PRAVILNIK
O KLASIFIKACIJI IZRIČITIH I PREĆUTNIH PREPORUKA, DODATNIM ZAHTEVIMA U VEZI SA SADRŽINOM PREPORUKE, DISTRIBUCIJI PREPORUKE KOJU JE IZRADILA TREĆA STRANA I OBAVEZAMA U VEZI SA OBELODANJIVANJEM INTERESA I SUKOBA INTERESA

("Sl. glasnik RS", br. 89/2011)

Član 1

(1) Ovim pravilnikom bliže se propisuju:

1. šta se smatra izričitom, odnosno prećutnom preporukom ili predlaganjem strategije ulaganja, saglasno članu 87. Zakona o tržištu kapitala ("Službeni glasnik RS", broj 31/2011, u daljem tekstu: Zakon);

2. dodatni zahtevi u vezi sa sadržinom preporuka, pored opštih obaveza utvrđenih u članu 89. Zakona;

3. način isticanja izmena u slučaju kada lice koje distribuira preporuku koju je izradila treća strana istu značajno izmeni, saglasno članu 92. stav 2. Zakona;

4. dodatne obaveze, koje se primenjuju pored opštih obaveza utvrđenih u članu 92. Zakona kada se kao davalac preporuka pojavljuje investiciono društvo ili fizičko lice koje za ta lica radi na osnovu ugovora o radu ili na drugi način distribuira preporuke koje je izradila treća strana;

5. dodatne obaveze u vezi sa obelodanjivanjem interesa i sukoba interes, pored obaveza utvrđenih članom 90. Zakona.

Izričito i prećutno preporučivanje

Član 2

(1) Pod izričitim preporučivanjem ili predlaganjem strategije ulaganja, u smislu ovog pravilnika, smatraće se preporuke kao što su: "kupiti", "prodati" ili "držati".

Član 3

(1) Pod prećutnim preporučivanjem ili predlaganjem strategije ulaganja, u smislu ovog pravilnika, smatraće se svako upućivanje na ciljanu cenu ili slično postupanje.

Dodatni zahtevi u vezi sa sadržinom preporuke

Član 4

(1) Pored obaveza utvrđenih u članu 89. Zakona, kad je davalac preporuka nezavisni analitičar, investiciono društvo, kreditna institucija, svako drugo lice čija se poslovna delatnost sastoji od pripreme preporuka ili fizičko lice koje za njih radi na osnovu ugovora o radu ili na neki drugi način, koje direktno ili indirektno daje određene preporuke za ulaganje u vezi sa finansijskim instrumentom, ta lica moraju osigurati najmanje sledeće podatke:

1. da su istaknuti svi značajni izvori informacija koji su bili korišćeni kao osnov preporuke, uključujući i naziv izdavaoca na kojeg se preporuka odnosi, kao i podaci da li je sadržaj preporuke bio poznat tom izdavaocu, te nakon toga, a pre objavljivanja ista promenjena;

2. da svaki osnov procene ili metodologija korišćena za procenu finansijskog instrumenta ili izdavaoca finansijskog instrumenta ili za određivanje ciljane cene za finansijski instrument, mora biti prikazan na sažet način;

3. da je značenje svake preporuke (kao što je "kupiti", "prodati" ili "držati") koje može obuhvatati vremensko razdoblje ulaganja na koje se preporuka odnosi, na odgovarajući način objašnjeno, te da je navedeno svako odgovarajuće upozorenje o riziku, uključujući analizu osetljivosti relevantnih pretpostavki;

4. naznaku iz koje je vidljiva planirana učestalost ažuriranja preporuke, ako takva postoji, i svake važne promene prethodno najavljene politike obelodanjivanja preporuke;

5. da je datum kad je preporuka prvi put puštena u distribuciju naveden na jasan i vidljiv način, kao i relevantan datum i vreme za svaku navedenu cenu finansijskog instrumenta;

6. kad se preporuka razlikuje od ranije preporuke za isti finansijski instrument ili izdavaoca izdate tokom dvanaestomesečnog razdoblja koje je neposredno prethodilo objavljivanju, ova promena i datum ranije preporuke moraju biti jasno i vidljivo navedeni.

Član 5

(1) Kad su zahtevi utvrđeni u članu 4. tač. 2. i 3. ovog pravilnika, nesrazmerni u odnosu na obim distribuirane preporuke, dovoljno je u samoj preporuci na jasan i vidljiv način naznačiti mesto gde javnost direktno i jednostavno može pristupiti traženim informacijama, kao što je direktna internetska veza za te informacije na odgovarajućim internet stranicama davaoca preporuka, pod uslovom da upotrebljena metodologija ili osnov vrednovanja nije bio izmenjen.

Član 6

U slučaju nepisanih preporuka smatraće se da je udovoljeno standardima iz člana 4. ovog pravilnika ako preporuka upućuje na mesto na kojem javnost može direktno i jednostavno pristupiti toj informaciji, na primer na internet stranici davaoca preporuka.

Način isticanja izmena u preporuci koju je izradila treća strana i dodatne obaveze za investiciona društva

Član 7

(1) Kad se izmena preporuke od strane lica koje distribuira preporuku, a koju preporuku je izradila treća strana sastoji od promene smera preporuke (npr. promena preporuke "kupiti" u preporuku "držati" ili "prodati" ili obrnuto), lice koja distribuira preporuku dužno je udovoljavati uslovima propisanim:

1. čl. 88-90. Zakona, i

2. čl. 4-6. ovog pravilnika u delu na koji se ta izmena odnosi.

(2) Davalac preporuke - pravno lice koje samo ili putem fizičkog lica distribuira značajno izmenjenu preporuku, dužno je da donese obavezujuće interne propise kako bi se lica koja tu preporuku primaju uputila na mesto na kojem imaju pristup podacima o identitetu lica koje je izradilo preporuku, samoj preporuci i objavljivanju interesa ili sukoba interesa lica koje je izradilo preporuku, sve dok su te informacije dostupne javnosti.

Član 8

(1) Pored obaveza utvrđenih u članu 92. Zakona, kada je davalac preporuka investiciono društvo ili fizičko lice, koje za to lice radi na osnovu ugovora o radu ili na drugi način, a distribuira preporuke koje je izradila treća strana, isti su dužni da:

1. jasno i vidljivo istaknu naziv tela nadležnog za nadzor;

2. ispune uslove propisane čl. 9-11. ovog pravilnika;

3. ispune uslove iz čl. 88-90. Zakona, te uslove propisane čl. 4-6. i 9-11. ovog pravilnika, kad investiciono društvo značajno izmeni preporuku.

Dodatne obaveze u vezi sa obelodanjivanjem interesa i sukoba interesa

Član 9

(1) Pored obaveza iz člana 90. Zakona, kada je davalac preporuka nezavisni analitičar, investiciono društvo, kreditna institucija, svako povezano pravno lice ili svaki drugi davalac preporuka čija je glavna poslovna delatnost izrada preporuka, u preporuci treba jasno i vidljivo da se objave sledeće informacije o njihovim interesima i sukobima interesa:

1. značajno učešće u kapitalu koji postoje između davaoca preporuka ili svakog povezanog pravnog lica s jedne strane, te izdavaoca s druge strane. Ovo značajno učešće u kapitalu obuhvata najmanje sledeće situacije: kada davalac preporuka ili svako povezano pravno lice drži učešće u kapitalu veće od 1% ukupnog izdatog akcijskog kapitala izdavaoca, ili kada izdavalac drži učešće u kapitalu veće od 1% ukupnog izdatog akcijskog kapitala davaoca preporuka ili svakog povezanog lica;

2. druge značajne finansijske interese koje davalac preporuka ili svako povezano pravno lice ima u odnosu na izdavaoca;

3. izjavu da je davalac preporuka ili svako povezano pravno lice market mejker izdavaoca, kada je to primenjivo;

4. izjavu da je tokom prethodnih dvanaest meseci davalac preporuka ili bilo koje povezano pravno lice pružilo investicione usluge bilo koje objavljene ponude finansijskih instrumenata izdavaoca u smislu člana 2. stav 1. tačka 8. podtačka 6. i 7. Zakona, kada je to primenjivo;

5. izjavu da je davalac preporuka ili svako povezano pravno lice stranka u bilo kom drugom sporazumu sa izdavaocem koji se odnosi na pružanje usluga investicionog bankarstva, osim ako bi to značilo objavljivanje poverljivih informacija, a da je sporazum bio na snazi prethodnih dvanaest meseci ili je tokom istog vremenskog perioda doveo do plaćanja naknade ili obećanja da će naknada biti plaćena, kada je to primenjivo;

6. izjavu da je davalac preporuka ili svako povezano pravno lice stranka sporazuma sa izdavaocem koji se odnosi na izradu preporuke, kada je to primenjivo.

Član 10

(1) Investiciona društva i kreditne institucije dužne su da objave svoja organizaciona i administrativna pravila koja se odnose na sprečavanje i izbegavanje sukoba interesa u pogledu preporuka.

(2) Investiciona društva i kreditne institucije dužne su tromesečno da objavljuju učešće u kapitalu svih preporuka koje glase "kupiti", "držati" ili "prodati" ili ekvivalentne izraze, kao i učešće u kapitalu izdavaoca koji odgovara svakoj od tih kategorija kojima su investiciono društvo ili kreditna institucija pružala usluge tokom prethodnih 12 meseci.

Član 11

(1) Za fizička ili pravna lica koja rade za investiciono društvo ili kreditnu instituciju na osnovu ugovora o radu ili drugog pravnog posla, te koja su učestvovala u pripremi preporuke, zahtev predviđen članom 90. stav 2. Zakona posebno obuhvata obavezu objavljivanja da li je naknada tih lica povezana s uslugama koje je izvršilo investiciono društvo ili kreditna institucija ili svako povezano pravno lice. Kada ta fizička lica steknu akcije izdavaoca pre javne ponude tih akcija, takođe je potrebno da se objavi cena po kojoj su akcije stečene i datum sticanja.

Član 12

(1) Obelodanjivanja iz člana 9. do 11. ovog pravilnika, trebalo bi da budu sadržana u samoj preporuci. Kada bi takve obelodanjivanja bila nesrazmerna u odnosu na obim distribucije preporuke, dovoljno je u samoj preporuci na jasan i vidljiv način uputiti na mesto gde javnost direktno i jednostavno može da pristupi traženim podacima, kao što je direktna internetska veza za te informacije na odgovarajućim internet stranicama investicionog društva ili kreditne institucije.

Član 13

(1) U slučaju nepisanih preporuka smatraće se da je udovoljeno standardima iz člana 9. ovog pravilnika ako preporuka upućuje na mesto na kom javnost može direktno i jednostavno pristupiti tim podacima, na primer na internet stranicama investicionog društva ili kreditne institucije.

Član 14

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".