PRAVILNIK

O RAČUNOVODSTVENIM POLITIKAMA

("Sl. list grada Kraljeva", br. 5/2012)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom uređuju se Računovodstvene politike budžeta grada Kraljeva kao zbir računovodstavenih politika direktnih i indirektnih korisnika budžetskih sredstava uključenih u Konsolidovani račun trezora grada Kraljeva.

1. PREGLED RAČUNOVODSTVENIH POLITIKA

Član 2

Poslovne promene u računovodstvu budžeta, odnosno trezora grada Kraljeva vode se po obračunskoj osnovi na propisanim šestocifrenim subanalitičkim kontima sadržanim u kontnom planu Pravilnika o standardnom klasifikacionom okviru i kontnom planu za budžetski sistem.

Ukoliko propisana subanalitička konta ne zadovoljavaju potrebu korisnika budžetskih sredstava budžeta grada Kraljeva, evidencija se obezbeđuje na sedmocifrenom i višem nivou.

Finansijski izveštaji u računovodstvu budžeta, odnosno trezora grada Kraljeva sastavljaju se na gotovinskoj osnovi, a u skladu sa međunarodnim standardima za javni sektor na propisanim šestocifrenim subanalitičkim kontima sadržanim u kontnom planu Pravilnika o standardnom klasifikacionom okviru i kontnom planu za budžetski sistem.

2. TEKUĆI PRIHODI I PRIMANJA

Tekući prihodi

Član 3

Tekući prihodi obuhvataju sledeće kategorije:

1) Poreze: poreze na dohodak, dobit i kapitalne dobitke; porez na imovinu; porez na dobra i usluge; (komunalna taksa za držanje muzičkih uređaja i priređivanje muzičkog programa, za korišćenje reklamnih panoa, za držanje motornih drumskih i priključnih vozila, osim poljoprivrednih vozila i mašina, godišnja naknada za motorna vozila, traktore i priključna vozila i ostala vozila na motorni pogon, naknada za promenu namene obradivog poljoprivrednog zemljišta, naknada za zagađivanje životne sredine, boravišna taksa, posebna naknada za zaštitu, i unapređenje životne sredine i druge gradske komunalne takse); drugi porezi (komunalna taksa na firmu).

2) Donacije i transfere: donacije od inostranih država, donacije od međunarodnih organizacija i transferi od drugih nivoa vlasti (nenamenski, namenski i drugi tekući transferi od Republike u korist nivoa gradova);

3) Drugi prihodi:

- prihodi od imovine (prihodi od kamata, dividende, zakup neproizvedene imovine);

- prihodi od prodaje dobara i usluga (prihodi od prodaje dobara i usluga ili zakupa od strane tržišnih organizacija; takse i naknade; sporedne prodaje dobara i usluga koje vrše državne netržišne jedinice);

- novčane kazne i oduzeta imovinska korist (prihodi od novčanih kazni za prekršaje; prihodi od penala; prihodi od oduzete imovinske koristi)

- dobrovoljni transferi od fizičkih i pravnih lica (tekući i kapitalni) i

- mešoviti i neodređeni prihodi u korist nivoa grada (ostali prihodi u korist nivoa gradova, zakupnina za stan u društvenoj svojini i deo dobiti javnog preduzeća).

4) Memorandumske stavke za refundaciju rashoda (memorandumske stavke za refundaciju rashoda i memorandumske stavke za refundaciju rashoda iz prethodne godine).

Tekući prihodi se, shodno gotovinskoj osnovi, utvrđuju u momentu naplate tj. priliva sredstava na račun izvršenja budžeta grada Kraljeva.

Obračunati nenaplaćeni tekući prihodi evidentiraju se su u okviru pasivnih vremenskih razgraničenja.

Promene vrednosti osnovnih sredstava i nematerijalnih ulaganja po osnovu obračunate revalorizacije se ne iskazuju u klasi tekućih prihoda.

Povraćaj neutrošenih budžetskih sredstava od strane budžetskih korisnika evidentira se u glavnoj knjizi trezora kao storno rashoda, a u korist potraživanja od budžetskih korisnika, a kod budžetskog korisnika kao storno prihoda i u korist obaveze prema budžetu grada Kraljeva u toku budžetske godine.

Porezi

Član 4

Porezi predstavljaju vrstu javnih prihoda za finansiranje javnih rashoda, a u skladu sa Odlukom o budžetu grada Kraljeva.

Učešće budžeta grada Kraljeva u porezima utvrđeno je Zakonom o finansiranju lokalne samouprave ("Službeni glasnik RS", broj 62/06 i 47/11).

Ostvareni prihodi na ime poreza u toku godine koriguju se za povraćaj više ili pogrešno doznačenih sredstava po rešenjima nadležne Poreske uprave u skladu sa Zakonom o budžetskom sistemu ("Službeni glasnik RS", broj 54/09...101/11).

Donacije i transferi

Član 5

Donacije obuhvataju bespovratno primljena sredstva od međunarodnih i domaćih organizacija za finansiranje pojedinih namena i za finansiranje redovne delatnosti. Donacije mogu biti kapitalne i tekuće.

Donacije obuhvataju i poklone u naturi, a evidentiraju se u poslovnim knjigama kao povećanje nefinansijske imovine i izvora kapitala.

Ostatak neutrošenih sredstava, na ime primljenih donacija prenosi se u narednu godinu za istu namenu.

Transferi od drugih nivoa vlasti obuhvataju sredstva preneta, shodno Zakonu o budžetu Republike Srbije (nenamenski transferi) i druge transfere (namenske i druge tekuće) koji su planirani ili nisu mogli biti planirani u tok budžetske godine.

Drugi prihodi

Član 6

Drugi prihodi obuhvataju: 1) prihodi od imovine; 2) prihodi od prodaje dobara i usluga (prihodi od prodaje dobara i usluga; 3) novčane kazne i oduzeta imovinska korist; 4) dobrovoljni transferi od fizičkih i pravnih lica i 5) mešoviti i neodređeni prihodi u korist nivoa gradova koji su rezultat ugovorenih potraživanja, izvršnih rešenja i drugo.

Memorandumske stavke za refundaciju rashoda

Član 7

Memorandumske stavke za refundaciju rashoda obuhvataju prihode po osnovu memorandumskih stavki za pokriće rashoda (tekuća godina) i memorandumskih stavki za refundaciju rashoda iz prethodne godine. U ove prihode spadaju prihodi koji se naplate od fondova za zdravstveno osiguranje na ime naknade po osnovu bolovanja preko 30 dana, po osnovu naknade za porodiljsko odsustvo, naknade invalidima rada druge kategorije i dr.

Administrativni transferi - Transferi između budžetskih korisnika na istom nivou i prihodi iz budžeta

Član 8

Ove vrste tekućih prihoda imaju indirektni budžetski korisnici za sredstva koja im se kao transferna sredstva prenose iz budžeta grada Kraljeva.

U postupku konsolidacije tekući prihodi - prihodi iz budžeta se upoređuju sa administrativnim transferima iz budžeta indirektnim budžetskim korisnicima ili između budžetskih korisnika na istom nivou (kategorija 490000), a zatim se međusobno zatvaraju.

Primanja od prodaje nefinansijske imovine

Član 9

Primanja od prodaje nefinansijske imovine predstavljaju primanja od prodaje osnovnih sredstava (primanja od prodaje nepokretnosti; primanja od prodaje pokretne imovine; primanja od prodaje ostalih osnovnih sredstava); primanja od prodaje zaliha (primanja od prodaje robnih rezervi; primanja od prodaje zaliha proizvodnje; primanja od prodaje robe za dalju prodaju) i primanja od prodaje dragocenosti (primanja od prodaje dragocenosti); primanja od prodaje zemljišta; primanja od prodaje podzemnih blaga i primanja od prodaje šuma i voda).

Evidentiranje primanja vrši se u momentu naplate uz istovremeno odobravanje u korist izvora novčanih sredstava.

Primanja od zaduživanja i prodaje finansijske imovine

Član 10

Primanja od zaduživanja predstavljaju prilive po osnovu primanja od domaćih zaduživanja; (primanja od zaduživanja od ostalih nivoa vlasti i poslovnih banaka u zemlji u korist nivoa gradova).

Primanja od prodaje finansijske imovine predstavljaju prilive po osnovu primanja od prodaje domaće finansijske imovine (primanja od otplate kredita datih domaćinstvima u zemlji od prodaje domaćih i ostalog kapitala u korist nivoa gradova).

Sredstva od prodaje kapitala u postupku privatizacije evidentiraju se u izvorima novčanih sredstava na odgovarajućem kontu subanalitičke ostalih izvora novčanih sredstava, uz paralelno knjiženje u klasi

3. TEKUĆI RASHODI I IZDACI

Član 11

Rashodi i izdaci budžeta grada Kraljeva predstavljaju konsolidovane rashode i izdatke direktnih i indirektnih korisnika budžeta grada Kraljeva.

Tekući rashodi

Član 12

Tekući rashodi obuhvataju rashode koji se javljaju kod budžetskih korisnika u vršenju funkcije zbog koje su osnovani.

Rashodi se evidentiraju u momentu kad je plaćanje izvršeno.

Rashodi koji su nastali, a nisu plaćeni evidentiraju se zaduženjem obračunatih neplaćenih rashoda, a odobrenjem obaveza odnosno pasivnih vremenskih razgraničenja.

Rashodi koji su unapred plaćeni, shodno gotovinskoj osnovi, evidentiraju se u kategoriji rashoda prema određenoj nameni.

Rashodi za zaposlene

Član 13

Rashodi za zaposlene obuhvataju: rashode za plate, dodaci i naknade zaposlenih; socijalne doprinose na teret poslodavca; naknade u naturi; socijalna davanja zaposlenima; naknade troškova za zaposlene; nagrade zaposlenima i ostali posebni rashodi.

Korišćenje usluga i roba

Član 14

Korišćenje usluga i roba obuhvata: stalne troškove; troškove putovanja; usluge po ugovoru; specijalizovane usluge; tekuće popravke i održavanje i troškovi materijala.

Upotreba osnovnih sredstava - amortizacija

Član 15

Na teret troškova upotrebe snovnih sredstava (amortizacija) evidentira se deo amortizacije utvrđen primenom procenta ostvarenih sopstvenih prihoda u ukupno ostvarenom prihodu na ukupno obračunatu amortizaciju, s tim da se preostali iznos obračunate amortizacije evidentira na teret izvora kapitala, koji odgovara procentu ostvarenih prihoda iz budžeta grada Kraljeva. Istovremeno, za iznos obračunate amortizacije na teret upotrebe osnovnih sredstava zadužuje se odgovarajući subanalitički konto izvora nefinansijske imovine u stalnim sredstvima uz odobrenje ostalih izvora novčanih sredstava - sredstva od amortizacije.

Rashodi kamata

Član 16

Otplata kamata obuhvata kamate iz dužničko - poverilačkih odnosa, otplatu kamata po osnovu aktiviranih garancija kao i prateće troškove zaduživanja.

Kamate se evidentiraju kao rashod u momentu plaćanja. Obračunate, a neplaćene kamate evidentiraju se kao obračunati neplaćeni rashodi.

Subvencije

Član 17

Subvencije obuhvataju tekući i kapitalni prenos sredstava primaocima radi podsticanja proizvodnje i pružanja usluga, odnosno subvencije javnim nefinansijskim preduzećima i organizacijama; privatnim finansijskim institucijama; javnim finansijskim institucijama i privatnim preduzećima.

Transferi

Član 18

Transferi ostalim nivoima vlasti obuhvataju tekuće i kapitalne transfere višim nivoima vlasti (korisnicima budžeta Republike Srbije).

Kursne razlike

Član 19

Finansijski plasmani, potraživanja i obaveza u stranoj valuti preračunavaju se u dinarsku protivvrednost prema srednjem kursu stranih valuta na dan isplate. Tako utvrđenim preračunatim dinarskim iznosima finansijskih plasmana potraživanja i obaveza utvrđuju se pozitivne, odnosno negativne kursne razlike.

Pozitivne kursne razlike evidentiraju se u korist tekućih prihoda.

Negativne kursne razlike evidentiraju se na teret tekućih rashoda.

Prava iz socijalnog osiguranja

Član 20

Prava iz socijalnog osiguranja obuhvata naknade za socijalnu zaštitu iz budžeta.

Socijalna pomoć iz budžeta grada Kraljeva obuhvata naknade utvrđene odlukama Skupštine grada Kraljeva koje se, po zahtevima nadležnog budžetskog korisnika, isplaćuju iz budžeta (proširena prava iz socijalne zaštite, naknada porodiljama, dopunsko materijalno obezbeđenje, prevoz određenih kategorija, stipendije, naknada za prvorođenu bebu, narodna kuhinja i dr.).

Ostali rashodi

Član 21

Ostali rashodi obuhvataju: dotacije nevladinim organizacijama; poreze, obavezne takse i kazne nametnute od jednog nivoa vlasti drugom; novčane kazne i penali po rešenju sudova i sudskih tela; naknade štete za povrede ili štetu nastalu usled elementarnih nepogoda ili drugih prirodnih uzroka i naknada štete za povrede ili štetu nanetu od strane državnih organa.

Administrativni transferi

Član 22

Prenos sredstava namenjen indirektnim korisnicima, a u skladu sa odlukom o budžetu, evidentira se zaduženjem odgovarajuće vrste administrativnog transfera, a odobrenjem tekućeg računa.

U postupku konsolidacije administrativni transferi se upoređuju sa transferima između budžetskih korisnika na istom nivou i prihodima iz budžeta, a zatim se međusobno zatvaraju.

Izdaci za nefinansijsku imovinu

Član 23

Izdaci za nefinansijsku imovinu obuhvataju izdatke za osnovna sredstva (zgrade i građevinski objekti, mašine i oprema i ostala osnovna sredstva); prirodna imovina (zemljište).

Ovi izdaci predstavljaju odliv sredstava, za čiju vrednost se povećava vrednost nefinansijske imovine i izvori kapitala.

Evidentiranje izdataka za nefinansijsku imovinu vrši se u momentu isplate, uz istovremeno zaduženje izvora kapitala (iz: tekućih prihoda, prenetih sredstava, sredstava amortizacije - ostali izvori novčanih sredstava i kredita).

Izdaci za otplatu glavnice i nabavku finansijske imovine

Član 24

Ovi izdaci obuhvataju izdatke za otplatu glavnice (domaćim kreditorima) i nabavku finansijske imovine (domaće).

Ovi izdaci predstavljaju odliv sredstava, za čiju vrednost se povećavaju potraživanja i smanjuju obaveze i novčana sredstva.

Ukupan višak prihoda i primanja - budžetski suficit; manjak prihoda i primanja - budžetski deficit

Član 25

Završni račun budžeta grada Kraljeva dobija se konsolidacijom ukupnog iznosa prihoda, primanja, rashoda i izdataka direktnih korisnika, indirektnih korisnika i glavne knjige trezora grada Kraljeva i isključivanjem administrativnih transfera. Konsolidacijom ukupnog iznosa tekućih prihoda i primanja ostvarenih po osnovu prodaje nefinansijske imovine sa ukupnim iznosom tekućih rashoda i izdataka za nabavku nefinansijske imovine utvrđuje se višak prihoda i primanja - budžetski suficit koji se koriguje na sledeći način:

a) uvećanjem za uključivanje

- dela neraspoređenog viška prihoda i primanja iz prethodne godine koji se koristi za pokriće rashoda i izdataka tekuće godine,

- dela novčanih sredstava amortizacije koji je korišćen za nabavku nefinansijske imovine,

- dela prenetih neutrošenih sredstava iz prethodne godine korišćen za pokriće rashoda i izdataka tekuće godine,

- iznosa rashoda i izdataka za nefinansijsku imovinu finansiranih iz kredita,

- iznosa privatizacionih primanja korišćenih za pokriće rashoda i izdataka tekuće godine.

b) Umanjen za uključivanje izdataka:

- utrošenih sredstava tekućih prihoda i primanja od prodaje nefinansijske imovine za otplatu obaveza po kreditima,

- utrošenih sredstava tekućih prihoda i primanja od prodaje nefinansijske imovine za nabavku finansijske imovine.

Nakon korigovanja viška prihoda - budžetskog suficita, na napred navedeni način, utvrđen je ukupan višak prihoda - budžetski suficit za prenos u narednu godinu.

II NEFINANSIJSKA IMOVINA

 

4. NEFINANSIJSKA IMOVINA U STALNIM SREDSTVIMA

Osnovna sredstva, kultivisana imovina, dragocenosti, prirodna imovina, nefinansijska imovina u pripremi i avansi i nematerijalna imovina

Član 26

Osnovna sredstva, dragocenosti, prirodna imovina i nefinansijska imovina u pripremi se evidentiraju po nabavnoj vrednosti.

Nabavnu vrednost čini fakturna vrednost uvećana za zavisne troškove nastale do momenta stavljanja u upotrebu. Izvršene nabavke tokom godine povećavaju sredstva i izvore kapitala.

Pod osnovnim sredstvima smatraju se ona sredstva čiji je očekivani korisni vek upotrebe duži od jedne godine.

U okviru osnovnih sredstava - stambene zgrade i stanovi, evidentiraju se stanovi kao ostali stambeni prostor.

Dragocenosti obuhvataju dragocenosti kod budžetskih korisnika.

Prirodna imovina obuhvata poljoprivredno zemljište, građevinsko zemljište pod objektima i pašnjaci.

Nefinansijska imovina u pripremi obuhvata izdatke za stalna sredstva od početka ulaganja do početka korišćenja.

Primanja nastala prilikom prodaje osnovnih sredstava povećavaju izvore kapitala, odnosno primanja od prodaje nefinansijske imovine u stalnim sredstvima.

Gubitak nastao prilikom otuđivanja i rashodovanja osnovnih sredstava predstavlja smanjenje vrednosti nefinansijske imovine u stalnim sredstvima i izvora kapitala.

Za nefinansijsku imovinu koja se rashoduje ili otuđuje, pre isknjiženja iz knjigovodstvene evidencije vrši se obračun amortizacije i revalorizacije, nakon čega se isknjižava zaduženjem odgovarajućeg konta ispravke vrednosti za iznos otpisane vrednosti i konta izvora nefinansijske imovine u stalnim sredstvima za iznos neotpisane (sadašnje) vrednosti, a odobrenjem odgovarajućeg konta nefinansijske imovine za iznos revalorizovane nabavne vrednosti.

Iznos sredstava za koju se nefinansijska imovina otuđi - proda evidentira se u korist izvora novčanih sredstava - primanja od prodaje nefinansijskih sredstava u stalnim sredstvima.

Usklađivanje poslovnih knjiga, popis imovine i obaveza i usaglašavanje potraživanja i obaveza obavljaju se u skladu sa:

- Uredbom o evidenciji i popisu nepokretnosti i drugih sredstava u državnoj svojini ("Službeni glasnik Republike Srbije", broj 27/96), kao i

- Pravilnikom o načinu i rokovima vršenja popisa i usklađivanja knjigovodstvenog stanja sa stvarnim stanjem ("Službeni glasnik Republike Srbije", broj 106/2006).

Amortizacija i revalorizacija nefinansijske imovine

Član 27

Pri sastavljanju Završnog računa, obračun amortizacije i revalorizacije vrši se u skladu sa sledećim propisima:

* Uredbom o budžetskom računovodstvu ("Službeni glasnik RS", broj 123/03 i 12/06),

* Zakonom o budžetu Republike Srbije i Odlukom o budžetu grada Kraljeva,

* Pravilnikom o nomenklaturi nematerijalnih ulaganja i osnovnih sredstava sa stopama amortizacije ("Službeni list SRJ", broj 17/97 i 24/00),

* Pravilnikom o načinu revalorizacije ("Službeni list SRJ", br. 17/97, 19/97, 3/00, 24/00, 4/02).

Amortizacija stalne nefinansijske imovine - nekretnine i oprema (osnovna sredstva), obračunava se za svako sredstvo pojedinačno po zakonom propisanim stopama koje su određene tako da se nabavna vrednost osnovnih sredstava amortizuje primenom proporcionalne metode u toku predviđenog veka upotrebe osnovnog sredstva.

Knjiženje obračunatog otpisa (amortizacije) nematerijalnih ulaganja i osnovnih sredstava vrši se na teret izvora sredstava (kapitala) osim u slučaju kada je propisom o donošenju budžeta za tekuću godinu obračun otpisa - amortizacije na drugačiji način regulisan.

Osnovna sredstva, nepokretnosti, oprema i ostala osnovna sredstva u državnoj svojini, u poslovnim knjigama se evidentiraju prema nabavnoj vrednosti umanjenoj za ispravku vrednosti po osnovu amortizacije.

Jednom otpisano osnovno sredstvo, bez obzira na to što se i dalje koristi, ne može biti predmet ponovnog procenjivanja vrednosti i ne podleže otpisivanju dok ga koristi isto pravno lice.

Nefinansijska imovina u zalihama

Član 28

Zalihe nefinansijske imovine u zalihama procenjuju se po nabavnoj vrednosti. Nabavnu vrednost čine neto fakturna vrednost i zavisni troškovi nabavke. Pod zavisnim troškovima nabavke podrazumevaju se svi direktni troškovi u postupku nabavke do i nakon uskladištenja.

Zalihe robnih rezervi i robe za dalju prodaju evidentiraju se po nabavnoj ceni, a obračun izlaza sa zaliha vrši se po metodi prosečne cene.

Zalihe robnih rezervi i robe za dalju prodaju iskazuju se, u trenutku nabavke, kao izdaci za nefinansijsku imovinu, a u trenutku prodaje, kao primanja od prodaje nefinansijske imovine.

Zalihe sitnog inventara i potrošnog materijala se evidentiraju po nabavnoj ceni, a obračun izlaza sa zaliha vrši se po metodi prosečne cene.

Sitan inventar i potrošni materijal se otpisuje u celosti prilikom stavljanja u upotrebu.

Zalihe sitnog inventara i potrošnog materijala, koje se nabavljaju za obavljanje redovne delatnosti, iskazuju se kao tekući rashod u trenutku nabavke, s tim što se razduženje magacina obezbeđuje na osnovu evidencije utroška.

Rashodovan sitan inventar i potrošni materijal isknjižava se iz evidencije zaduženjem subanalitičkog konta izvori nefinansijske imovine i to za: potrošni materijal konto zalihe potrošnog materijala i sitan inventar konto zalihe sitnog inventara, a odobrenjem odgovarajućeg subanalitičkog konta zaliha sitnog inventara i zaliha potrošnog materijala.

III FINANSIJSKA IMOVINA

 

5. DUGOROČNA FINANSIJSKA IMOVINA

Član 29

Dugoročna finansijska imovina sastoje se od: učešće kapitala u međunarodnim finansijskim institucijama, učešća kapitala u domaćim javnim nefinansijskim preduzećima i institucijama, učešća kapitala u ostalim domaćim finansijskim institucijama, učešće kapitala u domaćim nefinansijskim privatnim preduzećima i učešća kapitala u domaćim poslovnim bankama.

Učešće u kapitalu procenjuje se po nabavnoj vrednosti.

Učešće u kapitalu na osnovu uplate novih ulaganja evidentira se kao povećanje učešća u kapitalu i izdataka za finansijsku imovinu.

Učešće u kapitalu otpisuje se srazmerno iznosu iskazanog gubitka na osnovu izveštaja pravnog lica u koje je uložen kapital.

Izvori kapitala se povećavaju, odnosno smanjuju za povećanje, odnosno smanjenje vrednosti učešća u kapitalu.

Revalorizacija učešća u kapitalu vrši se primenom indeksa potrošačkih cena, a za učešće u stranom pravnom licu - primenom srednjeg kursa strane valute na dan 31.12. tekuće godine.

Novčana sredstva

Član 30

Novčana sredstva se procenjuju po nominalnoj vrednosti.

Novčana sredstva obuhvataju: tekuće račune; izdvojena novčana sredstva i akreditive; blagajnu; devizni račun i ostala novčana sredstva.

Novčana sredstva budžeta grada Kraljeva na dan 31.12. tekuće godine obuhvataju sva stanja sredstva na podračunima koja su uključena i čine sastavni deo Konsolidovanog računa trezora grada Kraljeva.

Stanje računa - konsolidovanog računa trezora 505 sastoji se od stanja računa 500 - Stanje svih podračuna korisnika budžetskih sredstava, umanjenog za iznos plasiranih sredstava kod banaka na računima: 210 - depozit kod banaka i 213 - oročena sredstva kod banaka.

Kratkoročna potraživanja

Član 31

Kratkoročna potraživanja se procenjuju po nominalnoj vrednosti umanjenoj indirektno za iznos verovatne nenaplativosti potraživanja a direktno ako je nemogućnost naplate izvesna i dokumentovana.

Kratkoročna potraživanja obuhvataju potraživanja budžetskih korisnika po osnovu prodaje od kupaca u zemlji i inostranstvu i druga potraživanja: za kamate, potraživanja od zaposlenih, potraživanja od drugih organa i organizacija, po osnovu preplaćenih poreza i doprinosa i ostala potraživanja.

Kratkoročna potraživanja evidentiraju se u momentu nastanka promene zaduženjem, a odobrenjem obaveza iz grupe pasivnih vremenskih razgraničenja. U momentu naplate, zatvara se konto pasivnih vremenskih razgraničenja a odobrava se odgovarajućem kontu u klasi prihoda.

Kratkoročni plasmani

Član 32

Kratkoročni plasmani se procenjuju po nominalnoj vrednosti umanjen indirektno za iznos verovatne nenaplativosti, a direktno za nastalu i dokumentovanu nenaplativost.

Kratkoročni plasmani obuhvataju kratkoročne kredite, date avanse, depozite i kaucije i ostale kratkoročne plasmane.

Kratkoročni krediti obuhvataju kredite odobrene u zemlji, pravnim i fizičkim licima.

Dati avansi obuhvataju avanse date za nabavku materijala, robe i za obavljanje usluga. Za iznos neiskorišćenih, odnosno nepokrivenih datih avansa, na dan sastavljanja završnog računa iskazuju se tekući rashodi i pasivna vremenska razgraničenja (razgraničeni plaćeni rashodi), a u skladu sa gotovinskom osnovom za vođenje budžetskog računovodstva.

Aktivna vremenska razgraničenja

Član 33

Ova kategorija obuhvata razgraničene rashode do jedne godine (premije osiguranja, zakupnine, pretplata za stručne časopise i literaturu, rashodi grejanja i drugi rashodi), obračunate neplaćene rashode i ostala aktivna vremenska razgraničenja.

Aktivna vremenska razgraničenja obuhvataju nastale obaveze budžetskih korisnika, koje terete rashode budućeg obračunskog perioda u kome će biti plaćene.

Obaveze

Član 34

Procenjuju se u visini nominalnih iznosa koji proističu iz poslovnih i finansijskih transakcija. Smanjenje obaveza po osnovu Zakona, vanparničnog poravnanja, i sl. vrši se direktnim otpisivanjem.

Obaveze obuhvataju: domaće i strane dugoročne obaveze; domaće i strane kratkoročne obaveze; obaveze po osnovu rashoda za zaposlene; obaveze po osnovu ostalih rashoda, izuzev rashoda za zaposlene; obaveze po osnovu subvencija, donacija i transfere; obaveze za socijalno osiguranje i obaveze iz poslovanja.

Pasivna vremenska razgraničenja

Član 35

Pasivna vremenska razgraničenja obuhvataju: razgraničene prihode; razgraničene plaćene rashode; obračunate (fakturisani) nenaplaćene prihode i primanja i ostala pasivna vremenska razgraničenja.

Razgraničeni prihodi obuhvataju razgraničene prihode iz donacija i ostale razgraničene prihode.

Razgraničeni plaćeni rashodi obuhvataju iznose koji su u obračunskom periodu isplaćeni, a u momentu izvršene isplate nisu evidentirani kao tekući rashod ili izdaci za nabavku nefinansijske imovine (akontacija za službeno putovanje, avans za materijal, avans za nabavku nefinansijske imovine i dr.). Na dan bilansiranja za iznos izvršene isplate evidentiranje se vrši zaduženjem odgovarajućeg konta tekućeg rashoda ili izdatka, a odobrenjem konta razgraničeni plaćeni rashodi.

Obračunati nenaplaćeni prihodi i primanja obuhvataju fakturisane nenaplaćene tekuće prihode i primanja po osnovu prodaje nefinansijske imovine.

Ostala pasivna vremenska razgraničenja obuhvataju obaveze fondova za refundaciju na ime naknade po osnovu bolovanja zaposlenih u trajanju preko 30 dana, naknada za porodiljsko odsustvo, naknada za invalide rada druge kategorije, kao i ostala pasivna vremenska razgraničenja.

IV SREDSTVA REZERVE

Član 36

Sredstva rezerve se ne raspoređuju unapred.

Sredstva stalne rezerve se koriste za finansiranje rashoda u otklanjanju posledica vanrednih događaja, kao što su poplave, suše, zemljotres, požar, ekološka katastrofa i druge elementarne nepogode, odnosno drugih vanrednih događaja, koji mogu da ugroze život i zdravlje ljudi ili proizvodi štetu većih razmera.

Sredstva tekuće rezerve raspoređuju se na direktne korisnike budžetskih sredstava i predstavljaju povećanje aproprijacija za određene namene za koje se u toku godine utvrdi da planirana sredstva nisu dovoljna.

V VANBILANSNA AKTIVA I PASIVA

Član 37

Vanbilansna aktiva obuhvata osnovna sredstva u zakupu; primljenu tuđu robu i materijal; hartije od vrednosti van prometa; avale i druge garancije i ostalu vanbilansnu aktivu.

Vanbilansna pasiva obuhvata obaveze za: obaveze za osnovna sredstva u zakupu; primljenu tuđu robu i materijal; hartije od vrednosti van prometa; avale i ostale garancije i ostalu vanbilansnu pasivu.

VI ZAVRŠNE ODREDBE

Član 38

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kraljeva".