ODLUKA
O FINANSIJSKOJ POMOĆI NEZAPOSLENIM TRUDNICAMA I PORODILJAMA I ISPLATI RODITELJSKOG DODATKA ZA PRVOROĐENO DETE

("Sl. list Grada Sombora", br. 12/2011)

Član 1

Ovom Odlukom utvrđuju se odnosno bliže uređuju:

- pravo nezaposlenih trudnica i porodilja na finansijsku pomoć za vreme trudnoće i nakon porođaja

- pravo na roditeljski dodatak za prvorođeno dete, u cilju povećanja nataliteta i zaštite nezaposlenih trudnica i porodilja, koja mogu ostvariti žene sa prebivalištem na teritoriji grada Sombora odnosno roditelji sa prebivalištem na teritoriji grada Sombora.

1. Pravo nezaposlenih trudnica i porodilja na finansijsku pomoć

Član 2

Nezaposlene trudnice i porodilje koje ispune utvrđene kriterijume, ostvaruju pravo na mesečnu finansijsku pomoć.

Član 3

Pravo na mesečnu finansijsku pomoć ima nezaposlena trudnica i porodilja u iznosu koji zaključkom utvrđuje Gradonačelnik grada Sombora za kalendarsku godinu, najkasnije do 31. decembra tekuće za narednu godinu, u okviru sredstava obezbeđenih u budžetu Grada za tu namenu.

Pravo iz stava 1. ovog člana ostvaruje se na osnovu podnetog zahteva na osnovu kojeg Odeljenje za društvene delatnosti Gradske uprave grada Sombora donosi rešenje o utvrđivanju prava na finansijsku pomoć.

O žalbi na rešenje Odeljenja odlučuje Gradsko veće u drugom stepenu.

Prenos sredstava za namene iz stava 1. ovog člana vrši organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za poslove finansija na namenski tekući račun trudnica odnosno porodilja.

Član 4

Nezaposlena trudnica i porodilja u smislu ove odluke je trudnica i porodilja koja nije u radnom odnosu kod poslodavca niti je lice koje samostalno obavlja delatnost.

Nezaposlenost se utvrđuje u odnosu na dan podnošenja zahteva za trudnice odnosno na dan rođenja deteta za porodilje.

Član 5

Pravo na finansijsku pomoć ostvaruju nezaposlene trudnice i porodilje na osnovu sledećih kriterijuma:

1. Da je konstatovana trudnoća od najmanje tri meseca koja se dokazuje odgovarajućim izveštajem Doma zdravlja odnosno lekara specijaliste ginekologa-akušera, odnosno da je dete živorođeno što se dokazuje izvodom iz MKR,

2. Da na teritoriji Grada ima prebivalište najmanje 6 meseci na dan podnošenja zahteva,

3. Da je državljanin Republike Srbije,

4. Da se trudnica odnosno porodilja vodi kao nezaposleno lice na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje, odnosno da nije u radnom odnosu,

5. Da prosečna mesečna primanja po članu porodice trudnice odnosno porodilje ostvarena u periodu od prethodna 3 meseca koja prethode mesecu u kome se zahtev podnosi, ne prelaze iznos koji svojim Rešenjem o cenzusima za ostvarivanje ovog prava utvrđuje Gradonačelnik, u skladu sa Rešenjem o cenzusima za ostvarivanje prava na dečiji dodatak koje donosi Ministarstvo rada i socijalne politike,

6. Da ukupan mesečni katastarski prihod po članu porodice u prethodnoj godini ne prelazi iznos koji svojim Rešenjem o cenzusima za ostvarivanje ovog prava utvrđuje Gradonačelnik, u skladu sa Rešenjem o cenzusima za ostvarivanje prava na dečiji dodatak koje donosi Ministarstvo rada i socijalne politike.

Prihod porodice trudnice odnosno porodilje čine prihodi ostvareni po osnovu: zarada, naknade zarada, penzije, invalidnine, prihod od nepokretnosti (katastarski prihod) a za lica koja samostalno obavljaju delatnost, kao mesečni prihod se uzima osnovica za obračun za obavezno socijalno osiguranje.

Porodicu trudnica odnosno porodilja u smislu ove Odluke čine trudnica odnosno porodilja, njen supružnik ili vanbračni partner i izdržavana deca koja sa njima žive.

Član 6

Uz zahtev za ostvarivanje prava na finansijsku pomoć nezaposlena trudnica odnosno porodilja prilaže:

- potvrdu o nastupanju trudnoće - izveštaj lekara specijaliste ginekologa-akušera (ako zahtev podnosi trudnica),

- dokaz zdravstvene ustanove odnosno lekara specijaliste ginekologa-akušera da je nastupio porođaj (ako zahtev podnosi porodilja),

- izvod iz Matične knjige rođenih za decu,

- uverenje o državljanstvu Republike Srbije,

- potvrde o prijavi prebivališta za sve članove porodice,

- potvrdu o prihodima isplaćenim u poslednja tri meseca koja prethode mesecu u kome je zahtev podnet,

- potvrdu o katastarskim prihodima u prethodnoj godini,

- izvod iz matične evidencije Republičkog fonda penzijskog i invalidskog osiguranja,

- potvrda Nacionalne službe za zapošljavanje da se trudnica odnosno porodilja nalaze na evidenciji nezaposlenih lica a za one koje se ne nalaze na evidenciji, fotokopija zdravstvene knjižice.

Član 7

Ukupan prihod porodice nezaposlene trudnice odnosno porodilje utvrđuje se na osnovu sledećih dokaza i to za:

- zarade - na osnovu potvrde poslodavca,

- prihode od samostalne delatnosti - na osnovu potvrde Uprave javnih prihoda,

- penzije - na osnovu potvrde Fonda PIO,

- invalidnine - na osnovu potvrde isplatioca

- prihode od nepokretnosti - na osnovu uverenja službe za katastar nepokretnosti.

Član 8

Ako u toku korišćenja prava na ovu finansijsku pomoć nastupe promene (npr: preseljenje, gubitak ploda ili smrt deteta u toku korišćenja prava i sl.), trudnica odnosno porodilja je obavezna da svaku nastalu navedenu promenu prijavi odmah a najkasnije u roku od 15 dana od dana nastanka promene.

Član 9

Nezaposlena trudnica koja ostvari pravo na finansijsku pomoć utvrđenu ovom Odlukom, obavezuje se da u toku korišćenja ovog prava mesečno dostavlja izveštaj lekara specijaliste ginekologa - akušera o stanju trudnoće, a nezaposlena porodilja dokaze o izvršenim imunizacijama (vakcinacijama) deteta u zdravstvenoj ustanovi, nakon svake imunizacije a nakon šest meseci starosti deteta i mesečno dokaz o nezaposlenosti.

Član 10

Nezaposlena trudnica ostvaruje pravo na finansijsku pomoć utvrđenu ovom Odlukom počev od najranije trećeg meseca trudnoće pa do porođaja odnosno prestanka trudnoće po drugom osnovu.

Nezaposlena porodilja ostvaruje pravo na finansijsku pomoć utvrđenu ovom Odlukom od dana podnošenja zahteva pa do navršenih 12 meseci starosti deteta, koje pravo može prestati i ranije ako nastupi neki od slučajeva navedenih u članu 8. ove Odluke.

Nezaposlene trudnice i porodilje mogu pravo na finansijsku pomoć utvrđenu ovom Odlukom koristiti po oba osnova ali ne istovremeno.

2. Pravo na roditeljski dodatak za prvorođeno dete

Član 11

Ovom Odlukom utvrđuje se pravo roditelja na novčanu pomoć (u daljem tekstu: roditeljski dodatak) za prvo živo rođeno dete u porodici.

Član 12

Pravo na roditeljski dodatak ima majka deteta, pod uslovom da ona ili otac deteta imaju prebivalište na teritoriji grada Sombora, najmanje 6 meseci pre rođenja deteta, da imaju državljanstvo Republike Srbije i da neposredno brinu o detetu.

Pravo na roditeljski dodatak za prvorođeno dete može da ostvari i otac deteta, ukoliko ispunjava uslove iz stava 1. ovog člana, samo u slučaju: da majka deteta nije živa ili da je napustila dete ili da je iz opravdanih razloga sprečena da neposredno brine o detetu.

Član 13

Pravo na roditeljski dodatak za prvorođeno dete priznaje se za svu živo rođenu decu na teritoriji grada Sombora, u kalendarskoj godini rođenja deteta.

Roditelj može podneti zahtev za ostvarivanje prava na roditeljski dodatak najkasnije do navršenih godinu dana života deteta.

Redosled rođenja deteta utvrđuje se prema broju živo rođene dece majke u momentu podnošenja zahteva.

Kada se u prvom porođaju rodi dvoje ili više dece, iznos roditeljskog dodatka pripada za svako živo rođeno dete.

Član 14

Radi ostvarivanja prava na roditeljski dodatak za prvorođeno dete majka deteta je u obavezi da uz zahtev podnese:

- Izvod iz MKR za dete

- Uverenje o državljanstvu Republike Srbije

- Fotokopiju lične karte ili potvrdu o prebivalištu na teritoriji grada Sombora

- Potvrdu lekara specijaliste-pedijatra da je dete prvorođeno.

Ukoliko pravo na roditeljski dodatak ostvaruje otac deteta, pored dokaza navedenih u prethodnom stavu, obavezan je podneti i dokaze o trajnoj sprečenosti majke da se neposredno brine o detetu.

Član 15

Pravo na roditeljski dodatak za prvorođeno dete roditelj ostvaruje u iznosu koji je utvrđen za tekuću godinu u kojoj je dete rođeno.

Visinu roditeljskog dodatka za prvorođeno dete utvrđuje Gradonačelnik grada Sombora zaključkom, za svaku tekuću budžetsku godinu, u skladu sa Odlukom o budžetu grada Sombora i planiranim sredstvima za tu namenu.

Roditeljski dodatak za prvorođeno dete isplaćuje se jednokratno.

U slučaju da roditelj nije ostvario pravo na roditeljski dodatak za prvorođeno dete u godini rođenja deteta, pravo na roditeljski dodatak može se ostvariti najkasnije do navršene godine dana života deteta, i to u visini i na osnovu zaključka Gradonačelnika koji je bio na snazi u godini rođenja deteta.

Član 16

Roditeljski dodatak isplaćuje se na ime roditelja koji je ostvario pravo, uplatom na tekući račun ili štednu knjižicu.

Isplatu roditeljskog dodatka vrši Odeljenje za finansije Gradske uprave grada Sombora.

Član 17

Pravo na roditeljski dodatak za prvorođeno dete utvrđuje rešenjem Odeljenje za društvene delatnosti Gradske uprave grada Sombora, kao prvostepeni organ. Gradsko veće grada Sombora odlučuje po žalbi u drugom stepenu.

Član 18

Ova Odluka stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom listu grada Sombora"

Stupanjem na snagu ove Odluke, prestaje da važi Odluka o isplati roditeljskog dodatka za prvorođeno dete ("Sl. list opštine Sombor", broj 11/2005 i 2/2006).