PRAVILNIK
O BLIŽIM USLOVIMA ZA OSNIVANJE, POČETAK RADA I OBAVLJANJE DELATNOSTI U POGLEDU PROSTORA I OPREME ZA DOMOVE UČENIKA I STUDENTSKE CENTRE

("Sl. glasnik RS", br. 90/2011)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuju se bliži uslovi za osnivanje, početak rada i obavljanje delatnosti u pogledu prostora i opreme (u daljem tekstu: normativi prostora i opreme) za domove učenika i studentske centre.

Normativi prostora i opreme daju se kao obavezni minimum za sve domove učenika i studentske centre (u daljem tekstu: ustanova), s tim da sadrže i neobavezne elemente koji se preporučuju kao orijentacija za dalju izgradnju objekata, odnosno opremanje prostora.

Član 2

Prostor je površina zemljišta na kome se nalazi građevinski objekat ustanove sa dvorištem, sportskim terenima, prostorom za odmor i rekreaciju, parking prostorom i dr.

Građevinski objekat iz stava 1. ovog člana čine prostorije u kojima se pružaju usluge smeštaja, ishrane, odmora i oporavka učenika i studenata, kao i prostorije za učenje, kulturno-zabavne i sportske aktivnosti učenika, odnosno studenata, i prateće prostorije u kojima se obavljaju radni procesi koji služe pružanju napred navedenih usluga.

Prostorije iz stava 2. ovog člana mogu se nalaziti u jednom ili u više građevinskih objekata u sastavu iste ustanove, koje su u organizacionom, funkcionalnom i tehnološkom pogledu povezane.

Član 3

Svaka prostorija u ustanovi treba da bude opremljena odgovarajućim nameštajem, odnosno mašinama, uređajima, instalacijama, sportskim i drugim rekvizitima i dr, prema normativu u skladu sa namenom prostorije.

Nameštaj iz stava 1. ovog člana treba da zadovoljava higijensko-sanitarne i funkcionalne zahteve i treba da je jednostavan po konstrukciji, stabilan i lako pokretljiv.

Član 4

Ustanova u okviru svojih smeštajnih kapaciteta namenski prilagođava do 10% kapaciteta za smeštaj učenika, odnosno studenata sa invaliditetom u skladu sa posebnim propisom kojim se uređuju uslovi za planiranje i projektovanje objekata u vezi sa nesmetanim kretanjem i pristupom lica sa invaliditetom.

Član 5

Ustanove se obeležavaju tablom na kojoj je ispisan naziv ustanove u skladu sa zakonom i dozvolom za rad, a na posebnoj tabli se označava kategorija objekta.

Član 6

Normativi prostora i opreme ustanova dati su u Prilogu 1 i Prilogu 2, koji su odštampani uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.

Član 7

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Prilog 1

 

NORMATIVI PROSTORA I OPREME ZA DOMOVE UČENIKA

 

1.

Karakteristike zemljišta i lokacije za izgradnju doma učenika:

 

 

1a

Karakteristike zemljišta:

 

 

1)

Da je dovoljno prostrano za izgradnju svih potrebnih objekata, komunikacija i ostalih pristupnih sadržaja kao i pratećih sadržaja u dvorištu doma učenika.

 

 

 

 

 

 

2)

Da je u mirnom predelu (po mogućstvu blizu parkova i zelenila) na dovoljnoj udaljenosti od prometnih saobraćajnica, fabrika, pijaca, bolnica, odnosno od svih urbanističkih sadržaja koji proizvode mnogo dima, gasova i buke.

 

 

 

 

 

 

3)

Da je lokacija izložena suncu, zemljište porozno i ocedno, bez vlažnosti i podzemnih voda kao i da je zaštićeno od jakih i hladnih vetrova.

 

 

 

 

 

 

4)

Da je zemljište dobre nosivosti i po pravilu ravno sa eventualnim blagim južnim nagibom i oblika koji omogućava postavljanje objekta racionalnih gabarita (kompaktni gabariti bez velikih i dugačkih komunikacija).

 

 

1b

Veličina zemljišta:

 

 

1)

Potrebna veličina zemljišta za dom učenika određuje se u zavisnosti od planiranog broja korisnika smeštaja/učenika, odnosno u odnosu na planirani kapacitet doma učenika.

 

 

2)

Ukupna veličina kompleksa - površina zemljišta za dom učenika treba da zadovolji standard od minimalno 15 - 18 m2 površine zemljišta po korisniku smeštaja / učeniku.

 

 

Napomena:

 

 

 

Dozvoljena su odstupanja od propisanog standarda za veličinu lokacije-kompleksa i objekta, koji se nalaze u užem gradskom jezgru ili u delu naselja u kojem nije moguće obezbediti dovoljnu površinu zemljišta - veličinu lokacije koja zadovoljava propisani standard samo pod uslovom da je to predviđeno usvojenim urbanističkim i regulacionim planovima.

 

 

1v

Struktura kompleksa - zemljišta:

 

 

1)

Glavni ulaz - ulazni deo, prostorno definisana celina ispred glavnog ulaza u objekat i pristupne saobraćajnice sa adekvatnim eksterijerskim pristupnim elementima objektu (ograde, kapije, staze, stepeništa, rampe, klupe, nadstrešnice, kandelabri, jarbol, zelene površine i dr.).

 

 

2)

Parking prostor - interni parking prostor u okviru kompleksa sa minimalno 5-10 parking mesta za zaposlene i korisnike smeštaja. Parking prostor treba da gravitira prostornoj celini glavnog ulaznog dela u objekat.

 

 

3)

Zemljište pod objektom ili objektima - deo kompleksa pod objektom ili objektima.

 

 

4)

Ekonomski ulaz - prostorno definisana celina sa pristupnim elementima od pristupne saobraćajnice do ekonomskog ulaza u objekat (staze, rampe, kolovozna traka za pristup dobavljačkih vozila i dr.).

 

 

5)

Prostor za odmor i rekreaciju - deo kompleksa sa uređenim stazama, zelenim površinama, klupama, stolovima, nadstrešnicama, kandelabrima i ostalim sadržajima adekvatnim za odmor i rekreaciju učenika.

 

 

6)

Sportski tereni - deo dvorišta u kome su smešteni otvoreni sportski sadržaji - asfaltirani tereni za rukomet-mali fudbal, košarku, odbojku i dr, adekvatno opremljeni (golovi, koševi, mreža i dr.) za rekreativne sportske aktivnosti. Lokacija sportskih terena u okviru kompleksa treba da bude takva da se buka minimalizuje tako da ne ometa druge aktivnosti i sadržaje u domu.

 

 

1g

Uređenje i infrastrukturna opremljenost lokacije:

 

1)

Građevinska parcela mora biti u potpunosti komunalno opremljena što podrazumeva:

 

 

(1)

Obezbeđen pešački i kolski pristup saobraćajnici - pristupnom putu sa izgrađenim i uređenim površinama javne namene

 

 

(2)

Obezbeđen priključak na javnu visokonaponsku elektromrežu

 

 

(3)

Obezbeđen priključak na javnu niskonaponsku elektromrežu (priključak telefona)

 

 

(4)

Obezbeđeno snabdevanje vodom - priključak na gradski vodovod

 

 

(5)

Obezbeđen odvod otpadnih i fekalnih voda - priključak na gradsku kanalizaciju

 

 

(6)

Obezbeđeno centralno grejanje objekta - priključak na gradsku toplanu - daljinski sistem grejanja. Ukoliko ne postoji mogućnost priključenja objekta na daljinski sistem grejanja, neophodno je predvideti individualnu kotlarnicu iz koje će se objekat grejati.

 

2.

Kapacitet, građevinske karakteristike objekta i obavezni pristupni elementi:

 

 

2a

Kapacitet i veličina ustanove - objekta doma učenika:

 

 

1)

Kapacitet doma učenika određuje se u odnosu na broj potencijalnih korisnika smeštaja - učenika srednjih škola koje gravitiraju lokaciji (opština, grad) na kojoj se gradi dom učenika.

 

 

2)

Minimalni kapacitet doma učenika je 50 kreveta / korisnika.

 

 

3)

Smeštajni kapaciteti prilagođeni licima sa invaliditetom - Od ukupnog smeštajnog kapaciteta ustanove 10% kapaciteta mora biti prilagođeno za korišćenje lica sa invaliditetom, u svemu prema propisima kojima se uređuju o uslovi za planiranje i projektovanje objekata u vezi sa nesmetanim kretanjem i pristupom lica sa invaliditetom (Pravilnik o uslovima za planiranje i projektovanje objekata u vezi sa nesmetanim kretanjem dece, starih, hendikepiranih i invalidskih lica - "Službeni glasnik RS", broj 18/97).

 

 

4)

Ukupna neto korisna površina objekta - smeštajnog dela sa pratećim sadržajima treba da ispunjava kriterijum obračunat po korisniku smeštaja/učeniku koji iznosi minimalno 10 - 12 m2 neto korisne površine po korisniku smeštaja/učeniku.

 

 

Napomena:

 

 

 

Navedenim kriterijumom neto korisne površine obuhvaćeni su sledeći sadržaji: smeštajni blok - sobe sa kupatilima i predprostorom, zajedničke prostorije, administrativni deo-uprava ustanove, zatvoreni sportski sadržaji - sale i zajedničke komunikacije - centralni hol, hodnici, galerije i stepeništa.

 

 

 

Navedenim kriterijumom neto korisne površine nisu obuhvaćeni sledeći sadržaji: površine restorana - kuhinje i trpezarije, vešernice i kotlarnice.

 

 

2b

Građevinske karakteristike objekta:

 

 

1)

Fizičke karakteristike objekta - Objekat mora biti izgrađen od čvrstih građevinskih materijala sa armirano - betonskom ili čeličnom konstrukcijom koja obezbeđuje statičku stabilnost objekta koja mora biti u skladu sa seizmičkim propisima za lokaciju na kojoj se gradi objekat, bezbednost objekta u pogledu požara, života i zdravlja ljudi, saobraćaja i susednih objekata a sve u skladu sa propisima, normativima i standardima koji važe za objekte projektovane za usluge smeštaja i ishrane učenika i studenata.

 

 

2)

Funkcionalnost i energetska efikasnosti objekta - tehnologija, sistem gradnje i primenjeni građevinski materijali (tip konstrukcije, krova, termoizolacija fasade i krova, fasadne stolarije sa termoizolujućim vakum staklom i dr.), mora biti u skladu sa aktuelnim propisima, čijom primenom se doprinosi energetskoj efikasnosti objekta kao i racionalnoj i ekonomičnoj eksploataciji objekta.

 

 

3)

Spratnost objekta - Maksimalna spratnost objekta P+3 (prizemlje i tri sprata) ne računajući podzemne etaže (podrum, suteren i dr.). Izgradnja objekata veće spratnosti moguća je samo u izuzetnim slučajevima kada je to predviđeno usvojenim urbanističkim i regulacionim planovima kada je obavezno planirati liftove za vertikalnu komunikaciju, koji moraju ispunjavati standarde za korišćenje istih od strane osoba sa invaliditetom.

 

 

2v

Elementi koji utiču na kategoriju smeštaja:

 

 

1)

Tip krova (kosi krov, ravni krov ili kombinovani krov)

 

 

2)

Tip termoizolacije objekta (krova i fasade)

 

 

3)

Ugrađeni solarni kolektori

 

 

4)

Tip fasadne stolarije

 

 

2g

Pristup objektu - obavezni elementi:

 

 

1)

Glavni ulaz - pristup za pešake i vozila (izgrađene prilazne staze, platoi, uređene zelene površine, rampe, stepeništa, podesti i dr.).

 

 

2)

Ekonomski ulaz (izgrađene prilazne staze, platoi, površine, rampe, stepeništa i dr, koje omogućavaju kolski i pešački pristup).

 

 

3)

Natkriveni ulaz u objekat ili objekte (nadstrešnica iznad ulaznog podesta, spoljnog stepeništa i eventualno prilaznih pešačkih staza).

 

 

4)

Naziv i oznaka objekta i kategorije smeštaja - Na ulazu u objekat mora biti vidno istaknuta tabla za jasnim nazivom ustanove i kategorijom smeštaja.

 

 

5)

Nosač državne zastave - Na objektu neposredno pored ili ispred glavnog ulaza u objekat mora postojati nosač zastave (zidna konzola ili jarbol) za isticanje zastave u skladu sa zakonom.

 

 

Napomena:

 

 

 

Ovaj element se odnosi samo na ustanove koje osniva Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave, a nije obavezan za ustanove koje osniva drugo pravno ili fizičko lice.

 

 

6)

Vetrobranski prostor: Prostor na ulazu u objekat ispred holskog prostora sa spoljašnim i unutrašnjim vratima zastakljenim sigurnosnim staklom, adekvatno markiranim sa adekvatnom bravom na spoljnim vratima i automatskim zadržačem-kočnicom i mogućnošću fiksiranja u otvorenoj poziciji. U nivou poda obavezno ugrađen brisač za obuću.

 

 

7)

Obezbeđen pristup glavnom ulazu osobama sa invaliditetom - izgrađene propisane rampe, platforme sa pratećim elementima (ograde, držači i dr), koji omogućavaju pristup objektu, holskom prostoru i svim zajedničkim sadržajima u prizemlju objekta kao i dostupnost svim sadržajima u eksterijeru-dvorištu objekta.

 

 

8)

Obezbeđen interni parking prostor za zaposlene i korisnike smeštaja ispred objekta ili u sklopu kompleksa minimalno 5-10 parking mesta. U okviru obezbeđenog broja parking mesta neophodno je obezbediti jedno parking mesto prilagođeno i rezervisano za osobe sa invaliditetom.

 

 

 

Napomena:

 

 

 

Pristupni elementi objektu i parking prostor moraju biti prilagođeni osobama sa invaliditetom, u skladu sa propisima kojima se uređuju uslovi za planiranje i projektovanje objekata u vezi sa nesmetanim kretanjem i pristupom lica sa invaliditetom (Pravilnik o uslovima za planiranje i projektovanje objekata u vezi sa nesmetanim kretanjem dece, starih, hendikepiranih i invalidskih lica - "Službeni glasnik RS", broj 18/97).

 

3.

Prijemni hol sa portirnicom - sadržaj, organizacija i funkcija:

 

 

3a

Prijemni hol:

 

 

1)

Prijemni hol mora biti kvalitetno organizacino i prostorno definisan, lociran i dimenzionisan u skladu sa brojem korisnika sa kvalitetnom garniturom za sedenje i kvalitetnim pratećim enterijerskim elementima (kvalitetna obrada zidova i podova, zidne slike, oglasne table, žardinjere i dr.).

 

3b

Portirnica:

 

 

1)

Portirnica - orjentisana prema holskom prostoru, dimenzionisana tako da omogući smeštaj portirske službe i službe fizičko-tehničkog obezbeđenja objekta sa kvalitetnim nameštajem, fahovima za ključeve, pultom u skladu sa enterijerskom obradom holskog prostora kao i dovoljnim prostorom za smeštaj zajedničke telefonske centrale i instalacija video nadzora.

 

3v

Posebni sadržaji uz holski prostor:

 

 

1)

Pozivni uređaj (interfon) na ulazu u objekat

 

 

2)

Standardni lift u objektima spratnosti veće od P+3

 

 

3)

Lift prilagođen standardu korišćenja osoba sa invaliditetom

 

3g

Zajedničke sanitarne prostorije WC - i u prizemlju objekta:

 

 

1)

Zajedničke sanitarne prostorije u prizemlju objekta koje u potpunosti zadovoljavaju standard kapaciteta i opremljenosti. Sanitarne prostorije - WC-i organizaciono moraju imati odvojene muške i ženske sanitarne čvorove sa propisanim dimenzijama predprostora sa lavaboima.

 

4.

Stepeništa i hodnici - obavezni uslovi:

 

 

 

1)

Stepeništa i horizontalne komunikacije moraju biti dimenzionisane i projektovane u skladu sa propisima u odnosu na broj korisnika doma.

 

 

2)

Oznake prostorija orjentisanih prema komunikacijama, komunikacije i oznake za evakuaciju moraju biti vidno postavljene i istaknute.

 

 

3)

Enterijerska oprema unutrašnjih komunikacija (stepeništa i hodnici - slike na zidovima, oglasne table, žardinjere sa cvećem, tepih staze i dr.) mora odgovarati kategoriji smeštaja.

 

5.

Grejanje, priprema tople vode i klimatizacija objekta:

 

 

5a

Grejanje soba i zajedničkih prostorija do minimalne temperature 20 *C (tolerancija ± 1*C):

 

 

1)

Centralno grejanje preko interne kotlarnice

 

 

2)

Centralno grejanje povezano na daljinski sistem grejanja

 

 

Napomena:

 

 

 

U objektima priključenim na daljinski sistem grejanja temperatura u sobama u skladu sa važećim propisima na osnovu kojih se isporučuje toplotna energija korisnicima.

 

 

5b

Priprema tople vode:

 

 

1)

Električnim bojlerima u kupatilima u sastavu soba

 

 

2)

Centralna priprema tople vode

 

 

3)

Priprema tople vode preko solarnih kolektora

 

 

Napomena:

 

 

 

Kapacitet uređaja (kotlova, bojlera i dr.) za toplu vodu i vremenski period korišćenja tople vode mora omogućiti dostupnost vode svakom korisniku smeštaja u toku svakog dana u minimalnom vremenskom intervalu od 30 min. po korisniku.

 

 

5v

Klimatizacija prostorija preko centralne jedinice ili pojedinačnih klima uređaja:

 

 

1)

Zajedničkih prostorija (administrativno-kancelarijskog i holskog prostora).

 

 

2)

Učionica, čitaonica i prostorije za hobi.

 

 

3)

Soba za smeštaj učenika.

 

 

Napomena:

 

 

 

Klimatizacija navedenih prostornih sadržaja nije obavezni element ali dodatnim bodovima posredno utiče na ostvarivanje više kategorije smeštaja

 

6.

Električno osvetljenje objekta i dvorišta:

 

 

6a

Osvetljenje unutrašnjih prostorija:

 

 

 

1) Hol, stepenište i hodnik:

 

 

(1)

Srednji nivo osvetljenja na nivou poda Em < 100 lux

 

 

(2)

Srednji nivo osvetljenja na nivou poda Em = 100 - 150 lux

 

 

(3)

Srednji nivo osvetljenja na nivou poda Em > 150 lux

 

 

 

Napomena: Kvalitetnije osvetljenje navedenih prostorija donosi dodatne bodove koji posredno u ukupnom zbiru utiču na ostvarivanje više kategorije smeštaja.

 

 

 

2. Sobe, zajedničke i kancelarijske prostorije

 

 

(1)

Srednji nivo osvetljenja na nivou poda Em < 150 lux ili na nivou radnog stola Em<200 lux

 

 

(2)

Srednji nivo osvetljenja na nivou poda Em = 150 - 200 lux lux i na nivou radnog stola Em=200-300 lux

 

 

(3)

Srednji nivo osvetljenja na nivou poda Em = 150 - 200 lux lux i na nivou radnog stola Em > 300 lux

 

 

 

Napomena: Kvalitetnije osvetljenje navedenih prostorija donosi dodatne bodove koji posredno u ukupnom zbiru utiču na ostvarivanje više kategorije smeštaja.

 

 

6b.

Osvetljenje objekta i dvorišta:

 

 

1)

Kvalitetno osvetljen glavni prilaz objektu

 

 

2)

Kvalitetno osvetljene komunikacije oko objekta

 

 

3)

Kvalitetno osvetljenje sportskih terena u dvorištu

 

 

Napomena:

 

 

 

Osvetljenje glavnog prilaza i komunikacija oko objekta je obavezno, a osvetljenje sportskih terena nije obavezno.

 

 

 

Kvalitet i nivo osvetljenja navedenih sadržaja donosi dodatne bodove koji posredno u ukupnom zbiru utiču na ostvarivanje više kategorije smeštaja.

 

7.

Telefonski i IT standard:

 

 

7a

Mogućnost korišćenja telefona:

 

 

1)

Zajednički telefon - govornica u holskom prostoru na raspolaganju učenicima u toku celog dana (24 časa) sa automatskim meračem impulsa ili upotrebom žetona/kartice preko interne telefonske centrale doma.

 

 

2)

Telefonski aparat u sobi - Izvedena instalacija fiksnog telefona i mogućnost korišćenja telefona u sobi je obavezni element.

 

 

7b

Obavezni priključci u sobi:

 

 

1)

Izvedena instalacija u sobi za priključak kompjutera-računara (računarski standard) - zajednička utičnica ili utičnica uz svaki radni sto.

 

 

2)

Televizija - izvedena instalacija (antenski priključak) televizije u sobi - satelitski ili drugi način prijema signala sa ugrađenom utičnicom za TV.

 

 

3)

Internet priključak u sobi - izvedena instalacija i obezbeđen pristup internetu preko zajedničkog fiksnog priključka ili bežičnog "wireless internet" sistema.

 

 

Napomena:

 

 

 

Korišćenje TV priključka i interneta je obavezni element i ove usluge padaju na teret ustanove u sklopu usluge smeštaja i ishrane.

 

8.

Zajedničke prostorije i sadržaji:

 

 

A.

Obavezni zajednički sadržaji:

 

 

 

8a

TV sala-zajednička prostorija sa TV prijemnikom

 

 

 

1)

U okviru doma učenika neophodno je predvideti salu sa izvedenom instalacijom TV priključka, opremljenu TV aparatom veličine ekrana prilagođene kapacitetu prostorije i odgovarajućim brojem stolica/mesta i pratećim nameštajem.

 

 

Napomena:

 

 

 

Veličina i kapacitet TV sale donosi dodatne bodove koji posredno u ukupnom zbiru utiču na kategoriju smeštaja.

 

 

 

8b

Čitaonica (učionica) za korisnike doma:

 

 

 

1)

U okviru doma učenika neophodno je predvideti čitaonicu - učionicu kapaciteta za minimalno 30% korisnika smeštaja, opremljenu odgovarajućim brojem radnih stolova i stolica i pratećim nameštajem i opremom za rad i učenje.

 

 

 

Napomena:

 

 

 

Veličina i ukupni kapacitet čitaonice - učionice, kapaciteta većeg od propisanog minimuma donosi dodatne bodove koji posredno u ukupnom zbiru utiču na kategoriju smeštaja.

 

 

 

8v

Prostorija za kulturne i umetničke aktivnosti i vaspitni rad:

 

 

 

1)

U okviru doma učenika - ustanove potrebno je predvideti prostorije odgovarajuće veličine i opremljenosti u kojima se učenici mogu baviti raznim kulturnim, umetničkim, zabavnim i hobi aktivnostima (društvene igre, likovne aktivnosti, izrada maketa, orkestri i dr) i u kojima se može izvoditi vaspitni rad.

 

 

Napomena:

 

 

 

Prostorija za kulturne i umetničke aktivnosti i vaspitni rad su obavezni sadržaj i njihova veličina i opremljenost mora biti usklađena sa potrebama odvijanja ovih aktivnosti, kao i vaspitnog rada sa učenicima.

 

 

 

8g

Prostorija za spremačice:

 

 

 

1)

Prostorija za spremačice - prostorija mora biti opremljena umivaonikom i prostorom - plakarima i policama za odlaganje pribora i sredstava za higijenu i čišćenje.

 

 

Napomena:

 

 

 

Prostorija za spremačice je obavezni sadržaj, a u zavisnosti od broja prostorija, njihovog rasporeda i opremljenosti ostvaruju se dodatni bodovi koji posredno u ukupnom zbiru utiču na kategoriju smeštaja.

 

 

 

8d

Magacinski prostor:

 

 

 

1)

Magacinski prostor - adekvatnih dimenzija, organizacione strukture, prostornih kapaciteta i opremljenosti za smeštaj potrebnih količina rezervnih elemenata opreme, hemijskih proizvoda za čišćenje i čiste i prljave posteljine i ćebadi i sitnog inventara.

 

 

 

Radionica - servis za održavanje objekta:

 

 

 

1)

Radionica - servis odgovarajućih dimenzija koje obezbeđuju potrebne uslove za boravak i rad domara i koji je opremljen mašinama, uređajima, alatima i rezervnim delovima za kvalitetno i efikasno održavanje objekata ustanove.

 

 

B.

Neobavezni zajednički sadržaji:

 

 

 

8e

Biblioteka:

 

 

 

1)

U okviru doma učenika - ustanove poželjno je predvideti Biblioteku - odgovarajuću prostoriju opremljenu nameštajem i adekvatnim fondom knjiga sadržaja prilagođenog uzrastu korisnika smeštaja koju učenici mogu besplatno koristiti.

 

 

Napomena:

 

 

 

Prostorija Biblioteke nije obavezni sadržaj ali ukoliko postoji u zavisnosti od veličine i kapaciteta (broja knjiga) donosi dodatne bodove koji posredno u ukupnom zbiru utiču na kategoriju smeštaja.

 

 

 

Internet klub:

 

 

 

1)

U okviru doma učenika - ustanove poželjno je predvideti Internet klub - posebnu prostoriju odgovarajućeg gabarita i površine opremljene odgovarajućim brojem kompjutera - računara povezanih na internet koji učenici mogu besplatno koristiti.

 

 

Napomena:

 

 

 

Prostorija Internet kluba nije obavezni sadržaj ali ukoliko postoje u zavisnosti od veličine i kapaciteta (broja kompjutera-računara) donosi dodatne bodove koji posredno u ukupnom zbiru utiču na kategoriju smeštaja.

 

 

 

Ukoliko se usluga interneta naplaćuje dodatni bodovi se ne ostvaruju.

 

 

 

8z

Prostorije za sport i rekreaciju u sastavu doma (zatvorene sale, teretane i dr.):

 

 

 

1)

U okviru doma učenika - ustanove poželjno je predvideti zatvorene prostorije za sport i rekreaciju (teretane, stoni tenis, karate i dr.) koje učenici mogu besplatno koristiti.

 

 

Napomena:

 

 

 

Prostorije za sport nisu obavezni sadržaj ali ukoliko postoje u zavisnosti od veličine i kapaciteta (prosečne površine po korisniku smeštaja) donosi dodatne bodove koji posredno u ukupnom zbiru utiču na kategoriju smeštaja.

 

 

2)

Ustanove učeničkog standarda mogu zakupiti sportske sale u blizini doma i omogućiti korisnicima - učenicima korišćenje tih sadržaja u određenim terminima u rekreativne svrhe. Ukoliko ustanova dostavi dokaz (ugovor o zakupu na minimalni period od 1-3 godine) stiče pravo na 50% bodova utvrđenih ovim kriterijumom samo u slučaju besplatnog korišćenja ovih sadržaja.

 

 

 

Ukoliko dom učenika naplaćuje uslugu korišćenja zakupljenih sportskih sala ne ostvaruje bodove po ovom kriterijumu.

 

 

 

8i

Otvoreni tereni za male sportove i poseban prostor u dvorištu predviđen za odmor i rekreaciju:

 

 

 

1)

Uređene površine - površine za odmor, rekreaciju i slobodne aktivnosti u dvorištu objekta (staze za šetnju kroz uređenu parkovsku površinu, travnjak, klupe za odmor, sto sa nadstrešnicom i dr., koje su adekvatno uređene i opremljene za navedene aktivnosti.

 

 

Napomena:

 

 

 

Ove površine nisu obavezni sadržaj ali ukoliko postoje u zavisnosti od veličine (ukupno uređene površine) donose dodatne bodove koji posredno u ukupnom zbiru utiču na kategoriju smeštaja.

 

 

 

2)

Sportski tereni u dvorištu objekta - Uređeni sportski tereni kvalitetne završne obrade sa postavljenom opremom (koševi, golovi za mali fudbal ili rukomet, stubovi i mreža za odbojku i dr.) koja odgovara standardima i obezbeđuje propisane uslove za izvođenje rekreativnih sportskih aktivnosti.

 

 

 

Napomena:

 

 

 

Sportski tereni u dvorištu-kompleksu ustanove nisu obavezni sadržaj ali ukoliko postoje u zavisnosti od veličine i broja terena i njihove opremljenosti, donose dodatne bodove koji posredno u ukupnom zbiru utiču na kategoriju smeštaja.

 

 

 

8j

Vešernica u sastavu ustanove:

 

 

 

1)

Dobro prostorno organizovana i opremljena vešernica sa organizaciono definisanim prostorijama za odlaganje prljave i čiste posteljine, pranje, sušenje i peglanje veša i kompletno opremljena kvalitetnim mašinama (za pranje, sušenje i peglanje veša) koje odgovaraju potrebnom kapacitetu i omogućuju brzo i kvalitetno pranje i sušenje veša.

 

 

2)

Prostorija za odlaganje prljave i čiste posteljine - Ova prostorija može biti u sastavu vešernice ukoliko ustanova poseduje kompletno opremljenu vešernicu, a može biti i posebna prostorija koja služi samo za distribuciju posteljine ukoliko se usluga pranja, sušenja i peglanja posteljine ustupa drugom pravnom ili fizičkom licu.

 

 

 

Napomena:

 

 

 

Vešernica u sastavu doma - ustanove nije obavezni sadržaj ukoliko je usluga pranja i zamene posteljine obezbeđena preko drugih pružaoca ovih usluga, ali ukoliko postoji u zavisnosti od veličine i kvaliteta organizacije prostorija i njihove opremljenosti, donosi dodatne bodove koji posredno u ukupnom zbiru utiču na kategoriju smeštaja.

 

 

 

Prostorija za odlaganje prljave i čiste posteljine - u sastavu ustanove je obavezni prostorni sadržaj ukoliko ustanova nema vešernicu u sklopu ustanove u okviru koje se nalazi prostor za ove namene. Prostor za odlaganje prljave posteljine organizaciono mora biti odvojen od prostora za smeštaj čiste posteljine.

 

9.

Administrativno kancelarijske prostorije (kancelarijske prostorije za upravu doma sa pratećim sadržajima):

 

 

 

1)

Broj prostorija, korisna površina i organizacija prostorija mora biti prilagođena potrebama i standardu u odnosu na broj zaposlenih koji neposredno zavisi od ukupnog kapaciteta doma učenika (dovoljan broj kancelarija adekvatnih površina, grupisanih u celinu sa sopstvenim mokrim čvorom za zaposlene ili u blizini zajedničkog sanitarnog bloka u prizemlju objekta).

 

 

Napomena:

 

 

 

Ovo je obavezni sadržaj doma učenika - ustanove, a veličina, organizacija, funkcionalnost i opremljenost administrativno kancelarijskog prostora obezbeđuje dodatne bodove koji posredno u ukupnom zbiru utiču na kategoriju smeštaja.

 

10.

Veličina, struktura, organizacija i oprema soba:

 

 

10a

Osnovni standardi, sadržaj i opreme soba:

 

 

 

1)

Struktura soba - trokrevetna do četvorokrevetne kao najoptimalnije i najcelishodnije projektantsko rešenje kako sa pedagoško - socijalnog aspekta u odnosu na uzrast korisnika tako i po pitanju racionalnosti, ekonomičnosti i energetskoj efikasnosti novoizgrađenih objekata sa obaveznim kupatilom u sastavu soba.

 

 

2)

Kreveti - Raspored kreveta u sobama isključivo u jednom nivou (bez kreveta na sprat)

 

 

3)

Korisna površina soba - neto korisna površina soba mora zadovoljavati minimalni standard od 4 - 5 m2 po korisniku smeštaja. Navedeni standard neto korisne površine sobe ne obuhvata korisne površine predsoblja, kupatila i lođe - terase.

 

 

4)

Plakari - ormari za korisnike smešteni isključivo u sobama tj. u predsoblju - hodniku ispred sobe i kupatila. Svakom korisniku mora biti obezbeđen dovoljan prostor koji omogućava vešanje odeće, odlaganje veša i obuće sa posebnim prostorom za odlaganjem kofera i posteljine.

 

 

5)

Veličina zastakljene površine u sobama mora iznositi najmanje 1/7 površine poda uz toleranciju ± 10% površine, od čega se minimalno 1/2 zastakljene površine mora otvarati (prozori sa krilima koja se otvaraju oko vertikalne i horizontalne osovine i balkonska vrata ukoliko je soba sa terasom ili lođom).

 

 

6)

Roletne i zavese - Obavezno je obezbediti mogućnost zamračenja i sprečavanja pogleda spolja, sa mogućnošću regulisanja količine svetla u sobi putem drvenih, plastičnih ili venecijaner roletni ili adekvatnih platnenih zavesa pogodnih za održavanje.

 

 

7)

Podovi - Završna obrada podova mora biti od materijala koji zadovoljavaju propisane uslove za ovu vrstu objekata i omogućuju jednostavno i lako održavanje (parket, laminat i dr.).

 

 

8)

Oznake soba - sve sobe moraju biti označene brojevima prema principima numeracije prostorija u objektima.

 

 

10b

Organizacioni sadržaj i standard za površinu sobe (korisna površina sobe bez kupatila i hodnika - predsoblja):

 

 

1)

Organizacija sobe - funkcionalni sadržaji:

 

 

A.

Obavezni sadržaji-organizacione celine:

 

 

(1)

Soba (organizacioni - korisni prostor sobe bez predsoblja i kupatila)

 

 

(2)

Predsoblje - hodnik

 

 

(3)

Kupatilo

 

 

B.

Neobavezni sadržaji - organizacione celine:

 

 

(4)

Lođa ili

 

 

(5)

Terasa

 

2)

Korisna površina sobe - minimalni standard površine sobe bez predsoblja i kupatila:

 

 

(1)

trokrevetna soba

P = 12 - 15 m2

 

 

(2)

četvorokrevetna soba

P = 16 - 20 m2

 

 

 

Napomena:

 

 

 

Dozvoljena su odstupanja od propisanog standarda u slučajevima kada je urbanističkim uslovima utvrđen gabarit objekta koji uslovljava određena projektantska rešenja kada nije moguće sve sobe projektovati po navedenom standardu. Broj soba koje nisu usaglašene sa standardom ne sme prelaziti 10% ukupnog broja soba.

 

 

 

Prosečna površina po korisniku smeštaja (ukupan broj korisnika podeljen sa ukupnom neto korisnom površinom soba koja se računa bez predsoblja, kupatila i otvorenih prostora lođe-terase), u odnosu na dostignuti standard - obezbeđenu korisnu površinu po korisniku obezbeđuje dodatne bodove koji posredno u ukupnom zbiru utiču na kategoriju smeštaja.

 

 

 

Prosečna struktura sobe (ukupan broj korisnika podeljen sa ukupnim brojem soba) u odnosu na dostignuti standard - obezbeđenu prosečnu strukturu sobe obezbeđuje dodatne bodove koji posredno u ukupnom zbiru utiču na kategoriju smeštaja.

 

 

10v

Oprema sobe:

 

 

 

A.

Obavezni elementi - oprema sobe:

 

 

1)

Komplet krevet - Krevet sa uzglavljem i dušekom (madracom) minimalnih dimenzija 190 x 80 cm, koji odgovara ležajnoj dimenziji kreveta od antialergijskih materijala

 

 

2)

Dva jednostruka čaršava standardne dimenzije po krevetu

 

 

3)

Dva ćebeta standardnih dimenzija po krevetu

 

 

4)

Jedan jastuk za svaki krevet

 

 

5)

Jedna jastučnica koja odgovara dimenziji jastuka

 

 

6)

Radni sto za svakog korisnika posebno

 

 

7)

Zidna polica iznad radnog stola za svakog korisnika

 

 

8)

Stolica za sedenje za svakog korisnika

 

 

9)

Plakar ili orman sa policama za garderobu i veš i posebnim odeljkom za vešanje odeće

 

 

10)

Poseban prostor u ormanu za držanje kofera i prostor za odlaganje posteljine za svakog korisnika

 

 

11)

Zajedničko veštačko plafonsko ili zidno osvetljenje (plafonjere ili lusteri) ukupnog intenziteta osvetljenja za normalno čitanje i pisanje

 

 

12)

Minimalno dve zajedničke šuko-utičnice u svakoj sobi.

 

 

13)

Jedna korpa za otpatke u sobi - zajednička

 

 

14)

Inventarska lista i kućni red

 

 

B.

Neobavezni elementi - dodatna oprema sobe:

 

 

15)

Noćni ormarić uz krevet za svakog korisnika

 

 

16)

Posebno veštačko osvetljenje - zidna lampa uz svaki krevet sa senilom ukupnog intenziteta osvetljenja za normalno čitanje i pisanje

 

 

17)

Tepih staza ili tepih prostirka uz svaki krevet

 

 

18)

Šuko-utičnica uz svaki radni sto (priključak za računar)

 

 

19)

Šuko-utičnica uz svaki krevet-noćni ormarić

 

 

 

Napomena:

 

 

 

Minimalno 10 % smeštajnih kapaciteta - mora biti prilagođeno za korišćenje lica sa invaliditetom u svemu prema posebnim propisima kojima se uređuju uslovi za planiranje i projektovanje objekata u vezi sa nesmetanim kretanjem i pristupom lica sa invaliditetom (Pravilnik o uslovima za planiranje i projektovanje objekata u vezi sa nesmetanim kretanjem dece, starih, hendikepiranih i invalidskih lica - "Službeni glasnik RS", broj 18/97).

 

11.

Obavezni standardi, sadržaj i oprema kupatila sa WC-om:

 

 

11a

Standardi i završna obrada kupatila u sastavu soba:

 

 

 

1)

Površina kupatila sa WC-om u rasponu od 2,50 - 3,50 m2 (moguće odstupanje do 0,50 m2 ukoliko projektovano rešenje obezbeđuje funkcionalnost i smeštaj svih neophodnih sadržaja).

 

 

2)

Obrada podova i zidova do plafona keramičkim pločicama minimalno I klase ili podnih i zidnih obloga odgovarajućih karakteristika.

 

 

3)

Izvedene sve instalacije - vodovod, kanalizacija, elektroinstalacije, instalacije grejanja i obaveznom ventilacijom prirodnom - prozor ili veštačkom - ventilacioni kanal sa ugrađenim ventilatorom.

 

 

4)

Kupatilo mora imati ugrađen podni slivnik - rešetku povezanu na kanalizacionu mrežu.

 

 

5)

Vrata kupatila moraju imati rezu ili bravu sa ključem.

 

 

11b

Oprema kupatila u sastavu sobe:

 

 

 

A.

Obavezni elementi - oprema kupatila u sastavu soba:

 

 

1)

Tuš kada minimalnih dimenzija 80x80 cm.

 

 

2)

Tuš baterija sa toplom i hladnom vodom sa fleksibilnim ili fiksnim tuš crevom

 

 

3)

Zaštita od prskanja - plastična zavesa ili tuš kabina

 

 

4)

WC šolja sa daskom za sedenje

 

 

5)

Vodokotlić niskomontažni ili visokomontažni

 

 

6)

Umivaonik minimalnih dimenzija 40x50 cm. sa zidnom ili stojećom baterijom sa tekućom hladnom i toplom vodom i sifonom sa vodenim čepom.

 

 

7)

Ogledalo sa policom za toaletni pribor ili toaletni ormarić dimenzionisan prema broju korisnika

 

 

8)

Električno osvetljenje iznad umivaonika - neonska ili standardna zidna lampa

 

 

9)

Držač sapuna uz umivaonik

 

 

10)

Zidna vešalica za odeću

 

 

11)

Držač za toaletni papir

 

 

12)

Četka za čišćenje WC-a

 

 

13)

Kanta za otpatke - jedna zajednička u kupatilu

 

 

B.

Neobavezni elementi - oprema kupatila u sastavu soba:

 

 

14)

Šuko - utičnica za električne aparate pored ogledala sa naznakom napona struje

 

 

15)

Držač peškira uz umivaonik

 

 

 

Napomena:

 

 

 

Minimalno 10 % smeštajnih kapaciteta - mora biti prilagođeno za korišćenje lica sa invaliditetom u svemu prema posebnim propisima kojima se uređuju uslovi za planiranje i projektovanje objekata u vezi sa nesmetanim kretanjem i pristupom lica sa invaliditetom (Pravilnik o uslovima za planiranje i projektovanje objekata u vezi sa nesmetanim kretanjem dece, starih, hendikepiranih i invalidskih lica - "Službeni glasnik RS", broj 18/97).

 

12.

Obavezne usluge korisnicima smeštaja:

 

 

12a

Ishrana korisnika smeštaja - učenika:

 

 

A.

Obavezno regulisanje ishrane učenika u sklopu ustanove:

 

 

 

1)

Ishrana korisnika mora biti obezbeđena u restoranu - kuhinjsko trpezarijskom bloku koji se nalazi u sklopu doma učenika sa minimalnim kapacitetom koji odgovara smeštajnom kapacitetu ustanove.

 

 

2)

Tehnologija pripreme hrane mora biti u skladu sa zakonom kojim se uređuje bezbednost hrane, odnosno u skladu sa HACCAP standardom, a recepture za pripremu hrane i jelovnik moraju biti u skladu sa propisom kojim se utvrđuju standardi kvaliteta ishrane učenika i studenata (Pravilnik o standardima kvaliteta ishrane učenika i studenata - "Službeni glasnik RS", broj 67/11).

 

 

12b

Promena i pranje posteljine i ćebadi - zdravstveno-higijenski standard:

 

 

A.

 

Obavezni minimum:

 

 

 

1)

Zamena - pranje posteljine (čaršava i jastučnica):

 

 

(1)

Zamena i pranje posteljine minimalno jednom nedeljno

 

 

2)

Zamena - pranje ćebadi:

 

 

(1)

Zamena i pranje ćebadi minimalno jednom godišnje

 

 

 

Napomena:

 

 

 

Zamena i pranje posteljine u češćim intervalima obezbeđuje dodatne bodove koji u ukupnom zbiru posredno utiču na standard smeštaja.

 

 

 

3)

Čišćenje i pospremanje soba, kupatila, zajedničkih sanitarnih prostorija i zajedničkih prostorija:

 

 

(1)

Higijensko čišćenje soba, kupatila, zajedničkih sanitarnih prostorija i kupatila i ostalih zajedničkih prostorija i komunikacija mora biti organizovano tako da obezbeđuje propisane higijenske uslove za boravak dece i korišćenje svih sadržaja ustanove. Ukoliko je to potrebno čišćenje pojedinih prostorija mora se vršiti svakodnevno a ako je to za određene prostorije potrebno i više puta dnevno.

 

 

4)

Raspodela i zamena sapuna (standardnog ili tečnog):

 

 

(1)

Redovna zamena sapuna u zajedničkom WC-u u prizemlju objekta

 

 

5)

Raspodela i zamena toalet papira:

 

 

(1)

Redovna zamena toalet papira u zajedničkom WC-u u prizemlju objekta

 

13.

Fizičko-tehničko obezbeđenje objekta:

 

 

A.

Obavezni elementi:

 

 

1)

Obezbeđenje objekta:

 

 

(1)

Obezbeđenje na portirnici - unutrašnje obezbeđenje objekta u toku celog dana - 24 sata

 

2)

Video nadzor objekta:

 

 

(1)

Unutrašnji video-nadzor hola i zajedničkih prostorija

 

 

(2)

Elektronska kontrola ulaska - na ulazu u objekat postavljeni uređaji koji omogućavaju elektronsku kontrolu ulaska korisnika smeštaja.

 

 

B.

Neobavezni elementi:

 

 

3)

Obezbeđenje objekta:

 

 

(1)

Noćno obezbeđenje objekta (obilazak objekta spolja i unutra)

 

4)

Video nadzor objekta:

 

 

(1)

Spoljni video-nadzor objekta

 

5)

Zajednički "razglas" za hodnike, stepeništa, učionice i zajedničke prostorije:

 

 

(1)

Postavljanje razglasa nije obavezni element ali postavljanje istog doprinosi unapređenju uslova korišćenja, komunikacije i bezbednosti objekta i donosi dodatne bodove koji u ukupnom zbiru doprinose ostvarivanje više kategorije smeštaja.

 

Prilog 2

 

NORMATIVI PROSTORA I OPREME ZA STUDENTSKE CENTRE

 

1.

Karakteristike zemljišta i lokacije za izgradnju studentskog centra/ studentskog doma:

 

 

1a

Karakteristike zemljišta:

 

 

 

1)

Da je dovoljno prostrano za izgradnju svih potrebnih objekata, komunikacija i ostalih pristupnih sadržaja kao i pratećih sadržaja u dvorištu studentskog doma.

 

 

 

2)

Da je u mirnom predelu (po mogućstvu blizu parkova i zelenila) na dovoljnoj udaljenosti od prometnih saobraćajnica, fabrika, pijaca, bolnica odnosno od svih urbanističkih sadržaja koji proizvode mnogo dima, gasova i buke.

 

 

 

3)

Da je lokacija izložena suncu, zemljište porozno i ocedno, bez vlažnosti i podzemnih voda kao i da je zaštićeno od jakih i hladnih vetrova.

 

 

 

4)

Da je zemljište dobre nosivosti i po pravilu ravno sa eventualnim blagim južnim nagibom i oblika koji omogućava postavljanje objekta racionalnih gabarita (kompaktni gabariti bez velikih i dugačkih komunikacija).

 

 

 

 

1b

Veličina zemljišta:

 

 

 

1)

Potrebna veličina zemljišta za studentski dom određuje se u zavisnosti od planiranog broja korisnika smeštaja/studenata, odnosno u odnosu na planirani kapacitet studentskog doma.

 

 

2)

Ukupna veličina kompleksa - površina zemljišta za studentski dom treba da zadovolji standard od minimalno 15 - 18 m2 površine zemljišta po korisniku smeštaja/studentu.

 

 

Napomena:

 

 

 

Dozvoljena su odstupanja od propisanog standarda za objekte i lokacije koji se nalaze u užem gradskom jezgru ili u delu naselja u kojem nije moguće obezbediti dovoljnu površinu zemljišta - veličinu lokacije koja zadovoljava propisani standard.

 

 

1v

Struktura kompleksa - zemljišta:

 

 

 

1)

Glavni ulaz - ulazni deo, prostorno definisana celina ispred glavnog ulaza u objekat i pristupne saobraćajnice sa adekvatnim eksterijerskim pristupnim elementima objektu (ograde, kapije, staze, stepeništa, rampe, klupe, nadstrešnice, kandelabri, jarbol, zelene površine i dr).

 

 

2)

Parking prostor - interni parking prostor u okviru kompleksa sa minimalno 5 - 10 parking mesta za zaposlene i korisnike smeštaja. Parking prostor treba da gravitira prostornoj celini glavnog ulaznog dela u objekat.

 

 

3)

Zemljište pod objektom ili objektima - deo kompleksa pod objektom ili objektima.

 

 

4)

Ekonomski ulaz - prostorno i organizaciono definisana celina sa pristupnim elementima od pristupne saobraćajnice do ekonomskog ulaza u objekat (staze, rampe, kolovozna traka za pristup dobavljačkih vozila i dr).

 

 

5)

Prostor za odmor i rekreaciju - deo kompleksa sa uređenim stazama, zelenim površinama, klupama, stolovima, nadstrešnicama, kandelabrima i ostalim sadržajima adekvatnim za odmor i rekreaciju studenata.

 

 

6)

Sportski tereni - deo dvorišta u kome su smešteni otvoreni sportski sadržaji - asfaltirani tereni za rukomet-mali fudbal, košarku, odbojku i dr, adekvatno opremljeni (golovi, koševi, mreža i dr) za rekreativne sportske aktivnosti. Lokacija sportskih terena u okviru kompleksa treba da bude takva da se buka minimalizuje tako da ne ometa druge aktivnosti i sadržaje u domu.

 

 

1g

Uređenje i infrastrukturna opremljenost lokacije:

 

1)

Građevinska parcela mora biti u potpunosti komunalno opremljena što podrazumeva:

 

 

(1)

Obezbeđen pešački i kolski pristup saobraćajnici - pristupnom putu sa izgrađenim i uređenim površinama javne namene.

 

 

(2)

Obezbeđen priključak na javnu visokonaponsku elektromrežu.

 

 

(3)

Obezbeđen priključak na javnu niskonaponsku elektromrežu (priključak telefona).

 

 

(4)

Obezbeđeno snabdevanje vodom - priključak na gradski vodovod.

 

 

(5)

Obezbeđen odvod otpadnih i fekalnih voda - priključak na gradsku kanalizaciju.

 

 

(6)

Obezbeđeno centralno grejanje objekta - priključak na gradsku toplanu-daljinski sistem grejanja. Ukoliko ne postoji mogućnost priključenja objekta na daljinski sistem grejanja, neophodno je predvideti individualnu kotlarnicu iz koje će se objekat grejati.

 

2.

Kapacitet, građevinske karakteristike objekta i obavezni pristupni elementi:

 

 

2a

Kapacitet i veličina ustanove - objekta studentskog doma:

 

 

1)

Kapacitet studentskog doma određuje se u odnosu na broj potencijalnih korisnika smeštaja - studenata koji gravitiraju lokaciji (opština, grad) na kojoj se gradi studentski dom.

 

 

2)

Minimalni kapacitet studentskog doma je 100 kreveta / korisnika.

 

 

3)

Smeštajni kapaciteti prilagođeni licima sa sa invaliditetom - Od ukupnog smeštajnog kapaciteta ustanove 10% kapaciteta mora biti prilagođeno za korišćenje lica sa invaliditetom, u svemu prema propisima kojima se uređuju uslovi za planiranje i projektovanje objekata u vezi sa nesmetanim kretanjem i pristupom lica sa invaliditetom (Pravilnik o uslovima za planiranje i projektovanje objekata u vezi sa nesmetanim kretanjem dece, starih, hendikepiranih i invalidskih lica - "Službeni glasnik RS", broj 18/97).

 

 

4)

Ukupna neto korisna površina objekta - smeštajnog dela sa pratećim sadržajima treba da ispunjava standard od minimalno 10 - 12 m2 neto korisne površine po korisniku smeštaja/studentu.

 

 

 

Napomena:

 

 

 

Navedenim kriterijumom neto korisne površine obuhvaćeni su sledeći sadržaji: smeštajni blok - sobe sa kupatilima i predprostorom, zajedničke prostorije, administrativni deo-uprava ustanove, zatvoreni sportski sadržaji - sale i zajedničke komunikacije - centralni hol, hodnici, galerije i stepeništa.

 

 

 

Navedenim kriterijumom neto korisne površine nisu obuhvaćeni sledeći sadržaji: površine restorana - kuhinje i trpezarije ukoliko su iste u okviru doma, vešernice i površine kotlarnica.

 

 

2b

Građevinske karakteristike objekta:

 

 

1)

Fizičke karakteristike objekta - Objekat mora biti izgrađen od čvrstih građevinskih materijala sa armirano - betonskom ili čeličnom konstrukcijom koja obezbeđuje statičku stabilnost objekta koja mora biti u skladu sa seizmičkim propisima za lokaciju na kojoj se gradi objekat, bezbednost objekta u pogledu požara, života i zdravlja ljudi, saobraćaja i susednih objekata a sve u skladu sa propisima, normativima i standardima koji važe za objekte projektovane za usluge smeštaja i ishrane studenata.

 

 

2)

Funkcionalnost i energetska efikasnost objekta - tehnologija, sistem gradnje i primenjeni građevinski materijali (tip konstrukcije, krova, termoizolacija fasade i krova, fasadne stolarije sa termoizolujućim vakum staklom i dr.), mora biti u skladu sa aktuelnim propisima, čijom primenom se doprinosi racionalnoj i ekonomičnoj eksploataciji objekta.

 

 

3)

Spratnost objekta - Maksimalna spratnost objekta P + 5 (prizemlje i pet spratova) ne računajući podzemne etaže (podrum, suteren i dr.). Za objekte veće spratnosti od P+3 obavezno je planirati liftove za vertikalnu komunikaciju, koji moraju ispunjavati standarde za korišćenje istih od strane osoba sa posebnim potrebama. Izgradnja objekata veće spratnosti moguća je samo u izuzetnim slučajevima kada je to predviđeno usvojenim urbanističkim i regulacionim planovima.

 

 

2v

Elementi funkcionalnosti i energetske efikasnosti objekta koji utiču na kategoriju smeštaja:

 

 

1)

Tip krova (kosi krov, ravni krov ili kombinovani krov)

 

 

2)

Tip termoizolacije objekta (krova i fasade)

 

 

3)

Ugrađeni solarni kolektori

 

 

4)

Tip fasadne stolarije

 

 

2g

Pristup objektu - obavezni elementi:

 

 

 

1)

Glavni ulaz - pristup za pešake i vozila (izgrađene prilazne staze, platoi, uređene zelene površine, rampe, stepeništa, podesti i dr).

 

 

2)

Ekonomski ulaz (izgrađene prilazne staze, platoi, površine, rampe, stepeništa i dr, koje omogućavaju kolski i pešački pristup).

 

 

3)

Natkriveni ulaz u objekat ili objekte (nadstrešnica iznad ulaznog podesta, spoljnog stepeništa i eventualno prilaznih pešačkih staza).

 

 

4)

Naziv i oznaka objekta i kategorije smeštaja - Na ulazu u objekat mora biti vidno istaknuta tabla za jasnim nazivom ustanove i kategorijom smeštaja.

 

 

5)

Nosač državne zastave - Na objektu neposredno pored ili ispred glavnog ulaza u objekat mora postojati nosač zastave (zidna konzola ili jarbol) za isticanje zastave u skladu sa zakonom.

 

 

Napomena:

 

 

 

Ovaj element se odnosi samo na ustanove koje osniva Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave, a nije obavezan za ustanove koje osniva drugo pravno ili fizičko lice.

 

 

6)

Vetrobranski prostor: Prostor na ulazu u objekat ispred holskog prostora sa spoljašnim i unutrašnjim vratima zastakljenim sigurnosnim staklom, adekvatno markiranim sa adekvatnom bravom na spoljnim vratima i automatskim zadržačem-kočnicom i mogućnošću fiksiranja u otvorenoj poziciji. U nivou poda obavezno ugrađen brisač za obuću.

 

 

7)

Obezbeđen pristup glavnom ulazu osobama sa invaliditetom - izgrađene propisane rampe, platforme sa pratećim elementima (ograde, držači i dr.), koji omogućavaju pristup objektu, holskom prostoru i svim zajedničkim sadržajima u prizemlju objekta kao i dostupnost svim sadržajima u eksterijeru - dvorištu objekta.

 

 

8)

Obezbeđen interni parking prostor za zaposlene i korisnike smeštaja ispred objekta ili u sklopu kompleksa minimalno 5-10 parking mesta. U okviru obezbeđenog broja parking mesta neophodno je obezbediti jedno parking mesto prilagođeno i rezervisano za osobe sa invaliditetom.

 

 

 

Napomena:

 

 

 

Pristupni elementi objektu i parking prostor moraju biti prilagođeni osobama sa invaliditetom, u skladu sa propisima kojima se uređuju uslovi za planiranje i projektovanje objekata u vezi sa nesmetanim kretanjem i pristupom lica sa invaliditetom (Pravilnik o uslovima za planiranje i projektovanje objekata u vezi sa nesmetanim kretanjem dece, starih, hendikepiranih i invalidskih lica - "Službeni glasnik RS", broj 18/97).

 

3.

Prijemni hol sa portirnicom - sadržaj, organizacija i funkcija:

 

 

3a

Prijemni hol:

 

 

1)

Prijemni hol mora biti kvalitetno organizacino i prostorno definisan, lociran i dimenzionisan u skladu sa projektovanim brojem korisnika sa kvalitetnom garniturom za sedenje i kvalitetnim pratećim enterijerskim elementima (kvalitena obrada zidova i podova, zidne slike, oglasne table, žardinjere i dr.).

 

3b

Portirnica:

 

 

1)

Portirnica - orjentisana prema holskom prostoru, dimenzionisana tako da omogući smeštaj portirske službe i službe fizičko tehničkog obezbeđenja objekta sa kvalitetnim nameštajem, fahovima za ključeve, pultom u skladu sa enterijerskom obradom holskog prostora, kao i dovoljnim prostorom za smeštaj zajedničke telefonske centrale i instalacija video nadzora.

 

3v

Posebni sadržaji uz holski prostor:

 

 

1)

Pozivni uređaj (interfon) na ulazu u objekat.

 

 

2)

Standardni lift u objektima spratnosti veće od P+3.

 

 

3)

Lift prilagođen standardu korišćenja osoba sa invaliditetom.

 

3g

Zajedničke sanitarne prostorije WC - i u prizemlju objekta

 

 

1)

Zajedničke sanitarne prostorije u prizemlju objekta - koje u potpunosti zadovoljavaju standard kapaciteta i opremljenosti. Sanitarne prostorije - WC-i organizaciono moraju imati odvojene muške i ženske sanitarne čvorove sa propisanim dimenzijama predprostora sa lavaboima.

 

4.

Stepeništa i hodnici - obavezni uslovi:

 

 

 

1)

Stepeništa i horizontalne komunikacije moraju biti dimenzionisane projektovane u skladu sa propisima u odnosu na broj korisnika doma.

 

 

2)

Oznake prostorija orjentisanih prema komunikacijama, komunikacije i oznake za evakuaciju moraju biti vidno postavljene i istaknute.

 

 

3)

Enterijerska oprema unutrašnjih komunikacija (stepeništa i hodnici - slike na zidovima, oglasne table, žardinjere sa cvećem, tepih staze i dr.) mora odgovarati kategoriji smeštaja.

 

5.

Grejanje, priprema tople vode i klimatizacija objekta:

 

 

5a

Grejanje soba i zajedničkih prostorija do minimalne temperature 20 *C (tolerancija ± 1*C)

 

 

1)

Centralno grejanje preko interne kotlarnice.

 

 

2)

Centralno grejanje povezano na daljinski sistem grejanja.

 

 

Napomena:

 

 

 

U objektima priključenim na daljinski sistem grejanja temperatura u sobama u skladu sa važećim propisima na osnovu kojih se isporučuje toplotna energija korisnicima.

 

5b

Priprema tople vode:

 

 

1)

Električnim bojlerima u kupatilima u sastavu soba.

 

 

2)

Centralna priprema tople vode.

 

 

3)

Priprema tople vode preko solarnih kolektora.

 

 

Napomena:

 

 

 

Kapacitet uređaja (kotlova, bojlera i dr.) za toplu vodu i vremenski period korišćenja tople vode mora omogućiti dostupnost vode svakom korisniku u toku svakog dana u minimalnom vremenskom intervalu od 30 min. po korisniku.

 

 

5v

Klimatizacija prostorija preko centralne jedinice ili pojedinačnih klima uređaja

 

 

1)

Zajedničkih prostorija (administrativno-kancelarijskog i holskog prostora).

 

 

2)

Učionica, čitaonica i hobi prostorije.

 

 

3)

Soba za smeštaj studenata.

 

 

Napomena:

 

 

 

Klimatizacija navedenih prostornih sadržaja nije obavezni element ali dodatnim bodovima posredno utiče na ostvarivanje više kategorije smeštaja

 

6.

Električno osvetljenje objekta i dvorišta:

 

 

6a

Osvetljenje unutrašnjih prostorija:

 

 

 

1)

Hol, stepenište i hodnik:

 

 

(1)

Srednji nivo osvetljenja na nivou poda manji od Em < 100 lux

 

 

(2)

Srednji nivo osvetljenja na nivou poda u intervalu Em = 100 - 150 lux

 

 

(3)

Srednji nivo osvetljenja na nivou poda preko Em > 150 lux

 

 

 

Napomena: Kvalitetnije osvetljenje navedenih prostorija donosi dodatne bodove koji posredno u ukupnom zbiru utiču na ostvarivanje više kategorije smeštaja.

 

 

2)

Sobe, zajedničke i kancelarijske prostorije:

 

 

(1)

Srednji nivo osvetljenja na nivou poda Em < 150 lux ili na nivou radnog stola Em<200 lux

 

 

(2)

Srednji nivo osvetljenja na nivou poda Em = 150 - 200 lux lux i na nivou radnog stola Em=200-300 lux

 

 

(3)

Srednji nivo osvetljenja na nivou poda Em = 150 - 200 lux lux i na nivou radnog stola Em > 300 lux

 

 

 

Napomena: Kvalitetnije osvetljenje navedenih prostorija donosi dodatne bodove koji posredno u ukupnom zbiru utiču na ostvarivanje više kategorije smeštaja.

 

 

6b

Osvetljenje objekta i dvorišta:

 

 

(1)

Osvetljen glavni prilaz objektu.

 

 

(2)

Osvetljene komunikacije oko objekta.

 

 

(3)

Osvetljeni sportski tereni u dvorištu.

 

 

Napomena:

 

 

 

Osvetljenje glavnog prilaza i komunikacija oko objekta je obavezno, a osvetljenje sportskih terena nije obavezno.

 

 

 

Kvalitet i nivo osvetljenja navedenih sadržaja donosi dodatne bodove koji posredno u ukupnom zbiru utiču na ostvarivanje više kategorije smeštaja.

 

7.

Telefonski i IT standard:

 

 

7a

Mogućnost korišćenja telefona:

 

 

1)

Zajednički telefon - govornica u holskom prostoru na raspolaganju studentima u toku celog dana (24 časa) sa automatskim meračem impulsa ili upotrebom žetona/kartice preko interne telefonske centrale doma.

 

 

2)

Telefonski aparat u sobi - Izvedena instalacija fiksnog telefona i mogućnost korišćenja telefona u sobi je obavezni element

 

 

 

 

 

 

 

7b

Obavezni priključci u sobi:

 

 

1)

Izvedena instalacija u sobi za priključak kompjutera-računara (računarski standard) - zajednička utičnica ili utičnica uz svaki radni sto.

 

 

2)

Televizija - izvedena instalacija (antenski priključak) televizije u sobi - satelitski ili drugi način prijema signala sa ugrađenom utičnicom za TV

 

 

3)

Internet priključak u sobi - izvedena instalacija i obezbeđen pristup internetu preko zajedničkog fiksnog priključka ili bežičnog "wireless internet" sistema.

 

 

Napomena:

 

 

 

Korišćenje TV priključka i interneta je obavezni element i ove usluge padaju na teret ustanove u sklopu usluge smeštaja i ishrane.

 

8.

Zajedničke prostorije i sadržaji:

 

 

A.

Obavezni zajednički sadržaji:

 

 

 

8a

Čitaonica (učionica) za korisnike studentskog doma:

 

 

 

1)

U okviru studentske ustanove neophodno je predvideti čitaonicu - učionicu minimalnog kapaciteta za 20% korisnika smeštaja, opremljenu odgovarajućim brojem radnih stolova i stolica i pratećim nameštajem za rad i učenje.

 

 

Napomena:

 

 

 

Veličina i ukupni kapacitet čitaonice - učionice, kapaciteta većeg od propisanog minimuma donosi dodatne bodove koji posredno u ukupnom zbiru utiču na kategoriju smeštaja.

 

 

 

8b

Prostorija za spremačice:

 

 

 

1)

Prostorija za spremačice opremljena umivaonikom i prostorom - plakarima i policama za odlaganje pribora i sredstava za higijenu i čišćenje.

 

 

Napomena:

 

 

 

Prostorija za spremačice je obavezni sadržaj, a u zavisnosti od broja prostorija i njihovog rasporeda ostvaruju se dodatni bodovi koji posredno u ukupnom zbiru utiču na kategoriju smeštaja.

 

 

 

8v

Radionica - servis za održavanje objekta:

 

 

 

1)

Radionica - servis odgovarajućih dimenzija koje obezbeđuju potrebne uslove za boravak i rad domara i koji je opremljen mašinama, uređajima, alatima i rezervnim delovima za kvalitetno i efikasno održavanje objekata ustanove.

 

 

 

8g

Magacinski prostor:

 

 

 

1)

Magacinski prostor - adekvatnih dimenzija, organizacione strukture, prostornih kapaciteta i opremljenosti za smeštaj potrebnih količina rezervnih elemenata opreme, hemijskih proizvoda za čišćenje i čiste i prljave posteljine, ćebadi i sitnog inventara.

 

 

B.

Neobavezni zajednički sadržaji:

 

 

 

8d

TV sala-zajednička prostorija sa TV prijemnikom

 

 

1)

U okviru studentskog doma neophodno je predvideti salu sa izvedenom instalacijom TV priključka, opremljenu TV aparatom veličine ekrana prilagođene kapacitetu prostorije i odgovarajućim brojem stolica/mesta i pratećim nameštajem.

 

 

Napomena:

 

 

 

Veličina i kapacitet TV sale donosi dodatne bodove koji posredno u ukupnom zbiru utiču na kategoriju smeštaja.

 

 

 

Prostorija za kulturne, umetničke i hobi aktivnosti:

 

 

 

1)

U okviru studentskog doma - ustanove poželjno je predvideti prostorije odgovarajuće veličine i opremljenosti u kojima se studenti mogu baviti raznim kulturnim, umetničkim, zabavnim i hobi aktivnostima (društvene igre, likovne aktivnosti, izrada maketa, orkestri i dr).

 

 

Napomena:

 

 

 

Prostorija za kulturne, umetničke i hobi aktivnosti nisu obavezni sadržaj ali ukoliko postoje u zavisnosti od veličine i opremljenosti donose dodatne bodove koji posredno u ukupnom zbiru utiču na kategoriju smeštaja.

 

 

 

8e

Priručna biblioteka:

 

 

 

1)

U okviru studentskog doma - ustanove poželjno je predvideti Biblioteku - odgovarajuću prostoriju opremljenu nameštajem i adekvatnim fondom knjiga sadržaja prilagođenog uzrastu korisnika smeštaja koju studenti mogu besplatno koristiti.

 

 

Napomena:

 

 

 

Prostorija Biblioteke nije obavezni sadržaj ali ukoliko postoji u zavisnosti od veličine i kapaciteta (broja knjiga) donosi dodatne bodove koji posredno u ukupnom zbiru utiču na kategoriju smeštaja.

 

 

 

Internet klub:

 

 

 

1)

U okviru studentskog doma - ustanove poželjno je predvideti Internet klub - posebnu prostoriju odgovarajućeg gabarita i površine opremljene odgovarajućim brojem kompjutera - računara povezanih na internet koji studenti mogu besplatno koristiti.

 

 

Napomena:

 

 

 

Prostorija Internet kluba nije obavezni sadržaj ali ukoliko postoji u zavisnosti od veličine i kapaciteta (broja kompjutera-računara) donosi dodatne bodove koji posredno u ukupnom zbiru utiču na kategoriju smeštaja.

 

 

 

Ukoliko se usluga interneta naplaćuje dodatni bodovi se ne ostvaruju.

 

 

 

8z

Prostorije za sport i rekreaciju u sastavu studentskog doma (zatvorene sale, teretane i dr.):

 

 

 

1)

U okviru studentskog doma - ustanove poželjno je predvideti zatvorene prostorije - sale za sport i rekreaciju (teretane, stoni tenis, karate i dr.) koje studenti mogu besplatno koristiti.

 

 

 

Napomena:

 

 

 

Prostorije za sport nisu obavezni sadržaj ali ukoliko postoje u zavisnosti od veličine i kapaciteta (prosečne površine po korisniku smeštaja) donose dodatne bodove koji posredno u ukupnom zbiru utiču na kategoriju smeštaja.

 

 

2)

Ustanove studentskog standarda mogu zakupiti sportske sale u blizini ustanove - doma i omogućiti korisnicima-studentima korišćenje tih sadržaja u određenim terminima u rekreativne svrhe. Ukoliko ustanova dostavi dokaz (ugovor o zakupu na minimalni period od 1-3 godine) stiče pravo na 50% bodova utvrđenih ovim kriterijumom samo u slučaju besplatnog korišćenja ovih sadržaja.

 

 

 

Ukoliko ustanova naplaćuje uslugu korišćenja zakupljenih sportskih sala ne ostvaruje bodove po ovom kriterijumu.

 

 

 

8i

Otvoreni tereni za male sportove i poseban prostor u dvorištu predviđen za odmor i rekreaciju:

 

 

 

1)

Uređene površine za odmor i rekreaciju u dvorištu objekta (staze za šetnju kroz uređenu parkovsku površinu, travnjak, klupe za odmor, sto sa nadstrešnicom i dr.).

 

 

Napomena:

 

 

 

Ove površine nisu obavezni sadržaj ali ukoliko postoje u zavisnosti od veličine (ukupno uređene površine) donose dodatne bodove koji posredno u ukupnom zbiru utiču na kategoriju smeštaja.

 

 

 

2)

Uređeni sportski tereni u dvorištu objekta sa postavljenom opremom (koševi, golovi za mali fudbal ili rukomet, stubovi i mreža za odbojku i dr.).

 

 

Napomena:

 

 

 

Sportski tereni u dvorištu nisu obavezni sadržaj ali ukoliko postoje u zavisnosti od veličine i broja terena i njihove opremljenosti, donose dodatne bodove koji posredno u ukupnom zbiru utiču na kategoriju smeštaja.

 

 

 

8j

Vešernica u sastavu ustanove:

 

 

 

1)

Dobro prostorno organizovana i opremljena vešernica sa organizaciono definisanim prostorijama za odlaganje prljave i čiste posteljine, pranje, sušenje i peglanje veša i kompletno opremljena kvalitetnim mašinama (za pranje, sušenje i peglanje veša) koje odgovaraju potrebnom kapacitetu i omogućuju brzo i kvalitetno pranje i sušenje veša.

 

 

2)

Prostorija za odlaganje prljave i čiste posteljine - Ova prostorija može biti u sastavu vešernice ukoliko ustanova poseduje kompletno opremljenu vešernicu, a može biti i posebna prostorija koja služi samo za distribuciju posteljine ukoliko se usluga pranja, sušenja i peglanja posteljine ustupa drugom pravnom ili fizičkom licu.

 

 

 

Napomena:

 

 

 

Vešernica u sastavu doma - ustanove nije obavezni sadržaj ukoliko je usluga pranja, sušenja i peglanja posteljine obezbeđena preko drugih pružaoca ovih usluga, ali ukoliko postoji u zavisnosti od veličine i kvaliteta organizacije prostorija i njihove opremljenosti, donosi dodatne bodove koji posredno u ukupnom zbiru utiču na kategoriju smeštaja.

 

 

 

Prostorija za odlaganje prljave i čiste posteljine - u sastavu ustanove je obavezni prostorni sadržaj ukoliko ustanova nema vešernicu u sklopu ustanove u okviru koje se nalazi prostor ove namene. Prostor za odlaganje prljave posteljine organizaciono mora biti odvojen od prostora za smeštaj čiste posteljine.

 

9.

Administrativno kancelarijske prostorije (kancelarijske prostorije za upravu doma sa pratećim sadržajima):

 

 

 

1)

Broj prostorija, korisna površina i organizacija prostorija mora biti prilagođena potrebama i standardu u odnosu na broj zaposlenih koji neposredno zavisi od ukupnog kapaciteta studentskog doma (dovoljan broj kancelarija adekvatnih površina, grupisanih u celinu sa sopstvenim mokrim čvorom za zaposlene ili u blizini zajedničkog sanitarnog bloka u prizemlju objekta).

 

 

 

Napomena:

 

 

 

Ovo je obavezni sadržaj doma - ustanove, a veličina, organizacija, funkcionalnost i opremljenost administrativno kancelarijskog prostora obezbeđuje dodatne bodove koji posredno u ukupnom zbiru utiču na kategoriju smeštaja.

 

10.

Veličina, struktura, organizacija i oprema soba:

 

 

10a

Osnovni standardi, sadržaj i oprema soba:

 

 

 

1)

Struktura soba - sobe za smeštaj studenata mogu biti jednokrevetne do maksimalno trokrevetnih sa obaveznim kupatilom u sastavu soba.

 

 

2)

Kreveti - raspored kreveta u sobama isključivo u jednom nivou (bez kreveta na sprat).

 

 

3)

Korisna površina soba - neto korisna površina soba mora zadovoljavati minimalni standard od 5 - 6 m2 po korisniku smeštaja. Navedeni standard neto korisne površine sobe ne obuhvata korisne površine predsoblja, kupatila i lođe - terase.

 

 

4)

Plakari - ormari za korisnike smešteni isključivo u sobama u predsoblju - hodniku ispred kupatila. Svakom korisniku mora biti obezbeđen dovoljan prostor koji omogućava vešanje odeće, odlaganje veša i obuće sa posebnim prostorom za odlaganjem kofera i posteljine.

 

 

5)

Veličina zastakljene površine u sobama mora iznositi najmanje 1/7 površine poda uz toleranciju ± 10% površine, od čega se minimalno 1/2 zastakljene površine mora otvarati (prozori sa krilima koja se otvaraju oko vertikalne i horizontalne osovine i balkonska vrata ukoliko je soba sa terasom ili lođom).

 

 

6)

Roletne i zavese - obavezno je obezbediti mogućnost zamračenja i sprečavanja pogleda spolja, sa mogućnošću regulisanja količine svetla u sobi putem drvenih, plastičnih ili venecijaner roletni ili adekvatnih platnenih zavesa pogodnih za održavanje.

 

 

7)

Podovi - završna obrada podova mora biti od materijala koji zadovoljavaju propisane uslove za ovu vrstu objekata i omogućuju jednostavno i lako održavanje (parket, laminat i dr.).

 

 

8)

Oznake soba - sve sobe moraju biti označene brojevima prema principima numeracije prostorija u objektima.

 

 

10b

Organizacioni sadržaj i standard za površinu sobe (korisna površina sobe bez kupatila i hodnika - predsoblja):

 

 

1)

Organizacija sobe - funkcionalni sadržaji:

 

 

A.

Obavezni sadržaji smeštajne jedinice - sobe:

 

 

(1)

Soba (organizacioni prostor bez predsoblja i kupatila)

 

 

(2)

Predsoblje - hodnik

 

 

(3)

Kupatilo.

 

 

B.

Neobavezni prostorni sadržaji smeštajne jedinice - sobe:

 

 

(4)

Kuhinjska niša.

 

 

(5)

Lođa ili

 

 

(6)

Terasa

 

2)

Korisna površina sobe bez kupatila i predsoblja - minimalni standard:

 

 

(1)

jednokrevetna soba

P = 5 - 6 m2

 

 

(2)

dvokrevetna soba

P = 10 - 12 m2

 

 

(3)

trokrevetna soba

P = 15 - 18 m2

 

 

 

Napomena:

 

 

 

Dozvoljena su odstupanja od propisanog standarda u slučajevima kada je urbanističkim uslovima utvrđen gabarit objekta koji uslovljava određena projektantska rešenja kada nije moguće sve sobe projektovati po navedenom standardu. Broj soba koje nisu usaglašene sa standardom ne sme prelaziti 10% ukupnog broja soba.

 

 

 

Prosečna površina po korisniku smeštaja (ukupan broj korisnika podeljen sa ukupnom neto korisnom površinom soba koja se računa bez predsoblja, kupatila i otvorenih prostora lođe-terase), u odnosu na dostignuti standard - obezbeđenu korisnu površinu po korisniku donosi dodatne bodove koji posredno u ukupnom zbiru utiču na kategoriju smeštaja.

 

 

 

Prosečna struktura sobe (ukupan broj korisnika podeljen sa ukupnim brojem soba) u odnosu na dostignuti standard - obezbeđenu prosečnu strukturu sobe donosi dodatne bodove koji posredno u ukupnom zbiru utiču na kategoriju smeštaja.

 

 

10v

Oprema sobe:

 

 

 

A.

Obavezni elementi - oprema sobe:

 

 

1)

Komplet krevet - krevet sa uzglavljem i dušekom (madracom) minimalnih dimenzija 190 x 80 cm, koji odgovara ležajnoj dimenziji kreveta od antialergijskih materijala

 

 

2)

Dva jednostruka čaršava standardne dimenzije po krevetu

 

 

3)

Dva ćebeta standardnih dimenzija po krevetu

 

 

4)

Jedan jastuk za svaki krevet

 

 

5)

Jedna jastučnica koja odgovara dimenziji jastuka

 

 

6)

Radni sto za svakog korisnika posebno

 

 

7)

Zidna polica iznad radnog stola za svakog korisnika

 

 

8)

Stolica za sedenje za svakog korisnika

 

 

9)

Plakar ili orman sa policama za garderobu i veš i posebnim odeljkom za vešanje odeće

 

 

10)

Poseban prostor u ormanu za držanje kofera i prostor za odlaganje posteljine za svakog korisnika

 

 

11)

Zajedničko veštačko plafonsko ili zidno osvetljenje (plafonjere ili lusteri) ukupnog intenziteta osvetljenja za normalno čitanje i pisanje

 

 

12)

Minimalno dve zajedničke šuko-utičnice u svakoj sobi.

 

 

13)

Jedna korpa za otpatke u sobi - zajednička

 

 

14)

Inventarska lista i kućni red

 

 

 

B.

Neobavezni elementi - dodatna oprema sobe:

 

 

15)

Noćni ormarić uz krevet za svakog korisnika

 

 

16)

Posebno veštačko osvetljenje - zidna lampa uz svaki krevet sa senilom ukupnog intenziteta osvetljenja za normalno čitanje i pisanje

 

 

17)

Tepih staza ili tepih prostirka uz svaki krevet

 

 

18)

Šuko-utičnica uz svaki radni sto (priključak za računar)

 

 

19)

Šuko-utičnica uz svaki krevet-noćni ormarić

 

 

 

Oprema čajne kuhinje u sastavu sobe:

 

 

20)

Sudopera i baterija sa toplom i hladnom vodom

 

 

21)

Viseći kuhinjski ormarić

 

 

22)

Frižider

 

 

23)

Električni šporet ili rešo

 

 

24)

Stojeći kuhinjski ormarić

 

 

25)

Trpezarijski sto

 

 

 

Napomena:

 

 

 

Minimalno 10 % smeštajnih kapaciteta - mora biti prilagođeno za korišćenje lica sa invaliditetom u svemu prema posebnim propisima kojima se uređuju uslovi za planiranje i projektovanje objekata u vezi sa nesmetanim kretanjem i pristupom lica sa invaliditetom (Pravilnik o uslovima za planiranje i projektovanje objekata u vezi sa nesmetanim kretanjem dece, starih, hendikepiranih i invalidskih lica - "Službeni glasnik RS", broj 18/97).

 

11.

Obavezni standardi, sadržaj i oprema kupatila sa WC-om:

 

 

11a

Standardi i završna obrada kupatila u sastavu soba:

 

 

 

1)

Površina kupatila sa WC-om u rasponu od 2,50 - 3,50 m2 (moguće odstupanje do 0,50 m2 ukoliko projektovano rešenje obezbeđuje funkcionalnost i smeštaj svih neophodnih sadržaja).

 

 

2)

Obrada podova i zidova do plafona keramičkim pločicama minimalno I klase ili podnih i zidnih obloga odgovarajućih karakteristika.

 

 

3)

Izvedene sve instalacije - vodovod, kanalizacija, elektroinstalacije, instalacije grejanja i obaveznom ventilacijom prirodnom - prozor ili veštačkom - ventilacioni kanal sa ugrađenim ventilatorom.

 

 

4)

Kupatilo mora imati ugrađen podni slivnik - rešetku povezanu na kanalizacionu mrežu.

 

 

5)

Vrata kupatila moraju imati rezu ili bravu sa ključem.

 

 

11b

Oprema kupatila u sastavu sobe:

 

 

 

A.

Obavezni elementi - oprema kupatila u sastavu soba:

 

 

1)

Tuš kada minimalnih dimenzija 80x80 cm.

 

 

2)

Tuš baterija sa toplom i hladnom vodom sa fleksibilnim ili fiksnim tuš crevom

 

 

3)

Zaštita od prskanja - plastična zavesa ili tuš kabina

 

 

4)

WC šolja sa daskom za sedenje

 

 

5)

Vodokotlić niskomontažni ili visokomontažni

 

 

6)

Umivaonik minimalnih dimenzija 40x50 cm. sa zidnom ili stojećom baterijom sa tekućom hladnom i toplom vodom i sifonom sa vodenim čepom.

 

 

7)

Ogledalo sa policom za toaletni pribor ili toaletni ormarić dimenzionisan prema broju korisnika

 

 

8)

Električno osvetljenje iznad umivaonika - neonska ili standardna zidna lampa

 

 

9)

Držač sapuna uz umivaonik

 

 

10)

Zidna vešalica za odeću

 

 

11)

Držač za toaletni papir

 

 

12)

Četka za čišćenje WC-a

 

 

13)

Kanta za otpatke - jedna zajednička u kupatilu

 

 

B.

Neobavezni elementi - oprema kupatila u sastavu soba:

 

 

14)

Šuko - utičnica za električne aparate pored ogledala sa naznakom napona struje

 

 

15)

Držač peškira uz umivaonik

 

 

 

Napomena:

 

 

 

Minimalno 10 % smeštajnih kapaciteta - mora biti prilagođeno za korišćenje lica sa sa invaliditetom u svemu prema posebnim propisima kojima se uređuju uslovi za planiranje i projektovanje objekata u vezi sa nesmetanim kretanjem i pristupom lica sa invaliditetom (Pravilnik o uslovima za planiranje i projektovanje objekata u vezi sa nesmetanim kretanjem dece, starih, hendikepiranih i invalidskih lica - "Službeni glasnik RS", broj 18/97).

 

12.

Obavezne usluge korisnicima smeštaja:

 

 

12a

Ishrana korisnika smeštaja - studenata:

 

 

A.

Obavezno regulisanje ishrane studenata na jedan od sledećih načina:

 

 

 

1)

Ishrana korisnika regulisana u restoranu van sistema ustanove studentskog standarda - maksimalne udaljenosti do 500 m.

 

 

2)

Ishrana korisnika regulisana u restoranu druge ustanove studentskog ili učeničkog standarda - maksimalne udaljenosti do 500 m.

 

 

3)

Ishrana korisnika regulisana u sklopu objekta u kuhinjsko - trpezarijskom bloku opremljenom za prijem, pripremu i podgrevanje gotove hrane preuzete iz centralne kuhinje ili restorana druge ustanove studentskog ili učeničkog standarda ili neke druge ustanove.

 

 

4)

Ishrana korisnika regulisana u restoranu - kuhinjsko trpezarijskom bloku u kompleksu ustanove koji je osposobljen za pripremu hrane i koji se nalazi u sastavu objekta ili na udaljenosti od smeštajnog objekta maksimalno do 500 m.

 

 

 

Napomena:

 

 

 

Minimalni kapacitet restorana mora odgovarati smeštajnom kapacitetu ustanove. Tehnologija pripreme hrane mora biti u skladu sa zakonom kojim se uređuje bezbednost hrane, odnosno u skladu sa HACCAP standardom, a recepture za pripremu hrane i jelovnik moraju biti u skladu sa propisom kojim se utvrđuju standardi kvaliteta ishrane učenika i studenata (Pravilnik o standardima kvaliteta ishrane učenika i studenata - "Službeni glasnik RS", broj 67/11).

 

 

12b

Promena i pranje posteljine i ćebadi - zdravstveno-higijenski standard

 

 

 

A.

Obavezni minimum:

 

 

 

1)

Zamena - pranje posteljine (čaršava i jastučnica):

 

 

(1)

Zamena i pranje posteljine minimalno jednom nedeljno

 

 

2)

Zamena - pranje ćebadi:

 

 

(1)

Zamena i pranje ćebadi minimalno jednom godišnje

 

 

 

Napomena:

 

 

 

Zamena i pranje posteljine u češćim intervalima obezbeđuje dodatne bodove koji u ukupnom zbiru posredno utiču na standard smeštaja

 

 

 

3)

Čišćenje i pospremanje soba, kupatila, zajedničkih sanitarnih prostorija i zajedničkih prostorija:

 

 

(1)

Higijensko čišćenje soba, kupatila, zajedničkih sanitarnih prostorija i kupatila i ostalih zajedničkih prostorija i komunikacija mora biti organizovano tako da obezbeđuje propisane higijenske uslove za boravak studenata i korišćenje svih sadržaja ustanove. Ukoliko je to potrebno čišćenje pojedinih prostorija mora se vršiti svakodnevno, a ako je to za određene prostorije potrebno i više puta dnevno.

 

 

4)

Raspodela i zamena sapuna (standardnog ili tečnog):

 

 

(1)

Redovna zamena sapuna u zajedničkom WC-u u prizemlju objekta

 

 

5)

Raspodela i zamena toalet papira:

 

 

(1)

Redovna zamena toalet papira u zajedničkom WC-u u prizemlju objekta

 

13.

Fizičko-tehničko obezbeđenje objekta:

 

 

A.

Obavezni elementi:

 

 

1)

Obezbeđenje objekta:

 

 

(1)

Obezbeđenje na portirnici - unutrašnje obezbeđenje objekta u toku celog dana - 24 sata

 

2)

Video nadzor objekta:

 

 

(1)

Unutrašnji video-nadzor hola i zajedničkih prostorija

 

 

(2)

Elektronska kontrola ulaska - na ulazu u objekat postavljeni uređaji koji omogućavaju elektronsku kontrolu ulaska korisnika smeštaja.

 

 

B.

Neobavezni elementi:

 

 

3)

Obezbeđenje objekta:

 

 

1)

Noćno obezbeđenje objekta (obilazak objekta spolja i unutra)

 

4)

Video nadzor objekta:

 

 

(1)

Spoljni video-nadzor objekta

 

5)

Zajednički "razglas" za hodnike, stepeništa, učionice i zajedničke prostorije:

 

 

(1)

Postavljanje razglasa nije obavezni element ali postavljanje istog doprinosi unapređenju uslova korišćenja, komunikacije i bezbednosti objekta i donosi dodatne bodove koji u ukupnom zbiru doprinose ostvarivanje više kategorije smeštaja.