ZAKLJUČAKO USVAJANJU NACIONALNOG AKCIONOG PLANA ZA PRIMENU REZOLUCIJE 1540 SAVETA BEZBEDNOSTI UJEDINJENIH NACIJA O SPREČAVANJU ŠIRENJA ORUŽJA ZA MASOVNO UNIŠTAVANJE I SREDSTAVA ZA NJIHOVO PRENOŠENJE (2012 - 2016)("Sl. glasnik RS", br. 39/2012) |
1. Usvaja se Nacionalni akcioni plan za primenu Rezolucije 1540 Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija o sprečavanju širenja oružja za masovno uništavanje i sredstava za njihovo prenošenje (2012 - 2016), koji je sastavni deo ovog zaključka.
2. Ovaj zaključak objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".
NACIONALNI AKCIONI PLAN
ZA PRIMENU REZOLUCIJE 1540 SAVETA BEZBEDNOSTI UJEDINJENIH NACIJA O SPREČAVANJU ŠIRENJA ORUŽJA ZA MASOVNO UNIŠTAVANJE I SREDSTAVA ZA NJIHOVO PRENOŠENJE (2012 - 2016)
Rezolucija 1540 Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija
Rezolucija 1540 Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija o sprečavanju širenja oružja za masovno uništavanje i sredstava za njihovo prenošenje (u daljem tekstu: Rezolucija 1540 SB UN) usvojena je jednoglasno 28. aprila 2004. godine. To je prva rezolucija Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija koja izričito pominje zajedničke napore za suprotstavljanje pretnji međunarodnom miru i bezbednosti koja proističe iz širenja oružja za masovno uništavanje i sredstava za njihovo prenošenje.
Osnovne obaveze država članica Ujedinjenih nacija predviđene Rezolucijom 1540 SB UN koje se odnose na sprečavanje širenja oružja za masovno uništavanje i sredstava za njihovo prenošenje su:
1) da se uzdržavaju od pružanja bilo kakve podrške nedržavnim akterima koji pokušavaju da razviju, pribave, proizvode, poseduju, transportuju, prenose ili koriste nuklearno, hemijsko ili biološko oružje i sredstva za njihovo prenošenje;
2) da usvoje i primenjuju zakone kojima se zabranjuje nedržavnim akterima da proizvode, pribavljaju, poseduju, razvijaju, prenose, transportuju, prevoze ili koriste nuklearno, hemijsko ili biološko oružje i sredstva za njihovo prenošenje, posebno u svrhu terorizma;
3) da preduzmu i primene delotvorne mere za uspostavljanje unutrašnje kontrole za sprečavanje širenja oružja za masovno uništavanje i sredstava za njihovo prenošenje, uključujući uspostavljanje odgovarajuće kontrole širenja oružja, uključujući uspostavljanje adekvatne kontrole nad odgovarajućim materijalima koja se odnosi na evidentiranje, mere obezbeđenja i sigurnosti, graničnu i policijsku kontrolu, nacionalnu kontrolu nad izvozom i transferom.
Nakon usvajanja Rezolucije 1540 SB UN, usvojene su Rezolucija 1673 SB UN, Rezolucija 1810 SB UN i Rezolucija 1977 SB UN1, kojima su precizirane obaveze država članica Ujedinjenih nacija na planu sprečavanja širenja oružja za masovno uništavanje. Rezolucija 1673 SB UN učvršćuje obaveze uključivanja kontrole nad finansiranjem širenja oružja. Rezolucija 1810 SB UN podstiče države i međunarodne, regionalne i subregionalne organizacije da informišu Komitet SB UN formiran na osnovu Rezolucije 1540 SB UN (u daljem tekstu: Komitet) o oblastima u kojima one mogu da pruže pomoć i da odrede kontaktne tačke za pomoć. Pored toga, upućuje poziv državama članicama da pripreme akcioni plan koji izlaže njihove prioritete i planove za primenu ključnih odredaba Rezolucije 1540 SB UN. Rezolucija 1977 SB UN produžuje rad Komiteta za sledećih deset godina i značajno učvršćuje mere na međunarodnom planu za sprečavanje proliferacije sredstava za masovno uništavanje i sredstava za njihov prenos.
Ove četiri rezolucije Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija o sprečavanju širenja oružja za masovno uništavanje smatraju se ključnim referentnim dokumentima za aktivnosti Republike Srbije na planu neširenja oružja.
Za uspešno ispunjavanje obaveza iz navedenih rezolucija Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija, odnosno na planu neširenja oružja za masovno uništavanje, Republika Srbija će nastaviti da se pridržava odredaba svih ratifikovanih, odnosno potvrđenih međunarodnih konvencija u vezi sa neširenjem oružja za masovno uništavanje, kao što su:
- Zakon o ratifikaciji Ugovora o neširenju nuklearnog oružja ("Službeni list SFRJ - Dodatak", broj 10/70);
- Uredba o ratifikaciji Konvencije o zabrani usavršavanja, proizvodnje i stvaranja zaliha bakteriološkog (biološkog) i toksičkog oružja i o njihovom uništavanju ("Službeni list SFRJ - Međunarodni ugovori i drugi sporazumi", broj 43/74);
- Zakon o potvrđivanju Konvencije o zabrani razvoja, proizvodnje, skladištenja i upotrebe hemijskog oružja i o njihovom uništavanju ("Službeni list SRJ - Međunarodni ugovori", broj 2/00);
- Zakon o ratifikaciji Ugovora o sveobuhvatnoj zabrani nuklearnih proba, sa Protokolom ("Službeni list SCG - Međunarodni ugovori", broj 4/04).
Takođe, Republika Srbija će nastaviti sa primenom ratifikovanih, odnosno potvrđenih konvencija u oblasti borbe protiv terorizma:
- Zakon o ratifikaciji Konvencije o krivičnim delima i nekim drugim aktima izvršenim u vazduhoplovima ("Službeni list SFRJ", broj 47/70);
- Zakon o ratifikaciji Konvencije o suzbijanju nezakonite otmice vazduhoplova ("Službeni list SFRJ", broj 33/72);
- Zakon o ratifikaciji Konvencije o suzbijanju nezakonitih akata uperenih protiv bezbednosti civilnog vazduhoplovstva ("Službeni list SFRJ", broj 33/72);
- Zakon o ratifikaciji Konvencije o sprečavanju i kažnjavanju krivičnih dela protiv lica pod međunarodnom zaštitom, uključujući i diplomatske agente ("Službeni list SFRJ - Međunarodni ugovori", broj 54/76);
- Zakon o ratifikaciji međunarodne konvencije protiv uzimanja talaca ("Službeni list SFRJ - Međunarodni ugovori", broj 9/84);
- Zakon o ratifikaciji Konvencije o fizičkoj zaštiti nuklearnog materijala ("Službeni list SFRJ - Međunarodni ugovori", broj 9/85);
- Zakon o ratifikaciji Protokola o suzbijanju nezakonitih nasilnih akata na aerodromima na kojima se obavlja međunarodni civilni saobraćaj ("Službeni list SFRJ - Međunarodni ugovori", broj 14/89);
- Zakon o ratifikaciji Konvencije o suzbijanju nezakonitih radnji protiv bezbednosti pomorske plovidbe ("Službeni list SCG - Međunarodni ugovori", broj 2/04);
- Zakon o potvrđivanju Protokola iz 2005. godine o izmenama i dopunama Konvencije o suzbijanju nezakonitih radnji protiv bezbednosti pomorske plovidbe ("Službeni glasnik RS - Međunarodni ugovori", broj 1/10);
- Zakon o ratifikaciji Protokola o suzbijanju nezakonitih radnji uperenih protiv bezbednosti nepokretnih platformi koje se nalaze u epikontinentalnom pojasu ("Službeni list SCG - Međunarodni ugovori", broj 6/04);
- Zakon o ratifikaciji Konvencije o obeležavanju plastičnih eksploziva radi njihovog otkrivanja ("Službeni list SCG - Međunarodni ugovori", broj 11/05);
- Zakon o potvrđivanju Međunarodne konvencije o sprečavanju terorističkih napada bombama ("Službeni list SRJ - Međunarodni ugovori", broj 12/02);
- Zakon o potvrđivanju Međunarodne konvencije o suzbijanju finansiranja terorizma ("Službeni list SRJ - Međunarodni ugovori", broj 7/02) i
- Međunarodna konvencija o sprečavanju akata nuklearnog terorizma ("Službeni list SCG - Međunarodni ugovori", broj 2/06).
Pri sprovođenju aktivnosti u cilju prevencije proliferacije potrebno je da se, u skladu sa Rezolucijom 1540 SB UN, izbegne ometanje međunarodne ekonomske i tehnološke saradnje u oblasti mirnodopske primene razmatranih materijala, opreme i tehnologija.
Republika Srbija je prva zemlja u širem regionu koja je pripremila Nacionalni akcioni plan za ispunjavanje svojih obaveza po Rezoluciji 1540 SB UN. Republika Srbija je opredeljena da dalje razvija svoj administrativni i regulatorni okvir i da unapredi nivo primene mera.
___________
1 Tekstovi navedenih rezolucija SB UN mogu se naći na: http://www.un.org/sc/1540/resolutionstatements.shtml
Razlozi izrade Nacionalnog akcionog plana za primenu Rezolucije 1540 SB UN
Obaveze po Rezoluciji 1540 SB UN su po svojoj prirodi multidimenzione i njihova primena na nacionalnom planu zahteva učešće svih državnih organa u Republici Srbiji nadležnih za obezbeđenje i čuvanje (neširenje), bezbednost (od terorističkih pretnji) i sigurnost (akcidenti sa oružjem za masovno uništavanje, komponente, fisioni materijali, hemijski i bioagensi). Izrada Nacionalnog akcionog plana za primenu Rezolucije 1540 SB UN (u daljem tekstu: NAP 1540) trebalo bi da omogući i olakša:
- pregled ciljeva Rezolucije 1540 SB UN, u nacionalnom okviru, koji se odnose na neproliferaciju oružja masovnog uništenja i sredstava za njihovo prenošenje;
- utvrđivanje mera potrebnih za sveobuhvatnu primenu Rezolucije 1540 SB UN;
- raspodelu odgovornosti usklađenih sa uravnoteženom i transparentnom primenom Rezolucije 1540 SB UN;
- koordinaciju između svih relevantnih državnih organa kao i podsticanje delotvorne saradnje;
- sistematsko praćenje primene mera.
Institucionalni okvir za NAP 1540
Da bi obaveze iz Rezolucije 1540 SB UN bile ispunjene potrebno je dodatno unaprediti zakonodavni okvir, kao i procedure, mehanizme fizičko-tehničke zaštite i slično, u cilju unapređenja standarda u ovoj oblasti.
Radi stvaranja uslova za izradu sveobuhvatne regulative u oblastima koje obuhvata Rezolucija SB UN 1540, Vlada će obrazovati radno telo - Radnu grupu za unapređenje primene NAP 1540 (u daljem tekstu: Radna grupa), koja će razmatrati ispunjavanje obaveza i davati predloge, mišljenja i stručna obrazloženja za unapređenje primene Rezolucije 1540 SB UN, kako na nacionalnom (u vezi sa koordinacijom aktivnosti na unutrašnjem planu, organizovanjem vežbi - radi odgovora države na akcidentne situacije, seminara, kurseva, predavanja i slično), tako i na međunarodnom planu (u odnosima sa međunarodnim organizacijama).
Radna grupa pratiće sprovođenje NAP 1540 i davaće predloge za izvršavanje obaveza. Sastajaće se po potrebi, a najmanje dva puta godišnje i o svom radu i predlozima izveštavaće Vladu. Godišnji izveštaj o napretku sadržaće pregled mera koje su učinjene ili koje se nameravaju preduzeti u cilju efektivne primene Rezolucije 1540 SB UN. U zavisnosti od utvrđenog stanja izloženog u izveštaju o napretku, NAP 1540 može biti izmenjen i dopunjen, o čemu će biti obavešten Komitet, odnosno Organizacija za evropsku bezbednost i saradnju.
Mere predložene u NAP 1540 treba da se realizuju u periodu od pet godina.
II. Ciljevi i mere NAP 1540 (2012 - 2016)
Cilj NAP 1540 je da obezbedi da se u nacionalno zakonodavstvo ugrade odgovarajuća rešenja u skladu sa obavezama definisanim u Rezoluciji 1540 SB UN. Da bi se to postiglo, u periodu od 2012. do 2016. godine NAP 1540 će se usredsrediti na ciljeve i mere koji su navedeni u sledećoj tabeli:
Cilj 1.
UZDRŽAVANJE OD PRUŽANJA PODRŠKE
U Rezoluciji 1540 SB UN, u tački 1, predviđeno je da će se "države uzdržavati od pružanja podrške nedržavnim akterima koji pokušavaju da razviju, pribave, proizvedu, poseduju, transportuju, prenose ili koriste nuklearno, hemijsko ili biološko oružje i sredstva za njihovo prenošenje".
Redni broj |
Mere |
|
Nosioci aktivnosti i saradnici |
Indikatori |
1. |
Jačanje politike neširenja oružja za masovno uništavanje i sredstava za njihov prenos |
1.1 |
Ministarstvo spoljnih poslova u saradnji sa nadležnim organima državne uprave |
Potvrđena opredeljenost Vlade da se Republika Srbija pridržava obaveza u vezi sa neširenjem oružja za masovno uništavanje i da ne pruža nikakav vid podrške nedržavnim akterima koji pokušavaju da razviju, pribave, poseduju, proizvedu, transportuju, prenose ili koriste nuklearno, hemijsko, ili biološko oružje i sredstva za njihov prenos |
1.2. |
Ministarstvo unutrašnjih poslova |
Uspostavljanje nacionalnih koordinacionih mehanizama za otkrivanje aktivnosti nedržavnih aktera |
||
2. |
Implementacija međunarodnih multilateralnih dokumenata koji se odnose na neširenje oružja za masovno uništavanje |
2.1 |
Ministarstvo spoljnih poslova u saradnji sa nadležnim organima državne uprave |
Realizovana implementacija međunarodnih multilateralnih dokumenata koji se odnose na neširenje oružja za masovno uništavanje i sredstava za njihovo prenošenje |
2.2 |
Ministarstvo spoljnih poslova u saradnji sa Agencijom za zaštitu od jonizujućih zračenja i nuklearnu sigurnost Srbije |
Izmenjen Sporazum između SFRJ i Međunarodne agencije za atomsku energiju o primeni garancija u vezi sa ugovorom o neširenju nuklearnog oružja (Zakon o ratifikaciji Sporazuma je objavljen u "Službenom listu SFRJ", broj 67/73) |
||
3. |
Implementacija zakonodavnog okvira u oblasti borbe protiv terorizma |
3.1 |
Ministarstvo pravde i Ministarstvo prosvete i nauke, u saradnji sa drugim nadležnim organima državne uprave |
Potpisani i potvrđeni preostali instrumenti u oblasti borbe protiv terorizma: |
3.2 |
Ministarstvo pravde, u saradnji sa drugim nadležnim organima državne uprave |
Primenjeni zakonski i podzakonski propisi i delotvorne kazne za njihovo kršenje |
2 Pripreme za eventualno pristupanje Kodeksu ponašanja IAEA o sigurnosti i bezbednosti radioaktivnih izvora
Cilj 2.
PROCESUIRANJE ZABRANJENIH AKTIVNOSTI U VEZI SA ORUŽJEM ZA MASOVNO UNIŠTAVANJE
U Rezoluciji 1540 SB UN, u tački 2, predviđeno je da će "države usvojiti i primeniti zakone kojima se zabranjuje nedržavnim akterima da proizvode, pribavljaju, poseduju, razvijaju, prenose, transportuju, prevoze ili koriste nuklearno, hemijsko ili biološko oružje i sredstva za njihovo prenošenje, posebno u svrhu terorizma".
Redni broj |
Mere |
|
Nosioci aktivnosti i saradnici |
Indikatori |
1. |
Dalja primena usvojenog nacionalnog zakonodavstva u oblasti sprečavanja širenja oružja za masovno uništavanje3 |
1.1 |
Ministarstvo pravde, u saradnji sa Ministarstvom unutrašnjih poslova i drugim nadležnim državnim organima |
Primenjeni zakonski i podzakonski propisi, odnosno delotvorne kazne za njihovo kršenje |
3 U Krivičnom zakoniku ("Službeni glasnik RS", br. 85/05, 88/05 - ispravka, 107/05 - ispravka, 72/09 i 111/09), postoje tri krivična dela koja se direktno odnose na oblast nuklearne sigurnosti, i to:
- Nedozvoljena izgradnja nuklearnih postrojenja (član 267.);
- Izazivanje opšte opasnosti (član 278.);
- Neovlašćeno pribavljanje i ugrožavanje bezbednosti nuklearnim materijalima (član 287.).
Cilj 3.
DELOTVORNE KONTROLNE MERE
U Rezoluciji 1540 SB UN, u tački 3, predviđeno je da će "države preduzeti i primeniti odgovarajuće mere za uspostavljanje kontrole na svojoj teritoriji radi sprečavanja širenja nuklearnog, hemijskog, ili biološkog oružja i sredstava za njihovo prenošenje, uključujući uspostavljanje odgovarajuće kontrole nad srodnim materijalima koja obuhvata: a) evidentiranje i osiguranje takvih elemenata u proizvodnji, korišćenju, skladištenju ili transportu, b) mere za fizičko obezbeđenje, v) kontrolu granica i primenu zakona i g) nacionalnu kontrolu izvoza i tranzita".
Redni broj |
Mere |
|
Nosioci aktivnosti i saradnici |
Indikatori |
1. |
Razmatranje načina da se u okviru nacionalnog zakonodavstva definiše nuklearna, hemijska i biološka bezbednost i sigurnost kao i da se ugrade mere bezbednosti u važeće zakone |
1.1 |
Ministarstvo zdravlja, Ministarstvo poljoprivrede, trgovine, šumarstva i vodoprivrede i Ministarstvo odbrane, u saradnji sa Institutom za javno zdravlje Srbije "Dr Milan Jovanović Batut" i Ministarstvom odbrane - Vojnomedicinskom akademijom |
Usvojen propis kojim se uređuje bliža primena Konvencije o zabrani usavršavanja, proizvodnje i stvaranja zaliha bakteriološkog (biološkog) i toksičkog oružja i o njihovom uništavanju |
1.2 |
Ministarstvo spoljnih poslova, u saradnji sa Ministarstvom unutrašnjih poslova, |
Elaboriran plan aktivnosti u okviru Globalne inicijative za suzbijanje nuklearnog terorizma (GICNT) |
||
2. |
Razvoj unutrašnje kontrole nuklearnog, hemijskog i biološkog oružja i sredstava za njihov prenos s ciljem uspostavljanja odgovarajućih tehničkih i administrativnih kapaciteta, resursa i regulatorne strukture |
2.1 |
Ministarstvo unutrašnjih poslova, |
Sistem kontrole je uspostavljen. |
3. |
Potvrđivanje Dodatnog protokola uz Sporazum između SFRJ i Međunarodne agencije za atomsku energiju o primeni garancija u vezi sa ugovorom o neširenju nuklearnog oružja |
3.1 |
Ministarstvo spoljnih poslova i Agencija za zaštitu od jonizujućih zračenja i nuklearnu sigurnost Srbije u saradnji sa drugim nadležnim državnim organima |
Potvrđen Dodatni protokol i podneta inicijalna deklaracija u vezi sa ispunjavanjem predviđenih obaveza. |
4. |
Donošenje, odnosno primena odgovarajućih propisa4 o evidentiranju kontrolisanog nuklearnog, hemijskog i biološkog materijala; o bezbednom prevozu, skladištenje i rukovanje sa opasnim materijama, uključujući nuklearne materijale, hemikalije i toksine (bezbedni transport - ovlašćeni prevoznici, osigurani kontejneri, pakovanje, označavanje, praćenje kretanja pošiljki i drugo. |
4.1 |
Ministarstvo odbrane, |
Uspostavljen sistem inspekcija postrojenja i laboratorija (na mestima gde se mogu nalaziti kontrolisane materije). |
Kontrola prekograničnog prometa - carina |
4.2 |
Ministarstvo finansija - Uprava carina |
Unapređena odgovarajuća efikasna granična kontrola za otkrivanje, sprečavanje, i suzbijanje ilegalne trgovine5 |
|
Izdavanje licenci za uvoz i izvoz nuklearnih, hemijskih i bioloških materijala i sredstava za njihovo prenošenje (uključujući njihovu tehnologiju) i tehnički pregled i provera artikala (dvostruke namene, vojnih, nuklearnih, hemijskih i bioloških) i tehnologija prema Režimu tehnološke kontrole projektila, Grupe nuklearnih snabdevača, Australijske grupe i Vasenarskog aranžmana |
4.3 |
Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja, |
Uspostavljena kontrola izvoza, tranzita, prevoza i reeksporta. |
4 Usvojene odgovarajuće kazne za kršenje propisa
5 Aktivno učešće u Svetskoj carinskoj organizaciji SAFE okvir standarda
U Rezoluciji 1540 SB UN, u tački 6, navodi se da "Savet bezbednosti ceni korisnost, u svrhu primene ove rezolucije, dobro vođenih nacionalnih kontrolnih lista, i traži od svih država članica da što je pre moguće, ako je potrebno, pristupe pravljenju takvih lista".
Redni broj |
Mere |
|
Nosioci aktivnosti i saradnici |
Indikatori |
1. |
Identifikovanje relevantnih kontrolnih lista i njihovo ažuriranje u skladu sa listama EU. |
1.1 |
Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja u saradnji sa Ministarstvom finansija - Upravom carina i Agencijom za zaštitu od jonizujućih zračenja i nuklearnu sigurnost Srbije |
Usaglašene liste i jedinstven režim odobravanja |
U Rezoluciji 1540 SB UN, u tački 8(d), predviđeno je da države članice "razviju odgovarajuće načine saradnje sa privrednim subjektima i javnošću i da ih obaveštavaju o obavezama koje im nameću pojedini zakoni".
Redni broj |
Mere |
|
Nosioci aktivnosti i saradnici |
Indikatori |
1. |
Jačanje napora da se podigne nivo svesti privrednih subjekata o značaju delotvornih sistema kontrole izvoza za industrijski razvoj i bezbednost međunarodne trgovine |
1.1 |
Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja |
Poboljšana komunikacija između nadležnih ministarstava i privrednih subjekata. |
U Rezoluciji 1540 SB UN, u tački 9, predviđeno je da države članice "unapređuju dijalog i saradnju o neširenju, na način da se iznađu odgovori na pretnju koju predstavlja širenje nuklearnog, hemijskog ili biološkog oružja ili sredstava za njihovo prenošenje".
Redni broj |
Mere |
|
Nosioci aktivnosti i saradnici |
Indikatori |
1. |
Učešće u raznim programima u vezi neproliferacije kao što je Inicijativa za bezbednost proliferacije i drugi |
1.1. |
Ministarstvo spoljnih poslova u saradnji sa Ministarstvom unutrašnjih poslova, Agencijom za zaštitu od jonizujućih zračenja i nuklearnu sigurnost Srbije i Ministarstvom finansija - Upravom carina |
Implementirani usvojeni dokumenti. |
2. |
Uspostavljanje čvršće saradnje između zemalja, odnosno regionalne saradnje |
2.1 |
Ministarstvo spoljnih poslova i ostali nadležni organi državne uprave |
Realizovani sastanci eksperata iz zemalja regiona. |
3. |
Ažuriranje i korišćenje u baze podataka Međunarodne agencije za atomsku energiju o nedozvoljenom prometu nuklearnim i radioaktivnim materijalima |
3.1. |
Agencija za zaštitu od jonizujućih zračenja i nuklearnu sigurnost Srbije |
Realizovano ažuriranje i korišćenje baze |
U Rezoluciji 1540 SB UN, u tački 10, predviđeno je da države članice "deluju zajednički, sa podrškom njihovih sudskih organa, uz poštovanje njihove zakonske regulative i međunarodnog prava, da bi se sprečila nedozvoljena trgovina nuklearnim, hemijskim ili biološkom oružjem, sredstvima za njihovo prenošenje ili srodnim elementima".
Redni broj |
Mere |
|
Nosioci aktivnosti i saradnici |
Indikatori |
1. |
Preduzimanje preventivnih mera za koje se oceni da mogu da budu korisne na nacionalnom nivou kako bi se sprečila nedozvoljena trgovina nuklearnog, biološkog i hemijskog oružja i sredstava za njihovo prenošenje |
1.1 |
Ministarstvo unutrašnjih poslova i Ministarstvo pravde u saradnji sa ostalim nadležnim organima državne uprave |
Usvojene odgovarajuće procedure |
Radna grupa će biti obrazovana neposredno nakon objavljivanja Zaključka o usvajanju Nacionalnog akcionog plana za primenu Rezolucije 1540 Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija o sprečavanju širenja oružja za masovno uništavanje i sredstava za njihovo prenošenje (2012 - 2016). Vlada će svojom odlukom utvrditi zadatke i sastav ove radne grupe, imajući u vidu sledeće:
- radna grupa se sastaje najmanje dva puta godišnje da bi se osigurao kontinuitet njegove implementacije. Tim sastancima prisustvuje najmanje po jedan ovlašćeni predstavnik ministarstava i agencija uključenih u implementaciju;
- tokom ovih sastanaka, učesnici analiziraju stanje implementacije, koristeći okvirnu mapu NAP 1540, identifikuju koji su dalji koraci neophodni za implementaciju i da li je potrebno ažuriranje liste mera za implementaciju;
- nakon svakog sastanka, nadležne institucije se obaveštavaju o novim obavezama u pogledu daljih koraka u sprovođenju NAP;
- radna grupa priprema šestomesečne planove rada, kojima se prati implementacija mera.
NAP 1540 je dokument koji se može menjati kako bi se uskladio sa potrebama daljeg razvoja. U tom kontekstu, procedura i principi za unošenje izmena su sledeći:
- ministarstva, agencije, ustanove i drugi subjekti mogu inicirati predlaganje dodatnih mera u cilju unapređenja NAP 1540;
- civilno društvo u Republici Srbiji koje je aktivno u oblasti neproliferacije sredstava za masovno uništavanje može, takođe, da inicira predlaganja odgovarajućih izmena;
- inicijativa se podnosi Radnoj grupi, u pismenom obliku, uz navođenje razloga za takvu inicijativu;
- nakon razmatranja inicijative, uz prethodne konsultacije sa drugim nadležnim organima, Radna grupa će odlučiti da li se ona može prihvatiti;
- u slučaju prihvatanja inicijative, Radna grupa može predložiti nadležnom ministarstvu da predloži Vladi donošenje odgovarajuće odluke kako bi mera mogla biti dodata u NAP 1540.
Sredstava za primenu mera navedenih u NAP 1540 će se obezbediti iz redovnih budžetskih prihoda, odnosno putem međunarodnih donacija.