ODLUKA
O PRAVIMA U SOCIJALNOJ ZAŠTITI IZ NADLEŽNOSTI GRADA SOMBORA

("Sl. list Grada Sombora", br. 12/2011)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom Odlukom utvrđuju se prava korisnika i usluge u socijalnoj zaštiti o čijem obezbeđenju se stara grad Sombor (u daljem tekstu: Grad), u skladu sa Zakonom, druga prava i posebne usluge u oblasti socijalne zaštite, kao i obim, uslovi i način ostvarivanja tih prava.

Pored prava utvrđenih ovom Odlukom, na teritoriji grada Sombora sprovode se i posebni oblici socijalne zaštite kroz realizaciju godišnjeg programa za unapređenje usluga socijalne zaštite, koji se donosi u skladu sa Pravilnikom o načinu i postupku ostvarivanja prava na dodelu sredstava iz budžeta grada Sombora za programe i projekte organizacija i udruženja građana socijalno-humanitarnog karaktera sa teritorije grada Sombora.

Član 2

Korisnici prava i usluga iz ove Odluke su državljani Republike Srbije, a u skladu sa Zakonom i međunarodnim ugovorima, i strani državljani, te lica bez državljanstva (u daljem tekstu: Korisnik)

Član 3

Budžetom grada Sombora utvrđuju se potrebna sredstva za namene iz člana 1. ove Odluke.

Obim i uslovi za ostvarivanje prava iz člana 1. ove Odluke zavise od raspoloživih sredstava u budžetu Grada. Sredstva za ostvarivanje prava i usluga iz ove Odluke obezbeđuju se i od donatora, donatorskih organizacija, fondova namenjenih smanjenju socijalnog siromaštva i razvijanju novih oblika socijalne zaštite.

Član 4

Prava utvrđena ovom Odlukom mogu da ostvare građani i porodice koje imaju prebivalište, odnosno boravište na teritoriji grada Sombora, izuzetno lica koja se zateknu na teritoriji Grada u stanju socijalne potrebe. Pojedine usluge mogu se pružati licima sa teritorije drugih opština/gradova na osnovu potpisanog sporazuma o saradnji.

Porodicom, u smislu ove Odluke, smatraju se bračni i vanbračni drugovi, deca (bračna, vanbračna, usvojena i uzeta na izdržavanje) i srodnici u pravoj liniji, a u pobočnoj do drugog stepena srodstva, pod uslovom da žive u zajedničkom domaćinstvu.

Pod prihodima za ostvarivanje svih osnovnih i proširenih prava u socijalnoj zaštiti iz nadležnosti Grada utvrđenih ovom Odlukom, uzimaju se u obzir svi redovni mesečni prihodi osim: dečijeg dodatka, dodatka za pomoć i negu drugog lica i uvećanog dodatka za pomoć i negu, naknade za telesno oštećenje, primanja po osnovu nagrada i otpremnina za odlazak u penziju i primanja po osnovu učeničkog i studentskog standarda.

Izuzetno od stava 3. ovog člana, lica koja su ostvarila pravo na dodatak za pomoć i negu drugog lica i uvećan dodatak za pomoć i negu drugog lica, delom ovih sredstava participiraju u troškovima usluga Pomoć i nega u kući i Personalna asistencija.

II PRAVA U OBLASTI SOCIJALNE ZAŠTITE IZ NADLEŽNOSTI GRADA SOMBORA

Član 5

Usluge socijalne zaštite utvrđene Zakonom, o čijem se obezbeđenju stara Grad:

1. Dnevne usluge u zajednici:

1.1. Dnevni boravak za lica sa smetnjama u razvoju

1.2. Pomoć i nega u kući

2. Usluge podrške:

2.1. Personalna asistencija

3. Savetodavno-terapijske i savetodavno-edukativne usluge:

3.1. Bračno i porodično savetovalište

4. Usluge smeštaja:

4.1. Privremeni smeštaj u prihvatilište i prihvatnu stanicu

4.2. Sklonište za žene i decu žrtve porodičnog nasilja

Druga prava i posebni oblici socijalne zaštite o čijem obezbeđenju se stara Grad su:

1. Jednokratne novčane pomoći,

2. Oprema korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu,

3. Pomoć u naturi

1) Besplatan obrok ("Narodna kuhinja"),

2) Paketi hrane

3) Paketi higijene

4. Pravo na naknadu troškova sahranjivanja,

5. Rešavanje stambenih potreba, pomoć za saniranje i poboljšanje uslova stanovanja socijalno ugroženih lica.

DNEVNE USLUGE U ZAJEDNICI

1.1. Dnevni boravak za lica sa smetnjama u razvoju

Član 6

Pravo na dnevni boravak ima dete i odraslo lice sa smetnjama u razvoju, koje ispunjava uslove za smeštaj u ustanovu, ako je u zavisnosti od stepena i vrste smetnji, mogućnosti i potreba ovih lica i drugih razloga, ovakav oblik zaštite najcelishodniji.

Član 7

Celodnevno zbrinjavanje, ishrana i zdravstvena zaštita dece, omladine i odraslih lica sa smetnjama u razvoju, organizuje se u dnevnom boravku kroz vaspitno-obrazovni rad u cilju sticanja novih znanja i radnih sposobnosti u trajanju do 8 sati dnevno svakog radnog dana u nedelji.

Član 8

Zahtev za ostvarivanje prava na korišćenje dnevnog boravka, podnosi roditelj, odnosno staratelj korisnika Centru za socijalni rad uz Pravilnikom zahtevanu dokumentaciju.

Član 9

Usluge dnevnog boravka pružaju se besplatno deci i omladini uzrasta do 18 godina, omladini starijoj od 18 godina i odraslim licima po uslovom da su iz porodica koje ostvaruju pravo na novčanu socijalnu pomoć.

Svi ostali korisnici usluge dnevnog boravka učestvuju u visini od 20% cene utvrđene kod pružaoca usluge.

Član 10

Korisnicima usluge dnevnog boravka pripada pravo i na naknadu troškova prevoza u gradskom i prigradskom saobraćaju u visini cene prevozne karte u javnom saobraćaju ukoliko ispunjavaju uslove na besplatno pružanje ove usluge, a za lica mlađa od 18 godina i pravo na naknadu troškova prevoza za pratioca.

Zahtev za ostvarivanje prava na nadoknadu putnih troškova iz stava 1. ovog člana podnosi roditelj, odnosno staratelj korisnika Odeljenju za društvene delatnosti Gradske uprave grada Sombora uz Pravilnikom zahtevanu dokumentaciju.

Član 11

Normativi i standardi za pružanje usluge dnevnog boravka za lica sa smetnjama u razvoju, kriterijumi i merila za utvrđivanje cene ove vrste usluga uređuju se posebnim Pravilnikom.

Član 12

Pružanje usluge dnevnog boravka, u skladu sa ovom Odlukom, obavljaće pravno lice sa kojim Grad zaključi ugovor po okončanom postupku javne nabavke za izbor pružaoca ove usluge.

Član 13

Pravo na dnevni boravak za lica sa smetnjama u razvoju priznaje se na određen broj sati nedeljno, a prema proceni voditelja slučaja i mišljenju Interresorne komisije i traje najduže do kraja kalendarske godine u kojoj je zahtev podnet.

1.2. Pomoć i nega u kući

Član 14

Pomoć i negu u kući mogu da ostvare stara, invalidna i hronično obolela lica koja žive sama u domaćinstvu ili sa drugim licem nesposobnim za pružanje pomoći.

Pomoć i negu u kući obuhvata pomoć: u održavanju lične higijene, odevnih predmeta i posteljine, pri kretanju, pri odlasku lekaru, pripremanje hrane u stanu, u zagrevanju prostorija i druge usluge koje se odnose na održavanje stana u trajanju do 60 sati mesečno.

Pomoć i nega u kući obuhvata i dopremanje hrane u stan korisnika.

Član 15

Zahtev za pomoć i negu u kući podnosi se Centru za socijalni rad uz Pravilnikom zahtevanu dokumentaciju.

Član 16

Pravo na besplatnu pomoć u kući imaju lica čiji su ukupni prihodi ostvareni u tri meseca koji prethode mesecu u kome je podnet zahtev, ispod i u visini minimalnog nivoa socijalne sigurnosti za ostvarivanje prava na novčanu socijalnu pomoć prema veličini domaćinstva i koja nemaju srodnike obavezne na izdržavanje po Porodičnom zakonu i Zakonu o socijalnoj zaštiti.

Ukoliko lica iz prethodnog stava imaju srodnike obavezne na izdržavanje, mogu ostvariti pravo na regresiranje cene usluga prema regresnoj skali, s tim što se u ukupne prihode uračunavaju i prihodi srodnika obaveznih na izdržavanje.

Član 17

Korisnici usluga čiji su prihodi iz člana 16. stav 1. ove Odluke veći od minimalnog nivoa socijalne sigurnosti za ostvarivanje prava na novčanu socijalnu pomoć prema veličini domaćinstva, a nemaju srodnike obavezne na izdržavanje, imaju pravo na regresiranje cene usluga.

Korisnici usluga koji imaju srodnike obavezne na izdržavanje, mogu ostvariti pravo na regresiranje cene usluga, pri čemu se u ukupne prihode uračunavaju i prihodi srodnika obaveznih na izdržavanje.

Član 18

Normativi i standardi za obavljanje poslova pomoći i nege u kući, kriterijumi i merila za utvrđivanje cene ove vrste usluga uređuju se posebnim Pravilnikom.

Član 19

Pružanje pomoći i nege u kući u skladu sa ovom Odlukom obavljaće Gerontološki centar Sombor ili drugo pravno i fizičko lice sa kojim Grad zaključi ugovor po okončanom postupku javne nabavke za izbor pružaoca ove usluge.

Član 20

Pravo na pomoć i negu u kući priznaje se na određen broj sati nedeljno, a prema proceni Centra za socijalni rad i traje najduže do kraja kalendarske godine u kojoj je zahtev podnet.

USLUGE PODRŠKE ZA SAMOSTALAN ŽIVOT

2.1. Personalna asistencija

Član 21

Personalna asistencija je usluga kojom se pruža podrška korisniku u održavanju i unapređivanju kvaliteta njegovog života kroz održavanje što većeg stepena nezavisnog življenja uz aktivno učestvovanje u zajednici. Ovom uslugom se obezbeđuje odgovarajuća praktična podrška koja je korisniku neophodna za zadovoljavanje osnovnih, ličnih i društvenih potreba koje korisnik fizički nije u stanju da zadovolji bez pomoći koja je istovremeno lična i praktična. Usluga personalne asistencije korisnicima pruža mogućnost izbora aktivnosti koje bi im inače bile nedostupne. Ovo je usluga koja se pruža unutar i izvan doma korisnika usluge.

Član 22

Pravo na uslugu personalne asistencije primarno se priznaje za muškarce i žene starosti od 18 do 65 godina sa visokim stepenom zavisnosti od pomoći drugih u obavljanju aktivnosti svakodnevnog života, i to za lica koja kumulativno ispunjavaju sledeće uslove:

- da su osobe sa težim i teškim telesnim invaliditetom;

- da su osobe sa ograničenom sposobnošću kretanja;

- da su osobe kojima je potrebna pomoć za zadovoljavanje osnovnih svakodnevnih životnih potreba;

- da su osobe koje obavljaju različite radne aktivnosti unutar i/ili izvan kuće;

- da su osobe koje su sposobne da razumeju i da same donose odluke o sopstvenim potrebama i učestvuju u planiranju usluga i davanju uputstava svojim personalnim asistentima.

Član 23

Zahtev za uslugu personalne asistencije podnosi se Komisiji za utvrđivanje prava na uslugu personalne asistencije pri Centru za socijalni rad sa dokumentacijom i ostvaruje pod uslovima definisanim članom 22. ove Odluke.

Komisiju za utvrđivanje prava na uslugu personalne asistencije Rešenjem imenuje Gradonačelnik od predstavnika Centra za socijalni rad, udruženja osoba sa invaliditetom i predstavnika lokalne samouprave.

Stalni sastav Komisije iz prethodnog stava u svom sastavu ima predsednika i dva člana i njihove zamenike.

Komisija će zavisno od potrebe konkretnog slučaja angažovati i povremenog člana.

Član 24

Normativi i standardi za obavljanje poslova personalne asistencije, kriterijumi i merila za utvrđivanje cene ove vrste usluga, kao i zahtevana dokumentacija uređuju se posebnim Pravilnikom.

Član 25

Pružanje personalne asistencije u skladu sa ovom Odlukom obavljaće fizičko ili pravno lice sa kojim Grad zaključi ugovor po okončanom postupku javne nabavke za izbor pružaoca ove usluge.

Član 26

Pravo na personalnu asistenciju priznaje se na određen broj korisnika, prema proceni Komisije i traje najduže do kraja kalendarske godine u kojoj je zahtev podnet.

2.2. Lični pratilac deteta - Personalni asistent

Lični pratilac - personalni asistent je usluga kojom se pruža podrška deci sa posebnim potrebama radi lakšeg funkcionisanja i komunikacije sa drugima tokom ostvarivanja vaspitno-obrazovnog rada u predškolskoj ustanovi ili obrazovno-vaspitnog rada u školi i tokom celodnevne nastave ili produženog boravka, vannastavnih aktivnosti, izvođenja nastave u prirodi, izleta, ekskurzija, odmora i slično.

Pravo na uslugu ličnog pratioca - personalnog asistenta primarno se priznaje za decu predškolskog, osnovnoškolskog i srednjoškolskog uzrasta.

Zahtev za uslugu ličnog pratioca - personalnog asistenta podnosi se Komisiji za utvrđivanje prava na uslugu personalne asistencije pri Centru za socijalni rad sa Pravilnikom utvrđenom dokumentacijom. Normativi i standardi za obavljanje poslova personalne asistencije, kriterijumi i merila za pružanje ove vrste usluga, kao i zahtevana dokumentacija uređuju se posebnim Pravilnikom.

Član 27

Pružanje ove personalne asistencije u skladu sa ovom Odlukom obavljaće fizičko ili pravno lice sa kojim Grad zaključi ugovor po okončanom postupku javne nabavke za izbor pružaoca ove usluge.

Član 28

Pravo na ovu personalnu asistenciju priznaje se pojedinačno ili na određen broj korisnika, prema proceni Komisije i traje najduže do kraja kalendarske godine u kojoj je zahtev podnet.

SAVETODAVNO-TERAPIJSKE I SAVETODAVNO-EDUKATIVNE USLUGE

3.1. Bračno i porodično savetovalište

Član 29

Svi građani sa teritorije grada Sombora imaju pravo na usluge bračnog i porodičnog savetovališta u kome se realizuju psihološko-pedagoške, socijalne i pravne usluge, a na osnovu ukazane lične potrebe ili preporuka nadležnih institucija.

Usluge bračnog i porodičnog savetovališta pružaju se neposredno u Centru za socijalni rad i obuhvataju:

- pružanje pomoći porodici da na odgovarajući način reši svoje probleme u okviru sistema socijalne zaštite,

- povezivanje porodice sa drugim sistemima pomoći i zaštita njihovih interesa,

- razvijanje efikasnijih i humanijih aktivnosti svih sistema pomoći,

- iniciranje i oblikovanje novih stručnih doktrina na području socijalnog, psihološkog i pedagoškog rada,

- razvijanje odgovarajućih ličnih kapaciteta u cilju uspostavljanja funkcionalnog bračnog i porodičnog života,

- pomoć u suočavanju sa životnim zahtevima radi oblikovanja realnih očekivanja i postavljanja ciljeva, preuzimanja aktivne odgovornosti u vezi sa odlučivanjem o sebi i svom daljem životu i sl.

Član 30

Normativi i standardi za pružanje usluga bračnog i porodičnog savetovališta uređuje se posebnim Pravilnikom, u okviru normativa i standarda rada Centra za socijalni rad.

USLUGE SMEŠTAJA:

4.1. Privremeni smeštaj u prihvatilište ili prihvatnu stanicu dece i omladine

Član 31

Pravo na privremeni smeštaj u prihvatilište imaju deca i omladina bez roditeljskog staranja, deca i omladina čiji je razvoj ometen porodičnim prilikama, kao i deca i omladina sa poremećajima u društvenom ponašanju, ako je pružanje ovog oblika zaštite najcelishodnije. Pravo na privremeni smeštaj u prihvatilište priznaje se do uspostavljanja odgovarajućeg oblika zaštite, a najduže do trideset dana uz izuzetnu mogućnost produženja prava još do trideset dana, kada postoje naročito opravdani objektivni razlozi (složeniji opservaciono - dijagnostički postupak, nemogućnost pribavljanja neophodne dokumentacije i sl.).

Pravo na privremeni smeštaj u prihvatnu stanicu imaju deca i omladina koja se nađu u skitnji, prosjačenju, ili drugim slučajevima kojima je hitno potreban kratkotrajan smeštaj, obezbeđivanje smeštaja, ishrane, primene zdravstveno-higijenskih mera, utvrđivanje njihovog identiteta i prebivališta, kao i sačinjavanje nalaza o njihovom stanju i ponašanju, i preduzimanje mere za obezbeđivanje odgovarajućeg oblika trajnog zbrinjavanja. Boravak u prihvatnoj stanici može trajati najduže do sedam dana.

Član 32

Pravo na privremeni smeštaj u prihvatilište ili prihvatnu stanicu obezbeđuje se za decu i omladinu, koja imaju prebivalište na teritoriji grada Sombora, a za postupanje u konkretnom slučaju postoji mesna nadležnost Centra za socijalni rad u Somboru.

Pravo na privremeni smeštaj iz stava 1. ovog člana priznaje se za decu i omladinu koja se nađu i smeste izvan teritorije grada Sombora, u visini troškova učinjenih kod pružaoca usluge privremenog smeštaja, najduže do 30 dana.

Postupak za ostvarivanje prava na privremeni smeštaj u prihvatnu stanicu i prihvatilište za decu i omladinu koja se nađu na teritoriji grada Sombora, sprovodi Centar za socijalni rad u Somboru, a na osnovu uputa uslugu će pružati Ustanova socijalne zaštite ili druga pravna i fizička lica koja ispunjavaju zakonom utvrđene uslove.

Normative i standarde za obavljanje delatnosti prihvatilišta i prihvatne stanice utvrđuje zakonodavac posebnim aktom.

Član 33

Normativi i standardi za pružanje usluge privremenog smeštaja u prihvatilište ili prihvatnu stanicu, kriterijumi i merila za utvrđivanje cene ove vrste usluga uređuju se posebnim Pravilnikom.

4.2. Smeštaj žena i dece žrtava porodičnog nasilja i žrtava trgovine ljudima u Sklonište za žene i decu žrtve porodičnog nasilja

Član 34

Pravo na smeštaj u Sklonište za žene i decu žrtve porodičnog nasilja (u daljem tekstu Sigurna kuća) priznaje se za žene i decu žrtve porodičnog nasilja i žrtve trgovine ljudima, kojima je iz bezbednosnih i drugih sličnih razloga neophodan privremen i siguran smeštaj za vreme dok ovi razlozi traju, a naduže do trideset dana.

Pravo iz stava 1. ovog člana priznaje se za lica sa prebivalištem na teritoriji grada Sombora, koja zatraže pomoć ili je po proceni nadležnih organa za postupanje u ovim slučajevima smeštaj u Sigurnu kuću najcelishodniji oblik zaštite.

Član 35

Pravo na smeštaj iz člana 34. ove Odluke ostvaruje se u okviru objekta Sigurne kuće, kojom neposredno upravlja Centar za socijalni rad u Somboru, a obuhvata obezbeđivanje bezbednog smeštaja, ishrane i higijene, pružanje savetodavne i psihološke podrške, medicinske, pravne i socijalne pomoći, kao i podrške pri kontaktu sa nadležnim institucijama.

Član 36

Normativi i standardi za pružanje usluge smeštaja u Sigurnu kuću, kriterijumi i merila za utvrđivanje cene ove vrste usluga uređuju se posebnim Pravilnikom, u okviru normativa i standarda rada Centra za socijalni rad.

Član 37

Postupak za smeštaj u Sigurnu kuću vodi i, uz uput i rešenje, vrši Centar za socijalni rad.

DRUGA PRAVA I POSEBNI OBLICI SOCIJALNE ZAŠTITE O ČIJEM OBEZBEĐENJU SE STARA GRAD:

1. Jednokratne pomoći

Član 38

Pravo na jednokratnu pomoć ima pojedinac ili porodica koji se iznenada ili trenutno nađu u stanju socijalne potrebe.

Stanjem iznenadne ili trenutne socijalne potrebe smatraju se okolnosti koje su nastupile u mesec dana koji prethode danu podnošenja zahteva, a naročito u slučajevima: trenutne nezaposlenosti svih članova zajedničkog domaćinstva i usled toga nemogućnosti zadovoljavanja osnovnih životnih potreba, nastupanje posledica elementarne nepogode, rođenja deteta, teške bolesti čiji troškovi pretežno ili u celosti nisu priznati na teret obaveznog zdravstvenog osiguranja, kao i u drugim prilikama koje pojedinac, odnosno porodica ne mogu samostalno prevazići, a po proceni Centra za socijalni rad.

Zadovoljavanjem osnovnih životnih potreba smatra se naročito: nabavka namirnica i plaćanje komunalnih troškova pojedinca ili porodice, nabavka udžbenika i školskog pribora za decu, nabavka ogreva, zimnice i neophodne garderobe, neophodnih stvari za domaćinstvo kao i zadovoljavanje drugih potreba izazvanih specifičnim stanjem ili situacijom (bolest, teška invalidnost dr.).

Član 39

Jednokratna pomoć odobrava se po pravilu u novcu, a može se odobriti i u naturi, ukoliko je pružanje ovog vida pomoći celishodnije u konkretnom slučaju.

Visina jednokratne pomoći utvrđuje se u zavisnosti od potreba i materijalnog stanja pojedinca, odnosno porodice i situacije radi čijeg se prevazilaženja pomoć dodeljuje.

Član 40

Jednokratna pomoć može iznositi najviše do visine prosečne mesečne neto zarade u gradu Somboru u mesecu koji prethodi mesecu u kome se ostvaruje pravo, odnosno u poslednjem mesecu za koji je objavljen statistički podatak o prosečnoj mesečnoj zaradi.

Pravo na jednokratnu pomoć pojedinac ili porodica mogu da ostvare najviše dva puta u jednoj kalendarskoj godini, ali tako da ukupan iznos isplaćenih novčanih pomoći ne pređe visinu utvrđenu u stavu 1. ovog člana.

Član 41

Zahtev za ostvarivanje prava na jednokratnu pomoć podnosi se Centru za socijalni rad sa dokumentacijom, u skladu sa Pravilnikom, kojom se dokazuje postojanje socijalne potrebe i iskazuje iznos sredstava potrebnih za njeno zadovoljavanje iz člana 40. ove Odluke.

Član 42

Izuzetno, licu (lice otpušteno sa izdržavanja kazne uz otpusni list nadležnog organa, lice koje se zatekne u skitnji ili prosjačenju) kome prema oceni Centra za socijalni rad treba odmah pružiti interventnu pomoć (trenutna pomoć) može se odobriti isplata jedne jednokratne novčane pomoći u skladu sa Pravilnikom.

Pomoć iz prethodnog stava ovog člana se može odobriti najviše jednom u toku kalendarske godine do visine iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca prema poslednjem objavljenom podatku.

2. Opremanje korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili u drugu porodicu

Član 43

Oprema korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu obuhvata odeću, obuću i troškove za prevoz korisnika do ustanove, odnosno porodice.

Pravo na opremu iz stava 1. ovog člana ima lice koje se upućuje na smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu, a tu opremu ne može samo obezbediti niti mu je mogu obezbediti srodnici koji su, prema Porodičnom zakonu i drugim propisima, dužni da učestvuju u njihovom izdržavanju.

Član 44

Pravo iz član 43. ove Odluke priznaje se za najnužniju opremu u odeći i obući koja je neophodna za zadovoljenje potreba u trenutku smeštaja.

Pod najnužnijom odećom i obućom iz stava 1. ovog člana podrazumeva se: jedno odelo, jedan par cipela, dva para čarapa, jedna jakna, pižama, po dve košulje, potkošulje i donji veš, a u zavisnosti od pola, uzrasta i doba godine u kojoj se smeštanje vrši.

Pravo na najnužniju opremu u odeći i obući priznaje se u visini stvarnih troškova, a najviše do iznosa prosečne mesečne neto zarade isplaćene u gradu Somboru u mesecu koji prethodi mesecu u kome se ostvaruje pravo, odnosno u poslednjem mesecu za koji je objavljen podatak o prosečnoj mesečnoj zaradi.

Najnužnija odeća i obuća korisnicima se može obezbediti i iz zaliha odeće i obuće Crvenog krsta ili drugih udruženja građana i iz donacija.

Član 45

Naknada troškova prevoza korisnika i pratioca prilikom smeštaja u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu određuje se u visini cene prevozne karte u javnom saobraćaju ukoliko se koristi javni prevoz ili u visini od 10% propisane cene za litar pogonskog goriva po pređenom kilometru.

Član 46

Postupak za ostvarivanje prava iz člana 43. ove Odluke sprovodi Centar za socijalni rad u Somboru na osnovu iskazanih potreba korisnika i procene voditelja slučaja prilikom smeštaja korisnika u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu.

3. Pomoć u naturi

1) Besplatan obrok ("Narodna kuhinja")

Član 47

Pravo na besplatan obrok ima lice koje je korisnik prava na novčanu socijalnu pomoć i druga lica u stanju socijalne potrebe, po stručnoj proceni Centra za socijalni rad, a na osnovu prethodno usaglašenog Plana aktivnosti Narodne kuhinje za svaku narednu kalendarsku godinu između Centra za socijalni rad, Crvenog krsta Sombora i Gradskog veća grada Sombora.

Član 48

Postupak spremanja i podele besplatnih obroka Narodne kuhinje organizuje i sprovodi Crveni krst Sombora, odnosno druga pravna i fizička lica koja ispunjavaju zakonom propisane uslove za obavljanje tih poslova.

Član 49

Pravo na besplatan obrok priznaje se na osnovu predloga stručnih radnika Centra za socijalni rad, inicijative mesnim zajednicama, a na osnovu konačne liste Centra za socijalni rad.

2) Paketi hrane

Član 50

Korisnicima prava na novčanu socijalnu pomoć i drugim licima u stanju socijalne potrebe, ukoliko nisu korisnici besplatnog obroka narodne kuhinje, radi očuvanja minimalne egzistencije obezbeđuje se, po pravilu, jednom godišnje pomoć u vidu paketa hrane.

Član 51

Pravo na pakete hrane priznaje se na osnovu predloga stručnih radnika Centra za socijalni rad, uz njihovu konsultaciju sa mesnim zajednicama, uz izdavanje potvrde Centra za socijalni rad.

Član 52

Postupak spremanja i podele paketa hrane organizuje i sprovodi Crveni krst Sombor, odnosno druga pravna i fizička lica koja ispunjavaju zakonom propisane uslove za obavljanje tih poslova, u saradnji sa Centrom za socijalni rad.

3) Paketi Higijene

Član 53

Pravo na pakete higijene ima lice odnosno porodica korisnik prava na novčanu socijalnu pomoć i druga lica u stanju socijalne potrebe po stručnoj proceni Centra za socijalni rad.

Član 54

Pravo na pakete higijene priznaje se na osnovu predloga stručnih radnika Centra za socijalni rad, uz njihovu konsultaciju sa mesnim zajednicama, uz izdavanje potvrde Centra za socijalni rad.

Član 55

Postupak pripreme i podele paketa higijene organizuje i sprovodi Crveni krst Sombor, odnosno druga pravna i fizička lica koja ispunjavaju zakonom propisane uslove za obavljanje tih poslova, u saradnji sa Centrom za socijalni rad.

4. Troškovi sahranjivanja

Član 56

Naknada troškova sahrane priznaje se za:

- korisnika novčane socijalne pomoći ili člana njegove porodice;

- lica bez prihoda smeštena u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu za čiji smeštaj troškove snosi nadležno ministarstvo;

- lice koje je živelo samo i nema zakonske obveznike izdržavanja;

- nepoznato lice ili lice nepoznatog prebivališta.

Naknada troškova se priznaje u visini stvarnih troškova učinjenih za nabavku najneophodnije pogrebne opreme (sanduk najniže vrednosti, pokrov, krst sa natpisom, prevoz, sahranjivanje, naknada za grobno mesto ukoliko nije obezbeđeno na drugi način).

Troškovi sahrane priznaju se najviše do visine minimalnih cena pogrebne opreme iz prethodnog stava ovog člana koje su odobrene javnom komunalnom preduzeću čiji je osnivač grad Sombor, a koje obavlja ovu delatnost.

Član 57

Postupak za ostvarivanje prava na naknadu troškova sahranjivanja sprovodi Centar za socijalni rad po službenoj dužnosti ili po podnetom zahtevu.

5. Rešavanje stambenih potreba socijalno ugroženih lica i pomoć za saniranje i poboljšanje uslova stanovanja socijalno ugroženih lica

Član 58

Pravo na rešavanje stambenih potreba socijalno ugroženih lica i pomoć za saniranje i poboljšanje uslova stanovanja socijalno ugroženih lica ostvaruje se pod uslovima, na način i po postupku propisanim Odlukom o rešavanju stambenih potreba i raspolaganju sredstvima stambenog fonda opštine Sombor.

V POSTUPAK ZA OSTVARIVANJE PRAVA

Član 59

Prava utvrđena ovom Odlukom obezbeđuju se do visine sredstava planiranih u budžetu grada Sombora za njihovu realizaciju.

Za pravo na usluge pomoći i nega u kući, dnevnog boravka za lica sa smetnjama u razvoju i personalne asistencije, ličnog pratioca, obezbeđuje se dostupnost za svaku kalendarsku godinu objavljivanjem poziva u lokalnim medijima potencijalnim korisnicima od strane Centra za socijalni rad sa detaljnim obrazloženjem uslova i načina za ostvarivanje prava na uslugu.

Prava na usluge utvrđene ovom Odlukom priznaju se najduže do kraja kalendarske godine, nakon čega se vrši preispitivanje potreba korisnika za obimom i vrstom usluge u narednoj godini.

Ukoliko sredstva iz budžeta grada Sombora nisu dovoljna za zadovoljenje potreba svih potencijalnih korisnika usluga pomoći i nege u kući, dnevnog boravka za lica sa smetnjama u razvoju i personalne asistencije, ličnog pratioca, prema proceni Centra za socijalni rad utvrđuje se lista prioritetnih korisnika usluge, u skladu sa obezbeđenim sredstvima, i ista se u toku godine može menjati preispitivanjem prioriteta.

Član 60

O zahtevima za ostvarivanje prava iz ove Odluke, osim prava utvrđenog članom 21. ove Odluke, rešava u prvom stepenu Centar za socijalni rad u Somboru.

Radi potpunijeg sagledavanja socijalne potrebe korisnika, Centar za socijalni rad može tražiti mišljenje od mesnih zajednica, udruženja građana i drugih lica i ustanova.

O žalbama na prvostepena rešenje za odlučivanje o pravima iz ove Odluke, odlučuje Gradsko veće grada Sombora.

Član 61

Postupak za ostvarivanje prava iz ove Odluke pokreće se na zahtev lica, odnosno njegovog zakonskog zastupnika ili staratelja i po službenoj dužnosti.

Kada se kao nosilac prava pojavljuje porodica, za nosioca prava određuje se jedan punoletan član porodice.

Član 62

Postupak za ostvarivanje prava iz ove Odluke vodi se po odredbama Zakona o opštem upravnom postupku, a prema uslovima definisanim ovom Odlukom ili Zakonom o socijalnoj zaštiti i odgovarajućim podzakonskim aktima donetim na osnovu ovog Zakona, kada ovom Odlukom posebni uslovi nisu propisani.

Član 63

Centar za socijalni rad je dužan da dostavlja izveštaj o radu i informacije o pravima i potrebama i utrošenim sredstvima Gradskom veću grada Sombora.

Odeljenje za društvene delatnosti, kao nadležno za poslove socijalne zaštite, može jednom godišnje da vrši reviziju donetih rešenja o ostvarivanju prava iz ove Odluke o čemu sačinjava revizorski izveštaj koji dostavlja Gradonačelniku grada Sombora, načelniku Gradske uprave i Upravnom odboru Centra za socijalni rad u Somboru.

VI POSTUPAK I NAČIN NARUČIVANJA I IZBORA PRUŽALACA USLUGA SOCIJALNE ZAŠTITE UTVRĐENIH OVOM ODLUKOM

Član 64

Usluge pomoć i nega u kući, dnevnog boravka za lica sa smetnjama u razvoju, privremenog smeštaja u prihvatilište ili prihvatnu stanicu i personalne asistencije obezbeđuju se kod ustanove socijalne zaštite koja ispunjava zakonom propisane uslove odnosno javnom nabavkom.

Javna nabavka se sprovodi za izbor ovlašćenog pružaoca, koji je sposoban da uslugu pruži pod najpovoljnijim uslovima, u skladu sa najboljim interesom korisnika i propisanim standardima usluge.

Član 65

Usluge se naručuju objavljivanjem javnog poziva pod jednakim uslovima i ravnopravnim učešćem u izboru pružaoca usluge predstavnika javnog, privatnog, nevladinog sektora i fizičkih lica.

Sa učesnikom postupka po javnom pozivu čija je ponuda najpovoljnija, odnosno učesnikom koji je svoju ponudu prilagodio zahtevima naručioca u skladu sa uslovima javnog poziva i potrebama korisnika, Grad zaključuje ugovor.

Grad može zaključiti ugovor sa više učesnika postupka po javnom pozivu, radi obezbeđenja usluge za traženi broj korisnika.

Ugovor između Grada i ovlašćenog pružaoca usluge sadrži i pravila o načinu plaćanja, monitoringu, izveštavanju, trajanju, kao i uslovima prevremenog raskida i produženja.

VII OBEZBEĐIVANJE SREDSTAVA

Član 66

Sredstva za ostvarivanje prava po ovoj odluci obezbeđuju se u budžetu grada Sombora i namenski se prenose Centru za socijalni rad prema vrstama prava i oblika socijalne zaštite ili pružaocu usluge kod koga će se neposredno ostvarivati.

Budžetom Grada opredeljuju se i potrebna sredstva za finansiranje rada Centra za socijalni rad na ostvarivanju prava i obavljanju poslova socijalnog rada iz nadležnosti lokalne samouprave, a u skladu sa normativima i standardima za obavljanje poslova, koji se utvrđuju posebnim Pravilnikom i prenose Centru za socijalni rad na osnovu ugovora o finansiranju za svaku budžetsku godinu.

VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 67

Pravilnik o normativima i standardima za pružanje usluga pomoći u kući, dnevnog boravka za lica sa smetnjama u razvoju, privremeni smeštaj u prihvatilište i prihvatnu stanicu, personalnu asistenciju i obavljanje poslova iz nadležnosti lokalne samouprave u okviru Centra za socijalni rad, uključujući bračno i porodično savetovalište i Sigurnu kuću, kao i kriterijumima i merilima za utvrđivanje cena usluga predviđenih ovom Odlukom doneće Gradonačelnik grada Sombora u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.

Član 68

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Sombora".

Član 69

Danom početka primene ove Odluke prestaje da važi Odluka o socijalnoj zaštiti građana na teritoriji opštine Sombor ("Službeni list opštine Sombor", br. 10/05 i 15/06).

Napomene

Redakcija je zadržala numeraciju odeljaka kako su oni objavljeni u "Sl listu Grada Sombora", br. 12/2011.