PRAVILNIK
O INTERNOJ KONTROLI

("Sl. list grada Niša", br. 11/2012)

Član 1

Ovim pravilnikom se uređuje način funkcionisanja interne kontrole, definišu kontrolni postupci, postupak procene rizika, postupak informisanja, komunikacije i praćenja i procene efikasnosti sistema interne kontrole.

Član 2

Odluku o načinu organizovanja i uspostavljanja sistema interne kontrole donosi rukovodilac organa, na predlog rukovodioca za internu kontrolu i upravljanje finansijskim rizikom poslovanja.

Član 3

Interna kontrola predstavlja preventivno detektovanje i determinisanje nepravilnosti i nedostataka radi otklanjanja i usmeravanja na pravilnosti u primeni propisa i procedura pri obavljanju radnih zadataka.

Član 4

Sistem interne kontrole se uspostavlja sa ciljem:

- osiguranja primene važećih zakonskih propisa,

- efektivnog i efikasnog obavljanja radnih zadataka,

- zaštite od gubitaka,

- tačnosti i pouzdanosti u izveštavanju,

- svođenja rizika na razumnu meru i

- otklanjanja nepravilnosti u radu.

Član 5

Aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta određuju se i definišu radni zadaci zaposlenih.

Zaposleni su dužni da obezbede nesmetan tok informacija po horizontalnoj i vertikalnoj osnovi.

Prilikom obavljanja zadataka zaposleni su obavezni da primenjuju propise, pravila i procedure.

Član 6

Za uspostavljanje sistema interne kontrole potrebno je osigurati postojanje kvalitetnog internog okruženja, koje čine aktivnosti rukovodstva u vezi sa planiranjem i ostvarivanjem postavljenih zadataka.

Član 7

Sistem interne kontrole deli se na 3 osnovne oblasti:

- administrativna kontrola,

- računovodstvena kontrola,

- upravljačka kontrola.

Član 8

Administrativna kontrola obuhvata pisane procedure kojima se regulišu:

- način prijema i otpremanja interne i eksterne pošte,

- način razvrstavanja i distribuiranja spisa unutar organa,

- način i rokove obrade spisa i dokumentacije,

- forma i rokovi izrade službenih dopisa (poslovna korespondencija),

- overa i distribucija službenih dopisa,

- organizacija poslova po organizacionim jedinicama,

- podela dužnosti, odgovornosti i obezbeđenje nespojivosti obaveza, zadataka i funkcija,

- proces donošenja odluka,

- način arhiviranja i čuvanja dokumenata,

- pristup spisima koji su u toku i arhiviranim spisima.

Član 9

Interne računovodstvene kontrole sprovode se prilikom:

- prijema dokumentacije i sprovođenja kontrole ispravnosti dokumenta,

- obrade ulaznih dokumenata i pripreme za plaćanje kroz likvidaturu,

- pristupanja sredstvima i davanja informacija samo licima koja za to imaju ovlašćenja i odobrenja,

- obračuna zarada, naknada i ostalih primanja zaposlenih,

- obračuna naknada prema ugovorima o privremenim i povremenim poslovima, ugovorima o delu i autorskom delu,

- blagajničkog poslovanja i platnog prometa,

- protoka dokumentacije od prijema, preko knjiženja, do arhiviranja,

- usaglašavanja podataka pomoćnih knjiga sa glavnom knjigom,

- popisa imovine, potraživanja i obaveza u skladu sa važećim zakonskim propisima,

- kreiranja kvartalnog i godišnjeg finansijskog izveštaja,

- arhiviranja i čuvanja dokumentacije.

Sve radnje u okviru interne računovodstvene kontrole obavljaju se isključivo na osnovu validne dokumentacije (faktura, ugovora...).

Član 10

Upravljačka kontrola regulisana je internim aktima organa.

Osnovni interni akti su:

- Pravilnik o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta,

- Uputstvo o radu trezora,

- Pravilnik o budžetskom računovodstvu i računovodstvenim politikama,

- Pravilnik o načinu korišćenja sredstava sa podračuna, odnosno drugih računa konsolidovanog računa trezora Grada Niša i o investiranju sredstava korisnika budžeta,

- Pravilnik o sadržini i obrascu Zahteva za otpis kamate na dospele obaveze po osnovu određenih izvornih prihoda Grada Niša,

- Pravilnik o načinu i postupku prenosa neutrošenih budžetskih sredstava na račun izvršenja budžeta Grada Niša, uz poštovanje važećih zakonskih propisa.

Član 11

Procena rizika mora se konstantno obavljati u toku godine u okviru poslova i zadataka radnih mesta.

Procena rizika se odnosi na postupak identifikovanja, procenu i kontrolu rizika, sa ciljem da se obezbedi razumna uverenost da će biti dostignuti ciljevi korisnika javnih sredstava.

Rizici se moraju pratiti i delovati u smislu smanjenja istih.

Član 12

Interna kontrola se sprovodi kao preventivna.

Preventivna kontrola se sprovodi sa ciljem umanjenja rizika i preventivnog otklanjanja nezakonitih radnji.

Član 13

Informisanje je skup podataka, u vidu informacija i izveštaja, koje zaposleni međusobno razmenjuju i po potrebi prezentuju rukovodstvu organa, a primenjuje se u administrativnim i računovodstvenim internim kontrolnim postupcima.

Informisanje i izveštavanje se sprovode na dva nivoa, kao:

- interno i

- eksterno.

Interno izveštavanje služi rukovodstvu organa za sagledavanje uspešnosti poslovanja i donošenje odgovarajućih odluka, dok eksterno izveštavanje služi svim korisnicima eksternih finansijskih izveštaja i izveštaja za pojedine institucije.

Član 14

Poštovanje pravila interne kontrole i ocenu sistema interne kontrole u pogledu njegove adekvatnosti, uspešnosti i potpunosti, vrši interna revizija.

Član 15

Pravilnik stupa na snagu danom donošenja i objaviće se u "Službenom listu Grada Niša".