ZAKONO ODUZIMANJU RATNE DOBITI STEČENE ZA VREME NEPRIJATELJSKE OKUPACIJE("Sl. list DFJ", br. 36/45) |
Ratnom dobiti, koja pada pod udar ovog Zakona, smatra se onaj višak (uvećanje) imovine, ma u kom obliku on bio, koji je na dan 9 maja 1945 godine imalo pravno ili fizičko lice preko imovine koju je to lice posedovalo 6 aprila 1941 godine, a koji višak potiče iz privredne ili druge delatnosti vršene za vreme rata u zemlji ili van nje uz iskorišćavanje izuzetnih ratnih prilika i bede naroda, te prelazi normalnu dobit koju bi to lice moglo steći u normalnim (redovnim) uslovima privređivanja, a u svojoj ukupnoj vrednosti iznosi više od 25.000,- dinara DFJ.
1) Kao ratna dobit smatra se i onaj deo imovine, stečene za vreme označeno u čl. 1, koji je utrošen za ma kakve investicije ili za popravku štete nastale za to vreme na imovini ratnog dobitnika, ili koji je upotrebljen za otplatu njegovih dugova napravljenih pre 6 aprila 1941 godine.
2) Ratnom dobiti smatra se i ona imovina iz čl. 1, koja je u toku rata nasleđem, u vidu miraza ili poklonom preneta na drugo lice.
3) Neće se smatrati ratnom dobit samostalnog zanatlije koji nije uposlavao više od 1 pomoćnika i 1 učenika i dobit zemljoradnika koji nije stalno upotrebljavao najamnu radnu snagu. Pod stalno upotrebljavanom najamnom radnom snagom neće se računati ona najamna radna snaga, koja je bila makar i stalno upotrebljavana na seljačkom gazdinstvu ili u zanatskoj radnji da bi se njome zamenila usled rata (odlaska u vojsku, internacije, zarobljeništva, ubistva itd.) izgubljena radna snaga.
4) Ukoliko je jedno lice iz čl. 1 usled neposrednog dejstva ratnih događaja pretrpelo štetu u toj meri da je vrednost njegove celokupne imovine na dan oslobođenja bila manja od njene vrednosti od 6 aprila 1941 godine, ono ne potpada pod odredbe ovog Zakona.
5) Otplata dugova činjena od lica koja se u smislu čl. 2 Uredbe o likvidaciji zemljoradničkih dugova od 26 septembra 1936 godine smatraju kao zemljoradnici, a čiji posed ne prelazi površinu od 10 ha obradive zemlje, odnosno kod porodične zadruge 20 ha, ne smatra se kao ratna dobit u smislu stava 1 ovog člana.
1) Sreski narodnooslobodilački odbor pozvaće fizička lica, a okružni narodnooslobodilački odbori pozvaće pravna lica za koja postoji uverenje da su ratni dobitnici da podnesu prijave o svojoj dobiti za vreme rata.
2) Za pravna lica prijavu podnosi njihov pretstavnik a za mase i lica pod starateljstvom staralac.
3) Ako je ratni dobitnik umro a njegova imovina je preneta na naslednike ili poklonoprimce ili primaoce miraza, prijave podnose naslednici odnosno poklonoprimci, odnosno primaoci miraza svaki za deo imovine ratne dobiti koji je nasledio ili dobio na poklon, odnosno primio u miraz.
1) Visinu ratne dobiti utvrđuje komisija od 5 članova koje postavlja i smenjuje Narodnooslobodilački odbor u čijem sastavu postoji poreski odeljak, a za pravna lica komisija od 5 članova koje postavlja i smenjuje Okružni narodnooslobodilački odbor.
2) Visinu ratne dobiti utvrđuje komisija onog narodnooslobodilačkog odbora na čijem području je ratni dobitnik imao za vreme okupacije stalnu radnju; ako je imao jednu ili više radnji na područjima raznih poreskih odeljaka ili nije imao stalnu radnju, visinu ratne dobiti utvrđuje komisija onog narodnooslobodilačkog odbora na čijem području ratni dobitnik ima domaćinstvo.
3) Za pravno lice nadležna je komisija onog okružnog narodnooslobodilačkog odbora na čijem se području nalazilo sedište uprave pravnog lica na dan oslobođenja.
1) Nadležni narodnooslobodilački odbori dužni su da od dana obnarodovanja ovog Zakona prikupljaju podatke za svakog ratnog dobitnika. Sve vlasti, ustanove i lica dužni su da narodnooslobodilačkim odborima, na njihov zahtev, pruže sve podatke kojima raspolažu o poslovanju pojedinih ratnih dobitnika.
2) Isto tako dužno je i svako lice koje je za vreme naznačeno u članu 1 ovog Zakona otuđilo nepokretnu imovinu, ili koje je otuđilo odjednom zlato, nakit i drugu pokretnu imovinu u vrednosti preko 5.000.- dinara DFJ da prijavi ime kupca i prodajnu cenu nadležnom narodnooslobodilačkom odboru u roku od 30 dana od dana obnarodovanja opšteg javnog poziva iz čl. 3.
Finansiski organ koga odredi nadležni narodnooslobodilački odbor kao referenta za ratnu dobit, sastaviće za nadležnu komisiju predloge o visini ratne dobiti na osnovu prijava, referata (gde ne postoji prijava) i prikupljenih podataka odnosno ličnog saznanja.
1) Visinu ratne dobiti komisija utvrđuje slobodnom ocenom pri kojoj treba uzeti u obzir na prvom mestu prijavu odnosno referat, prikupljene podatke i predlog referenta za ratnu dobit.
2) Sednicama komisije prisustvuje i pomaže joj u radu referent za ratnu dobit nadležnog narodnooslobodilačkog odbora.
3) Pre početka rada članovi komisije polažu zakletvu.
4) Rasprave komisije su javne.
Ratna dobit, utvrđena po prednjim odredbama, oduzima se ratnom dobitniku u celom iznosu u korist Fonda za pomaganje nastradalih krajeva i žrtava rata i fašističke okupacije.
O utvrđenoj ratnoj dobiti komisija pismeno izveštava ratnog dobitnika. On je dužan da utvrđeni novčani iznos ratne dobiti plati u roku od 30 dana od dana saopštenja.
Ukoliko ratni dobitnik dokaže da mu je s obzirom na nelikvidnost njegove imovine nemoguće uplatiti određeni iznos ratne dobiti u roku od 30 dana, komisija mu može dopustiti otplatu u obrocima shodno odredbama o neposrednim porezima. Pored toga odluka komisije o ratnoj dobiti objaviće se na vidnom mestu u zgradi gde komisija obavlja svoj posao.
Ratni dobitnik može se žaliti na visinu utvrđene ratne dobiti komisiji navedenoj u čl. 11. Žalba se predaje narodnooslobodilačkom odboru, kod koga je utvrđena visina ratne dobiti, u roku od 30 dana od dana saopštenja odluke o visini ratne dobiti.
Svaki punoletni građanin-ka sa teritorije odnosnog narodnooslobodilačkog odbora može podneti žalbu protiv visine ratne dobiti utvrđene od komisije, ako nalazi da je visina ratne dobiti utvrđena od komisije manja od one za koju on podnosi dokaze.
1) Po žalbama na odluke komisije Sreskog narodnooslobodilačkog odbora o visini ratne dobiti rešava komisija za utvrđivanje ratne dobiti pri Okružnom narodnooslobodilačkom odboru, a po žalbama na odluke o ratnoj dobiti koje u prvom stepenu donosi komisija Okružnog narodnooslobodilačkog odbora rešava komisija od 5 članova koju bira Oblasni ili Pokrajinski (Glavni) narodnooslobodilački odbor, a u federalnim zemljama gde ovih nema, komisija koju bira vrhovno zakonodavno telo.
2) Odluke po podnetim žalbama, koje navedene komisije imaju doneti u roku od 15 dana, pravosnažne su.
1) Naplatu utvrđenog novčanog iznosa ratne dobiti vrši Sreski narodnooslobodilački odbor, odnosno onaj mesni narodnooslobodilački odbor koji za to ovlasti Sreski narodnooslobodilački odbor.
2) U pogledu naplate i osiguranja primenjivaće se odredbe o naplati neposrednih poreza.
1) Ratni dobitnik koji u redovnom roku ne podnese prijavu o ratnoj dobiti, pored utvrđenog iznosa ratne dobiti platiće na ime kazne 15% od utvrđene ratne dobiti, a 30% ako prijavu ne preda ni u roku određenom posebnim pismenim pozivom.
2) Novčane kazne može biti oslobođeno samo ono lice koje dokaže da ga je neka neotklonjiva smetnja sprečila da podnese prijavu.
Pravo države na oduzimanje ratne dobiti i pravo države na izricanje novčane kazne (čl. 13) i kazne prinudnog rada ne zastareva.
Ovlašćuje se Ministar finansija da izdaje uputstva za primenu ovog Zakona.
Ovaj Zakon stupa na snagu kad se objavi u "Službenom listu demokratske federativne Jugoslavije".