PRAVILNIK
O DOZVOLAMA I CENTRIMA ZA OBUKU KABINSKOG OSOBLJA

("Sl. glasnik RS", br. 98/2011)

 

I UVODNE ODREDBE

Predmet pravilnika

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se uslovi pod kojima se izdaje dozvola kabinskog osoblja, uslovi pod kojima se stiče svojstvo centra za obuku kabinskog osoblja, obuka i postupak po kome se proverava stručna osposobljenost kabinskog osoblja, važenje, suspenzija i stavljanje van snage dozvole kabinskog osoblja i potvrde o pravu na obučavanje kabinskog osoblja, kao i uslovi i postupak za priznavanje, prihvatanje i privremeno prihvatanje dozvola kabinskog osoblja stečenih u stranoj državi.

Ovim pravilnikom određuje se izgled i sadržaj obrasca dozvole kabinskog osoblja i obrasca potvrde o pravu na obučavanje kabinskog osoblja, kao i elementi programa osnovne obuke kabinskog osoblja.

Dozvola kabinskog osoblja

Član 2

Imalac dozvole kabinskog osoblja ima pravo da obavlja poslove člana kabinske posade vazduhoplova u javnom avio-prevozu na vazduhoplovima koji su registrovani u Republici Srbiji, ili u drugoj državi koje koristi operater nad kojim nadzor obavlja Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije (u daljem tekstu: Direktorat).

Član kabinske posade može da koristi prava iz stava 1. ovog člana samo ukoliko poseduje važeću dozvolu kabinskog osoblja, ispunjava uslove u pogledu zdravstvene sposobnosti propisane podzakonskim propisom kojim se uređuje zdravstvena sposobnost letačkog osoblja, kao i uslove propisane čl. 5. i 26. ovog pravilnika.

Izdavanje dozvole

Član 3

Direktorat izdaje dozvolu kabinskog osoblja licu koje ima navršenih najmanje 18 godina života, koje je završilo osnovnu obuku u ovlašćenom centru za obuku kabinskog osoblja (u daljem tekstu: centar za obuku) i koje je položilo ispit za sticanje dozvole kabinskog osoblja na način propisan ovim pravilnikom.

Osnovna obuka

Član 4

Osnovnom obukom kabinskog osoblja kandidat za dozvolu kabinskog osoblja stiče opšte znanje iz oblasti vazduhoplovstva i znanje osnovnih veština neophodnih za obavljanje poslova koji se odnose na bezbednost putnika ukrcanih u vazduhoplov i bezbednost leta u uobičajenim situacijama, vanrednim situacijama i situacijama u nuždi.

Osnovna obuka se sprovodi na osnovu programa osnovne obuke čiji su elementi dati u Prilogu 1. ovog pravilnika.

Osposobljavanje za tip ili varijantu vazduhoplova

Član 5

Imalac dozvole kabinskog osoblja može da obavlja poslove člana kabinske posade na određenom tipu ili varijanti vazduhoplova ukoliko je osposobljen u skladu sa odgovarajućim podzakonskim propisom kojim se uređuje obavljanje javnog avio-prevoza.

Smatra se da je imalac dozvole kabinskog osoblja osposobljen za tip ili varijantu vazduhoplova ako:

1) ispuni uslove u pogledu obuke, provere i rokova važenja obuka i provera za sve vazduhoplove na kojima će obavljati poslove kabinske posade, uključujući:

(1) obuku za tip vazduhoplova, prelaznu obuku i obuku u cilju upoznavanja;

(2) obuku za razlike;

(3) periodičnu obuku.

2) je u prethodnih 6 meseci obavljao poslove kabinske posade na tipu vazduhoplova ili ako je završio odgovarajuću obuku osveženja znanja i proveru, pre nego što ponovo počne da obavlja poslove kabinske posade na tom tipu vazduhoplova.

II STICANJE SVOJSTVA CENTRA ZA OBUKU, NASTAVNO OSOBLJE I DOKUMENTACIJA

Centar za obuku kabinskog osoblja

Član 6

Osnovnu obuku za sticanje dozvole kabinskog osoblja sprovodi centar za obuku kabinskog osoblja koji poseduje važeću potvrdu o pravu na obučavanje kabinskog osoblja (u daljem tekstu: potvrda o pravu na obučavanje) izdatu od strane Direktorata.

Potvrdu o pravu na obučavanje može da stekne pravno lice koje ima poslovno sedište u Republici Srbiji.

Sticanje potvrde o pravu na obučavanje

Član 7

Uz zahtev za izdavanje potvrde o pravu na obučavanje koji se podnosi Direktoratu, prilaže se sledeća dokumentacija:

1) rešenje o registraciji kod nadležnog organa;

2) priručnik o radu (Operations Manual);

3) priručnik o obuci (Training Manual);

4) dokaz o vlasništvu ili zakupu prostorija za rad;

5) dokaz o raspolaganju dovoljnim finansijskim i drugim sredstvima potrebnim za sprovođenje obuke.

Uvidom u podnetu dokumentaciju i nakon sprovedene osnovne provere (odita) Direktorat izdaje akt kojim utvrđuje da li podnosilac zahteva ispunjava uslove za izdavanje potvrde o pravu na obučavanje.

Izdavanjem potvrde o pravu na obučavanje, Direktorat odobrava i priručnik o radu iz stava 1. tačka 2) ovog člana i priručnik o obuci iz stava 1. tačka 3) ovog člana.

Centar za obuku je dužan da o nameri uvođenja promena u funkcionalni sistem koje obuhvataju izmene uslova rada ili vršenja obuke u toku važenja potvrde o pravu na obučavanje obavesti Direktorat i pribavi odobrenje Direktorata za izmene u priručniku o radu, odnosno u priručniku o obuci.

Rukovodeća struktura i nastavno osoblje

Član 8

Rukovodeća struktura centra za obuku se sastoji od odgovornog rukovodioca (Accountable Manager) i rukovodioca obuke (Head of Training) koji mogu biti isto lice.

Odgovorni rukovodilac je odgovoran da obezbedi dovoljna finansijska i druga sredstva za sprovođenje obuke prema odobrenim priručnicima.

Rukovodilac obuke je odgovoran da obezbedi da se proces obuke vrši u skladu sa odobrenim priručnicima.

Rukovodilac obuke može da bude lice koje je obavljalo poslove obuke kabinskog osoblja najmanje 2 godine.

Nastavno osoblje mora da bude odgovarajuće osposobljeno za sprovođenje nastave iz predmeta koji su predviđeni programom osnovne obuke.

Kvalifikacije i radno iskustvo u vazduhoplovstvu koje mora da poseduje nastavno osoblje za svaki predmet utvrđuje centar za obuku u svom priručniku o radu.

Dokumentacija centra za obuku

Član 9

Centar za obuku je dužan da poseduje i ažurira sledeću dokumentaciju:

1) potvrdu o pravu na obučavanje;

2) priručnik o radu;

3) priručnik o obuci;

4) evidenciju lica na obuci (kandidata);

5) dnevnik obuke sa evidencijom prisutnosti;

6) dosijea kandidata;

7) evidenciju izdatih diploma.

Priručnik o radu

Član 10

Priručnik o radu sadrži:

1) listu sadržaja, listu odobrenih izmena i listu važećih strana priručnika o radu;

2) podatke o rukovodećoj strukturi centra za obuku;

3) opis planirane obuke;

4) kvalifikacije i radno iskustvo nastavnog osoblja za svaki predmet;

5) spisak nastavnog osoblja;

6) opis prava i obaveza nastavnog osoblja;

7) način stručnog usavršavanja i obnove znanja nastavnog osoblja;

8) opis prava i obaveza kandidata na obuci;

9) opis dokumentacije centra za obuku i način njenog vođenja;

10) spisak učila, opreme, stručne literature i video-materijala koji se koriste u obuci;

11) spisak i adresu prostorija za sprovođenje obuke, čuvanje i pristup dokumentaciji;

12) mere za praćenje i unapređenje obuke.

Priručnik o obuci

Član 11

Priručnik o obuci sadrži:

1) listu sadržaja, listu odobrenih izmena i listu važećih strana priručnika o obuci;

2) program obuke;

3) ciljeve i zadatke obuke;

4) plan obuke;

5) nastavni sadržaj;

6) fond časova po predmetu;

7) način provere napredovanja u obuci;

8) program dodatne obuke i procedure za njeno sprovođenje;

9) procedure za procenu efikasnosti obuke.

Evidencija lica na obuci

Član 12

Evidencija lica na obuci sadrži:

1) naziv centra za obuku;

2) prezime i ime kandidata;

3) jedinstveni matični broj građana kandidata, odnosno broj pasoša za kandidate koji imaju strano državljanstvo;

4) podatke o početku i završetku obuke, kao i prekidima u obuci;

5) potpis rukovodioca obuke.

Dnevnik obuke

Član 13

Dnevnik obuke je dokument koji sadrži podatke o toku osnovne obuke, o nastavnom sadržaju koji je obrađen tokom obuke, o vremenu i trajanju održavanja nastave, kao i potpise lica koja su prisustvovala nastavi i potpise predavača koji su sprovodili nastavu.

Dosije kandidata

Član 14

Dosije kandidata sadrži:

1) karton ličnih podataka;

2) prijavu za obuku;

3) progres testove i završne testove;

4) drugu evidenciju i zapise koji se vode u toku obuke;

5) kopiju diplome o završenoj obuci.

Sadržina diplome o završenoj obuci

Član 15

Diploma o završenoj obuci sadrži:

1) redni broj i datum izdavanja diplome;

2) naziv centra za obuku;

3) broj potvrde o pravu na obučavanje;

4) ime i prezime kandidata;

5) vremenski period u kome je obuka sprovedena;

6) pravni propis na osnovu koga je sprovedena obuka;

7) pečat i potpis odgovornog rukovodioca i rukovodioca obuke.

Važenje potvrde o pravu na obučavanje

Član 16

Potvrda o pravu na obučavanje važi godinu dana ako se radi o prvom izdavanju, odnosno od jedne do tri godine, prema diskrecionom pravu Direktorata, ako se radi o produženju roka važenja potvrde.

Izgled i sadržaj obrasca potvrde o pravu na obučavanje je dat u Prilogu 2. ovog pravilnika.

Suspenzija i stavljanje van snage potvrde o pravu na obučavanje

Član 17

Direktorat suspenduje ili stavlja van snage potvrdu o pravu na obučavanje ako se utvrdi da:

1) je centar za obuku falsifikovao dokumenta na osnovu kojih je stekao ili produžio rok važenja potvrde o pravu na obučavanje;

2) centar za obuku ne vrši obuku na način koji je propisan ovim pravilnikom;

3) je centar za obuku zloupotrebio potvrdu o pravu na obučavanje;

4) centar za obuku ne ispunjava uslove propisane pravilnikom u pogledu rukovodeće strukture;

5) centar za obuku ne raspolaže dovoljnim finansijskim i drugim sredstvima za sprovođenje obuke.

Suspenzija potvrde o pravu na obučavanje traje najduže šest meseci, počev od dana kada je odgovornom licu u centru za obuku dostavljeno rešenje o suspenziji.

Za vreme trajanja suspenzije centar za obuku ne može da vrši obuku kabinskog osoblja.

Rešenjem o suspenziji potvrde o pravu na obučavanje Direktorat može da naloži centru za obuku da otkloni uočene nepravilnosti.

Suspenzija potvrde o pravu na obučavanje se ukida ukoliko centar za obuku otkloni uočene nepravilnosti pre isteka suspenzije.

Direktorat stavlja van snage potvrdu o pravu na obučavanje ako centar za obuku ne izvrši nalog dat rešenjem o suspenziji.

III POLAGANJE ISPITA ZA STICANJE DOZVOLE KABINSKOG OSOBLJA I IZDAVANJE DOZVOLE

Prijava za polaganje ispita

Član 18

Kandidat koji je završio osnovnu obuku podnosi Direktoratu pismenu prijavu za polaganje ispita za sticanje dozvole kabinskog osoblja.

Uz prijavu za polaganje ispita, kandidat podnosi dokaz o završenoj osnovnoj obuci u centru za obuku.

Postupanje Direktorata po prijemu prijave za polaganje ispita

Član 19

Po prijemu prijave za polaganje ispita, Direktorat proverava da li kandidat za sticanje dozvole kabinskog osoblja ispunjava uslove za pristupanje polaganju ispita.

Ako utvrdi da kandidat ispunjava uslove za pristupanje polaganju ispita Direktorat, u roku od 30 dana od dana prijema prijave, donosi rešenje kojim se odobrava polaganje ispita i određuje rok za sprovođenje ispita, a ako utvrdi da kandidat ne ispunjava uslove za pristupanje polaganju ispita, Direktorat u istom roku donosi rešenje kojim se odbija prijava za polaganje ispita.

Sadržaj ispita

Član 20

Ispit za sticanje dozvole kabinskog osoblja se sastoji iz teorijskog ispita i obuhvata sledeće predmete:

1) Osnove vazduhoplovstva i vazduhoplovnih propisa;

2) Komunikacija;

3) Ljudski faktor u vazduhoplovstvu (HF);

4) Postupanje sa putnicima i poslovi nadzora putničke kabine;

5) Vazduhoplovna medicina i prva pomoć;

6) Opasan teret;

7) Osnove obezbeđivanja u vazduhoplovstvu;

8) Zaštita od požara i dima;

9) Osnove preživljavanja.

Polaganje ispita

Član 21

Kandidat za sticanje dozvole kabinskog osoblja polaže ispit na računaru, uz korišćenje testova objektivnog tipa s višestrukim izborom odgovora.

Smatra se da je kandidat položio ispit ako tačno odgovori na najmanje 75% pitanja iz svakog predmeta, prilikom najviše četiri izlaska na ispit, u roku od 18 meseci, računajući od kraja kalendarskog meseca u kome je prvi put pristupio polaganju ispita.

Ispit iz stava 1. ovog člana se sprovodi u Direktoratu, u rokovima koje, pre početka svake kalendarske godine, utvrđuje direktor Direktorata.

Ponovno polaganje ispita

Član 22

Kandidat za sticanje dozvole kabinskog osoblja koji nije položio ispit, dužan je da pre ponovnog polaganja, završi dodatnu obuku u centru za obuku i da o tome dostavi dokaz Direktoratu uz prijavu za ponovno polaganje ispita.

Dodatna obuka se obavlja iz predmeta koje kandidat nije položio, odnosno iz svih predmeta, ukoliko se radi o propuštanju roka iz člana 21. stav 2. ovog pravilnika.

Izdavanje dozvole kabinskog osoblja

Član 23

Na zahtev kandidata koji je položio ispit za sticanje dozvole Direktorat izdaje dozvolu kabinskog osoblja.

Uz zahtev za izdavanje dozvole kabinskog osoblja, kandidat prilaže izveštaj o položenom ispitu za sticanje dozvole i dokaz da je navršio najmanje 18 godina života.

Važenje dozvole kabinskog osoblja

Član 24

Dozvola kabinskog osoblja važi neograničeno, osim u slučaju ako:

(1) je dozvola suspendovana ili stavljena van snage;

(2) imalac dozvole nije obavio najmanje jedan let kao član kabinske posade na tipu ili varijanti vazduhoplova u kontinuiranom periodu dužem od 60 meseci.

Ako je dozvola prestala da važi iz razloga navedenih u stavu 1. tačka 2. ovog člana, imalac dozvole je dužan da vrati dozvolu Direktoratu, a u cilju obnove važenja dozvole dužan je da ponovo završi osnovnu obuku u centru za obuku i položi ispit za sticanje dozvole kabinskog osoblja.

Suspenzija i stavljanje van snage dozvole kabinskog osoblja

Član 25

Direktorat suspenduje ili stavlja van snage dozvolu kabinskog osoblja ako se inspekcijskim nadzorom utvrdi:

1) da obuka nije izvršena u skladu sa odredbama ovog pravilnika;

2) da je dozvola izdata na osnovu falsifikovane dokumentacije ili kao posledica druge nedozvoljene radnje;

3) da imalac dozvole nije vršio prava iz dozvole u skladu sa zakonom i podzakonskim propisima kojima je uređeno obavljanje javnog avio-prevoza;

4) da je imalac dozvole falsifikovao dokaze o ostvarenom letu iz člana 24. stav 1. tačka 2. ovog pravilnika;

5) zloupotreba dozvole ili nesavesno postupanje imaoca dozvole prilikom vršenja prava iz dozvole.

Za vreme trajanja suspenzije imalac dozvole ne može da obavlja poslove člana kabinske posade.

Ukoliko je dozvola suspendovana ili stavljena van snage Direktorat o tome obaveštava operatera kod kojeg je imalac dozvole vršio prava iz dozvole.

Imalac dozvole koja je suspendovana ili stavljena van snage je dužan da vrati dozvolu Direktoratu u roku od 15 dana računajući od dana kada primio rešenje Direktorata o suspenziji ili stavljanju dozvole van snage.

Obaveza nošenja dokumenata i čuvanje zapisa

Član 26

Prilikom vršenja prava iz dozvole kabinskog osoblja imalac mora da ima kod sebe važeću dozvolu, listu tipova i/ili varijanti vazduhoplova za koje je osposobljen izdatu od strane operatera kod kojeg vrši prava iz dozvole, važeće lekarsko uverenje i ličnu kartu ili pasoš.

Imalac dozvole kabinskog osoblja mora da čuva i da pokaže na zahtev ovlašćenog lica Direktorata, zapise o obavljenim obukama i proverama koje se odnose na tip i/ili varijantu vazduhoplova za koje je osposobljen.

Izuzetno od stava 2. ovog člana, operater kod kojeg imalac dozvole vrši prava iz dozvole, može da čuva takve zapise i učini ih dostupnim na zahtev Direktorata ili imaoca dozvole.

Prihvatanje dozvole kabinskog osoblja stečene u stranoj državi

Član 27

U skladu sa potvrđenim međunarodnim ugovorom, važeća dozvola kabinskog osoblja (potvrda, sertifikat i sl) prihvata se bez vođenja postupka za priznavanje, ako je izdata od strane:

1) vazduhoplovne vlasti države članice Evropske unije ili države nad kojom nadzor vrši Evropska agencija za bezbednost vazdušnog saobraćaja;

2) centra za obuku koji je odobren od države članice Evropske unije ili od strane Evropske agencije za bezbednost vazdušnog saobraćaja;

3) operatera čije je sedište u državi članici Evropske unije ili državi nad kojom nadzor vrši Evropska agencija za bezbednost vazdušnog saobraćaja i koji poseduje potvrdu o osposobljenosti za obavljanje javnog avio-prevoza.

Na osnovu dozvole iz stava 1. ovog člana lice ima pravo da obavlja poslove člana kabinske posade iz člana 2. ovog pravilnika.

Privremeno prihvatanje (validacija) dozvole kabinskog osoblja stečene u stranoj državi

Član 28

U slučajevima koji nisu obuhvaćeni članom 27. ovog pravilnika imalac dozvole kabinskog osoblja stečene u stranoj državi može podneti Direktoratu zahtev za privremeno prihvatanje dozvole (validaciju).

Direktorat izdaje potvrdu o privremenom prihvatanju inostrane dozvole kabinskog osoblja pod sledećim uslovima:

1) ako je dozvola važeća;

2) ako je dozvola izdata od strane vazduhoplovnih vlasti države članice Međunarodne organizacije civilnog vazduhoplovstva (ICAO) ili drugog tela koje je po propisima te države ovlašćeno za njeno izdavanje;

3) ako kandidat položi ispit za sticanje dozvole u skladu sa odredbama ovog pravilnika iz predmeta Osnove vazduhoplovstva i vazduhoplovnih propisa.

Direktorat je dužan da od države izdavaoca dozvole pribavi potvrdu verodostojnosti dozvole, kao i da izvrši uvid u dozvolu podnosioca zahteva za privremeno prihvatanje.

Direktorat izdaje potvrdu o privremenom prihvatanju na period od najviše godinu dana od dana podnošenja zahteva i po proteku tog roka se ne može tražiti ponovna validacija dozvole.

Priznavanje dozvole kabinskog osoblja stečene u stranoj državi

Član 29

U slučajevima koji nisu obuhvaćeni članom 27. ovog pravilnika imalac dozvole kabinskog osoblja stečene u stranoj državi može podneti Direktoratu zahtev za priznavanje dozvole u cilju izdavanja domaće dozvole kabinskog osoblja.

Direktorat priznaje dozvolu kabinskog osoblja stečenu u stranoj državi pod sledećim uslovima:

1) ako je dozvola važeća;

2) ako je dozvola izdata od strane vazduhoplovnih vlasti države članice Međunarodne organizacije civilnog vazduhoplovstva (ICAO) ili drugog tela koje je po propisima te države ovlašćeno za njeno izdavanje;

3) ako kandidat položi ispit za sticanje dozvole kabinskog osoblja iz člana 20. ovog pravilnika.

Uz zahtev za priznavanje imalac dozvole je dužan da podnese Direktoratu program po kome je završio obuku za sticanje dozvole koju poseduje.

Na osnovu upoređivanja programa iz Priloga 2. ovog pravilnika i programa po kojem je kandidat stekao dozvolu Direktorat određuje delove osnovne obuke koju je kandidat dužan da završi u centru za obuku koji je odobren od strane Direktorata, pre pristupanja ispitu.

Direktorat po službenoj dužnosti pribavlja potvrdu verodostojnosti dozvole od države izdavaoca dozvole i vrši uvid u dozvolu podnosioca zahteva za priznavanje.

Obrazac dozvole kabinskog osoblja

Član 30

Obrazac dozvole kabinskog osoblja se izrađuje dvojezično, na srpskom i na engleskom jeziku, na hartiji bele boje sa zaštitnim hologramom, veličine jedne osmine formata A4.

Izgled i sadržaj obrasca dozvole kabinskog osoblja je dat u Prilogu 3. ovog pravilnika.

Izdavanje duplikata dozvole kabinskog osoblja

Član 31

Direktorat izdaje duplikat dozvole kabinskog osoblja ako imalac dozvole izgubi dozvolu ili na drugi način ostane bez nje ili ako je dozvola u toj meri oštećena da nije upotrebljiva.

Ako imalac dozvole izgubi dozvolu ili na drugi način ostane bez dozvole, uz zahtev za izdavanje duplikata dozvole dužan je da podnese dokaz da je dozvola oglašena nevažećom.

U slučaju promene ličnih podataka imalac dozvole je dužan da dostavi Direktoratu zahtev za izdavanje dozvole na novom obrascu.

Zahtevi koji se podnose Direktoratu

Član 32

Zahtev za sticanje/produženje važenja potvrde o pravu na obučavanje, prijava za polaganje ispita za sticanje dozvole kabinskog osoblja, zahtev za izdavanje dozvole kabinskog osoblja, zahtev za zamenu dozvole kabinskog osoblja, zahtev za izdavanje duplikata dozvole kabinskog osoblja, zahtev za privremeno prihvatanje (validaciju) dozvole kabinskog osoblja stečene u stranoj državi i zahtev za priznavanje dozvole kabinskog osoblja stečene u stranoj državi se podnose na obrascima čiji sadržaj i izgled utvrđuje direktor Direktorata.

IV PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Važenje uverenja o osposobljenosti za obučavanje kabinskog osoblja

Član 33

Uverenja o osposobljenosti za obučavanje kabinskog osoblja koja su izdata na osnovu Pravilnika o uslovima koje mora da ispunjava centar za obuku letačkog osoblja ("Službeni glasnik RS", broj 37/05) važe do roka važenja koji je u njima naznačen.

Važenje dozvola kabinskog osoblja izdatih na osnovu važećih propisa

Član 34

Dozvole kabinskog osoblja izdate na osnovu propisa koji su važili do stupanja na snagu ovog pravilnika važe do isteka roka koji je u njima naznačen.

Imaocu dozvole iz stava 1. ovog člana izdaje se dozvola na novom obrascu u skladu sa odredbama ovog pravilnika, ako u toku važenja dozvole podnese zahtev za izdavanje dozvole na novom obrascu.

Imaocu dozvole kabinskog osoblja koja je izdata na osnovu propisa koji su važili do stupanja na snagu ovog pravilnika, a čiji je rok važenja istekao, izdaje se dozvola na novom obrascu ako ispuni sledeće uslove:

1) u centru za obuku završi osnovnu obuku iz predmeta Osnove vazduhoplovstva i vazduhoplovnih propisa, ukoliko je od isteka važenja dozvole do podnošenja zahteva za izdavanje novog obrasca dozvole proteklo manje od tri godine;

2) u centru za obuku završi osnovnu obuku iz predmeta Osnove vazduhoplovstva i vazduhoplovnih propisa i položi ispit iz svih predmeta iz člana 20. ovog pravilnika, ukoliko je od isteka važenja dozvole do podnošenja zahteva za izdavanje novog obrasca dozvole proteklo više od tri godine, a manje od pet godina.

3) u centru za obuku završi osnovnu obuku iz svih predmeta i položi ispit u skladu sa odredbama ovog pravilnika, ukoliko je od isteka važenja dozvole do podnošenja zahteva za izdavanje novog obrasca dozvole proteklo više od pet godina.

Primena ovog pravilnika na započete postupke

Član 35

Kandidati kojima je odobreno polaganje ispita za sticanje dozvole kabinskog osoblja pre stupanja na snagu ovog pravilnika, polažu ispit po propisu koji je važio do stupanja na snagu ovog pravilnika.

Kandidatima iz stava 1. ovog člana koji polože ispit izdaje se dozvola kabinskog osoblja na obrascu koji je propisan ovim pravilnikom.

Prestanak važenja drugih propisa

Član 36

Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaju da važe Pravilnik o dozvolama letačkog osoblja ("Službeni glasnik RS", broj 30/05), Pravilnik o uslovima koje mora da ispunjava centar za obuku letačkog osoblja ("Službeni glasnik RS", broj 37/05) i Pravilnik o uslovima i postupku priznavanja dozvola i ovlašćenja letačkog osoblja stečenih u inostranstvu ("Službeni glasnik RS", broj 94/05), i to u pogledu onih delova koji se odnose na dozvole kabinskog osoblja.

Stupanje Pravilnika na snagu

Član 37

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Prilog 1.

ELEMENTI PROGRAMA OSNOVNE OBUKE KABINSKOG OSOBLJA

Program obuke

Program osnovne obuke obuhvata najmanje sledeće predmete i teme:

1. Osnove vazduhoplovstva i vazduhoplovnih propisa (obuhvata sve što je neophodno za obavljanje poslova i vršenje dužnosti koje se zahtevaju od kabinskog osoblja) i to:

1.1. važeću vazduhoplovnu terminologiju, teorije letenja, raspored putnika u putničkoj kabini, područja letenja, meteorologiju i uticaj kontaminiranosti površine vazduhoplova;

1.2. vazduhoplovne propise koji se odnose na kabinsko osoblje i ulogu vazduhoplovne vlasti;

1.3. poslove i dužnosti kabinskog osoblja tokom leta i potrebu za brzim i efikasnim reagovanjem u situacijama u nuždi;

1.4. održavanje zdravstvene sposobnosti i obučenosti kabinskog osoblja u cilju obavljanja poslova člana kabinskog osoblja, uključujući i poznavanje propisa kojim je regulisano ograničenje vremena letenja, radno vreme i odmor članova posade;

1.5. značaj ažuriranja odgovarajuće dokumentacije i priručnika, izmena i dopuna koje publikuje operater;

1.6. značaj postupanja u skladu sa operativnim priručnikom operatera u toku obavljanja poslova člana kabinskog osoblja;

1.7. značaj pretpoletnog informisanja kabinskog osoblja i davanje neophodnih bezbednosnih obaveštenja u slučaju specifičnih dužnosti člana kabinskog osoblja;

1.8. važnost određivanja slučajeva kada članovi kabinskog osoblja imaju ovlašćenje i odgovornost da započnu sa evakuacijom putnika i/ili da započnu druge postupke u situacijama u nuždi.

2. Komunikacija:

Tokom obuke treba da bude istaknuta važnost efikasne komunikacije između članova kabinskog osoblja i letačkog osoblja, uključujući i tehnike komunikacije, zajednički jezik komunikacije i terminologiju.

3. Uvodni kurs o ljudskom faktoru u vazduhoplovstvu (HF - Human Factors) i unapređenju potencijala posade (CRM - Crew Resource Management)

Ovaj kurs sprovodi najmanje jedan instruktor iz oblasti unapređenja potencijala posade. Sledeće teme je potrebno detaljno razraditi:

3.1. opšte odredbe iz sledećih oblasti: ljudski faktor u vazduhoplovstvu, opšte o načelima i ciljevima koncepta unapređenja potencijala posade, ljudskim mogućnostima i ograničenjima;

3.2. odredbe koje se odnose na svakog člana kabinskog osoblja: svest o sopstvenoj ličnosti, pojam ljudske greške i pouzdanosti, stavovi i ponašanje, procena sopstvenih sposobnosti, stres i upravljanje stresom, zamor i pažnja, asertivnost, svest o trenutnoj situaciji, primanje i obrada informacija.

4. Postupanje sa putnicima i poslovi nadzora putničke kabine:

4.1. važnost pravilnog rasporeda sedenja putnika u putničkoj kabini sa stanovišta mase i tačke težišta vazduhoplova, posebnih kategorija putnika i neophodnosti raspoređivanja telesno sposobnih putnika neposredno uz izlaze koji nisu pod nadzorom člana kabinskog osoblja;

4.2. pravila za bezbedno smeštanje ručnog prtljaga i opreme koja se koristi za usluživanje putnika, rizik od potencijalnih povreda putnika i osoblja koje se mogu zadobiti od ovih predmeta, odnosno rizik od drugih vrsta smetnji, oštećenje opreme za vanredne situacije ili izlaza;

4.3. prepoznavanje i postupanje sa agresivnim putnicima, putnicima koji su pod dejstvom alkohola ili pod uticajem narkotika;

4.4. mere koje se preduzimaju kada se u putničkoj kabini prevoze žive životinje;

4.5. postupanje u slučaju turbulencije, uključujući i obezbeđenje prostora za odlaganje ručnog prtljaga; i

4.6. metode za motivisanje putnika i metode kontrole nad masom putnika koje su neophodne radi što efikasnije evakuacije.

5. Vazduhoplovna medicina i prva pomoć:

5.1. osnove vazduhoplovne medicine i veštine preživljavanja;

5.2. fiziološki uticaj letenja sa posebnim osvrtom na hipoksiju i potrebe za kiseonikom;

5.3. osnove prve pomoći, uključujući postupanje u slučaju:

(a) mučnine prouzrokovane letom;

(b) hiperventilacije;

(v) opekotina;

(g) rana;

(d) stanja bez svesti;

(đ) preloma i povreda mekih tkiva;

5.4. hitni medicinski postupci u letu i pružanje prve pomoći kod:

(a) astme;

(b) reakcije na stres i alergijske reakcije;

(v) šoka;

(g) dijabetesa;

(d) gušenja;

(đ) epilepsije;

(e) porođaja;

(ž) moždanog udara; i

(z) srčanog udara;

5.5. upotreba odgovarajuće opreme i poznavanje njihovog sadržaja, uključujući opremu za kiseonik, prvu pomoć i ostalu opremu za hitne medicinske postupke;

5.6. svaki kandidat na osnovnoj obuci dužan je da prođe praktičnu obuku pružanja kardio-pulmološke prve pomoći na posebno napravljenoj lutki, uzimajući u obzir specifičnosti sredine u kojoj se pruža pomoć; i

5.7. zdravlje i higijena, uključujući:

(a) higijenu u vazduhoplovu;

(b) rizik pri kontaktu sa infektivnim bolestima i načini za umanjenje ovakvih rizika;

(v) postupanje sa kliničkim otpadom;

(g) dezinfekciju vazduhoplova;

(đ) postupanje u slučaju smrti lica u vazduhoplovu;

(e) uzbunjivanje, fiziološke efekte zamora, fiziologiju sna, biološki ritam i promenu vremenskih zona.

6. Opasan teret:

6.1. opšti principi;

6.2. važnost postojanja i primene procedura i izveštavanja; i

6.3. odgovarajući načini pakovanja i ograničenja.

7. Osnove obezbeđivanja u vazduhoplovstvu, uključujući i poznavanje podzakonskih propisa koji uređuju zajednička pravila u oblasti obezbeđivanja u civilnom vazduhoplovstvu.

8. Zaštita od požara i dima:

8.1. odgovornost za blagovremenu reakciju kabinskog osoblja u situacijama u nuždi, koje se odnose na pojavu požara i dima, sa naglaskom na značaj određivanja stvarnog izvora požara;

8.2. značaj hitnog obaveštavanja letačkog osoblja, kao i konkretne mere neophodne za koordinaciju i pomoć kada se otkriju vatra ili dim;

8.3. potreba čestih provera potencijalnih zona koje nose rizik od požara, uključujući toalete i detektore dima;

8.4. klasifikacija požara i odgovarajućih vrsta sredstava za gašenje požara i procedura za određene vrste požara, tehnike primene sredstava za gašenje, posledice pogrešne upotrebe sredstava i njihova upotreba u zatvorenom prostoru; i

8.5. opšti principi procedura koje se odnose na hitne aerodromske službe na aerodromima.

9. Osnovi preživljavanja:

9.1. preživljavanje na zemlji, uključujući nepristupačne terene (npr. polarni predeli, pustinja ili prašuma);

9.2. preživljavanje u vodi, stavljanje i upotreba pojasa za spasavanje u vodi i upotreba čamaca za spasavanje, odnosno slične opreme, uključujući i praktičnu obuku u vodi.

 

Prilog 2.

IZGLED I SADRŽAJ OBRASCA POTVRDE O PRAVU NA OBUČAVANJE

 

DIREKTORAT CIVILNOG VAZDUHOPLOVSTVA REPUBLIKE SRBIJE
CIVIL AVIATION DIRECTORATE OF THE REPUBLIC OF SERBIA

 

Na osnovu Zakona o vazdušnom saobraćaju ("Službeni glasnik RS", br. 73/10 i 57/11) i dole naznačenih uslova, Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije izdaje
Pursuant to the Air Transport Law ("Official Gazzette of the Republic of Serbia", No. 73/10 and 57/11) and subject to the conditions specified below, the Civil Aviation Directorate of the Republic of Serbia hereby issues

POTVRDU O PRAVU NA OBUČAVANJE
CENTRA ZA OBUKU
APPROVED TRAINING ORGANISATION
CERTIFICATE

SRB / ATO - _ _ _

Naziv centra za obuku
Name of the Training Organization
_____________________________________

Sedište centra za obuku
Address of the Training Organization
______________________________________

kojom stiče svojstvo odobrenog centra za obuku sa pravom da vrši osnovnu obuku kabinskog osoblja u skladu sa Pravilnikom o dozvolama i centrima za obuku kabinskog osoblja.
that empowers training organization to operate as approved training organization with privilege to provide initial training course for cabin crew personnel according to Regulation on licensing and training organizations for cabin crew personnel.

USLOVI/CONDITIONS:
Ova potvrda važi sve dok centar za obuku ispunjava uslove propisane Pravilnikom o dozvolama i centrima za obuku kabinskog osoblja i drugim relevantnim propisima.
This certificate is valid whilst the approved organization remains in compliance with Regulation on licensing and training organizations for cabin crew personnel and other applicable regulations.
Ova potvrda važi do _______________ osim ukoliko se ne poništi, suspenduje ili stavi van snage.
This certificate shall remain valid until __________ unless the certificate has been cancelled, suspended or revoked.

Datum izdavanja:

 

Potpis:

Date of issue: _________________

 

Signed:

 

 

 

 

 

Direktor
Direktorata civilnog vazduhoplovstva

 

 

Director of
Civil Aviation Directorate

EASA Form 143 Issue 1

 

Prilog 3.

IZGLED I SADRŽAJ OBRASCA DOZVOLE KABINSKOG OSOBLJA

 

DIREKTORAT CIVILNOG VAZDUHOPLOVSTVA REPUBLIKE SRBIJE
CIVIL AVIATION DIRECTORATE OF THE REPUBLIC OF SERBIA

DOZVOLA KABINSKOG OSOBLJA
CABIN CREW ATTESTATION

2.

Broj:

SRB- -

Number:

3.

Država izdavanja:

Republika Srbija

State of issue:

Republic of Serbia

4. 

Prezime i
ime imaoca:

 

Full name
of holder:

 

5.

Datum i mesto rođenja:

 

Date and place of birth:

 

6.

Državljanstvo:

 

Nationality:

 

7.

Potpis imaoca:

 

Signature of holder:

 

8/9.

Izdavalac dozvole:

DCV RS

Competent issuing Authority:  

CAD RS

10.

Potpis ovlašćenog lica:

 

Signature of issuing officer:

m.p.

 

 

s.p.

 

11.

Datum izdavanja:

 

 

Date of issue:

 

12. Imalac ove dozvole može da obavlja poslove člana kabinske posade vazduhoplova koji se koristi u javnom avio-prevozu ukoliko ispunjava uslove Pravilnika o dozvolama i centrima za obuku kabinskog osoblja u pogledu zdravstvene sposobnosti i osposobljenosti za tip i varijantu vazduhoplova.

 

The holder may only exercise the privileges to act as cabin crew on aircraft engaged in commercial air transport operations if he/she complies with the requirement in Regulation on licensing and training organizations for cabin crew personnel for continuous fitness and valid aircraft type qualifications.

 

EASA Form 142 Issue 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Namerno ostavljeno prazno

Intentionally left blank

 

 

 

 

 

 

 

 

 


DCV RS, 11070 Novi Beograd, Bulevar Dr Zorana Đinđića br. 144
CAD RS, 11070 Belgrade, 144 Blvd Dr Zorana Djindjica