PRAVILNIK

O ORGANIZACIJI BUDŽETSKOG RAČUNOVODSTVA

("Sl. list grada Pančeva", br. 33/2011)

I. Opšte odredbe

Član 1

Ovim pravilnikom se za direktne korisnike budžetskih sredstava Skupštinu grada, Gradonačelnika i Gradsko veće i Gradsku upravu grada Pančeva uređuje organizacija računovodstvenog sistema tj. uređenje, praćenje i kontrola lica zaduženih za funkcionisanje poslovanja iz oblasti na koju se Pravilnik odnosi, u smislu zakonitosti i ispravnosti rada.

Sastavni deo ovog pravilnika su Računovodstvene politike.

Pravilnik bliže uređuje:

1. Vođenje budžetskog računovodstva,

- Organizacija budžetskog računovodstva

- Osnova za vođenje budžetskog računovodstva

- Poslovne knjige

- Računovodstvene isprave i rokovi knjiženja

- Utvrđivanje odgovornih lica

2. Procenjivanje pozicija finansijskih izveštaja

3. Popis imovine i obaveza i usaglašavanje potraživanja i obaveza

4. Sastavljanje i dostavljanje finansijskih izveštaja

5. Zaključivanje i čuvanje poslovnih knjiga, računovodstvenih isprava i finansijskih izveštaja

6. Završne odredbe.

Pod budžetskim računovodstvom u smislu ovog pravilnika podrazumeva se osnov i uslovi vođenja poslovnih knjiga i drugih evidencija sa dokumentacijom na osnovu koje se evidentiraju sve transakcije i drugi događaji koji iskazuju stanje i promene na imovini, potraživanjima, obavezama, izvorima finansiranja, rashodima, izdacima, prihodima i primanjima i utvrđivanje rezultata poslovanja.

Za pitanja koja nisu uređena ovim Pravilnikom neposredno se primenjuju zakon i podzakonski propisi i druga pojedinačna uputstva i odluke donete na osnovu ovih propisa.

1. Vođenje budžetskog računovodstva

Organizacija budžetskog računovodstva

Član 2

U okviru organizacionog dela - Sekretarijat za finansije, obavljaju se poslovi budžetskog računovodstva, kao međusobno povezani poslovi utvrđeni Pravilnikom u unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta i zadataka u Gradskoj upravi.

Član 3

Budžetsko računovodstvo se vodi po sistemu dvojnog knjigovodstva na propisanim subanalitičkim (šestocifrenim) kontima propisanih Pravilnikom o standardnom klasifikacionom okviru i kontnom planu za budžetski sistem.

Gradska uprava grada Pančeva vrši analitičko raščlanjivanje u okviru propisanih subanalitičkih konta na subsubanalitička konta (sedmocifrena i višecifrena) radi obezbeđivanja pomoćnih evidencija (kupaca, dobavljača, konta klase 300000, klase 400000 i drugih konta po potrebi). Zbirovi subsubanalitičkih konta moraju dati zbirove subanalitičkih (šestocifrenih) konta.

Analitičko raščlanjivanje propisanih subanalitičkih konta na subsubanalitička konta vrši rukovodilac računovodstva.

Član 4

Budžetsko računovodstvo organizuje se tako da se obezbede podaci iz kojih se može vršiti i utvrđivanje prihoda - primanja i rashoda-izdataka, uvid u stanje i kretanje imovine i obaveza, utvrđivanje rezultata poslovanja, sastavljanje godišnjih i periodičnih finansijskih izveštaja, izrada analiza i informacija o poslovanju i radu i drugih izveštaja po potrebi.

Osnova za vođenje budžetskog računovodstva

Član 5

Vođenje budžetskog računovodstva se zasniva na primeni gotovinske osnove po kojoj se transakcije i ostali događaji evidentiraju u trenutku kada se gotovinska sredstva prime, odnosno isplate u skladu sa Međunarodnim računovodstvenim standardom za javni sektor, u delu koji se odnosi na gotovinsku osnovu.

Računovodstvene evidencije za potrebe internog izveštavanja vode se na obračunskoj osnovi (evidencije potraživanja i obaveza i dr.), pod uslovom da se finansijski izveštaji izrađuju na gotovinskoj osnovi radi konsolidovanog izveštavanja.

Poslovne knjige

Član 6

Poslovne knjige budžetskog računovodstva se sastoje od: dnevnika, glavne knjige i pomoćnih knjiga i evidencija.

Dnevnik je obavezna poslovna knjiga u kojoj se hronološki evidentiraju sve nastale poslovne promene u poslovanju budžetskog korisnika (budžeta, direktnog korisnika, indirektnog korisnika).

Glavna knjiga sadrži sve poslovne promene sistematizovane na propisanim šestocifrenim kontima, a u okviru konta po redosledu njihovog nastajanja, u hronološkom smislu.

Sistem glavne knjige čine: glavna knjiga trezora i glavna knjiga direktnih i indirektnih korisnika.

Glavna knjiga trezora sadrži računovodstvene evidencije za svakog direktnog i indirektnog korisnika i predstavlja osnovu za sastavljanje konsolidovnih finansijskih izveštaja.

Glavnu knjigu za budžet vodi Sekretarijat za finansije Gradske uprave Pančevo.

Direktni i indirektni korisnici koji svoje finansijsko poslovanje obavljaju preko sopstvenih računa u Upravi za trezor, vode svoju glavnu knjigu.

Direktni i indirektni korisnici koji svoje poslovanje ne obavljaju preko sopstvenih računa vode samo pomoćne knjige i evidencije.

Član 7

Pomoćne knjige su analitičke evidencije koje su subanalitičkim kontom povezane sa glavnom knjigom i vode se u cilju obezbeđenja analitičkih podataka u izvršavanju određenih namena i praćenja stanja i kretanja imovine.

Pomoćne knjige obuhvataju:

1) Pomoćnu knjigu kupaca

2) Pomoćnu knjigu dobavljača

3) Pomoćnu knjigu osnovnih sredstava

4) Pomoćnu knjigu zaliha

5) Pomoćnu knjigu plata

6) Ostale pomoćne knjige:

- knjiga blagajne, benzinskih bonova,

- druge pomoćne knjige po potrebi.

Pomoćne evidencije obuhvataju:

1) Pomoćnu evidenciju izvršenih isplata;

2) Pomoćnu evidenciju ostvarenih priliva;

3) Pomoćnu evidenciju plasmana;

4) Pomoćnu evidenciju duga;

5) Ostale pomoćne evidencije:

- evidenciju donacija

- druge pomoćne evidencije.

Član 8

Poslovne knjige vode se u elektronskom obliku.

Obavezno je korišćenje softvera koji obezbeđuje očuvanje podataka o svim proknjiženim transakcija, a omogućava funkcionisanje sistema internih računovodstvenih kontrola i onemogućava brisanje proknjiženih poslovnih promena.

Član 9

Vođenje poslovenih knjiga mora biti uredno, ažurno i da obezbedi uvid u hronološkom knjiženju transakcija i drugih događaja.

Član 10

Poslovne knjige imaju karakter javnih isprava.

Poslovne knjige vode se za period od jedne budžetske godine, izuzev pojedinih pomoćnih knjiga koje se mogu voditi za period duži od jedne godine.

Računovodstvene isprave i rokovi knjiženja

Član 11

Pod računovodstvenom ispravom smatra se pismeni dokaz o nastaloj poslovnoj promeni i drugom događaju koja sadrži sve podatke na osnovu kojih se vrši knjiženje u poslovnim knjigama.

U poslovne knjige mogu se unositi poslovne promene i drugi događaji samo na osnovu validnih računovodstvenih isprava (dokumenata) iz kojih se može saznati osnov nastale promene.

Računovodstvenom ispravom smatra se isprava koja se sastavlja u budžetskom računovodstvu, na osnovu koje se vrši knjiženje u poslovnim knjigama, kao što su odluke-rešenja o likvidaciji manjkova i viškova po popisu, isprave o usaglašavanju potraživanju i obaveza, obračuni, pregledi, specifikacije i dr.

Član 12

Validnom računovodstvenom ispravom smatra se i isprava dobijena telekomunikacionim putem u elektronskom, magnetnom ili drugom obliku, u kom slučaju je pošiljalac odgovoran da podaci na ulazu u telekomunikacioni prenos budu zasnovani na računovodstvenim ispravama, kao i za čuvanje originalne isprave.

Član 13

Računovodstvena isprava sastavlja se na mestu i u vreme nastanka poslovnog događaja u tri primerka, od kojih jedan primerak zadržava lice koje je ispravu sastavilo, a dva primerka dostavljaju knjigovodstvu na knjiženje (jedan primerak za knjiženje u finansijskom knjigovodstvu, a drugi primerak za knjiženje u pomoćnim knjigama i evidencijama).

Član 14

Računovodstvena isprava pre knjiženja u poslovnim knjigama mora biti potpisana od strane lica odgovornog za nastalu poslovnu promenu i drugi događaj, lica koje je ispravu sastavilo i lica koje je ispravu kontrolisalo, koja svojim potpisima na ispravi garantuju da je isprava istinita i da verno prikazuje poslovnu promenu.

Član 15

Računovodstvena isprava dostavlja se na knjiženje u poslovne knjige narednog dana, a najkasnije u roku od dva dana od dana nastanka poslovne promene i drugog događaja.

Tok kretanja računovodstvenih isprava podrazumeva prenos i uslove prenosa računovodstvenih isprava od mesta njihovog sastavljanja, odnosno ulaska eksternog dokumenta u pisarnicu Gradske uprave Pančevo preko mesta obrade i kontrole, do mesta knjiženja i arhiviranja (ulazna računovodstvena isprava - ulazni računi, prijemnice, privremene situacije, ugovori i druga dokumentacija).

Izlazne isprave se sastavljaju na osnovu izvršenog posla, a mogu imati oblik ugovora, izlaznih faktura, računa, otpremnica i izjava.

Član 16

Primljene računovodstvene isprave iz člana 13. ovog pravilnika knjiže se u poslovne knjige istog dana a najkasnije narednog dana od dana dobijanja računovodstvene isprave.

Utvrđivanje odgovornih lica

Član 17

Rukovodilac računovodstva i rukovodilac trezora odgovorni su za vođenje poslovnih knjiga, pripremu, podnošenje i objavljivanje finansijskih izveštaja i ima stručno zvanje ovlašćeni računovođa i moraju ispunjavati uslove predviđene članom 19. Uredbe.

Ukoliko se u poslovnim knjigama netačno iskažu podaci, odgovoran je izvršilac u finansijskoj službi direktnog korisnika.

Odgovornost za izvršene propuste suprotno odredbama navedenog pravilnika utvrđuje se u skladu sa odredbama člana 20. Uredbe o budžetskom računovodstvu.

Član 18

Za nastalu poslovnu promenu i drugi događaj odgovoran je zaposleni koji na osnovu rešenja rukovodioca korisnika budžetskih sredstava, odnosno u skladu sa opisom poslova definisanim Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Gradskoj upravi, neposredno učestvuje u nastanku poslovne promene ili drugog događaja.

Član 19

Za sastavljanje računovodstvene isprave odgovoran je zaposleni koji na osnovu rešenja rukovodioca korisnika budžetskih sredstava, odnosno u skladu sa opisom poslova definisanim Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Gradskoj upravi, neposredno učestvuje u sastavljanju isprave i dužan je da svojim potpisom na ispravi garantuje da je istinita, tačna i potpuna i da verno prikazuje poslovnu promenu.

Član 20

Za kontrolu zakonitosti i ispravnosti računovodstvene isprave za nastalu poslovnu promenu i drugog događaja odgovaran je zaposleni koji na osnovu rešenja rukovodioca korisnika budžetskih sredstava, odnosno u skladu sa opisom poslova definisanim Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Gradskoj upravi vrši kontrolu isprava i dužan je da svojim potpisom na ispravi garantuje da je istinita i da verno prikazuje poslovnu promenu.

Član 21

Funkcije iz čl. 17. do 20. ovog pravilnika ne mogu se poklapati.

Član 22

Za čuvanje poslovnih knjiga, računovodstvenih isprava i finansijskih izveštaja odgovoran je zaposleni koji na osnovu rešenja rukovodioca korisnika budžetskih sredstava obavlja poslove arhiviranja.

2. Procenjivanje pozicija finansijskih izveštaja

Član 23

Priznavanje, procenjivanje i prezentacija pozicija finansijskih izveštaja vrši se u skladu sa Računovodstvenim politikama koje su sastavni deo ovog pravilnika.

Član 24

Otpis (amortizacija) nematerijalnih ulaganja i osnovnih sredstava vrši se po stopama amortizacije utvrđenih Pravilnikom o nomenklaturi nematerijalnih ulaganja i osnovnih sredstava sa stopama amortizacije ("Službeni list SRJ", BR. 17/97 i 24/2000).

Knjiženje obračunatog otpisa (amortizacija) nematerijalnih ulaganja i osnovnih sredstava vrši se na teret izvora sredstava (kapitala) osim u slučaju kada je propisom o donošenju budžeta za tekuću godinu obračun i knjiženje otpisa (amortizacije) na drugačiji način regulisano.

Član 25

Obveznik PDV-a Suština grada Pančeva sa PIB-om 101831066 i brojem računa Izvršenja budžeta broj 840-104640-03 vršiće obračun i uplatu poreza na dodatu vrednost na deo prometa dobara i usluga koji podleže PDV-u sa mogućnošću utvrđivanja srazmernog poreskog odbitka, jer nabavke ne može da opredeli po ekonomskoj pripadnosti.

Kako Skupština grada Pančevo kao obveznik PDV ima zanemarljivo mali promet dobara i usluga koji podleže PDV-u i kako nabavke dobara i usluga ne može da opredeli po ekonomskoj pripadnosti, koristi mogućnost utvrđivanja srazmernog odbitka ali obračunati PDV plaća u celini.

3. Popis imovine i obaveza i usaglašavanje potraživanja i obaveza

Popis imovine i obaveza

Član 26

Pre popisa imovine i obaveza i pre pripreme finansijskih izveštaja vrši se usklađivanje evidencija i stanja glavne knjige sa dnevnikom, kao i pomoćnih knjiga i evidencija sa glavnom knjigom.

Član 27

Radi usklađivanja stanja imovine i obaveza u knjigovodstvenoj evidenciji sa stvarnim stanjem koje se utvrđuje popisom na kraju budžetske godine vrši se popis sa stanjem na dan 31. decembra tekuće godine.

Član 28

Popis imovine i obaveza vrši Gradska uprava grada. Načelnika Gradske uprave posebnim rešenjem obrazuje potreban broj komisija i imenuje članove, utvrđuje rok u kome su komisije dužne da izvrše popis, kao i rok za dostavljanje izveštaja o izvršenom popisu.

Članovi popisne komisije, odnosno njen predsednik, odgovorni su za tačnost utvrđenog stanja po popisu, za uredno sastavljanje popisnih lista, za blagovremeno vršenje popisa i za tačnost izveštaja o izvršenom popisu.

Član 29

Način i rokovi vršenja popisa i usklađivanja knjigovodstvenog stanja sa stvarnim stanjem vrši se u skladu sa Uredbom o evidenciji i popisu nepokretnosti i drugih sredstava u državnoj svojini ("Službeni glasnik RS", br. 27/96), kao i propisima o načinu i rokovima vršenja popisa i usklađivanja knjigovodstvenog stanja sa stvarnim stanjem koje propisuje Ministarstvo finansija.

Prema instrukciji Ministarstva finansija-Uprava za trezor, dok se ne donese navedeni propis od strane Ministarstvo finansija, korisnici javnih sredstava koriste odredbe Pravilnika o načinu i rokovima vršenja popisa i usklađivanje knjigovodstvenog stanja sa stvarnim stanjem ("Službeni glasnik RS", broj 106/2006).

Član 30

Tuđa imovina na korišćenju, kod budžetskog korisnika, ili imovina budžetskog korisnika koja se nalazi na korišćenju kod drugog pravnog lica popisuje se na posebnim popisnim listama. Jedan primerak, overen od strane popisne komisije, se dostavlja vlasniku imovine.

Usaglašavanje potraživanja i obaveza

Član 31

Usaglašavanje stanja finansijskih plasmana, potraživanja i obaveza vrši se na dan sastavljanja finansijskog izveštaja (31. decembar tekuće godine).

Član 32

Popis nenaplaćenih potraživanja poverilac je dužan da dostavi svom dužniku najkasnije do 25. januara tekuće godine sa stanjem na dan sastavljanja finansijskog izveštaja (31.12) na obrascu IOS - Izvod otvorenih stavki u dva primerka.

Član 33

Po prijemu popisa neizmirenih obaveza na obrascu IOS - Izvod otvorenih stavki dužnik je obavezan da proveri svoju obavezu i o tome obavesti poverioca na overenom primerku obrasca IOS - Izvod otvorenih stavki u roku od pet dana od dana prijema obrasca IOS - Izvod otvorenih stavki.

4. Sastavljanje i dostavljanje finansijskih izveštaja

Član 34

Tromesečni finansijski izveštaji i godišnji finansijski izveštaj - završni račun sastavljaju se na osnovu uputstva i instrukcija i obrascima koje propisuje, u skladu sa ovlašćenjem iz Zakona, ministar finansija.

Član 35

Članom 101. Zakona o budžetskom sistemu, regulisano je da Trezor lokalne vlasti između ostalog obavlja i poslove budžetskog računovodstva i izveštavanja, koje obuhvata i finansijsko izveštavanje i pripremu i izradu svih izveštaja i izradu završnog računa budžeta grada, i izradu konsolidovanog izveštaja grada.

Član 36

Sastavljanje tromesečnih finansijskih izveštaja i godišnjeg finansijskog izveštaja - završnog računa vrši se primenom gotovinske osnove saglasno članu 5. ovog pravilnika.

Član 37

Tromesečni finansijski izveštaji i godišnji finansijski izveštaj - završni račun sastavljaju se na osnovu evidencija o primljenim sredstvima i izvršenim plaćanjima koja su usaglašena sa trezorom, kao i na osnovu drugih analitičkih evidencija koje se vode.

Član 38

Gradska uprava grada Pančeva, kao direktni korisnik budžetskih sredstava tromesečne finansijske izveštaje i godišnji finansijski izveštaj - završni račun zasniva na konsolidovanim podacima sadržanim u glavnoj knjizi i podacima iz tromesečnih finansijskih izveštaja i godišnjih finansijskih izveštaja - završnih računa njihovih indirektnih korisnika koji zajedno sa obrazloženjem najvećih odstupanja od iznosa odobrenog budžetom čini celinu.

Član 39

Tromesečni finansijski izveštaji indirektnih korisnika dostavljaju se nadležnom direktnom korisniku budžetskih sredstava u roku od deset dana od dana isteka tromesečja za potrebe planiranja i kontrole izvršenja budžeta, a godišnji finansijski izveštaj - završni račun po jedan primerak nadležnoj filijali Uprave za trezor nadležnom direktnom korisniku budžetskih sredstava najkasnije do 28. februara tekuće godine.

Član 40

Tromesečne finansijski izveštaje indirektnih korisnika Gradska uprava usklađuje sa podacima sadržanim u glavnoj knjizi trezora i podacima iz svojih evidencija, vrši konsolidaciju i dostavlja konsolidovani tromesečni finansijski izveštaj u roku od dvadeset dana po isteku tromesečja, a konsolidovani godišnji finansijski izveštaj - završni račun sa obrazloženjem najvećih odstupanja od iznosa odobrenih budžetom najkasnije do 31. marta tekuće godine organu uprave nadležnom za poslove finansija lokalne vlasti.

Način pripreme, sastavljanja i podnošenja završnih računa direktnih i indirektnih korisnika budžetskih sredstava i sadržina obrazaca za završni račun uređuju se Pravilnikom o načinu pripreme, sastavljanja i podnošenja finansijskih izveštaja korisnika budžetskih sredstava i korisnika sredstava organizacija obaveznog socijalnog osiguranja ("Sl. glasnik RS", br. 51/2007 i 14/2008 - (ispr.)).

Član 41

Godišnji finansijski izveštaj - završni račun budžeta zasniva se na konsolidovanim finansijskim informacijama iz glavne knjige trezora i informacijama iz izveštaja - završnih računa direktnih korisnika i kao takav podnosi se do 15. maja nadležnom izvršnom organu lokalne vlasti na usvajanje a do 15. juna Ministarstvu finansija.

Član 42

Lokalni organ uprave nadležan za finansije obavezan je da redovno prati izvršenje budžeta i da, u toku godine, najmanje dva puta godišnje, a obavezno u roku od 15 dana po isteku šestomesečnog, odnosno devetomesečnog perioda podnosi izveštaj o izvršenju budžeta nadležnom izvršnom organu lokalne vlasti.

U roku od petnaest dana od podnošenja izveštaja, nadležni izvršni organ lokalne vlasti usvaja isti i dostavlja skupštini lokalne vlasti na razmatranje i usvajanje.

5. Zaključivanje i čuvanje poslovnih knjiga, računovodstvenih isprava i finansijskih izveštaja

Član 43

Na kraju budžetske godine se, posle sprovedenih evidencija svih ekonomskih transakcija, odmah po sastavljanju finansijskog izveštaja - Završnog računa za predhodnu godinu, zaključuju poslovne knjige, odnosno u toku budžetske godine u slučaju statusnih promena, prestanka poslovanja i drugim slučajevima.

Poslovne knjige koje se koriste više od jedne godine zaključuju se po prestanku njihovog korišćenja.

Poslovne knjige zaključuju se najkasnije do roka dostavljanja godišnjeg finansijskog izveštaja - završnog računa.

Član 44

Poslovne knjige, računovodstvene isprave i finansijski izveštaji čuvaju se u originalu, u računaru ili drugom obliku arhiviranja, u skladu sa zakonom u prostorijama korisnika budžetskih sredstava u rokovima koji su propisani članom 17. stav 4. Uredbe o budžetskom računovodstvu.

Vreme čuvanja iz stava 1. ovog člana počinje poslednjeg dana budžetske godine na koju se navedena dokumentacija odnosi.

6. Završne odredbe

Član 45

Izmene i dopune propisa o budžetskom računovodstvu primenjivaće se neposredno do usklađivanja odredbi ovog pravilnika.

Usklađivanje pravilnika sa izmenama i dopunama propisa o budžetskom računovodstvu iz stava 1. ovog člana izvršiće se najkasnije do 30 dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS".

Član 46

Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o budžetskom računovodstvu koji je doneo Načelnik Gradske uprave grada Pančeva dana 18.09.2009. godine.

Član 47

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u Službenom listu grada Pančeva.