljudsko zdravlje i životnu sredinu dužni su da predaju Javno komunalnom preduzeću potvrdu o karakterizaciji otpada koji odlažu.
Sredstva za obavljanje komunalne delatnosti čišćenja i pranja površina javne namene obezbeđuju se iz budžeta grada prema utvrđenom programu za čišćenje i pranje površina javne namene.
Uklanjanje divljih deponija vršiće se po nalogu komunalne inspekcije, a u skladu sa aktom o cenama koji donosi Upravni odbor preduzeća.
Nadzor nad sprovođenjem ove odluke vrši gradska uprava preko nadležnih organizacionih jedinica i to: za komunalne delatnosti, privredu i ekonomski razvoj, poslove saobraćaja.
Poslove inspekcijskog nadzora nad izvršavanjem odredaba ove odluke obavlja Komunalna inspekcija.
Komunalno policijske poslove pri vršenju nadzora nad održavanjem komunalnog reda obavlja Komunalna policija grada Pančeva.
Ako prilikom nadzora, komunalni inspektor odnosno komunalni policajac, utvrdi da se preduzeće ili drugo pravno lice i građani nisu pridržavali odredaba ove odluke, konstatovaće nadjene nepravilnosti i nedostatke i naložiti mere za njihovo otklanjanje.
Novčanom kaznom od 50.000,00 do 1.000.000,00 dinara kazniće se za prekršaj Javno komunalno preduzeće ako:
1. ne vrši odnošenje otpada u skladu sa Godišnjim programom (član 6),
2. ne postupi u smislu člana 14,
3. ne prevozi otpad specijalnim vozilima (član 16),
4. istovara ili ostavlja otpad van deponije komunalnog otpada (član 16),
5. ne uredi i ne održava deponiju komunalnog otpada, ne vrši pranje i dezinfekciju vozila i posuda za otpad u smislu člana 14. i 16,
6. ne vrši čišćenje i pranje površina javne namene u skladu sa Godišnjim programom i mesečnim planom (član 23),
7. ne postavi dovoljan broj posuda za otpad, ne prazni ih i ne održava u smislu člana 24,
8. ne organizuje rad i poslovanje u smislu člana 34. i
9. ne postupa u skladu sa članom 35, 36. i 37.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice u Javno komunalnom preduzeću novčanom kaznom od 2.500,00 do 75.000,00 dinara.
Novčanom kaznom od 50.000,00 do 1.000.000,00 dinara kazniće se za prekršaj Javno komunalno preduzeće ako:
1. postavi kontejnere suprotno odredbi člana 12,
2. ne vrši odvoženje kabastog otpada u smislu člana 9,
3. ne dostavi plan odvoženja kućnog otpada u smislu člana 6,
4. vrši spaljivanje kućnog otpada, lišća, hartija i drugih otpadaka na otvorenim površinama (član 26),
5. ne obezbeđuje uslove za izdvajanje korisnog otpada iz kućnog otpada u smislu člana 21,
6. ne dostavi plan čišćenja i pranja površina javne namene u smislu člana 6.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice u Javno komunalnom preduzeću novčanom kaznom od 2.500,00 do 75.000,00 dinara.
Novčanom kaznom od od 50.000,00 do 1.000.000,00 dinara kazniće se za prekršaj preduzeće ili drugo pravno lice ako:
1. samo uklanja kućni otpad suprotno članu 27,
2. postupi suprotno odredbama iz člana 26,
3. ne drži kućni otpad u posudama za otpad iz člana 10. i 11,
4. ne obezbedi dovoljan broj posuda za otpad iz člana 10. i 11,
5. pali otpad, baca žar, sipa vodu i drugu tečnost, kao i baca otpad koje ne spadaju u kućni otpad u posude za otpad i baca kućni otpad van posuda za otpad iz člana 13. i 26,
6. ne vrši čišćenje i pranje površina javne namene (član 5. st. 3),
7. ne postavi dovoljan broj korpi za otpad, ne prazni ih i ne održava u smislu člana 24. i 25,
8. ne postupi u smislu člana 30, 31. i 32,
9. samovoljno vrši pražnjenje namenskih posuda za otpad predviđenih za selektivno sakupljanje otpada u smislu člana 17,
10. baca pepeo koji nastaje u stambenim i poslovnim objektima u posude za otpad u smislu člana 7.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice u preduzeću ili drugom pravnom licu novčanom kaznom od 2.500,00 do 75.000,00 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom od 5.000,00 do 250.000,00 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se fizičko lice novčanom kaznom od 2.500,00 do 75.000,00 dinara.
Novčanom kaznom od od 50.000,00 do 1.000.000,00 dinara kazniće se za prekršaj preduzeće ili drugo pravno lice ako:
1. ne iznosi posude za otpad na mesta koja su za to određena u članu 10,
2. postavi posude za otpad bez saglasnosti Javno komunalnog preduzeća iz člana 12,
3. ne obavesti Javno komunalno preduzeće o izvršenim promenama u stambenom objektu odnosno poslovnom objektu i prostoru u smislu člana 29,
4. postupi suprotno članu 15,
5. istovara i ostavlja otpad van deponija iz člana 16. stav 6,
6. vrši spaljivanje kućnog otpad, lišća, hartija i drugih otpadaka na otvorenim površinama iz člana 26,
7. ne obavesti Javno komunalno preduzeće o održavanju javne manifestacije ili mitinga u smislu člana 33,
8. ako ne vrši selekciju kućnog otpada iz člana 22,
9. ako u posude za prikupljanje selektivnog otpada ubaci neodgovarajući otpad iz člana 26. tačka 13,
10. odlaže građevinski otpad nastao u toku izvođenja građevinskih radova na površinu javne namene duže od 24 časa u smislu čl. 31. stav 1.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice u preduzeću ili drugom pravnom licu novčanom kaznom od 2.500,00 do 75.000,00 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom od 5.000,00 do 250.000,00 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se fizičko lice novčanom kaznom od 2.500,00 do 75.000,00 dinara.
Za prekršaj iz člana 49. stav 1. tačka 2, 6. i 10. i člana 50. stav 1. tačka 4. i 6. ove odluke kazniće se:
- na licu mesta pravno lice novčanom kaznom od 10.000,00 dinara i preduzetnik novčanom kaznom od 10.000,00 dinara.
Za prekršaj iz prethodnog stava kazniće se na licu mesta odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom od 2.500,00 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se na licu mesta fizičko lice novčanom kaznom od 2.500,00 dinara.
Kaznu iz prethodnog stava na licu mesta naplaćuje komunalni inspektor, odnosno komunalni policajac.
XII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o održavanju čistoće ("Službeni list opštine Pančevo" br. 7/2003).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Pančeva".