ODLUKAO ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA NOVOG PAZARA("Sl. list grada Novog Pazara", br. 1/2012) |
Ovom Odlukom reguliše se organizacija i funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji grada Novog Pazara, dužnosti gradskih organa u zaštiti i spasavanju i izradi Procene ugroženosti i Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama; obrazovanje štaba za vanredne situacije; formiranje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima; formiranje jedinica civilne zaštite opšte namene; određivanje osposobljenih pravnih lica za zaštitu i spasavanje; finansiranje i druga pitanja iz oblasti civilne zaštite.
Subjekti zaštite i spasavanja na teritoriji grada su:
1. skupština grada;
2. gradonačelnik;
3. gradsko veće;
4. gradska uprava i njeni organi;
5. osposobljena privredna društva i druga pravna lica značajna za zaštitu i spasavanje;
6. gradski štab za vanredne situacije;
7. građani i udruženja građana i druge organizacije.
DUŽNOSTI - NADLEŽNOSTI ORGANA GRADA
U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih i kulturnih dobara grada i odredbi Zakona o vanrednim situacijama (u daljem tekstu: Zakona) Skupština grada Novog Pazara vrši sledeće poslove:
- Donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada i obezbeđuje njeno sprovođenje u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja u Republici Srbiji;
- Donosi plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji jedinice lokalne samouprave, u skladu sa Dugoročnim planom razvoja zaštite i spasavanja Republike Srbije;
- Planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoja civilne zaštite na teritoriji grada;
- Obrazuje Gradski štab za vanredne situacije;
- Određuje osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje;
- Razmatra visinu nastalih šteta od elementarnih nepogoda i dostavlja zahteve za pomoć Vlade;
- Razmatra izveštaje gradonačelnika o bitnim pitanjima za zaštitu i spasavanje i dr.
U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji grada i odredbi Zakona Gradsko veće vrši sledeće poslove:
- Usvaja Procenu ugroženosti za teritoriju grada;
- Usvaja Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
- Obrazuje komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda;
- Donosi Odluku o naknadi štete nastale od elementarnih nepogoda;
- Prati realizaciju preventivnih mera zaštite;
- Predlaže akta koja donosi Skupština grada i dr.
- Stara se o sprovođenju Zakona i drugih propisa iz oblasti zaštite i spasavanja;
- Obavlja funkciju komandanta Gradskog štaba za vanredne situacije i rukovodi njegovim radom;
- U saradnji sa načelnikom štaba predlaže postavljanje ostalih članova štaba za vanredne situacije;
- Donosi odluku o proglašenju vanredne situacije u gradu;
- Rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene Zakonom i drugim propisima;
- Usmerava i usklađuje rad gradskih organa i pravnih lica čiji je grad osnivač u sprovođenju mera zaštite i spasavanja;
- Predlaže gradskom veću Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama na usvajanje;
- Naređuje formiranje, opremanje i obuku jedinica opšte namene;
- Ostvaruje saradnju sa načelnikom upravnog okruga i okružnim štabom za vanredne situacije u cilju jedinstvenog i usklađenog delovanja u vanrednim situacijama;
- Naređuje evakuaciju građana, pravnih lica i materijalnih dobara sa ugroženog područja i stara se o njihovom zbrinjavanju;
- Stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, pravnih lica i materijalnih dobara u cilju uključenja istih u aktivnosti zaštite i spasavanja;
- Odlučuje o organizovanju prevoza, smeštaja i ishrane pripadnika jedinica civilne zaštite i spasavanju stanovništva i materijalnih dobara u gradu;
- Odlučuje o uvođenju dežurstva gradskim i drugim pravnim licima u vanrednoj situaciji;
- Odlučuje o dodeli pomoći građanima koji su pretrpeli štete u vanrednim situacijama;
- Ostvaruje saradnju sa drugim opštinama, Ministarstvom unutrašnjih poslova i Vojskom Srbije u cilju usklađivanja aktivnosti u vanrednim situacijama;
- Razmatra i odlučuje o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti;
- Izveštava Skupštinu grada o stanju na terenu i o preduzetim aktivnostima u vanrednoj situaciji.
Organi gradske uprave u okviru svojih nadležnosti u sistemu zaštite i spasavanja obavljaju sledeće poslove i zadatke:
- Prate stanje u vezi sa zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama i preduzimaju mere za zaštitu i spasavanje;
- Učestvuje u izradi Procene ugroženosti teritorije grada Novog Pazara;
- Izrađuje pojedine delove Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
- Učestvuje u pripremama i izvođenju privremenog pomeranja ili evakuacije stanovništva;
- Učestvuje u pripremama i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva;
- Staraju se oko obezbeđenja neophodnih sredstava za rad Gradskog štaba za vanredne situacije;
- Vrše poslove urbanističkih mera zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti;
- Nabavljaju i održavaju sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuje u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju jedinice lokalne samouprave;
- Stara se o obezbeđenju telekomunikacione i informacione podrške za potrebe zaštite i spasavanja;
- Organizuju, razvijaju i vode ličnu i kolektivnu zaštitu;
- Učestvuju u organizaciji, formiranju i opremanju jedinica civilne zaštite opšte namene;
- Organizuju saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije;
- Obavljaju i druge poslove zaštite i spasavanja.
Stručne službe za poslove zaštite i spasavanja grada
Stručne, operativne, planske i organizacione poslove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za grad Novi Pazar vršiće Služba za poslove odbrane i postupanja u vanrednim situacijama (naziv službe koja će u gradu vršiti poslove civilne zaštite).
Stručna služba za zaštitu i spasavanje vrši sledeće poslove:
- Nosilac je aktivnosti na izradi Procene ugroženosti grada;
- Nosilac je aktivnosti na izradi Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
- Nosilac je aktivnosti na izradi Plana funkcionisanja civilne zaštite i sistema osmatranja i obaveštavanja (u sklopu Plana odbrane grada);
- Nosilac je aktivnosti na formiranju, opremanju i obučavanju jedinica civilne zaštite opšte namene;
- Prate opasnosti, obaveštavaju stanovništvo o opasnostima i preuzimaju druge preventivne mere za smanjenje rizika od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
- Nabavljaju i održavaju sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuju u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za jedinicu lokalne samouprave;
- Organizuju, razvijaju i vode ličnu i kolektivnu zaštitu;
- Usklađuju planove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama sa susednim jedinicama lokalne samouprave;
- Ostvaruje neposrednu saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije;
- Izrađuje Plan mobilizacije jedinica i organizuju izvršenje mobilizacije jedinica opšte namene;
- Vrše i druge poslove iz oblasti zaštite i spasavanja.
Gradski štab za vanredne situacije
Objedinjavanje koordinacije i rukovođenje snagama za zaštitu i spasavanje, jedinicama civilne zaštite koje formira grad i aktivnostima koje se preduzimaju u zaštiti i spasavanju ljudi i materijalnih dobara, kao i sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite u slučaju elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i drugih opasnosti na teritoriji grada Novog Pazara sprovodi Gradski štab za vanredne situacije.
Gradski štab za vanredne situacije se formira na osnovu člana 33. Zakona i u skladu sa članom 8. Uredbe o sastavu i načinu rada štaba za vanredne situacije (u daljem tekstu: Uredba) ("Sl. glasnik RS", br. 98/2010), a nadležnost je definisana članom 34. i 35. Zakona.
Pored nadležnosti definisanih Zakonom, Gradski štab u slučaju vanredne situacije može narediti sledeće mere:
- Mobilizaciju jedinica civilne zaštite opšte namene, građana i materijalnih sredstava;
- Angažovanje osposobljenih pravnih lica;
- Uvođenje dežurstva pravnim licima;
- Poseban režim obavljanja određenih komunalnih delatnosti;
- Posebne mere i postupke higijensko-profilaktičkog karaktera;
- Poseban režim saobraćaja ili zabranu saobraćaja lokalnim putevima;
- Evakuaciju stanovništva;
- Određivanje drugačijeg rasporeda radnog vremena;
- Posebne prioritete u isporuci komunalnih i drugih proizvoda i pružanju usluga (vode, grejanja, gasa, električne energije, gradskog prevoza, železnički i drumski prevoz i sl);
- Privremenu zabranu pristupa i kretanja u pojedinim ugroženim područjima;
- Privremenu zabranu korišćenja određenih pokretnih i nepokretnih stvari vlasnicima odnosno korisnicima;
- Obezbeđenje obaveznog poštovanja naređenih mera od strane stanovništva i pravnih lica u organizovanju i sprovođenju evakuacije i drugih aktivnosti u zaštiti i spasavanju;
- Korisnicima, odnosno vlasnicima stambenih zgrada, stanova, poslovnih prostorija i drugih zgrada da prime na privremeni smeštaj ugrožena lica iz ugroženog područja;
- I druge mere.
Za organizaciju i sprovođenje preventivnih mera zaštite i pokretanje početnih aktivnosti u slučaju pojave opasnosti po ljude i materijalna sredstva postaviće se poverenici civilne zaštite i njihovi zamenici u sledećim naseljenim mestima:
1. U MZ Parice postaviće se glavni poverenik i njegov zamenik, 24 poverenika i 24 zamenika poverenika
2. U MZ Đurđevi Stupovi postaviće se glavni poverenik i njegov zamenik, 11 poverenika i 11 zamenika poverenika
3. U MZ Ćukovac postaviće se glavni poverenik i njegov zamenik, 16 poverenika i 16 zamenika poverenika
4. U MZ Jošanica postaviće se glavni poverenik i njegov zamenik, 25 poverenika i 25 zamenika poverenika
5. U MZ Musala postaviće se glavni poverenik i njegov zamenik, 34 poverenika i 34 zamenika poverenika
6. U MZ Lug postaviće se glavni poverenik i njegov zamenik, 12 poverenika i 12 zamenika poverenika
7. U MZ Mur postaviće se glavni poverenik i njegov zamenik, 12 poverenika i 12 zamenika poverenika
8. U MZ Postenje postaviće se glavni poverenik i njegov zamenik, 10 poverenika i 10 zamenika poverenika
9. U MZ Rajčinoviće postaviće se glavni poverenik i njegov zamenik, 12 poverenika i 12 zamenika poverenika
10. U MZ Trnava postaviće se glavni poverenik i njegov zamenik, 11 poverenika i 11 zamenika poverenika
11. U MZ Bele Vode postaviće se 2 poverenika i 2 zamenika poverenika
12. U MZ Vranovina postaviće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika
13. U MZ Vučinić postaviće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika
14. U MZ Grubetiće postaviće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika
15. U MZ Deževa postaviće se 3 poverenika i 3 zamenika poverenika
16. U MZ Kominje postaviće se 2 poverenika i 2 zamenika poverenika
17. U MZ Lukare postaviće se 3 poverenika i 3 zamenika poverenika
18. U MZ Odojeviće postaviće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika
19. U MZ Požega postaviće se 3 poverenika i 3 zamenika poverenika
20. U MZ Pope postaviće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika
21. U MZ Rajetiće postaviće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika
22. U MZ Sebečevo postaviće se 2 poverenika i 2 zamenika poverenika
23. U MZ Sopoćani postaviće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika
24. U MZ Šaronje postaviće se 2 poverenika i 2 zamenika poverenika
25. U MZ Štitare postaviće se 2 poverenika i 2 zamenika poverenika.
Za organizaciju i sprovođenje preventivnih mera zaštite i pokretanje početnih aktivnosti u slučaju pojave opasnosti po ljude i materijalna sredstva postaviće se poverenici civilne zaštite i njihovi zamenici u sledećim zgradama:
1. Lučna zgrada - MZ Ćukovac, 2 poverenika i 2 zamenika
2. Zgrada Jezero - MZ Parice, 2 poverenika i 2 zamenika
3. Zgrada Soliter - MZ Ćukovac, 1 poverenik i 1 zamenik
4. Zgrada Kula - MZ Parice, 1 poverenik i 1 zamenik.
Poverenici i zamenici poverenika u naseljima i zgradama preduzimaju neposredne mere za učešće građana u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite i lične, uzajamne i kolektivne zaštite i rukovode jedinicama civilne zaštite opšte namene.
Građani na ugroženim i nastradalim područjima dužni su da postupaju u skladu sa uputstvima poverenika, odnosno zamenika poverenika.
Imenovanje glavnih poverenika, poverenika i zamenika poverenika izvršiće Gradski štab za vanredne situacije u roku od 30 dana od dana donošenja ove odluke.
Predloge za imenovanje poverenika i zamenika poverenika uradiće stručne službe za zaštitu i spasavanje u saradnji sa savetima mesnih zajednica.
Osposobljena pravna lica za zaštitu i spasavanje
U skladu sa članom 15. tačka 8. Zakona o vanrednim situacijama za potrebe zaštite i spasavanja građana i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i opasnosti na teritoriji grada Novog Pazara, Gradsko veće će svojom odlukom odrediti osposobljena pravna lica za zaštitu i spasavanje.
Aktiviranje i upotrebu osposobljenih pravnih lica naređuje Gradski štab za vanredne situacije.
Ovlašćuje se Gradsko veće da sa osposobljenim pravnim licima sklope ugovore kojim će se utvrditi međusobna prava i obaveze.
Sredstva za nadoknadu troškova nastalih učešćem pravnih lica u zaštiti i spasavanju u vanrednim situacijama obezbeđuju se iz budžeta Grada.
Jedinice civilne zaštite opšte namene
Jedinice civilne zaštite opšte namene osposobljavaju se za izvršavanje obimnih i manje složenih zadataka iz oblasti zaštite i spasavanja kao što su lokalizovanje i gašenje manjih požara i šumskih požara, učešće u zaštiti od poplava, ukazivanje prve pomoći, za održavanje reda, zatim u zbrinjavanju ugroženog stanovništva, pomoć u asanaciji terena i druge aktivnosti po proceni štaba za vanredne situacije.
U gradu Novom Pazaru formiraće se jedinica civilne zaštite opšte namene jačine jedne čete (3 voda) sa ukupno 108 obveznika civilne zaštite.
Unutrašnju organizaciju, popunu, opremanje i obuku jedinica izvršiće Gradska služba za vanredne situacije.
Koordinaciju poslova iz stava 3. ovog člana vršiće Gradsko veće.
PROCENA UGROŽENOSTI, PLAN ZAŠTITE I SPASAVANJA U VANREDNIM SITUACIJAMA I PLAN FUNKCIONISANJA CIVILNE ZAŠTITE
Nosilac izrade Procene ugroženosti grada Novog Pazara od elementarnih nepogoda i drugih nesreća je gradska služba za zaštitu i spasavanje koja će u saradnji sa organizacionom jedinicom Sektora za vanredne situacije i drugim organizacionim jedinicama gradske uprave, u skladu sa Zakonom, Metodologijom za izradu Procene ugroženosti i planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama (koja treba da se donese ne čekajući izvod iz Nacionalne procene), sačiniti Procenu.
Gradski štab za vanredne situacije će razmotriti Procenu ugroženosti i dostaviti je Gradskom veću za usvajanje.
Nosilac izrade Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za grad je gradska služba za zaštitu i spasavanje koja će, u saradnji sa organizacionom jedinicom Sektora za vanredne situacije i drugim organizacionim jedinicama Gradske uprave, u skladu za Zakonom i Metodologijom za izradu Procene ugroženosti i planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama sačiniti Plan.
Gradski štab za vanredne situacije će razmotriti Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama grada Novog Pazara i dostaviti ga Gradskom veću na usvajanje.
Nosilac izrade Plana funkcionisanja sistema civilne zaštite, nosilac izrade Plana funkcionisanja kao sastavnog dela Plana odbrane grada je gradska služba za zaštitu i spasavanje koja će u saradnji sa organizacionom jedinicom Sektora za vanredne situacije i drugim organizacionim jedinicama gradske uprave, u skladu sa Uputstvom o metodologiji za izradu planova odbrane i potrebnim izvodom iz Plana odbrane Republike sačiniti Plan.
Ličnu i kolektivnu zaštitu u gradu organizovati po mestu rada i mestu stanovanja.
Građani vlasnici stambenih zgrada, odnosno kuća, dužni su da, za potrebe lične zaštite i spasavanja i zaštite i spasavanja članova porodičnog domaćinstva, kao i imovine, nabave i drže u ispravnom stanju sredstva i opremu kao što je predviđeno Uredbom o obaveznim sredstvima i opremi za ličnu i kolektivnu zaštitu od elementarnih nepogoda i drugih nesreća.
Obavezuje se Stručna služba za zaštitu i spasavanje da u saradnji sa organizacionom jedinicom Sektora za vanredne situacije, pripremi uputstva i druge publikacije kojima će se vršiti edukacija stanovništva o postupcima u mogućoj ili nastaloj opasnosti. Poseban akcenat dati edukaciji stanovništva o reagovanju u zemljotresu, poplavama i požaru.
U realizaciji aktivnosti navedenih u stavu 3. ovog člana uključiti poverenike civilne zaštite.
Iz budžeta grada Novog Pazara i sredstava Fonda za vanredne situacije, za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i opasnosti, finansiraće se sledeće:
- Organizovanje, opremanje i obučavanje Gradskog štaba za vanredne situacije;
- Organizovanje, opremanje i obučavanje jedinica civilne zaštite opšte namene;
- Troškove angažovanja osposobljenih pravnih lica u skladu sa ugovorom za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja;
- Izgradnju sistema za uzbunjivanje na svojoj teritoriji;
- Nabavku, održavanje, smeštaj, čuvanje i osiguranje i čuvanje objekata za potrebe civilne zaštite;
- Izgradnju, adaptaciju, održavanje, opremanje, osiguranje i čuvanje objekata za potrebe civilne zaštite;
- Obuku iz oblasti civilne zaštite koju organizuje grad;
- Organizaciju i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite iz delokruga grada;
- Saniranje šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom, u skladu sa materijalnim mogućnostima;
- I druge poslove civilne zaštite koji su određeni pozitivnim propisima.
Za naročite uspehe u organizovanju i sprovođenju zadataka civilne zaštite i drugih poslova zaštite i spasavanja, u privrednim društvima i drugim pravnim licima, službama i organima gradske uprave, štaba za vanredne situacije, jedinicama civilne zaštite, poverenicima civilne zaštite, zamenicima poverenika, drugim pripadnicima i zaslužnim pojedincima na teritoriji grada Novog Pazara dodeljuju se priznanje i nagrada.
Priznanja i nagrade će se uručivati na dan grada i na Svetski dan civilne zaštite 1. marta.
Obavezuje se Gradsko veće da bliže uredi vrstu nagrada i priznanja kao i kriterijum za njihovu dodelu.
Ova odluka stupa na snagu danom donošenja.