ODLUKA

O BLIŽIM USLOVIMA I NAČINU VRŠENJA NADZORA NAD OBAVLJANJEM POSLOVA DAVAOCA LIZINGA

("Sl. glasnik RS", br. 85/2011)

1. Ovom odlukom propisuju se bliži uslovi i način vršenja nadzora Narodne banke Srbije nad obavljanjem poslova davalaca lizinga i izricanja mera iz člana 13ž stav 3. Zakona o finansijskom lizingu (u daljem tekstu: Zakon).

2. Nadzor iz tačke 1. ove odluke (u daljem tekstu: nadzor), Narodna banka Srbije vrši:

1) posrednim nadzorom nad izveštajima, drugom dokumentacijom i podacima koje davalac lizinga dostavlja Narodnoj banci Srbije u skladu s propisima ili na zahtev Narodne banke Srbije, kao i nad podacima kojima Narodna banka Srbije raspolaže (u daljem tekstu: posredni nadzor);

2) neposrednim nadzorom - uvidom u poslovne knjige i dokumentaciju davaoca lizinga, kao i u drugu dokumentaciju (u daljem tekstu: neposredni nadzor).

Pri vršenju neposrednog nadzora, Narodna banka Srbije može da izvrši uvid u poslovne knjige i drugu dokumentaciju i lica koja su s davaocem lizinga povezana poslovnim odnosima, i to radi provere podataka do kojih dođe pri vršenju nadzora.

3. Neposredni nadzor vrše zaposleni u Narodnoj banci Srbije koje za to rešenjem odredi guverner Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: guverner) ili lice koje on ovlasti (u daljem tekstu: ovlašćena lica).

U rešenju iz stava 1. ove tačke navodi se davalac lizinga nad čijim se obavljanjem poslova vrši neposredni nadzor, kao i predmet neposrednog nadzora.

Rešenje iz stava 1. ove tačke guverner ili lice koje on ovlasti može u toku neposrednog nadzora dopuniti, odnosno izmeniti.

4. O izvršenom neposrednom nadzoru ovlašćena lica su dužna da sačine zapisnik (u daljem tekstu: zapisnik), koji se dostavlja davaocu lizinga.

Davalac lizinga može staviti primedbe na zapisnik u roku od 15 dana od dana dostavljanja zapisnika.

Narodna banka Srbije proverava navode davaoca lizinga sadržane u primedbama na zapisnik.

Ako proverom iz stava 3. ove tačke utvrde činjenično stanje bitno različito od onog koje je navedeno u zapisniku, ovlašćena lica sačinjavaju dopunu zapisnika (u daljem tekstu: dopuna zapisnika), koja se dostavlja davaocu lizinga.

Davalac lizinga može dati primedbe na dopunu zapisnika u roku od pet dana od dana dostavljanja dopune zapisnika.

Pod primedbama datim u smislu st. 2. i 5. ove tačke podrazumevaju se objedinjene primedbe izvršnog i upravnog odbora davaoca lizinga.

5. Narodna banka Srbije doneće zaključak o obustavi postupka nadzora ako:

- zapisnikom nisu utvrđene nezakonitosti i nepravilnosti u obavljanju poslova davaoca lizinga, ili

- davalac lizinga do donošenja rešenja iz tačke 6. ove odluke otkloni utvrđene nezakonitosti i nepravilnosti, ili

- davalac lizinga, u roku propisanom ovom odlukom, svojim primedbama osnovano ospori nalaze iz zapisnika, odnosno dopune zapisnika kojima su utvrđene nezakonitosti i nepravilnosti u obavljanju njegovih poslova.

6. Ako davalac lizinga ne dostavi primedbe na zapisnik ili dopunu zapisnika u roku propisanom ovom odlukom ili dostavljenim primedbama osnovano ne ospori nalaze iz zapisnika, odnosno dopune zapisnika kojima su utvrđene nezakonitosti i nepravilnosti u obavljanju njegovih poslova - Narodna banka Srbije izreći će jednu od sledećih mera:

- upućivanje pismene opomene;

- upućivanje nalogodavnog pisma;

- izdavanje naloga za otklanjanje utvrđenih nepravilnosti;

- oduzimanje dozvole za obavljanje poslova finansijskog lizinga.

Mere iz stava 1. ove tačke Narodna banka Srbije izriče rešenjem.

Rešenjem iz stava 2. ove tačke Narodna banka Srbije može izreći i novčanu kaznu, i to davaocu lizinga, kao i odgovornom licu u davaocu lizinga (u daljem tekstu: odgovorno lice), u skladu s članom 13ž st. 6. i 7. Zakona.

Odgovornim licem smatra se član organa upravljanja davaoca lizinga iz člana 10g Zakona.

7. Odluku o tome koju će od mera iz tačke 6. ove odluke izreći davaocu lizinga, Narodna banka Srbije donosi na osnovu ocene:

- nezakonitosti i nepravilnosti utvrđenih u poslovanju davaoca lizinga;

- pokazane spremnosti i sposobnosti odgovornih lica da otklone utvrđene nezakonitosti i nepravilnosti.

Pod nezakonitostima i nepravilnostima u poslovanju davaoca lizinga, u smislu ove odluke, podrazumeva se postupanje davaoca lizinga suprotno Zakonu, drugim propisima i aktima davaoca lizinga, odnosno postupanje koje može dovesti do ugrožavanja njegovog finansijskog položaja.

8. Kod ocene nezakonitosti i nepravilnosti utvrđenih u poslovanju davaoca lizinga procenjuje se naročito:

- zakonitost njegovog rada;

- stepen njegove izloženosti pojedinim vrstama rizika, a naročito kreditnom riziku, operativnom riziku, riziku likvidnosti i drugim rizicima koje je davalac lizinga, u skladu sa Zakonom, dužan da identifikuje, meri i procenjuje, odnosno kojima je dužan da upravlja;

- uticaj učinjene nezakonitosti i nepravilnosti na njegov budući finansijski položaj i poslovnu reputaciju;

- broj i međusobna povezanost učinjenih nezakonitosti i nepravilnosti;

- trajanje i učestalost učinjenih nezakonitosti i nepravilnosti;

- sposobnost odgovornih lica da otklone utvrđene nezakonitosti i nepravilnosti.

Spremnost i sposobnost odgovornih lica da otklone utvrđene nezakonitosti i nepravilnosti procenjuje se naročito na osnovu:

- aktivnosti koje su preduzeli i njihove efikasnosti u otklanjanju ranije utvrđenih nezakonitosti i nepravilnosti, a naročito u sprovođenju mera iz tačke 6. stav 1, alineje od prve do treće, ove odluke;

- njihove obučenosti da identifikuju, mere i procenjuju rizike, kao i da upravljaju tim rizicima;

- stepena njihove saradnje tokom nadzora s Narodnom bankom Srbije i sa ovlašćenim licima.

9. Mera upućivanja pismene opomene izriče se davaocu lizinga u sledećim slučajevima:

1) ako utvrđene nezakonitosti i nepravilnosti ne utiču bitno ili neposredno na finansijski položaj davaoca lizinga ali bi mogle imati takav uticaj ako se ne bi otklonile;

2) ako utvrđene nezakonitosti i nepravilnosti nisu brojne i ne utiču bitno ili neposredno na finansijski položaj davaoca lizinga;

3) ako utvrđene nezakonitosti i nepravilnosti traju u kraćem periodu i ne utiču bitno ili neposredno na finansijski položaj davaoca lizinga.

10. Mera upućivanja nalogodavnog pisma izriče se davaocu lizinga u sledećim slučajevima:

1) ako utvrđene nezakonitosti i nepravilnosti mogu bitno ili neposredno ugroziti finansijski položaj davaoca lizinga;

2) ako su utvrđene brojne nezakonitosti i nepravilnosti ali ne utiču bitno ili neposredno na finansijski položaj davaoca lizinga;

3) ako utvrđene nezakonitosti i nepravilnosti traju u dužem periodu ali ne utiču bitno ili neposredno na finansijski položaj davaoca lizinga.

11. Mera izdavanja naloga za otklanjanje utvrđenih nepravilnosti izriče se davaocu lizinga u sledećim slučajevima:

1) ako utvrđene nezakonitosti i nepravilnosti bitno ili neposredno ugrožavaju finansijski položaj davaoca lizinga;

2) ako su utvrđene brojne nezakonitosti i nepravilnosti koje traju u dužem periodu ali ne ugrožavaju bitno ili neposredno finansijski položaj davaoca lizinga;

3) ako je utvrđena nezakonitost, usled propuštanja davaoca lizinga da izvrši propisane radnje u propisanim rokovima, dovela do štetnih posledica u obavljanju njegovih poslova.

12. Rešenjem kojim se izriče jedna od mera iz tač. 9, 10. i 11. ove odluke nalaže se davaocu lizinga da sprovede jednu ili više aktivnosti kojima će obezbediti otklanjanje utvrđenih nezakonitosti i nepravilnosti, utvrđuju se rokovi sprovođenja tih aktivnosti i određuju rokovi za obaveštavanje Narodne banke Srbije o preduzetim aktivnostima koje su naložene rešenjem, a može se izreći i novčana kazna davaocu lizinga i odgovornom licu.

U obrazloženju rešenja iz stava 1. ove tačke naročito se navodi:

1) prikaz poslovanja davaoca lizinga koje se ne vodi na propisan način;

2) činjenice utvrđene u postupku nadzora za koje je konstatovano da imaju obeležja nezakonitog i nepravilnog postupanja, kao i odredbe propisa koji je povređen;

3) razlozi koje je Narodna banka Srbije uzela u obzir pri određivanju vrste propisane mere koja je izrečena davaocu lizinga;

4) razlozi koje je Narodna banka Srbije uzela u obzir pri određivanju visine novčane kazne izrečene davaocu lizinga, a ako je novčana kazna izrečena i odgovornom licu - razlozi koji su uzeti u obzir pri određivanju visine ove kazne.

13. Davalac lizinga kome je izrečena jedna od mera iz tač. 9, 10. i 11. ove odluke dužan je da, u roku određenom rešenjem o izricanju te mere, Narodnoj banci Srbije dostavi obaveštenje o postupanju po izrečenoj meri, kao i izveštaj o otklonjenim nezakonitostima i nepravilnostima, s priloženim dokazima.

Narodna banka Srbije može od davaoca lizinga tražiti da dopuni izveštaj iz stava 1. ove tačke, odnosno da pruži dodatno obrazloženje.

Posle prijema izveštaja iz stava 1. ove tačke, odnosno dopune izveštaja iz stava 2. te tačke - Narodna banka Srbije utvrđuje da li su otklonjene ustanovljene nezakonitosti i nepravilnosti, i to:

1) ako utvrdi da su ustanovljene nezakonitosti i nepravilnosti otklonjene ili da su ostale neotklonjene samo manje značajne nepravilnosti - Narodna banka Srbije donosi zaključak o obustavljanju postupka nadzora;

2) ako utvrdi da nisu ispunjeni uslovi za obustavljanje postupka nadzora u smislu odredbe pod 1) ovog stava - Narodna banka Srbije izriče davaocu lizinga novu meru iz tačke 6. ove odluke;

3) ako utvrdi da su ustanovljene nezakonitosti i nepravilnosti otklonjene, ali da su i učinjene nove - Narodna banka Srbije donosi zaključak o obustavljanju postupka tog nadzora i odmah vrši novi nadzor.

14. Meru oduzimanja dozvole za obavljanje poslova finansijskog lizinga Narodna banka Srbije izriče davaocu lizinga ako u postupku nadzora utvrdi:

1) da je dozvola izdata na osnovu neistinitih i netačnih podataka osnivača davaoca lizinga;

2) da je davalac lizinga prestao da ispunjava uslove potrebne za izdavanje dozvole;

3) da davalac lizinga ne omogućava vršenje nadzora;

4) da je novčani deo kapitala davaoca lizinga manji od iznosa propisanog Zakonom.

Smatraće se da davalac lizinga ne omogućava vršenje nadzora u smislu stava 1. odredba pod 3) ove tačke ako Narodnoj banci Srbije, na njen zahtev:

- ne dostavi tražene podatke, odnosno ne dostavi ih u roku koji je određen tim zahtevom;

- namerno ili grubom nepažnjom dostavi podatke koji nisu tačni ili nisu potpuni;

- ovlašćenim licima ne obezbedi neophodne uslove za vršenje neposrednog nadzora, uključujući i uslove koji obezbeđuju da ih ne ometaju zaposleni u davaocu lizinga ili treća lica.

15. Narodna banka Srbije može davaocu lizinga izreći meru oduzimanja dozvole za obavljanje poslova finansijskog lizinga ako u postupku nadzora utvrdi:

1) da davalac lizinga ne dostavlja propisane izveštaje, dokumentaciju i druge podatke o svom poslovanju na propisan način i u propisanim rokovima;

2) da davalac lizinga u ostavljenom roku nije sproveo mere koje su mu naložene u rešenju kojim su izrečene te mere.

16. Davalac lizinga je dužan da Narodnoj banci Srbije, na njen zahtev, u ostavljenom roku dostavi podatke o visini zarade odgovornih lica, kao i podatke o tekućim računima odgovornih lica kod banaka.

17. Davalac lizinga je dužan da Narodnoj banci Srbije dostavi dokaz o uplati na žiro-račun Narodne banke Srbije novčane kazne iz tačke 6. stav 3. ove odluke - najkasnije u roku od 15 dana od dana prijema rešenja kojim mu je izrečena novčana kazna.

Ako davalac lizinga ili odgovorno lice ne uplati novčanu kaznu iz stava 1. ove tačke u roku iz tog stava, Narodna banka Srbije će pristupiti prinudnoj naplati.

18. Narodna banka Srbije može, radi prikupljanja, obrade i analize potrebnih podataka, vršiti dijagnostičko ispitivanje poslovanja davaoca lizinga neposrednim uvidom u njegove poslovne knjige i drugu dokumentaciju, o čemu sačinjava izveštaj koji ne dostavlja davaocu lizinga.

19. Postupci nadzora započeti do dana stupanja na snagu ove odluke okončaće se prema odredbama Odluke o bližim uslovima i načinu vršenja nadzora nad obavljanjem poslova davaoca lizinga ("Službeni glasnik RS", br. 117/2005).

20. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o bližim uslovima i načinu vršenja nadzora nad obavljanjem poslova davaoca lizinga ("Službeni glasnik RS", br. 117/2005).

21. Ova odluka objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu 17. maja 2012. godine.