PROGRAMFONDA ZA RAZVOJ REPUBLIKE SRBIJE ZA 2012. GODINU("Sl. glasnik RS", br. 8/2012) |
U 2012. godini, Fond za razvoj Republike Srbije će usmeriti svoju aktivnost na ostvarenje sledećih ciljeva:
- podsticanje ravnomernog regionalnog razvoja, uključujući i razvoj nedovoljno razvijenih područja;
- podsticanje poslovanja pravnih lica i preduzetnika u Republici Srbiji;
- podsticanje konkurentnosti i likvidnosti privrede Republike Srbije;
- podsticanje zapošljavanja;
- podsticanje proizvodnje robe namenjene izvozu,
- podsticanje razvoja infrastrukture.
Pravo na korišćenje sredstava Fonda imaće privredni subjekti na području Republike Srbije, koji dostave finansijske izveštaje za prethodne dve godine, u kojima nije iskazan gubitak i to:
- privredni subjekti koji su u većinskom privatnom ili državnom vlasništvu, osim javnih preduzeća;
- privredni subjekti koji imaju učešće društvenog kapitala manje od 40%.
Krediti i garancije Fonda se mogu koristiti za kreditiranje, odnosno za obezbeđivanje potraživanja svih privrednih grana, osim za:
- Proizvodnju i prodaju oružja i vojne opreme;
- Organizovanje igara na sreću, lutrija i sličnih delatnosti;
- Proizvodnju i promet bilo kog proizvoda ili aktivnosti, koje se prema domaćim propisima ili međunarodnim konvencijama i sporazumima, smatraju zabranjenim.
Fond ne može po zahtevu jednog podnosioca odobravati i kredit i garanciju, ako se i kredit i garancija odnose na isti pravni posao.
1. Prioritet u korišćenju sredstava imaju:
- programi koji obezbeđuju otvaranje novih radnih mesta,
- programi koji podstiču proizvodnju za izvoz,
- programi koji obezbeđuju viši nivo projektovane rentabilnosti, odnosno veće ekonomske efekte po jedinici uloženih sredstava i brži povraćaj uloženih sredstava,
- investicioni programi iz oblasti industrije; prerađivački kapaciteti iz oblasti poljoprivrede; programi primarne poljoprivredne proizvodnje i prerade za domaće i inostrano tržište podnetih od strane pravnih lica; investicioni programi iz sektora usluga,
- programi koji obezbeđuju primenu inovacione tehnologije,
- programi koji obezbeđuju veću energetsku efikasnost,
- programi koji pod ostalim jednakim uslovima imaju veće učešće sopstvenih sredstava u strukturi finansiranja u odnosu na sredstva Fonda,
- programi malih preduzetnika, zanatskih radnji i ženskog preduzetništva, koji će angažovanjem kreditnih sredstava Fonda ostvarivati viši rast godišnjeg prihoda i obezbediti veći broj novozaposlenih radnika.
2. Kriterijumi za ocenu investicionih programa
Visinu kredita i iznos garancija Fonda određuju sledeći elementi:
a) Ocena finansijskog stanja i kreditne sposobnosti investitora:
- profitabilnost,
- finansijska stabilnost,
- tokovi gotovine,
- pokazatelji likvidnosti,
- neto obrtni fond,
- pokazatelji zaduženosti,
- pokazatelji ekonomičnosti,
- pokazatelji rentabilnosti,
- prethodna poslovna saradnja sa Fondom,
- uredna kreditna istorija u saradnji sa Fondom i poslovnim bankama.
b) Ekonomska ocena projekta:
- likvidnost projekta,
- opšta stopa prinosa,
- neto sadašnja vrednost,
- interna stopa rentabilnosti,
- vreme povraćaja ulaganja,
- projektovani prihod, rashod, neto dobit.
v) Ocena instrumenata obezbeđenja:
- validnost instrumenata obezbeđenja,
- vrednost instrumenata obezbeđenja.
Odstupanje od navedenih kriterijuma moguće je u opravdanim slučajevima gde postoji poseban interes Republike Srbije koji je utvrđen zaključkom Vlade.
Radi ostvarenja ciljeva postavljenih ovim Programom, potrebna sredstva će se obezbediti naplatom anuiteta po dospelim dugoročnim kreditima, naplatom kratkoročnih kredita, prodajom društvenog kapitala, prodajom hartija od vrednosti i iz drugih izvora sredstva Fonda, kao i pomoću kreditnih linija banaka i drugih finansijskih institucija.
Finansijski plan za 2012. godinu (plan priliva i odliva sredstava), prikazan je u narednim tabelama:
1. Planirani priliv sredstava po izvorima u 2012. godini:
Izvori |
Iznos u din. |
% učešća |
Naplata dospelih kredita |
12.678.550.000,00 |
93,58 |
Prodaja obveznica stare dev. šted. |
160.000.000,00 |
1.18 |
Prodaja društv. kapitala, ostatka stečajne mase, otkupa stanova, i dr. |
10.000.000,00 |
0.07 |
Ostalo (naplaćena otpisana potraž.) |
700.000.000,00 |
5.17 |
Ukupna sredstva: |
13.548.550.000,00 |
100,00 |
Napomena: Naplatom dospelih kredita nije obuhvaćena planirana naplata kredita odobrenih iz budžetskih izvora na osnovu Programa za podsticanje ravnomernog regionalnog razvoja. Iznosi dobijeni naplatom kredita odobrenih po navedenom programu mogu predstavljati dodatne izvore za finansiranje programa Vlade Republike Srbije za identične namene.
2. Planirani odliv i raspored sredstava u 2012. godini:
|
Iznos u dinarima |
% učešća |
UKUPNA SREDSTVA (1+2) |
13.548.550.000,00 |
100,00 |
1. UKUPNI PLASMANI |
13.055.000.000,00 |
96,36 |
Dugoročni krediti pravnih lica |
10.000.000.000,00 |
73,80 |
Kreditiranje SZR i preduzetnika |
1.055.000.000,00 |
7,79 |
Kratkoročni krediti privredi |
1.000.000.000,00 |
7,38 |
Start-up krediti, kreditiranje starih zanata i ženskog preduzetništva |
1.000.000.000,00 |
7,38 |
A. Start-up krediti |
700.000.000,00 |
5,17 |
B. Kreditiranje starih umetničkih zanata |
100.000.000,00 |
0,74 |
C. Kreditiranje ženskog preduzetništva |
200.000.000,00 |
1,47 |
2. Finansiranje red. delatnosti Fonda |
493.550.000,00 |
3,64 |
Nabavka osnovnih sredstava |
140.000.000,00 |
1,03 |
Komunalne usluge |
20.500.000,00 |
0,15 |
Bruto zarada zaposlenih i naknade |
231.000.000,00 |
1,70 |
Troškovi poslovanja |
102.050.000,00 |
0,75 |
Pored navedenih plasmana Fonda, raspoloživa suma za izdavanje garancija iznosi do 3.000.000.000,00 dinara.
Finansijskim planom za 2012. godinu definisani su plasmani na bazi očekivanih priliva u ukupnom iznosu od 13.055.000.000,00 dinara, koji sa troškovima finansiranja redovne delatnosti daju iznos od 13.548.550.000,00 dinara.
Finansijskim planom za 2012. godinu nisu obuhvaćeni programi koje će Fond realizovati iz sredstava budžeta Republike Srbije, kao i komisioni poslovi - poslovi koje Fond obavlja u svoje ime a za račun nadležnih ministarstava.
III USLOVI ZA KORIŠĆENJE SREDSTAVA FONDA
Investicioni krediti će se odobravati sa rokom otplate do 5 godina i odloženim rokom otplate do jedne godine. Kamatna stopa je:
- 2,8% na godišnjem nivou ukoliko je sredstvo obezbeđenja garancija/avalirana menica poslovne banke, a u ostalim slučajevima 4,5% na godišnjem nivou, uz primenu valutne klauzule. Otplata kredita vršiće se u tromesečnim anuitetima. Valutna klauzula podrazumeva utvrđivanje duga u evrima na dan puštanja kredita u tečaj i preračunavanje duga u dinarsku protivvrednost po srednjem kursu na dan dospeća, s tim da nominalna visina duga ne može biti niža od nominalnog iznosa puštenog kredita.
- U slučaju prevremene otplate kredita, korisnik je dužan da podnese zahtev u pisanoj formi. Korisnik izmiruje ostatak glavnog duga sa pripadajućim kamatama i drugim troškovima, u visini obračunatoj prema vrednosti srednjeg kursa NBS na dan konačne otplate kredita. Vrednost srednjeg kursa NBS na osnovu koga se vrši obračun, ne može biti niža od srednjeg kursa NBS koji je važio na dan početka korišćenja sredstava.
- Krediti za trajna obrtna sredstva će se odobravati sa rokom otplate do 2 godine i odloženim rokom otplate do devet meseci. Kamatna stopa je 3% na godišnjem nivou ukoliko je sredstvo obezbeđenja garancija/avalirana menica poslovne banke, a u ostalim slučajevima 4,5% na godišnjem nivou.
- Krediti za preduzetnike će se odobravati sa rokom otplate do 4 godine i odloženim rokom do jedne godine.
- Za izdate garancije privrednim subjektima Fond će naplaćivati proviziju u visini od 2% godišnje od iznosa garancije. Ukoliko je garancija izdata kao obezbeđenje potraživanja sa valutnom klauzulom za obračun provizije primeniće se valutna klauzula. Iznos garancije će se smanjivati srazmerno iznosu otplaćenih obaveza od strane nalogodavca.
- Izdavanje garancije prema finansijskim institucijama, za investicione kredite odobravaće se sa rokom trajanja do 6 godina, a za trajna obrtna sredstva sa rokom trajanja do 3 godine.
- Fond može, na zahtev korisnika kredita, odobriti reprogram kredita u tečaju, u skladu sa uslovima i kriterijumima koji će biti definisani Odlukom Upravnog odbora., kao i odlaganje dospelog duga u okviru amortizacionog plana konkretnog kredita.
- U slučaju neizvršavanja ugovornih obaveza (osim docnje u otplati), Fond može obračunavati i naplaćivati posebnu naknadu u visini od 1% na godišnjem nivou od iznosa odobrenog kredita/izdate garancije.
- U slučaju izmene ugovorenih uslova korišćenja kredita izvršenih na zahtev Klijenta, Fond može obračunavati i naplaćivati posebnu naknadu u vrednosti 1% od visine dugovanog iznosa kredita/ garancije u momentu izmene uslova.
Instrumenti obezbeđenja urednog vraćanja kredita i izmirenja obaveza po izdatim garancijama su:
- garancija ili avalirane menice poslovne banke;
- menica i menično ovlašćenje dužnika;
- menica i menično ovlašćenje jemca/pristupioca dugu (ukoliko postoji jemstvo/ pristupanje dugu drugog privrednog subjekta);
- menica i menično ovlašćenje osnivača/akcionara dužnika;
- hipoteka prvog reda na nepokretnostima; u odnosu na tržišnu vrednost hipotekovane nepokretnosti, zavisno od vrste te nepokretnosti, visina odobrenog kredita može iznositi:
1) do 80% tržišne vrednosti stambenog prostora (stanovi i porodične kuće);
2) do 70% tržišne vrednosti poslovnih zgrada i poslovnog prostora (kancelarije, upravne zgrade, ugostiteljski i trgovački objekti, hladnjače, benzinske pumpe i sl.);
3) do 50% tržišne vrednosti proizvodnih i industrijskih objekata, (hala, magacina, mlinova, silosa, garaža, pomoćnih objekata i sl.);
4) do 70% tržišne vrednosti građevinskog zemljišta;
- zaloga na proizvodnoj opremi u odnosu na čiju tržišnu vrednost visina odobrenog kredita može iznositi:
1) do 70% tržišne vrednosti nove opreme
2) do 50% tržišne vrednosti opreme starije od dve godine;
- zaloga na akcijama privrednog društva, koje se kontinuirano kotiraju na Beogradskoj berzi, u odnosu na čiju tržišnu vrednost visina odobrenog kredita može iznositi do 40% tržišne vrednosti, s tim da nominalna vrednost akcija koje se zalažu mora biti jednaka ili veća od iznosa potraživanja Fonda;
- zaloga na obveznicama stare devizne štednje u odnosu na čiju tržišnu vrednost visina odobrenog kredita može iznositi do 90% tržišne vrednosti obveznica u momentu zalaganja;
- cesija potraživanja državnih institucija i privrednih društava, ukoliko iznos potraživanja pokriva celokupan iznos potraživanja Fonda.
Fond prihvata kao predračunsku vrednost ulaganja samo nova ulaganja. Pod novim ulaganjima, koja se mogu kreditirati smatraju se i ona ulaganja koja su realizovana do šest meseci pre datuma podnošenja zahteva za kredit; korisnik kredita je obavezan da dostavi adekvatan dokaz o visini i periodu takvih ulaganja.
Minimalni iznos kredita/garancije, za pravna lica, ne može biti manji od 2.000.000,00 dinara; maksimalni godišnji iznos ukupno odobrenih kredita/garancija povezanim licima ne može biti veći od:
- 100.000.000,00 dinara za mala privredna društva;
- 200.000.000,00 dinara za srednja privredna društva;
- 300.000.000,00 dinara za velika privredna društva.
Izuzetno, ukoliko Vlada odluči svojim aktom, da je određenim privrednim društvima koja imaju poseban značaj za Republiku Srbiju, potrebno odobriti kredite/garancije u iznosima iznad visine navedene u prethodnom stavu, u tom slučaju maksimalan iznos odobrenog kredita/garancije je 1.000.000.000,00 dinara.
Pojam povezanih lica obuhvata lica povezana na način definisan Zakonom o bankama i Zakonom o privrednim društvima, kumulativno.
Kratkoročni krediti za podsticanje konkurentnosti i likvidnosti domaće privrede biće odobravani privrednim subjektima sa rokom otplate od tri do dvanaest meseci, sa kamatnom stopom od 3% na godišnjem nivou, uz primenu valutne klauzule, po srednjem kursu NBS na dan uplate. Iznos vraćenog kredita ne može biti manji od nominalnog iznosa dodeljenog kredita.
Instrumenti obezbeđenja kredita su sopstvene menice sa avalom poslovne banke ili garancija poslovne banke i sopstvene menice korisnika kredita.
Krediti/garancije za finansiranje preduzetnika odobravaće se na osnovu zahteva u kojima posebno moraju biti istaknuti ekonomski i tržišni aspekt programa i finansijski pokazatelji poslovnog plana.
Maksimalni iznos kredita/garancija za preduzetnike iznosi 5.000.000,00 dinara, a minimalni 500.000,00 dinara.
Za odobravanje kredita kamatna stopa je 2% na godišnjem nivou ukoliko je sredstvo obezbeđenja garancija/avalirana menica poslovne banke, a u ostalim slučajevima 3,5% na godišnjem nivou, uz primenu valutne klauzule.
Za izdate garancije preduzetnicima Fond će naplaćivati proviziju u visini od 2% godišnje od iznosa garancije. Ukoliko je garancija izdata kao obezbeđenje potraživanja sa valutnom klauzulom za obračun provizije primeniće se valutna klauzula. Iznos garancije će se smanjivati srazmerno iznosu otplaćenih obaveza od strane nalogodavca.
Svi instrumenti obezbeđenja koji su dati za dugoročne kredite primenjivaće se i za preduzetnike.
Start-up krediti, kreditiranje starih umetničkih zanata i ženskog preduzetništva
Start-up krediti, kreditiranje starih umetničkih zanata i žensko preduzetništvo finansiraće se iz naplate ranije odobrenih kredita, do ukupnog iznosa 1.000.000.000,00 dinara i to:
- za start-up kredite do iznosa 700.000.000,00 dinara;
- za kreditiranje starih zanata do iznosa 100.000.000,00 dinara;
- za žensko preduzetništvo do iznosa 200.000.000,00 dinara.
Pravo na korišćenje sredstava za start-up kredite imaće preduzetnici i pravna lica na području Republike Srbije koji su registrovani u Agenciji za privredne registre počev od 1. januara 2011. godine.
Visina kredita za preduzetnike odobravaće se u iznosu od 500.000,00 dinara do 1.500.000,00 dinara; sa kamatnom stopom od 3% na godišnjem nivou; uz primenu valutne klauzule; rokom otplate do 5 godina u okviru kojeg je period počeka od dvanaest meseci. Otplata kredita vršiće se u tromesečnim anuitetima. Instrumenti obezbeđenja su ugovorno jemstvo ili pristupanje dugu od strane pravnog lica, fizičkog lica ili preduzetnika, Instrumenti obezbeđenja su hipoteka prvog reda na nepokretnostima ili zemljištu u privatnom vlasništvu. Hipotekom na poljoprivrednom i šumskom zemljištu može se obezbediti samo deo kredita do maksimalnog iznosa 500.000,00 dinara dok se deo kredita iznad tog iznosa mora obezbediti drugim instrumentima, uključujući i hipoteku na objektima i gradskom građevinskom zemljištu čija tržišna vrednost obezbeđuje povraćaj kredita uvećanog za pripadajuću kamatu, i sopstvena menica korisnika kredita.
Krediti pravnim licima odobravaće se u iznosu od 500.000,00 dinara do 4.000.000,00 dinara, sa kamatnom stopom od 3% na godišnjem nivou uz primenu valutne klauzule i sa rokom otplate do 5 godina u okviru kojeg je i period počeka od 12 meseci. Otplata kredita vršiće se u tromesečnim anuitetima. Instrumenti obezbeđenja su hipoteka prvog reda na nepokretnostima ili zemljištu u privatnom vlasništvu. Hipotekom na poljoprivrednom i šumskom zemljištu može se obezbediti samo deo kredita do maksimalnog iznosa 500.000,00 dinara dok se deo kredita iznad tog iznosa mora obezbediti drugim instrumentima, uključujući i hipoteku na objektima i gradskom građevinskom zemljištu čija tržišna vrednost obezbeđuje povraćaj kredita uvećanog za pripadajuću kamatu; ugovorno jemstvo ili pristupanje dugu od strane pravnog lica. Korisnik je obavezan da uz bilo koji od navedenih instrumenata obezbeđenja dostavi i sopstvene menice.
Kreditiranje starih umetničkih zanata
Korisnici kredita za finansiranje starih umetničkih zanata su preduzetnici i pravna lica za koje Ministarstvo za ekonomiju i regionalni razvoj izdaje poseban sertifikat. Krediti se odobravaju u visini od 500.000,00 dinara do 2.000.000,00 dinara, sa kamatnom stopom od 1% na godišnjem nivou, uz primenu valutne klauzule. Rok otplate kredita je do 5 godina u okviru kojeg je i period počeka od dvanaest meseci.
Imajući u vidu specifičnu delatnost koju obavljaju, ova vrsta kredita se može odobravati i za trajna obrtna sredstva; u tom slučaju rok otplate kredita je 2 godine uz period počeka od devet meseci.
Otplata kredita vršiće se u tromesečnim anuitetima. Instrumenti obezbeđenja su hipoteka prvog reda na nepokretnostima, zaloga na novoj opremi ukoliko se kreditira kupovina nove opreme, ili zaloga na postojećoj stvari; ugovorno jemstvo pravnog ili fizičkog lica. Korisnik je obavezan da uz bilo koji od navedenih instrumenata obezbeđenja dostavi i sopstvene menice.
Kreditiranje ženskog preduzetništva
Za podsticaj i razvoj ženskog preduzetništva (gde su osnivači žene koje i upravljaju svojim biznisom) odobravaće se krediti u visini od 500.000,00 do 5.000.000,00 dinara.
Krediti se odobravaju sa kamatnom stopom od 2% na godišnjem nivou ukoliko je sredstvo obezbeđenja garancija/avalirana menica poslovne banke, a u ostalim slučajevima sa kamatnom stopom od 3% na godišnjem nivou, uz primenu valutne klauzule; rokom otplate kredita do 5 godina u okviru kojeg je period počeka od dvanaest meseci.
Za ovu vrstu ulaganja, važe opšti uslovi u pogledu instrumenta obezbeđenja urednog vraćanja kredita i izmirenja obaveza navedeni u ovom Programu u odeljku III.
Dodatni uslovi za korišćenje start-up kredita, kreditiranje starih umetničkih zanata i kreditiranje ženskog preduzetništva mogu biti posebno regulisani i, u tom slučaju moraju biti, objavljeni na sajtu Fonda.
IV PROCEDURE ZA ODOBRAVANJE KREDITA
Zahtevi za odobrenje kredita/garancija se primaju ukoliko sadrže svu potrebnu dokumentaciju koja je navedena u "Sadržaju potrebne dokumentacije uz zahtev za odobrenje kredita/garancija". Zahtev može podneti zastupnik privrednog subjekta ili lice sa urednim ovlašćenjem od strane zastupnika privrednog subjekta.
Nakon prijema zahteva predmet se zavodi i prosleđuje nadležnim sektorima/filijalama. Nakon obrade, Kreditni odbor daje saglasnost na konačan predlog za odobrenje/odbijanje zahteva za kredit/garanciju, koji se dostavlja Komisiji Upravnog odbora i Upravnom odboru Fonda.
Konačnu odluku o odobrenju/odbijanju zahteva za kredit/garanciju donosi Upravni odbor Fonda, a na osnovu predloga Komisije Upravnog odbora Fonda.
Fond će pre svake redovne sednice Upravnog odbora odrediti datum završetka prijema zahteva (najkasnije 8 radnih dana pre dana planiranog za sednicu Komisije Upravnog odbora Fonda), koji će biti razmatrani na toj sednici Upravnog odbora, a svi zahtevi koji budu primljeni nakon navedenog roka biće razmatrani na narednoj sednici Upravnog odbora.
Sprovođenje ovog programa nadzire Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja.
Fond će o sprovođenju Programa kvartalno izveštavati Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja, a Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja izveštavaće Vladu.
Ovaj program se, po dobijanju saglasnosti Vlade, objavljuje u "Službenom glasniku Republike Srbije" i na sajtu Fonda, a primenjuje se od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".