PRAVILNIKO INTERNOJ KONTROLI("Sl. list grada Niša", br. 11/2012) |
Ovim pravilnikom se uređuje način funkcionisanja interne kontrole, definišu kontrolni postupci, postupak procene rizika, postupak informisanja, komunikacije i praćenja i procene efikasnosti sistema interne kontrole.
Odluku o načinu organizovanja i uspostavljanja sistema interne kontrole donosi rukovodilac organa, na predlog rukovodioca za internu kontrolu i upravljanje finansijskim rizikom poslovanja.
Interna kontrola predstavlja preventivno detektovanje i determinisanje nepravilnosti i nedostataka radi otklanjanja i usmeravanja na pravilnosti u primeni propisa i procedura pri obavljanju radnih zadataka.
Sistem interne kontrole se uspostavlja sa ciljem:
- osiguranja primene važećih zakonskih propisa,
- efektivnog i efikasnog obavljanja radnih zadataka,
- zaštite od gubitaka,
- tačnosti i pouzdanosti u izveštavanju,
- svođenja rizika na razumnu meru i
- otklanjanja nepravilnosti u radu.
Aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta određuju se i definišu radni zadaci zaposlenih.
Zaposleni su dužni da obezbede nesmetan tok informacija po horizontalnoj i vertikalnoj osnovi.
Prilikom obavljanja zadataka zaposleni su obavezni da primenjuju propise, pravila i procedure.
Za uspostavljanje sistema interne kontrole potrebno je osigurati postojanje kvalitetnog internog okruženja, koje čine aktivnosti rukovodstva u vezi sa planiranjem i ostvarivanjem postavljenih zadataka.
Sistem interne kontrole deli se na 3 osnovne oblasti:
- administrativna kontrola,
- računovodstvena kontrola,
- upravljačka kontrola.
Administrativna kontrola obuhvata pisane procedure kojima se regulišu:
- način prijema i otpremanja interne i eksterne pošte,
- način razvrstavanja i distribuiranja spisa unutar organa,
- način i rokove obrade spisa i dokumentacije,
- forma i rokovi izrade službenih dopisa (poslovna korespondencija),
- overa i distribucija službenih dopisa,
- organizacija poslova po organizacionim jedinicama,
- podela dužnosti, odgovornosti i obezbeđenje nespojivosti obaveza, zadataka i funkcija,
- proces donošenja odluka,
- način arhiviranja i čuvanja dokumenata,
- pristup spisima koji su u toku i arhiviranim spisima.
Interne računovodstvene kontrole sprovode se prilikom:
- prijema dokumentacije i sprovođenja kontrole ispravnosti dokumenta,
- obrade ulaznih dokumenata i pripreme za plaćanje kroz likvidaturu,
- pristupanja sredstvima i davanja informacija samo licima koja za to imaju ovlašćenja i odobrenja,
- obračuna zarada, naknada i ostalih primanja zaposlenih,
- obračuna naknada prema ugovorima o privremenim i povremenim poslovima, ugovorima o delu i autorskom delu,
- blagajničkog poslovanja i platnog prometa,
- protoka dokumentacije od prijema, preko knjiženja, do arhiviranja,
- usaglašavanja podataka pomoćnih knjiga sa glavnom knjigom,
- popisa imovine, potraživanja i obaveza u skladu sa važećim zakonskim propisima,
- kreiranja kvartalnog i godišnjeg finansijskog izveštaja,
- arhiviranja i čuvanja dokumentacije.
Sve radnje u okviru interne računovodstvene kontrole obavljaju se isključivo na osnovu validne dokumentacije (faktura, ugovora...).
Upravljačka kontrola regulisana je internim aktima organa.
Osnovni interni akti su:
- Pravilnik o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta,
- Uputstvo o radu trezora,
- Pravilnik o budžetskom računovodstvu i računovodstvenim politikama,
- Pravilnik o načinu korišćenja sredstava sa podračuna, odnosno drugih računa konsolidovanog računa trezora Grada Niša i o investiranju sredstava korisnika budžeta,
- Pravilnik o sadržini i obrascu Zahteva za otpis kamate na dospele obaveze po osnovu određenih izvornih prihoda Grada Niša,
- Pravilnik o načinu i postupku prenosa neutrošenih budžetskih sredstava na račun izvršenja budžeta Grada Niša, uz poštovanje važećih zakonskih propisa.
Procena rizika mora se konstantno obavljati u toku godine u okviru poslova i zadataka radnih mesta.
Procena rizika se odnosi na postupak identifikovanja, procenu i kontrolu rizika, sa ciljem da se obezbedi razumna uverenost da će biti dostignuti ciljevi korisnika javnih sredstava.
Rizici se moraju pratiti i delovati u smislu smanjenja istih.
Interna kontrola se sprovodi kao preventivna.
Preventivna kontrola se sprovodi sa ciljem umanjenja rizika i preventivnog otklanjanja nezakonitih radnji.
Informisanje je skup podataka, u vidu informacija i izveštaja, koje zaposleni međusobno razmenjuju i po potrebi prezentuju rukovodstvu organa, a primenjuje se u administrativnim i računovodstvenim internim kontrolnim postupcima.
Informisanje i izveštavanje se sprovode na dva nivoa, kao:
- interno i
- eksterno.
Interno izveštavanje služi rukovodstvu organa za sagledavanje uspešnosti poslovanja i donošenje odgovarajućih odluka, dok eksterno izveštavanje služi svim korisnicima eksternih finansijskih izveštaja i izveštaja za pojedine institucije.
Poštovanje pravila interne kontrole i ocenu sistema interne kontrole u pogledu njegove adekvatnosti, uspešnosti i potpunosti, vrši interna revizija.
Pravilnik stupa na snagu danom donošenja i objaviće se u "Službenom listu Grada Niša".