ODLUKA
O ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA NOVOG PAZARA

("Sl. list grada Novog Pazara", br. 1/2012)

 

OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom Odlukom reguliše se organizacija i funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji grada Novog Pazara, dužnosti gradskih organa u zaštiti i spasavanju i izradi Procene ugroženosti i Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama; obrazovanje štaba za vanredne situacije; formiranje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima; formiranje jedinica civilne zaštite opšte namene; određivanje osposobljenih pravnih lica za zaštitu i spasavanje; finansiranje i druga pitanja iz oblasti civilne zaštite.

Član 2

Subjekti zaštite i spasavanja na teritoriji grada su:

1. skupština grada;

2. gradonačelnik;

3. gradsko veće;

4. gradska uprava i njeni organi;

5. osposobljena privredna društva i druga pravna lica značajna za zaštitu i spasavanje;

6. gradski štab za vanredne situacije;

7. građani i udruženja građana i druge organizacije.

DUŽNOSTI - NADLEŽNOSTI ORGANA GRADA

Skupština grada

Član 3

U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih i kulturnih dobara grada i odredbi Zakona o vanrednim situacijama (u daljem tekstu: Zakona) Skupština grada Novog Pazara vrši sledeće poslove:

- Donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada i obezbeđuje njeno sprovođenje u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja u Republici Srbiji;

- Donosi plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji jedinice lokalne samouprave, u skladu sa Dugoročnim planom razvoja zaštite i spasavanja Republike Srbije;

- Planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoja civilne zaštite na teritoriji grada;

- Obrazuje Gradski štab za vanredne situacije;

- Određuje osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje;

- Razmatra visinu nastalih šteta od elementarnih nepogoda i dostavlja zahteve za pomoć Vlade;

- Razmatra izveštaje gradonačelnika o bitnim pitanjima za zaštitu i spasavanje i dr.

Član 4

Gradsko veće

U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji grada i odredbi Zakona Gradsko veće vrši sledeće poslove:

- Usvaja Procenu ugroženosti za teritoriju grada;

- Usvaja Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;

- Obrazuje komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda;

- Donosi Odluku o naknadi štete nastale od elementarnih nepogoda;

- Prati realizaciju preventivnih mera zaštite;

- Predlaže akta koja donosi Skupština grada i dr.

Član 5

Gradonačelnik

- Stara se o sprovođenju Zakona i drugih propisa iz oblasti zaštite i spasavanja;

- Obavlja funkciju komandanta Gradskog štaba za vanredne situacije i rukovodi njegovim radom;

- U saradnji sa načelnikom štaba predlaže postavljanje ostalih članova štaba za vanredne situacije;

- Donosi odluku o proglašenju vanredne situacije u gradu;

- Rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene Zakonom i drugim propisima;

- Usmerava i usklađuje rad gradskih organa i pravnih lica čiji je grad osnivač u sprovođenju mera zaštite i spasavanja;

- Predlaže gradskom veću Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama na usvajanje;

- Naređuje formiranje, opremanje i obuku jedinica opšte namene;

- Ostvaruje saradnju sa načelnikom upravnog okruga i okružnim štabom za vanredne situacije u cilju jedinstvenog i usklađenog delovanja u vanrednim situacijama;

- Naređuje evakuaciju građana, pravnih lica i materijalnih dobara sa ugroženog područja i stara se o njihovom zbrinjavanju;

- Stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, pravnih lica i materijalnih dobara u cilju uključenja istih u aktivnosti zaštite i spasavanja;

- Odlučuje o organizovanju prevoza, smeštaja i ishrane pripadnika jedinica civilne zaštite i spasavanju stanovništva i materijalnih dobara u gradu;

- Odlučuje o uvođenju dežurstva gradskim i drugim pravnim licima u vanrednoj situaciji;

- Odlučuje o dodeli pomoći građanima koji su pretrpeli štete u vanrednim situacijama;

- Ostvaruje saradnju sa drugim opštinama, Ministarstvom unutrašnjih poslova i Vojskom Srbije u cilju usklađivanja aktivnosti u vanrednim situacijama;

- Razmatra i odlučuje o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti;

- Izveštava Skupštinu grada o stanju na terenu i o preduzetim aktivnostima u vanrednoj situaciji.

Organi gradske uprave

Član 6

Organi gradske uprave u okviru svojih nadležnosti u sistemu zaštite i spasavanja obavljaju sledeće poslove i zadatke:

- Prate stanje u vezi sa zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama i preduzimaju mere za zaštitu i spasavanje;

- Učestvuje u izradi Procene ugroženosti teritorije grada Novog Pazara;

- Izrađuje pojedine delove Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;

- Učestvuje u pripremama i izvođenju privremenog pomeranja ili evakuacije stanovništva;

- Učestvuje u pripremama i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva;

- Staraju se oko obezbeđenja neophodnih sredstava za rad Gradskog štaba za vanredne situacije;

- Vrše poslove urbanističkih mera zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti;

- Nabavljaju i održavaju sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuje u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju jedinice lokalne samouprave;

- Stara se o obezbeđenju telekomunikacione i informacione podrške za potrebe zaštite i spasavanja;

- Organizuju, razvijaju i vode ličnu i kolektivnu zaštitu;

- Učestvuju u organizaciji, formiranju i opremanju jedinica civilne zaštite opšte namene;

- Organizuju saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije;

- Obavljaju i druge poslove zaštite i spasavanja.

Član 7

Stručne službe za poslove zaštite i spasavanja grada

Stručne, operativne, planske i organizacione poslove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za grad Novi Pazar vršiće Služba za poslove odbrane i postupanja u vanrednim situacijama (naziv službe koja će u gradu vršiti poslove civilne zaštite).

Stručna služba za zaštitu i spasavanje vrši sledeće poslove:

- Nosilac je aktivnosti na izradi Procene ugroženosti grada;

- Nosilac je aktivnosti na izradi Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;

- Nosilac je aktivnosti na izradi Plana funkcionisanja civilne zaštite i sistema osmatranja i obaveštavanja (u sklopu Plana odbrane grada);

- Nosilac je aktivnosti na formiranju, opremanju i obučavanju jedinica civilne zaštite opšte namene;

- Prate opasnosti, obaveštavaju stanovništvo o opasnostima i preuzimaju druge preventivne mere za smanjenje rizika od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

- Nabavljaju i održavaju sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuju u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za jedinicu lokalne samouprave;

- Organizuju, razvijaju i vode ličnu i kolektivnu zaštitu;

- Usklađuju planove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama sa susednim jedinicama lokalne samouprave;

- Ostvaruje neposrednu saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije;

- Izrađuje Plan mobilizacije jedinica i organizuju izvršenje mobilizacije jedinica opšte namene;

- Vrše i druge poslove iz oblasti zaštite i spasavanja.

Gradski štab za vanredne situacije

Član 8

Objedinjavanje koordinacije i rukovođenje snagama za zaštitu i spasavanje, jedinicama civilne zaštite koje formira grad i aktivnostima koje se preduzimaju u zaštiti i spasavanju ljudi i materijalnih dobara, kao i sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite u slučaju elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i drugih opasnosti na teritoriji grada Novog Pazara sprovodi Gradski štab za vanredne situacije.

Gradski štab za vanredne situacije se formira na osnovu člana 33. Zakona i u skladu sa članom 8. Uredbe o sastavu i načinu rada štaba za vanredne situacije (u daljem tekstu: Uredba) ("Sl. glasnik RS", br. 98/2010), a nadležnost je definisana članom 34. i 35. Zakona.

Član 9

Pored nadležnosti definisanih Zakonom, Gradski štab u slučaju vanredne situacije može narediti sledeće mere:

- Mobilizaciju jedinica civilne zaštite opšte namene, građana i materijalnih sredstava;

- Angažovanje osposobljenih pravnih lica;

- Uvođenje dežurstva pravnim licima;

- Poseban režim obavljanja određenih komunalnih delatnosti;

- Posebne mere i postupke higijensko-profilaktičkog karaktera;

- Poseban režim saobraćaja ili zabranu saobraćaja lokalnim putevima;

- Evakuaciju stanovništva;

- Određivanje drugačijeg rasporeda radnog vremena;

- Posebne prioritete u isporuci komunalnih i drugih proizvoda i pružanju usluga (vode, grejanja, gasa, električne energije, gradskog prevoza, železnički i drumski prevoz i sl);

- Privremenu zabranu pristupa i kretanja u pojedinim ugroženim područjima;

- Privremenu zabranu korišćenja određenih pokretnih i nepokretnih stvari vlasnicima odnosno korisnicima;

- Obezbeđenje obaveznog poštovanja naređenih mera od strane stanovništva i pravnih lica u organizovanju i sprovođenju evakuacije i drugih aktivnosti u zaštiti i spasavanju;

- Korisnicima, odnosno vlasnicima stambenih zgrada, stanova, poslovnih prostorija i drugih zgrada da prime na privremeni smeštaj ugrožena lica iz ugroženog područja;

- I druge mere.

Poverenici civilne zaštite

Član 10

Za organizaciju i sprovođenje preventivnih mera zaštite i pokretanje početnih aktivnosti u slučaju pojave opasnosti po ljude i materijalna sredstva postaviće se poverenici civilne zaštite i njihovi zamenici u sledećim naseljenim mestima:

1. U MZ Parice postaviće se glavni poverenik i njegov zamenik, 24 poverenika i 24 zamenika poverenika

2. U MZ Đurđevi Stupovi postaviće se glavni poverenik i njegov zamenik, 11 poverenika i 11 zamenika poverenika

3. U MZ Ćukovac postaviće se glavni poverenik i njegov zamenik, 16 poverenika i 16 zamenika poverenika

4. U MZ Jošanica postaviće se glavni poverenik i njegov zamenik, 25 poverenika i 25 zamenika poverenika

5. U MZ Musala postaviće se glavni poverenik i njegov zamenik, 34 poverenika i 34 zamenika poverenika

6. U MZ Lug postaviće se glavni poverenik i njegov zamenik, 12 poverenika i 12 zamenika poverenika

7. U MZ Mur postaviće se glavni poverenik i njegov zamenik, 12 poverenika i 12 zamenika poverenika

8. U MZ Postenje postaviće se glavni poverenik i njegov zamenik, 10 poverenika i 10 zamenika poverenika

9. U MZ Rajčinoviće postaviće se glavni poverenik i njegov zamenik, 12 poverenika i 12 zamenika poverenika

10. U MZ Trnava postaviće se glavni poverenik i njegov zamenik, 11 poverenika i 11 zamenika poverenika

11. U MZ Bele Vode postaviće se 2 poverenika i 2 zamenika poverenika

12. U MZ Vranovina postaviće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika

13. U MZ Vučinić postaviće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika

14. U MZ Grubetiće postaviće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika

15. U MZ Deževa postaviće se 3 poverenika i 3 zamenika poverenika

16. U MZ Kominje postaviće se 2 poverenika i 2 zamenika poverenika

17. U MZ Lukare postaviće se 3 poverenika i 3 zamenika poverenika

18. U MZ Odojeviće postaviće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika

19. U MZ Požega postaviće se 3 poverenika i 3 zamenika poverenika

20. U MZ Pope postaviće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika

21. U MZ Rajetiće postaviće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika

22. U MZ Sebečevo postaviće se 2 poverenika i 2 zamenika poverenika

23. U MZ Sopoćani postaviće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika

24. U MZ Šaronje postaviće se 2 poverenika i 2 zamenika poverenika

25. U MZ Štitare postaviće se 2 poverenika i 2 zamenika poverenika.

Za organizaciju i sprovođenje preventivnih mera zaštite i pokretanje početnih aktivnosti u slučaju pojave opasnosti po ljude i materijalna sredstva postaviće se poverenici civilne zaštite i njihovi zamenici u sledećim zgradama:

1. Lučna zgrada - MZ Ćukovac, 2 poverenika i 2 zamenika

2. Zgrada Jezero - MZ Parice, 2 poverenika i 2 zamenika

3. Zgrada Soliter - MZ Ćukovac, 1 poverenik i 1 zamenik

4. Zgrada Kula - MZ Parice, 1 poverenik i 1 zamenik.

Poverenici i zamenici poverenika u naseljima i zgradama preduzimaju neposredne mere za učešće građana u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite i lične, uzajamne i kolektivne zaštite i rukovode jedinicama civilne zaštite opšte namene.

Građani na ugroženim i nastradalim područjima dužni su da postupaju u skladu sa uputstvima poverenika, odnosno zamenika poverenika.

Imenovanje glavnih poverenika, poverenika i zamenika poverenika izvršiće Gradski štab za vanredne situacije u roku od 30 dana od dana donošenja ove odluke.

Predloge za imenovanje poverenika i zamenika poverenika uradiće stručne službe za zaštitu i spasavanje u saradnji sa savetima mesnih zajednica.

Osposobljena pravna lica za zaštitu i spasavanje

Član 11

U skladu sa članom 15. tačka 8. Zakona o vanrednim situacijama za potrebe zaštite i spasavanja građana i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i opasnosti na teritoriji grada Novog Pazara, Gradsko veće će svojom odlukom odrediti osposobljena pravna lica za zaštitu i spasavanje.

Aktiviranje i upotrebu osposobljenih pravnih lica naređuje Gradski štab za vanredne situacije.

Ovlašćuje se Gradsko veće da sa osposobljenim pravnim licima sklope ugovore kojim će se utvrditi međusobna prava i obaveze.

Sredstva za nadoknadu troškova nastalih učešćem pravnih lica u zaštiti i spasavanju u vanrednim situacijama obezbeđuju se iz budžeta Grada.

Član 12

Jedinice civilne zaštite opšte namene

Jedinice civilne zaštite opšte namene osposobljavaju se za izvršavanje obimnih i manje složenih zadataka iz oblasti zaštite i spasavanja kao što su lokalizovanje i gašenje manjih požara i šumskih požara, učešće u zaštiti od poplava, ukazivanje prve pomoći, za održavanje reda, zatim u zbrinjavanju ugroženog stanovništva, pomoć u asanaciji terena i druge aktivnosti po proceni štaba za vanredne situacije.

U gradu Novom Pazaru formiraće se jedinica civilne zaštite opšte namene jačine jedne čete (3 voda) sa ukupno 108 obveznika civilne zaštite.

Unutrašnju organizaciju, popunu, opremanje i obuku jedinica izvršiće Gradska služba za vanredne situacije.

Koordinaciju poslova iz stava 3. ovog člana vršiće Gradsko veće.

PROCENA UGROŽENOSTI, PLAN ZAŠTITE I SPASAVANJA U VANREDNIM SITUACIJAMA I PLAN FUNKCIONISANJA CIVILNE ZAŠTITE

Član 13

Nosilac izrade Procene ugroženosti grada Novog Pazara od elementarnih nepogoda i drugih nesreća je gradska služba za zaštitu i spasavanje koja će u saradnji sa organizacionom jedinicom Sektora za vanredne situacije i drugim organizacionim jedinicama gradske uprave, u skladu sa Zakonom, Metodologijom za izradu Procene ugroženosti i planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama (koja treba da se donese ne čekajući izvod iz Nacionalne procene), sačiniti Procenu.

Gradski štab za vanredne situacije će razmotriti Procenu ugroženosti i dostaviti je Gradskom veću za usvajanje.

Član 14

Nosilac izrade Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za grad je gradska služba za zaštitu i spasavanje koja će, u saradnji sa organizacionom jedinicom Sektora za vanredne situacije i drugim organizacionim jedinicama Gradske uprave, u skladu za Zakonom i Metodologijom za izradu Procene ugroženosti i planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama sačiniti Plan.

Gradski štab za vanredne situacije će razmotriti Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama grada Novog Pazara i dostaviti ga Gradskom veću na usvajanje.

Član 15

Nosilac izrade Plana funkcionisanja sistema civilne zaštite, nosilac izrade Plana funkcionisanja kao sastavnog dela Plana odbrane grada je gradska služba za zaštitu i spasavanje koja će u saradnji sa organizacionom jedinicom Sektora za vanredne situacije i drugim organizacionim jedinicama gradske uprave, u skladu sa Uputstvom o metodologiji za izradu planova odbrane i potrebnim izvodom iz Plana odbrane Republike sačiniti Plan.

Član 16

Lična i kolektivna zaštita

Ličnu i kolektivnu zaštitu u gradu organizovati po mestu rada i mestu stanovanja.

Građani vlasnici stambenih zgrada, odnosno kuća, dužni su da, za potrebe lične zaštite i spasavanja i zaštite i spasavanja članova porodičnog domaćinstva, kao i imovine, nabave i drže u ispravnom stanju sredstva i opremu kao što je predviđeno Uredbom o obaveznim sredstvima i opremi za ličnu i kolektivnu zaštitu od elementarnih nepogoda i drugih nesreća.

Obavezuje se Stručna služba za zaštitu i spasavanje da u saradnji sa organizacionom jedinicom Sektora za vanredne situacije, pripremi uputstva i druge publikacije kojima će se vršiti edukacija stanovništva o postupcima u mogućoj ili nastaloj opasnosti. Poseban akcenat dati edukaciji stanovništva o reagovanju u zemljotresu, poplavama i požaru.

U realizaciji aktivnosti navedenih u stavu 3. ovog člana uključiti poverenike civilne zaštite.

Finansiranje

Član 17

Iz budžeta grada Novog Pazara i sredstava Fonda za vanredne situacije, za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i opasnosti, finansiraće se sledeće:

- Organizovanje, opremanje i obučavanje Gradskog štaba za vanredne situacije;

- Organizovanje, opremanje i obučavanje jedinica civilne zaštite opšte namene;

- Troškove angažovanja osposobljenih pravnih lica u skladu sa ugovorom za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja;

- Izgradnju sistema za uzbunjivanje na svojoj teritoriji;

- Nabavku, održavanje, smeštaj, čuvanje i osiguranje i čuvanje objekata za potrebe civilne zaštite;

- Izgradnju, adaptaciju, održavanje, opremanje, osiguranje i čuvanje objekata za potrebe civilne zaštite;

- Obuku iz oblasti civilne zaštite koju organizuje grad;

- Organizaciju i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite iz delokruga grada;

- Saniranje šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom, u skladu sa materijalnim mogućnostima;

- I druge poslove civilne zaštite koji su određeni pozitivnim propisima.

Priznanja i nagrade

Član 18

Za naročite uspehe u organizovanju i sprovođenju zadataka civilne zaštite i drugih poslova zaštite i spasavanja, u privrednim društvima i drugim pravnim licima, službama i organima gradske uprave, štaba za vanredne situacije, jedinicama civilne zaštite, poverenicima civilne zaštite, zamenicima poverenika, drugim pripadnicima i zaslužnim pojedincima na teritoriji grada Novog Pazara dodeljuju se priznanje i nagrada.

Priznanja i nagrade će se uručivati na dan grada i na Svetski dan civilne zaštite 1. marta.

Obavezuje se Gradsko veće da bliže uredi vrstu nagrada i priznanja kao i kriterijum za njihovu dodelu.

Član 19

Ova odluka stupa na snagu danom donošenja.