PRAVILNIK
O DAVANJU DOZVOLE ZA RAD I USLOVIMA ZA OBAVLJANJE DELATNOSTI ORGANIZATORA TRŽIŠTA

("Sl. glasnik RS", br. 89/2011)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

(1) Ovim pravilnikom propisuje se:

1. zahtev i dokumentacija za davanje dozvole za rad berze;

2. kadrovska i organizaciona osposobljenost i tehnička opremljenost berze;

3. zahtev za davanje prethodne saglasnosti u slučaju statusne promene berze;

4. uključenje finansijskih instrumenata na berzu;

5. trgovanje finansijskim instrumentima;

6. transparentnost pre i posle transakcije;

7. vođenje evidencije i izveštavanje berze.

(2) Odredbe ovog pravilnika shodno se primenjuju na organizatora MTP.

Član 2

(1) Izrazi koji se koriste u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:

1. Komisija je Komisija za hartije od vrednosti;

2. Zakon je Zakon o tržištu kapitala ("Službeni glasnik RS", broj 31/2011);

3. Berza je organizator regulisanog tržišta;

4. Organizator MTP je berza ili brokersko-dilersko društvo;

5. Relevantni propisi su Zakon i pravilnici doneti na osnovu Zakona i drugi propisi koje je berza dužna da primenjuje;

6. Relevantno lice u odnosu na berzu je:

- lice sa vlasničkim učešćem u kapitalu berze,

- lice na rukovodećoj poziciji na berzi (član uprave koji ima saglasnost Komisije),

- zaposleni na berzi,

- kao i svaka drugo fizičko lice koje je angažovano od strane berze za pružanje usluga iz njene nadležnosti;

7. Lice sa kojim je relevantno lice u rodbinskoj vezi je:

- bračni, odnosno vanbračni drug relevantnog lica,

- potomci i preci u pravoj liniji neograničeno,

- srodnik do trećeg stepena srodstva, u pobočnoj liniji, uključujući i srodstvo po tazbini,

- usvojilac i usvojenici i potomci usvojenika,

- staralac i štićenici i potomci štićenika,

- bilo koje drugo lice koje je s relevantnim licem provelo u zajedničkom domaćinstvu najmanje godinu dana od datuma predmetne lične transakcije;

8. Lična transakcija je transakcija s finansijskim instrumentom koju izvrši relevantno lice delujući van delokruga aktivnosti koje obavlja kao relevantno lice ili koja je izvršena za račun relevantnog lica, lica sa kojim je relevantno lice u rodbinskoj vezi ili s kojim je blisko povezano u smislu Zakona ili lica čiji je odnos s relevantnim licem takve prirode da relevantno lice ima neposredan ili posredan materijalni interes od rezultata transakcije.

Član 3

(1) Obrasci koji se navode u ovom pravilniku se objavljuju na internet stranici Komisije.

(2) Obrasci moraju biti popunjeni uredno, čitljivo i bez naknadnog prepravljanja.

(3) Dokumentacija koja se prilaže uz zahteve propisane ovim pravilnikom podnosi se u originalu ili overenoj fotokopiji i ne može biti starija od 60 dana.

(4) Strana pravna i fizička lica dostavljaju:

1. dokumentaciju u originalu na stranom jeziku, odnosno fotokopiju koja je overena kod notara i sa apostilom i

2. original prevoda te dokumentacije sačinjen od strane ovlašćenog sudskog tumača.

II ZAHTEV ZA DAVANJE DOZVOLA ZA RAD BERZE

Član 4

(1) Zahtev za davanje dozvole za rad berze podnose osnivači na obrascu OT - dozvola.

(2) Uz zahtev za davanje dozvole za rad berze dostavlja se sledeća dokumentacija:

1. opšta akta: osnivački akt, statut, pravilnik o listingu, pravila i procedure poslovanja, pravilnik o tarifi;

2. dokumentacija o osnivačima:

- za pravna lica:

- obrazac OT - osnivač pravno lice;

- izvod iz registra privrednih subjekata,

- dokaz da je nadležno regulatorno telo države porekla odobrilo stranom pravnom licu učešće u osnivanju berze u Republici Srbiji (podrazumeva se odgovarajući akt tog regulatornog tela o odobrenju navedenom licu da može biti osnivač berze u Republici Srbiji, odnosno izjava tog lica da takvo odobrenje nije potrebno);

- za fizička lica:

- obrazac OT - osnivač fizičko lice,

- fotokopija lične karte za domaće fizičko lice, odnosno fotokopija pasoša za strano fizičko lice;

3. dokaz o uplati osnivačkog uloga u novcu - potvrda banke o uplati;

4. izjava o poreklu sredstava, na obrascu OT - poreklo kapitala;

5. dokumentacija o kvalifikacijama, iskustvu i poslovnoj reputaciji članova uprave propisana odredbama posebnog pravilnika;

6. dokumentacija o kadrovskoj i organizacionoj osposobljenosti i tehničkoj opremljenosti u skladu sa odredbama relevantnih propisa,

- obrazac B - kadrovska osposobljenost,

- dokaz da će berza zaposliti sa punim radnim vremenom odgovarajući broj lica sa dozvolom za pružanje investicionih usluga,

- organizaciona šema,

- dokaz o poslovnom prostoru sa skicom rasporeda prostorija,

- izjava o ispunjavanju uslova tehničke opremljenosti sa opisom načina ispunjavanja uslova, koji su propisani relevantnim propisima;

7. program funkcionisanja regulisanog tržišta, uključujući vrste poslova i organizacionu strukturu;

8. dokaz o uplaćenoj naknadi Komisiji.

(3) Osnivači berze koji stiču kvalifikovano učešće dostavljaju dokumentaciju propisanu posebnim pravilnikom.

(4) Izuzetno od stava 1. ovog člana, berza ili brokersko-dilersko društvo, koje podnosi zahtev za davanje dozvole za obavljanje delatnosti organizatora MTP, pored dokaza o ispunjavanju uslova iz tač. 6. do 8. ovog člana dostavljaju:

1. pravila i procedure poslovanja i pravilnik o tarifi;

2. dokaz o kadrovskoj osposobljenosti za još jedno lice sa dozvolom za pružanje investicionih usluga;

3. dokaz o kapitalnom cenzusu obračunatom prema uputstvu Komisije.

(5) Podnosioci zahteva dostavljaju dodatnu dokumentaciju po zahtevu Komisije.

Kadrovska i organizaciona osposobljenost i tehnička opremljenost

Kadrovska osposobljenost

Član 5

(1) Berza mora imati najmanje tri fizička lica sa dozvolom za pružanje investicionih usluga.

(2) Berza je dužna da pored uslova iz stava 1. ovog člana, ima dovoljan broj zaposlenih odgovarajuće struke i iskustva kako bi se obezbedilo efikasno funkcionisanje sistema unutrašnje kontrole poslovanja i sistema za adekvatno upravljanje rizicima.

Opšti organizacioni zahtevi

Član 6

(1) Berza je dužna da ustanovi:

1. organizacionu šemu iz koje je vidljiv način donošenja odluka, odgovornosti za te odluke i način izveštavanja;

2. procedure koje treba da obezbede da su sva relevantna lica upoznata sa svim procedurama koje su dužna da primenjuju;

3. da uspostavi, primenjuje i redovno ažurira odgovarajući sistem interne kontrole koji obezbeđuje poštovanje internih odluka i procedura na svim nivoima upravljanja berzom.

(2) Berza je dužna da uredno čuva odgovarajuće evidencije i dokumentaciju o internoj organizaciji i poslovanju.

Poslovni prostor

Član 7

(1) Berza je dužna da obezbedi adekvatan poslovni prostor za obavljanje delatnosti iz dozvole.

(2) Berza je dužna da obezbedi fizičku, odnosno tehničku zaštitu prostorija, opreme i dokumentacije.

Informacioni sistemi

Član 8

(1) Informacioni sistem berze mora biti adekvatan u odnosu na obim i složenost poslova koje berza obavlja u skladu sa relevantnim propisima.

(2) Berza je dužna da obezbedi efikasnu kontrolu i zaštitu informacionog sistema, koji obezbeđuje sigurnost, potpunost i tajnost podataka, a naročito:

1. zaštitu hardvera i softvera od neovlašćenog pristupa podacima, kontrolom pristupa preko dodele ovlašćenja i autorizacije korisnika;

2. adekvatnu obuku za korišćenje sistema primenom procedura propisanih za njegovu zaštitu;

3. da svako lice koje ima pristup radnoj stanici mora da ima korisničko ime i šifru i dostupnost samo funkcijama koje su neophodne za vršenje posla tog lica, s tim da jedno korisničko ime i šifru može da koristi samo jedno lice;

4. da se u bazu podataka unose samo podaci koji su odobreni i da su u informacione sisteme uneti svi podaci čiji je unos odobren, na način utvrđen aktima berze;

5. da se redovno vrši provera tačnosti unetih podataka.

(3) Izvodi iz informacionih sistema berze moraju da nose datum i vreme sastavljanja i overu ovlašćenog lica.

Mere za obezbeđivanje kontinuiteta poslovanja

Član 9

(1) Berza je dužna da donese, primenjuje i redovno ažurira mere koje će osigurati kontinuitet poslovanja informacionog sistema, a naročito:

1. zaštita sistema hardverskim i softverskim rešenjima, pouzdanim sistemima za neprekidno napajanje, rezervnim telekomunikacionim vezama i uređajima;

2. pouzdanost informacionog sistema sačinjavanjem najmanje dve kopije podataka na kraju svakog radnog dana, pri čemu se jedna kopija čuva u službenim prostorijama, a druga kopija na drugoj lokaciji;

3. kontinuitet rada informacionog sistema formiranjem sekundarne baze podataka i sekundarnog računarskog sistema;

4. blagovremeno uspostavljanje funkcija i pristupa informacijama za nastavak poslovanja ako u vanrednim okolnostima, nije moguće nesmetano poslovanje;

5. procedure za rekonstrukciju sistema u slučaju oštećenja sistema ili pristupa od strane neovlašćenih lica;

6. redovnu kontrolu i ažuriranje osnovnih tehničkih i programskih funkcija sistema.

III DOZVOLA ZA RAD BERZE

Spajanje postupaka pri odlučivanju o zahtevu za davanje dozvole za rad

Član 10

(1) Komisija će prilikom odlučivanja o zahtevu za davanje dozvole za rad berzi istovremeno odlučivati o:

1. zahtevu za davanje prethodne saglasnosti za sticanje kvalifikovanog učešća,

2. zahtevu za davanje prethodne saglasnosti na imenovanje direktora i članova upravnog odbora,

3. zahtevu za davanje prethodne saglasnosti na opšta akta.

Rešenje o davanju dozvole za rad berze

Član 11

(1) Komisija odlučuje o zahtevu za davanje dozvole za rad berze u roku od tri meseca od dana prijema urednog zahteva.

(2) Komisija donosi rešenje o davanju dozvole kada utvrdi da su ispunjeni uslovi propisani Zakonom i aktima Komisije.

(3) Komisija odbija zahtev za davanje dozvole za rad berze kada utvrdi da:

1. jedan ili više uslova za dobijanje dozvole iz stava 2. ovog člana nije ispunjen;

2. su podaci koje zahtev sadrži netačni, u značajnoj meri dovode u zabludu ili su izostavljeni neophodni podaci kako bi se informacije iz zahteva mogle pravilno tumačiti;

3. lica koja će rukovoditi poslovanjem nemaju dovoljno dobru reputaciju i iskustva da obavljaju te dužnosti;

4. je vlasnička struktura berze, uključujući i lica blisko povezana sa licima koja poseduju kvalifikovano učešće, takva da bi onemogućila efikasan nadzor nad poslovanjem berze.

Obaveza održavanje kapitala

Član 12

(1) Berza je dužna da trajno održava minimalni iznos kapitala iz dozvole za rad, u skladu sa uputstvom koje propisuje Komisija.

(2) Ako se kapital berze smanji ispod vrednosti iz prethodnog stava ovog člana, berza je dužna je da iznos kapitala koji nedostaje obezbedi u roku od šest meseci od dana tog smanjenja.

(3) U slučaju da berza ne postupi saglasno stavu 2. ovog člana Komisija berzi oduzima dozvolu za rad.

Član 13

(1) Berzi je dozvoljeno da ulaže u finansijske instrumente koje izdaju Republika Srbija, Narodna banka Srbije, jedinice lokalne samouprave ili odgovarajuće strane institucije.

IV DOZVOLA U SLUČAJU STATUSNE PROMENE

Član 14

(1) Berza je dužna da pre podnošenja prijave za upis statusne promene u Registar privrednih subjekata dobije dozvolu Komisije.

Član 15

(1) Na postupak spajanja i druge statusne promene berze shodno se primenjuju odredbe zakona kojim se uređuju privredna društva.

(2) Zahtev za davanje saglasnosti na postupak statusne promene berze podnose učesnici u statusnoj promeni na obrascu OT statusne promene.

(3) Uz zahtev iz stava 2. ovog člana dostavlja se:

1. nacrt ugovora o toj statusnoj promeni,

2. izmene osnivačkog akta i predlog statuta društva sticaoca, odnosno novog društva.

(4) Nacrt ugovora iz stava 3. ovog člana ne može se objaviti niti dostaviti nadležnom organu za registraciju privrednih subjekata, pre davanja dozvole Komisije na tu statusnu promenu.

(5) Berza je dužna da nakon dobijanja dozvole iz stava 4. ovog člana, objavi obaveštenje na internet stranici.

(6) Odredbe ovog pravilnika o davanju dozvole za rad, shodno se primenjuju na davanje dozvole u slučaju statusnih promena berze.

V UKLJUČENJE FINANSIJSKIH INSTRUMENATA NA BERZU

Član 16

(1) Na regulisanom tržištu, odnosno MTP mogu trgovati samo investiciona društva, koja su članovi tog organizatora tržišta, a druga lica mogu trgovati samo posredstvom tih društava.

(2) Izuzetno od stava 1. ovog člana, bez posrednika mogu trgovati i Republika Srbija i Narodna banka Srbije.

Član 17

(1) Berza je dužna je da uspostavi:

1. transparentna i obavezujuća pravila i postupke za pravično i pravilno trgovanje i efikasno izvršavanje naloga i

2. procedure kojima se omogućava efikasno i blagovremeno zaključenje transakcija.

(2) Berza je dužna da obezbedi da svi članovi mogu istovremeno, ravnopravno i pod jednakim uslovima da imaju jednak pristup informacijama o finansijskim instrumentima kojima se obavlja trgovina i da ispostavljaju naloge za kupovinu, odnosno prodaju finansijskih instrumenata u informacioni sistem berze.

Član 18

(1) Finansijski instrumenti se uključuju na berzu pod uslovom da su svi iste vrste i klase, da su izdati i slobodno prenosivi i da imaju odobren prospekt za uključenje.

(2) Berza uključuje finansijske instrumente na regulisano tržište, ukoliko ti instrumenti ispunjavaju uslove propisane aktima berze, a na osnovu odobrenog prospekta za uključivanje na regulisano tržište.

(3) Ako uključenju na regulisano tržište prethodi javna ponuda, prvo uključenje na regulisano tržište, može se izvršiti tek nakon isteka roka za upis i uplatu u javnoj ponudi.

(4) Odredbe stava 3. ovog člana neće se primenjivati u slučaju ponavljajućih izdavanja hartija od vrednosti, kod kojih nije određen datum završetka roka za upis i uplatu.

Član 19

(1) Na berzi se može trgovati izvedenim finansijskim instrumentima koji su standardizovani.

(2) Prilikom uključenja standardizovanih izvedenih finansijskih instrumenata berza je dužna da utvrdi da li je javnosti dostupno dovoljno informacija potrebnih za vrednovanje izvedenih finansijskih instrumenata.

Član 20

(1) Prilikom procene da li akcije određenog izdavaoca ispunjavaju uslove za uključivanje na regulisano tržište berza uzima u obzir distribuciju akcija javnosti, finansijske podatke koji se odnose na prethodni period, podatke o izdavaocu i poslovanju tog izdavaoca, a u skladu sa svojim aktom.

(2) U slučaju da akcije ne ispunjavaju uslove predviđene za prijem na listing berze, one se uključuju u trgovanje na poseban segment regulisanog tržišta za trgovanje vlasničkim hartijama od vrednosti, koji je berza dužna da organizuje.

Član 21

(1) Berza, koja je istovremeno i organizator MTP uključuje finansijske instrumente na MTP, a na osnovu odobrenog prospekta za uključivanje na MTP, ukoliko ti instrumenti ne ispunjavaju uslove za uključenje na regulisano tržište.

Član 22

(1) Berza je dužna da redovno proverava da li finansijski instrumenti uključeni na tržište, ispunjavaju uslove za uključenje propisane relevantnim propisima.

(2) Berza je dužna da propiše i primenjuje efikasne postupke za proveru da li izdavaoci prenosivih hartija od vrednosti čiji su finansijski instrumenti uključeni na regulisano tržište kojim upravlja, ispunjavaju odredbe propisane relevantnim propisima u vezi sa informacijama koje se obavezno objavljuju.

VI TRGOVANJE FINANSIJSKIM INSTRUMENTIMA

Objavljivanje podataka pre i posle transakcije

Član 23

(1) Podaci o ponudi i tražnji i o transakcijama izvršenima tokom uobičajenog vremena trgovanja moraju biti dostupni što je moguće više u realnom vremenu.

(2) Podaci o transakcijama izvršenim van uobičajenog vremena trgovanja moraju biti objavljeni najkasnije do kraja radnog vremena tog trgovačkog dana.

(3) Podaci o ponudi i tražnji pre transakcije se objavljuju u sistemu Berze, a podaci o zaključenim transakcijama na internet stranici Berze.

Transparentnost pre transakcije

Član 24

(1) Berza je dužna da, za svaku akciju kojom se trguje u sistemu kojim upravlja, objavljuje, neprekidno tokom uobičajenog vremena trgovanja, sledeće podatke:

1. ukupni broj naloga i ukupan broj akcija koje ti nalozi predstavljaju (obim ponude i tražnje) za svaku trenutnu cenu - za sistem trgovanja u kome se trguje putem neprekidnih aukcija;

2. cenu koja na najbolji mogući način odražava algoritam sistema trgovanja i količinu koju učesnici sistema potencijalno mogu izvršiti po navedenoj ceni - za sistem trgovanja u u kome se trguje putem periodičnih aukcija;

3. cene i količine cenovno najpovoljnijih ponuda svakog market mejkera - kada se sistem trgovanja zasniva na istovremeno istaknutim ponudama na kupovinu i prodaju.

(2) Smatra se da berza objavljuje podatke iz stava 1. ovog člana, ako se ti podaci objave čim postanu dostupni tokom uobičajenog vremena trgovanja regulisanog tržišta, kao i ako ostaju dostupni do ažuriranja istih.

(3) Objavljene ponude na kupovinu i prodaju iz stava 1. tačka 3. ovog člana predstavljaju obavezujuće ponude po kojima su ovlašćeni market mejkeri spremni da kupe ili prodaju akcije.

(4) U izuzetnim tržišnim uslovima propisanim pravilima Berze, i tokom ograničenog perioda, market mejkeri mogu da objavljuju indikativne ili cene samo za kupovinu ili samo za prodaju.

(5) Odredbe ovog člana se primenjuju i na druge finansijske instrumente kojima se trguje na regulisanom tržištu.

Izuzeci od obaveze trasparentnosti pre transakcije

Član 25

(1) Berza može pravilima predvideti mogućnost ukidanja obaveze objavljivanja podataka pre trgovanja, za određene modele trgovanja ili vrste i veličine naloga, a naročito za transakcije koje su velike u poređenju sa uobičajenom veličinom naloga na regulisanom tržištu.

(2) Izuzetak od obaveze objavljivanja u zavisnosti od vrste naloga se može odobriti samo za naloge koji su primljeni u sistem trgovanja Berze.

(3) Nalog prelazi uobičajenu veličinu ako je jednak ili veći od relevantne minimalne veličine takvog naloga određenog pravilima Berze.

(4) Osnov za utvrđivanje da li nalog za trgovinu akcijama prelazi uobičajenu veličinu je njihov prosečni dnevni promet.

Transparentnosti posle transakcije

Član 26

(1) Berza je dužna da, za transakcije akcijama koje su izvršene u sistemu kojim upravlja, objavljuje sledeće:

1. dan, vreme i mesto trgovanja;

2. identifikacionu oznaku akcije;

3. cenu i oznaku valute u kojoj je izražena cena akcije;

4. količinu akcija;

5. naznaku da je transakcija bila zaključena u blok trgovanju.

(2) Informacije iz stava 1. ovog člana se javno objavljuju ili o svakoj transakciji posebno ili pridruživanjem količina i cena svih transakcija s istom akcijom, koje se izvršavaju po istoj ceni i u isto vreme.

(3) Odredbe ovog člana se primenjuju i na druge finansijske instrumente kojima se trguje na regulisanom tržištu.

Odlaganje objavljivanja podataka o velikim transakcijama

Član 27

(1) Berza može pravilima predvideti mogućnost odloženog objavljivanja podataka o transakcijama, u zavisnosti od vrste ili veličine transakcija, a naročito za transakcije koje su velike u poređenju sa uobičajenom veličinom transakcija na regulisanom tržištu, a nakon prethodnog odobrenja Komisije.

(2) Nalog prelazi uobičajenu veličinu ako je jednak ili veći od relevantne minimalne veličine takvog naloga određenog pravilima Berze.

(3) Osnov za utvrđivanje da li nalog za trgovinu akcijama prelazi uobičajenu veličinu je njihov prosečni dnevni promet.

(4) Komisija može odobriti odlaganje objavljivanja podataka o transakcijama ukoliko su ispunjeni sledeći uslovi:

1. transakcija je izvršena između investicionog društva koje trguje za sopstveni račun i klijenta tog investicionog društva;

2. veličina transakcije je jednaka ili veća od relevantne minimalne veličine transakcije za koju je moguće tražiti odobrenje za odlaganje objavljivanja.

(5) Zahtev za odlaganje objavljivanja podataka o transakciji se podnosi Komisiji pre iznošenja naloga na tržište.

Objavljivanje pokazatelja o akcijama

Član 28

(1) Berza je dužna da, za svaku akciju koja je uključena na regulisano tržište, do 15. januara tekuće godine, utvrdi i objavi sledeće pokazatelje:

1. prosečan dnevni promet;

2. prosečan dnevni broj transakcija;

3. prosečnu cenu izvršenih naloga;

4. procenat akcija u rukama javnosti (free float).

(2) Pri izračunavanju pokazatelja iz stava 1. tač. 1. do 3. ovog člana se uzimaju u obzir svi nalozi koji su izvršeni u prethodnoj kalendarskoj godini.

(3) Stav 1. ovog člana se ne primenjuje na akcije koje su, po prvi put, uključene na tržište u periodu do 30 dana pre kraja kalendarske godine.

(4) Berza je dužna da, ukoliko tokom godine dođe do promena u vezi sa akcijom ili izdavaocem koje značajno utiču na pokazatelje iz stava 1. ovog člana, ponovo izračuna i objavi te pokazatelje.

VII POSLOVANJE BERZE

Vođenje poslovne evidencije

Član 29

(1) Berza je dužna da vodi elektronsku evidenciju i dokumentaciju o svim o transakcijama finansijskim instrumentima koji su uključeni u trgovanje i da je čuva na način kojim se:

1. Komisiji omogućuje da u svakom trenutku može odmah da pristupi dokumentaciji i evidencijama, kao i da rekonstruiše sve ključne faze obrade svake transakcije;

2. omogućuje lako utvrđivanje svih izmena, odnosno sadržaja dokumentacije i evidencija pre takvih korekcija;

3. onemogućava svaka manipulacija dokumentacijom i evidencijama.

Član 30

(1) Berza je dužna da redovno prati i po potrebi, ažurira i unapređuje sisteme poslovanja, unutrašnje kontrole i politike i postupke propisane o opštim organizacionim zahtevima.

Lične transakcije

Član 31

(1) Berza je dužna da donese, primenjuje i redovno ažurira odgovarajuće mere kojima se sprečava preduzimanje zabranjenih aktivnosti, od strane relevantnog lica koje:

1. učestvuje u aktivnostima koje mogu dovesti do sukoba interesa ili

2. na osnovu aktivnosti koju obavlja u ime, berze ima pristup insajderskim ili drugim poverljivim informacijama koje se odnose na članove i na transakcije.

(2) Berza je dužna da obezbedi da:

1. su sva relevantna lica upoznata sa zabranjenim aktivnostima i merama berze u vezi sa ličnim transakcijama i odgovarajućim obaveštavanjima;

2. relevantna lica odmah obaveste berzu o svim ličnim transakcijama;

3. se vode evidencije o svim ličnim transakcijama, a koje moraju uključivati sva odobrenja ili zabrane u vezi sa ličnim transakcijama;

4. kada poverava poslove drugom licu, da pružalac usluga vodi evidenciju ličnih transakcija relevantnih lica pružaoca usluge i da, na zahtev, informacije o ličnim transakcijama, odmah dostavi berzi.

Član 32

Berza je dužna da zabrani relevantnim licima da obavljaju sledeće aktivnosti:

1. da zaključuju lične transakcije ukoliko to uključuje zloupotrebu ili otkrivanje insajderskih ili drugih poverljivih informacija,

2. da nagovara drugo lice na zaključivanje transakcije s finansijskim instrumentima,

3. da otkriva drugom licu bilo koje informacije ili mišljenja, osim u okviru redovnog ovlašćenja, ako relevantno lice zna, ili bi trebalo znati, da će takvo postupanje uticati na to drugo lice da:

- zaključi transakciju s finansijskim instrumentima,

- savetuje ili nagovara treće lice na zaključivanje takve transakcije.

Računovodstvene procedure

Član 33

(1) Berza je dužna da propiše, primenjuje i redovno ažurira računovodstvene procedure koje omogućavaju blagovremeno dostavljanje finansijskih izveštaja, a koji odražavaju istinit i veran prikaz finansijske situacije berze i koji su u skladu sa važećim računovodstvenim standardima i pravilima.

(2) Berza je dužna da vođenje poslovnih knjiga i sastavljanje finansijskih izveštaja, sprovodi u skladu sa Zakonom i zakonima kojima se uređuje računovodstvo i revizija.

Rokovi čuvanja evidencija i poslovne dokumentacije

Član 34

(1) Berza je dužna da svu dokumentaciju i evidencije o svim transakcijama finansijskim instrumentima koji su uključeni u trgovanje, čuva najmanje pet godina nakon isteka poslovne godine na koju se ti podaci odnose.

(2) Poslovnu dokumentaciju u kojoj su uređena međusobna prava i obaveze berze i njenih članova, berza je dužna da čuva najmanje pet godina po isteku poslovne godine u kojoj je raskinut ugovorni odnos s članom.

(3) Berza je dužna da čuva evidencije i poslovnu dokumentaciju u roku dužem od onog propisanog stavovima 1. i 2. ovog člana, ukoliko je to potrebno radi okončanja nadzora, odnosno sudskog spora.

(4) Berza je dužna da po oduzimanju dozvole za rad i brisanja iz registra, celokupnu dokumentaciju i evidencije koje je dužna da čuva saglasno relevantnim propisima preda nadležnom arhivu prema sedištu berze i da o tome dostavi potvrdu Komisiji pre upisa ovih promena u Registru privrednih subjekata.

VIII IZVEŠTAVANJE

Izveštavanje Komisije

Član 35

(1) Berza je dužna da neprekidno ispunjava uslove iz dozvole za rad.

(2) Berza je dužna da obavesti Komisiju o promeni koja se odnosi na propisane uslove za dobijanje dozvole za rad, kao i o drugim uslovima koje mora da ispunjava u roku od 8 dana od nastanka promene, a naročito o uslovima koji se odnose na:

1. zakonom propisani minimalni iznos kapitala;

2. nemogućnost izmirenja dospelih novčanih obaveza;

3. upis promena u registru za privredne subjekte i Centralnom registru;

4. Zakonom propisan minimalan broj lica sa dozvolom za obavljanje investicionih usluga;

5. nastupanje okolnosti na osnovu kojih Komisija povlači saglasnost na:

- sticanje kvalifikovanog učešća;

- izbor člana uprave berze.

(3) U slučaju promene poslovnog imena društva, berza podnosi Komisiji zahtev za davanje saglasnosti na izmene opštih akata.

(4) Uz obaveštenje o promeni sedišta ili adrese, berza prilaže dokaz da ispunjava uslove organizacione osposobljenosti i tehničke opremljenosti.

(5) Obaveštenja iz ovog člana sadrži opis događaja o kom se daje obaveštenje i datum njegovog nastupanja.

Član 36

(1) Berza je dužna da u roku od tri radna dana od dana donošenja odgovarajuće odluke, odnosno rešenja, Komisiji dostavi podatke o:

1. prijemu u članstvo, prestanku članstva, izvršenom nadzoru i izrečenim merama prema članu berze,

2. uključenju u trgovanje, odbijanju uključenja u trgovanje, obustavi trgovanja i isključenju iz trgovanja finansijskim instrumentima.

Izveštaji

Član 37

(1) Berza je dužna da dostavi Komisiji:

1. najkasnije do kraja radnog dana, dnevni izveštaj o izvršenim transakcijama, koji naročito sadrži sledeće podatke:

- identifikacionu oznaku finansijskog instrumenta,

- dan, vreme i mesto trgovanja,

- količina prodatih ili kupljenih finansijskih instrumenata,

- pojedinačna i ukupna cena i oznaka valute u kojoj je izražena cena;

2. do 15. dana u mesecu za prethodni mesec, mesečni izveštaj o poslovanju koji naročito sadrži sledeće podatke o:

- prometu finansijskih instrumenata, po vrstama i izdavaocima,

- ostvarenim prihodima,

- učešću članova berze prometu,

- kao i podatke o uključenju, odnosno odbijanju zahteva za uključenje, isključenju ili privremenoj obustavi trgovanja, nadzor i mere prema članovima;

3. najkasnije četiri meseca nakon završetka poslovne godine:

- godišnje finansijske izveštaje,

- godišnji izveštaj o poslovanju,

- izveštaj eksternog revizora.

(2) Godišnji finansijski izveštaji i izveštaj eksternog revizora se sastavljaju u skladu sa Zakonom i zakonima kojima se uređuje računovodstvo i revizija.

(3) Izveštaje iz stava 1. tačka 3. ovog člana berza objavljuje na internet stranici.

(4) Godišnji izveštaj o poslovanju sadrži podatke propisane zakonom kojim se uređuje računovodstvo, kao i podatke o:

1. licima koja imaju kvalifikovano učešće (sa procentima za svako lice);

2. prometu finansijskih instrumenata po vrstama finansijskih instrumenata i izdavaocima,

3. članovima i njihovom učešću u prometu berze.

IX PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 38

(1) Berza koja ima dozvolu Komisije za rad, nastavlja da obavlja poslove u skladu sa Zakonom i dužna je da se organizuje i uskladi svoja akta sa odredbama Zakona, u roku od devet meseci od dana njegovog stupanja.

(2) Berza je dužna da podnese zahtev za davanje dozvole za rad organizatora MTP, sa dokumentacijom u skladu sa odredbama ovog pravilnika.

(3) Iznos kapitala berze u postupku usklađivanja izračunava se u skladu sa uputstvom Komisije.

Član 39

(1) Danom početka primene ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o uslovima za obavljanje delatnosti organizatora tržišta ("Službeni glasnik RS", br. 100/06, 116/06 i 40/10).

Član 40

(1) Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".