STATUT

PRIVREDNE KOMORE SRBIJE

("Sl. glasnik RS", br. 45/2002, 107/2003, 44/2005, 29/2009, 35/2011, 46/2011 i 103/2011)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Privredna komora Srbije (u daljem tekstu: Komora) je interesna, samostalna i poslovno-stručna organizacija preduzeća, preduzetnika i drugih oblika organizovanja koji obavljaju privrednu delatnost na teritoriji Republike Srbije i koje povezuje zajednički poslovni interes.

Komora, kao deo jedinstvenog povezivanja privrednih subjekata, učestvuje u ostvarivanju i obezbeđivanju zajedničkih interesa važnih za privredu Republike i za pospešivanje poslovanja svojih članova.

Član 2

Naziv Komore je: Privredna komora Srbije.

Sedište Komore je u Beogradu, Ulica Resavska broj 13-15.

Pri poslovanju sa inostranstvom kao ime Komore se upotrebljava: Chamber of Commerce and Industry of Serbia.

Član 3

Komora ima svojstvo pravnog lica sa pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim zakonom i ovim statutom.

Član 4

Komora ima pečat okruglog oblika na kojem su ispisani naziv i sedište Komore ćirilicom i latinicom u koncentričnim krugovima.

Ako Komora ima više pečata, obavezno se unose njihovi brojevi. Pečati nose oznake rimskih brojeva.

Komora ima znak (logotip) čiji sadržaj i oblik utvrđuje Upravni odbor Komore.

II SISTEM PRIVREDNIH KOMORA U REPUBLICI SRBIJI

Član 5

Privredne komore u Republici Srbiji rade i deluju u okviru jedinstvenog komorskog sistema.

Jedinstven komorski sistem u Republici čine: Privredna komora Srbije, Privredna komora Vojvodine, Privredna komora Kosova i Metohije, Privredna komora Beograda i regionalne privredne komore sa sedištem u: Valjevu, Zaječaru, Zrenjaninu, Kikindi, Kragujevcu, Kraljevu, Kruševcu, Leskovcu, Nišu, Novom Sadu, Pančevu, Požarevcu, Somboru, Sremskoj Mitrovici, Subotici i Užicu.

Jedinstvo komorskog sistema obezbeđuje se:

1. Sporazumom o saradnji privrednih komora u Republici Srbiji (u daljem tekstu: Sporazum);

2. odredbama ovog statuta, i

3. aktima i odlukama donetim u skladu sa zakonom, Sporazumom i ovim statutom.

III SARADNJA IZMEĐU PRIVREDNIH KOMORA

1. Saradnja sa pokrajinskim privrednim komorama, Privrednom komorom Beograda i regionalnim privrednim komorama u Republici Srbiji

Član 6

Sa ciljem ostvarivanja i zaštite zajedničkih interesa i interesa svojih članova, Komora sarađuje sa pokrajinskim privrednim komorama, Privrednom komorom Beograda i regionalnim privrednim komorama u Republici Srbiji.

Zaštita zajedničkih interesa članova komora ostvariće se jedinstvenim nastupom ukupnog komorskog sistema prema državnim organima, organima lokalne samouprave, sindikatima, udruženjima poslodavaca, strukovnim asocijacijama i drugim institucijama.

Osnovi saradnje zasnivaju se na zakonu i Sporazumu.

2. Saradnja sa privrednim komorama i privrednim asocijacijama drugih zemalja

Član 7

Komora izražava i zastupa zajedničke interese svojih članova u saradnji sa privrednim komorama i privrednim asocijacijama drugih zemalja.

U ostvarivanju saradnje Komora organizuje posete svojih članova, privrednih delegacija i svojih predstavnika privrednim komorama i privrednim asocijacijama drugih zemalja.

Član 8

Komora potpisuje sporazume o saradnji sa privrednim komorama i privrednim asocijacijama drugih zemalja.

Komora može osnovati svoja predstavništva i svoje biroe u drugim zemljama. Odluku o osnivanju donosi Upravni odbor Komore.

IV ODNOS KOMORE I DRUGIH ORGANA I ORGANIZACIJA

Član 9

U ostvarivanju interesa svojih članova, Komora sarađuje sa Vladom Republike Srbije, nadležnim ministarstvima, drugim državnim organima i organizacijama i organima lokalne samouprave.

Komora daje mišljenje državnim organima u vezi sa pitanjima od interesa za privredu.

1. Saradnja sa Vladom Republike Srbije

Član 10

Komora sarađuje sa Vladom Republike Srbije po pitanjima:

1. izgradnje privrednog sistema;

2. utvrđivanja razvojne i tekuće ekonomske politike;

3. privatizacije društvenog i državnog sektora;

4. razvoja ekonomskih odnosa sa inostranstvom;

5. izgradnje privredne infrastrukture.

Član 11

U ostvarivanju saradnje sa Vladom Republike Srbije, Komora:

1. daje inicijative za donošenje republičkih zakona i drugih propisa iz oblasti privrede i mere tekuće ekonomske politike;

2. daje mišljenje na nacrte i predloge zakona i drugih propisa u oblasti privrednog sistema, razvojne i ekonomske politike;

3. učestvuje u pripremi zakona i drugih propisa od interesa za svoje članove.

Član 12

Komora obaveštava Vladu Republike Srbije i druge nadležne organe u Republici o pojavama i problemima u privredi i o dejstvu zakona i drugih propisa i mera koji su od interesa za pojedine privredne grane ili privredu u celini, a na način i po postupku utvrđenim Sporazumom iz člana 5. ovog statuta.

Član 13

Komora određuje svoje predstavnike u organe i u stalna ili povremena radna tela, u skladu sa posebnim propisima, a na način i po postupku utvrđenim Sporazumom iz člana 5. ovog statuta.

2. Saradnja Komore sa organizacijama sindikata i organizacijama poslodavaca

Član 14

Sa ciljem uspostavljanja socijalnog dijaloga, Komora ostvaruje saradnju sa organizacijama sindikata i organizacijama poslodavaca po pitanjima radno-pravnog položaja zaposlenih.

3. Saradnja sa međunarodnim organizacijama

Član 15

Komora ostvaruje saradnju sa međunarodnim organizacijama sa ciljem unapređenja i razvoja ekonomskih odnosa sa inostranstvom.

Komora može osnovati sama ili sa drugim organizacijama stalna ili povremena tela, biroe, savete i dr., radi ostvarivanja međunarodne saradnje.

Odluku o osnivanju donosi Upravni odbor Komore.

V ČLANOVI KOMORE

Član 16

Članovi Komore su sva pravna i fizička lica koja obavljaju registrovanu privrednu delatnost na teritoriji Republike Srbije, i to:

1. preduzeća i drugi oblici organizovanja koji obavljaju privrednu delatnost;

2. banke i druge finansijske organizacije;

3. organizacije za osiguranje imovine i lica;

4. preduzetnici koji u vidu registrovanog zanimanja obavljaju privrednu delatnost i njihove zadruge su članovi Komore preko opštih udruženja preduzetnika;

5. zemljoradničke zadruge i drugi oblici organizovanja zemljoradnika su kolektivni članovi Komore preko Zadružnog saveza.

Član 17

Članovi Komore mogu biti i poslovna i stručna udruženja i društva, organizacije koje obavljaju delatnost u oblastima zdravstvene, socijalne, boračke, odnosno invalidske zaštite, društvene brige o deci i drugim oblastima, kao što je socijalna sigurnost, obrazovanje, nauka, kultura, fizička kultura, kao i organizacije koje svojom delatnošću unapređuju rad i poslovanje privrednih subjekata ili su u oblastima koje su utvrđene zakonom, o čemu odluku donosi Upravni odbor Komore.

Član 18

Članovi Komore su jednaki u pravima, obavezama i odgovornostima u Komori.

Član 19

Članovi Komore imaju naročito sledeća prava i obaveze:

1. da pokreću i razmatraju sva pitanja iz delatnosti Komore sa ciljem unapređenja poslovanja i razvoja;

2. da učestvuju u donošenju programa i planova rada Komore;

3. da neposredno, ili preko svojih predstavnika u organima Komore i oblicima organizovanja i rada u Komori, daju predloge, sugestije i mišljenja radi donošenja odgovarajućih odluka, zaključaka i dr. i da traže intervenciju radi zaštite interesa privrede, odnosno određene grupacije ili delatnosti privrede;

4. da iniciraju i predlažu osnivanje odgovarajućih oblika organizovanja i rada u Komori;

5. da koriste poslovne i druge informacije kojima raspolaže Komora;

6. da koriste stručnu i drugu pomoć, kao i usluge koje vrši Komora u okviru svoje delatnosti;

7. da dostavljaju pravovremeno Komori sve informacije u vezi sa vođenjem registra članova, u skladu sa posebnim aktom;

8. da učestvuju u statističkim istraživanjima koje bude vršila Komora;

9. da daju Komori sve informacije i podatke koje ona traži radi obavljanja zakonom i Statutom predviđenih poslova i zadataka;

10. da uredno plaćaju članarinu i obezbeđuju uslove za efikasan rad Komore;

11. da neguju i poštuju poslovni moral i dobre poslovne običaje.

VI DELATNOST KOMORE

Član 20

Delatnost Komore je:

1. pružanje i organizovanje stručne pomoći svojim članovima radi poboljšanja i unapređivanja njihovog poslovanja;

2. proučavanje pitanja koja se odnose na privredne grane zastupljene u Komori, praćenje pojava privrednog života i ocenjivanje njihovog dejstva na privredu Republike Srbije;

3. unapređivanje i uspostavljanje ekonomske saradnje sa inostranstvom, organizovanje privredne i turističko-informativne propagande, sajmova, privrednih izložbi i drugih promotivnih aktivnosti za potrebe svojih članova;

4. predstavljanje domaće privrede u zemlji i inostranstvu i uključivanje iste u međunarodnu razmenu roba i usluga na način kojim će se svojim članovima olakšati pristup svetskom tržištu;

5. pružanje pravovremenih i kvalitetnih informacija svojim članovima radi pronalaženja potencijalnih partnera i njihovog međusobnog povezivanja;

6. razvoj informacionih sistema, izdavanje elektronskih dokumenata i pružanje drugih usluga iz oblasti elektronskog poslovanja;

7. vodi registar svojih članova;

8. podsticanje istraživanja u oblasti naučno-tehnološkog razvoja;

9. unapređivanje preduzetništva i menadžmenta i praćenje i prenošenje međunarodnih iskustava u tim oblastima, a naročito menadžmenta u oblasti sistema kvaliteta;

10. poslovno povezivanje i informisanje članova Komore;

11. davanje predloga nadležnim državnim organima za razvoj i uvođenje različitih instrumenata zaštite domaće privrede;

12. pokretanje inicijative o antidampingu u vezi sa nekorektnim ponašanjem stranih proizvođača na domaćem tržištu;

13. pružanje pomoći svojim članovima u vezi sa finansiranjem i kreditiranjem proizvodnje u saradnji sa poslovnim bankama;

14. organizovanje predavanja, seminara i specijalizovanih kurseva radi usavršavanja i obuke kadrova i izdavanje odgovarajućih uverenja i licenci;

15. usklađivanje interesa članova Komore;

16. pružanje pomoći pri osnivanju novih preduzeća i prestrukturiranju postojećih;

17. pripremanje i promovisanje tipskih ugovora između preduzeća;

18. obavljanje i drugih poslova od interesa za članove Komore.

Član 21

Komora obavlja i sledeće delatnosti:

1. vrši određena javna ovlašćenja koja su joj poverena zakonom i pruža usluge na tržištu i obavlja druge delatnosti privrednog karaktera u skladu sa Statutom i drugim aktima Komore;

2. štiti interese svojih članova pred državnim i drugim organima i organizacijama u oblasti privrednog sistema, razvojne i ekonomske politike;

3. daje inicijative za donošenje republičkih zakona i drugih propisa iz oblasti privrede i mere tekuće ekonomske politike;

4. daje mišljenje na nacrte i predloge zakona i drugih propisa u oblasti privrednog sistema, razvojne i ekonomske politike;

5. učestvuje u pripremi zakona i drugih propisa od interesa za svoje članove;

6. izdaje odgovarajuće potvrde o bonitetu svojih članova sertifikate, karnete i druga dokumenta;

7. utvrđuje pravila dobrog poslovnog ponašanja svojih članova, odnosno donosi uzanse.

Potvrde, uverenja i druge isprave koje izdaje Komora, imaju karakter javnih isprava.

Član 22

Komora će, zajedno sa privrednim komorama u Republici Srbiji, pored zadataka koji su joj povereni zakonom, raditi posebno na ostvarivanju sledećih ciljeva:

1. stvaranju ambijenta za razvoj tržišne privrede i privatizaciju;

2. uklanjanju svih prepreka za razvoj trgovine u zemlji i razvoj trgovine sa svetom;

3. pospešivanju ukupnog privrednog razvoja Republike Srbije, a posebno privredne infrastrukture;

4. pospešivanju direktnih investicija u privredu Republike Srbije;

5. povećanju izvoza roba i usluga iz Republike Srbije;

6. razvoju malih i srednjih preduzeća i preduzetništva;

7. predstavljanju i promociji privrede Republike Srbije u zemlji i inostranstvu;

8. sprečavanju svih vidova monopola i korupcije;

9. dopunskom obrazovanju kadrova za potrebe privrede i zaposlenih u privrednim komorama;

10. negovanju dobrih poslovnih običaja i poslovnog morala;

11. izgradnji jedinstvenog informacionog sistema i elektronskog poslovanja;

12. razvoju sistema kvaliteta pružanju usluga konsaltinga u vezi sa uvođenjem sistema kvaliteta i usluga ocenjivanja usaglašenosti sa zahtevima odgovarajućeg standarda;

13. sprovođenju ekološke politike;

14. informisanju javnosti o svojim predlozima, stavovima i o svom radu;

15. jedinstvenom nastupu ukupnog komorskog sistema u zaštiti interesa privrede.

VII ORGANI KOMORE

Član 23

Komorom upravljaju njeni članovi, preko svojih predstavnika u organima i telima Komore, biranim iz redova uglednih privrednika, na način utvrđen ovim statutom.

Član 24

Organi Komore su: Skupština, Upravni odbor, Nadzorni odbor i predsednik Komore.

1. Skupština Komore

Član 25

Skupština je najviši organ Komore, Skupština broji 144 članova.

Član 26

Članovi Skupštine Komore biraju se po četiri osnova: po regionalnom, teritorijalnom, granskom i sektorskom principu.

Član 27

Na osnovu regionalnog principa članove Skupštine biraju skupštine regionalnih privrednih komora.

Na osnovu regionalnog principa bira se 48 članova.

Svaka skupština regionalne privredne komore bira po tri člana Skupštine Komore.

Član 28

Na osnovu teritorijalnog principa članove Skupštine biraju skupštine Privredne komore Beograda, Privredne komore Vojvodine i Privredne komore Kosova i Metohije.

Na osnovu teritorijalnog principa bira se 24 člana.

Po ovom osnovu svaka skupština privredne komore iz stava 1. ovog člana bira 8 članova Skupštine Komore.

Član 29

Na osnovu granskog principa broj članova Skupštine biraju granski odbori Komore, na osnovu učešća određene grane u društvenom proizvodu Republike.

Na osnovu granskog principa bira se 48 članova.

Skupština Komore odlukom o raspisivanju izbora utvrđuje broj članova za pojedine grane iz kojih se biraju po ovom osnovu.

Član 30

Na osnovu sektorskog principa bira se 24 člana.

Na osnovu sektorskog principa članove Skupštine Komore biraju:

1. Skupština Zadružnog saveza Srbije 6 članova,

2. Zajednica preduzetnika Komore 18 članova.

Član 31

Odluku o raspisivanju izbora za članove skupštine Komore donosi Skupština Komore, najkasnije 45 dana pre isteka mandata članova Skupštine.

Izuzetno, ovaj rok može biti i kraći, ali ne manji od 30 dana, o čemu odlučuje Skupština Komore prilikom raspisivanja izbora.

Član 32

Članovi Skupštine biraju se na četiri godine i mogu biti ponovo birani.

Član 33

Mandat člana Skupštine prestaje pre isteka vremena na koje je izabran:

1. ako podnese ostavku;

2. ako bude opozvan zbog nepridržavanja odredaba Statuta i drugih opštih akata Komore i neprisustvovanja sednicama Skupštine u dužem vremenskom periodu;

3. usled prestanka rada člana Komore iz koga je bio izabran;

4. ako mu prestane radni odnos kod člana Komore kod koga je bio zaposlen u vreme izbora ili ako prestane osnov po kome je biran (prestanak obavljanja određene funkcije, odnosno dužnosti kod člana Komore).

Člana Skupštine Komore čiji je rad prestao po osnovu iz tačke 4. može zameniti drugo lice od strane člana Komore, koje je izabrano na odgovarajuću funkciju kod člana.

Mandat člana Skupštine, izabranog po osnovu iz prethodnog stava, traje do isteka mandata člana Skupštine umesto koga je izabran.

Skupština Komore verifikuje mandat člana Skupštine iz prethodnog stava.

Član 34

Članovi Skupštine prilikom donošenja odluka dužni su da uvažavaju interese privrede u celini.

Član 35

Skupština Komore:

1. donosi i usvaja

1) statut Komore,

2) program rada Komore,

3) finansijski plan Komore,

4) godišnji obračun Komore,

5) odluku o visini članarine, načinu i rokovima plaćanja,

6) opšta akta kojima se utvrđuju sastav i organizacija Suda časti i Stalnog izbranog suda pri Komori,

7) pravilnik o načinu davanja informacija i potvrda o bonitetu;

8) pravilnik o vođenju registra članstva;

9) pravilnik o načinu vođenja registra opštih udruženja;

10) kodekse, posebne uzanse i druga pravila ponašanja;

11) godišnji izveštaj o radu Komore i njenih organa,

12) odluku o pohvalama i nagradama (priznanjima) Komore;

13) odluku o raspolaganju nepokretnostima Komore;

14) po potrebi donosi i druga opšta akta Komore;

2. utvrđuje stavove i daje smernice za rad organa i tela Komore u oblasti ekonomskog razvoja, privrednog sistema i makroekonomske politike, kao i za unapređivanje ekonomskih odnosa sa inostranstvom;

3. bira i razrešava članove Upravnog odbora, Nadzornog odbora, predsednika Komore i potpredsednike Komore i imenuje generalnog sekretara Komore.

Za vršenje određenih poslova Skupština može obrazovati komisije. Odlukom o obrazovanju komisije utvrđuje se njen delokrug i sastav.

Član 36

Skupština iz svojih redova bira predsednika i zamenika predsednika Skupštine na četiri godine.

Član 37

Skupština radi na sednicama i saziva se po potrebi, a najmanje dva puta godišnje.

Skupštinu saziva predsednik Skupštine u dogovoru sa predsednikom Komore.

Skupština se obavezno saziva na zahtev Upravnog odbora, Nadzornog odbora, predsednika Komore ili najmanje 1/3 članova Skupštine.

Član 38

Skupština može da zaseda ako sednici prisustvuje više od polovine članova. Skupština donosi odluke većinom glasova prisutnih članova.

Član 39

Rad Skupštine uređuje se poslovnikom.

2. Upravni odbor Komore

Član 40

Upravni odbor je organ upravljanja Komorom. Upravni odbor ima 37 članova.

U ovaj broj nisu uračunati članovi Upravnog odbora koji članstvo ostvaruju po funkciji (predsednik i potpredsednici Komore).

Član 41

Članove Upravnog odbora bira Skupština Komore iz reda istaknutih privrednika i eksperata za pojedine naučne oblasti na predlog predsednika Privredne komore Srbije.

Predsednik Komore obaviće prethodne konsultacije sa regionalnim privrednim komorama. Privrednom komorom Beograda i pokrajinskim privrednim komorama, odnosno odborima granskih udruženja, kako bi se obezbedila teritorijalna i granska zastupljenost članova Upravnog odbora.

Član 42

Predsednik Komore je predsednik Upravnog odbora Komore.

Član 43

Članovi Upravnog odbora biraju se na četiri godine i mogu biti ponovo birani.

Član 44

Mandat člana Upravnog odbora Komore prestaje pre isteka vremena na koje je izabran:

1. ako podnese ostavku;

2. ako ga opozove Skupština zbog nepridržavanja Statuta i drugih opštih akata Komore, odnosno zbog neurednog prisustvovanja sednicama Upravnog odbora;

3. usled prestanka rada člana Komore kod koga je bio izbran;

4. ako mu prestane radni odnos kod člana Komore kod koga je bio zaposlen u vreme izbora, ili ako prestane osnov po kome je biran (prestanak obavljanja određene funkcije, odnosno dužnosti kod člana Komore).

Člana Upravnog odbora Komore čiji je rad prestao po osnovu iz tačke 4. može zameniti drugo lice od strane člana Komore, koje je izabrano na odgovarajuću funkciju kod člana.

Mandat člana Upravnog odbora, izabranog po osnovu iz prethodnog stava, traje do isteka mandata člana Upravnog odbora umesto koga je izabran.

Skupština Komore verifikuje mandat člana Upravnog odbora iz prethodnog stava.

Član 45

Upravni odbor:

1. donosi i usvaja:

1) opšta akta Komore čije donošenje nije u nadležnosti Skupštine Komore, i to: Pravilnik o organizaciji Stručne službe i sistematizaciji radnih mesta u Stručnoj službi Komore, Pravilnik o radnim odnosima, Pravilnik o zaradama zaposlenih i Odluku o zaradama funkcionera i rukovodećih radnika, Pravilnik o protivpožarnoj zaštiti, Pravilnik o računovodstvu, Pravilnik o putnim i drugim troškovima, i dr.,

2) druga akta iz delatnosti Komore koji nisu u delokrugu Skupštine Komore i druge odluke koje nisu u nadležnosti Skupštine, Nadzornog odbora i predsednika,

3) Odluku o osnivanju predstavništva komore u inostranstvu i organizacionih jedinica na teritoriji Republike Srbije (ispostava, ekspozitura, centara, agencija i sl.),

4) Program saradnje sa inostranstvom i plan poseta;

2. utvrđuje predloge:

1) statuta Komore i opštih akata koje donosi Skupština Komore,

2) programa rada Komore,

3) finansijskog plana Komore,

4) odluke o visini članarine, načina i rokova plaćanja članarine,

5) godišnjeg obračuna Komore;

3. razmatra predloge:

1) ekonomske politike i mera i o tome zauzima stavove i daje mišljenja nadležnim organima,

2) prati i analizira privredna kretanja globalno i po pojedinim sektorima privrede,

3) razmatra i ocenjuje predloge mera tekuće ekonomske politike sa stanovišta njihovog uticaja na uslove poslovanja i razvoj delatnosti privrede i utvrđuje stavove pri izradi sektorskih strategija razvoja;

4. imenuje i razrešava:

1) savetnike Komore,

2) sekretare udruženja i sekretare odbora u Komori,

3) direktore predstavništva Komore u inostranstvu.

Za vršenje određenih poslova Upravni odbor može obrazovati komisije. Odlukom o obrazovanju komisije utvrđuje se njen delokrug i sastav.

Član 46

Upravni odbor radi na sednicama koje se održavaju po potrebi. Upravni odbor saziva predsednik Komore.

Upravni odbor se obavezno saziva na zahtev Nadzornog odbora, odnosno najmanje 10 članova Upravnog odbora.

Član 47

Upravni odbor može da zaseda ako sednici prisustvuje više od polovine članova.

Upravni odbor donosi odluke većinom glasova prisutnih članova.

Izuzetno, a sa ciljem efikasnosti i celishodnosti odlučivanja, Upravni odbor može usvajati odluku putem pismene saglasnosti većine članova Upravnog odbora, koja se kroz zapisnik verifikuje na narednoj sednici Upravnog odbora.

Član 48

Rad Upravnog odbora uređuje se poslovnikom.

3. Nadzorni odbor Komore

Član 49

Nadzorni odbor Komore je organ Komore koji vrši kontrolu zakonitosti rada Komore, sprovođenja Statuta i drugih opštih akata Komore, kontrolu finansijsko-materijalnog poslovanja Komore i njene Stručne službe.

Član 50

Nadzorni odbor Komore broji sedam članova koje bira Skupština Komore iz reda članova Komore, na predlog Upravnog odbora, na četiri godine i mogu biti ponovo birani.

Član 51

Nadzorni odbor podnosi Skupštini Komore izveštaj o pitanjima iz svog delokruga najmanje jedanput godišnje prilikom usvajanja izveštaja o radu Komore i godišnjeg obračuna.

Rad Nadzornog odbora uređuje se poslovnikom.

4. Predsednik Komore

Član 52

Predsednika Komore bira Skupština Komore iz reda istaknutih privrednika, na predlog Upravnog odbora Komore.

Predsednik Komore bira se na četiri godine. Isto lice može biti izabrano za predsednika Komore najviše dva puta uzastopno.

Predsednik Komore za svoj rad odgovara Skupštini Komore.

Član 53

Predsednik Komore:

1. predstavlja Komoru i odgovoran je za zakonitost rada Komore;

2. potpisuje službena akta i dokumenta Komore;

3. naredbodavac je za izvršenje finansijskog plana Komore;

4. rukovodi radom Komore i usklađuje rad i aktivnosti Komore i njenih organa;

5. utvrđuje predloge opštih akata i odluka koje donosi Upravni odbor Komore;

6. organizuje, usmerava i vrši koordinaciju saradnje sa Skupštinom i Vladom Republike Srbije i drugim organima i organizacijama;

7. ostvaruje saradnju sa komorama u Republici Srbiji i privrednim komorama stranih zemalja i drugim međunarodnim i nacionalnim ekonomskim organizacijama i asocijacijama;

8. ostvaruje saradnju sa organizacijama sindikata i organizacijom poslodavaca na nivou Republike;

9. predlaže izbor i razrešenje potpredsednika Komore;

10. predlaže imenovanje i razrešenje generalnog sekretara Komore;

11. predlaže imenovanje i razrešenje sekretara udruženja i sekretara odbora u Komori i drugih rukovodećih radnika koje imenuje Upravni odbor;

12. postavlja i razrešava izvršne direktore, direktore sektora i centara, rukovodioce službi, sektora i odeljenja i druge rukovodeće radnike koje ne imenuje Upravni odbor;

13. određuje predstavnike Komore u upravne odbore i druge organe u koje Komora daje svoje predstavnike po posebnim propisima ili na zahtev posebnih organa i organizacija i fondova;

14. odobrava službena putovanja u inostranstvo;

15. daje punomoćja drugim licima za predstavljanje i zastupanje Komore u zemlji i inostranstvu;

16. vrši prava i ovlašćenja poslovodnog organa u skladu sa zakonom i drugim propisima kojima se uređuju radni odnosi;

17. po pitanjima materijalnog i radno-pravnog položaja radnika u Stručnoj službi Komore ostvaruje saradnju sa Organizacijom sindikata radnika Stručne službe u skladu sa zakonom i Opštim kolektivnim ugovorom i zaključuje Pojedinačni kolektivni ugovor u skladu sa zakonom;

18. vrši, po potrebi, izmene i dopune u aktu o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u pogledu broja izvršioca i uslova za obavljanje poslova u Stručnoj službi Komore;

19. u skladu sa propisima izriče disciplinske mere za povrede radnih obaveza i dužnosti u prvom stepenu.

Predsednik Komore određena ovlašćenja iz svog delokruga može preneti na potpredsednike i generalnog sekretara i druga rukovodeća lica.

5. Potpredsednici

Član 54

Komora može imati potpredsednike koje bira Skupština Komore na predlog predsednika Komore.

Broj potpredsednika Komore utvrđuje Skupština Komore, na predlog predsednika Komore.

Potpredsednik Komore koga odredi predsednik Komore zamenjuje predsednika Komore u svim pravima i obavezama za vreme njegovog odsustva.

Potpredsednik Komore obavlja poslove iz delokruga rada predsednika, odnosno Komore, koje prema rasporedu utvrdi predsednik Komore.

Član 55

Potpredsednik Komore bira se iz reda istaknutih privrednika.

Potpredsednik Komore bira se na četiri godine i može biti ponovo biran na istu funkciju.

Potpredsednik Komore je član Upravnog odbora Komore.

Potpredsednik Komore za svoj rad odgovara Skupštini i predsedniku Komore.

VIII GENERALNI SEKRETAR KOMORE

Član 56

Komora ima generalnog sekretara.

Generalni sekretar:

1. zastupa Komoru u imovinskim i drugim pravnim poslovima;

2. potpisuje službena akta i dokumenta Komore;

3. organizuje i kontroliše obavljanje stručnih poslova u Komori i preduzima mere za unapređivanje tih poslova;

4. pomaže predsedniku Komore u obavljanju njegovih poslova;

5. odobrava službena putovanja u zemlji i izdaje rešenja za službena putovanja u inostranstvu, koja je odobrio predsednik Komore ili lice koje ga zamenjuje;

6. stara se o pripremama sednica organa Komore i o izvršenju odluka i drugih akata tih organa;

7. prati zakonske propise, posebno u vezi sa poštovanjem delokruga rada Komore;

8. daje punomoćja za zastupanje Komore pred sudovima i drugim državnim organima i organizacijama;

9. prisustvuje sednicama Skupštine i Upravnog odbora i ima pravo da prisustvuje sednicama i svih drugih organa i tela u Komori;

10. sa ciljem bržeg i svrsishodnijeg obavljanja poslova, generalni sekretar ima pravo da određene poslove prenese na svoje saradnike, odnosno druga lica;

11. po potrebi, generalni sekretar ima pravo da obrazuje stručne radne grupe i komisije, za pripremu određenih odluka, izveštaja, informacija i za druge potrebe;

12. obavlja i druge poslove koje na njega prenese predsednik Komore.

Član 57

Za generalnog sekretara može da bude imenovano lice koje ima visoku stručnu spremu.

Generalni sekretar imenuje se na četiri godine i može biti ponovo imenovan na istu funkciju.

Generalni sekretar za svoj rad odgovara Skupštini i predsedniku Komore.

IX OBLICI ORGANIZOVANJA I RADA U KOMORI

Član 58

Radi ostvarivanja i zaštite interesa svojih članova, a sa ciljem izvršenja određenih zadataka i poslova u vezi sa tim, saglasno delatnosti Komore, rad i delovanje članova u Komori organizuje se u okviru: udruženja, odbora, grupacija, zajednica, sekcija, centara, saveta i drugih oblika organizovanja.

Radi pružanja stručne pomoći i određenih poslovnih usluga, Komora može osnovati specijalizovane službe i organizacije.

1. Udruženja

Član 59

Udruženje je osnovni oblik organizovanja i rada u Komori.

Udruženje je oblik organizovanja i rada funkcionalno i granski povezanih članova Komore, radi ostvarivanja zajedničkih interesa za pojedine grane privrede.

Član 60

Udruženje u Komori se organizuje za jednu ili više grana ili grupa, odnosno podgrupa privrede.

Članovi Komore se organizuju u udruženja prema pretežnoj delatnosti koju obavljaju.

Pojedini članovi Komore mogu biti organizovani u više udruženja, vodeći pri tome računa o interesima, potrebama i reprodukcionoj povezanosti, kao i drugim činiocima za uspešno i efikasno poslovanje i ostvarivanje ciljeva učlanjivanja u Komori.

Član 61

U Komori postoje sledeća udruženja:

1. Udruženje za energetiku i energetsko rudarstvo;

2. Udruženje za rudnike metala, crnu i obojenu metalurgiju;

3. Udruženje za metalnu i elektroindustriju;

4. Udruženje za građevinarstvo, industriju građevinskog materijala i stambenu privredu;

5. Udruženje za hemijsku, farmaceutsku i gumarsku industriju i industriju nemetala;

6. Udruženja za poljoprivredu, prehrambenu i duvansku industriju i vodoprivredu;

7. Udruženje za šumarstvo i industriju za preradu drveta, celuloze i papira;

8. Udruženje za kreativnu industriju;

9. Udruženje za industriju tekstila, odeće, kože i obuće;

10. Udruženje za trgovinu;

11. Udruženje za ugostiteljstvo i turizam;

12. Udruženje za saobraćaj i telekomunikacije;

13. Udruženje informatičke delatnosti;

14. Udruženje za komunalne delatnosti;

15. Udruženje za privatno obezbeđenje.

Posebnom odlukom Skupštine Komore utvrđuju se grane, grupe i podgrupe iz kojih su članovi Komore organizovani u pojedina udruženja iz stava 1. ovog člana, prema važećoj nomenklaturi.

Član 62

Po pitanjima iz svog delokruga udruženje utvrđuje i daje predloge organima Komore, vodeći računa i o interesima privrede u celini.

Član 63

U ostvarivanju radno-stručne saradnje sa odgovarajućim državnim organima i organizacijama, udruženje može neposredno iznositi svoja mišljenja i davati inicijative i predloge.

Član 64

Udruženja su dužna da međusobno sarađuju na pitanjima od zajedničkog interesa, vodeći računa da svojim stavovima ne nanose štetu drugim oblastima, odnosno granama privrede.

Član 65

Pitanja iz delokruga udruženja razmatra i rešava odbor udruženja, kao organ udruženja.

Odbor udruženja razmatra i daje mišljenja po pitanjima koja su od zajedničkog interesa za članove Komore koji pripadaju određenom udruženju.

Poslovi i zadaci udruženja su:

1. praćenje i analiziranje privrednih kretanja u određenom sektoru privrede i predlaganje mera radi unapređivanja uslova rada i poslovanja svojih članova;

2. razmatranje i davanje mišljenja po nacrtima i predlozima zakona i drugih propisa u oblasti privrednog sistema, ekonomske politike i razvoja sa stanovišta njihovog uticaja na uslove poslovanja i razvoj pojedinih sektora privrede;

3. saradnja u pripremi mera ekonomske politike i strategija razvoja koje se odnose na delatnosti udruženja;

4. aktivnosti na poslovnom povezivanju privrednih subjekata, razvoju kooperantskih odnosa i specijalizaciji u zemlji i sa stranim partnerima;

5. pružanje pomoći radi utvrđivanja robne razmene, asortimana i kvaliteta proizvoda;

6. praćenje dostignuća u svetu u oblasti tehničko-tehnološkog razvoja u određenim sektorima privrede i njihova primena u zemlji;

7. praćenje i analiziranje kretanja u informatičkoj delatnosti, koordiniranje izgradnje velikih infrastrukturnih i granskih informacionih sistema i obrazovanje informatičkih kadrova i informatička edukacija menadžera i korisnika;

8. primena međunarodnih tehničkih standarda i normativa;

9. saradnja u izradi energetskog i materijalnih bilansa;

10. razmatranje i predlaganje mera za jedinstveno regulisanje uslova rada i poslovanja velikih tehničko-tehnoloških sistema u oblasti privredne infrastrukture;

11. učestvovanje u izgradnji mehanizma zaštite domaće proizvodnje;

12. davanje inicijativa i predlaganje mera radi otklanjanja monopolskog položaja na domaćem tržištu;

13. saradnja sa drugim udruženjima, odborima i službama u Komori za organizovanje i nastup privrede na sajmovima, prezentacijama i drugim promotivnim aktivnostima za potrebe članova Komore u zemlji i u inostranstvu;

14. vršenje i drugih poslova i zadataka kojima se razvija i unapređuje poslovanje određene grane privrede.

Član 66

Odbor udruženja broji do 35 članova.

Članove odbora udruženja biraju regionalne privredne komore, Privredna komora Beograda i Privredna komora Kosova i Metohije - po jednog člana, a ostale članove do broja koji je utvrđen odlukom iz člana 67. ovog statuta Skupštine Komore.

Članove odbora Udruženja informatičke delatnosti i Odbora udruženja vazduhoplovne industrije bira Skupština Komore.

U slučaju prestanka mandata članu odbora udruženja pre isteka vremena na koje je izabran, usled prestanka radnog odnosa ili funkcije u preduzeću, kod preduzetnika ili kod drugog člana Komore iz kojeg je izabran ili iz drugog razloga, član odbora postaje lice koje je umesto njega izabrano na to radno mesto, odnosno funkciju.

Promenu člana odbora, saglasno stavu 4. ovog člana konstatuje i potvrđuje odbor na sednici.

Član 67

Odluku o raspisivanju izbora za odbore udruženja donosi Skupština Komore.

Odlukom o raspisivanju izbora za odbore udruženja utvrđuje se broj članova odbora pojedinih udruženja, način i rokovi sprovođenja izbora.

Član 68

Pitanja od zajedničkog interesa dva ili više udruženja mogu se razmatrati na zajedničkim sednicama odbora tih udruženja, ili se za razmatranje tih pitanja obrazuju zajednička radna tela.

Ako se o pitanjima od zajedničkog interesa dva ili više udruženja ne postigne saglasnost od strane njihovih odbora ili zajedničkih radnih tela, pitanje se iznosi pred Upravni odbor Komore čiji stav je obaveza za odnosna udruženja.

Član 69

Udruženje može imati grupaciju.

Grupacija je oblik neposrednog povezivanja članova Komore u okviru udruženja radi razmatranja i predlaganja stavova o pitanjima od interesa određenog dela privrede.

Odbor udruženja odlučuje o obrazovanju grupacija, sekcija i sl. u udruženju i imenuje i razrešava članove radnih tela udruženja.

Član 70

Udruženje ima sekretara.

Sekretar udruženja rukovodi radom udruženja, stara se o pripremi sednica odbora udruženja, koordinira rad grupacija i radnih tela u udruženju; učestvuje u radu organa i tela u Komori; ostvaruje saradnju sa udruženjima i odborima u Komori i odgovarajućim oblicima organizovanja i rada u drugim privrednim komorama i nadležnim državnim organima i organizacijama i granskim sindikatima.

Sekretar udruženja za svoj rad odgovara Upravnom odboru, odboru udruženja, predsedniku i generalnom sekretaru Komore.

Sekretar udruženja imenuje se na četiri godine i može biti ponovo imenovan na istu funkciju.

Za sekretara udruženja može da bude imenovano lice koje ima visoku stručnu spremu.

Jedno lice može biti imenovano za sekretara više udruženja.

Član 71

Organizacija i rad udruženja, odnosno odbora udruženja uređuju se poslovnikom o radu.

2. Odbori

Član 72

Radi izražavanja, usklađivanja i izgradnje stavova i davanja predloga organima Komore po pitanjima koja su od interesa za sve članove Komore, u Komori postoje odbori kao posebni oblici organizovanja i rada.

Odbori u Komori rade na pitanjima:

1. pripreme, donošenja i praćenja ostvarivanja makro-ekonomske politike u Republici;

2. razmatranje i davanje mišljenja na nacrte i predloge zakona i drugih propisa i mera u oblasti privrednog sistema, ekonomske politike i ekonomskih odnosa sa inostranstvom, kao i drugih propisa i mera od interesa za članove Komore;

3. podsticanja ekonomskog i tehnološkog razvoja zemlje unapređenjem inovacijske delatnosti u privredi i kod preduzetnika; pružanja stručne pomoći kod ostvarivanja zakonskih prava autorima patenata i drugih kategorija industrijske svojine;

4. praćenje privrednih kretanja i analiziranje uticaja mera tekuće ekonomske politike na ta kretanja i predlaganje korekcije tih mera;

5. pripreme i realizacije razvojnih programa, razvoja privredno nedovoljno razvijenih područja i strukturalne transformacije privrede;

6. podsticanje i sprovođenje organizovanog nastupa članova Komore na stranim tržištima, uspostavljanje i razvoj ekonomskih odnosa sa inostranstvom i saradnje sa međunarodnim ekonomskim organizacijama, nacionalnim komorama i udruženjima pojedinih država; usmeravanje regionalnih pravaca istraživanja tržišta; utvrđivanje programa opšte privredne i turističko-informativne propagande prema inostranstvu; organizovanje sajmova, izložbi i drugih promotivnih aktivnosti;

7. razmatranje i davanje predloga u vezi sa unapređivanjem rada i poslovanja bankarskih i drugih finansijskih organizacija i osiguravajućih organizacija;

8. pružanje stručne pomoći radi unapređivanja preduzetništva (informatika, konsalting pri osnivanju malih i srednjih preduzeća i dr.) i davanje predloga za unapređivanje uslova rada i poslovanja preduzetnika;

9. po potrebi obavljaju i druge poslove.

Član 73

U Komori postoje sledeći odbori:

1. Odbor za ekonomske odnose sa inostranstvom, koji ima 35 članova;

2. Odbor za privredni sistem, koji ima 27 članova;

3. Odbor za bankarstvo i osiguranje, koji ima 19 članova;

4. Odbor za tehnološke inovacije, koji ima 11 članova;

5. Odbor za zaštitu životne sredine i održivi razvoj, koji ima 25 članova;

6. Odbor za mala i srednja privredna društva, koji ima 35 članova.

Skupština Komore može povećati ili smanjiti broj članova odbora u Komori.

Član 74

Članove odbora u Komori bira Skupština Komore na predlog Upravnog odbora iz reda uglednih privrednika i naučnih radnika i predstavnika uspešnih preduzeća.

Odredbe člana 66. st. 4. i 5. ovog statuta na prestanak mandata i zamenu člana odbora udruženja u slučaju prestanka mandata pre isteka vremena na koje je izabran, shodno se primenjuju i na člana odbora u Komori.

Član 75

U ostvarivanju radno-stručne saradnje sa odgovarajućim organima i organizacijama, odbor može neposredno iznositi svoja mišljenja i davati inicijative i predloge.

Član 76

Odbor ima sekretara.

Sekretar odbora: organizuje rad odbora; stara se o pripremama sednica odbora i oblika rada u okviru odbora (sekcije, komisije i dr.); ostvaruje saradnju sa odborima udruženja, drugim odborima i savetima u Komori; ostvaruje saradnju sa odgovarajućim oblicima organizovanja i rada u drugim privrednim komorama i sa odgovarajućim državnim organima i organizacijama; učestvuje u radu organa Komore i dr.

Sekretar odbora za svoj rad odgovara Upravnom odboru, odboru, predsedniku i generalnom sekretaru Komore.

Sekretar odbora imenuje se na četiri godine i može biti ponovo imenovan na istu funkciju.

Za sekretara odbora može biti imenovano lice koje ima visoku stručnu spremu.

Jedno lice može biti imenovano za sekretara više odbora.

Član 77

Organizacija i rad odbora uređuje se poslovnikom.

3. Sekcije

Član 78

Članice Komore koje posluju ili imaju interesa za poslovanje na tržištima pojedinih zemalja ili regiona mogu obrazovati sekciju za određenu zemlju ili region, zajednicu ili konzorcijum za obavljanje određenih poslova od zajedničkog interesa, u skladu sa odredbama ovog statuta.

Članovi sekcije, zajednice odnosno konzorcijuma međusobno se informišu o mogućnostima poslovanja na određenim tržištima; dogovaraju o programu nastupa i formiranju zajedničke ponude za ta tržišta; o uspostavljanju saradnje sa privrednim komorama i poslovnim udruženjima; sarađuju sa predstavništvima Komore u inostranstvu; prate i usmeravaju njegov rad i dogovaraju se o osnivanju zajedničkog predstavništva za određenu zemlju ili region: razmatraju pojave i preduzimaju aktivnosti na suzbijanju nelojalne konkurencije; razmatraju i druga pitanja u interesu razvoja ekonomske saradnje sa određenim tržištima.

4. Centri

Član 79

U Komori se osnivaju centri za:

1. razvoj, restrukturiranje i privatizaciju;

2. menadžment;

3. kvalitet;

4. marketing;

5. dijasporu;

6. informatiku i elektronsko poslovanje;

7. informisanje.

Organizacija centara uređuje se aktom kojim se uređuje unutrašnja organizacija i sistematizacija stručnih službi Komore.

Aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji u Komori se mogu osnovati i drugi centri.

5. Saveti

Član 80

U Komori se mogu obrazovati saveti, kao stručno konsultativna tela Upravnog odbora Komore.

Broj i sastav saveta utvrđuju se posebnom odlukom Upravnog odbora. Članove saveta bira Upravni odbor Komore.

U savetu se razmatraju važnija pitanja od zajedničkog interesa za sve članove Komore i daju o tome mišljenja radi izgrađivanja stavova na Upravnom odboru.

6. Specijalizovane organizacije

Član 81

Za pružanje stručne pomoći i određenih poslovnih usluga članovima Komore, u Komori se mogu obrazovati određene specijalizovane organizacije kao što su biroi, agencije i sl.

Delokrug i način rada specijalizovanih organizacija uređuje se posebnim aktom, koji donosi Upravni odbor Komore.

Za usluge specijalizovanih organizacija Upravni odbor, odnosno predsednik Komore, utvrđuje posebne naknade u skladu sa tržišnim uslovima i zahtevima naručilaca u postupcima javnih nabavki.

X ZAJEDNICA PREDUZETNIKA

Član 82

Radi usaglašavanja zajedničkih interesa i predlaganja mera za poboljšanje uslova poslovanja i ekonomskog položaja preduzetnika, u Komori se obrazuje Zajednica preduzetnika Komore (u daljem tekstu: Zajednica).

Članovi Zajednice su preduzetnici - članovi opštih udruženja preduzetnika osnovanih u skladu sa zakonom na teritoriji Republike Srbije.

Član 83

Organi Zajednice su: Skupština, Izvršni odbor i predsednik Zajednice.

Predsednik Zajednice je predsednik Skupštine Zajednice.

Član 84

Skupština Zajednice na svojim sednicama razmatra pitanja iz delokruga Zajednice, utvrđuje mišljenja, stavove i predloge i donosi zaključke u vezi sa položajem i poslovanjem preduzetnika opštih udruženja i radom Zajednice.

Član 85

Skupštinu čine predstavnici opštih udruženja preduzetnika koje biraju organi zajednica udruženja preduzetnika obrazovanih pri Privrednoj komori Vojvodine, Privrednoj komori Kosova i Metohije, Privrednoj komori Beograda i regionalnim privrednim komorama.

Članovi Skupštine biraju se na četiri godine.

Skupština broji 100 članova koji se biraju, i to:

1. Zajednica preduzetnika Privredne komore Vojvodine 5 članova,

2. Zajednica preduzetnika Privredne komore Kosova i Metohije 5 članova,

3. Zajednica preduzetnika Privredne komore Beograda 10 članova,

4. Zajednice preduzetnika regionalnih privrednih komora po 5 članova.

Skupština Zajednice bira članove Izvršnog odbora, koji broji 20 članova. Način i postupak izbora članova Izvršnog odbora, kao i delokrug rada, regulisaće se pravilnikom Zajednice preduzetnika Komore.

Skupština iz reda svojih članova bira predsednika i 2 potpredsednika Zajednice.

Predsednik Zajednice saziva i predsedava sednicama Skupštine, predstavlja i zastupa Zajednicu.

Potpredsednik koga odredi predsednik, zamenjuje predsednika Zajednice u svim pravima i obavezama za vreme njegovog odsustva.

Skupština se sastaje po potrebi, a najmanje jednom u tri meseca.

Skupština može obrazovati stalna i povremena tela (odbore, sekcije, komisije, grupacije i dr.) za razmatranje i rešavanje određenih pitanja od zajedničkog interesa za sve članove Zajednice ili od interesa za određene delatnosti.

Skupština donosi poslovnik kojim bliže uređuje organizaciju i način rada Skupštine.

Član 86

Stručne i administrativne poslove za potrebe Zajednice obavljaju odgovarajuće stručne službe Komore u skladu sa opštim aktima.

XI UNUTRAŠNJA ORGANIZACIJA

Član 87

Radi obavljanja stručnih, administrativnih i pomoćnih poslova i vršenja javnih ovlašćenja u Komori se obrazuju odgovarajuće službe.

Unutrašnja organizacija se zasniva na savremenim naučnim i tehnološkim dostignućima, poštujući granski i sektorski način organizovanja rada u Komori.

Službe će biti organizovane da efikasno, stručno i racionalno izvršavaju poslove iz nadležnosti Komore.

Član 88

Obavljanje određenih stručnih poslova Komora može poveriti odgovarajućim naučnim institucijama i stručnim organizacijama.

Član 89

Stručna služba Komore obavlja naročito: poslove na sprovođenju Statuta, odluka, zaključaka i drugih akata organa Komore i oblika organizovanja i rada u Komori; priprema analize, izveštaje i informacije, nacrte opštih i drugih akata Komore, kao i inicijalne predloge za donošenje zakona i drugih propisa iz oblasti privrede; organizuje aktivnosti i izvršava poslove iz delatnosti Komore i obavlja druge poslove.

Član 90

U obavljanju svojih poslova Stručna služba Komore sarađuje sa stručnim službama republičkih organa uprave i republičkih organizacija, stručnim službama privrednih komora, naučnim i stručnim organizacijama i stručnim službama članova Komore.

Član 91

Organizacija i rad Stručne službe Komore uređuju se aktom o organizaciji i sistematizaciji.

XII FINANSIRANJE

Član 92

Sredstva za rad Komore obrazuju se od članarine, naknade za usluge i iz drugih izvora.

Visinu članarine, osnovicu za obračun, način utvrđivanja i rokove plaćanja utvrđuje Skupština Komore svojom odlukom.

Kod utvrđivanja visine članarine vodi se računa o ekonomskoj snazi članova.

Finansijsko opterećenje članova može biti samo do iznosa koji je neophodan za pokriće troškova.

Godišnji prihod Komore treba da pokrije rashode nastale u vršenju zakonom utvrđenih delatnosti Privredne komore, a na osnovu Programa i plana rada.

Poslovanje Komore mora biti u skladu sa principima štedljivosti, ekonomičnosti i svrsishodnosti.

Odluka o visini članarine objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i u glasilu Komore.

Član 93

Finansiranje zajedničkih projekata iz programa rada privrednih komora vrši se na osnovu posebnih ugovora zainteresovanih komora.

Član 94

Naplatu i kontrolu članarine Komora poverava nosiocima platnog prometa u Republici Srbiji.

Način, rokovi i kontrola naplate članarine mogu se urediti posebnim ugovorom između nosilaca platnog prometa i Komore.

Član 95

Vođenje materijalno-finansijskog poslovanja Komore uređuje se Pravilnikom o računovodstvu, koji donosi Upravni odbor Komore.

XIII AKTI KOMORE

Član 96

Opšti akti Komore su: Statut Komore, pravilnici, poslovnici, preporuke, stavovi i smernice, koji u obavljanju svojih poslova donose organi Komore i oblici organizovanja i rada Komore.

Kada na opšti način uređuju određena pitanja, opšti akti su i odluke i zaključci organa Komore i oblika organizovanja i rada u Komori.

Član 97

Statut Komore donosi Skupština Komore, na predlog Upravnog odbora.

Inicijativu za donošenje Statuta Komore može dati Upravni odbor, Nadzorni odbor i predsednik Komore.

Izmene i dopune Statuta Komore i drugih opštih akata vrše se na način predviđen za njihovo donošenje.

Član 98

Opšti akti Komore stupaju na snagu od dana objavljivanja, odnosno donošenja.

XIV SUD ČASTI

Član 99

Sud časti obrazuje se pri Komori, kao nezavistan i samostalan organ, koji utvrđuje odgovornost i izriče mere zbog povrede poslovnog morala i dobrih poslovnih običaja, u skladu sa Zakonom o privrednim komorama.

Član 100

Sud časti odlučuje u postupku protiv preduzeća, preduzetnika i drugih članova Komore, zbog povreda dobrih poslovnih običaja i poslovnog morala učinjenih u međusobnim poslovnim odnosima i u spoljnotrgovinskom poslovanju i povreda kojima se narušava jedinstvo tržišta ili se sprovode monopolističke radnje na tom tržištu.

Kao povreda dobrih poslovnih običaja mogu se, prema okolnostima slučaja, smatrati i postupci članova Komore kojima se nanosi šteta društvenoj zajednici i drugim privrednim subjektima, izigrava duh i smisao zakona i drugih propisa i ruši ugled zemlje u inostranstvu.

Sud časti odlučuje i zbog povreda odredaba ovog statuta, kodeksa poslovnog morala i drugih akata, odluka i zaključaka organa Komore sa obaveznom snagom.

Član 101

Sud časti pri Komori odlučuje kada u postupku učestvuju stranke (okrivljeni i oštećeni) čije je sedište, odnosno prebivalište na području dve ili više regionalnih privrednih komora.

Sud časti pri Komori odlučuje i kada je oštećeni (fizičko ili pravno lice) sa sedištem, odnosno prebivalištem van teritorije Republike Srbije.

Član 102

Komoru u postupku pred Sudom časti zastupa tužilac Suda časti.

Član 103

Sudije Suda časti bira Skupština Komore iz redova stručnjaka članova Komore, sudija trgovinskih sudova, naučnih i stručnih radnika sa fakulteta i drugih institucija koje se bave problemima poslovnih odnosa u privredi.

Član 104

Sud časti može izreći sledeće mere zbog povrede poslovnog morala i dobrih poslovnih običaja:

1. javnu opomenu sa objavljivanjem na Upravnom odboru Komore;

2. javnu opomenu sa objavljivanjem u jednom dnevnom listu;

3. javnu opomenu sa objavljivanjem u više dnevnih listova.

Član 105

Pored mera iz člana 104. Sud časti može izreći i zaštitne mere i to:

1. zabranu učešća u radu organa i tela Komore;

2. zabranu učešća na sajmovima i izložbama;

3. zabranu poslovanja u spoljnoj trgovini u trajanju od tri do šest meseci;

4. zabranu samostalnog obavljanja delatnosti preduzetnika za određeno vreme;

5. brisanje reda vožnje, odnosno polazaka prevozniku, tj. preduzeću ili preduzetniku koji obavlja delatnost javnog prevoza.

O izrečenoj zaštitnoj meri Sud časti će, sa ciljem sprovođenja zaštitne mere, obavestiti nadležne državne organe.

Član 106

Izuzev mera iz člana 104. i člana 105. Sud časti će izreći i druge mere koje mu zakonskim propisima budu stavljene u nadležnost.

Protiv odluke Suda časti može se izjaviti prigovor Upravnom odboru Komore.

Član 107

Sud časti ostvaruje saradnju sa drugim sudovima časti pri ostalim privrednim komorama u Republici Srbiji i zemlje u celini, u cilju razmene iskustava, utvrđivanja zajedničke politike i drugim pitanjima iz delokruga rada Suda.

Član 108

Organizacija, sastav, način izbora i razrešenja sudija Suda časti, postupak, način rada i bliže odredbe o nadležnosti, uređuju se pravilnikom koji donosi Skupština Komore i koji se objavljuje u "Službenom glasniku Republike Srbije".

XV STALNI IZBRANI SUD

Član 109

Stalni izbrani sud obrazuje se pri Komori, kao nezavistan i samostalan organ.

Stalni izbrani sud odlučuje u međusobnim privrednim sporovima članova Komore, ako stranke pismeno ugovore nadležnost tog suda.

Član 110

Odluka Stalnog izbranog suda je konačna i ima snagu pravosnažne sudske presude.

Član 111

Stalni izbrani sud, pored presuđivanja sporova, posreduje u mirnom rešavanju sporova članova Komore, preko svoje komisije za posredovanje, na zahtev jedne ili obeju strana u sporu, bez obzira na to da li je ugovorena nadležnost tog suda.

Član 112

Sudije - arbitre Stalnog izbranog suda bira Skupština Komore iz redova stručnjaka članova Komore, sudija trgovinskih sudova, naučnih i stručnih radnika sa fakulteta i drugih institucija koje se bave problemima poslovnih odnosa u privredi.

Član 113

Organizacija, sastav, način izbora i razrešenja sudija - arbitara, postupak, način rada i bliže odredbe o nadležnosti Stalnog izbranog suda uređuju se pravilnikom koji donosi Skupština Komore i koji se objavljuje u "Službenom glasniku Republike Srbije".

XVI SPOLJNOTRGOVINSKA ARBITRAŽA

Član 114

Spoljnotrgovinska arbitraža pri Komori vrši mirenje i rešava sporove iz međunarodnih poslovnih odnosa, kada je ugovorena njena nadležnost.

Spoljnotrgovinska arbitraža je nezavisan organ i u svom odlučivanju je samostalna.

Član 115

Skupština Komore bira i razrešava predsednika, potpredsednike i članove Predsedništva Spoljnotrgovinske arbitraže.

Skupština Komore utvrđuje listu arbitara Spoljnotrgovinske arbitraže.

XVII JAVNOST U RADU KOMORE

Član 116

Rad Komore je javan.

Javnost rada Komore obezbeđuje se javnošću sednica organa i tela i drugih skupova u Komori izdavanjem informacija o njihovom radu i saradnjom sa sredstvima javnog informisanja i drugim sredstvima obaveštavanja.

Komora ima svoje glasilo, čiji sadržaj i naziv utvrđuje Upravni odbor Komore.

Član 117

Organi i tela u Komori mogu isključiti, ili ograničiti javnost sednice ili skupa, kada to opšti interes nalaže ili kada se razmatraju dokumenta ili podaci poverljive prirode.

Član 118

Komora redovno upoznaje svoje članove i javnost sa odlukama, stavovima i predlozima usvojenim na sednicama organa i tela i drugih skupova u Komori, putem sredstava javnog informisanja ili izdavanjem posebnih informacija i biltena i slično.

Član 119

Predstavnik Komore koji daje podatke i informacije u vezi sa radom Komore odgovoran je za njihovu tačnost.

Stavove Komore odnosno njenih organa i tela mogu da iznose i zastupaju izabrani i imenovani funkcioneri Komore i predsednici organa i tela Komore. Ovi organi i tela mogu da ovlaste i stručne radnike Komore da o određenim pitanjima iznose stavove Komore.

XVIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 120

Do donošenja novih ostaju na snazi opšti akti koje su doneli organi Komore, ukoliko nisu u suprotnosti sa odredbama ovog statuta.

Opšti akti iz stava 1. ovog člana usaglasiće se sa odredbama ovog statuta do 1. decembra 2002. godine.

Član 121

Odluku o raspisivanju izbora za članove Skupštine Komore doneće, u skladu sa ovim statutom, Skupština Komore najkasnije do 31. marta 2003. godine.

Član 122

Danom stupanja na snagu ovog statuta prestaje da važi Statut Privredne komore Srbije od 7. decembra 1995. godine, sa svim izmenama i dopunama koje su donete.

Član 123

Ovaj statut stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Ovaj statut objaviti u glasilu Privredne komore Srbije.

 

Samostalni član Odluke o dopuni Statuta Privredne komore Srbije

("Sl. glasnik RS", br. 107/2003)

Član 5

Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS".

Ovu odluku objaviti u glasilu Privredne komore Srbije.

 

Samostalni član Odluke o izmeni Statuta Privredne komore Srbije

("Sl. glasnik RS", br. 35/2011)

Član 2

Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS".

 

Samostalni član Odluke o izmenama i dopunama Statuta Privredne komore Srbije

("Sl. glasnik RS", br. 103/2011)

Član 5

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".