ODLUKA
O OSNIVANJU ISTORIJSKOG ARHIVA SOMBOR

("Sl. list Grada Sombora ", br. 1/2009 i 12/2011)

Član 1

Istorijski arhiv Sombor (u daljem tekstu: Istorijski arhiv) je Ustanova javne službe od posebnog društvenog interesa, koja je osnovana Rešenjem GNO Sombor, br. 24360/51, decembra 1952. godine.

Skupština opštine Sombor je preuzela prava i obaveze osnivača prema Istorijskom arhivu Odlukom br. 022-6/91 od 16.05.1991. godine.

Ovom Odlukom se regulišu i usklađuju obavezni elementi osnivačkog akta sa zakonom.

Član 2

Naziv Istorijskog arhiva je: Istorijski arhiv Sombor.

Istorijski arhiv je pravno lice.

Sedište Istorijskog arhiva je u Somboru, ul. Trg cara Lazara br. 5.

Član 3

Istorijski arhiv je ustanova iz oblasti kulture koja je osnovana radi zaštite, čuvanja, sređivanja, obrade i prezentovanja arhivske građe za teritoriju grada Sombora i opština Apatin, Kula, Odžaci i Bač.

Pretežna delatnost Istorijskog arhiva je:

9101 - DELATNOST BIBLIOTEKA I ARHIVA

Ova delatnost obuhvata:

- delatnost javnih arhiva za opšte i posebne korisnike kao što su studenti, naučnici, nastavno osoblje i članovi,

- organizovanje zbirki,

- izrada kataloga i dr.

22110 - IZDAVANJE KNJIGA, BROŠURA, MUZIČKIH KNJIGA I DRUGIH PUBLIKACIJA

22130 - IZDAVANJE ČASOPISA I SLIČNIH PERIODIČNIH IZDANJA.

Član 4

Istorijski arhiv stiče sredstva za ostvarivanje svoje delatnosti u skladu sa Zakonom, i to:

1. iz sredstava budžeta grada Sombora i opština Apatin, Kula, Odžaci i Bač,

2. iz sredstava pokrajinskog i republičkog budžeta,

3. iz sopstvenih prihoda ostvarenih obavljanjem svoje delatnosti,

4. sponzorstva i donacija,

5. iz drugih izvora.

Član 5

Organi Istorijskog arhiva su:

1. Direktor,

2. Upravni odbor,

3. Nadzorni odbor.

Član 6

Radom i poslovanjem Istorijskog arhiva rukovodi direktor.

Direktora imenuje i razrešava Autonomna pokrajina preko svojih organa, nakon sprovedenog konkursnog postupka.

Skupština grada Sombora, kao osnivač daje predlog i mišljenje nadležnom organu Autonomne pokrajine o imenovanju direktora Istorijskog arhiva.

Direktor obavlja poslove utvrđene Zakonom, ovom Odlukom i Statutom Istorijskog arhiva Sombor.

Za direktora može biti imenovano lice koje ima:

- visoku stručnu spremu, društvenog smera;

- pet godina radnog iskustva u struci.

Mišljenje u postupku izbora direktora Istorijskog arhiva Sombor daje Nacionalni savet mađarske nacionalne manjine.

Član 7

Direktor Istorijskog arhiva može biti razrešen i pre isteka vremena na koje je imenovan u slučajevima predviđenim Zakonom.

Postupak i razrešenje direktora Istorijskog arhiva pokreće osnivač po svojoj inicijativi ili na inicijativu Upravnog odbora Istorijskog arhiva.

O razrešenju direktora Istorijskog arhiva odlučuje Autonomna pokrajina preko svojih organa, uz mišljenje i na predlog Osnivača.

Član 8

Do imenovanja direktora po raspisanom konkursu Autonomna pokrajina preko svojih organa, na predlog i uz mišljenje Osnivača, može imenovati vršioca dužnosti direktora.

Za vršioca dužnosti direktora može biti imenovano lice najduže šest meseci.

Prava, obaveze i odgovornosti direktora odnose se i na vršioca dužnosti direktora.

Član 9

Organ upravljanja Ustanove je Upravni odbor.

Upravni odbor ima 7 članova, uključujući i predsednika.

Predsednika i članove Upravnog odbora Ustanove imenuje i razrešava Autonomna pokrajina preko svojih organa.

Upravni odbor čine:

-5 predstavnika osnivača, od kojih 2 predstavnika predlaže Odbor za kadrovska i administrativna pitanja Skupštine grada Sombora i 1 predstavnika predlaže Nacionalni savet mađarske nacionalne manjine, a 2 predstavnika predlaže Ministarstvo nadležno za poslove kulture,

- 2 predstavnika iz reda zaposlenih koji se predlažu na način utvrđen Statutom ustanove.

Autonomna pokrajina preko svojih organa odlučuje o predlogu ovlašćenih predlagača u celini.

Članovi Upravnog odbora imenuju se na period od 4 godine i mogu biti ponovo birani.

Predsedniku i članovima Upravnog odbora može pripasti mesečna naknada za rad i to: predsedniku u visini od 10%, a članovima u visini od 5% od prosečne neto zarade ostvarene u gradu Somboru, prema poslednjem objavljenom podatku.

Član 10

Upravni odbor:

1. Donosi Statut Istorijskog arhiva uz saglasnost osnivača;

2. Odlučuje o poslovanju Istorijskog arhiva;

3. Donosi godišnji program rada Istorijskog arhiva;

4. Usvaja izveštaj o poslovanju, godišnji obračun i finansijski plan;

5. Odlučuje o korišćenju sredstava u skladu sa Zakonom;

6. Predlaže direktoru akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta Ustanove;

7. Daje smernice direktoru za ostvarivanje poslovne politike;

8. Daje prethodno odobrenje za otuđenje osnovnih sredstava;

9. Raspisuje konkurs za izbor i imenovanje direktora;

10. Donosi Odluku o cenama usluga zaštite, čuvanja, sređivanja i obrade arhivske građe, na predlog Direktora;

11. Vrši druge poslove utvrđene ovom Odlukom i Statutom.

Član 11

Nadzorni odbor je organ nadzora nad zakonitošću u poslovanju Ustanove.

Predsednika i članove Nadzornog odbora Ustanove imenuje i razrešava Autonomna pokrajina preko svojih organa.

Nadzorni odbor ima 5 članova, uključujući i predsednika.

Nadzorni odbor čine:

- 2 predstavnika osnivača od kojih jednog predstavnika predlaže Odbor za kadrovska i administrativna pitanja Skupštine grada Sombora, a jednog predstavnika Ministarstvo nadležno za poslove kulture,

- 1 predstavnika iz reda zaposlenih koji se predlaže na način utvrđen Statutom Istorijskog arhiva.

Autonomna pokrajina preko svojih organa odlučuje o predlogu ovlašćenih predlagača u celini.

Članovi Nadzornog odbora imenuju se na period 4 godine i mogu ponovo biti birani.

Predsedniku i članovima Nadzornog odbora može pripasti mesečna naknada za rad i to: predsedniku u visini od 10%, a članovima u visini od 5% od prosečne neto zarade ostvarene u gradu Somboru, prema poslednjem objavljenom podatku.

Član 12

Nadzorni odbor:

1. Vrši nadzor nad zakonitošću poslovanja Ustanove;

2. Pregleda periodične i godišnje obračune i utvrđuje da li su sačinjeni u skladu sa propisima;

3. Utvrđuje da li se poslovne knjige i druga dokumenta Istorijskog arhiva vode uredno i u skladu sa propisima i može ih dati na veštačenje;

4. Izveštava o godišnjim računovodstvenim iskazima i izveštajima o poslovanju Istorijskog arhiva koji se podnose Osnivaču;

5. Razmatra izveštaj revizora;

6. Donosi poslovnik o svom radu;

7. Obavlja i druge poslove utvrđene Zakonom, Odlukom o osnivanju i Statutom.

Član 13

Stručno veće Istorijskog arhiva se osniva radi razmatranja stručnih pitanja za obavljanje i unapređivanje delatnosti Istorijskog arhiva.

Stručno veće Istorijskog arhiva je savetodavni organ u čijem radu učestvuju stručni radnici arhiva.

Odluku o osnivanju i delokrug rada stručnog veća donosi i utvrđuje direktor.

Član 14

Stručno veće:

- koncipira programsku politiku Istorijskog arhiva;

- predlaže planove rada i programe stručnog razvoja Istorijskog arhiva;

- daje predloge za organizaciju stručnog rada Istorijskog arhiva;

- predlaže mere za stručno usavršavanje radnika;

- predlaže nabavku potrebne tehničke opreme.

Član 15

Skupština grada kao osnivač:

- razmatra godišnje izveštaje o radu i finansijskom poslovanju i usvaja iste;

- daje saglasnost na godišnji program rada;

- daje saglasnost na statusne promene;

- daje saglasnost na promenu delatnosti, promenu sedišta i naziv Ustanove.

Član 16

Istorijski arhiv je dužan da:

- osnivaču podnosi godišnji izveštaj o radu i finansijskom poslovanju i program rada;

- za statusne promene, promene i proširenje delatnosti, kao i za promene sedišta traži prethodnu saglasnost osnivača.

Član 17

Gradonačelnik kao izvršni organ i Skupština grada Sombora kao osnivač imaju pravo da nalože kontrolu poslovanja ustanove i traže podnošenje izveštaja o radu ustanove.

Član 18

Statutom Istorijskog arhiva bliže se određuje delokrug rada i unutrašnja organizacija Istorijskog arhiva, zastupanje, predstavljanje, prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih, donošenje opštih akata i druga pitanja od značaja za poslovanje Istorijskog arhiva.

Član 19

Skupština grada kao osnivač daje saglasnost na Statut Istorijskog arhiva.

Gradonačelnik daje saglasnost na akt kojim se utvrđuje broj i struktura zaposlenih.

Gradsko veće utvrđuje smernice za ostvarivanje programskih akata i prati sprovođenje poslovne politike Istorijskog arhiva i predlaže, odnosno preduzima mere kojima se obezbeđuju uslovi za njihovo nesmetano funkcionisanje.
Gradsko veće na predlog Gradonačelnika grada Sombora (u daljem tekstu: Gradonačelnik), donosi program investicionih aktivnosti u oblasti kulture.
Radi obezbeđivanja zaštite opšteg interesa u Istorijskom arhivu, Gradsko veće daje saglasnost na raspolaganje (pribavljanje i otuđenje) imovinom Arhiva, veće vrednosti koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa.
Gradsko veće daje prethodnu saglasnost na:
- odluku o kreditnom zaduživanju Istorijskog arhiva kod poslovnih banaka, fondova ili drugih finansijskih organizacija kojom se obezbeđuju sredstva za kapitalne ili tekuće investicije,
- ugovore o finansijskom, odnosno operativnom lizingu,
- pregovore, radnje i pravne poslove sa trećim licima kojima se Istorijski arhiv kreditno zadužuje, opterećuje imovinu Istorijskog arhiva ili koristi druga sredstva obezbeđivanja potraživanja.

Kolektivni ugovor kod poslodavca zaključuju ovlašćeni predstavnik Osnivača, reprezentativni sindikat i direktor.

Član 20

Obavezuje se Istorijski arhiv, da u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke usaglasi statut sa istom.

Član 21

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Sombora".

 

Samostalni članovi Odluke o prvim izmenama i dopunama
Odluke o osnivanju Istorijskog arhiva Sombor

("Sl. list Grada Sombora", br. 12/2011)

Član 6

Odredbe ove Odluke koje se odnose na postupak i uslove za imenovanje direktora, predsednika i članova Upravnog, odnosno Nadzornog odbora Istorijskog arhiva, primenjivaće se po prestanku mandata direktora, predsednika i članova Upravnog odnosno Nadzornog odbora Istorijskog arhiva, imenovanih u skladu sa odredbama ranije važećih akata.

Član 7

Istorijski arhiv je dužan da uskladi Statut sa ovom Odlukom u roku od mesec dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.

Član 8

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Sombora".