PRAVILA
ZA PRIMENU ODLUKE O UTVRĐIVANJU KRITERIJUMA I MERILA ZA OCENU STRUČNOSTI, OSPOSOBLJENOSTI I DOSTOJNOSTI I ZA POSTUPAK PREISPITIVANJA ODLUKA PRVOG SASTAVA VISOKOG SAVETA SUDSTVA O PRESTANKU SUDIJSKE DUŽNOSTI

("Sl. glasnik RS", br. 35/2011 i 90/2011)

 

Deo prvi

UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilima utvrđuju se osnovna pravila i pretpostavke u postupku po prigovoru sudija kojima je prestala sudijska dužnost, preciziraju se kriterijumi i merila, uređuju se organizacija i rad komisije i propisuje postupak po prigovoru na odluku Visokog saveta sudstva (u daljem tekstu: Savet) o prestanku sudijske dužnosti sudija iz člana 101. stav 1. Zakona o sudijama ("Službeni glasnik RS", br. 116/08 i 104/09).

Član 2

Cilj pravila je da se u postupku po prigovoru obezbedi jednako primena kriterijuma i merila i da se obezbedi primena evropskih standarda u tom postupku.

Član 3

Odluka Saveta o broju sudija u sudovima ("Službeni glasnik RS", br. 43/09, 91/09 i 35/10) ne može predstavljati ograničenje Savetu da izabere podnosioca prigovora za sudiju, uz saglasnost ministra pravde.

U postupku preispitivanja:

- zadržava se pretpostavka da podnosilac prigovora ispunjava kriterijume dostojnosti, stručnosti i osposobljenosti iz člana 13. stav 1. Odluke o kriterijumima i merilima za ocenu stručnosti, osposobljenosti i dostojnosti za izbor sudija i predsednika sudova (u daljem tekstu: Odluka o kriterijumima i merilima ("Službeni glasnik RS", br. 49/09);

- ne mogu se koristiti merila koja nisu propisana Odlukom o kriterijumima i merilima;

- podnosiocu prigovora obezbeđuje se da se obrati Savetu, javnost i neposrednost u postupku, pravo na obrazloženu odluku i žalbu Ustavnom sudu;

- Savet utvrđuje činjenice da podnosilac prigovora ne ispunjava neki od kriterijuma;

- Savet će razmatrati rezultate rada podnosioca prigovora na osnovu statističkih podataka koje je za njega prema Uputstvu popunio sud - obrazac T2, za 2006, 2007. i 2008. godinu;

- za podnosioce prigovora koji u posmatranom periodu nisu vršili sudijsku dužnost duže od godinu dana razmatraće se rezultati rada u poslednje tri godine vršenja sudijske dužnosti, u skladu sa propisima koji su važili u vreme vršenja sudijske dužnosti, ili propisima kasnije donetim, ukoliko su oni povoljniji za njega;

- Savet može, na predlog komisije, usvojiti prigovor iako ročište za razgovor sa podnosiocem prigovora nije održano;

- Savet će na svojoj internet stranici postaviti rezultate rada svih sudija za 2006, 2007. i 2008. godinu.

Deo drugi

KRITERIJUMI

Dostojnost

Član 4

Podnosilac prigovora je nedostojan,

- ako je pravnosnažno osuđen za krivično delo na bezuslovnu kaznu zatvora od najmanje šest meseci ili za kažnjivo delo koje ga čini nedostojnim sudijske dužnosti;

- ako je, pre 16. decembra 2009. godine, u postupku pred Velikim personalnim većem Vrhovnog suda Srbije podnosiocu prigovora utvrđeno da je učestvovao u radnjama ili službama koje nisu u skladu sa vršenjem sudijske dužnosti, a ove aktivnosti ozbiljno ugrožavaju nepristrasnost i nezavisnost sudije;

- ako bi postupanje i ponašanje podnosioca prigovora opravdavalo pokretanje disciplinskog postupka i izricanje ozbiljne sankcije.

Da podnosilac prigovora ne ispunjava kriterijum dostojnosti utvrđuje se na osnovu

- odluke Velikog personalnog veća

- uvidom u spise krivičnog predmeta i razmatranjem razloga za optuženje

ili

- zvaničnih dokumenata pribavljenih od suda iz kojeg podnosilac prigovora potiče, neposredno višeg suda, drugog suda ili javnog tužilaštva, Nadzornog odbora Vrhovnog suda Srbije i Ministarstva pravde. Pritužba može da se uzme u obzir samo ukoliko su utvrđene činjenice i ukoliko je sudija obavešten o tome.

Stručnost

Član 5

Podnosilac prigovora ispunjava kriterijum stručnosti ukoliko je u 2006, 2007. i 2008. godini imao manji procenat ukinutih odluka (broj ukinutih odluka u odnosu na broj razmatranih odluka za ceo posmatrani period), od

- proseka odeljenja suda u kome je vršio sudijsku dužnost, i

- minimuma uspešnosti vršenja sudijske dužnosti koja je propisana Merilima za ocenu minimuma uspešnosti, koja će se privremeno primenjivati do dana početka primene odredaba čl. 21. do 28. Zakona o uređenju sudova (u daljem tekstu: Merila za ocenu minimuma uspešnosti, ("Službeni glasnik RS", br. 80/05).

U sudovima u kojima nisu formirana odeljenja, a sudija je postupao u više materija, uzeće se prosek na nivou suda.

Osposobljenost

Član 6

Podnosilac prigovora ispunjava kriterijum osposobljenosti ukoliko je u 2006, 2007. i 2008. godine ispunio orijentacionu normu koja je propisana Merilima za ocenu minimuma uspešnosti ili prosek odeljenja suda,

I, ukoliko u istom periodu nije imao gruba negativna odstupanja / kršenja u odnosu na najmanje jedan od sledećih merila:

- odluka izrađenih po isteku 30 dana nakon presuđenja u odnosu na prosek odeljenja suda u kojem je radio;

- odnos nerešenih starih predmeta (za šta je sudija odgovoran), u odnosu na ukupan broj predmeta u radu, u poređenju sa prosekom odeljenja suda i imajući u vidu priliv predmeta.

Savet će uzeti u obzir efektivno vreme koje je podnosilac prigovora proveo na radu u posmatranom periodu. Podnosiocu prigovora koji je postupao u više materija istovremeno tokom godine, rezultati rada prikazuju se kao zbir procenata ispunjenosti norme za svaku od materija u kojoj je postupao.

U sudovima u kojima nisu formirana odeljenja, a podnosilac prigovora je postupao u više materija, uzeće se prosek na nivou suda.

Deo treći

ORGANIZACIJA I RAD KOMISIJA

Shodna primena drugih propisa

Član 7

Na rad Komisije, ukoliko ovim Pravilima neka pitanja nisu posebno uređena, primeniće se Poslovnik Visokog saveta sudstva.

Sastav i zadatak Komisije

Član 8

Komisija Visokog saveta sudstva sprovodi postupak utvrđivanja činjenica i razgovor sa podnosiocima prigovora.

Član 9

Komisija ima tri člana, od kojih je jedan predsednik i jedan zamenik predsednika.

U sastav komisije ne ulaze članovi prvog sastava Saveta koji su učestvovali u donošenju osporenih odluka.

Član 10

Komisija ima sekretara i zamenika sekretara, iz reda zaposlenih u Administrativnoj kancelariji.

Sekretara i zamenika određuje predsednik Saveta.

Sekretar pomaže predsedniku Komisije u pripremi materijala za sednicu i organizaciji sednice, pomaže izvestiocima u pripremi predmeta za sednicu, vodi evidenciju o kretanju predmeta, zapisnik sa sednice i obavlja i druge poslove po nalogu predsednika Komisije.

Predsednik Komisije

Član 11

Predsednik Komisije rukovodi radom Komisije, predsedava sednicom, stara se o blagovremenom obaveštavanju javnosti i posmatrača o radu Komisije; stara se da se u postupku preispitivanja podnosiocu prigovora obezbede sva prava koja mu pripadaju po odredbama Zakona o sudijama i po ovim Pravilima; stara se o poštovanju reda na ročištu.

Predsednika Komisije, u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti da vrši dužnost predsednika, zamenjuje zamenik predsednika Komisije.

Rad Komisije

Član 12

Komisija odlučuje u sednici.

Za punovažan rad Komisije potrebno je prisustvo sva tri člana Komisije.

Komisija donosi odluke većinom glasova.

O radu Komisije vodi se zapisnik.

Zahtev za izuzeće predsednika i člana Komisije

Član 13

U postupku pred Komisijom izuzeće mogu tražiti predsednik Komisije i član Komisije.

Izuzeće se može tražiti iz razloga propisanih članom 13. stav 1. Poslovnika Visokog saveta sudstva.

O izuzeću odlučuje predsednik Saveta.

Ako usvoji zahtev za izuzeće, odrediće koji će član Komisije da postupa u tom predmetu.

Stručno-tehnički i administrativni poslovi

Član 14

Administrativna kancelarija vrši stručno-tehničke i administrativne poslove za Komisiju, kao što su: prijem prigovora i drugih podnesaka, vođenje upisnika predmeta Komisije, osnivanje predmeta, popis spisa, združivanje podnesaka, predaja predmeta u rad izvestiocu, popunjavanje i dostavljanje poziva za ročište, postupanje po naredbama izvestioca za upotpunjavanje spisa, pribavljanje dokaza i drugi poslovi.

Deo četvrti

POSTUPAK PO PRIGOVORU

Formiranje i raspodela predmeta

Član 15

Administrativna kancelarija formira predmete, od predmeta koji su ustupljeni u rad Savetu od Ustavnog suda i od predmeta po izjavljenim prigovorima na odluku o prestanku sudijske dužnosti sudija iz člana 1. Pravila.

Predmeti se raspoređuju predsedniku i članovima Komisije (u daljem tekstu: izvestilac), prema redosledu prijema u skladu sa redosledom komisija i članova komisija u njima.

Na sajtu Saveta objavljuje se lično ime izvestioca u svakom od predmeta kojim je zadužen i lično ime podnosioca prigovora.

Član 16

Izvestiocu se može predmet oduzeti i dodeliti u rad drugom izvestiocu u komisiji, samo u slučaju duže sprečenosti izvestioca da u predmetu postupa ili kada za to postoje opravdani razlozi.

O tome odlučuje predsednik Saveta.

Prethodni postupak

Član 17

Izvestilac po prijemu predmeta utvrđuje blagovremenost prigovora, upoznaje se sa sadržinom spisa, izdaje naredbu Administrativnoj kancelariji za pribavljanje potrebnih dokaza i odlučuje o svim pripremnim radnjama za održavanje ročišta i iznošenje predmeta na sednicu Komisije.

Naredbu iz stava 1. ovog člana mogu dati i drugi članovi komisije, ako je izvestilac odsutan ili sprečen da to učini.

Razgledanje spisa i obaveštenje o toku postupka

Član 18

Predsednik komisije ili izvestilac daju saglasnost podnosiocu prigovora i punomoćniku za razgledanje, prepisivanje i fotokopiranje spisa, kao i obaveštenje o toku postupka.

Priprema predmeta za sednicu Komisije

Član 19

Izvestilac proučava predmet i priprema ga za referisanje na sednici Komisije.

Održavanje sednice Komisije

Član 20

Predsednik Komisije zakazuje sednicu u dogovoru sa izvestiocem.

Na sednici izvestilac iznosi stanje u spisima predmeta i obrazlaže svoj predlog.

Ako primenom merila Komisija utvrdi da je prigovor podnosioca osnovan, predložiće Savetu da usvoji prigovor.

Obaveštavanje o ročištu

Član 21

Poziv za ročište dostavlja se podnosiocu prigovora i njegovom punomoćniku, najkasnije osam dana pre održavanja ročišta. Poziv podnosiocu prigovora i njegovom punomoćniku može se dostaviti i putem telegrama.

Obaveštenje o održavanju ročišta objavljuje se na sajtu Saveta.

Prava podnosioca prigovora

Član 22

Podnosilac prigovora ima pravo da se upozna sa predmetom i svim dokazima u predmetu na osnovu kojih je odluka doneta i da stavi predlog za pribavljanje podataka i izvođenje dokaza od značaja za donošenje odluke.

Podnosilac prigovora može da ospori dokaze koji su u spisima, da predloži Komisiji pribavljanje drugih dokaza i da ih sam podnese, kao i da zahteva isključenje javnosti u postupku po prigovoru.

Podnosilac prigovora može da podnese zahtev za izuzeće predsednika i člana Komisije, najkasnije tri dana pre održavanja ročišta.

Zahtev za izuzeće može se podneti iz razloga propisanih odredbom člana 13. stav 1. Poslovnika Visokog saveta sudstva.

Zahtev se podnosi pismeno predsedniku Saveta i mora biti obrazložen.

Ročište

Član 23

Na ročištu, predsednik Komisije konstatuje da li su pristupila pozvana lica, da li su uredno pozvana i da li su opravdala svoj izostanak.

Na zahtev uredno pozvanih lica, Komisija može odlučiti da se ročište odloži.

Izvestilac izlaže stanje u spisima i sporna pitanja u predmetu o kojima će se raspravljati; zatim predsednik Komisije daje reč podnosiocu prigovora i njegovom punomoćniku.

U toku rasprave mogu se postavljati pitanja i tražiti dodatna razjašnjenja o spornim pitanjima i okolnostima od značaja za odlučivanje.

Kada komisija oceni da je činjenično stanje u dovoljnoj meri ispitano, zaključuje ročište.

Zapisnik sa ročišta

Član 24

O održanom ročištu komisija sačinjava zapisnik, u koji se unose: oznaka i broj predmeta; datum i vreme održavanja ročišta; ime i prezime izvestioca i članova komisije i sekretara komisije; lično ime podnosioca prigovora; datum njegovog prigovora; imena punomoćnika i posmatrača; podatak da li je rasprava bila javna ili je javnost bila isključena.

Zapisnik potpisuju svi članovi Komisije i sekretar Komisije.

Sastavni deo zapisnika predstavlja audio zapis. Transkript audio zapisa uradiće se u roku od sedam dana.

Odluka Komisije

Član 25

Po zaključenom ročištu, na osnovu utvrđenog činjeničnog stanja i izvedenih dokaza, Komisija donosi odluku koja mora biti obrazložena.

Odlukom se predlaže Savetu da prigovor podnosioca odbaci, usvoji ili odbije.

O većanju i glasanju sačinjava se poseban zapisnik, koji potpisuju predsednik, članovi Komisije i zapisničar.

Predsednik Komisije dostavlja Savetu završene predmete sa popisom spisa i predlaže predsedniku Saveta zakazivanje sednice.

Priprema sednice Saveta i zakazivanje sednice

Član 26

Predsednik Saveta zakazuje sednicu za većanje i glasanje.

Članovima Saveta dostavlja se uz predlog dnevnog reda odluka Komisije u svakom od predmeta koji je na dnevnom redu sednice.

Obaveštenje o datumu održavanja sednice Saveta i predmetima koji su na dnevnom redu ističe se na sajtu Saveta.

Izuzeće predsednika i člana Saveta

Član 27

Iz postupka odlučivanja, izuzeće predsednika i člana Saveta mogu tražiti oni sami i podnosilac prigovora, odnosno njegov punomoćnik.

Izuzeće se može tražiti iz razloga propisanih članom 13. Poslovnika Visokog saveta sudstva.

Podnosilac prigovora obrazložen zahtev za izuzeće člana Saveta podnosi predsedniku Saveta, a zahtev za izuzeće predsednika Saveta, Savetu, najkasnije tri dana pre održavanja sednice.

Predsednik i član Saveta zahtev za izuzeće mogu podneti i usmeno na sednici Saveta, u kom slučaju će se izjava uneti u zapisnik sednice.

Odluku o izuzeću člana Saveta donosi predsednik Saveta, a o izuzeću predsednika Saveta odlučuje Savet.

Član Saveta koji je izuzet ne može učestvovati u postupku po prigovoru ili u raspravi ili u donošenju odluke koja se odnosi na pitanje zbog kojeg je izuzet.

Održavanje sednice Saveta

Član 28

Predsednik Saveta otvara sednicu i utvrđuje da li su ispunjeni uslovi za održavanje sednice.

Izvestilac na sednici Saveta iznosi odluku Komisije, pismena zapažanja posmatrača i daje obrazloženje odluke.

Odluka Saveta o prigovoru

Član 29

Savet može odbaciti prigovor ako nije izjavljen u roku, usvojiti prigovor i izmeniti odluku o prestanku sudijske dužnosti ili odbiti prigovor i potvrditi odluku o prestanku sudijske dužnosti. Savet može predmet da vrati u rad Komisiji, uz navođenje razloga.

Protiv odluke Saveta dozvoljena je žalba Ustavnom sudu.

Izbor u odgovarajući sud

Član 30

Kada usvoji prigovor i izmeni odluku o prestanku sudijske dužnosti, Savet bira podnosioca prigovora za sudiju u sud koji je preuzeo nadležnost ili deo nadležnosti suda u kome je obavljao sudijsku dužnost, vodeći računa o vrsti suda u kojem je radio, materiji u kojoj je postupao i o njegovoj prijavi na oglas za izbor sudija.

Deo peti

JAVNOST I UČEŠĆE POSMATRAČA U POSTUPKU

Ostvarivanje javnosti u postupku preispitivanja

Član 31

Javnost postupka preispitivanja ostvaruje se: izdavanjem saopštenja sa sednica Komisije i sednica Saveta; objavljivanjem rešenja o imenovanju Komisije; objavljivanjem podataka o izvestiocu u svakom predmetu; objavljivanjem datuma održavanja ročišta pred Komisijom i objavljivanjem datuma sednica Saveta i javnošću sednica Komisije i sednica Saveta.

Javnost sednica u postupku preispitivanja

Član 32

Postupak preispitivanja je javan, uključujući i medije.

Podnosilac prigovora, o čijem statusu se odlučuje, može zahtevati isključenje javnosti.

Isključenje javnosti ne odnosi se na podnosioca prigovora i njegovog punomoćnika. Isključenje javnosti odnosi se i na posmatrače, samo ukoliko to izričito zahteva podnosilac prigovora.

U postupku većanja i glasanja javnost je isključena.

Učešće posmatrača u postupku

Član 33

Predstavnicima Evropske unije, Saveta Evrope, OEBS-a, Društva sudija Srbije i predstavnika drugih strukovnih udruženja sudija, na njihov zahtev, Savet omogućava posmatranje postupka.

Savet određuje rok u kojem zainteresovana lica mogu prijaviti posmatrače, do broja raspoloživih mesta.

Posmatranje postupka podrazumeva neposredno prisustvo posmatrača u toku postupka preispitivanja, osim prilikom glasanja.

Posmatrači su dužni poštovati procesnu disciplinu.

Posmatrači mogu da podnesu Komisiji pismena zapažanja sa ročišta u roku od tri dana od dana održanog ročišta.

Član 34

Ova pravila stupaju na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".