PROGRAMKONTROLE I SMANJENJA POPULACIJE NAPUŠTENIH PASA I MAČAKA NA TERITORIJI GRADA NOVOG SADA("Sl. list Grada Novog Sada", br. 48/2011) |
I. Ovim programom uređuje se kontrola i smanjenje populacije napuštenih pasa i mačaka na teritoriji Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Grad) prema specifičnosti sredine.
II. Veliki broj napuštenih pasa i mačaka na teritoriji Grada u najvećoj meri predstavlja posledicu ponašanja vlasnika, građana i prirodne reprodukcije. Tačan broj napuštenih pasa i mačaka je veoma teško odrediti, jer postoji veliki broj vlasnika pasa ili mačka koji svoje kućne ljubimce svesno ili nesvesno puštaju bez kontrole što doprinosi povećanju njihove reprodukcije.
Neselektivna eutanazija napuštenih pasa i mačaka predstavlja čin koji nije u skladu sa civilizacijskim tekovinama i nije efikasno sredstvo za kontrolu besnila, niti za dugoročno smanjivanje broja napuštenih pasa i mačaka jer ne dovodi do rešavanja uzroka problema - neodgovornog vlasništva. Eutanazija predstavlja nehumano postupanje sa osećajnim bićima dok istovremeno postoji humana alternativa.
U cilju rešavanja problema napuštenih pasa i mačaka neophodno je ostvariti potpunu saradnju nadležnog ministarstva, lokalne samouprave, komunalnih preduzeća, veterinarskih službi i udruženja za zaštitu životinja i građana.
III. Ciljevi donošenja ovog programa su:
1. Socijalno-bezbednosni - smanjenje napada na građane kao i narušavanje javno reda i mira.
2. Ekonomski - smanjenje troškova u slučaju odštetnih zahteva građana,
3. Zdravstveni - sprečava se širenje i prenošenje zaraznih bolesti, kao i bolesti koje su zajedničke ljudima i životinjama (zoonoze),
4. Higijensko-ekološki - sprečava se rasturanje otpada iz posuda za sakupljanje otpada i sprečava se prljanje površina javne namene,
5. Edukativni - podizanje ukupne svesti građana, i
6. Humani odnos prema životinjama - humano postupanje sa životinjama je mera u interesu i ljudi i životinja.
IV. Ciljevi utvrđeni u tački III. ovog programa realizovaće se sledećim merama:
1. registracija i obeležavanje svih pasa i mačaka,
2. izgradnja prihvatilišta,
3. sterilizacija,
4. udomljavanje,
5. edukacija i informisanje, i
6. eutanazija.
1. Populacija napuštenih pasa i mačaka povećava se zbog neadekvatnog odnosa vlasnika odnosno držalaca pasa i mačaka. S obzirom da veliki broj vlasnika, odnosno držalaca pasa i mačak ih napuštaju neophodno je da se sprovede registracija i obeležavanje ovih životinja, kao i stimulacija vlasnika da ih obeleži i čipuje. Odlukom o držanju domaćih životinja predviđeno je da vlasnik, odnosno držalac psa i mačke dužan da ih obeleži i registruje. Građani treba da se upoznaju sa navedenom obavezom i to putem sredstava javnog informisanja, kroz podelu obaveštenja, tribina, edukacije u školama, itd. Obeležavanjem i registrovanjem pasa i mačaka stvaraju se povoljniji uslovi za jednostavno pronalaženje njihovih vlasnika.
2. Izgradnja prihvatilišta predstavlja obavezu predviđenu u članu 66. Zakona o dobrobiti životinja, koji propisuje da je organ jedinice lokalne samouprave dužan da obezbedi prihvatilište ako na svojoj teritoriji ima napuštenih životinja. Organ jedinice lokalne samouprave dužan je, po istom Zakonu, da obezbedi prikupljanje, prevoz i zbrinjavanje napuštenih i izgubljenih životinja, kao i da im pruži pomoć, brigu i smeštaj u prihvatilištu. Izgradnja prihvatilišta predstavlja zakonsku obavezu za Grad, ali i nužnost da bi se problem velikog broja napuštenih pasa i mačaka sveo na prihvatljive okvire, a očekivani rezultati su:
- obezbeđenje uslova za postupanje sa napuštenim psima i mačkama u skladu sa savremenim principima, propisima, standardima i načelima,
- poboljšanje zdravstvenog stanja svih pasa i mačaka u Gradu,
- povećanje bezbednosti stanovništva,
- smanjenje mogućnosti zloupotrebe pasa i mačaka, i
- doprinos zaštiti životne sredine.
3. Sterilizacija je najefikasnija mera kojom se smanjuje populacija napuštenih pasa i mačaka, reguliše brojnost populacije u prihvatilištima, kao i njihova nekontrolisana reprodukcija.
4. Udomljavanje napuštenih pasa i mačaka iz prihvatilišta je najhumaniji način njihovog zbrinjavanja i tom prilikom moraju biti vakcinisani, sterilisani i obeleženi.
5. Vlasnici pasa i mačaka se edukacijom i informisanjem upoznaju sa osobinama i potrebama pasa i mačaka, sopstvenim motivima držanja pasa i mačaka kao i zakonskim obavezama vlasnika pasa i mačaka.
6. Eutanazija je lišavanje života pasa i mačaka na human način, dok su Zakonom o dobrobiti životinja propisani slučajevi kada se eutanazija može sprovoditi.
U ostalim slučajevima primenjuje se Strategija "uhvati-steriliši-pusti" (CNR, catch-neuter-release).
Strategija "Uhvati-steriliši-pusti" je metod koji je uveden kao humana alternativa eutanaziji, a za ograničavanje brojnosti populacije napuštenih pasa i mačaka.
Svetska organizacija za zdravlje životinja (OIE) preporučuje da programi kontrole brojnosti populacije uličnih životinja moraju da se zasnivaju na humanim metodama, pre svega sterilizaciji.
Zastupnici CNR strategije ističu da je ovaj metod za ograničavanje populacije napuštenih pasa i mačaka delotvorniji od lišavanja života, jer kad se uklone svi napušteni psi i mačke s jedne teritorije, psi i mačke iz okolnih oblasti će početi da se naseljavaju u toj oblasti u kojoj postoje skloništa i hrana i počeće da se razmnožavaju. S druge strane, sterilisani napušteni psi i mačke vraćeni na prvobitna staništa ne mogu sa se razmnožavaju, čuvaju teritoriju i sprečavaju dolazak nesterilisanih pasa i mačaka. Brojnost populacije može da se kontroliše ako se pridošli napušteni psi i mačke sterilišu pre nego što počnu da se razmnožavaju.
V. Na teritoriji Grada poslove prikupljanja, prevoza i zbrinjavanja napuštenih pasa i mačaka, njihove trijaže, vakcinisanja, sterilisanja, čipovanja i ponovnog puštanja iz prihvatilišta obavlja pravno lice ili preduzetnik kome su ti poslovi povereni.
VI. Da bi ovaj program u celosti bio realizovan potrebno je predvideti i obezbediti sredstva za rad i funkcionisanje prihvatilišta, kao i za sprovođenje predviđenih mera i to iz budžeta Grada, donacija od ostalih nivoa vlasti i donacija od nevladinih organizacija i pojedinaca.
VII. Ovaj program stupa na snagu narednog dana od dana donošenja i objaviće se u "Službenom listu Grada Novog Sada".