PRAVILNIK
O UREĐIVANJU SADRŽINE I NAČINU VOĐENJA INFORMACIONOG SISTEMA ENERGETIKE GRADA BEOGRADA

("Sl. list grada Beograda", br. 5/2012)

 

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom se uređuje sadržina i način vođenja informacionog sistema energetike grada Beograda (u daljem tekstu: ISEB), zajedničke osnove, kategorije i način prikupljanja podataka, obrada, iskazivanje, objedinjavanje, prenos i razmena podataka i informacija od značaja za energetiku grada Beograda.

Član 2

Pojedini izrazi koji se upotrebljavaju u ovom pravilniku, imaju sledeće značenje:

1) internet portal jeste Internet-prezentacija, odnosno skup internet stranica, kroz koje se subjektima izveštavanja, korisnicima i zainteresovanim subjektima osigurava pristup i/ili unos podataka i prijem ili pregled informacija;

2) interoperabilnost jeste svojstvo dva ili više sistema ili njihovih delova da razmenjuju podatke i koriste podatke koje su razmenili;

3) energetski entitet predstavlja jedinični energetski objekat primarne, sekundarne ili finalne energije, kao proizvođač, transformator, distributer ili potrošač primarne energije, kao pravna ili fizička lica ili zasebne celine u sklopu energetskih entiteta. Energetski entitet je klasifikovan i prostorno određen i vodi se u Registru energetskih entiteta koji se održava aplikacijom razvijenom za tu namenu. Na ovaj način su stvoreni strukturni preduslovi za smeštanje i praćenje vrednosti atributa energetskog entiteta tokom vremena;

4) subjekti izveštavanja su jedinice lokalne samouprave, ovlašćene organizacije, korisnici prirodnih bogatstava i privredni subjekti čije aktivnosti imaju uticaj na energetski bilans i koji su dužni da dostavljaju podatke i informacije za potrebe ISEB-a, u skladu sa zakonom, izvornim i prenetim nadležnostima;

5) zainteresovani subjekti su jedinice lokalne samouprave, ovlašćene organizacije, korisnici prirodnih bogatstava i privredni subjekti koji za obavljanje svojih aktivnosti imaju potrebu da su obavešteni o energetskom bilansu, u skladu sa Zakonom o energetici;

6) nadležni organ je Uprava za energetiku u okviru Sekretarijata za komunalne i stambene poslove Gradske uprave grada Beograda, koji obezbeđuje rad ISEB-a kroz prikupljanje, obradu i analizu podataka o stanju energenata i izveštavanje.

II DEFINICIJA ISEB-a

Član 3

ISEB je integrisani složeni skup programskih modula i baze podataka u koju se smeštaju podaci o stanju energetike grada Beograda kao i drugi podaci i informacije koje su od značaja za praćenje stanja energetike na nivou grada Beograda, uključujući i sve neophodne resurse za funkcionisanje (hardver, sistemski softver, komunikaciona oprema, dokumentacija i kadrovi).

ISEB je centralizovani sistem preko koga se informacije i podaci zajednički koriste kroz jedinstveni Internet-portal.

ISEB razmenjuje podatke sa informacionim sistemima i elektronskim bazama podataka i izvorima podataka energetskih entiteta i subjektima izveštavanja o stanju energetike na teritoriji grada Beograda, posebno o stanju energenata, potrebama i potrošnji različitih oblika energije.

III CILJ ISEB-a

Član 4

Cilj ISEB-a je povezivanje svih postojećih podataka i informacionih tokova korišćenjem modernih alata, kao što su internet tehnologija, daljinska detekcija i satelitska tehnologija, radi obezbeđivanja pravovremenog izveštavanja i obezbeđivanja podataka za donošenje odluka.

ISEB obezbeđuje prikupljanje podataka i pružanje informacija i podataka koji su obrađeni i analizirani u skladu sa međunarodnom metodologijom, odnosno omogućava razmenu podataka iz oblasti energetike sa postojećim sličnim sistemima na nivou Evropske unije.

IV PROGRAM VOĐENJA ISEB-a

Član 5

ISEB se vodi povezivanjem podataka i informacija internetom na način kojim se obezbeđuje pravovremeno i transparentno izveštavanje javnosti, u skladu sa Programom vođenja ISEB-a.

Program vođenja ISEB-a donosi Gradsko veće grada Beograda.

Program vođenja ISEB-a definiše kontinualnu aktivnost vezanu za razvoj ISEB-a i sadrži:

1) organizaciju, način vođenja i održavanja ISEB-a;

2) popis subjekata izveštavanja, uključujući nadležni organ, način i rokove dostavljanja podataka po strukturi energetskog entiteta;

3) način upravljanja podacima i informacijama;

4) protokole o načinu preuzimanja podataka koje će definisati Uprava za energetiku, kao nadležni organ;

5) računarsku, programsku i komunikacionu opremu, kao i finansijska sredstva;

6) potrebne mere i aktivnosti za utvrđivanje energetskog bilansa;

7) protokole o saradnji koji definišu međusobna prava i obaveze nadležnog organa i ministarstava Vlade Republike Srbije i drugih organa i institucija Republike Srbije, kao i drugih energetskih entiteta koji nisu u nadležnosti Gradske uprave grada Beograda.

Član 6

ISEB obezbeđuje sprovođenje odgovarajućih metodoloških postupaka za:

1) obradu informacija u skladu sa primarnim izvorom podataka;

2) sakupljanje podataka i/ili informacija, uz dostupnost tih podataka i/ili informacija ostalim zainteresovanim subjektima i korisnicima za njihove namene, kao i unapređenje i uključivanje postojećih sistema sakupljanja podataka i informacija;

3) pristup podacima i informacijama radi preduzimanja mera energetske efikasnosti, procene rezultata takvih mera i obezbeđivanja odgovarajućeg informisanja javnosti o energetici grada Beograda;

4) tehničku i naučnu podršku;

5) primenu jedinstvenih informatičkih alata, standarda zapisivanja i postupka prenošenja podataka i informacija;

6) interoperabilnost na tehničkom (norme i standardi za povezivanje računarskih sistema i servisa), semantičkom (značenje podataka) i procesnom nivou (definisanje ciljeva, modeliranje procesa i ostvarivanje saradnje između subjekata izveštavanja, nadležnog organa i korisnika), primenom nacionalnih i međunarodnih tehničkih normi.

Podaci i informacije o energetici grada Beograda oblikuju se u relaciono povezanu elektronsku bazu podataka energetskih entiteta i dostavljaju se i prenose u elektronskom obliku ili na drugi odgovarajući način, u skladu sa zakonom.

V SADRŽAJ ISEB-a

Član 7

ISEB sadrži podatke i informacije o energetskim entitetima na teritoriji grada Beograda i softverske module kojima se vrši formiranje, klasifikacija, održavanje i prezentovanje opisnih, numeričkih i prostornih baza podataka neophodnih za praćenje i analizu stanja u oblasti energetike grada.

Inicijalna verzija ISEB-a se sastoji od sledećih podsistema:

- administracija sistema;

- katalozi i rečnici;

- registar energetskih entiteta;

- podsistem za analizu podataka;

- podsistem za energetski bilans;

- podsistem za energetsku efikasnost i

- podsistem za davanje podataka zainteresovanim subjektima.

VI OPERATIVNI RAD ISEB-a

Član 8

Operativni rad ISEB-a predstavlja skup poslova na obezbeđivanju funkcionalnosti rada ISEB-a, koji obuhvata:

- prikupljanje i obradu podataka o energetskim entitetima na teritoriji grada Beograda;

- saradnju i razmenu podataka sa različitim organizacijama, ustanovama i institucijama;

- kreiranje i slanje izveštaja;

- unapređenje, proširivanje i uvođenje novih modula i funkcionalnosti ISEB-a.

U operativnom radu ISEB-a se koriste zajedničke osnove koje čine standardi koji se koriste u energetici, a koji su bazirani na Eurostat metodologiji, međunarodna metodologija kojom se definišu merne jedinice u kojima se iskazuju energenti, klasifikacija energenata definisana "Uputstvom o klasifikaciji energenata", kategorije podataka i način prikupljanja podataka.

Član 9

Funkcionalnost rada ISEB-a se obezbeđuje sprovođenjem operativnih pravila datih u Programu vođenja ISEB-a, kojim se definišu prava i obaveze korisnika ISEB-a, preuzimanje podataka i poštovanje dodeljenih uloga.

Program vođenja ISEB-a definiše i dodeljivanje korisničkih uloga i hijerarhiju pristupa u skladu sa korisničkim ulogama definisanim u projektnoj dokumentaciji ISEB-a, protokole, obrasce i šifre koji se koriste u radu ISEB-a, sve vrste izveštaja koji mogu da se generišu na osnovu podataka sadržanih u ISEB-u.

VII PRAVA I OBAVEZE KORISNIKA ISEB-a

Član 10

Ovim pravilnikom se regulišu međusobna prava i obaveze Uprave za energetiku i Zavoda za informatiku i statistiku grada Beograda.

Obavezuje se Uprava za energetiku da koordinira i organizuje saradnju sa Zavodom za informatiku i statistiku grada Beograda i kontroliše nesmetan protok podataka i informacija koje su od značaja za funkcionisanje ISEB-a.

Član 11

Organizacione jedinice Gradske uprave grada Beograda, javna i javno-komunalna preduzeća čiji je osnivač Grad Beograd i energetski entiteti koji su u nadležnosti grada Beograda dužni su da omoguće nesmetan protok i kontrolu informacija koje su od značaja za funkcionisanje ISEB-a, a preko Uprave za energetiku.

Član 12

Nesmetani protok i kontrolu informacija koje su od značaja za funkcionisanje ISEB-a, a koje su u nadležnosti resornih ministarstava Vlade Republike Srbije, kao i dugih ustanova i organizacija čiji je osnivač republika, obezbediće Uprava za energetiku putem posebnih protokola o saradnji.

VIII PREUZIMANJE PODATAKA

Član 13

Način pripreme podataka za preuzimanje iz informacionog sistema energetskog entiteta u bazu podataka ISEB-a, sintaksna i semantička provera podataka koji se dostavljaju, pravila elektronskog prenosa podataka i pravila uvoza, ažuriranja i upravljanja podacima u ISEB-i periodičnost preuzimanja podataka, biće definisana posebnim protokolima, koji će činiti sastavni deo Programa vođenja ISEB-a.

Član 14

Strukture podataka koje se prikupljaju i unose u ISEB podeljene su prema klasama energetskih entiteta i to:

- grad Beograd;

- gradske opštine;

- ustanove i organizacije čiji je osnivač grad Beograd, odnosno organizacije čiji je osnivač gradska opština;

- toplane - sistem daljinskog grejanja;

- sistem distribucije prirodnog gasa;

- javno osvetljenje;

- vodovod;

- vodozahvat;

- vozni park preduzeća svih javnih i javnih komunalnih preduzeća;

- transport - gradski prevoz;

- javna komunalna preduzeća ili druga privredna društva kojima je povereno obavljanje komunalne delatnosti održavanja čistoće;

- javna komunalna preduzeća ili druga privredna društva kojima je povereno obavljanje komunalne delatnosti održavanja ulica, puteva i drugih javnih površina;

- javna komunalna preduzeća ili druga privredna društva kojima je povereno obavljanje komunalne delatnosti uređenja i održavanja parkova, zelenih i rekreacionih površina.

Član 15

ISEB omogućava sakupljanje i pružanje informacija i podataka koji su obrađeni i analizirani u skladu sa međunarodnom metodologijom, odnosno omogućava se razmena podataka sa subjektima izveštavanja.

Uspostavljanje, vođenje, razvijanje, koordinaciju i održavanje jedinstvenog ISEB-a uređuje nadležni organ.

Podaci koji se prikupljaju u ISEB-u određuju se na osnovu klase energetskog entiteta za koje se sakupljaju podaci i informacije za ISEB.

Član 16

Podaci koji se unose u ISEB sakupljaju se na nivou subjekata izveštavanja.

Član 17

Energetski entiteti su dužni da obezbede nesmetani tok i pristup podacima i informacijama i korišćenje podataka za ISEB.

Energetski entiteti obezbeđuju prikupljanje podataka i informacija, proveru i osiguranje njihovog kvaliteta, kao i uspostavljanje, održavanje i interoperabilnost svojih informacionih sistema.

Energetski entiteti su odgovorni za tačnost i verodostojnost podataka i informacija za koje su nadležni.

Za kvalitet, verodostojnost i poreklo podataka odgovorno je nadležno lice ovlašćeno u okviru energetskog entiteta. Nadležnom licu ISEB porukom potvrđuje uspešan unos podataka. ISEB obaveštava Upravu za energetiku da nije moguć unos podataka iz energetskog entiteta iz sigurnosnih ili drugih razloga, pri čemu se ispisuje poruka o vrsti greške.

Energetski entitet koji je davalac podataka obavezan je da u definisanim vremenskim intervalima dostavlja podatke koji se odnose na taj energetski entitet, a biće uskladišteni, tranformisani i obrađeni u ISEB-u.

Podaci koje dostavljaju energetski entiteti odnose se na zadati prostor, zadati vremenski period i druge specifične parametre.

Preuzimanje i transforamcija podataka od energetskih entiteta vrši se u propisanom formatu na osnovu utvrđenog protokola (npr. XML šema).

Član 18

Nadležni organ i subjekti izveštavanja dužni su da obezbede nesmetani tok podataka kroz ISEB, pristup podacima i informacijama u ISEB-u i korišćenje tih podataka.

Nadležni organ i subjekti izveštavanja obezbeđuju prikupljanje podataka i informacija, proveru i obezbeđivanje njihovog kvaliteta, kao i uspostavljanje, održavanje i interoperabilnost ISEB-a.

Nadležni organ i subjekti izveštavanja odgovorni su za tačnost i verodostojnost podataka i informacija za koje su nadležni.

Nadležni organ obezbeđuje razmenu podataka i informacija sa subjektima izveštavanja i zainteresovanim subjektima omogućavanjem pristupa tim podacima i informacijama putem ISEB-a, kao i redovnim obaveštavanjem javnosti o tim informacijama i podacima, u skladu sa zakonom.

IX ULOGE

Član 19

Uspostavljanje, koordinaciju i produkciono održavanje ISEB-a vrši Zavod za informatiku i statistiku grada Beograda koji:

- obezbeđuje i održava računarsko-komunikacionu mrežu ISEB-a;

- predlaže neophodnu računarsku, programsku i komunikacionu opremu, u skladu sa ISEB-om;

- daje preporuke za usklađivanje ISEB-a sa informacionim sistemima sa kojima se vrši razmena podataka i informacija.

Zavod za informatiku i statistiku grada Beograda obezbeđuje pouzdanu i sigurnu razmenu podataka i informacija u elektronskom obliku, nesmetani i kontinualni pristup podacima i informacijama putem Internet-portala ISEB-a.

Član 20

Nadležni organ održava, uspostavlja i unapređuje ISEB kao podršku radu subjektima izveštavanja i zainteresovanim subjektima.

Član 21

Na osnovu podataka prikupljenih u ISEB-u, nadležni organ može da generiše:

- pregled raspoloživih energetskih potencijala;

- bilanse energije po vrstama i potrošačima;

- ukupni energetski bilans koji treba da sadrži godišnji prikaz tokova svih vrsta energenata u okviru sistema primarne energije, sistema transformacije i sistema finalne energije na teritoriji grada Beograda;

- periodične energetske bilanse;

- pregled rezervi i resursa primarne energije;

- pregled energetskih objekata;

- promene u strukturi proizvodnje i potrošnje energije;

- energetsku efikasnost u sektorima potrošnje: industrija, saobraćaj i zgradarstvo;

- energetsku efikasnost po ostvarenom dohotku;

- bilanse emisija štetnih gasova.

Član 22

Nadležni organ obavlja sledeće grupe aktivnosti:

- održava rad ISEB-a;

- kreira izveštaje neophodne za donošenje odluka u oblasti energetike;

- kreira izveštaje po nalogu ovlašćenih lica, pri čemu se krug ovlašćenih lica, kao i njihova ovlašćenja utvrđuju Programom vođenja ISEB-a.

X PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 23

Gradsko veće grada Beograda doneće Program vođenja ISEB-a u roku od godinu dana od dana stupanja na snagu ovog pravilnika.

Član 24

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Beograda".