UREDBAO BLIŽIM USLOVIMA I NAČINU VRŠENJA KONTROLE DEVIZNOG POSLOVANJA REZIDENATA I NEREZIDENATA("Sl. glasnik RS", br. 112/2006, 39/2010 i 15/2012) |
Ovom uredbom propisuju se bliži uslovi i način vršenja kontrole deviznog poslovanja i izveštavanja od strane rezidenata i nerezidenata i vođenje evidencije o poslovanju propisani Zakonom o deviznom poslovanju (u daljem tekstu: Zakon), kao i mere koje se preduzimaju prema rezidentima i nerezidentima u postupku vršenja kontrole.
Kontrolu iz člana 1. ove uredbe obavlja Devizni inspektorat.
Kontrola iz stava 1. ovog člana vrši se:
1) posredno - kontrolom dokumentacije koju rezidenti i nerezidenti u poslovanju sa inostranstvom dostavljaju Deviznom inspektoratu;
2) neposredno - uvidom u poslovne knjige i drugu dokumentaciju rezidenata i nerezidenata, koju vrše devizni inspektori.
Radi obavljanja posredne kontrole, Deviznom inspektoratu rezident i nerezident dostavljaju:
1) po poslovima izvoza, odnosno uvoza usluga: izveštaj o fakturisanim uslugama (Prilog br. 1), u roku od 30 dana od dana fakturisanja po poslovima izvoza usluga, odnosno dana prijema fakture po poslovima uvoza usluga, u elektronskoj formi;
2) po osnovu prebijanja dugovanja i potraživanja izvršenog u skladu sa članom 6. stav 1. Zakona: izveštaj o izvršenom prebijanju dugovanja i potraživanja po osnovu realizovanog spoljnotrgovinskog prometa robe i usluga (Prilog br. 2), u roku od 30 dana od dana izvršenog prebijanja, u štampanoj formi;
3) po poslovima kupovine ili prodaje, odnosno plaćanja ili naplaćivanja potraživanja i dugovanja iz člana 7. Zakona: ugovor, izmene, odnosno dopune ugovora koji sadrži broj i godinu iz knjige kontrolnika iz realizovanog spoljnotrgovinskog posla, dokaze o raskidu ugovora, u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora, odnosno od dana nastale promene, odnosno od dana raskida ugovora, rezident - poverilac koji prenosi potraživanje, rezident - dužnik koji preuzima dugovanje, rezident uputilac - asignant, u elektronskoj formi.
Izuzetno, ukoliko je jedna od ugovornih strana rezident pravno lice koga je Republika osnovala posebnim zakonom radi finansiranja izvoza, dokumentaciju iz ove tačke dostavlja taj rezident;
4) po osnovu direktnog ulaganja u inostranstvu: godišnji obračun o utvrđivanju dobiti overen od nadležnog organa u inostranstvu, u roku od 30 dana od dana overe obračuna od nadležnog organa u zemlji u kojoj je izvršeno direktno ulaganje, u elektronskoj formi;
5) po osnovu prodaje plaćene robe koja se nalazi u inostranstvu i neposredno isporučuje u inostranstvo: izveštaj o finansijskom efektu po prodaji robe u inostranstvu, koji predstavlja razliku između fakturisanog iznosa po poslu prodaje i fakturisanog iznosa po poslu kupovine (Prilog br. 3), u roku od 30 dana od dana fakturisanja navedene robe kupcu, u štampanoj formi;
6) po poslovima naplaćivanja, odnosno plaćanja drugom nerezidentu, a ne nerezidentu kome se duguje, odnosno od koga se potražuje, po tekućim ili kapitalnim poslovima iz člana 33. stav 1. Zakona: ugovor, izmene, odnosno dopune ugovora koji sadrži broj i godinu iz knjige kontrolnika iz realizovanog posla, u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora, odnosno od dana nastale promene, u elektronskoj formi;
7) po kreditnim poslovima u kojima rezident - dužnik po dinarskom kreditu koji uzima od međunarodne finansijske organizacije i razvojne banke ili finansijske institucije čiji su osnivači strane države vrši plaćanje i drugoj međunarodnoj finansijskoj organizaciji i razvojnoj banci ili finansijskoj instituciji čiji su osnivači strane države, a ne onoj kojoj duguje po tom poslu, shodno članu 33. stav 2. Zakona: ugovor, izmene, odnosno dopune ugovora, kao i dokumentaciju kojom dokazuje da su promene po kreditnim poslovima sa inostranstvom iz ove tačke evidentirane kod Narodne banke Srbije, u roku od 30 dana od dana nastale promene, u štampanoj formi;
8) po kompenzacionim poslovima: obračun o izvršenju kompenzacionog posla u skladu sa tačkom 5. Odluke o bližim uslovima za plaćanje, odnosno naplatu u robi, odnosno uslugama ("Službeni glasnik RS", broj 109/05), (Prilog br. 4), u roku iz rešenja o odobrenom kompenzacionom poslu, u elektronskoj formi.
Prilozi iz stava 1. ovog člana koji se dostavljaju u štampanoj formi, moraju biti overeni od strane ovlašćenog lica - rezidenta.
Prilozi br. 1 - 4 čine sastavni deo ove uredbe.
Za tačnost podataka koji se dostavljaju Deviznom inspektoratu, odgovoran je rezident koji ih dostavlja.
Kada se dostavlja ugovor sa izmenama, odnosno dopunama i godišnji obračun o utvrđivanju dobiti overen od nadležnog organa u inostranstvu na stranom jeziku, dostavlja se i njihov prevod overen od strane ovlašćenog tumača.
Devizni inspektorat, radi obavljanja posredne kontrole, pribavlja:
1) od Uprave carina - podatke iz jedinstvenih carinskih isprava o izvršenom izvozu, odnosno uvozu robe;
2) od Narodne banke Srbije - podatke iz naloga za naplatu, odnosno plaćanje, podatke o evidentiranim kreditnim poslovima sa inostranstvom, podatke koje rezidenti, radi obaveze izveštavanja shodno Zakonu dostavljaju Narodnoj banci Srbije, kao i podatke iz jedinstvenog registra deviznih računa rezidenata - pravnih lica i preduzetnika;
3) od Poreske uprave - podatke o poreskom identifikacionom broju rezidenata i nerezidenata;
4) od Agencije za privredne registre - podatke o registraciji privrednih subjekata i finansijske izveštaje;
5) od Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja - rešenje o odobrenju kompenzacionog posla, u skladu sa zakonom koji reguliše spoljnotrgovinsko poslovanje;
6) od Ministarstva unutrašnjih poslova - podatke iz jedinstvene evidencije građana.
Devizni inspektorat može, osim podataka iz čl. 3. i 4. ove uredbe, od rezidenata, odnosno nerezidenata zahtevati i drugu dokumentaciju (npr. dokument koji sadrži broj i godinu iz knjige kontrolnika, a koji se odnosi na otpis i pripis razlika u odnosu na fakturisanu vrednost), odnosno izjašnjenje.
Radi obavljanja neposredne kontrole, u skladu sa ovlašćenjima iz Zakona, devizni inspektor može od kontrolisanog subjekta, kao i od drugog rezidenta sa kojim je kontrolisani subjekt u poslovnom odnosu, zahtevati dokumentaciju, odnosno informacije i izjave koje se odnose na:
1) plaćanja, naplaćivanja i prenose između rezidenata i nerezidenata u stranim sredstvima plaćanja i u dinarima;
2) plaćanja, naplaćivanja i prenose između rezidenata u stranim sredstvima plaćanja;
3) kupovinu i prodaju sredstava plaćanja između rezidenata i nerezidenata, kao i kupovinu i prodaju stranih sredstava plaćanja između rezidenata;
4) jednostrane prenose sredstava plaćanja iz Republike Srbije i u Republiku Srbiju koji nemaju obeležja izvršenja posla između rezidenata i nerezidenata;
5) tekuće i depozitne račune rezidenata u inostranstvu i rezidenata i nerezidenata u Republici Srbiji;
6) kreditne poslove u Republici Srbiji, i to između banaka i rezidenata u devizama i između banaka i nerezidenata u dinarima, kao i kreditne poslove sa inostranstvom;
7) drugu dokumentaciju neophodnu za kontrolu deviznog poslovanja.
U cilju obavljanja poslova iz stava 1. ovog člana devizni inspektor može doneti pismeni zaključak.
Na zaključak iz stava 2. ovog člana nije dozvoljena žalba.
Devizni inspektor je dužan da o izvršenoj neposrednoj kontroli sačini zapisnik o kontroli i dostavi ga kontrolisanom rezidentu, odnosno nerezidentu, koji ima pravo da u roku od osam dana od dana prijema zapisnika o kontroli dostavi primedbe na nalaz deviznog inspektora, sa dokazima u prilogu.
Dopunu zapisnika o kontroli devizni inspektor sačinjava u slučaju kada se proverom navoda iznetih u primedbama kontrolisanog rezidenta, odnosno nerezidenta, utvrdi činjenično stanje bitno različito od onog navedenog u zapisniku.
Devizni inspektor ne sačinjava dopunu zapisnika o kontroli kada utvrdi da se primedbe na zapisnik o kontroli odnose na promenu činjeničnog stanja nastalog nakon završene kontrole.
Dopuna zapisnika o kontroli dostavlja se kontrolisanom rezidentu, odnosno nerezidentu.
Ako devizni inspektor u vršenju kontrole utvrdi nezakonitost, odnosno nepravilnost koja se može otkloniti, donosi rešenje kojim nalaže kontrolisanom rezidentu, odnosno nerezidentu da nezakonitost, odnosno nepravilnost otkloni u određenom roku od dana prijema rešenja, pod pretnjom prinudnog obezbeđenja predmeta prekršaja, shodno članu 52. Zakona i odredbama o prinudnoj naplati iz zakona koji uređuje platni promet.
Protiv rešenja iz stava 1. ovog člana kojim se nalaže otklanjanje nezakonitosti, odnosno nepravilnosti, može se uložiti žalba Ministarstvu finansija u roku od 15 dana od dana uručenja rešenja.
Žalba iz stava 2. ovog člana ne odlaže izvršenje rešenja iz stava 1. ovog člana.
Devizni inspektor, u slučaju kada rezident, odnosno nerezident onemogući vršenje neposredne kontrole deviznog poslovanja, podnosi krivičnu prijavu za krivično delo onemogućavanje vršenja kontrole, u skladu sa članom 241. Krivičnog zakonika ("Službeni glasnik RS", br. 85/05, 88/05 - ispravka, 107/05 - ispravka, 72/09 i 111/09).
Pod onemogućavanjem vršenja neposredne kontrole deviznog poslovanja, u smislu ove uredbe, podrazumeva se da rezident, odnosno nerezident, onemogući deviznom inspektoru uvid u poslovne knjige i drugu dokumentaciju ili onemogući pregled predmeta, prostorija ili drugih objekata.
Rezident, odnosno nerezident dužan je da postupi po rešenju iz člana 8. stav 1. ove uredbe, odnosno zaključku iz člana 6. stav 2. ove uredbe, na način i u rokovima utvrđenim tim rešenjem, odnosno zaključkom.
U slučaju nepostupanja rezidenta, odnosno nerezidenta u skladu sa rešenjem, odnosno zaključkom iz stava 1. ovog člana, devizni inspektor podnosi zahtev za pokretanje prekršajnog postupka Prekršajnom sudu.
Devizni inspektor u vršenju kontrole može privremeno od rezidenta odnosno nerezidenta oduzeti efektivni strani novac, čekove, hartije od vrednosti i dinare, ako posumnja da su upotrebljeni ili nastali izvršenjem krivičnog dela ili prekršaja.
Devizni inspektor izdaje potvrdu o privremeno oduzetim sredstvima iz stava 1. ovog člana. Devizni inspektor privremeno oduzeta sredstva deponuje na namenski račun Deviznog inspektorata koji se vodi kod Narodne banke Srbije ili u depo Narodne banke Srbije, odnosno dinare uplaćuje na namenski račun Deviznog inspektorata, koji se vodi kod Ministarstva finansija.
Rezidenti i nerezidenti su dužni da vode evidenciju u knjizi kontrolnika o svakom zaključenom spoljnotrgovinskom poslu, kao i realizaciji po tom poslu.
Knjiga kontrolnika smatra se poslovnom knjigom i čuva se deset godina.
Knjiga kontrolnika vodi se u obliku povezane knjige ili u elektronskom obliku uz mogućnost pregleda u štampanoj formi. Knjigu kontrolnika overava lice ovlašćeno za overavanje poslovnih knjiga.
Knjiga kontrolnika vodi se u dve odvojene knjige, posebno za izvoz robe i usluga, odnosno naplatu, a posebno za uvoz robe i usluga, odnosno plaćanje.
Svaki ugovor o zaključenom spoljnotrgovinskom poslu evidentira se u knjizi kontrolnika hronološki, po rastućem nizu kao broj kontrolnika kroz godinu. Broj u knjizi kontrolnika ne sme imati više od deset numeričkih mesta, pri čemu se broj ugovora evidentira sa šest numeričkih mesta, a godina se evidentira sa poslednja četiri numerička mesta. Svaki ugovor o zaključenom spoljnotrgovinskom poslu može biti evidentiran samo pod jednim brojem kroz godinu. Dva ili više ugovora ne smeju imati isti broj u knjizi kontrolnika u jednoj godini.
Broj iz knjige kontrolnika je identifikacioni broj zaključenog spoljnotrgovinskog posla, koji se koristi u ispravama o realizaciji tog posla (jedinstvenoj carinskoj ispravi, fakturi, nalogu o izvršenom plaćanju i naplati, ugovoru o kupoprodaji potraživanja i dugovanja i dr.).
Isprave koje se koriste u realizaciji spoljnotrgovinskog posla, evidentiraju se u knjizi kontrolnika u roku od tri dana od dana nastale promene, odnosno u roku od tri dana od dana prijema dokumenta koji potvrđuje nastalu promenu.
U knjigu kontrolnika izvoza robe i usluga, odnosno naplate upisuju se sledeći podaci:
1) broj i godina ugovora;
2) iz ugovora zaključenog sa nerezidentom: ugovorne strane, vrednost zaključenog posla, vrsta i količina robe koja se izvozi, vrednost i vrsta usluge koja se izvozi, naziv i sedište posrednika i procenat provizije, naziv i sedište proizvođača, odnosno vlasnika robe, paritet isporuke robe, kao i način i rok naplate;
3) iz isprava koje se koriste u realizaciji spoljnotrgovinskog posla: broj ili naziv carinske ispostave, broj jedinstvene carinske isprave, datum carinjenja, oznaka valute i vrednost;
4) iz fakture o izvršenoj usluzi: broj i datum fakture, datum izvršenja usluge, oznaka valute i vrednost;
5) iz naloga o izvršenoj naplati: naziv banke preko koje je izvršena naplata, broj naloga, oznaka, iznos i datum valute.
Za svaki nalog o izvršenoj naplati rezident, odnosno nerezident vrši raspodelu po jedinstvenoj carinskoj ispravi za robu, odnosno fakturama za usluge.
U knjigu kontrolnika uvoza robe i usluga, odnosno plaćanja upisuju se sledeći podaci:
1) broj i godina ugovora;
2) iz ugovora zaključenog sa nerezidentom: ugovorne strane, vrednost zaključenog posla, vrsta i količina robe koja se uvozi, vrednost i vrsta usluge koja se uvozi, naziv i sedište posrednika i procenat provizije, naziv i sedište korisnika robe, paritet isporuke, kao i način i rok plaćanja;
3) iz isprava koje se koriste u realizaciji spoljnotrgovinskog posla: broj ili naziv carinske ispostave, broj jedinstvene carinske isprave, datum carinjenja, oznaka valute i vrednost;
4) iz fakture o pruženoj usluzi: broj i datum fakture, datum pružene usluge, oznaka valute i vrednost;
5) iz naloga o izvršenom plaćanju: naziv banke preko koje je izvršeno plaćanje, broj naloga, oznaka, iznos i datum valute.
O poslovima koji podležu odobravanju kod Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja i Ministarstva finansija, pored podataka iz člana 12. ove uredbe, u knjigu kontrolnika upisuje se broj i datum rešenja o odobrenju, odnosno broj i datum izveštaja iz člana 3. stav 1. tač. 2) i 5) ove uredbe.
Podaci o pravdanju razlika vrednosti nastalih u poslovanju sa inostranstvom, unose se u knjigu kontrolnika.
Danom stupanja na snagu ove uredbe prestaju da važe Uredba o načinu vršenja kontrole deviznog poslovanja rezidenata i nerezidenata ("Službeni glasnik RS", broj 63/04) i Odluka o vođenju evidencije o zaključenom spoljnotrgovinskom poslu sa inostranstvom ("Službeni list SRJ", broj 74/00).
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalni članovi Uredbe o izmenama
Uredbe o bližim uslovima i načinu vršenja kontrole deviznog poslovanja rezidenata i nerezidenata
("Sl. glasnik RS", br. 39/2010)
Odredba člana 1. stav 1. ove uredbe, u delu koji se odnosi na dostavljanje, u elektronskoj formi, dokumenata iz člana 3. stav 1. tač. 2), 3) i 5) i stav 2. Uredbe o bližim uslovima i načinu vršenja kontrole deviznog poslovanja rezidenata i nerezidenata ("Službeni glasnik RS", broj 112/06) primenjuje se od 1. novembra 2010. godine.
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
IZVEŠTAJ O FAKTURISANIM USLUGAMA
Naziv rezidenta: IZVEŠTAJ O FAKTURISANIM USLUGAMA
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
IZVOZ USLUGA
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UVOZ USLUGA
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
IZVEŠTAJ O IZVRŠENOM PREBIJANJU DUGOVANJA I POTRAŽIVANJA PO OSNOVU REALIZOVANOG SPOLJNOTRGOVINSKOG PROMETA ROBE I USLUGA
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
IZVEŠTAJ O IZVRŠENOM PREBIJANJU DUGOVANJA I POTRAŽIVANJA PO OSNOVU
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I - IZVOZ ROBE
II - UVOZ ROBE
III - IZVOZ USLUGA
IV - UVOZ USLUGA
Ovlašćeno lice (potpis i pečat)
|
IZVEŠTAJ O FINANSIJSKOM EFEKTU PO PRODAJI ROBE U INOSTRANSTVU KOJI PREDSTAVLJA RAZLIKU IZMEĐU FAKTURISANOG IZNOSA PO POSLU PRODAJE I FAKTURISANOG IZNOSA PO POSLU KUPOVINE
IZVEŠTAJ O FINANSIJSKOM EFEKTU PO PRODAJI ROBE U INOSTRANSTVU KOJI PREDSTAVLJA RAZLIKU IZMEĐU FAKTURISANOG IZNOSA PO POSLU PRODAJE I FAKTURISANOG IZNOSA PO POSLU KUPOVINE ŠIFRA OSNOVA NAPLATE / PLAĆANJA 312*) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ovlašćeno lice (potpis i pečat)
|
OBRAČUN O IZVRŠENJU KOMPENZACIONOG POSLA
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OBRAČUN O IZVRŠENJU KOMPENZACIONOG POSLA
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I - IZVOZ ROBE
II - UVOZ ROBE
III - IZVOZ USLUGA
IV - UVOZ USLUGA
Ovlašćeno lice (potpis i pečat)
|