PRAVILNIKO ISPITIVANJU POGODNOSTI I KLASIFIKACIJI TAKSI VOZILA("Sl. list grada Beograda", br. 24/2006, 5/2011 i 12/2012) |
Ovim pravilnikom uređuje se način i postupak ispitivanja pogodnosti i klasifikacija motornog vozila za taksi prevoz (u daljem tekstu: vozilo).
Taksi prevoz se obavlja vozilom koje je namenjeno i pogodno za taksi prevoz.
Vozilo je namenjeno i pogodno za taksi prevoz ako ispunjava uslove propisane odredbama člana 10. st. 1. i 2. Odluke o auto taksi prevozu (u daljem tekstu: odluka).
Ispitivanjem pogodnosti vozila utvrđuje se ispunjenost uslova iz stava 2. ovog člana.
Vozila koja ispunjavaju uslove o pogodnosti se klasifikuju.
Ispitivanje pogodnosti i klasifikaciju vozila vrši Komisija za ispitivanje pogodnosti i klasifikaciju vozila (u daljem tekstu: komisija).
Gradonačelnik grada Beograda na predlog organizacione jedinice Gradske uprave grada Beograda nadležne za poslove saobraćaja (u daljem tekstu: organizaciona jedinica) obrazuje komisiju.
Komisija se sastoji od predsednika, dva člana i dva zamenika člana koji su zaposleni na neodređeno vreme u organizacionoj jedinici Gradske uprave grada Beograda.
Ispitivanje pogodnosti i klasifikacija vozila vrši se na mestu koje određuje organizaciona jedinica.
II - NAČIN I POSTUPAK ISPITIVANJA POGODNOSTI I KLASIFIKACIJA VOZILA
Ispitivanje pogodnosti i klasifikaciju vozila komisija obavlja na osnovu uputa za ispitivanje pogodnosti i klasifikaciju vozila (u daljem tekstu: uput) koji izdaje organizaciona jedinica.
Organizaciona jedinica izdaje uput:
- fizičkom licu, koje je podnelo zahtev za izdavanje saglasnosti za obavljanje delatnosti taksi prevoza, ako je ispunilo uslove iz člana 8. stava 1. tač. 1-8. odluke, a pravnom licu koje je podnelo zahtev za izdavanje saglasnosti za obavljanje delatnosti taksi prevoza, ako je ispunilo uslove iz člana 9. stava 1. tač. 1-5. odluke (u daljem tekstu: prvi pregled), u roku od tri dana od dana utvrđivanja da je ispunilo ove uslove;
- pravnom licu ili preduzetniku koji obavljaju delatnost taksi prevoza, koji je dužan da se za izdavanje uputa obrati organizacionoj jedinici jedan dan pre isteka roka važenja potvrde o pogodnosti i klasifikaciji vozila (u daljem tekstu: redovan pregled);
- pravnom licu ili preduzetniku koji obavljaju delatnost taksi prevoza, a koji vrši zamenu vozila za koje ima važeću potvrdu o pogodnosti i klasifikaciji vozila (u daljem tekstu: zamena vozila), na dan prijave promene.
Uput sadrži:
- podatke o vlasniku vozila odnosno korisniku vozila po osnovu ugovora o lizingu (u daljem tekstu: korisnik vozila);
- datum i mesto obavljanja ispitivanja pogodnosti i klasifikacije vozila;
- podatak da li se ispitivanje pogodnosti i klasifikacija vozila obavlja prvi put u redovnom pregledu ili prilikom zamene vozila;
- način bodovanja i broj bodova dobijen pri klasifikaciji vozila;
- napomenu o utvrđenim nedostacima prilikom ispitivanja pogodnosti vozila i rok za njihovo otklanjanje.
Vlasnik, odnosno korisnik vozila je dužan da donese na uvid komisiji sledeća dokumenta:
- saobraćajnu dozvolu za vozilo;
- polisu osiguranja putnika od posledica nesrećnog slučaja u javnom prevozu;
- ako je vlasnik odnosno korisnik vozila postavio na krovu vozila reklamni pano, sertifikat ovlašćene institucije za reklamni pano da ne ugrožava bezbednost saobraćaja;
- ako je vlasnik odnosno korisnik vozila pravno lice, ovlašćenje kojim se fizičko lice ovlašćuje da u ime i za račun pravnog lica izvrši ispitivanje pogodnosti i klasifikaciju vozila;
- izvod o registraciji privrednog subjekta izdato od strane Agencije za privredne registre (APR) sa rokom važnosti ne starijim od trideset dana.
O radu komisije vodi se zapisnik koji sadrži: datum i mesto ispitivanja pogodnosti i klasifikacije vozila, imena prisutnih članova komisije, podatke o vlasniku ili korisniku vozila, podatke o identifikaciji i pregledu vozila čija se podobnost ispituje i podatke o klasifikaciji vozila.
Primedbe komisije u postupku unose se u zapisnik i određuje se rok za otklanjanje nedostataka.
Zapisnik potpisuju članovi komisije i vlasnik odnosno korisnik vozila, a primerak zapisnika u kome su konstatovane nepravilnosti i određen rok za otklanjanje nedostataka uručuje se vlasniku odnosno korisniku vozila.
Ispitivanju pogodnosti i klasifikaciji vozila pored članova komisije, prisustvuje preduzetnik kome je organizaciona jedinica izdala uput, ovlašćeno lice u pravnom licu ili taksi vozač zaposlen u pravnom licu.
Ukoliko lice iz stava 1. ovog člana ne priloži tražena dokumenta iz člana 6. stav 2. ovog pravilnika, komisija neće odobriti ispitivanje pogodnosti i klasifikaciju vozila, o čemu će sačiniti zapisnik i odrediti rok od tri dana za donošenje traženih dokumenata radi ispitivanja pogodnosti i klasifikacije vozila.
A. Ispitivanje pogodnosti vozila
Ispitivanje pogodnosti vozila za taksi prevoz obuhvata postupak identifikacije vozila, vizuelni i funkcionalni pregled.
Komisija obavlja identifikaciju vozila na osnovu uvida u saobraćajnu dozvolu i vozilo.
Ako komisija u postupku identifikacije vozila utvrdi netačnost odnosno nesaglasnost podataka, sačiniće zapisnik sa primedbama i odrediti rok za otklanjanje nedostataka.
Nakon završenog postupka identifikacije vozila, komisija obavlja vizuelni pregled vozila.
Vizuelnim pregledom vozila komisija utvrđuje ispunjenost sledećih uslova:
- da je vozilo bez spoljašnjih oštećenja;
- da je unutrašnjost vozila (sedišta, oplate vrata i krova, podne obloge, obloge prostora za smeštaj prtljaga, rukohvati, ručice za otvaranje vrata, ručice za otvaranje prozora i sl.) bez oštećenja;
- da je vozilo čisto;
- da vozilo ima najviše pet sedišta, računajući i sedište vozača;
- da su sedišta u vozilu pravilno postavljena i pričvršćena, tako da putnik gleda u pravcu kretanja vozila, a zadnji deo sedišta da obezbeđuje dovoljnu sigurnost putnika;
- da vozilo ima najmanje četvora vrata;
- da je na vozilu instaliran taksimetar koji mora biti ispravan, baždaren na važeću tarifu, plombiran i postavljen tako da iznos koji se otkucava bude vidljiv i da se njegovim uključenjem svetlo na taksi oznaci gasi;
- da vozilo poseduje klima-uređaj;
- da je taksimetar postavljen tako da je dostupan vozaču u toku vožnje i da je vidljiv od strane putnika koji sede na zadnjem sedištu vozila (mora biti postavljen u zoni središnje konzole vozila);
- da vozilo ima važeći cenovnik postavljen tako da njegov sadržaj bude vidljiv putnicima;
- da vozilo ima nosač identifikacionog kartona sa nosačem, koji je postavljen tako da isti bude istaknut na vidnom mestu;
- da je bočna oznaka taksi vozila postavljena u skladu sa članom 7. stavom 7. Uputstva o izgledu i izdavanju taksi isprava i oznaka;
- da je vozilo označeno odgovarajućim homologacijskim oznakama kojima se dokazuje da tip vozila ispunjava uslove iz Uredbe o homologaciji vozila ("Službeni list SRJ", broj 51/98);
- da je pod vozila prekriven podlogom koja je izdržljiva, sprečava klizanje i stvaranje prašine;
- ako je visina poda vozila od tla veća od 410 mm mora postojati stepenik obložen podlogom koja ne kliza;
- da je pokrivka unutrašnjosti vozila i krova pravilno izrađena i postavljena;
- da je vozilo opremljeno protivpožarnim uređajem sa potvrdom o tehničkoj ispravnosti;
- da je svako sedište u vozilu opremljeno sigurnosnim pojasevima prema deklaraciji proizvođača, bez vidljivih oštećenja i nečistoća u vozilu;
- da je krovna oznaka "TAXI" postavljena u skladu sa projektom iz člana 14. stav 8. odluke;
- da krovna oznaka "TAXI" nije zaklonjena drugim oznakama čije postavljanje je dozvoljeno;
- da je krovna oznaka "TAXI" postavljena na magnetnu noseću ploču na bezbedan način;
U slučaju prvog pregleda vozila ne utvrđuje se ispunjenost uslova iz stava 1. alineje 11. i 19-21. ovog člana.
U slučaju redovnog pregleda vozila ne utvrđuje se ispunjenost uslova iz stava 1. alineje 8. ovog člana, a sve na osnovu člana 43. odluke.
Nakon završenog vizuelnog pregleda vozila, komisija obavlja funkcionalni pregled vozila.
Funkcionalnim pregledom vozila komisija vrši proveru ispravnosti rada sledećih uređaja i opreme:
- svetlosno-signalnih delova i uređaja na vozilu (sijalice, farovi, migavci, krovne oznake i dr.);
- pomoćnih uređaja na vozilu (brisači vetrobranskih stakala, brisači farova ako postoje, ventilacija vozila, električne komande za otvaranje prozora, podešavanje naslona sedišta, pomeranje sedišta i sl.);
- razmak osovine, širine vozila i zapremine prtljažnog prostora, prema uslovima propisanim članom 10. stav 1. tačka 3. odluke;
- instalacije za osvetljenje krovne oznake povezano na priključak u vozilu preko taksimetra, tako da se automatski pali ili gasi sijalica koja osvetljava natpis "TAXI" na krovnoj oznaci;
- taksimetra koji mora biti ispravan, baždaren na važeću tarifu, plombiran i postavljen tako da iznos koji se otkucava bude vidljiv i da se njegovim uključenjem svetlo na taksi oznaci gasi;
- unutrašnjeg osvetljenja koje osvetljava prostor za putnike;
- vrata vozila koja se sa spoljne i unutrašnje strane otvaraju bez pomoći vozača i da se prozori pravilno otvaraju i zatvaraju.
Funkcionalno ispitivanje pogodnosti taksi vozila obuhvata i proveru ispravnosti svih uređaja, na osnovu kojih se vrši klasifikacija vozila.
U slučaju prvog pregleda vozila, ne utvrđuje se ispunjenost uslova iz alineje 4. stava 1. ovog člana.
Ako komisija u postupku vizuelnog i funkcionalnog pregleda vozila utvrdi da vozilo ne ispunjava uslove propisane odredbama čl. 11. i 12. ovog pravilnika, obustaviće postupak ispitivanja pogodnosti, sačiniti zapisnik sa primedbama i odrediti rok od 30 dana za otklanjanje nedostataka.
Komisija klasifikuje vozilo kada utvrdi da je vozilo pogodno za taksi prevoz, prema broju bodova ostvarenih po osnovu kriterijuma:
- bezbednosti vozila,
- pogodnosti za taksi vozilo,
- zaštite okoline i energetske efikasnosti.
1. Bezbednost (maksimum 50 bodova)
A. Starost vozila (maks. 40 bodova)
Godine starosti |
0-10 |
11-14 |
15-17 |
18-19 |
20 i više |
Broj bodova |
40 |
35 |
20 |
10 |
0 |
B. Sistemi bezbednosti vozila
(maks. 5 + 5 = 10 ili 10 za integrisani sistem)
- Aktivna bezbednost (maks. 5 bodova):
Sistem |
Sistem protiv blokiranja točkova pri kočenju - ABS |
Sistem protiv proklizavanja pogonskih točkova - ASR |
Elektronska raspodela sila kočenja - EBD |
Sistem protiv prevrtanja vozila - ROP |
Elektronska kontrola stabilnosti - ESP / DSC |
Elektronska kontrola stabilnosti sa sistemom za pomoć pri paničnom kočenju - ESP + BAS |
Broj bodova |
1 |
1 |
1 |
1 |
3 |
4 |
- Pasivna bezbednost (maks. 5 bodova):
Sistem |
Vazdušni jastuci |
Aktivni oslonci za glavu |
||
Vozač |
Vozač + suvozač |
Vozač + suvozač + bočne zavese |
||
Broj bodova |
1 |
2 |
4 |
1 |
- Integrisana aktivna i pasivna bezbednost (prema deklaraciji proizvođača): 10 bodova
2. Pogodnost za taksi vozilo (maks. 30+15 = 45 bodova)
A) Segment vozila - prema pregledu (maks. 30 bodova)
Segment vozila |
B |
C / D / E |
Broj bodova |
20 |
30 |
Pregled podele vozila po segmentima
Segment |
Dužina vozila |
"B" |
do 4,23 |
"C" |
do 4,47 |
"D" |
do 4,80 |
"E" |
bez ograničenja |
B. Sistemi za povećanje udobnosti vožnje i putnika
(maks. 15 bodova)
Element |
Širina sedišta preko 500 mm i/ili dužina sedišta preko 500 mm |
Visina od poda vozila do najviše tačke sedišta na zadnjoj klupi vozila preko 350 mm |
Prostor za noge putnika između zadnje ivice prednjeg i prednje ivice zadnjeg sedišta, (kada je prednje sedište pomereno u krajnji zadnji položaj) preko 200 mm |
Visina od površine za sedenje sedišta do krova vozila (u najnižem položaju sedišta) preko 900 mm |
Klima |
"Taksi" paket-vozilo koje je fabrički deklarisano i prilagođeno potrebama taksija |
|
Ručna |
Automatska |
||||||
Broj bodova |
2 |
2 |
2 |
2 |
1 |
2 |
5 |
3. Zaštita okoline i energetska efikasnost
(maks. 3 + 2 = 5 bodova)
A. Zaštita okoline (maks. 3 boda)
Pogon |
Evro 3 |
Evro 4 |
Benzin + TNG |
Benzin +
KPG |
KPG ili TNG |
Hibrid |
Gorivne ćelije |
Broj bodova |
1 |
2 |
1 |
2 |
2,5 |
3 |
3 |
B. Energetska efikasnost (maks. 2 boda)
Element EE |
Potrošnja goriva (za gradske uslove, a na osnovu deklaracije proizvođača) |
Preostali garantni rok (na osnovu dokaza prema servisnoj knjižici) |
|||
Preko 10 |
Ispod 10 |
Nema |
0-1 |
1-3 |
|
Broj bodova |
0 |
1 |
0 |
0,5 |
1 |
Komisija na osnovu kriterijuma iz člana 13 razvrstava vozilo u sledeće klase:
- "I" klasa za vozilo koje je pri ispitivanju pogodnosti ocenjeno od 51 - 100 bodova,
- "II" klasa za vozilo koje je pri ispitivanju pogodnosti ocenjeno od 1 - 50 bodova.
Vozilo razvrstano u "I" klasu koje je ocenjeno od 80 do 100 bodova može obavljati taksi prevoz na lokacijama od posebnog interesa za grad Beograd (aerodrom, glavna železnička stanica, glavna autobuska stanica).
Komisija po sprovedenom postupku, dostavlja organizacionoj jedinici Izveštaj o ispitivanju pogodnosti i klasifikaciji vozila.
Organizaciona jedinica na osnovu izveštaja iz člana 15. ovog pravilnika, kojim se utvrđuje da je vozilo namenjeno i pogodno za taksi prevoz pri prvom pregledu, redovnom pregledu ili zameni vozila, izdaje potvrdu o pogodnosti i klasifikaciji vozila i to za vozilo klasifikovano u klasu "I" sa rokom važenja od jedne godine, a za vozilo klasifikovano u klasu "II" - sa rokom važenja od šest meseci.
(Brisan)
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Beograda".