PRAVILNIKO NAČINU I KRITERIJUMIMA ZA SPROVOĐENJE MERA AKTIVNE POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA("Sl. glasnik RS", br. 12/2012) |
OSNOVNE ODREDBE
Pravilnikom o načinu i kriterijumima za sprovođenje mera aktivne politike zapošljavanja bliže se uređuju način i kriterijumi za sprovođenje mera aktivne politike zapošljavanja od strane Nacionalne službe za zapošljavanje (u daljem tekstu: Nacionalna služba), u skladu sa zakonom i Nacionalnim akcionim planom zapošljavanja (u daljem tekstu: Akcioni plan).
Nacionalna služba sprovodi aktivnu politiku zapošljavanja, koja predstavlja sistem planova, programa i mera usmerenih ka povećanju zaposlenosti i smanjenju nezaposlenosti, utvrđenih u skladu sa zakonom, Akcionim planom i drugim propisima.
Nacionalna služba može sprovoditi i mere aktivne politike zapošljavanja putem projektnih aktivnosti koje se realizuju u saradnji sa domaćim i međunarodnim organizacijama i institucijama.
Mere aktivne politike zapošljavanja bliže uređene ovim pravilnikom koje sprovodi Nacionalna služba su:
- posredovanje u zapošljavanju lica koja traže zaposlenje;
- profesionalna orijentacija i savetovanje o planiranju karijere;
- subvencije za zapošljavanje;
- podrška samozapošljavanju;
- dodatno obrazovanje i obuka;
- podsticaji za korisnike novčane naknade;
- javni radovi;
- mere aktivne politike zapošljavanja osoba sa invaliditetom i
- druge mere usmerene ka zapošljavanju i povećanju zapošljivosti lica koja traže zaposlenje.
Ovim pravilnikom bliže se uređuje i isplata novčane naknade u jednokratnom iznosu.
Korisnici mera aktivne politike zapošljavanja koje sprovodi Nacionalna služba su lica koja traže zaposlenje i poslodavci (u daljem tekstu: korisnici).
NAČIN SPROVOĐENJA MERA AKTIVNE POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA
1. Način finansiranja mera aktivne politike zapošljavanja
Sredstva namenjena za sprovođenje programa i mera aktivne politike zapošljavanja iz budžeta Republike raspoređuju se organizacionim jedinicama Nacionalne službe - filijalama, u zavisnosti od stepena razvijenosti gradova i opština i uslova za zapošljavanje teže zapošljivih kategorija nezaposlenih lica, na godišnjem nivou, odlukom Upravnog odbora Nacionalne službe.
Upravni odbor odlučuje i o visini sredstava za realizaciju pojedinih mera aktivne politike zapošljavanja, ukoliko visina sredstava nije prethodno propisana.
Sredstva namenjena za sprovođenje mera aktivne politike zapošljavanja, na osnovu odluke o učešću u finansiranju programa ili mera utvrđenih lokalnim akcionim planom zapošljavanja, realizuju se na osnovu sporazuma koji zaključuju Nacionalna služba i organ teritorijalne autonomije, odnosno jedinica lokalne samouprave.
Sporazumom iz stava 1. ovog člana, bliže se reguliše: raspisivanje i objavljivanje javnog poziva, prijem i postupanje po podnetom zahtevu, donošenje odluke o dodeli sredstava, zaključivanje ugovora sa korisnicima sredstava, uplata sredstava korisnicima, kontrola realizacije programa ili mera i druga pitanja od značaja za realizaciju programa ili mera aktivne politike zapošljavanja.
Mere aktivne politike zapošljavanja realizuju se u skladu sa pravilima o dodeli državne pomoći male vrednosti (de minimis državna pomoć).
Državna pomoć male vrednosti (de minimis državna pomoć) dodeljuje se pojedinačnom privrednom subjektu do iznosa određenog propisima o državnoj pomoći, pri realizaciji programa i mera aktivne politike zapošljavanja, i to:
- subvencije za zapošljavanje: subvencije za otvaranje novih radnih mesta i subvencija za zapošljavanje na upražnjenim radnim mestima,
- subvencija za samozapošljavanje,
- učešće u finansiranju programa pripravnika,
- učešće u programu sticanja praktičnih znanja,
- učešće u finansiranju programa obuka na zahtev poslodavca i
- subvencija za zapošljavanje lica koja se teže zapošljavaju.
Subvencija zarade za zapošljavanje osoba sa invaliditetom i refundacija dodatnih troškova za zapošljavanje osoba sa invaliditetom dodeljuje se primenom pravila o horizontalnoj državnoj pomoći.
Za iste opravdane troškove primenjuje se najpovoljnija visina državne pomoći utvrđena propisima kojima se reguliše kontrola i dodela državne pomoći, koja predstavlja gornju granicu do koje je dozvoljeno dodeliti ukupan iznos državne pomoći, bez obzira da li se državna pomoć dodeljuje po osnovu jedne ili u kombinaciji više državnih pomoći, kao i da li državnu pomoć dodeljuje Republika Srbija, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave.
2. Sprovođenje mera aktivne politike zapošljavanja
Radi sprovođenja mera aktivne politike zapošljavanja direktor Nacionalne službe donosi odluku o raspisivanju i sadržini javnog poziva/konkursa pojedinačno za svaku meru ili program.
Javni poziv/konkurs iz stava 1. ovog člana sadrži: podatke o nazivu organizacije koja raspisuje javni poziv/konkurs, opis programa ili mere koja je predmet javnog poziva/konkursa, visinu iznosa sredstava i dužinu trajanja mere ili programa, uslove za učestvovanje, dokaze koji moraju biti priloženi uz zahtev/prijavu za učešće, informaciju o pravima i obavezama korisnika, rok i mesto podnošenja zahteva/prijave za dodelu sredstava, rok za donošenje odluke o dodeli sredstava i vrstu sredstva obezbeđenja i, po potrebi druge elemente potrebne za realizaciju mera aktivne politike zapošljavanja.
Odluku o odobravanju sredstava po merama aktivne politike zapošljavanja korisniku donosi direktor Nacionalne službe, odnosno direktor filijale Nacionalne službe, po ovlašćenju direktora Nacionalne službe.
Odluka o odobravanju sredstava donosi se na osnovu prethodne provere ispunjenosti uslova i priloženih dokaza propisanih ovim pravilnikom i javnim pozivom/konkursom, na osnovu podnetog zahteva korisnika.
Direktor Nacionalne službe, odnosno direktor filijale Nacionalne službe po ovlašćenju direktora Nacionalne službe, na osnovu donete odluke o odobravanju sredstava, zaključuje ugovor sa korisnikom kojim se uređuju međusobna prava i obaveze.
Ugovorom iz stava 1. ovog člana definišu se prava, obaveze i odgovornosti ugovornih strana, rokovi za izvršenje pojedinih obaveza, raskid, mogućnost preuzimanja obaveza od strane drugog poslodavca i drugi elementi za realizaciju mere aktivne politike zapošljavanja.
Pri zaključivanju ugovora iz stava 1. ovog člana, korisnik je dužan da Nacionalnoj službi, pored odgovarajuće dokumentacije utvrđene javnim pozivom/konkursom, dostavi i sredstvo obezbeđenja za realizaciju mere aktivne politike zapošljavanja, osim za program osposobljavanja za samostalan rad u struci, program osposobljavanja za sticanje praktičnih znanja i program obuka na zahtev poslodavca kada se isplata sredstava poslodavcu realizuje po isteku perioda ugovorne obaveze, subvencije zarade za osobe sa invaliditetom bez radnog iskustva, refundacija troškova zarade za radnog asistenta i za program sticanja praktičnih znanja.
U slučaju neispunjenja ugovornih obaveza utvrđenih ugovorom iz člana 11. ovog pravilnika korisnik sredstava koji je postao dužnik je u obavezi da vrati celokupan iznos sredstava isplaćenih u skladu sa ugovorom, sa zakonskom zateznom kamatom.
U slučaju delimičnog ispunjenja obaveza iz ugovora, dužnik je u obavezi da vrati srazmerni iznos isplaćenih sredstava, sa zakonskom zateznom kamatom za neispunjeni deo obaveze.
Srazmerni iznos isplaćenih sredstava, koji je dužnik u obavezi da vrati za neispunjeni deo obaveze po ugovorima, utvrđuje se tako što se od ukupno isplaćenih sredstava oduzme iznos u visini mesečnog iznosa isplaćenih sredstava pomnožen sa brojem meseci u kojima je dužnik ispunio ugovornu obavezu.
Visina mesečnog iznosa sredstava utvrđuje se tako što se ukupno isplaćeni iznos sredstava podeli sa brojem meseci utvrđenog trajanja ugovorne obaveze.
Broj meseci iz stava 4. ovog člana utvrđuje se i iskazuje uvek celim, odnosno okruglim brojem.
Na dospela potraživanja Nacionalne službe, prema dužniku koji potpuno ili delimično nije ispunio ugovorne obaveze, zakonska zatezna kamata počinje da teče od datuma prenosa sredstava od strane Nacionalne službe.
Zakonska zatezna kamata se ne obračunava na potraživanja, prema dužniku koji u roku od 30 dana od dana prvog prenosa sredstava podnese predlog za raskid ugovora i vrati uplaćena sredstva.
Nacionalna služba može, u slučaju da dužnik nije u mogućnosti da u celosti vrati dugovani iznos na način predviđen ugovorom, sa dužnikom da zaključi ugovor o poravnanju.
Ugovorom o poravnanju bliže se utvrđuje visina glavnog duga, visina zakonske zatezne kamate i broj odobrenih rata za otplatu.
Nacionalna služba može, dužniku da odobri otplatu dugovanog iznosa u najviše 12 mesečnih rata u zavisnosti od visine ukupnog duga i materijalnog stanja dužnika.
Nacionalna služba vrši obustavu postupka namirenja potraživanja u slučaju prijema dokaza o naknadnoj realizaciji ugovornih obaveza i u slučaju utvrđivanja nemogućnosti sprovođenja namirenja potraživanja, u skladu sa zakonom.
Nacionalna služba će u roku od 30 dana od dana podnošenja zahteva za povraćaj sredstava od strane dužnika, izvršiti povraćaj naplaćenog potraživanja u postupku pred poslovnom bankom i nadležnim sudom, ukoliko dužnik, tokom trajanja postupka naplate potraživanja, naknadno dostavi dokaze o ispunjenju ugovorne obaveze.
KRITERIJUMI ZA SPROVOĐENJE MERA AKTIVNE POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA
1. Posredovanje u zapošljavanju lica koja traže zaposlenje
Posredovanjem u zapošljavanju smatraju se poslovi povezivanja lica koje traži zaposlenje sa poslodavcem, radi zasnivanja radnog odnosa ili druge vrste radnog angažovanja.
U postupku posredovanja u zapošljavanju nezaposleni ima prednost nad licem koje traži promenu zaposlenja i drugim licem koje traži zaposlenje.
Poslovi posredovanja u zapošljavanju obuhvataju:
- individualno ili grupno informisanje;
- međuregionalno posredovanje;
- preliminarnu selekciju;
- organizovanje obuka za aktivno traženje posla;
- organizovanje sajmova zapošljavanja;
- utvrđivanje individualnog plana zapošljavanja i
- upućivanje lica koje traži zaposlenje poslodavcu radi izbora za zasnivanje radnog odnosa ili druge vrste radnog angažovanja.
Individualno informisanje jeste razgovor koji se obavlja sa licem koje traži zaposlenje na kome se vrši informisanje o stanju i kretanju na tržištu rada, mogućnostima zapošljavanja, pravima i obavezama na evidenciji Nacionalne službe, merama aktivne politike zapošljavanja i drugim činjenicama bitnim za povećanje zapošljivosti i zapošljavanje, kao i definisanje profesionalnih ciljeva u skladu sa stanjem na tržištu rada i potrebe za uključivanje u mere aktivne politike zapošljavanja radi zapošljavanja na poslovima koji odgovaraju potrebama, kvalifikacijama, radnom iskustvu i sposobnostima lica ili definisanje zanimanja u kojima će se posredovati.
Informisanje iz stava 1. ovog člana se može organizovati neposredno ili putem brošura, informatora i slično ili kao grupno informisanje većeg broja lica istovremeno.
Nacionalna služba može organizovati i individualne razgovore poslodavca sa kandidatima za posao, kod poslodavca ili u prostorijama Nacionalne službe.
Grupno informisanje jeste razgovor poslodavca sa većim brojem lica koja traže zaposlenje, selektovanih u skladu sa potrebama poslodavca, radi predstavljanja ponude slobodnih poslova, uslova rada i stvaranja mogućnosti neposrednog predstavljanja lica koja traže zaposlenje poslodavcu, a organizuje se kod poslodavca ili u prostorijama Nacionalne službe.
Pored grupnog informisanja, Nacionalna služba može, u cilju povezivanja poslodavca sa licima koja traže zaposlenje, direktno uputiti lice poslodavcu, omogućiti poslodavcu uvid u radne biografije lica koja traže zaposlenje a koji su prošla proces preliminarne selekcije, organizovati sajmove zapošljavanja i sprovesti međuregionalno posredovanje.
Međuregionalno posredovanje jeste povezivanje ponude i tražnje na tržištu rada na teritoriji više opština koje se sprovodi na zahtev poslodavca ili lica koje traži zaposlenje a želi da radi van mesta prebivališta, odnosno sedišta filijale koja je nadležna da vodi evidenciju o tom licu.
Poslovi preliminarne selekcije podrazumevaju kontaktiranje lica koja traže zaposlenje koja ispunjavaju zahteve poslodavca, informisanje o uslovima ponude za rad na određenom poslu kod poslodavca i procenu spremnosti lica za njihovo prihvatanje.
U postupku preliminarne selekcije obavezno se uzimaju u obzir: uslovi za rad na određenom poslu kod poslodavca, kao i vrsta i nivo obrazovanja lica, zanimanje, znanja, veštine i radno iskustvo lica koja traže zaposlenje.
Nacionalna služba organizuje obuke za aktivno traženje posla, u cilju prevencije dugoročne nezaposlenosti, za nezaposlena i druga lica za koja se proceni da im je potrebna podrška da ovladaju tehnikama aktivnog traženja posla - nauče da napišu radnu biografiju, pripreme se za razgovor sa poslodavcem, odrede profesionalni cilj i sl.
Klub za traženje posla podrazumeva obavljanje poslova kojima nezaposleni stiče znanja, sposobnosti i veštine za traženje posla kroz:
- individualno i grupno savetovanje o mogućnostima i uslovima za zapošljavanje,
- informisanje o slobodnim poslovima,
- pomoć u traženju i nalaženju posla i
- druge aktivnosti u cilju motivacije nezaposlenih da aktivno traže zaposlenje.
Za vreme trajanja mere iz stava 1. ovog člana, nezaposleni mogu ostvariti pravo na obavezne udžbenike i troškove prevoza.
Sajmovi zapošljavanja su aktivnosti kojima se ostvaruje neposredni kontakt poslodavaca i lica koja traže zaposlenje.
Individualni plan zapošljavanja jeste dokument koji sadrži podatke o licu koje traži zaposlenje, zanimanjima u kojima traži zaposlenje, proceni zapošljivosti lica u skladu sa Uputstvom o uslovima za uključivanje nezaposlenog u mere aktivne politike zapošljavanja, aktivnostima koje će preduzeti u cilju zapošljavanja kao i mere u koje će se uključiti radi zapošljavanja.
Individualni plan zapošljavanja se utvrđuje sa nezaposlenim i po potrebi drugim licem koje traži zaposlenje nakon informisanja, individualnog razgovora i vršenja procene zapošljivosti lica.
Individualni plan zapošljavanja, kao i procena zapošljivosti podleže izmeni najmanje jednom u šest meseci radi prilagođavanja potrebama tržišta rada i karakteristikama nezaposlenog.
Upućivanje lica koja traže zaposlenje poslodavcu radi uspostavljanja neposrednog kontakta u cilju zasnivanja radnog odnosa ili drugog radnog angažovanja, vrši se u skladu sa zahtevom poslodavca, odnosno najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva u zavisnosti od zahteva radnoga mesta i broja traženih izvršilaca, ili najkasnije u roku od tri dana od dana dostavljanja zahteva poslodavca u slučaju upućivanja lica bez prethodno obavljenih intervjua i preliminarne selekcije.
Pri izboru lica koja traže zaposlenje na osnovu zahteva poslodavca, Nacionalna službe je dužna da poslodavcu upućuje lica čiji profil kompetencija i profesionalnih interesovanja odgovara zahtevu poslodavca, odnosno vrsti poslova za koje se posreduje u zapošljavanju.
Ukoliko se na osnovu podataka sa evidencije, utvrdi da nema lica koja odgovaraju zahtevu poslodavca, poslodavac se o tome obaveštava odmah, a najkasnije u roku od tri dana od dana dostavljanja zahteva.
Lice koje traži zaposlenje upućeno poslodavcu radi zasnivanja radnog odnosa ili druge vrste radnog angažovanja u obavezi je da se javi poslodavcu određenog dana i u dogovoreno vreme.
Lice iz stava 1. ovog člana, koje je iz različitih razloga sprečeno da se javi poslodavcu u obavezi je da blagovremeno, odnosno najkasnije po prestanku razloga sprečenosti o tome obavesti poslodavca i Nacionalnu službu.
Opravdanim razlozima sprečenosti za javljanje poslodavcu iz člana 30. ovog pravilnika, smatraju se:
- zdravstvena nesposobnost lica koje traži zaposlenje ili članova njegove uže porodice, odnosno domaćinstva;
- smrtni slučaj člana uže porodici, odnosno domaćinstva lica koje traži zaposlenje;
- ako je ponuđeno zaposlenje u mestu udaljenom više od 50 kilometara od mesta prebivališta lica koja traži zaposlenje;
- ako poslodavac ne snosi troškove javnog prevoza, odnosno ne obezbeđuje sopstveni prevoz i
- drugi razlozi, nastali bez krivice i volje lica koje traži zaposlenje.
Opravdanim razlogom smatra se i odbijanje ponuđenog zaposlenja van mesta prebivališta od strane majke sa detetom do sedam godina života, trudnice, samohranog roditelja sa detetom do deset godina života i roditelja deteta sa smetnjama u razvoju.
Nacionalna služba na osnovu priloženih dokaza o razlozima nejavljanja vrši ocenu opravdanosti razloga iz st. 1. i 2. ovog člana i u slučaju ako ti razlozi nisu opravdani, lice se briše sa evidencije.
Razlozi utvrđeni ovim članom sagledavaju se na isti način i u slučaju izvršavanja obaveza aktivnog traženja zaposlenja.
Nacionalna služba nezaposlenom koji je korisnik novčane socijalne pomoći u skladu sa zakonom, refundira troškove slanja prijave za zaposlenje, kao i troškova javnog prevoza radi razgovora o zapošljavanju sa poslodavcem.
2. Profesionalna orijentacija i savetovanje o planiranju karijere
Profesionalnom orijentacijom i savetovanjem o planiranju karijere smatraju se poslovi kojima se, pojedinačno ili grupno, pruža pomoć licima koja traže zaposlenje i drugim licima pri izboru i promeni posla ili zanimanja i donošenju odluka u vezi sa karijernim razvojem.
Poslovi iz stava 1. ovog člana obuhvataju: profesionalno informisanje, savetovanje, organizaciju treninga samoefikasnosti, selekciju kandidata, klasifikaciju i druge savetodavne aktivnosti.
Profesionalno informisanje ostvaruje se individualno ili grupno u Centrima za informisanje i profesionalno savetovanje (CIPS) ili kroz druge organizacione oblike na način kojim se obezbeđuje da relevantne informacije za planiranje i upravljanje karijerom budu dostupne većem broju lica koja traže zaposlenje i drugih lica.
Nacionalna služba organizuje sajmove profesionalne orijentacije i/ili učešće na sajmovima obrazovanja u cilju profesionalnog informisanja većeg broja lica.
Profesionalno savetovanje, u skladu sa ovim pravilnikom je pružanje pomoći licima koja traže zaposlenje i drugim licima, pri izboru ili promeni zanimanja, obrazovanja i kvalifikacija kao i pri donošenju drugih odluka u vezi sa promenom u karijeri uključujući i profesionalnu rehabilitaciju.
Nacionalna služba organizuje trening samoefikasnosti (ATP-2), kojim se dugoročno nezaposlenim licima, odnosno licima pod rizikom od dugoročne nezaposlenosti, u cilju prevencije socijalne isključenosti, podizanja nivoa kompetentnosti i lične efikasnosti u postupku traženja posla, pruža psihološka podrška.
Profesionalna selekcija realizuje se na zahtev poslodavca radi psihološke procene usklađenosti individualnih karakteristika lica koja traže zaposlenje sa zahtevima posla/radnog okruženja ili sa zahtevanim kriterijumima za uključivanje u programe obrazovanja i obuke.
Profesionalna klasifikacija realizuje se na zahtev poslodavca, radi psihološke procene usklađenosti individualnih karakteristika zaposlenih sa zahtevima poslova, sa ciljem bolje organizacije posla i adekvatne iskorišćenosti ljudskih resursa.
3. Subvencije za zapošljavanje
Subvencije za zapošljavanje može da ostvari poslodavac za zapošljavanje nezaposlenih i to:
- na novootvorenim radnim mestima (u daljem tekstu: subvencije za otvaranje novih radnih mesta);
- na upražnjenim radnim mestima;
- u drugim slučajevima utvrđenim Akcionim planom i drugim propisima.
Subvencija za otvaranje novih radnih mesta
Subvencija za otvaranje novih radnih mesta je državna pomoć male vrednosti (de minimis državna pomoć) koja se odobrava poslodavcima u jednokratnom iznosu radi zapošljavanja nezaposlenih na novootvorenim radnim mestima.
Visina subvencije iz stava 1. ovog člana, utvrđuje se Akcionim planom, odnosno drugim propisima.
Pravo na subvenciju za otvaranje novih radnih mesta može da ostvari poslodavac, pod uslovom da:
- zapošljava nezaposlena lica na novootvorenim radnim mestima;
- podnese zahtev sa biznis planom;
- održi broj zaposlenih za period definisan javnim pozivom, osim u slučaju prirodnog odliva zaposlenih (ostvarivanje prava na penziju, smrt zaposlenog i sl.);
- uredno izmiruje obaveze po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje za period definisan javnim pozivom;
- uspešno posluje u periodu definisanim javnim pozivom;
- je izmirio ranije ugovorne obaveze prema Nacionalnoj službi, osim za obaveze čija je realizacija u toku;
- ne zapošljava lica koja su u periodu od šest meseci pre podnošenja zahteva za dodelu subvencije bila u radnom odnosu kod tog poslodavca, odnosno kod poslodavca koji je osnivač ili povezano lice sa poslodavcem podnosiocem zahteva i
- nije privredni subjekat u teškoćama u smislu propisa kojima se reguliše kontrola i dodela državne pomoći.
Pravo na subvenciju za otvaranje novih radnih mesta ne mogu ostvariti:
- državni organi, organizacije i drugi direktni i indirektni korisnici budžetskih sredstava i udruženja građana;
- poslodavci koji obavljaju delatnost u oblasti eksploatacije uglja;
- poslodavci koji nisu uspešno poslovali 12 meseci nakon pravosnažnog rešenja o usvajanju plana reorganizacije i obustavljanju stečajnog postupka ili nakon kupovine privrednog subjekta nad kojim je pravosnažnim rešenjem okončan stečajni postupak.
Ukoliko se na novootvorenim radnim mestima zapošljavaju osobe sa invaliditetom, subvenciju mogu koristiti i poslodavci iz stava 1. alineja prva ovog člana.
Pri bodovanju zahteva sa biznis planom uzimaju se u obzir sledeći kriterijumi:
- vrsta delatnosti;
- razvijenost opštine na čijoj teritoriji se obavlja delatnost, pri čemu se manje razvijene opštine boduju sa većim brojem bodova u odnosu na više razvijene;
- broj novozaposlenih u odnosu na broj zaposlenih (odnos zaposlenih i novozaposlenih za koje se traži subvencija najviše 1 : 5);
- prethodno korišćena sredstva Nacionalne službe, pri čemu veći broj bodova ostvaruju poslodavci koji nisu prethodno koristili sredstva Nacionalne službe;
- struktura lica koja se zapošljavaju, u zavisnosti od procene zapošljivosti;
- dužina obavljanja delatnosti poslodavca, pri čemu veći broj bodova ostvaruju poslodavci koji duže obavljaju delatnost;
- neto povećanje broja zaposlenih kod poslodavca u periodu definisanim javnim pozivom;
- potrebni resursi za otvaranje novih radnih mesta (poslovni prostor, oprema sredstva), tržište prodaje, kupci i konkurenti i finansijski pokazatelji;
- procena važnosti podnetog zahteva sa biznis planom za lokalno tražite rada za područje filijale.
Bodovna lista se objavljuje na oglasnoj tabli nadležne filijale danom objavljivanja Javnog poziva.
Odluku o odobravanju subvencije poslodavcu za otvaranje novih radnih mesta, kojima se stvaraju uslovi za zapošljavanje do 19 nezaposlenih lica donosi direktor filijale Nacionalne službe po ovlašćenju direktora Nacionalne službe.
Odluku o odobravanju subvencije poslodavcu za otvaranje novih radnih mesta, kojima se stvaraju uslovi za zapošljavanje 20 i više nezaposlenih lica donosi direktor Nacionalne službe, uz prethodnu saglasnost Upravnog odbora.
Direktor Nacionalne službe, odnosno direktor filijale Nacionalne službe po ovlašćenju direktora Nacionalne službe i poslodavac u roku do 30 dana od dana donošenja odluke o odobravanju subvencije, zaključuju ugovor kojim uređuju međusobna prava i obaveze na osnovu koga se vrši isplata subvencije.
Poslodavac je u obavezi da, danom zaključenja ugovora iz stava 1. ovog člana, dostavi Nacionalnoj službi dokaz o zasnivanju radnog odnosa na neodređeno vreme za lica koja se zapošljavaju, prijavu na obavezno socijalno osiguranje, sredstvo obezbeđenja i ostale dokaze tražene javnim pozivom.
Poslodavac - korisnik subvencije dužan je da:
- lice za koje je ostvario pravo na subvenciju, zadrži u radnom odnosu najmanje u dužini trajanja ugovorene obaveze.
U slučaju prestanka radnog odnosa sa licem za koje je ostvareno pravo, poslodavac je u obavezi da, u roku od 30 dana od dana prestanka radnog odnosa, zasnuje radni odnos na neodređeno vreme sa drugim nezaposlenim i da to lice zadrži u radnom odnosu najmanje do isteka ugovorom predviđenog roka uvećanog za period u kome je izvršena zamena;
- delatnost, u periodu realizacije ugovorene obaveze, obavlja na teritoriji opštine na kojoj je ostvario pravo na subvenciju;
- omogući Nacionalnoj službi praćenje realizacije ugovorne obaveze;
- dostavi Nacionalnoj službi dokaze o realizaciji ugovorne obaveze i
- obavesti Nacionalnu službu o svim promenama koje su od značaja za realizaciju ugovora u roku od osam dana od dana nastanka promene.
Subvencija za zapošljavanje na upražnjenim radnim mestima
Subvencija za zapošljavanje na upražnjenim radnim mestima je državna pomoć male vrednosti (de minimis državna pomoć) koja se može odobriti poslodavcima u jednokratnom iznosu radi zapošljavanja nezaposlenih lica, koja pripadaju kategoriji teže zapošljivih u skladu sa zakonom i Akcionim planom.
Subvencija iz stava 1. ovog člana odobrava se po kriterijumima i na način utvrđenim kao kod subvencije za otvaranje novih radnih mesta.
Mere za podršku samozapošljavanju usmerene su ka dodeli finansijskih sredstava i pružanju stručne pomoći nezaposlenom kroz edukativne programe, prevashodno u prvim godinama poslovanja.
Pružanje stručne i finansijske pomoći nezaposlenom pri samozapošljavanju, ostvaruje se kroz:
- informativne i savetodavne usluge u poslovnim centrima;
- obuke iz preduzetništva;
- mentoring i specijalističke obuke;
- subvenciju za samozapošljavanje.
Informativne i savetodavne usluge u poslovnim centrima
Informativne i savetodavne usluge u poslovnim centrima obuhvataju poslovno informisanje, savetovanje i stručnu pomoć pružanjem informacija značajnih za otpočinjanje obavljanja delatnosti, motivisanjem lica orijentisanih ka preduzetništvu, upoznavanjem sa tržišno ostvarivim biznis idejama i druge poslove od značaja za otpočinjanje obavljanja delatnosti.
Usluge iz stava 1. ovog člana ostvaruje nezaposleni koji koristi subvenciju za samozapošljavanje, pravo na isplatu novčane naknade u jednokratnom iznosu za samozapošljavanje ili drugi korisnici.
Obuke iz preduzetništva su vrsta obuka na koju se uključuje nezaposleni u cilju podizanja nivoa informisanosti i kompetentnosti za otpočinjanje sopstvenog posla.
Obuke iz stava 1. ovog člana sprovodi Nacionalna služba.
Mentoring i specijalističke obuke
Mentoring i specijalističke obuke su usluge koje organizuje Nacionalna služba, kojima se pruža pomoć novoosnovanim privrednim subjektima korisnicima sredstava subvencije za samozapošljavanje u cilju njihovog održanja na tržištu.
Subvencija za samozapošljavanje
Subvencija za samozapošljavanje je državna pomoć male vrednosti (de minimis državna pomoć) koja se dodeljuje nezaposlenom licu u jednokratnom iznosu radi osnivanje radnje, zadruge, poljoprivrednog gazdinstva ili drugog oblika preduzetništva ili osnivanje privrednog društva ukoliko osnivač zasniva u njemu radni odnos.
Pravo na subvenciju može se ostvariti i udruživanjem više nezaposlenih lica osnivanjem radnje ili privrednog društva, radi samozapošljavanja.
Visina subvencije iz stava 1. ovog člana, utvrđuje se Akcionim planom.
Pravo na subvenciju za samozapošljavanje može ostvariti nezaposleni ako je:
- podneo zahtev sa biznis planom;
- prijavljen na evidenciju nezaposlenih Nacionalne službe u periodu definisanim javnim pozivom;
- završio obuku iz preduzetništva po planu i programu obuke u organizaciji Nacionalne službe ili druge odgovarajuće organizacije;
- ispuni druge uslove u skladu sa javnim pozivom.
Pravo na subvenciju za samozapošljavanje ne može ostvariti nezaposleni:
- za obavljanje delatnosti u oblasti eksploatacije uglja;
- za obavljanje poslova/delatnosti, za koju je rešenjem o invalidnosti ili rešenjem o proceni radne sposobnosti i mogućnosti zaposlenja ili održanja zaposlenja utvrđeno da osoba sa invaliditetom ne može da obavlja;
- za osnivanje udruženja građana;
- koji je ostvario pravo na isplatu novčane naknade u jednokratnom iznosu za samozapošljavanje.
Kriterijumi za ocenu biznis plana su:
- rezultat obuke iz preduzetništva;
- vrsta delatnosti;
- struktura lica koja se zapošljavaju, u zavisnosti od procene zapošljivosti;
- potrebni resursi za otpočinjanje obavljanja sopstvenog posla (poslovni prostor, oprema), tržište (kupci, konkurenti, dobavljači) i finansijski pokazatelji;
- razvijenost opštine na čijoj teritoriji počinje obavljanje delatnosti, pri čemu se manje razvijene opštine boduju sa većim brojem bodova u odnosu na više razvijene i
- procena važnosti podnetog zahteva sa biznis planom za lokalno tražite rada za područje filijale.
Bodovna lista se objavljuje na oglasnoj tabli nadležne filijale danom objavljivanja Javnog poziva.
Odluku o odobravanju subvencije za samozapošljavanje donosi direktor filijale Nacionalne službe, po ovlašćenju direktora Nacionalne službe.
Direktor filijale Nacionalne službe, po ovlašćenju direktora Nacionalne službe i podnosilac zahteva, u roku do 45 dana od dana donošenja odluke o odobravanju subvencije za samozapošljavanje, zaključuju ugovor kojim uređuju međusobna prava i obaveze i na osnovu koga se vrši isplata subvencije.
Korisnik subvencije za samozapošljavanje dužan je da:
- obavlja registrovanu delatnost i izmiruje obaveze po osnovu javnih prihoda, od dana otpočinjanja delatnosti do perioda navedenog u ugovoru;
- omogući praćenje realizacije i dostavi dokaze o realizaciji ugovorne obaveze Nacionalnoj službi;
- obavesti Nacionalnu službu o svim promenama koje su od značaja za realizaciju ugovora u roku od osam dana od dana nastanka promene.
5. Dodatno obrazovanje i obuka
Dodatno obrazovanje i obuka je mera aktivne politike zapošljavanja i predstavlja aktivnosti usmerene ka unapređenju zaposlenosti, kojima se nezaposlenom i zaposlenom za čijim je radom prestala potreba kod poslodavca, ili kome nije moguće obezbediti odgovarajuće zaposlenje, pruža mogućnost da kroz proces teorijskog i praktičnog osposobljavanja i obučavanja stekne nova znanja i veštine radi zapošljavanja, odnosno stvaranja mogućnosti za zapošljavanje i samozapošljavanje.
Nacionalna služba sprovodi obuke za potrebe tržišta rada i na zahtev poslodavca na osnovu Godišnjeg programa dodatnog obrazovanja i obuke.
Meru dodatno obrazovanje i obuke Nacionalna služba sprovodi kroz sledeće programe:
- program osposobljavanja za samostalan rad u struci;
- program osposobljavanja za sticanje praktičnih znanja;
- program obuka;
- prekvalifikacije i dokvalifikacije;
- funkcionalno osnovno obrazovanje odraslih.
Program osposobljavanja za samostalan rad u struci
Program osposobljavanja za samostalan rad u struci podrazumeva finansiranje programa kojima se stiču iskustva za samostalan rad u struci i polaganje pripravničkog odnosno stručnog ispita u skladu sa zakonom ili opštim aktom poslodavca i sprovodi se kroz:
- program pripravnika i
- program stručne prakse.
Program pripravnika namenjen je poslodavcima koji zapošljavaju nezaposlena lica koja prvi put zasnivaju radni odnos u svojstvu pripravnika za zanimanje za koja su stekla određenu vrstu i stepen stručne spreme, ili koja su radila kraće od vremena utvrđenog za pripravnički staž, radi osposobljavanja za samostalan rad u struci i polaganje pripravničkog odnosno stručnog ispita u skladu sa zakonom ili opštim aktom poslodavca.
Sredstva dodeljena po osnovu programa pripravnika su de minimis državna pomoć.
Vrsta i visina troškova za realizaciju programa pripravnika utvrđuje se Akcionim planom, odnosno odlukom Upravnog odbora.
Pravo na uključivanje u program pripravnika ima nezaposleno lice pod uslovom da:
- je starosti do navršenih 30 godina;
- nema radnog iskustva u struci ili nema radnog iskustva u svojstvu pripravnika dovoljnog za sticanje uslova za polaganje pripravničkog, odnosno stručnog ispita;
- ima srednje, više ili visoko obrazovanje.
Pravo na učešće u finansiranju programa pripravnika može da ostvari poslodavac pod uslovom da:
- uredno izmiruje obaveze po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje;
- je kao uslov zakonom ili aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova kod poslodavca propisana obaveza obavljanja pripravničkog staža za rad na određenim poslovima;
- je izmirio ranije ugovorne obaveze prema Nacionalnoj službi, osim za obaveze čija je realizacija u toku;
- nije privredni subjekt u teškoćama u smislu propisa kojima se reguliše kontrola i dodela državne pomoći;
- ne zapošljava lica koja su u periodu od šest meseci pre podnošenja zahteva za dodelu sredstava bila u radnom odnosu kod tog poslodavca;
- ima kadrovske i druge kapacitete za stručno osposobljavanje lica;
- ima najmanje jedno zaposleno lice.
Poslodavac koji ima do 10 zaposlenih ima pravo da u program pripravnika uključi do dva nezaposlena lica, a poslodavac koji ima preko 10 zaposlenih ima pravo da u program pripravnika uključi nezaposlena lica čiji broj ne može biti veći od 20% ukupnog broja zaposlenih.
Odluku o odobravanju sredstava za program pripravnika kojom se uključuje do 49 nezaposlenih donosi direktor filijale Nacionalne službe po ovlašćenju direktora Nacionalne službe, a odluku kojom se uključuje 50 i više nezaposlenih donosi direktor Nacionalne službe uz saglasnost Upravnog odbora.
Direktor Nacionalne službe odnosno direktor filijale Nacionalne službe po ovlašćenju direktora Nacionalne službe i poslodavac u roku do 30 dana od dana donošenja odluke o odobravanju sredstava, zaključuju ugovor kojim uređuju međusobna prava i obaveze.
Poslodavac je u obavezi da, pre zaključenja ugovora iz stava 1. ovog člana, dostavi Nacionalnoj službi ugovor o radu sa pripravnikom i prijavu na obavezno socijalno osiguranje, kao i ostale dokaze tražene javnim pozivom.
Poslodavac - korisnik programa je u obavezi da:
- pripravnika osposobi za samostalan rad u struci u skladu sa zakonom, odnosno aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova;
- pripravnika zadrži u radnom odnosu najmanje u dužini trajanja ugovorne obaveze;
- izda potvrdu o obavljenom pripravničkom stažu odnosno položenom pripravničkom/stručnom ispitu;
- obezbedi uslove za bezbedan i zdrav rad u skladu sa odredbama propisa o bezbednosti i zdravlju na radu;
- u slučaju prestanka radnog odnosa sa licem pre isteka vremena trajanja ugovorne obaveze zasnuje radni odnos sa drugim nezaposlenim koji ispunjava potrebne uslove za preostalo vreme definisano ugovorom;
- omogući Nacionalnoj službi kontrolu realizacije ugovornih obaveza;
- obavesti Nacionalu službu o svim promenama koje su od značaja za realizaciju ugovora u roku od osam dana od dana nastanka promene.
Program stručne prakse namenjen je nezaposlenim licima koja se prvi put stručno osposobljavaju za zanimanje za koja su stekla određenu vrstu i stepen stručne spreme ili koja su se stručno osposobljavala kraće od vremena potrebnog za polaganje pripravničkog/stručnog ispita, a radi osposobljavanja za samostalan rad i polaganje pripravničkog, odnosno stručnog ispita u skladu sa zakonom ili opštim aktom poslodavca, bez zasnivanja radnog odnosa.
Vrsta i visina troškova za realizaciju programa stručne prakse utvrđuje se Akcionim planom, odnosno odlukom Upravnog odbora.
Pravo na uključivanje u program stručne prakse ima nezaposleno lice pod uslovom da:
- ima srednje, više ili visoko obrazovanje i
- nema radnog iskustva u struci ili nema radnog iskustva u svojstvu pripravnika dovoljnog za sticanje uslova za polaganje pripravničkog, odnosno stručnog ispita.
Pravo uključivanja u program stručne prakse može da ostvari poslodavac pod uslovom da:
- uredno izmiruje obaveze po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje;
- je zakonom ili aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova kod poslodavca kao uslov za rad na određenim poslovima propisana obaveza obavljanja pripravničkog staža;
- je izmirio ranije ugovorne obaveze prema Nacionalnoj službi, osim za obaveze čija je realizacija u toku;
- ima kadrovske i druge kapacitete za stručno osposobljavanje lica i
- ima najmanje jedno zaposleno lice.
Poslodavac koji ima do 10 zaposlenih ima pravo da u program stručne prakse uključi do dva nezaposlena lica, a poslodavac koji ima preko 10 zaposlenih ima pravo da u program stručne prakse uključi nezaposlena lica čiji broj ne može biti veći od 20% ukupnog broja zaposlenih.
Odluku o sprovođenju programa stručne prakse kojom se uključuje do 49 nezaposlenih donosi direktor filijale Nacionalne službe po ovlašćenju direktora Nacionalne službe, a odluku kojom se uključuje 50 i više nezaposlenih donosi direktor Nacionalne službe uz saglasnost Upravnog odbora.
Direktor Nacionalne službe, odnosno direktor filijale Nacionalne službe po ovlašćenju direktora Nacionalne službe, i poslodavac u roku do 30 dana od dana donošenja odluke o sprovođenju programa stručne prakse, zaključuju ugovor kojim uređuju međusobna prava i obaveze.
Poslodavac je u obavezi da, pre zaključenja ugovora iz stava 1. ovog člana, dostavi Nacionalnoj službi ugovor o stručnom osposobljavanju sa nezaposlenim kao i ostale dokaze tražene javnim pozivom.
Nakon zaključivanja ugovora sa poslodavcem, Nacionalna služba i lice na stručnoj praksi zaključuju ugovor kojim se regulišu međusobna prava i obaveze.
Poslodavac je u obavezi da:
- nezaposlenog osposobi za samostalan rad u struci u skladu sa zakonom, odnosno aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova;
- nezaposlenog stručno osposobljava najmanje u dužini trajanja ugovorne obaveze;
- izda potvrdu o obavljenom pripravničkom stažu odnosno položenom pripravničkom/stručnom ispitu;
- omogući Nacionalnoj službi kontrolu realizacije ugovornih obaveza;
- obavesti Nacionalu službu o svim promenama koje su od značaja za realizaciju ugovora u roku od osam dana od dana nastanka promene.
U slučaju prekida stručnog osposobljavanja lica u roku od 30 dana od dana otpočinjanja stručnog osposobljavanja, poslodavac može da izvrši zamenu sa drugim nezaposlenim koji ispunjava potrebne uslove za preostalo vreme definisano ugovorom.
Program sticanja praktičnih znanja
Program sticanja praktičnih znanja namenjen je poslodavcima koji zapošljavaju nezaposlena lica bez kvalifikacija, radi sticanja praktičnih znanja i veština za rad, obavljanjem jednostavnih, konkretnih poslova.
Sredstva dodeljena po osnovu programa sticanja praktičnih znanja su de minimis državna pomoć.
Vrsta i visina troškova za realizaciju programa sticanja praktičnih znanja utvrđuje se Akcionim planom, odnosno odlukom Upravnog odbora.
Pravo učešća u programu iz člana 77. ovog pravilnika može da ostvari poslodavac pod uslovom da:
- uredno izmiruje obaveze po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje;
- je izmirio ranije ugovorne obaveze prema Nacionalnoj službi, osim za obaveze čija je realizacija u toku;
- nije privredni subjekt u teškoćama u smislu propisa kojima se reguliše kontrola i dodela državne pomoći;
- ne zapošljava lica koja su u periodu od šest meseci pre podnošenja zahteva za dodelu sredstava bila u radnom odnosu kod tog poslodavca;
- ima kadrovske i druge kapacitete za praktično osposobljavanje lica za obavljanje jednostavnih poslova;
- ima najmanje jedno zaposleno lice.
Poslodavac koji ima do 10 zaposlenih ima pravo da u program uključi do 2 nezaposlena lica, a poslodavac koji ima preko 10 zaposlenih ima pravo da u program uključi nezaposlena lica čiji broj ne može biti veći od 20% ukupnog broja zaposlenih.
Pravo na uključivanje u program ima nezaposleno lice pod uslovom da nema kvalifikaciju i iskustva za obavljanje poslova za koje se organizuje sticanje praktičnih znanja.
Odluku o odobravanju sredstava za program sticanja praktičnih znanja kojom se uključuje do 49 nezaposlenih donosi direktor filijale Nacionalne službe, po ovlašćenju direktora Nacionalne službe, a odluku kojom se uključuje 50 i više nezaposlenih donosi direktor Nacionalne službe uz saglasnost Upravnog odbora.
Direktor Nacionalne službe, odnosno direktor filijale Nacionalne službe, po ovlašćenju direktora Nacionalne službe i poslodavac u roku od 30 dana od dana donošenja odluke o odobravanju sredstava, zaključuju ugovor kojim uređuju međusobna prava i obaveze.
Poslodavac je u obavezi da, pre zaključenja ugovora iz stava 1. ovog člana, dostavi Nacionalnoj službi ugovor o radu sa licem i prijavu na obavezno socijalno osiguranje, kao i ostale dokaze tražene javnim pozivom.
Poslodavac je u obavezi da:
- lice osposobi za sticanje praktičnih znanja na konkretnim poslovima;
- lice zadrži u radnom odnosu najkraće u dužini trajanja ugovorne obaveze;
- licu izda potvrdu o stečenom praktičnom znanju za obavljanje poslova za koje se osposobljavao;
- u slučaju prekida radnog odnosa lica koje je uključeno u program sticanja praktičnih znanja, izvrši zamenu sa drugim nezaposlenim, za preostalo vreme trajanja ugovorne obaveze;
- omogući Nacionalnoj službi kontrolu realizacije ugovorne obaveze i
- obavesti Nacionalu službu o svim promenama koje su od značaja za realizaciju ugovora u roku od osam dana od dana nastanka promene.
Program obuka namenjen je teže zapošljivim nezaposlenima radi sticanja dodatnih znanja i veština u cilju unapređenja kompetencija, konkurentnosti i zapošljivosti na tržištu.
Obuke iz stava 1. ovog člana mogu biti:
- obuke za tržište rada i
- obuke na zahtev poslodavca.
Obuke za tržište rada mogu biti: obuke za sticanje dodatnih znanja i veština uz osnovno zanimanje i obuke za sticanje dodatnih znanja i veština za obavljanje poslova u okviru osnovnog ili novog zanimanja.
Pravo na uključivanje na obuku ima nezaposleni pod uslovom da zadovoljava uslove za uključivanje na obuku kao što su: nivo znanja, psiho-fizička i zdravstvena sposobnost i sl., u skladu sa vrstom obuke.
Obuke se realizuju u skladu sa iskazanim potrebama tržišta rada, a nakon sprovedenog postupka javne nabavke u skladu sa propisima kojima se regulišu javne nabavke.
Odluku o izboru izvođača donosi direktor Nacionalne službe.
Ugovor o međusobnim pravima i obavezama sa izabranim izvođačem zaključuje direktor Nacionalne službe.
Nakon zaključivanja ugovora sa izvođačem obuke, Nacionalna služba i nezaposleni - polaznik obuke zaključuju ugovor o međusobnim pravima i obavezama.
Nacionalna služba, u skladu sa ugovorom, izvođaču obuke vrši isplatu troškova obuke, a za nezaposlenog - polaznika obuke snosi troškove doprinosa za slučaj povrede na radu i profesionalne bolesti u skladu sa zakonom.
Nezaposleni - polaznik obuke ima pravo na troškove prevoza za vreme trajanja obuke, u skladu sa ugovorom, a na osnovu izveštaja o pohađanju obuke.
Obuke na zahtev poslodavca organizuju se radi sticanja znanja i veština potrebnih za obavljanje poslova na konkretnom radnom mestu, na zahtev poslodavca, ukoliko na evidenciji nezaposlenih Nacionalne službe nema lica sa potrebnim znanjima i veštinama.
Troškove dodatnog obrazovanja i obuke koje organizuje Nacionalna služba na zahtev poslodavca, snosi poslodavac.
Nacionalna služba može da učestvuje u finansiranju troškova dodatnog obrazovanja i obuke nezaposlenih iz stava 1. ovog člana, ukoliko na evidenciji Nacionalne službe nema nezaposlenih sa znanjima i veštinama koje su potrebne poslodavcu.
Sredstva dodeljena po osnovu sprovedenih obuka na zahtev poslodavca su de minimis državna pomoć.
Vrsta i visina troškova za realizaciju obuke na zahtev poslodavca utvrđuje se Akcionim planom, odnosno odlukom Upravnog odbora.
Pravo na uključivanje na obuku ima nezaposleni pod uslovom da zadovoljava uslove za uključivanje na obuku kao što su: nivo znanja, psiho-fizička i zdravstvena sposobnost i sl, u skladu sa vrstom obuke.
Pravo na učešće u finansiranju obuke iz člana 89. ovog pravilnika može da ostvari poslodavac pod uslovom da:
- uredno izmiruje obaveze po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje;
- je izmirio ugovorne obaveze prema Nacionalnoj službi, osim za obaveze čija je realizacija u toku;
- nije privredni subjekt u teškoćama, u smislu zakonskih propisa kojima se reguliše kontrola i dodela državne pomoći i
- ima kadrovske i druge kapacitete za obučavanje lica na određenim poslovima.
Odluku o odobravanju sredstava za program obuke na zahtev poslodavca kojom se uključuje do 49 nezaposlenih donosi direktor filijale Nacionalne službe, po ovlašćenju direktora Nacionalne službe, a odluku kojom se uključuje 50 i više nezaposlenih donosi direktor Nacionalne službe uz saglasnost Upravnog odbora.
Direktor Nacionalne službe, odnosno direktor filijale Nacionalne službe, po ovlašćenju direktora Nacionalne službe i poslodavac u roku do 90 od dana donošenja odluke o odobravanju sredstava, zaključuju ugovor kojim uređuju međusobna prava i obaveze.
Poslodavac je u obavezi da, danom zaključenja ugovora iz stava 1. ovog člana, dostavi Nacionalnoj službi dokaze tražene javnim pozivom.
Nakon zaključivanja ugovora sa poslodavcem, Nacionalna služba i polaznik obuke zaključuju ugovor kojim se regulišu međusobna prava i obaveze.
Poslodavac je u obavezi da:
- polaznika obuke obuči za rad na poslovima u skladu sa programom obuke i zaključenim ugovorom i izda odgovarajući sertifikat, odnosno omogući sticanje istog u nadležnoj instituciji/telu,
- po završetku obuke sa licem zasnuje radni odnos u skladu sa ugovorom i dostavi dokaze o tome (uz mogućnost da na osnovu podnetog obrazloženog zahteva Nacionalne službe sa licem zasnuje radni odnos i za vreme trajanja obuke),
- nakon završene obuke zadrži lice u radnom odnosu u dužini trajanja utvrđenoj ugovorom,
- omogući Nacionalnoj službi kontrolu realizacije ugovornih obaveza,
- u slučaju prekida programa pre isteka vremena trajanja ugovorne obaveze izvrši zamenu sa drugim nezaposlenim koji ispunjava potrebne uslove za preostalo vreme definisano ugovorom i
- obavesti Nacionalnu službu o svim promenama koje su od značaja za realizaciju ugovora u roku od osam dana od dana nastanka promene.
Prekvalifikacija i dokvalifikacija
Program prekvalifikacije i dokvalifikacije namenjen je teže zapošljivim nezaposlenima i nezaposlenima koja su napustila školovanje, a radi sticanja novih kvalifikacija ili kvalifikacije u višem stepenu obrazovanja za obavljanje poslova u okviru drugog zanimanja, odnosno podizanja nivoa kompetentnosti kroz sticanje novih kvalifikacija za potrebe tržišta rada ili poznatog poslodavca.
Funkcionalno osnovno obrazovanje odraslih
Program funkcionalnog osnovnog obrazovanja odraslih namenjen je nezaposlenima bez osnovnog obrazovanja, radi sticanja osnovnog obrazovanja i prve kvalifikacije za obavljanje jednostavnih poslova.
Odluku o realizaciji programa funkcionalnog osnovnog obrazovanja donosi direktor filijale Nacionalne službe, po ovlašćenju direktora Nacionalne službe.
Program obuke za sticanje prve kvalifikacije za obavljanje jednostavnih poslova realizuje izabrani izvođač obuke u skladu sa zaključenim ugovorom sa Nacionalnom službom, po prethodno sprovedenom postupku javnih nabavki u skladu sa Zakonom.
Nacionalna služba i nezaposleni uključen u program funkcionalnog osnovno obrazovanja odraslih zaključuju ugovor kojim regulišu međusobna prava i obaveze.
Pravo na uključivanje u program funkcionalnog osnovnog obrazovanja ima nezaposleni pod uslovom da:
- nema osnovno obrazovanje,
- zadovoljava uslove za uključivanje na obuku kao što su: nivo znanja, psiho-fizička i zdravstvena sposobnost i sl, u skladu sa vrstom obuke.
6. Podsticaji za korisnike novčane naknade
Nezaposleni, koji je korisnik novčane naknade za slučaj nezaposlenosti najmanje tri meseca od momenta priznavanja prava a zasnuje radni odnos na neodređeno vreme, ima pravo na jednokratni podsticaj za zapošljavanje u visini od 30% od ukupnog iznosa novčane naknade, bez doprinosa za obavezno socijalno osiguranje, koja bi mu bila isplaćena za preostalo vreme do isteka prava na novčanu naknadu.
Korisnik novčane naknade može da ostvari pravo iz stava 1. ovog člana samo za zasnivanje jednog radnog odnosa u periodu trajanja istog prava na novčanu naknadu, ako podnese pismeni zahtev u roku od 30 dana od dana zasnivanja tog radnog odnosa.
Korisnik novčane naknade, dužan je da uz zahtev, nadležnoj filijali Nacionalne službe dostavi:
- ugovor o radu na neodređeno vreme zaključen sa poslodavcem,
- kopiju prijave na obavezno socijalno osiguranje i
- rešenje o priznavanju prava na novčanu naknadu.
Zahtev za isplatu jednokratnog podsticaja za zapošljavanje, korisnik novčane naknade podnosi filijali Nacionalne službe u kojoj je ostvario pravo na novčanu naknadu.
Obaveze korisnika prava iz stava 1. ovog člana regulišu se ugovorom.
Korisnik novčane naknade, koji je ostvario pravo na jednokratni podsticaj za zapošljavanje, a kome radni odnos prestane pre isteka vremena za koje mu je priznato pravo na novčanu naknadu, može ostvariti pravo na nastavak isplate novčane naknade za preostalo vreme u utvrđenom iznosu, ako je to za njega povoljnije, pod uslovom da prethodno izvrši povraćaj sredstava ostvarenih jednokratnim podsticajem.
Korisnik novčane naknade, kome je radni odnos prestao pre isteka vremena za koje mu je priznato pravo na novčanu naknadu i ostvario pravo na nastavak isplate novčane naknade za preostalo vreme, ne može ponovo da ostvari pravo na jednokratni podsticaj za zapošljavanje u periodu trajanja ovog prava.
Korisnik novčane naknade može da ostvari pravo na podsticaj za zapošljavanje samo za zasnivanje jednog radnog odnosa u periodu trajanja istog prava na novčanu naknadu.
Javnim radovima smatraju se radovi koji se organizuju u cilju zapošljavanja, očuvanja i unapređenja radnih sposobnosti nezaposlenih, kao i radi ostvarivanja određenog društvenog interesa.
Javne radove iz stava 1. ovog člana sprovodi poslodavac izvođač javnog rada.
Javni radovi se organizuju i sprovode u oblastima utvrđenim Akcionim planom.
Javni radovi se organizuju i sprovode u sledećim oblastima:
- socijalnih, humanitarnih, kulturnih i drugih delatnosti (zdravstveno vaspitne aktivnosti - prevencija i pomoć starima, socijalno ugroženim licima, osobama sa invaliditetom, podrška za samostalan život i aktivno učestvovanje u zajednici osoba sa invaliditetom, zaštita i očuvanje kulturnog nasleđa i arheoloških nalazišta, poslovi u pozorišnoj, muzejskoj, bibliotečkoj i turističkoj delatnosti, poslovi ažuriranja baza podataka i drugi poslovi);
- održavanja i obnavljanja javne infrastrukture (uređenje i izgradnja puteva i putnih pojaseva, nasipa, kanala, pruga, mostova, rekonstrukcija kanalizacione i vodovodne mreže i drugih objekata od opšteg interesa, uređenje mesnih zajednica, uređenje romskih naselja - poboljšanje uslova stanovanja i drugi poslovi) i
- održavanja i zaštite životne sredine i prirode (sanacija divljih deponija, čišćenje i održavanje obala reka, jezera, kanala, odvoda, javnih površina, pošumljavanje, razvoj ekoloških poseda, čuvanje i zaštita šuma, reka i jezera, razvoj seoskog područja, montaža i održavanje opreme u parkovima i javnim dečijim igralištima, pomoć za uspostavljanje novih deponija - lokacija za sakupljanje i odvođenje otpada i drugi poslovi).
Pravo učestvovanja u postupku sprovođenja javnih radova mogu imati: organi teritorijalne autonomije i organi jedinice lokalne samouprave, javne ustanove i javna preduzeća, privredna društva, preduzetnici, zadruge i udruženja građana.
Pravo na dodelu sredstva za sprovođenje javnog rada poslodavac može da ostvari pod uslovom da:
- je podneo prijavu za sprovođenje javnog rada;
- zapošljava prvenstveno nezaposlenog koji se teže zapošljava ili nezaposlenog u stanju socijalne potrebe;
- je u prijavi za javne radove naveo detaljan opis i dinamiku aktivnosti javnog rada (termin plan);
- je izmirio ugovorne obaveze prema Nacionalnoj službi, osim za obaveze čija je realizacija u toku.
Sredstva namenjena za sprovođenje javnih radova koriste se za zarade nezaposlenih, troškove dolaska i odlaska sa rada nezaposlenih angažovanih na sprovođenju javnog rada, troškove sprovođenja javnih radova i troškove obuke.
Kriterijumi za bodovanje prijave za sprovođenje javnog rada su:
- oblast sprovođenja javnog rada;
- dužina trajanja javnog rada, pri čemu se javni rad za čije je sprovođenje potrebno duže trajanje boduje sa većim brojem bodova;
- planirani broj nezaposlenih potrebnih za sprovođenje javnog rada, pri čemu se veći broj planiranih nezaposlenih boduje sa većim brojem bodova;
- učešće lokalne samouprave, organa teritorijalne autonomije ili drugih izvora u finansiranju javnih radova, pri čemu se učešće lokalne samouprave i organa teritorijalne autonomije ili drugih izvora finansiranja boduju sa većim brojem bodova;
- prethodno korišćena sredstva Nacionalne službe, pri čemu veći broj bodova ostvaruju poslodavci koji nisu prethodno koristili sredstva Nacionalne službe;
- ostvarena saradnja sa izvođačem javnog rada po ranije zaključenim ugovorima, pri čemu veći broj bodova ostvaruje poslodavac koji je uspešno realizovao javni rad;
- procena važnosti podnet prijave za sprovođenje javnog rada za lokalno tražite rada za područje filijale.
Bodovna lista se objavljuje na oglasnoj tabli nadležne filijale danom objavljivanja Javnog konkursa.
Odluku o odobravanju sredstava za sprovođenje javnih radova donosi direktor Nacionalne službe, uz prethodnu saglasnost Upravnog odbora.
Direktor filijale Nacionalne službe, po ovlašćenju direktora Nacionalne službe i poslodavac u roku do 30 dana od dana donošenja odluke o odobravanju sredstava za sprovođenja javnog rada, zaključuju ugovor kojim uređuju međusobna prava i obaveze i na osnovu koga se vrši isplata sredstava za sprovođenje javnog rada.
Poslodavac izvođač javnog rada je u obavezi da, danom zaključenja ugovora iz stava 1. ovog člana, dostavi Nacionalnoj službi dokaz o zasnivanju radnog odnosa na određeno vreme sa licem koje zapošljava na sprovođenju javnog rada, sredstvo obezbeđenja i ostale tražene dokaze u skladu sa javnim konkursom.
Poslodavac - izvođač javnog rada u obavezi je da:
- zaposlenog angažovanog na sprovođenju javnog rada, zadrži u radnom odnosu najmanje u dužini trajanja ugovorene obaveze. U slučaju prestanka radnog odnosa zaposlenog, poslodavac je u obavezi da, u roku od 30 dana od dana prestanka radnog odnosa, zasnuje radni odnos na određeno vreme za preostalo vreme trajanja ugovora;
- mesečno vrši isplatu zarada zaposlenima u zakonskim rokovima,
- mesečno vrši isplatu naknade troškova za dolazak i odlazak sa rada zaposlenima angažovanim na sprovođenju javnog rada,
- Nacionalnoj službi dostavlja dokaze o uplati poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje za zaposlene angažovane na sprovođenju javnog rada,
- Nacionalnoj službi dostavlja dokaze o utrošku prenetih sredstava za troškove zarade, odlaska i dolaska sa rada i sprovođenja javnog rada,
- dostavi fotokopiju potvrde/sertifikata o stečenim kompetencijama lica na sprovođenju javnog rada nakon završene obuke,
- Nacionalnoj službi omogući kontrolu realizacije ugovornih obaveza i uvid u svu potrebnu dokumentaciju i tok sprovođenja javnog rada i
- obavesti Nacionalnu službu o svim promenama koje su od značaja za realizaciju ugovora u roku od osam dana od dana nastanka promene.
MERE AKTIVNE POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA OSOBA SA INVALIDITETOM
Aktivna politika zapošljavanja osoba sa invaliditetom podrazumeva mere u cilju podsticanja zapošljavanja i samozapošljavanja osoba sa invaliditetom, kao i mere i aktivnosti profesionalne rehabilitacije u cilju osposobljavanja za odgovarajući posao, zapošljavanja, održanja zaposlenja, napredovanja ili promene profesionalne karijere (u daljem tekstu: mere aktivne politike zapošljavanja osoba sa invaliditetom).
Mere aktivne politike zapošljavanja osoba sa invaliditetom sprovodi Nacionalna služba, u skladu sa ovim pravilnikom i Pravilnikom o uslovima, kriterijumima i standardima za sprovođenje mera i aktivnosti profesionalne rehabilitacije osoba sa invaliditetom.
Međusobni odnosi Nacionalne službe i korisnika prava na mere aktivne politike zapošljavanja osoba sa invaliditetom regulišu se ugovorom.
Mere aktivne politike zapošljavanja osoba sa invaliditetom predstavljaju državnu pomoć za zapošljavanje osoba sa invaliditetom i mogu se dodeliti poslodavcu u obliku subvencija za zarade i za naknadu dodatnih troškova zapošljavanja lica sa invaliditetom.
Mere aktivne politike zapošljavanja osoba sa invaliditetom sprovode se pod uslovom da je:
- izvršena procena profesionalnih mogućnosti osobe sa invaliditetom i
- utvrđen individualni plan zapošljavanja.
Osobe sa invaliditetom mogu da se zapošljavaju pod opštim uslovima, odnosno pod posebnim uslovima, u zavisnosti od procene profesionalnih mogućnosti i radne sposobnosti.
Opšti uslovi za zapošljavanje osoba sa invaliditetom podrazumevaju zapošljavanje kod poslodavca bez prilagođavanja poslova, radnog mesta ili poslova i radnog mesta.
Posebni uslovi za zapošljavanje osoba sa invaliditetom podrazumevaju zapošljavanje kod poslodavaca uz prilagođavanje poslova, radnog mesta ili poslova i radnog mesta.
1. Refundacija troškova prilagođavanja radnog mesta
Poslodavac koji zaposli osobe sa invaliditetom, kojima je zbog vrste i težine invalidnosti potrebno prilagoditi poslove, radno mesto ili poslove i radno mesto, može ostvariti pravo na refundaciju primerenih troškova prilagođavanja radnog mesta.
Pod prilagođavanjem radnog mesta podrazumeva se tehničko i tehnološko opremanje radnog mesta, sredstava za rad, prostora i opreme u skladu sa mogućnostima i potrebama osoba sa invaliditetom.
Refundaciju troškova prilagođavanja troškova radnog mesta za zapošljavanje osobe sa invaliditetom, u jednokratnom iznosu može se odobriti poslodavcu ukoliko:
- je zahtev sa pratećom dokumentacijom podnet u roku od 30 dana od dana zapošljavanja osobe sa invaliditetom;
- je prilagođavanje radnog mesta u skladu sa izvršenom procenom radne sposobnosti osobe sa invaliditetom;
- lice za koji se podnosi zahtev ima status osobe sa invaliditetom koja se zapošljava pod posebnim uslovima;
- nije smanjivao broj zaposlenih osoba sa invaliditetom najmanje tri meseca pre podnošenja zahteva;
- redovno izmiruje obaveze po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje zaposlenih i
- drugim kriterijumima utvrđenim javnim pozivom.
Poslodavac koji ostvari pravo na refundaciju troškova iz člana 116. ovog pravilnika, ima obavezu da:
- lice zadrži u radnom odnosu najmanje 12 meseci od dana zasnivanja radnog odnosa;
- ne smanjuje ukupan broj zaposlenih osoba sa invaliditetom najmanje 12 meseci od dana ostvarivanja prava na refundaciju troškova;
- u roku od 60 dana od dana donošenja odluke dostavi račun o namenski utrošenim sredstvima za prilagođavanje radnog mesta i odgovarajuća sredstva obezbeđenja pri zaključivanju ugovora;
- predstavnicima Nacionalne službe omogući obilazak radnih prostorija radi sagledavanja uslova za realizaciju programa i
- ispuni druge obaveze u skladu sa ugovorom.
Odluku o odobravanju sredstava iz člana 116. ovog pravilnika donosi direktor filijale, po ovlašćenju direktora Nacionalne službe u roku od 30 dana od dana podnošenja zahteva poslodavca.
Direktor filijale, po ovlašćenju direktora Nacionalne službe i podnosilac zahteva zaključuju ugovor kojim uređuju međusobna prava i obaveze.
2. Subvencija zarade osoba sa invaliditetom bez radnog iskustva
Poslodavac koji na neodređeno vreme zaposli osobu sa invaliditetom bez radnog iskustva, ima pravo na subvenciju zarade za tu osobu u trajanju od 12 meseci po zapošljavanju.
Subvencija za zarade iz stava 1. ovog člana odobrava se na osnovu podnetog zahteva poslodavca i ostvaruje se u visini minimalne zarade utvrđene u skladu sa propisima o radu.
Zahtev za subvenciju zarade iz stava 1. ovog člana podnosi se u roku od 30 dana od dana zasnivanja radnog odnosa sa osobom sa invaliditetom nadležnoj filijali Nacionalne službe.
Subvencija zarade za zapošljavanje osobe sa invaliditetom bez radnog iskustva može se odobriti poslodavcu ukoliko:
- zapošljava osobu sa invaliditetom koja nema radnog iskustva na poslovima na kojima se zapošljava;
- se zahtev sa pratećom dokumentacijom podnese u roku od 30 dana od dana zasnivanja radnog odnosa sa osobom sa invaliditetom;
- zapošljavanje ima za posledicu neto povećanje broja zaposlenih,
- se redovno izmiruju obaveze po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje zaposlenih i
- se ispune drugi uslovi utvrđeni konkursom.
Poslodavac koji je ostvario pravo na subvenciju zarade iz člana 120. ovog pravilnika ima obavezu da:
- lice zadrži u radnom odnosu najmanje 12 meseci od dana zasnivanja radnog odnosa;
- ne smanjuje ukupan broj zaposlenih osoba sa invaliditetom najmanje 12 meseci od dana ostvarivanja prava na subvenciju;
- dostavlja Nacionalnoj službi dokaz o isplaćenoj zaradi osobi sa invaliditetom i
- ispuni druge obaveze u skladu sa javnim pozivom i ugovorom.
Odluku o odobravanju subvencije zarade iz člana 120. ovog pravilnika donosi direktor filijale, po ovlašćenju direktora Nacionalne službe u roku od 30 dana od dana podnošenja zahteva.
Direktor filijale, po ovlašćenju direktora Nacionalne službe, i podnosilac zahteva zaključuju ugovor kojim se uređuju međusobna prava i obaveze.
Bliži uslovi i kriterijumi za ostvarivanje prava na subvenciju zarade utvrđuju se konkursom, koji se raspisuje na osnovu odluke direktora Nacionalne službe.
3. Refundacija zarade licu angažovanom na pružanju podrške na radnom mestu - radna asistencija
Poslodavac koji zaposli osobu sa invaliditetom kojoj je potrebna stručna podrška na radnom mestu može ostvariti pravo na refundaciju troškova zarade za lice koje je angažovano na pružanju stručne podrške novozaposlenoj osobi sa invaliditetom kroz savetovanje, osposobljavanje, usluge asistencije na radnom mestu, praćenje pri radu, razvoj ličnih metoda rada i ocenjivanje efikasnosti.
Refundacija troškova zarade za lice koje je angažovano na pružanju stručne pomoći se može odobriti poslodavcu samo za vreme dok pruža pomoć zaposlenima sa invaliditetom, a najduže 12 meseci.
Poslodavac može da ostvari pravo na refundaciju troškova zarade iz člana 124. ovog pravilnika ukoliko se:
- zahtev sa programom stručne podrške i pratećom dokumentacijom podnese u roku od 30 dana od dana zapošljavanja osobe sa invaliditetom;
- podrška pruža osobi sa invaliditetom koja se zapošljava pod posebnim uslovima u skladu sa procenjenom radnom sposobnošću;
- lice koje pruža stručnu pomoć ima najmanje srednje obrazovanje i 12 meseci profesionalnog iskustva u oblastima u kojima pruža stručnu podršku;
- nije smanjivao broj zaposlenih osoba sa invaliditetom kod poslodavca najmanje tri meseca pre podnošenja zahteva;
- redovno izmiruju obaveze po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje zaposlenih i
- ispune drugi kriterijumi utvrđenim konkursom.
Poslodavac koji ostvari pravo na refundaciju troškova zarade iz člana 124. ovog pravilnika, u obavezi je da:
- osobu sa invaliditetom zadrži u radnom odnosu najmanje u dužini trajanje refundacije zarade za lice koje je angažovano na pružanju stručne podrške;
- ne smanjuje ukupan broj zaposlenih osoba sa invaliditetom najmanje u dužini trajanja refundacije;
- da uz zahtev za refundaciju troškova zarade dostavlja dokaze o isplaćenoj zaradi sa pripadajućim porezima i doprinosima za lice koje je angažovano na pružanju podrške;
- da uz zahtev za refundaciju dostavlja i izveštaj o realizaciji programa stručne podrške;
- da predstavnicima Nacionalne službe omogući obilazak radnih prostorija radi sagledavanja uslova za realizaciju programa i
- ispuni druge obaveze u skladu sa ugovorom.
Odluku o odobravanju refundacije troškova zarade iz člana 124. ovog pravilnika donosi direktor filijale, po ovlašćenju direktora Nacionalne službe u roku od 30 dana od dana podnošenja zahteva poslodavca.
Direktor filijale, po ovlašćenju direktora Nacionalne službe i podnosilac zahteva zaključuju ugovor kojim se uređuju međusobna prava i obaveze.
Bliži uslovi i kriterijumi za ostvarivanje prava na refundaciju troškova zarade utvrđuju se javnim pozivom, koji se raspisuje na osnovu odluke direktora Nacionalne službe.
Uključivanje u mere pod opštim uslovima
Osobe sa invaliditetom mogu ostvariti pravo na uključivanje u mere i programe za podsticanje zapošljavanja pod opštim uslovima i na način predviđen za nezaposlena lica, a u skladu sa uslovima i kriterijumima iz javnog poziva.
U sprovođenju (realizaciji) mere javnog radova mogu se angažovati i asistenti za pružanje usluga podrške osobama sa invaliditetom u obavljanju radnih aktivnosti, tokom obrazovanja ili za zadovoljenje osnovnih životnih potreba - pomoć u kući i medicinska nega.
4. Mere i aktivnosti profesionalne rehabilitacije
Osobe sa invaliditetom uključuju se u mere i aktivnosti profesionalne rehabilitacije pod opštim uslovima ili po prilagođenim programima, i to:
- profesionalno informisanje, karijerno vođenje i savetovanje;
- razvoj motivacije, motivacioni treninzi, stručna podrška, praćenje i procena rezultata;
- programi radnog osposobljavanja, dokvalifikacije, prekvalifikacije, programi za sticanje i unapređenje radnih i radno socijalnih znanja, veština i sposobnosti i unapređenje radne i radno socijalne integracije;
- predlozi i obuke za primenu adekvatnih tehničkih i tehnoloških rešenja u cilju podizanja efikasnosti osobe sa invaliditetom u učenju i radu, kao i službe podrške neophodne za uključivanje u obrazovni i radni proces;
- edukacija i trening seminari za poslodavce, stručna lica i javnost i
- druge mere i aktivnosti.
Mere profesionalnog informisanja i karijernog vođenja i savetovanja, kao i razvoj motivacije kroz stručnu podršku, praćenje i procenu rezultata, jesu:
- uspostavljanje kontakata sa poslodavcima;
- informisanje;
- savetovanje;
- selekcija i klasifikacija;
- sajmovi zapošljavanja;
- sajmovi profesionalne orijentacije i planiranja karijere;
- individualni savetodavni rad i
- druge mere.
Praćenje i procena rezultata osobe sa invaliditetom podrazumeva sagledavanje profesionalne karijere, funkcionisanja u radu i učenju, motivaciju, radno iskustvo, veštine, dostignuto obrazovanje, specifična znanja i osposobljenost, motivaciju za zapošljavanje i obrazovanje, stavove i očekivanja vezano za profesionalnu karijeru, uticaj socijalnih faktora i druge činjenice od uticaja na zapošljivost osobe sa invaliditetom.
Praćenje i procena rezultata osobe sa invaliditetom vrši se redovno i nakon završetka pojedine mere i aktivnosti profesionalne rehabilitacije, a najmanje na svaka tri meseca revizijom procene profesionalnih mogućnosti osobe sa invaliditetom i individualnog plana zapošljavanja.
Mere i aktivnosti profesionalne rehabilitacije koje se odnose na predloge i obuke za primenu adekvatnih tehničkih i tehnoloških rešenja u cilju podizanja efikasnosti osobe sa invaliditetom u učenju i radu ili službe podrške podrazumevaju niz aktivnosti koje se preduzimaju u slučajevima:
- kad poslodavac zapošljava osobu sa invaliditetom kojoj je potrebno prilagođavanje poslove i/ili radnog mesta u smislu uklanjanja arhitektonskih, informaciono-komunikacionih ili drugih barijera i primenu savremenih tehničkih rešenja i/ili obezbediti službu podrške neophodnu za nesmetan rad osobe sa invaliditetom;
- kad osoba sa invaliditetom koja se zapošljava pod posebnim uslovima osniva sopstveno privredno društvo, radnju ili drugi oblik organizovanja i
- u drugim slučajevima kad postoji potreba podizanja efikasnosti osobe sa invaliditetom u učenju i radu.
Stručno lice Nacionalne službe proverava stanje kod poslodavca i daje mišljenje i preporuku o potrebi prilagođavanja poslova i/ili radnog mesta u skladu sa potrebama osobe sa invaliditetom.
Radi davanja konačnog mišljenja i preporuke iz stava 2. ovog člana stručno lice Nacionalne službe može tražiti mišljenje organizacije ili udruženja osoba sa invaliditetom te vrste invalidnosti.
Na osnovu konačnog mišljenja i procene mogu se, na osnovu zahteva poslodavca, refundirati troškovi za prilagođavanje radnog mesta.
Nacionalna služba, kao nosilac mera i aktivnosti profesionalne rehabilitacije, edukuje i pruža stručnu pomoć poslodavcima koji zapošljavaju osobe sa invaliditetom, stručnim licima u preduzeću za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom i kod poslodavca, kao i drugim zainteresovanim licima, organima ili organizacijama koja doprinosi jednoobraznom i inkluzivnom postupanju sa osobama sa invaliditetom na principima zabrane diskriminacije, podsticanja zaposlenosti i afirmacije jednakih mogućnosti, kao i poštovanja ljudskih prava u svim aspektima društvenog života.
Zaposlena osoba sa invaliditetom, za vreme trajanja profesionalne rehabilitacije, ima pravo na odsustvo sa rada kod poslodavca i naknadu zarade u visini 100% prosečne zarade ostvarene u prethodna tri meseca pre uključivanja u mere profesionalne rehabilitacije, s tim da naknada zarada ne može biti manja od minimalne zarade utvrđene u skladu sa propisima o radu.
Nezaposlena osoba sa invaliditetom za vreme trajanja profesionalne rehabilitacije, koja je uključena u određene mere i aktivnosti profesionalne rehabilitacije u skladu sa Zakonom, ima pravo na novčanu pomoć za vreme trajanja programa i to:
- troškove prevoza za sebe i pratioca, ukoliko je potreban u visini neoporezivog iznosa, u skladu sa zakonom i
- 20% od minimalne zarade utvrđene u skladu sa propisima o radu ako se profesionalna rehabilitacija izvodi u trajanju najmanje 100 časova i ako osoba sa invaliditetom nije korisnik novčane naknade po osnovu nezaposlenosti.
DRUGE MERE USMERENE KA ZAPOŠLJAVANJU LICA KOJA TRAŽE ZAPOSLENJE
Akcionim planom, zakonom i drugim propisima mogu se utvrditi i druge mere za podsticanje zapošljavanja, povećanja zapošljivosti i mogućnosti za zapošljavanje određenih kategorija nezaposlenih.
Nezaposleni može pre uključivanja u mere aktivne politike zapošljavanja, odnosno u postupku posredovanja u zapošljavanju ili ostvarivanja drugog prava po osnovu nezaposlenosti, biti upućen na proveru zdravstvenih sposobnosti, o trošku Nacionalne službe, ako postoji sumnja u zdravstvenu sposobnost nezaposlenog.
Podaci o zdravstvenoj sposobnosti nezaposlenog su poverljivi.
Nacionalna služba snosi troškove provere zdravstvene sposobnosti iz stava 1. ovog člana.
Nezaposleni koga Nacionalna služba uputi, radi zasnivanja radnog odnosa na poslovima za čije obavljanje su propisani posebni uslovi rada (rad na visini, pod vodom, pod zemljom i sl.), ima pravo na naknadu troškova specijalističkih zdravstvenih pregleda i troškova izdavanja uverenja o zdravstvenoj sposobnosti za rad.
Nezaposleni mlađi od 18 godina života koga Nacionalna služba uputi, radi zasnivanja radnog odnosa ima pravo na naknadu troškova zdravstvenih pregleda i troškova izdavanja uverenja o zdravstvenoj sposobnosti za rad.
ISPLATA NOVČANE NAKNADE U JEDNOKRATNOM IZNOSU RADI SAMOZAPOŠLJAVANJA
Korisniku novčane naknade može se isplatiti novčana naknada, bez doprinosa za obavezno socijalno osiguranje, u jednokratnom iznosu radi samozapošljavanja.
Sredstva iz stava 1. ovog člana odobravaju se na zahtev nezaposlenog koji je ostvario pravo na novčanu naknadu i kome je rešenje za ostvarivanje ovog prava postalo konačno.
Zahtev iz stava 2. ovog člana podnosi se nadležnoj filijali Nacionalne službe.
Direktor filijale Nacionalne službe, po ovlašćenju direktora Nacionalne službe, donosi odluku o odobravanju jednokratne isplate novčane naknade.
Korisnik sredstava, kome je odlukom iz stava 1. ovog člana, odobrena isplata novčane naknade u jednokratnom iznosu, dužan je da najkasnije u roku od 30 dana od dana prijema odluke, nadležnoj filijali Nacionalne službe dostavi:
- rešenje nadležnog organa o upisu u registar;
- fotokopiju prijave na obavezno socijalno osiguranje za fizičko lice, odnosno osnivača/člana privrednog društva;
- fotokopiju Rešenja o PIB-u;
- fotokopija kartona deponovanih potpisa;
- fotokopija kartice tekućeg računa;
- fotokopija lične karte korisnika sredstava;
- sredstvo obezbeđenja ugovornih obaveza i
- druga dokumenata za žirante, zavisno od njihovog statusa: fotokopiju Uverenja Poreske uprave o izmirenim obavezama po osnovu poreza za prethodna 3 meseca (ukoliko je žirant preduzetnik), fotokopiju poslednjeg čeka od penzije (ukoliko je žirant korisnik penzije).
Međusobna prava i obaveze između Nacionalne službe i korisnika sredstava, uređuju se ugovorom.
Korisnik sredstava, koji bez opravdanih razloga, u propisanom roku ne dostavi dokaze iz stava 2. ovog člana, smatraće se da je odustao od zahteva za jednokratnu isplatu novčane naknade.
Novčana naknada u jednokratnom iznosu radi samozapošljavanja isplaćuje se nezaposlenom za preostalo vreme isplatnog perioda i obračunava prema visini utvrđenoj konačnim rešenjem o priznavanju prava na novčanu naknadu.
Korisniku novčane naknade, kome je pravo na novčanu naknadu priznato u trajanju do zaposlenja, odnosno do ispunjenja uslova za ostvarivanje prava na starosnu penziju, jednokratni iznos novčane naknade radi samozapošljavanja obračunava se za preostalo vreme do ispunjenja uslova za starosnu penziju, u skladu sa zakonom, odnosno za preostalo vreme, a najduže do 24 meseca.
Korisnik sredstava, dužan je da obavlja delatnost, najmanje onoliko vremena za koje mu je isplaćena novčana naknada u jednokratnom iznosu.
Evidencija o korisniku sredstava iz stava 1. ovog člana, prestaje da se vodi danom osnivanja privrednog subjekta.
Korisnik sredstava, koji nije u mogućnosti da obavlja delatnost, najmanje onoliko vremena za koje mu je jednokratno isplaćena novčana naknada, dužan je da vrati iznos jednokratne novčane naknade, uvećan za pripadajuću kamatu.
Korisnik novčane naknade, kome je novčana naknada isplaćena u jednokratnom iznosu radi samozapošljavanja može ponovo da ostvari pravo na novčanu naknadu ako po isteku vremena za koje mu je isplaćena novčana naknada u jednokratnom iznosu ponovo ispuni uslove za priznavanje prava na novčanu naknadu.
PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Odluke donete do stupanja na snagu ovog pravilnika, primenjuju se do izvršenja obaveza koje su njima utvrđene, odnosno do ispunjenja obaveza preuzetih ugovorom.
Korisniku sredstava, kome su sredstva, u smislu ovog pravilnika, odobrena za neku od mera aktivne politike zapošljavanja, osim za meru javni radovi, ne mogu se ponovo odobriti za ista lica u istoj meri, pre isteka roka od tri godine od dana odobravanja sredstava.
Korisnik sredstava, koji nije realizovao dospele ugovorne obaveze po nekoj od mera aktivne politike zapošljavanja, ne može ostvariti pravo na učešće u finansiranju novih mera zapošljavanja, dok ne ispuni istu.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika, prestaje da važi Pravilnik o kriterijumima i načinu sprovođenja mera aktivne politike zapošljavanja Nacionalne službe za zapošljavanje ("Službeni glasnik RS", broj 7/10, 3/11 i 6/11).
Ovaj pravilnik stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".