ZAKLJUČAK

O UTVRĐIVANJU NACIONALNOG AKCIONOG PLANA ZAPOŠLJAVANJA ZA 2012. GODINU

("Sl. glasnik RS", br. 79/2011 i 13/2012)

1. Utvrđuje se Nacionalni akcioni plan zapošljavanja za 2012. godinu, koji je sastavni deo ovog zaključka.

2. Ovaj zaključak objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

NACIONALNI AKCIONI PLAN ZAPOŠLJAVANJA ZA 2012. GODINU

 

UVOD

Nacionalni akcioni plan zapošljavanja za 2012. godinu (u daljem tekstu: NAPZ) predstavlja osnovni instrument sprovođenja aktivne politike zapošljavanja u 2012. godini. Njime se definišu ciljevi i prioriteti politike zapošljavanja i utvrđuju programi i mere koji će se realizovati, kako bi se dostigli postavljeni ciljevi i omogućilo održivo povećanje zaposlenosti.

Pri izradi NAPZ za 2012. godinu uzeti su u obzir strateški pravci i ciljevi Nacionalne strategije zapošljavanja za period 2011-2020. godine ("Službeni glasnik RS", broj 37/11), kao i ciljevi, prioriteti i planirane aktivnosti usvojenih nacionalnih strategija i razvojnih dokumenata.

U definisanje i izradu NAPZ uključeni su socijalni partneri, relevantne institucije i akteri, kako bi se različitim pristupima omogućilo svestrano sagledavanje i prilikom realizacije planiranih programa i mera ostvarili rezultati sa dodatnom vrednošću.

I MAKROEKONOMSKI OKVIR

Rast bruto društvenog proizvoda (BDP) i oporavak privredne i spoljnotrgovinske aktivnosti obeležava makroekonomska kretanja u 2010. godini u Republici Srbiji. Na oporavak privredne aktivnosti u Republici Srbiji uticao je oporavak svetske privrede, uspešno završene revizije aranžmana sa Međunarodnim monetarnim fondom (MMF), očuvani bankarski sektor i mere monetarne i ekonomske politike koje su preduzete (smanjenje obavezne rezerve, nastavak subvencionisanja kredita za likvidnost i investicije, potrošački krediti za građane i stambeni krediti za novogradnju).

Procenjeno je da ukupne ekonomske aktivnosti u 2010. godini1, merene BDP, imaju rast od 1% u odnosu na 2009. godinu. Realni rast BDP zasnovan je prvenstveno na rastu izvoza, potpomognut realnom depresijacijom dinara. Posmatrano po aktivnostima, najveći rast BDP zabeležen je u sektoru saobraćaja, skladištenja i veza, finansijskog posredovanja i industrije, a najveći pad zabeležen je u sektoru građevinarstva i poljoprivrede.

Industrijska proizvodnja u 2010. godini je zabeležila međugodišnji rast fizičkog obima od 2,5%, naročito u granama orijentisanim na izvoz. Sektor saobraćaja, skladištenja i veza je ostvario rast od 7,8%. Procenjeno je da je poljoprivredna proizvodnja imala pad od 0,6%. Vrednost izvedenih građevinskih radova na teritoriji Republike Srbije realno je smanjena za 11,3%, dok je u isto vreme ostvaren značajan oporavak kod ugovaranja novih radova, što je prvi signal oporavka građevinske aktivnosti.

Privredni rast Republike Srbije u 2010. godini praćen je povećanjem deficita tekućeg računa. Ostvaren je značajan rast izvoza robe i sporiji rast uvoza od izvoza, što je doprinelo smanjenju spoljnotrgovinskog deficita. Kreditna aktivnost banaka je zabeležila rast, čemu su doprineli subvencionisani krediti, i pozitivno je uticala na oporavak privrede. Potrošnja i investicije države realno su opali zbog zamrznutih plata u javnom sektoru i penzija, kao i zbog sporije realizacije javnih investicija.

Inflacija je u 2010. godini iznosila 10,3%, što je rezultat povećanja cena hrane, efekata deprecijacije dinara na baznu inflaciju i jačanja inflatornih pritisaka. To je dovelo do povećanja stepena restriktivnosti monetarne politike, pa je referentna kamatna stopa u drugoj polovini 2010. godine povećana zbog povećane premije rizika i jačanja inflatornih pritisaka. Dinar je zabeležio jaču depresijaciju. Devizni kurs je bio izložen stalnim depresijacijskim pritiscima zbog smanjenog priliva stranog kapitala i povećanog fiskalnog deficita.

Neto iznos stranih direktnih investicija (SDI) u 2010. godini je bio 860 miliona evra. S obzirom na zavisnost srpske privrede od SDI, Vlada je sprovodila niz mera u cilju poboljšanja poslovne klime i privlačenja stranih investitora, a neke od aktivnosti su: završetak projekta "giljotina propisa", usvajanje nove zakonske regulative u oblasti privrede, ostvarivanje imovinskih prava koje podrazumeva rešavanje vlasništva nad zemljom i restitucije imovine koja je oduzeta od građana i institucija i mere borbe protiv korupcije.

Ekonomska politika početkom 2011. godine suočena je sa ubrzanjem inflacije i sa pritiscima na povećanje zarada u pojedinim delovima javnog sektora. Monetarna i fiskalna politika su usredsređene na smanjivanje inflacije i na održavanje okvira predviđenog budžeta, kako bi se obezbedila ekonomska stabilnost zemlje i okončanje pregovora sa MMF.

Vlada je u januaru 2011. godine usvojila Program mera za ublažavanje negativnih efekata svetske ekonomske krize u Republici Srbiji za 2011. godinu, koji predstavlja nastavak realizacije mera usmerenih na ublažavanje efekata svetske ekonomske krize kroz odobravanje kredita privredi i građanima sa subvencionisanim kamatnim stopama. Takođe se i Nacionalna strategija zapošljavanja za period 2011 - 2020. godine fokusira na one sektore i prioritete koji podrazumevaju podršku proinvesticiono i izvozno orijentisanim granama industrije.

______________
1 Izvor: Osnovni indikatori makroekonomskih kretanja, Ministarstvo finansija

II STANJE I TOKOVI NA TRŽIŠTU RADA

Negativna kretanja indikatora tržišta rada između aprila i oktobra 2010. godini su se usporila. Rast nezaposlenosti se u ovom periodu zaustavio, a zaposlenost je nastavila da opada znatno sporije, ukazujući na porast stope neaktivnosti stanovništva.

Na osnovu podataka Ankete o radnoj snazi (ARS) iz aprila 2011. godine, indikatori tržišta rada se pogoršavaju. Stopa zaposlenosti nastavlja da opada, a stopa nezaposlenosti počinje da raste. Iako su stopa aktivnosti i stopa neaktivnosti nepovoljne (niska stopa aktivnosti i visoka stopa neaktivnosti) nije došlo da daljeg pogoršanja ovih indikatora.

Tabela 1: Kretanje osnovnih indikatora tržišta rada 2009-2011 za stanovništvo starosti 15-64, Republika Srbija

Starosna kategorija 15-64

April 2009.

Oktobar 2009.

April 2010.

Oktobar 2010.

April 2011.

Stopa aktivnosti

60,8%

60,5%

59,1%

58,8%

58,9%

Muškarci

69,0%

68,4%

67,4%

67,2%

67,5%

Žene

52,8%

52,8%

50,9%

50,6%

50,4%

Stopa zaposlenosti

50,8%

50,0%

47,2%

47,1%

45,5%

Muškarci

58,7%

57,4%

54,3%

54,4%

52,2%

Žene

43,3%

42,7%

40,2%

39,9%

38,8%

Stopa nezaposlenosti

16,4%

17,4%

20,1%

20,0%

22,9%

Muškarci

15,0%

16,1%

19,4%

19,0%

22,7%

Žene

18,1%

19,1%

20,9%

21,2%

23,1%

Stopa neaktivnosti

39,2%

39,5%

40,9%

41,2%

41,1%

Muškarci

31,0%

31,6%

32,6%

32,8%

32,5%

Žene

47,2%

47,2%

49,1%

49,4%

49,6%

Izvor: ARS, Republički zavod za statistiku

Tabela 2: Kretanje osnovnih indikatora tržišta rada po regionima za stanovništvo starosti 15-64

Starosna kategorija 15-64

Beogradski region

Region Vojvodine

Region Šumadije i Zapadne Srbije

Region Južne i Istočne Srbije

Region KiM

Stopa aktivnosti

59,5%

57,2%

60,4%

58,6%

/

Stopa zaposlenosti

48,2%

43,9%

46,4%

43,5%

/

Stopa nezaposlenosti

19,0%

23,2%

23,2%

25,8%

/

Stopa neaktivnosti

40,5%

42,8%

39,6%

41,4%

/

Izvor: ARS, april 2011, Republički zavod za statistiku

Stope aktivnosti i neaktivnosti

Broj aktivnog stanovništva radnog uzrasta (15-64) u aprilu 2011. godine iznosio je oko 2.840.000 lica, što čini 58,9% ukupnog stanovništva radnog uzrasta.

Stopa aktivnosti u aprilu 2011. godine povećala se za 0,1 procentni poen u odnosu na oktobar 2010. godine (58,8%) odnosno za oko 5.000 lica. Povećanje broja aktivnog stanovništva radnog uzrasta je u najvećoj meri posledica povećanja stanovništva u starosnoj kategoriji 35-44 (oko 51.000), odnosno povećanja njihove stope aktivnosti za jedan procentni poen. Opšta stopa aktivnosti je i pored povećanja i dalje niska, što je prevashodno rezultat niske aktivnosti žena, mladih (15-24) i starijih lica (55-64).

Višu stopu aktivnosti od opšte stope imaju Region Šumadije i Zapadne Srbije (60,4%) i Beogradski region (59,5%), dok najnižu stopu aktivnosti ima Region Vojvodine (57,2%).

Stopa neaktivnosti lica radnog uzrasta (15-64) u aprilu 2011. godine smanjila se za 0,1 procentni poen (41,1%) u odnosu na oktobar 2010. godine (41,2%) odnosno za oko 3.000 lica. Ovo znači da lica koja ostaju bez zaposlenja prelaze u nezaposlene, umesto u neaktivne, što za posledicu ima povećanje radne snage na tržištu rada.

Nižu stopu neaktivnosti od opšte stope imaju Region Šumadije i Zapadne Srbije (39,6%) i Beogradski region (40,5%), dok najvišu stopu neaktivnosti ima Region Vojvodine (42,8%).

Stopa zaposlenosti

Stopa zaposlenosti u Republici Srbiji je niska. U 2009. godine tek svaki drugi stanovnik radnog uzrasta je radio.

U 2011. godini stopa zaposlenosti nastavlja da opada. Lica koja ostaju bez zaposlenja prelaze u nezaposlene, ne u neaktivne, čime se zaustavilo smanjivanje kontigenta radne snage i povlačenje sa tržišta rada.

Stopa zaposlenosti lica radnog uzrasta (15-64) u aprilu 2011. godine iznosi 45,5%, odnosno opala je za 1,6 procentnih poena u odnosu na oktobar 2010. godine (47,1%). Ukupan broj zaposlenih smanjio se za oko 78.000 lica, odnosno za 3,44% (sa 2.269.000 u oktobru 2010. godine na 2.191.000 u aprilu 2011. godine).

Višu stopu zaposlenosti od opšte stope imaju Beogradski region (48,2%) i Region Šumadije i Zapadne Srbije (46,4%), dok najnižu stopu zaposlenosti ima Region Južne i Istočne Srbije (43,5%).

Stopa nezaposlenosti

Nezaposlenost u Srbiji je visoka. Broj nezaposlenih, kao i stopa nezaposlenosti, kontinuirano raste od 2008. godine, kao posledica uticaja ekonomske krize na tržište rada. Nakon perioda zaustavljanja rasta stope nezaposlenosti, april-oktobar 2010. godini, stopa nezaposlenosti u 2011. godini nastavlja da raste.

Stopa nezaposlenosti lica radnog uzrasta (15-64) u aprilu 2011. godine iznosi 22,9%, što znači da se povećala za 2,9 procentnih poena u odnosu na oktobar 2010. godine (20,0%). Ukupan broj nezaposlenih se povećao za oko 83.000 lica, odnosno za 14,7% (sa 566.000 u oktobru 2010. godine na 649.000 u aprilu 2011. godine).

Nižu stopu nezaposlenosti od opšte stope ima samo Beogradski region (19,0%), dok najvišu stopu nezaposlenosti ima Region Južne i Istočne Srbije (25,8%).

Neformalna zaposlenost

Učešće neformalno zaposlenih lica radnog uzrasta (15-64) u ukupnoj zaposlenosti iznosi 17,7%, što predstavlja povećanje od 0,5 procentnih poena u odnosu na oktobar 2010. godine (17,2%). Međutim, broj neformalno zaposlenih iznosi oko 388.000, što u apsolutnom iznosu predstavlja smanjenje od oko 2.000 zaposlenih u neformalnoj ekonomiji ili 0,6% u odnosu na oktobar 2010. godine (390.000).

Rad u neformalnoj zaposlenosti, koji je najviše rasprostranjen među mladima (29,6%), opada sa višim starosnim dobom i sticanjem radnog iskustva, a povezan je i sa nivoom obrazovanja, pa tako manje obrazovani češće prihvataju rad u neformalnoj ekonomiji.

Karakteristike nezaposlenosti

Starosna struktura nezaposlenih lica

Posmatrano prema godinama starosti, manje od polovine nezaposlenih (47,5%) su lica koja pripadaju dvema najmlađim starosnim grupama (15-24 i 25-34), čije je učešće u ukupnoj nezaposlenosti (15+) u aprilu 2011. godine iznosilo 18,7% odnosno 28,2%.

Trend smanjenja učešća najmlađih kategorija nezaposlenih u ukupnoj nezaposlenosti se nastavlja, što se delimično može objasniti njihovim produženim školovanjem u uslovima smanjenih mogućnosti zaposlenja, a povećanja učešća onih u srednjim (45-54) i starijim godinama (55-64).

Obrazovna struktura nezaposlenih lica

Nezaposlenost je najviše rasprostranjena među licima sa srednjim nivoom obrazovanja, budući da je nešto više od dve trećine nezaposlenih završilo srednju školu (67,6% u aprilu 2011. godine).

 

Dugoročna nezaposlenost

Stopa dugoročne nezaposlenosti za lica radnog uzrasta (15-64) u aprilu 2011. godine iznosi 16,8% i povećala se za 2,5 procentnih poena u odnosu na oktobar 2010. godine (14,3%).

Udeo dugoročno nezaposlenih lica koji posao traže godinu dana i duže, u broju nezaposlenih lica radnog uzrasta 15-64 porastao je i u aprilu prema ARS, iznosi 73,3%, dok je u oktobru 2010. godine iznosio 71,7%.

Mnogi zaposleni, jednom kada postanu nezaposleni ostaju u tom statusu u veoma dugom periodu što dovodi do gubitka motivacije, znanja i smanjivanja mogućnosti za zapošljavanje, a verovatnoća nalaženja posla smanjuje se proporcionalno dužini nezaposlenosti, što može dovesti do trajnog isključivanja sa tržišta rada.

Nezaposlenost žena

Nezaposlenost žena u Republici Srbiji izraženija je od nezaposlenosti muškaraca, ali se u aprilu 2011. godine razlika u stopama nezaposlenosti između muškaraca i žena smanjila i iznosi samo 0,4 procentna poena (23,1% za žene i 22,7% za muškarce).

Stopa nezaposlenosti žena u aprilu 2011. godine povećala se u odnosu na stopu iz oktobra 2010. godine za 1,9 procentnih poena, dok se u istom periodu stopa nezaposlenosti muškaraca povećala znatno više (za 3,7 procentnih poena).

Razlike u stopama zaposlenosti i aktivnosti žena i muškaraca i dalje su veoma velike, ali postoji trend postepenog smanjivanja.

Nezaposlenost mladih (15-24 godina)

Nezaposlenost mladih starosne dobi 15-24 u Republici Srbiji je veoma izražena i znatno je iznad opšte stope nezaposlenosti (49,9% u odnosu na 22,9%). Stopa nezaposlenosti mladih se u aprilu 2011. godine povećala za 3,8 procentnih poena u odnosu na oktobar 2010. godine (46,1%) što ukazuje da se mladi nakon završene škole uključuju na tržište rada i postaju aktivni u traženju posla.

U aprilu 2011. godine, u odnosu na oktobar 2010. godine stopa zaposlenosti mladih smanjila se za 1,1 procentni poen, (sa 15,2% na 14,1%) a stopa aktivnosti smanjila se za 0,1 procentni poen (sa 28,2% na 28,1%).

Nezaposlenost starijih (55-64 godina)

U ovoj starosnoj grupi, u periodu oktobar 2010 - april 2011. godine rast stope nezaposlenosti iznosi 2,4 procentna poena (sa 12,2% na 14,6%), što u apsolutnom iznosu predstavlja povećanje broja nezaposlenih za oko 11.500 lica.

Stopa zaposlenosti ove starosne grupe je smanjena za 1,3 procentnih poena (sa 33,1% u oktobru 2010. godine na 31,8% u aprilu 2011. godine), što u apsolutnom iznosu predstavlja smanjenje broja zaposlenih za oko 9.500 lica.

Stopa aktivnosti je smanjena za 0,5 procentnih poena (sa 37,7% u oktobru 2010. godine na 37,2% u aprilu 2011. godine), dok je stopa neaktivnosti porasla u istom procentu.

Karakteristike registrovane nezaposlenosti2

Prema podacima NSZ na evidenciji nezaposlenih lica nalazilo se 756.255 nezaposlenih lica, od kojih je 394.963 ili 52,2% žena.

Posmatrano prema godinama starosti ukupno 301.187 nezaposlenih lica sa evidencije NSZ pripada dvema najmlađim starosnim grupama (15-24 i 25-34) što je 39,83% od ukupnog broja lica na evidenciji.

Nezaposlenost je najviše rasprostranjena među licima sa srednjim nivoom obrazovanja. Srednji nivo obrazovanja poseduje 418.540 nezaposlenih lica sa evidencije NSZ što je 55,34%, od čega je 50,33% žena.

Udeo dugoročno nezaposlenih lica koja posao traže godinu dana i duže, u broju nezaposlenih lica radnog uzrasta 15-64 registrovanih u NSZ iznosi 476.562 ili 63,02%.

U ukupnom broju evidentiranih nezaposlenih lica udeo mladih (15-24 godina) iznosi 13,76% (104.031 lica) dok je udeo starijih (55-64 godina) 13,03% (98.536 lica).

______________
2 Podaci dobijeni sa evidencije NSZ na dan 30. jun 2011. godine

III CILJEVI I PRIORITETI POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA

Nacionalnom strategijom zapošljavanja 2011-2020. godine kao opšti cilj politike zapošljavanja utvrđeno je povećanje zaposlenosti, kao i strateški pravci i prioriteti za ostvarenje tog cilja:

- podsticanje zapošljavanja u manje razvijenim regionima i razvoj regionalne i lokalne politike zapošljavanja;

- unapređenje ljudskog kapitala i veće socijalno uključivanje;

- unapređenje institucija i razvoj tržišta rada;

- redukovanje dualnosti na tržištu rada.

Ovim akcionim planom definisani su pojedinačni ciljevi za 2012. godinu, kao i programi, mere i aktivnosti čija realizacija treba da doprinese povećanju zaposlenosti u Republici Srbiji, i to:

I. podsticanje zapošljavanja u manje razvijenim regionima i razvoj regionalne i lokalne politike zapošljavanja;

II. unapređenje kvaliteta radne snage,

III. usklađivanje ponude i tražnje na tržištu rada i podsticanje otvaranja novih radnih mesta;

IV. unapređenje institucija tržišta rada;

V. podsticanje zapošljavanja teže zapošljivih lica i veće socijalno uključivanje osetljivih grupa.

I. Za podsticanje zapošljavanja u manje razvijenim regionima i razvoj regionalne i lokalne politike zapošljavanja predviđene su sledeće mere i aktivnosti:

1. Za podsticanje zapošljavanja u manje razvijenim regionima:

- usmeravanje finansijskih sredstava iz budžeta Republike Srbije namenjenih realizaciji programa i mera aktivne politike zapošljavanja u manje razvijene opštine;

- učešće u finansiranju programa ili mera aktivne politike zapošljavanja predviđenih lokalnim akcionim planovima zapošljavanja sredstvima iz budžeta Republike Srbije.

2. Za podsticanje decentralizacije i razvoja regionalne i lokalne politike zapošljavanja:

- pružanje tehničke podrške razvoju lokalne politike zapošljavanja, podrška izradi lokalnih akcionih planova zapošljavanja i izgradnji partnerstva na lokalnom nivou;

- podsticanje formiranja lokalnih saveta za zapošljavanje i udruživanje više opština na regionalnom nivou u cilju formiranja zajedničkih lokalnih saveta za zapošljavanje.

II. Za unapređenje kvaliteta ljudskog kapitala, predviđene su sledeće mere i aktivnosti:

1. Za razvoj sistema karijernog vođenja i savetovanja:

- uključivanje što većeg broja lica u mere karijernog vođenja i savetovanja;

- podsticanje partnerstva i saradnje u sprovođenju Strategije karijernog vođenja i savetovanja;

- razvoj postojećih i otvaranje novih centara za informisanje i profesionalno savetovanje (CIPS);

- uspostavljanje saradnje CIPS sa info pultovima pri kancelarijama za mlade.

2. Za povećanje kompetencija nezaposlenih lica sticanjem znanja i veština:

- razvoj sistema kratkih obuka koji podrazumeva saradnju Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja i Ministarstva prosvete i nauke na izradi podzakonskih akata nakon usvajanja zakona o obrazovanju odraslih i razvoju institucija nadležnih za uspostavljanje sistema standardizacije, akreditacije i sertifikacije znanja i veština;

- realizacija programa kratkih obuka namenjenih tržištu rada i obuka na zahtev poslodavca;

- prekvalifikacija i dokvalifikacija nezaposlenih lica radi povećanja mogućnosti za zapošljavanje;

- funkcionalno osnovno obrazovanje odraslih (FOOO) i osposobljavanje za obavljanje jednostavnih poslova,

- sprovođenje programa osposobljavanja za samostalan rad i programa stručne prakse za nezaposlena lica sa najmanje srednjim obrazovanjem, bez radnog iskustva u struci i programa sticanja praktičnih znanja za nezaposlena lica vez kvalifikacija kao i lica bez kvalifikacija koja su završila kratku obuku ili FOOO.

III. Za usklađivanje ponude i tražnje na tržištu rada i podsticanje otvaranja novih radnih mesta kroz:

- unapređenje postojeće metodologije prognoza kretanja na tržištu rada i izrada početnih izveštaja na uspostavljanju sistema prognoza na tržištu rada;

- dodelu subvencija poslodavcima za otvaranje novih radnih mesta;

- podsticanje samozapošljavanja, socijalnog preduzetništva i zadrugarstva;

- promovisanje podsticajne mere za korisnike novčane naknade;

- sprovođenje javnih radova u koje se prvenstveno uključuju teže zapošljiva lica (Romi, povratnici po sporazumu o readmisiji i dr.) kao i lica u stanju socijalne potrebe.

IV. Za unapređenje institucija tržišta rada planirano je:

- stvaranje adekvatnih sistemskih, pravnih, ekonomskih i proceduralnih pretpostavki za povećanje zaposlenosti odnosno za veća strana i domaća ulaganja;

- razvijanje partnerstva u oblasti politike zapošljavanja između različitih zainteresovanih strana;

- unapređenje znanja i veština i podizanje kompetencija zaposlenih u NSZ za rad sa poslodavcima i primenu savremenih metoda i tehnika savetovanja;

- unapređenje kapaciteta Sektora za zapošljavanje i NSZ za razvoj i praćenje politike radnih migracija;

- jačanje kapaciteta agencija za zapošljavanje i razvijanje različitih oblika saradnje agencija i NSZ;

- podizanje kapaciteta preduzeća za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom;

- dalji razvoj modela integrisanih usluga i jačanje kapaciteta NSZ za rad u sistemu integrisanih usluga;

- podsticanje razvoja socijalnog preduzetništva i zadrugarstva putem jačanja institucionalne podrške.

V. Podsticanje zapošljavanja teže zapošljivih lica i veće socijalno uključivanje osetljivih grupa odvijaće se kroz:

- usmeravanje mera aktivne politike zapošljavanja prema teže zapošljivim licima i posebno osetljivim grupama na tržištu rada i to: osoba sa invaliditetom, Roma, izbeglih i interno raseljenih lica, povratnika po sporazumu o readmisiji, ruralnog stanovništva (posebno ruralnog stanovništva koje ne poseduje zemlju i ruralnog stanovništva u jugoistočnoj Srbiji), korisnika novčane socijalne pomoći, mladih, starijih lica, žena, žrtava porodičnog nasilja i trgovine ljudima, samohranih roditelja i roditelja dece sa posebnim potrebama;

- zapošljavanje uz subvencionisanje određenog dela obračunatog poreza na zarade i doprinose za penzijsko i invalidsko osiguranje prema Uredbi o podsticanju zapošljavanja;

- odobravanje olakšica poslodavcima prema Zakonu o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje;

- kreiranje specifičnih mera i aktivnosti usmerenih ka poboljšanju njihovog položaja na tržištu rada a na osnovu praćenja efekata sprovedenih mera aktivne politike zapošljavanja.

IV PROGRAMI I MERE AKTIVNE POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA

Programi i mere aktivne politike zapošljavanja koje će u 2012. godini realizovati Nacionalna služba za zapošljavanje, utvrđene ovim akcionim planom, realizuju se u skladu sa zakonom i primenom pravila o državnoj pomoći, i to: Zakon o kontroli državne pomoći ("Službeni glasnik RS", broj 51/09), Uredba o pravilima za dodelu državne pomoći ("Službeni glasnik RS", broj 13/10) i dr. Selekcija lica sa evidencije NSZ za uključivanje u mere aktivne politike zapošljavanja vrši se u skladu sa Uputstvom o uslovima za uključivanje nezaposlenog u mere aktivne politike zapošljavanja ("Službeni glasnik RS", broj 97/09).

Programi i mere aktivne politike zapošljavanja koji će se u 2012. godini realizovati u cilju povećanja zaposlenosti i smanjenja nezaposlenosti su:

1. Posredovanje u zapošljavanju lica koja traže zaposlenje:

Povezivanje ponude i tražnje na tržištu rada, selekcija lica koja traže zaposlenje, savetovanje usmereno na izbor odgovarajućih poslova, obuka za aktivno traženje posla, klub za traženje posla, utvrđivanje individualnog plana zapošljavanja sa nezaposlenim, upućivanje lica koje traži zaposlenje poslodavcu radi izbora za zasnivanje radnog odnosa ili drugog radnog angažovanja, sajam zapošljavanja i dr.

2. Profesionalna orijentacija i savetovanje o planiranju karijere:

Psihološko savetovanje lica pri izboru, promeni zanimanja i donošenju odluka u vezi sa karijernim razvojem, unapređenje kompetencija za aktivno traženje posla, trening samoefikasnosti, psihološka procena za potrebe selekcije za zapošljavanje, uključivanje u programe dodatnog obrazovanja i obuka i programe preduzetništva uključujući i socijalno preduzetništvo i zadrugarstvo, psihološka procena za potrebe klasifikacije, pružanje informacija o tržištu rada i mogućnostima za razvoj karijere, organizovanje sajmova profesionalne orijentacije i dr.

3. Subvencije za zapošljavanje poslodavcima:

Poslodavci koji pripadaju privatnom sektoru i koji zapošljavaju nezaposlene na novootvorenim radnim mestima mogu ostvariti pravo na subvenciju za otvaranje novih radnih mesta. Subvencija se isplaćuje u jednokratnom iznosu, radi zapošljavanja do 50 nezaposlenih lica koja su prijavljena na evidenciju NSZ. Izuzetno, subvencija se može odobriti za zapošljavanje preko 50 nezaposlenih lica radi ujednačavanja regionalnog razvoja, uklanjanja dispariteta na tržištu rada i većeg stepena zapošljavanja u okviru grinfild i braunfild investicija.

Ukoliko se na novotvorenim radnim mestima zapošljavaju osobe sa invaliditetom, subvenciju mogu koristiti i poslodavci iz javnog sektora.

Visina subvencije u 2012. godini, prema stepenu razvijenosti jedinica lokalne samouprave utvrđenim u skladu sa posebnim propisom Vlade iznosi:

- za četvrtu grupu (stepen razvijenosti ispod 60% republičkog proseka) i za devastirana područja (stepen razvijenosti ispod 50% republičkog proseka) - 400.000,00 dinara po korisniku kada se zapošljava 11 i više lica, odnosno 300.000,00 dinara po korisniku kada se zapošljava do 10 lica;

- za treću grupu (u rasponu od 60% do 80% republičkog proseka) - 200.000,00 dinara po korisniku;

- za drugu grupu (u rasponu od 80% do 100% republičkog proseka) i ostale jedinice lokalne samouprave - 100.000,00 dinara po korisniku.

U slučaju zapošljavanja osoba sa invaliditetom visina subvencije iznosi:

- za četvrtu grupu (stepen razvijenosti ispod 60% republičkog proseka) i za devastirana područja (stepen razvijenosti ispod 50% republičkog proseka) - 400.000,00 dinara po korisniku, bez obzira na broj lica koja se zapošljavaju;

- za treću grupu (u rasponu od 60% do 80% republičkog proseka) - 250.000,00 dinara po korisniku;

- za drugu grupu (u rasponu od 80 do 100% republičkog proseka) i ostale jedinice lokalne samouprave - 150.000,00 dinara po korisniku.

Visina subvencije u 2012. godini na područjima od posebnog interesa (gradovi i opštine sa više od 50.000 stanovnika i sa stopom nezaposlenosti većom od 20%, prema zvaničnim podacima organa nadležnog za poslove statistike, izuzimajući gradove i opštine na čijoj teritoriji je formirana slobodna carinska zona u skladu sa zakonom kojim se uređuju slobodne zone) iznosi 400.000,00 dinara po korisniku kada se zapošljava 11 i više lica, odnosno 300.000,00 dinara po korisniku kada se zapošljava do 10 lica. U slučaju zapošljavanja osoba sa invaliditetom na područjima od posebnog interesa visina subvencije iznosi 400.000,00 dinara po korisniku, bez obzira na broj lica koja se zapošljavaju.

4. Podrška samozapošljavanju:

Podrška samozapošljavanju podrazumeva pored subvencije za samozapošljavanje i pružanje stručne pomoći i obuke nezaposlenom licu koje se samozapošljava. Sredstva za samozapošljavanje se odobravaju u vidu subvencije radi osnivanja radnje, zadruge, ili drugog oblika preduzetništva od strane nezaposlenog ili udruživanjem više nezaposlenih, kao i za osnivanje privrednog društva ukoliko osnivač zasniva u njemu radni odnos.

Subvencija se u 2012. godini odobrava u jednokratnom iznosu od 160.000,00 dinara po korisniku, osim u slučaju samozapošljavanja osoba sa invaliditetom kada se subvencija odobrava u jednokratnom iznosu od 200.000,00 dinara po korisniku.

Korisniku novčane naknade može se isplatiti novčana naknada u jednokratnom iznosu radi samozapošljavanja.

Stručnu pomoć u cilju podsticanja samozapošljavanja nezaposleni ostvaruje kroz informativne i savetodavne usluge u poslovnim centrima i obuke iz preduzetništva, uključujući i socijalno preduzetništvo i zadrugarstvo, a podrška preduzetnicima u prvim godinama poslovanja se realizuje kroz mentoring program i specijalističke obuke.

5. Dodatno obrazovanje i obuka:

Dodatno obrazovanje i obuka jesu aktivnosti kojima se nezaposlenom i zaposlenom za čijim je radom prestala potreba kod poslodavca, kome nije moguće obezbediti odgovarajuće zaposlenje, pruža mogućnost da kroz proces teorijskog i praktičnog osposobljavanja stekne nova znanja i veštine radi zapošljavanja, odnosno stvaranja mogućnosti za zapošljavanje i samozapošljavanje. Dodatno obrazovanje i obuka sprovodiće se prema Godišnjem programu dodatnog obrazovanja i obuke koji je utvrđen ovim akcionim planom.

6. Podsticaji za zapošljavanje korisnika novčane naknade:

Korisnicima novčane naknade koji zasnuju radni odnos na neodređeno vreme, jednokratno se isplaćuje 30% ukupnog iznosa novčane naknade (bez doprinosa za obavezno socijalno osiguranje) koja bi im bila isplaćena za preostalo vreme do isteka prava na novčanu naknadu.

7. Javni radovi:

Javni radovi se organizuju u cilju zapošljavanja prvenstveno teže zapošljivih nezaposlenih lica i nezaposlenih u stanju socijalne potrebe, očuvanja i unapređenja radnih sposobnosti nezaposlenih, kao i radi ostvarivanja određenog društvenog interesa. U 2012. godini organizovaće se javni radovi u oblasti socijalnih, humanitarnih, kulturnih i drugih delatnosti; održavanja i obnavljanja javne infrastrukture i održavanja i zaštite životne sredine i prirode. Pravo učestvovanja u postupku organizovanja javnih radova u 2012. godini imaju organi teritorijalne autonomije i organi jedinica lokalne samouprave, javne ustanove i javna preduzeća, privredna društva, preduzetnici, zadruge i udruženja.

Sredstva namenjena za organizovanje javnih radova koriste se za naknadu troškova zarada nezaposlenih lica uključenih u javne radove i troškova sprovođenja javnih radova. Troškovi zarade ne mogu biti niži od minimalne zarade utvrđene u skladu sa propisima o radu a određuju se u zavisnosti od stepena obrazovanja lica i raspoloživih sredstava za ovu meru.

U zavisnosti od vrste i složenosti poslova koje obuhvata javni rad, za sprovođenje određenih javnih radova, biće organizovana obuka, po internom programu poslodavca ili programu obrazovne ustanove. Po završetku obuke licu se izdaje sertifikat o stečenim kompetencijama.

8. Mere aktivne politike zapošljavanja osoba sa invaliditetom:

Mere aktivne politike zapošljavanja osoba sa invaliditetom pod opštim uslovima, odnosno po prilagođenim programima, kao i mere i aktivnosti profesionalne rehabilitacije sprovode se kao deo celokupne rehabilitacije pojedinca, a u cilju povećanja nivoa zapošljivosti, ili zapošljavanja osoba sa invaliditetom.

Mere aktivne politike zapošljavanja pod opštim uslovima sprovode se u grupama koje čine osobe sa invaliditetom i druga nezaposlena lica, odnosno pod uslovima propisanim za nezaposlena lica u svakom slučaju kada je to moguće, po proceni stručnih lica NSZ.

Mere aktivne politike zapošljavanja po prilagođenim programima sprovode se u skladu sa potrebama osoba sa invaliditetom, procenjenim profesionalnim mogućnostima i radnom sposobnošću. Sastavni deo sveukupne profesionalne rehabilitacije čine i mere i aktivnosti usmerene na unapređenje uslova rada i podizanje efikasnosti osoba sa invaliditetom na radnom mestu, kao i jačanje kompetencija poslodavaca koji zapošljavaju osobe sa invaliditetom i drugih zainteresovanih subjekata, u cilju osposobljavanja za pružanje stručne pomoći kao podrške osobama sa invaliditetom kod zapošljavanja, uvođenja u posao ili na radnom mestu, praćenja pri radu i drugo.

9. Učešće u finansiranju programa ili mera aktivne politike zapošljavanja iz republičkog budžeta (po zahtevu teritorijalne autonomije ili jedinice lokalne samouprave):

Teritorijalna autonomija odnosno jedinica lokalne samouprave, može do 31. januara 2012. godine, preko nadležne filijale NSZ, podneti zahtev Ministarstvu ekonomije i regionalnog razvoja za učešće u finansiranju programa ili mera aktivne politike zapošljavanja.

Uzimajući u obzir mišljenja filijala na podnete zahteve jedinica lokalne samouprave, NSZ dostavlja ministarstvu predlog za učešće u finansiranju programa ili mera aktivne politike zapošljavanja, u roku od 30 dana od dana isteka roka za podnošenje zahteva.

U 2012. godini odobrava se učešće u finansiranju programa ili mera aktivne politike zapošljavanja, i to:

- subvencije za samozapošljavanje,

- subvencije poslodavcima za zapošljavanje na novootvorenim radnim mestima,

- obuke za tržište rada i

- javni radovi.

Uslov za odobravanje učešća u finansiranju programa ili mera aktivne politike zapošljavanja je da jedinica lokalne samouprave ima:

- formiran lokalni savet za zapošljavanje,

- donet lokalni akcioni plan zapošljavanja (LAPZ),

- obezbeđeno više od polovine potrebnih sredstava za finansiranje određenog programa ili mere. Izuzetno, ukoliko se radi o nerazvijenoj opštini, ministar nadležan za poslove zapošljavanja, u skladu sa Zakonom o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti ("Službeni glasnik RS", br. 36/09 i 88/10, u daljem tekstu: Zakon), može odobriti učešće u finansiranju i kad je obezbeđeno manje od polovine potrebnih sredstava,

- usklađene programe i mere sa prioritetima i ciljevima lokalnog ekonomskog razvoja i lokalnog tržišta rada.

Kriterijumi na osnovu kojih se odobrava učešće u finansiranju programa ili mera su:

- stepen razvijenosti opštine,

- indikatori na lokalnom tržištu rada,

- predviđeni efekat programa ili mera i ekonomska opravdanost.

Prioritet za učešće u finansiranju programa ili mera aktivne politike zapošljavanja u 2012. godini imaju nerazvijene opštine - utvrđene u skladu sa posebnim propisom Vlade, kao i programi i mere predviđeni lokalnim akcionim planovima zapošljavanja koji uključuju Rome, povratnike po sporazumu o readmisiji, korisnike novčane socijalne pomoći i mlade bez kvalifikacija.

NSZ će započeti realizaciju odobrenih zahteva za učešće u finansiranju programa ili mera nakon prenosa sredstava iz budžeta Republike Srbije i budžeta jedinice lokalne samouprave.

V FINANSIJSKI OKVIR POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA I IZVORI FINANSIRANJA

Za realizaciju planiranih programa i mera aktivne politike zapošljavanja i učešće u finansiranju programa ili mera aktivne politike zapošljavanja iz lokalnih i regionalnih akcionih planova zapošljavanja u 2012. godini, potrebno je minimum 5.650.000.000,00 dinara.

Finansiranje aktivne politike zapošljavanja obavlja se iz sredstava budžeta Republike Srbije, budžeta teritorijalne autonomije i budžeta jedinica lokalnih samouprava, sredstava poklona, donacija, legata, kredita, kao i iz sredstava doprinosa za slučaj nezaposlenosti i drugih izvora.

Podsticanje zapošljavanja i profesionalna rehabilitacija nezaposlenih osoba sa invaliditetom, refundacija zarada osoba sa invaliditetom zaposlenih u preduzeću za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom, poboljšanje uslova rada, unapređenje proizvodnih programa, uvođenje standarda, poboljšanje kvaliteta proizvoda i pruženih usluga, prilagođavanje radnih mesta i drugo, finansira se iz prihoda budžetskog fonda za profesionalnu rehabilitaciju i podsticanje zapošljavanja osoba sa invaliditetom, koji čine sredstva budžeta Republike Srbije, sredstva od uplate penala i sredstva od uplate na ime učešća u finansiranju zarada osoba sa invaliditetom zaposlenih u preduzeću za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom, socijalnom preduzeću ili organizaciji.

U okviru projekata koji će se sprovoditi u Republici Srbiji obezbeđena su dodatna sredstva za mere aktivne politike zapošljavanja kao i za jačanje institucionalnih kapaciteta zaposlenih u Ministarstvu ekonomije i regionalnog razvoja - Sektoru za zapošljavanje i NSZ.

Pregled projekata čija se realizacija planira u 2012. godini

Br.

Projekat

Trajanje projekta

Donator

1.

Zajednički program "Podrška nacionalnim naporima za zapošljavanje mladih i upravljanje migracijama"
(Fond za zapošljavanje mladih)

do juna 2012. godine

Španski fond za dostizanje milenijumskih ciljeva razvoja (projekat sprovode četiri UN agencije: UNDP, UNICEF, ILO, IOM u saradnji sa nacionalnim institucijama)

2.

IPA 2011. Priprema institucija tržišta rada u Srbiji za Evropsku strategiju zapošljavanja

2012-2014. godine

Evropska komisija

3.

Projekat za razvoj Borskog regiona sadrži potkomponentu - "Preraspodela radne snage i podrška zapošljavanju"

2009-2012. godina

Svetska banka - zajmodavac

4.

"Razvoj mreže inovativnih socijalnih preduzeća"
Sprovodi Evropski pokret u RS i NSZ

2009-2013. godina

Evropski fond za regionalni razvoj

5.

"Jačanje kapaciteta za inkluzivni lokalni razvoj u Južnoj Srbiji"
Vodeće ministarstvo: Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu

2009-2012. godine

Vlade Švedske, Švajcarske i Norveške i UNDP

6.

Modernizacija sistema stručnog obrazovanja i obuka u Srbiji
Nosilac projekta je MPN a MERR je partner na projektu

2009-2013. godine

EU iz IPA 2007 fondova

7.

Druga šansa - razvoj sistema funkcionalnog obrazovanja odraslih
Nosilac projekta je MPN a MERR je partner na projektu

2010-2013. godine

EU iz IPA 2008 fondova

8.

"Migracije i socio-ekonomski razvoj na Zapadnom Balkanu" (MIDWEB)

2011-2013. godine

IOM

9.

"Jačanje kapaciteta institucija nadležnih za upravljanje migracijama i reintegraciju povratnika u Republici Srbiji" (CBMM)

2010-2012. godine

IOM

 

VI NOSIOCI POSLOVA REALIZACIJE NAPZ

Mere aktivne politike zapošljavanja i druge planirane aktivnosti, u skladu sa zakonom utvrđenim nadležnostima, sprovodi Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja, NSZ, kao i drugi državni organi, institucije i socijalni partneri.

Efikasnost programa i mera aktivne politike zapošljavanja utvrđenih NAPZ, a koje sprovodi NSZ, prati se na osnovu zaključenog Sporazuma o učinku, koji, u skladu sa Zakonom. zaključuju Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja i NSZ. Tim sporazumom bliže će se urediti očekivani rezultati, rokovi za sprovođenje pojedinih programa i mera, odgovornosti, izveštavanje i dr.

VII KATEGORIJE TEŽE ZAPOŠLJIVIH LICA

U skladu sa Zakonom pod teže zapošljivim licima smatraju se nezaposlena lica koja zbog zdravstvenog stanja, nedovoljnog ili neodgovarajućeg obrazovanja, sociodemografskih karakteristika, regionalne ili profesionalne neusklađenosti ponude i tražnje na tržištu rada, ili zbog drugih objektivnih okolnosti teže nalaze posao. Programi i mere aktivne politike zapošljavanja usmereni ka nezaposlenim licima iz kategorije teže zapošljivih predstavljaju mere kojima se podstiče ravnopravniji položaj tih lica na tržištu rada, te teže zapošljiva lica imaju prioritet kod uključivanja u pojedine mere.

U 2012. godini teže zapošljiva lica koja će imati prioritet u uključivanju u mere aktivne politike zapošljavanja su: dugoročno nezaposlena lica odnosno lica koja su nezaposlena duže od 12 meseci, nezaposleni bez kvalifikacija ili niskokvalifikovani, posebno mladi do 30 godina života, stariji od 50 godina života, žene i ruralno stanovništvo, višak zaposlenih, osobe sa invaliditetom, Romi, izbegla i raseljena lica i povratnici po sporazumu o readmisiji.

VIII GODIŠNJI PROGRAM DODATNOG OBRAZOVANJA I OBUKE

Godišnjim programom dodatnog obrazovanja i obuke utvrđuju se programi i mere dodatnog obrazovanja i obuke koji će se realizovati u 2012. godini.

Realizacija Godišnjeg programa dodatnog obrazovanja i obuka podrazumeva sprovođenje pojedinačnih aktivnosti, odnosno programa i mera kojima se stiču nova znanja i veštine radi stvaranja mogućnosti za zapošljavanje i samozapošljavanje.

Godišnji program dodatnog obrazovanja i obuke zasniva se na analizi potreba tržišta rada u pogledu potrebnih znanja i veština. U skladu sa tim realizovaće se programi i mere dodatnog obrazovanja i obuke za područja rada u kojima postoji deficit znanja i veština.

Godišnji program dodatnog obrazovanja i obuke sprovodi NSZ realizacijom sledećih programa i mera:

1.

Programi osposobljavanja za samostalan rad
a) Program pripravnika
- osposobljavanje za samostalan rad u struci zasnivanjem radnog odnosa radi sticanja iskustva za polaganje pripravničkog odnosno stručnog ispita u skladu sa zakonom ili opštim aktom poslodavca.
Program je namenjen mladim nezaposlenim licima sa srednjim, višim ili visokim obrazovanjem, bez radnog iskustva u struci.
Poslodavac zasniva radni odnos sa nezaposlenim licem i ostvaruje pravo na naknadu troškova zarade za uključena lica u dužini trajanja programa.
Poslodavac ima obavezu da zadrži lice u radnom odnosu isti vremenski period nakon završetka programa.
b) Program stručne prakse - sticanje praktičnih znanja i veština za samostalan rad u struci bez zasnivanja radnog odnosa, radi sticanja iskustva za polaganje pripravničkog odnosno stručnog ispita u skladu sa zakonom ili opštim aktom poslodavca.
Program je namenjen nezaposlenim licima bez radnog iskustva u struci sa najmanje srednjim obrazovanjem, bez obzira na godine života.
c) Program sticanja praktičnih znanja - obavljanjem konkretnih poslova sticanjem znanja i veština za rad, zasnivanjem radnog odnosa kod poslodavca.
Program je namenjen licima bez kvalifikacija, licima bez kvalifikacija koja su završila kratku obuku ili funkcionalno osnovno obrazovanje odraslih, bez obzira na godine života, u cilju približavanja poslodavcu i svetu rada.
Poslodavac zasniva radni odnos sa nezaposlenim licem i ostvaruje pravo na naknadu troškova zarade za uključena lica u trajanju od 6 meseci.
Poslodavac ima obavezu da zadrži lice u radnom odnosu još 6 meseci nakon završetka programa.
Ovaj program može da se realizuje istovremeno sa subvencijom za zapošljavanje poslodavcima ukoliko se radi o otvaranju novih radnih mesta, pod istim uslovima pod kojima se ta subvencija ostvaruje bez programa sticanja praktičnih znanja.

2.

Kratke obuke - sticanje dodatnih znanja i veština u cilju unapređenja kompetencija, konkurentnosti i zapošljivosti nezaposlenih lica.
Obuke su namenjene teže zapošljivim nezaposlenim licima.

2.1.

Obuke za tržište rada
a) Sticanje dodatnih znanja i veština uz osnovno zanimanje,
b) Sticanje dodatnih znanja i veština za obavljanje poslova u okviru istog ili novog zanimanja

2.2.

Obuke na zahtev poslodavca
Sticanje dodatnih znanja i veština potrebnih za obavljanje poslova na konkretnom radnom mestu, na zahtev poslodavca, ukoliko na evidenciji nezaposlenih NSZ nema lica sa potrebnim znanjima i veštinama.
Obaveza poslodavca je da zasnuje radni odnos sa licem koje završi obuku (uz mogućnost da, na osnovu podnetog obrazloženog zahteva NSZ, sa licem zasnuje radni odnos i za vreme trajanja obuke).
Ovaj program može da se realizuje istovremeno sa subvencijom poslodavcu za otvaranje novog radnog mesta, pod istim uslovima pod kojima se ta subvencija ostvaruje bez programa obuke na zahtev poslodavca.

3.

Prekvalifikacija i dokvalifikacija
Sticanje nove kvalifikacije ili sticanje kvalifikacije u višem stepenu obrazovanja.
Program je namenjen teže zapošljivim nezaposlenim licima i nezaposlenim licima koja su napustila školovanje pre završetka.

4.

Funkcionalno osnovno obrazovanje odraslih
Sticanje osnovnog obrazovanja i prve kvalifikacije za obavljanje jednostavnih poslova. Program je namenjen nezaposlenim licima bez osnovnog obrazovanja.
Program će biti realizovan i kroz Projekat "Druga šansa - Razvoj sistema funkcionalnog osnovnog obrazovanja odraslih u Srbiji" - IPA-08.

Vrstu programa dodatnog obrazovanja i obuke i lica koja se uključuju određuje NSZ u skladu sa prethodno sprovedenom analizom potreba tržišta rada, uključujući potrebe na lokalnom i regionalnom nivou.

Naknada troškova dodatnog obrazovanja i obuke kao i visina učešća NSZ u troškovima realizacije dodatnog obrazovanja i obuke, u zavisnosti od vrste programa, definišu se Programom rada NSZ za 2012. godinu u skladu sa raspoloživim sredstvima i obuhvatom lica planiranim Sporazumom o učinku.

Iznos sredstava za naknadu troškova dodatnog obrazovanja i obuke opredeljen Programom rada NSZ za 2012. godinu u zavisnosti od vrste programa, isplaćuje se uključenom licu u jednakim mesečnim iznosima kao novčana pomoć za vreme trajanja programa.

Učešće NSZ u troškovima realizacije dodatnog obrazovanja i obuke podrazumeva troškove sprovođenja samih programa od strane izvođača, u skladu sa zakonom.

 

X TABELA PRIORITETA, MERA I AKTIVNOSTI ZA REALIZACIJU NAPZ

 

I. Podsticanje zapošljavanja u manje razvijenim regionima i razvoj regionalne i lokalne politike zapošljavanja

Mera/aktivnost

Očekivani rezultati

Indikator

Nosioci aktivnosti

Izvor finansiranja

1. Podsticanje zapošljavanja u manje razvijenim regionima

1.1. Usmeravanje finansijskih sredstava iz budžeta Republike Srbije namenjenih realizaciji mera aktivne politike zapošljavanja u manje razvijene opštine

Dodeljen veći iznos sredstava iz budžeta Republike Srbije za sprovođenje mera aktivne politike zapošljavanja u manje razvijene opštine

Procenat finansijskih sredstava iz republičkog budžeta opredeljen za sprovođenje mera aktivne politike zapošljavanja u manje razvijene opštine u ukupnim sredstvima iz republičkog budžeta

MERR
NSZ

Budžet Republike Srbije

1.2. Učešće u finansiranju programa ili mera aktivne politike zapošljavanja predviđenih lokalnim akcionim planovima zapošljavanja sredstvima iz budžeta Republike Srbije

Jedinicama lokalne samouprave koje su podnele zahtev za učešće u finansiranju programa ili mera iz LAPZ, odobrena finansijska sredstva iz budžeta Republike Srbije, prema utvrđenim kriterijumima i prioritetima

Broj jedinica lokalnih samouprava kojima su odobrena sredstva za učešće u finansiranju programa ili mera sredstvima iz republičkog budžeta. Iznos i procenat finansijskih sredstava iz republičkog budžeta opredeljen za sufinansiranje programa ili mera aktivne politike zapošljavanja iz LAPZ u ukupnim sredstvima iz republičkog budžeta opredeljenog za realizaciju aktivnih mera zapošljavanja koje sprovodi NSZ

MERR
NSZ
Teritorijalna autonomija
Jedinica lokalne samouprave

Budžet Republike Srbije, teritorijalnih autonomija i jedinica lokalnih samouprava

2. Podsticanje decentralizacije i razvoja regionalne i lokalne politike zapošljavanja

2.1. Pružanje tehničke podrške razvoju lokalne politike zapošljavanja, izradi lokalnih akcionih planova zapošljavanja i izgradnji partnerstva na lokalnom nivou

Unapređeni kapaciteti jedinica lokalnih samouprava za izradu lokalnih akcionih planova zapošljavanja, izgrađena partnerstva i proaktivan pristup u donošenju odluka i sprovođenju lokalne politike zapošljavanja.

Formirana partnerstva/zajedničke inicijative lokalnih aktera politike zapošljavanja.
Broj usvojenih lokalnih akcionih planova zapošljavanja
Broj realizovanih obuka za članove lokalnih saveta za zapošljavanje.
Broj lica koja su pohađala obuku.

MERR
NSZ
Teritorijalna autonomija/
Jedinice lokalne samouprave
SKGO

Budžet Republike Srbije, teritorijalnih autonomija i jedinica lokalnih samouprava

2.2. Podsticanje formiranja lokalnih saveta za zapošljavanje i udruživanje više opština na regionalnom nivou u cilju formiranja zajedničkih lokalnih saveta za zapošljavanje

Osnivani lokalni saveti za zapošljavanje u opštinama u kojima savet za zapošljavanje ne postoji i razvoj postojećih lokalnih saveta u smislu osnivanja lokalnog saveta za zapošljavanje za područje više opština.

Broj održanih promotivnih sastanaka, regionalnih konferencija, okruglih stolova sa predstavnicima jedinica lokalnih samouprava.
Broj novoosnovanih lokalnih saveta za zapošljavanje.
Broj osnovanih lokalnih saveta za zapošljavanje za područje više opština.

MERR
NSZ
Teritorijalna autonomija jedinice lokalne samouprave
SKGO

Budžet Republike Srbije, teritorijalnih autonomija i jedinica lokalnih samouprava

II. Unapređenje kvaliteta ljudskog kapitala

Mera/aktivnost

Očekivani rezultati

Indikator

Nosioci aktivnosti

Izvor finansiranja

1. Razvoj sistema karijernog vođenja i savetovanja

1.1 Uključivanje što većeg broja lica u mere karijernog vođenja i savetovanja

Promovisanje strategije karijernog vođenja i savetovanja uz olakšan pristup centrima za karijerno vođenje i savetovanje.
Uključen veći broj lica u mere karijernog vođenja i savetovanja. (deca, učenici, mladi i odrasli) u odnosu na 2011. godinu

Broj i struktura lica uključenih u karijerno vođenje i savetovanje. Obuhvat učenika srednjih škola i studenata karijernim vođenjem i savetovanjem.

MPN
NSZ

Budžet Republike Srbije

1.2. Podsticanje partnerstva i saradnje u sprovođenju Strategije karijernog vođenja i savetovanja

Uspostavljeni protokoli o saradnji (partnerski ugovori i sl.) između ključnih aktera na sprovođenju Strategije karijernog vođenja i savetovanja, posebno na lokalnom nivou

Broj potpisanih protokola o saradnji na sprovođenju Strategije karijernog vođenja i savetovanja

MPN
MERR
MOS
NSZ

Budžet Republike Srbije

1.3. Razvoj postojećih i otvaranje novih centara pri NSZ za informisanje i profesionalno savetovanje (CIPS)

Formirana mreža centara za informisanje i profesionalno savetovanje (CIPS).
Uvedena savremena metodologija u karijernom vođenju i savetovanju.
Razvijene kompetencije zaposlenih u centrima za pružanje usluga korisnicima koji pripadaju teže zapošljivim i osetljivim grupama nezaposlenih lica.

Broj formiranih centara.
Broj organizovanih obuka za zaposlene i broj lica uključenih u obuke

NSZ

Budžet Republike Srbije

1.4. Uspostavljanje saradnje CIPS sa info pultovima pri kancelarijama za mlade

Uspostavljena saradnja NSZ (CIPS) sa Kancelarijama za mlade (info pultovi) na razmeni informacija od značaja za razvoj karijere.

Broj umreženih centara
Broj mladih koji su koristili usluge karijernog vođenja i savetovanja

MOS
NSZ
Kancelarije za mlade
Jedinice lokalne samouprave

Budžet Republike Srbije

2. Povećanje kompetencija nezaposlenih lica sticanjem znanja i veština

2.1. Razvoj sistema kratkih obuka

Ostvarena saradnja MERR i MPN na izradi podzakonskih akata nakon usvajanja Zakona o obrazovanju odraslih i razvoju institucija nadležnih za uspostavljanje sistema standardizacije programa kratkih obuka, akreditacije obrazovnih ustanova i sertifikacije znanja i veština, kao i na širenju mreže i kvaliteta ustanova za pružanje obrazovnih usluga za odrasle.

Otpočeo proces standardizacije, akreditacije i sertifikacije. Broj standardizovanih programa kratkih obuka.
Broj akreditovanih obrazovnih ustanova.
Broj izdatih sertifikata.
Broj novih ustanova za pružanje obrazovnih usluga za odrasle.

MERR
MPN
NSZ

Budžet Republike Srbije

2.2. Realizacija programa kratkih obuka

2.2.1. Obuke za tržište rada

Realizovani programi obuka za tržište rada i povećan broj lica koja su pohađala ove obuke.

Broj i vrsta sprovedenih obuka.
Broj i struktura lica uključenih u obuke za tržište rada.
Broj i struktura lica uključenih u obuke za tržište rada koji su zaposleni 6 meseci nakon završetka mere.

NSZ

Budžet Republike Srbije, teritorijalnih autonomija i jedinica lokalnih samouprava

2.2.2. Obuke na zahtev poslodavca

Promovisan program obuka na zahtev poslodavaca i povećano interesovanje poslodavaca za ovaj program.
Povećan broj lica koja su uključena u obuku na zahtev poslodavca.

Broj i vrsta sprovedenih obuka.
Broj i struktura lica uključenih u obuke na zahtev poslodavca.
Broj i struktura lica uključenih u obuke na zahtev poslodavca koji su zaposleni 6 meseci nakon završetka mere.

NSZ

Budžet Republike Srbije

2.3. Prekvalifikacija i dokvalifikacija

Povećan broj prekvalifikacija i dokvalifikacija i obuhvat lica koja su pohađala ove programe.

Broj i vrsta sprovedenih programa.
Broj i struktura lica uključenih u programe prekvalifikacije i dokvalifikacije.
Broj i struktura lica uključenih u programe koji su zaposleni 6 meseci nakon završetka mere.

NSZ

Budžet RS, teritorijalnih autonomija i jedinica lokalnih samouprava

2.4. Funkcionalno osnovno obrazovanje odraslih

Realizovane planirane aktivnosti i nezaposlena lica sa evidencije NSZ stiču osnovno obrazovanja i prve kvalifikacije za obavljanje jednostavnih poslova.

Broj i vrsta sprovedenih obuka. Broj i struktura lica uključenih u funkcionalno osnovno obrazovanje odraslih.
Broj zaposlenih lica nakon završetka obuke.

MPN
NSZ

Budžet Republike Srbije Sredstva projekta "Druga šansa" (IPA 2008)

2.5. Sprovođenje programa osposobljavanja za samostalan rad

2.5.1. Program pripravnika

Povećan broj mladih uključenih u programe osposobljavanja za rad u struci i sticanje radnog iskustva.

Broj i struktura lica uključenih u program pripravnika.
Broj i struktura lica uključenih u program pripravnika koji su zaposleni 6 meseci nakon isteka ugovorne obaveze.

NSZ

Budžet Republike Srbije

2.5.2. Program stručne prakse

Povećan broj nezaposlenih lica, bez praktičnih znanja i veština, koja se uključuju u program stručne prakse kod poslodavaca radi sticanja radnog iskustva.

Broj i struktura lica uključenih u program stručne prakse.
Broj i struktura lica uključenih u program stručne prakse koji su zaposleni 6 meseci nakon isteka mere.

NSZ

Budžet Republike Srbije

2.5.3. Program sticanja praktičnih znanja

Povećan broj nezaposlena lica bez kvalifikacija, nezaposlena lica bez kvalifikacija koja su završila kratku obuku ili FOOO stiču praktična znanja i veštine kod poslodavaca.

Broj i struktura lica koja koja su uključena u program sticanja praktičnih znanja.
Broj i struktura lica uključenih u program koji su zaposleni 6 meseci nakon isteka ugovorne obaveze.

NSZ
MPN

Budžet Republike Srbije
Sredstva projekta "Druga šansa" (IPA 2008)

III. Usklađivanje ponude i tražnje na tržištu rada i podsticanje otvaranja novih radnih mesta

Mera/aktivnost

Očekivani rezultati

Indikator

Nosioci aktivnosti

Izvor finansiranja

1. Unapređenje postojeće metodologije prognoza kretanja na tržištu rada

Pripremljeni početni prognostički izveštaji i započeto sa kreiranjem programa i mera aktivne politike zapošljavanja u skladu sa tim izveštajima.

Sprovedena anketa i utvrđene potrebe poslodavaca.
Utvrđene karakteristike i potrebe nezaposlenih lica.
Publikovani prognostički izveštaji.

NSZ

Budžet Republike Srbije

2. Dodela subvencija poslodavcima za otvaranje novih radnih mesta

Povećanje broja lica koja se zapošljavaju uz subvenciju poslodavcima za otvaranje novih radnih mesta.

Broj i struktura poslodavaca korisnika subvencije.
Broj i struktura lica zaposlenih uz subvenciju poslodavcu.
Broj i struktura zaposlenih uz subvenciju poslodavcu koji su zaposleni 6 meseci nakon isteka ugovorne obaveze.

NSZ

Budžet Republike Srbije, teritorijalnih autonomija i jedinica lokalnih samouprava Fond za zapošljavanje mladih

3. Podsticanje samozapošljavanja, socijalnog preduzetništva i zadrugarstva

3.1. Edukativni programi za razvoj preduzetništva uključujući i socijalno preduzetništvo i zadrugarstvo

Promocija preduzetništva kroz edukativne programe za razvoj preduzetništva, uključujući i socijalno preduzetništvo i zadrugarstvo

Broj i struktura lica uključenih u edukativni program za razvoj preduzetništva, socijalnog preduzetništva i zadrugarstva.
Udeo lica koja su dobila subvenciju za samozapošljavanje u ukupnom broju lica koja su završila ove programe.

NSZ

Budžet Republike Srbije

3.2. Mentoring program i specijalističke obuke namenjene preduzetnicima

Podrška preduzetništvu (uključujući i socijalno preduzetništvo i zadrugarstvo) kroz program mentoringa, kao i program specijalističkih obuka namenjenih preduzetnicima u prvim godinama poslovanja.

Broj preduzetnika početnika koji u prvoj godini poslovanja koriste mentoring program.
Broj preduzetnika početnika uključenih u specijalističke obuke.

NSZ

Budžet Republike Srbije

3.3. Subvencija za samozapošljavanje

Povećano zapošljavanje uz dodelu subvencija nezaposlenim licima za samozapošljavanje.

Broj i struktura korisnika subvencije za samozapošljavanje, po izvorima finansiranja.
Broj i struktura lica iz kategorije teže zapošljivih koji su korisnici subvencije za samozapošljavanje, po izvorima finansiranja.

NSZ

Budžet Republike Srbije, teritorijalnih autonomija i jedinica lokalnih samouprava Fond za zapošljavanje mladih

3.4. Isplata novčane naknade u jednokratnom iznosu u cilju samozapošljavanja

Promovisanje ovog programa i povećan broj zaposlenih iz kategorije korisnika novčane naknade kojima je isplaćen jednokratni iznos novčane naknade u cilju samozapošljavanja.

Broj i struktura lica zaposlenih uz jednokratnu isplatu novčane naknade u cilju samozapošljavanja.
Broj preduzetnika koji su započeli posao uz pomoć jednokratne isplate novčane naknade u cilju samozapošljavanja, a koji još uvek rade, 6 meseci nakon isteka ugovorne obaveze.

NSZ

Budžet Republike Srbije

4. Promovisanje podsticajne mere za korisnike novčane naknade

Organizovano bolje informisanje lica, potencijalnih korisnika ove mere (informativni sastanci i sl.) i povećan broj korisnika novčane naknade, kojima je isplaćen jednokratni iznos (30% naknade za podsticanje zapošljavanja) zbog zasnivanja radnog odnosa na neodređeno vreme.

Broj i struktura lica zaposlenih uz podsticaj za korisnike novčane naknade.
Broj i struktura zaposlenih uz podsticaj za korisnike novčane naknade koji su zaposleni 6 meseci nakon isteka ugovorne obaveze.

NSZ

Budžet Republike Srbije

5. Sprovođenje javnih radova

Povećanje broja zaposlenih na javnim radovima koji se finansiraju iz republičkog, pokrajinskog i budžeta lokalnih samouprava, a u koje se prvenstveno uključuju teže zapošljiva lica (Romi, povratnici po sporazumu o readmisiji i dr.) kao i lica u stanju socijalne potrebe.

Broj organizovanih javnih radova.
Broj i struktura angažovanih lica na javnim radovima.
Broj i struktura lica angažovanih na javnim radovima koji su zaposleni 6 meseci nakon završetka mere. Broj jedinica lokalne samouprave koje su organizovale javne radove.

MERR
NSZ
Jedinice lokalne samouprave

Budžet Republike Srbije, teritorijalnih autonomija i jedinica lokalnih samouprava

IV. Unapređenje institucija tržišta rada

Mera/aktivnost

Očekivani rezultati

Indikator

Nosioci aktivnosti

Izvor finansiranja

1. Stvaranje adekvatnih sistemskih, pravnih, ekonomskih i proceduralnih pretpostavki za povećanje zaposlenosti, odnosno za veća strana i domaća ulaganja

Izrada zakona o zapošljavanju stranaca.
Dalje unapređenje sistema kvaliteta, uspostavljenog u NSZ, kroz pojednostavljenje postojećih procedura u cilju orijentacije na potrebe klijenata i redovna istraživanja zadovoljstva korisnika.

Izrađen Predlog zakona
Broj izveštaja NSZ o zadovoljstvu korisnika usluga (poslodavaca i nezaposlenih).

MERR
NSZ

Budžet Republike Srbije

2. Jačanje kapaciteta Sektora za zapošljavanje i NSZ i razvijanje partnerstva sa različitim zainteresovanim stranama

Uspostavljena saradnja Sektora za zapošljavanje i NSZ sa različitim akterima i zainteresovanim stranama kroz obuke, analize. studije i razmenu iskustava i stručnjaka, kako sa partnerima u regionu tako i sa EU.

Broj organizovanih seminara i radionica na kojima su razmenjivana iskustva iz oblasti zapošljavanja.
Potpisani partnerski sporazumi/ugovori o poslovnoj saradnji i sl.

MERR
NSZ

Budžet Republike Srbije

3. Unapređenje znanja i veština i podizanje kompetencija zaposlenih u NSZ za rad sa poslodavcima i primenu savremenih metoda i tehnika savetovanja

Organizovane obuke i treninzi za zaposlene u NSZ za rad sa poslodavcima.
Organizovane obuke o primeni savremenih metoda rada posebno metoda i tehnika savetovanja teže zapošljivih i osetljivih grupa nezaposlenih lica.

Broj zaposlenih u NSZ koji je završio obuke.
Broj i vrsta obuka za primenu savremenih metoda rada

NSZ

Budžet Republike Srbije

4. Unapređenje kapaciteta Sektora za zapošljavanje i NSZ za razvoj i praćenje politike radnih migracija

Uspostavljanje administrativnog okvira za praćenje i upravljanje radnim migracijama u skladu sa relevantnim međunarodnim standardima, uključujući pravne tekovine Evropske unije.
Dalji razvoj i širenje mreže migracionih servisnih usluga u NSZ i unapređen kapacitet Sektora za zapošljavanje za sprovođenje politike radnih migracija

Broj novootvorenih migracionih servisnih centara ili specijalizovanih zaposlenih u NSZ, za informisanje u vezi radnih migracija.
Broj lica koja su pohađala radionice i treninge u vezi radnih migracija.

MERR
NSZ

Budžet Republike Srbije
Donatorska sredstva

5. Jačanje kapaciteta agencija za zapošljavanje i razvijanje različitih oblika saradnje agencija i NSZ

Realizovani informativni sastanci, treninzi i obuke za zaposlene u agencijama za zapošljavanje.
Ojačani kapaciteti agencija posebno za obavljanje poslova profesionalne orijentacije. savetovanja o planiranju karijere, vođenje evidencija i sl.

Broj informativnih sastanaka i treninga organizovanih za predstavnike agencija za zapošljavanje.

MERR
NSZ
Agencije za zapošljavanje

Budžet Republike Srbije

6. Podizanje kapaciteta preduzeća za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom

Realizovani informativni sastanci, seminari i obuke za zaposlene u preduzećima za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom.
Pružena stručna pomoć i obezbeđena finansijska sredstava za poboljšanje uslova rada i podsticanje razvoja nosilaca poslova profesionalne rehabilitacije.

Broj zaposlenih u preduzećima za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje OSI koji su obuhvaćeni edukativnim programima.
Broj preduzeća za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom kojima su obezbeđena sredstva za poboljšanje uslova rada.

MERR
NSZ
Preduzeća za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom

Budžet Republike Srbije
Budžetski fond za profesionalnu rehabilitaciju i podsticanje zapošljavanja OSI

7. Dalji razvoj modela integrisanih usluga i jačanje kapaciteta NSZ za rad u sistemu integrisanih usluga

Uspostavljena saradnja NSZ, centara za socijalni rad i obrazovnih ustanova i unapređene procedure za pružanje integrisanih usluga.

Broj korisnika kojima su pružene integrisane usluge.

MERR MRSP NSZ Centri za socijalni rad

Budžet Republike Srbije

8. Podsticanje razvoja socijalnog preduzetništva i zadrugarstva putem jačanja institucionalne podrške

Podrška mreži za razvoj socijalnog preduzetništva i uključivanje socijalnih preduzeća i zadruga u mere aktivne politike zapošljavanja.
Pružena podrška nezaposlenim licima (naročito teže zapošljivim i osetljivim grupama) za udruživanje u različite vidove socijalnog preduzetništva (organizovane obuke i pružena stručna pomoć).

Broj socijalnih preduzetnika i zadruga koje koriste mere aktivne politike zapošljavanja.
Broj organizovanih informativnih seminara, okruglih stolova, obuka i pružene stručne pomoći.
Broj osnovanih socijalnih preduzeća i zadruga.

MERR
MRSP
NSZ
Udruženja

Budžet Republike Srbije
Sredstva projekata

V. Podsticanje zapošljavanja teže zapošljivih lica i veće socijalno uključivanje osetljivih grupa

Mera/aktivnost

Očekivani rezultati

Indikator

Nosioci aktivnosti

Izvor finansiranja

1. Usmeravanje mera aktivne politike zapošljavanja prema teže zapošljivim licima i posebno osetljivim grupama na tržištu rada Republike Srbije

1.1. Podsticanje zapošljavanja dugoročno nezaposlenih lica

Poboljšanje položaja dugoročno nezaposlenih lica povećanim uključivanjem u mere aktivne politike zapošljavanja i smanjenje učešća dugoročno nezaposlenih u ukupnoj nezaposlenosti u odnosu na 2011. godinu.

Broj i struktura dugoročno nezaposlenih lica koja su uključena u mere APZ, po merama.
Udeo dugoročno nezaposlenih lica uključenih u mere u ukupnom broju učesnika u merama APZ.
Broj i struktura dugoročno nezaposlenih koji su zaposleni 6 meseci nakon isteka mere, po merama.
Broj dugoročno nezaposlenih lica na evidenciji NSZ.
Udeo dugoročno nezaposlenih lica u ukupnoj nezaposlenosti.

NSZ

Budžet Republike Srbije, teritorijalnih autonomija i jedinica lokalnih samouprava

1.2. Podsticanje zapošljavanja lica bez kvalifikacija ili niskokvalifikovanih

Povećano uključivanje lica bez kvalifikacija ili niskokvalifikovanih u mere aktivne politike zapošljavanja, posebno u kratke obuke u odnosu na 2011. godinu, u cilju poboljšanja položaja ove kategorije nezaposlenih lica na tržištu rada.

Broj i struktura nezaposlenih bez kvalifikacija koji su uključeni u mere APZ, po merama.
Udeo nezaposlenih bez kvalifikacija uključenih u mere u ukupnom broju učesnika u merama APZ.
Broj i struktura nezaposlenih bez kvalifikacija koji su zaposleni 6 meseci nakon uključivanja u mere APZ, po merama.
Broj lica bez kvalifikacija na evidenciji NSZ.
Udeo lica bez kvalifikacija u ukupnoj nezaposlenosti.

NSZ

Budžet Republike Srbije, teritorijalnih autonomija i jedinica lokalnih samouprava

1.3. Unapređivanje mogućnosti za zapošljavanje viška zaposlenih

Povećan pristup merama aktivne politike zapošljavanja viškovima zaposlenih.

Broj i struktura viška zaposlenih koji je uključen u mere APZ, po merama.
Udeo viška zaposlenih uključenih u mere u ukupnom broju učesnika u merama APZ.
Broj i struktura viškova zaposlenih koji su zaposleni 6 meseci nakon uključivanja u mere APZ, po merama.

NSZ
Udruženja poslodavaca Sindikati

Budžet Republike Srbije

1.4. Podsticanje zapošljavanja osoba sa invaliditetom

1.4.1. Promovisanje zapošljavanja osoba sa invaliditetom

Promovisanje društveno odgovornog poslovanja i socijalnog preduzetništva i informisana javnost, posebno poslodavci, o mogućnostima i značaju zapošljavanja osoba sa invaliditetom.
Povećano uključivanje OSI u mere aktivne politike zapošljavanja i povećano zapošljavanje OSI pod posebnim uslovima na otvorenom tržištu

Broj i struktura OSI koji su uključeni u mere APZ, po merama,
Broj i struktura OSI koji su zaposleni 6 meseci nakon uključivanja u mere APZ, po merama.
Broj OSI na evidenciji NSZ.
Udeo OSI u ukupnoj nezaposlenosti.

MERR
NSZ
MRSP
Udruženja

Budžet Republike Srbije
Budžetski fond za profesionalnu rehabilitaciju i podsticanje zapošljavanja OSI

1.4.2. Refundacija poslodavcu troškova prilagođavanja radnih mesta za zapošljavanje OSI

Povećan broj OSI koje se mogu zapošljavati pod posebnim uslovima na otvorenom tržištu, za koje je poslodavac ostvario refundaciju primerenih troškova prilagođavanja radnih mesta.

Broj poslodavaca korisnika refundacije troškova.
Broj i struktura OSI zaposlenih uz refundaciju troškova poslodavcu.

MERR
NSZ

Budžetski fond za profesionalnu rehabilitaciju i podsticanje zapošljavanja OSI

1.4.3. Refundacija zarada OSI zaposlenih u preduzećima za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom

Održanje postojećeg broja zaposlenih OSI u preduzećima za profesionalnu rehabilitaciju i povećanje broja novozaposlenih OSI u tim preduzećima.

Broj poslodavaca korisnika prava.
Broj i struktura OSI za koje poslodavci ostvaruju pravo.
Broj novoosnovanih preduzeća za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje OSI i broj zaposlenih OSI u tim preduzećima

MERR

Budžetski fond za profesionalnu rehabilitaciju i podsticanje zapošljavanja OSI

1.4.4. Subvencije poslodavcima za zapošljavanje OSI bez radnog iskustva

Povećano zapošljavanje OSI bez radnog iskustva uz subvenciju zarade u trajanju od 12 meseci za OSI, koji su zaposleni na neodređeno vreme.

Broj poslodavaca korisnika subvencije.
Broj i struktura OSI zaposlenih uz subvenciju poslodavcu.

MERR
NSZ

Budžetski fond za profesionalnu rehabilitaciju i podsticanje zapošljavanja OSI

1.4.5. Radna asistencija za osobe sa invaliditetom

Podignut nivo radnosocijalne uključenosti OSI koje se mogu zapošljavati pod posebnim uslovima

Broj OSI koje koriste usluge radne asistencije
Broj poslodavaca koji koristi uslugu radne asistencije.

MERR
NSZ

Budžetski fond za profesionalnu rehabilitaciju i podsticanje zapošljavanja OSI

1.5. Podsticanje zapošljavanja Roma

1.5.1. Promovisanje zapošljavanja Roma

Unapređena baza podataka o Romima i motivisani nezaposleni Romi za uključivanje u mere APZ.
Povećano uključivanje Roma u mere APZ.

Broj Roma na evidenciji NSZ.
Udeo Roma u ukupnoj nezaposlenosti.
Broj i struktura Roma koji su uključeni u mere APZ, po merama.
Udeo Roma uključenih u mere u ukupnom broju učesnika u merama APZ.
Broj i struktura Roma koji su zaposleni 6 meseci nakon uključivanja u mere APZ, po merama.

MERR
NSZ
Udruženja

Budžet Republike Srbije, teritorijalnih autonomija i jedinica lokalnih samouprava

1.5.2. Motivisanje nezaposlenih Roma

Realizovani motivacioni treninzi namenjeni nezaposlenim Romima, za uključivanje u aktivno traženje posla i mere APZ.

Broj održanih motivacionih treninga.
Broj i struktura Roma koji su pohađali motivacione treninge.

MERR
NSZ
Udruženja

Budžet Republike Srbije

1.5.3. Uključivanje Roma u programe dodatnog obrazovanje i obuke

Povećano uključivanje Roma u programe dodatnog obrazovanja i obuke, posebno u funkcionalno osnovno obrazovanje.

Broj i struktura Roma koji su uključeni u različite obrazovne programe i obuke.
Broj i struktura Roma koji su zaposleni 6 meseci nakon uključivanja u obrazovne programe i obuke.

MERR
NSZ
Udruženja

Budžet Republike Srbije, teritorijalnih autonomija i jedinica lokalnih samouprava

1.5.4. Podsticanje preduzetništva kod Roma

Uključivanje Roma u edukativne seminare i obuke o preduzetništvu što je uslov za dodeljivanje subvencija za samozapošljavanje i informisanje o mogućnostima zadrugarstva.
Dodeljivanje subvencije za samozapošljavanje Romima.

Broj i struktura Roma koji su pohađali edukativne seminare o preduzetništvu.
Broj i struktura Roma kojima je dodeljena subvencija za samozapošljavanje.
Broj preduzetnika Roma koji su započeli posao uz pomoć subvencije, a koji još uvek rade 6 meseci nakon isteka ugovorne obaveze.

MERR
NSZ

Budžet Republike Srbije, teritorijalnih autonomija i jedinica lokalnih samouprava

1.5.5. Podsticanje poslodavaca za zapošljavanje Roma dodelom subvencija za otvaranje novih radnih mesta

Povećan broj poslodavaca koji zapošljava Rome uz subvencije

Broj i struktura Roma zaposlenih uz subvenciju poslodavcima. Broj i struktura zaposlenih Roma uz subvenciju poslodavcu koji su zaposleni 6 meseci nakon isteka ugovorne obaveze

MERR
NSZ

Budžet Republike Srbije, teritorijalnih autonomija i jedinica lokalnih samouprava

1.5.6. Kreiranje i implementacija posebnih mera namenjenih Romkinjama (geronto domaćice,...)

Poboljšanje položaja žena Romkinja kao izuzetno osetljive grupe na tržištu rada i višestruko diskriminisane.

Broj kreiranih posebnih programa za Romkinje.
Broj i struktura Romkinja obuhvaćenih posebnim merama.

MERR
NSZ

Budžet Republike Srbije

1.5.7. Pružanje pomoći romskim udruženjima i podnosiocima predloga projekata javnih radova koji angažuju pretežno Rome u izradi predloga

Pružena pomoć podnosiocima projekata javnih radova u izradi predloga projekta.

Broj i struktura Roma koji su uključeni u javne radove.
Broj i struktura Roma angažovanih na javnim radovima koji su zaposleni 6 meseci nakon završetka javnog rada.

MERR
NSZ

Budžet Republike Srbije, teritorijalnih autonomija i jedinica lokalnih samouprava

1.6. Podsticanje zapošljavanja izbeglih i raseljenih lica

Unapređena baza podataka o nezaposlenim izbeglim i raseljenim licima.
Povećano uključivanje u mere APZ kao doprinos socijalnoj uključenosti ovih kategorija nezaposlenih lica.

Broj i struktura izbeglih i raseljenih lica obuhvaćenih merama APZ, po merama.
Udeo izbeglih i raseljenih lica uključenih u mere u ukupnom broju učesnika u merama APZ.
Broj i struktura izbeglih i raseljenih lica koji su zaposleni 6 meseci nakon uključivanja u mere APZ, po merama.
Broj izbeglih i raseljenih lica na evidenciji NSZ.

Udeo izbeglih i raseljenih lica u ukupnoj nezaposlenosti.

MERR
NSZ
Udruženja

Budžet Republike Srbije

1.7. Podsticanje zapošljavanja povratnika po sporazumu o readmisiji

Formirana baza podataka o povratnicima po sporazumu o readmisiji.
Povećano uključivanje povratnika po sporazumu o readmisiji u mere APZ kao doprinos socijalnom uključivanju povratnika.
Realizacija zajedničkog projekta "Podrška nacionalnim naporima za zapošljavanje mladih i upravljanje migracijama" u kome su jedna od ciljnih grupa mladi povratnici.

Broj i struktura povratnika obuhvaćenih merama APZ, po merama.
Udeo povratnika uključenih u mere u ukupnom broju učesnika u merama APZ.
Broj i struktura povratnika koji su zaposleni 6 meseci nakon uključivanja u mere APZ, po merama.
Broj povratnika na evidenciji NSZ. Udeo povratnika u ukupnoj nezaposlenosti.

MERR
NSZ

Budžet Republike Srbije
Donatorska sredstva

1.8. Podsticanje zapošljavanja ruralnog stanovništva

1.8.1 Razvijanje partnerstva u oblasti ruralnog razvoja kroz povezivanje filijala NSZ sa regionalnim centrima i područnim kancelarijama mreže za podršku ruralnom razvoju

Uspostavljeno partnerstvo i saradnja NSZ i Mreže za podršku ruralnom razvoju u cilju povećanja dostupnosti informacijama i uslugama NSZ i povećanom uključivanju u mere APZ.

Zajedničke aktivnosti NSZ i Mreže za podršku ruralnom razvoju.
Broj lica iz ruralnih oblasti uključenih u mere APZ, po merama

MERR
MPTŠV
NSZ
Udruženja

Budžet Republike Srbije

1.8.2. Podrška diversifikaciji ruralne ekonomije

Organizovanje posebnih obuka za nezaposlene u ruralnim područjima o proizvodnji tradicionalnih poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda i sticanje specifičnih znanja i veština u oblasti ruralnog turizma.

Broj i struktura nezaposlenih lica uključenih u obuke.
Broj i vrsta obuka koje su organizovane u ruralnoj ekonomiji.

NSZ
MPTŠV
MERR

Budžet Republike Srbije
Sredstva projekta "Održivi turizam u funkciji ruralnog razvoja"

1.8.3. Podsticanje udruživanja u različite vidove zadrugarstva sa akcentom na žensko zadrugarstvo

Promocija preduzetništva i zadrugarstva i podsticanje udruživanja naročito mladih i žena na selu.

Broj preduzetnika koji je započeo sa radom u ruralnim područjima.
Broj mladih koji je započeo posao u ruralnim područjima
Broj žena preduzetnica u ruralnim područjima i broj zadruga koje su osnovale žene

MERR
MPTŠV
NSZ
Udruženja

Budžet Republike Srbije
Donatorska sredstva

1.9. Podsticanje zapošljavanja korisnika novčane socijalne pomoći

Uspostavljena saradnja NSZ i Centara za socijalni rad i povećano uključivanje u mere APZ korisnika novčane socijalne pomoći.

Broj i struktura korisnika novčane socijalne pomoći uključenih u mere APZ, po merama.
Udeo korisnika novčane socijalne pomoći uključenih u mere u ukupnom broju učesnika u merama APZ.
Broj i struktura korisnika novčane socijalne pomoći koji su zaposleni 6 meseci nakon uključivanja u mere APZ, po merama.

NSZ
Centri za socijalni rad

Budžet Republike Srbije

1.10. Podsticanje zapošljavanja mladih

1.10.1. Promovisanje i podsticanje stručne prakse, učenika i studenata završnih godina, kao način upoznavanja mladih sa svetom rada, sticanja radnog iskustva i pripreme za zapošljavanje

Povećana svest javnosti o značaju stručne prakse i veća zainteresovanost ne samo studenata i učenika već i poslodavaca za organizovanje i sprovođenje stručne prakse.

Broj mladih uključenih u stručnu praksu.
Broj kompanija i poslodavaca koji obezbeđuju studentsku i učeničku praksu.

MERR
MPN
MOS
NSZ
PKS
Udruženja poslodavaca Sindikati

Budžet Republike Srbije
Sredstva projekata

1.10.2. Povećanje zapošljivosti mladih finansiranjem mera aktivne politike zapošljavanja preko Fonda za zapošljavanje mladih

Nastavak rada Fonda za zapošljavanje mladih u cilju finansiranja mera APZ.

Broj i struktura mladih korisnika Fonda, po merama.
Broj i struktura mladih koji su zaposleni 6 meseci nakon uključivanja u mere APZ, po merama.
Broj mladih na evidenciji NSZ.
Udeo mladih u ukupnoj nezaposlenosti.

MERR
NSZ

Budžet Republike Srbije
Fond za zapošljavanje mladih

1.10.3. Podsticanje poslodavaca za zapošljavanje mladih

Povećana aktivnost NSZ na informisanju poslodavaca o olakšicama i prednostima zapošljavanja mladih.
Povećano zapošljavanje mladih zahvaljujući podsticanju poslodavaca, prvenstveno subvencijama za otvaranje novih radnih mesta, kao i subvencijama doprinosa za obavezno socijalno osiguranje.

Broj i struktura mladih zaposlenih uz subvenciju poslodavcu za otvaranje novih radnih mesta.
Broj poslodavaca korisnika subvencija doprinosa za obavezno socijalno osiguranje.
Broj i struktura mladih zaposlenih uz subvenciju doprinosa za obavezno socijalno osiguranje.

MERR
NSZ

Budžet Republike Srbije
Sredstva projekata

1.10.4. Podsticanje poslodavaca za aktivno učešće u obukama i primanje mladih na stručnu praksu

Društveno odgovorno ponašanje poslodavaca koji pružaju podršku obrazovanju i zapošljavanju.
Afirmacija poslodavaca koji ulažu u obrazovanje svojih zaposlenih i organizuju praksu za nezaposlene.

Broj mladih uključenih u stručnu praksu.
Broj kompanija i poslodavaca koji obezbeđuju studentsku i učeničku praksu.

MERR
NSZ
MPN
MOS
PKS
Udruženja poslodavaca Sindikati

Budžet Republike Srbije

1.10.5. Mentoring program za mlade preduzetnike

Povećan broj mladih preduzetnika kojima je pružena podrška tokom poslovanja kroz program mentoringa.
Podrška preduzetništvu kroz specijalističke obuke.

Broj preduzeća osnovan od strane mladih koji su učestvovali u konkursima i drugim vrstama preduzetničkog nadmetanja.
Broj mladih preduzetnika početnika koji koriste mentoring program.
Broj mladih preduzetnika početnika uključenih u specijalističke obuke.

MERR
NSZ

Budžet Republike Srbije
Sredstva projekata

1.10.6. Informisanje mladih o izazovima i posledicama rada u sivoj ekonomiji

Organizovanje informativnih kampanja, tribina i dr. na kojima bi se mladima govorilo o nedostacima i slabim stranama sive ekonomije, u saradnji sa kancelarijama za mlade

Broj informativnih kampanja.

MOS
MERR
NSZ
Sindikati

Budžet Republike Srbije

1.11. Podsticanje zapošljavanja starijih lica

1.11.1. Promovisanje aktivnog starenja i razvijanje partnerstva i međusektorske saradnje na podsticanju zapošljavanja starijih lica

Promovisanje u javnosti važnosti aktivnog starenja kampanjama kojima se narušavaju stereotipi o starijim radnicima i naglašava korist od zapošljavanja starijih i ističe značaj pouzdanosti, lojalnosti i zrelosti koju imaju stariji radnici.

Broj i vrsta medijskih događaja kojima je promovisano aktivno starenje.

MRSP
MERR
NSZ

Budžet Republike Srbije

1.11.2. Informisanje starijih nezaposlenih lica o konceptu aktivnog starenja

Organizovani informativni sastanci i motivacioni treninzi za nezaposlene starije od 50 godina.

Broj nezaposlenih lica starijih od 50 godina uključenih u informativne sastanke i motivacione treninge.

NSZ
MRSP

Budžet Republike Srbije

1.11.3. Uključivanje nezaposlenih lica starijih od 50 godina u mere aktivne politike zapošljavanja

Povećano uključivanje u mere APZ kao doprinos socijalnoj uključenosti ove kategorije nezaposlenih lica.

Broj i struktura nezaposlenih lica starijih od 50 godina obuhvaćenih merama APZ, po merama.
Udeo nezaposlenih lica starijih od 50 godina uključenih u mere u ukupnom broju učesnika u merama, u odnosu na udeo ove kategorije u ukupnom broju nezaposlenih na evidenciji NSZ.
Broj i struktura lica starijih od 50 godina koja su zaposlena 6 meseci nakon uključivanja u mere APZ, po merama.

NSZ

Budžet RS

1.1 1.4. Informisanje poslodavaca o prednostima zapošljavanja starijih i mogućnostima primene člana 45. Zakona o doprinosima i Uredbe o podsticanju zapošljavanja

Promovisanje fleksibilnih oblika rada koji su pogodni za starije, primene člana 45. Zakona o doprinosima i Uredbe o podsticanju zapošljavanja

Broj zaposlenih starijih radnika primenom člana 45. Zakona o doprinosima
Broj zaposlenih starijih radnika primenom Uredbe o podsticanju zapošljavanja

MERR
NSZ
Sindikati
Udruženja poslodavaca

Budžet Republike Srbije

1.12. Podsticanje zapošljavanja žena

1.12.1. Stvaranje sistemskih preduslova za politiku jednakih mogućnosti

Sprovedena analiza rodne osetljivosti zakonodavnog okvira. Ojačani kapaciteti Sektora za zapošljavanje i NSZ za sprovođenje politike jednakih mogućnosti.

Broj sprovedenih analiza i broj izmenjenih zakonskih rešenja nakon analize.
Broj sprovedenih obuka i broj obučenih za ujednačavanje položaja žena i muškaraca na tržištu rada. Broj sprovedenih obuka za rodno budžetiranje.
Broj obučenih za rodno budžetiranje.

MOR
MERR
NSZ
MRSP
Uprava za RR

Budžet Republike Srbije
MOR

1.12.2. Promocija fleksibilnih oblika rada koje omogućavaju usklađivanje rada i porodičnog života i stvaranje preduslova za veće uključivanje žena (family friendly)

Bolja informisanost svih aktera na tržištu rada o fleksibilnim oblicima rada.
Povećana dostupnost servisa za pomoć ženama (briga o deci, o starijima, uslužni servisi za pomoć ženama).

Zastupljenost fleksibilnih oblika rada i ugovora o fleksibilnom radu prema ARS.
Stopa aktivnosti žena prema ARS.

MERR
NSZ
MRSP
Uprava za RR
Sindikati

Budžet Republike Srbije

1.12.3. Podsticanje ženskog preduzetništva, zadrugarstva i samozapošljavanja

Povećan broj obuka za preduzetništvo i zadrugarstvo namenjenih ženama i veći broj žena obučenih za preduzetništvo i zadrugarstvo.
Povećan broj žena samozaposlenih uz subvenciju za samozapošljavanje.
Povećan broj žena preduzetnica i ženskih zadruga.

Broj obuka za preduzetništvo namenjen ženama.
Broj žena obučenih za preduzetništvo.
Broj žena samozaposlenih uz subvenciju NSZ.
Učešće žena preduzetnica u ukupnom broju preduzetnika.

MERR
NSZ
MRSP
Uprava za RR
Udruženja

Budžet Republike Srbije
Sredstva projekata

1.12.4. Podsticanje osnivanja servisa za socijalne usluge i zapošljavanje žena u tim servisima

Organizovanje obuka za preduzetništvo i osnivanje servisa za socijalne usluge.

Broj osnovanih servisa za socijalne usluge uz subvenciju za samozapošljavanje.
Broj žena zaposlenih u socijalnim servisima.

MERR
NSZ

Budžet Republike Srbije

1.12.5. Posebne mere radi otklanjanja i sprečavanja nejednakog položaja žena i muškaraca i ostvarivanja jednakih mogućnosti polova na lokalnom tržištu rada

Kreirane i sprovedene posebne mere, programi i afirmativne akcije na lokalnom tržištu rada.

Broj nezaposlenih muškaraca i žena na lokalnom tržištu rada pre i nakon afirmativnih akcija.
Broj posebnih mera, programa i afirmativnih akcija na lokalnom tržištu rada.
Procenat učešća žena u aktivnim merama u odnosu na udeo žena u nezaposlenosti.

MERR
NSZ
MRSP
Uprava za RR
Socijalni partneri

Budžet Republike Srbije
Sredstva projekata

1.12.6. Afirmativne akcije usmerene prema teže zapošljivim ženama

Kreirani i sprovedeni posebni programi i afirmativne akcije za zapošljavanje teže zapošljivih žena.

Broj i struktura žena iz kategorije teže zapošljivih uključenih u programe i mere APZ. Broj posebnih programa. Broj i struktura žena koje su zaposlene 6 meseci nakon uključivanja u mere APZ, po merama.

MERR
NSZ
MRSP Uprava za RR Udruženja

Budžet Republike
Srbije Sredstva projekata

1.12.7. Unapređenje rodno osetljive statistike u praćenju stanja na tržištu rada i mera APZ

Podaci iskazani u izveštajima NSZ su rodno osetljivi, tj. prikazani i razvrstani po polu

Statistički izveštaji NSZ iz obaveznih evidencija rodno su razvrstani.

MERR
NSZ

Budžet Republike Srbije

1.13. Podsticanje zapošljavanja dece bez roditeljskog staranja

Uspostavljen mehanizam saradnje NSZ i ustanova koje se bave decom bez roditeljskog staranja

Broj i struktura dece bez roditeljskog staranja uključenih u mere APZ po merama
Broj zaposlene dece bez roditeljskog staranja posredovanjem NSZ

NSZ
MRSP
Centri za socijalni rad

Budžet Republike Srbije

1.14. Podsticanje zapošljavanja žrtava porodičnog nasilja i trgovine ljudima

Uspostavljen mehanizam saradnje MERR i NSZ sa institucijama nadležnim za probleme žrtava porodičnog nasilja i trgovine ljudima.
Kreirani posebni programi zapošljavanja za žrtve porodičnog nasilja i trgovine ljudima, kako bi se podstaklo njihovo socioekonomsko uključivanje.

Broj i struktura žrtava porodičnog nasilja uključenih u mere APZ, po merama.
Broj i struktura žrtava trgovine ljudima uključenih u mere APZ, po merama.
Udeo žrtava porodičnog nasilja i trgovine ljudima uključenih u mere u ukupnom broju učesnika u merama APZ.
Broj i struktura žrtava porodičnog nasilja i trgovine ljudima koji su zaposleni 6 meseci nakon uključivanja u mere APZ, po merama.

MERR
NSZ
Centri za socijalni rad
MUP
Udruženja

Budžet Republike Srbije
Sredstva projekata (IOM)

1.15. Podsticanje zapošljavanja samohranih roditelja i roditelja dece sa posebnim potrebama

Povećano uključivanje u mere APZ kao doprinos socijalnoj uključenosti ove kategorije nezaposlenih lica i pokretanje inicijative za obezbeđivanje pomoći u čuvanju dece.

Broj i struktura samohranih roditelja i roditelja dece sa posebnim potrebama uključenih u mere APZ, po merama.

NSZ
Centri za socijalni rad

Budžet Republike Srbije
Donatorska sredstva

2. Zapošljavanje uz subvencionisanje određenog dela obračunatog poreza na zarade i doprinose za penzijsko i invalidsko osiguranje prema Uredbi o podsticanju zapošljavanja

Subvencionisanje određenog dela obračunatog poreza na zarade i doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje, poslodavcima iz privatnog sektora koji zaposle na neodređeno, odnosno određeno vreme lice koje najmanje šest meseci bez prekida pre zapošljavanja nije bilo u radnom odnosu.
Povećanje broja zaposlenih u privatnom sektoru i stvaranje uslova za smanjenje obima neformalne ekonomije.

Broj i struktura zaposlenih lica uz subvenciju poslodavcima.

MERR
NSZ

Budžet Republike Srbije

3. Podsticanje zapošljavanja uz odobravanje olakšica poslodavcima prema propisu o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje

Povećano informisanje poslodavaca o mogućnostima primene člana 45. Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje. Povećan broj poslodavaca koji koristi olakšice po osnovu ovog propisa.
Povećan broj zaposlenih primenom ovog propisa.

Broj zaposlenih mladih do 30 godina primenom ovog propisa.
Broj zaposlenih pripravnika primenom ovog propisa.
Broj zaposlenih OSI ovog propisa.
Broj zaposlenih starijih od 45/50 godina primenom ovog propisa.

NSZ
MF

Budžet Republike Srbije

4. Kreiranje specifičnih mera i aktivnosti usmerenih ka poboljšanju njihovog položaja na tržištu rada a na osnovu praćenja efekata sprovedenih mera aktivne politike zapošljavanja.

Kreiranje programa i mera APZ za zapošljavanje teže zapošljivih lica na osnovu rezultata praćenja i ocene efekata, a u cilju poboljšanja njihovog položaja na tržištu rada.

Statistički izveštaji iz evidencije NSZ o statusu lica 6 meseci nakon izlaska iz mere.
Studije ocene efekata mera APZ za zapošljavanje teže zapošljivih lica.

MERR
NSZ

Budžet Republike Srbije

Napomene

Redakcija je zadržala numeraciju poglavlja kako su ona objavljena u "Sl. glasniku RS", br. 79/2011.