ODLUKAO ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA POŽAREVCA("Sl. glasnik grada Požarevca", br. 8/2011) |
Ovom Odlukom reguliše se organizacija i funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji grada Požarevca, dužnosti gradskih organa u zaštiti i spasavanju i izradi Procene ugroženosti i Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, obrazovanje štaba za vanredne situacije, postavljanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima, formiranje jedinice civilne zaštite opšte namene, određivanje osposobljenih pravnih lica za zaštitu i spasavanje, finansiranje i druga pitanja iz oblasti civilne zaštite.
Subjekti zaštite i spasavanja na teritoriji grada Požarevca su:
1. Skupština grada;
2. Gradonačelnik;
3. Gradsko veće;
4. Gradska uprava i njeni organi;
5. Osposobljena privredna društva i druga pravna lica značajna za zaštitu i spasavanje;
6. Građani i udruženja građana i druge organizacije.
U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji grada i odredbi Zakona o vanrednim situacijama, (u daljem tekstu: Zakon), Skupština grada Požarevca vrši sledeće poslove:
- donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada i obezbeđuje njeno sprovođenje u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja u Republici Srbiji,
- donosi plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji grada, u skladu sa Dugoročnim planom razvoja zaštite i spasavanja Republike Srbije,
- planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite na teritoriji grada,
- obrazuje Gradski štab za vanredne situacije,
- određuje osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje,
- razmatra visinu nastalih šteta od elementarnih nepogoda i dostavlja zahteve za pomoć od Vlade,
- razmatra izveštaje gradonačelnika o bitnim pitanjima za zaštitu i spasavanje i dr.
U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji grada i odredbi Zakona, Gradsko veće vrši sledeće poslove:
- Usvaja Procenu ugroženosti za teritoriju grada,
- Usvaja Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama,
- Obrazuje Komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda,
- Donosi odluke o naknadi štete nastale od elementarnih nepogoda,
- Prati realizaciju preventivnih mera zaštite,
- predlaže akta koja donosi skupština grada i dr.
U okviru svoje nadležnosti gradonačelnik grada, u sistemu zaštite i spasavanja obavlja sledeće poslove i zadatke:
- stara se o sprovođenju Zakona i drugih propisa iz oblasti zaštite i spasavanja;
- obavlja funkciju komandanta Gradskog štaba za vanredne situacije i rukovodi njegovim radom;
- u saradnji sa načelnikom štaba predlaže postavljenja ostalih članova štaba za vanredne situacije;
- donosi odluku o proglašenju vanredne situacije na teritoriji grada;
- rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene Zakonom i drugim propisima;
- usmerava i usklađuje rad Gradskih organa i pravnih lica čiji je grad osnivač u sprovođenju mera zaštite i spasavanja;
- predlaže Gradskom veću Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, na usvajanje;
- naređuje formiranje, opremanje i obuku jedinica civilne zaštite opšte namene,
- ostvaruje saradnju sa načelnikom upravnog okruga i okružnim štabom za vanredne situacije u cilju jedinstvenog i usklađenog delovanja u vanrednim situacijama;
- naređuje evakuaciju građana, pravnih lica i materijalnih dobara sa ugroženog područja i stara se o njihovom zbrinjavanju;
- stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, pravnih lica i materijalnih dobara u cilju uključenja istih u aktivnosti zaštite i spasavanja;
- odlučuje o organizovanju prevoza, smeštaja i ishrane pripadnika jedinica civilne zaštite opšte namene i građana koji učestvuju u zaštiti i spasavanju stanovništva i materijalnih dobara u gradu;
- odlučuje o uvođenju dežurstva u gradskim organima i drugim pravnim licima u vanrednoj situaciji;
- odlučuje o dodeli pomoći građanima koji su pretrpeli štete u vanrednim situacijama;
- ostvaruje saradnju sa susednim opštinama, Ministarstvom unutrašnjih poslova i Vojskom Srbije u cilju usklađivanja aktivnosti u vanrednim situacijama;
- razmatra i odlučuje o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti;
- izveštava Skupštinu grada o stanju na terenu i o preuzetim aktivnostima u vanrednoj situaciji.
Organi gradske uprave u okviru svoje nadležnosti u sistemu zaštite i spasavanja obavljaju sledeće poslove i zadatke:
- prate stanje u vezi sa zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama i preduzimaju mere za zaštitu i spasavanje;
- učestvuju u izradi Procene ugroženosti teritorije grada Požarevca;
- izrađuju pojedine delove Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
- učestvuju u pripremama i izvođenju privremenog pomeranja ili evakuacije stanovništva;
- učestvuju u pripremama i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva;
- staraju se oko obezbeđenja neophodnih sredstava za rad Gradskog štaba za vanredne situacije;
- vrše poslove urbanističkih mera zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti;
- nabavljaju i održavaju sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuju u izradi studija pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju grada;
- staraju se o obezbeđenju telekomunikacione i informacione podrške za potrebe zaštite i spasavanja;
- organizuju, razvijaju i vode ličnu i kolektivnu zaštitu;
- učestvuju u organizaciji, formiranju i opremanju jedinice civilne zaštite opšte namene;
- ostvaruju saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije;
- obavljaju i druge poslove zaštite i spasavanja.
Stručna služba za poslove zaštite i spasavanja grada
- Stručne, operativne, planske i organizacione poslove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za grad Požarevac vršiće Grupa za poslove odbrane i vanredne situacije, Gradske uprave grada Požarevca. Grupa za poslove odbrane i vanredne situacije vrši sledeće poslove:
- nosilac je aktivnosti na izradi Procene ugroženosti grada,
- nosilac je aktivnosti na izradi Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama,
- nosilac je aktivnosti na izradi Plana funkcionisanja civilne zaštite i sistema osmatranja i obaveštavanja (u sklopu Plana odbrane grada);
- obavlja poslove na formiranju, opremanju i obučavanju jedinice civilne zaštite opšte namene;
- prati opasnosti, obaveštava stanovništvo o opasnostima i preduzimaju druge preventivne mere za smanjenje rizika od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
- predlaže nabavku i održavanje sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuje u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju grada;
- organizuje, razvija i vodi ličnu i kolektivnu zaštitu;
- usklađuje planove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama sa susednim jedinicama lokalnih samouprava;
- ostvaruje neposrednu saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije;
- učestvuje u izradi plana mobilizacije i organizaciji izvršenja mobilizacije jedinice civilne zaštite opšte namene;
- obavlja stručno administrativne i tehničke poslove za potreba Štaba za vanredne situacije;
- vrši i druge poslove iz oblasti zaštite i spasavanja.
Gradski štab za vanredne situacije
Objedinjavanje, koordinaciju i rukovođenje snagama za zaštitu i spasavanje, jedinicama civilne zaštite koje formira grad i aktivnostima koje se preduzimaju u zaštiti i spasavanju ljudi i materijalnih dobara, kao i sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite u slučaju elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i drugih opasnosti na teritoriji grada Požarevca, sprovodi Gradski štab za vanredne situacije.
Gradski štab za vanredne situacije se formira na osnovu člana 33. Zakona i u skladu sa članom 8. Uredbe o sastavu i načinu rada štaba za vanredne situacije ("Sl. glasnik RS", broj 98/10) a nadležnost je definisana članom 34. i članom 35. Zakona.
Pored nadležnosti definisanih Zakonom, Gradski štab u slučaju vanredne situacije može narediti i sledeće mere:
- mobilizaciju jedinica civilne zaštite opšte namene, građana i materijalnih sredstava;
- angažovanje osposobljenih pravnih lica;
- uvođenje dežurstva pravnim licima;
- poseban režim obavljanja određenih komunalnih delatnosti;
- posebne mere i postupke higijensko-profilaktičkog karaktera;
- poseban režim saobraćaja ili zabranu saobraćaja lokalnim putevima;
- evakuaciju stanovništva;
- određivanje drugačijeg rasporeda radnog vremena;
- posebne prioritete u isporuci komunalnih i drugih proizvoda i pružanja usluga (vode, grejanje, gasa, električne energije, gradskog prevoza, železničkog i drumskog prevoza i sl.);
- privremenu zabranu pristupa i kretanja u pojedinim ugroženim područjima;
- privremenu zabranu korišćenja određenih pokretnih i nepokretnih stvari vlasnicima odnosno korisnicima;
- obezbeđenje obaveznog poštovanja naređenih mera od strane stanovništva i pravnih lica u organizovanju i sprovođenju evakuacije i drugih aktivnosti u zaštiti i spasavanju;
- korisnicima, odnosno vlasnicima stambenih zgrada, stanova, poslovnih prostorija i drugih zgrada da prime na privremeni smeštaj ugrožena lica iz ugroženog područja;
- i druge mere.
Za organizaciju i sprovođenje preventivnih mera zaštite i pokretanje početnih aktivnosti u slučaju pojave opasnosti po ljude i materijalna sredstava, formiraće se poverenici civilne zaštite i njihovi zamenici u sledećim naseljenim mestima, mesnim zajednicama i gradskoj opštini:
1. BERANJE postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
2. BARE postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
3. BATOVAC postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
4. BRADARAC postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
5. BRATINAC postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
6. BREŽANE postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
7. BUBUŠINAC postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
8. DRAGOVAC postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
9. DUBRAVICA postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
10. ŽIVICA postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
11. KASIDOL postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
12. DRMNO postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
13. KLIČEVAC postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
14. LUČICA postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
15. MALJUREVAC postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
16. NABRĐE postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
17. POLJANA postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
18. PRUGOVO postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
19. REČICA postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
20. TRNJANE postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
21. ĆIRIKOVAC postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
22. MZ "BRAĆA VUJOVIĆ" postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
23. MZ "BULEVAR" postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
24. MZ "BURJAN" postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
25. MZ "VASA PELAGIĆ" postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
26. MZ "GORNJA MALA" postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
27. MZ "ZABELA" postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
28. MZ "LJUBIČEVO" postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
29. MZ "PARK" postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
30. MZ "RADNA MALA" postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
31. MZ "SOPOT" postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
32. MZ "ĆEBA" postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
33. MZ "ČAČALICA" postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
34. GO KOSTOLAC postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
35. OSTROVO postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
36. PETKA postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
37. SELO KOSTOLAC postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
38. KLENOVNIK postaviće se, 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;
Poverenici i zamenici poverenika u naseljima preduzimaju neposredne mere za učešće građana u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite i lične, uzajamne i kolektivne zaštite i rukovode jedinicama civilne zaštite opšte namene.
Građani na ugroženim i nastradalim područjima dužni su da postupaju u skladu sa uputstvima poverenika, odnosno zamenika poverenika.
Predloge za imenovanje poverenika i zamenika poverenika, uradiće stručna služba za zaštitu i spasavanje u saradnji sa savetima mesnih zajednica. Imenovanje poverenika i zamenika poverenika izvršiće Gradski štab za vanredne situacije u roku od 60 dana od dana donošenja ove odluke.
Osposobljena pravna lica za zaštitu i spasavanje
U skladu sa članom 15. tačka 8. Zakona o vanrednim situacijama a za potrebe zaštite i spasavanja građana i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko tehnoloških nesreća i opasnosti na teritoriji grada Požarevca određuju se osposobljena privredna društva i druga pravna lica, i to:
Red. br. |
Naziv organizacije |
1 |
Opšta bolnica Požarevac |
2 |
Dom Zdravlja Požarevac |
4 |
Zavod za javno zdravlje Požarevac |
5 |
Crveni krst Požarevac |
6 |
TE-KO Kostolac |
7 |
Javno Preduzeće "Direkcija za izgradnju grada Požarevca" |
8 |
ED "Elektromorava" Požarevac |
9 |
DP "Vodoprivreda" Požarevac |
10 |
VHDP " Hidrogradnja i erozija" Požarevac |
11 |
JKP "Komunalne službe" Požarevac |
12 |
JKP "Vodovod i kanalizacija" Požarevac |
13 |
JP "Radio Požarevac" Požarevac |
14 |
"Preduzeće za puteve Požarevac" AD Požarevac |
15 |
PD"Autotransport" doo Kostolac |
16 |
"Veolija transport Litas" AD Požarevac |
17 |
Centar za socijalni rad, Požarevac |
18 |
"Poljoprivredno savetodavna i stručna služba" doo Požarevac |
19 |
Veterinarski specijalistički institut Požarevac |
20 |
Veterinarska stanica Požarevac |
21 |
Poljoprivredna škola sa domom učenika "Sonja Marinković", Požarevac |
22 |
PD "Kostolac usluge" doo Kostolac |
23 |
PD "RIO" doo Kostolac |
24 |
"Moping inžinjering" doo Požarevac |
25 |
PD "Gorionik" doo Požarevac |
26 |
"SAT TV communication" doo Požarevac |
Aktiviranje i upotrebu pravnih subjekata iz stava 2. ovog člana naređuje Gradski štab za vanredne situacije.
Ovlašćuje se Gradsko veće da sa pravnim licima iz stava 2. ovog člana sklopi ugovor kojim će se urediti međusobna prava i obaveze.
Sredstva za nadoknadu troškova nastalih učešćem pravnih lica iz stava 2. ovog člana u zaštiti i spasavanju u vanrednim situacijama obezbeđuje se iz budžeta grada.
Jedinice civilne zaštite opšte namene
Jedinice civilne zaštite opšte namene osposobljavaju se za izvršavanje obimnih i manje složenih zadataka iz oblasti zaštite i spasavanja kao što su lokalizovanje i gašenje početnih i manjih požara i šumskih požara, učešće u zaštiti od poplava, ukazivanje prve pomoći, za održavanje reda, zatim učešće u zbrinjavanju ugroženog stanovništva, pomoć u asanaciji terena i druge aktivnosti po proceni Gradskog štaba za vanredne situacije.
U gradu Požarevcu formiraće se dve jedinica civilne zaštite opšte namene sa ukupno 56 obveznika civilne zaštite.
Popunu, opremanje i obuku jedinica civilne zaštite opšte namene izvršiće nadležni organ Gradske uprave.
Koordinaciju poslova iz stava 3. Ovog člana, vršiće Gradsko veće.
PROCENA UGROŽENOSTI PLAN ZAŠTITE I SPASAVANJA U VANREDNIM SITUACIJAMA PLAN FUNKCIONISANJA CIVILNE ZAŠTITE
Nosilac izrade Procene ugroženosti grada Požarevca od elementarnih nepogoda i drugih nesreća je stručna služba za zaštitu i spasavanje, koja će u saradnji sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije i drugim organizacionim jedinicama gradske uprave, u skladu sa Zakonom, Metodologijom za izradu Procene ugroženosti i planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, (koja treba da se donese, ne čekajući izvod iz Nacionalne procene), sačiniti Procenu.
Gradski štab za vanredne situacije će razmotriti Procenu ugroženosti i dostaviti je Gradskom veću na usvajanje.
Nosilac izrade Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za grad je stručna služba za zaštitu i spasavanje, koji će u saradnji sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije i drugim organizacionim jedinicama gradske uprave, u skladu sa Zakonom, Metodologijom za izradu Procene ugroženosti i planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, sačiniti Plan.
Gradski štab za vanredne situacije će razmotriti Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama grada Požarevca i dostaviti ga Gradskom veću na usvajanje.
Nosilac izrade Plana funkcionisanja sistema civilne zaštite kao sastavnog dela Plana odbrane grada je stručna služba za zaštitu i spasavanje, koja će u saradnji sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije i drugim organizacionim jedinicama gradske uprave, u skladu sa Uputstvom o metodologiji za izradu planova odbrane i potrebnim izvodom iz Plana odbrane Republike, sačiniti Plan.
Lična i kolektivna zaštita na teritoriji grada organizovati po mestu rada i mestu stanovanja.
Građani i vlasnici stambenih zgrada, odnosno kuća, dužni su da za potrebe lične zaštite i spasavanja i zaštite i spasavanja porodičnog domaćinstva, kao i imovine, nabave i drže u ispravnom stanju sredstva i opremu kao što je predviđeno Uredbom o obaveznim sredstvima i opremi za ličnu i kolektivnu zaštitu od elementarnih nepogoda i drugih nesreća.
Obavezuje se stručna služba za zaštitu i spasavanje da u saradnji sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije, pripremi uputstva i druge publikacije kojima će se vršiti edukacija stanovništva o postupcima u mogućoj ili nastaloj opasnosti. Poseban akcenat dati edukaciji stanovništva o reagovanju u zemljotresu, poplavama i požaru.
U realizaciji aktivnosti navedenih u stavu 3. ovog člana uključiti poverenike civilne zaštite.
Iz budžeta grada Požarevca i iz sredstva Fonda za vanredne situacije, za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko tehnoloških nesreća i opasnosti, finansiraće se sledeće:
- organizovanje, opremanje i obučavanje Gradskog štaba za vanredne situacije;
- organizovanje, opremanje i obučavanje jedinice civilne zaštite opšte namene;
- troškovi angažovanja osposobljenih pravnih lica u skladu sa ugovorom za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja;
- izgradnja sistema za uzbunjivanje na svojoj teritoriji;
- nabavka, održavanje, smeštaj, čuvanje i osiguranje posebne opreme za gradske jedinice civilne zaštite opšte namene;
- izgradnja, adaptacija, održavanje, opremanje, osiguranje i čuvanje objekata za potrebe civilne zaštite;
- obuka iz oblasti civilne zaštite koju organizuje grad;
- organizacija i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite iz delokruga grada;
- saniranje šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom, u skladu sa materijalnim mogućnostima;
- i druge poslove civilne zaštite koji su određeni pozitivnim propisima.
Za naročite uspehe u organizovanju i sprovođenju zadataka civilne zaštite i drugih poslova zaštite i spasavanja, u privrednim društvima i drugim pravnim licima, službama i organima gradske uprave, štaba za vanredne situacije, jedinicama civilne zaštite, poverenicima civilne zaštite, zamenicima poverenika i drugim pripadnicima i zaslužnim pojedincima na teritoriji grada Požarevca dodeljuju se priznanja i nagrade.
Priznanja i nagrade će se uručivati na dan grada i na Svetski dan civilne zaštite 1. mart.
Obavezuje se Gradsko veće da bliže uredi vrstu nagrada i priznanja kao i kriterijume za njihovu dodelu.
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Požarevca".