ODLUKAO ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA UŽICA("Sl. list grada Užica", br. 5/2012) |
Ovom Odlukom reguliše se organizacija i funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji Grada Užica; dužnosti gradskih organa u zaštiti i spasavanju i izradi Procene ugroženosti i Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama; postavljenje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima; formiranje jedinica civilne zaštite opšte namene; određivanje osposobljenih pravnih lica za zaštitu i spasavanje; finansiranje i druga pitanja iz oblasti civilne zaštite.
Subjekti zaštite i spasavanja na teritoriji Grada Užica su:
1) Skupština grada;
2) Gradonačelnik;
3) Gradsko veće;
4) Gradske uprave;
5) Osposobljena privredna društva i druga pravna lica značajna za zaštitu i spasavanje;
6) Građani i udruženja građana i druge organizacije.
U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih i kulturnih dobara grada i odredbi Zakona o vanrednim situacijama, (u daljem tekstu: Zakon) Skupština grada Užica vrši sledeće poslove:
1) donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji Grada Užica i obezbeđuje njeno sprovođenje u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja;
2) donosi plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji Grada Užica, u skladu sa Dugoročnim planom razvoja zaštite i spasavanja Republike Srbije;
3) planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite na teritoriji Grada Užica;
4) obrazuje Gradski štab za vanredne situacije;
5) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Gradonačelnik je komandant Gradskog štaba za vanredne situacije po položaju i obavlja sledeće poslove:
1) predlaže Skupštini Grada zamenika komandanta, načelnika, i članove Gradskog štaba za vanredne situacije;
2) donosi odluku o proglašenju vanredne situacije na teritoriji Grada Užica na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije;
3) rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene Zakonom i drugim propisima;
4) usmerava i usklađuje rad gradskih organa i pravnih lica čiji je Grad osnivač u sprovođenju mera zaštite i spasavanja;
5) predlaže Gradskom veću Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, na usvajanje;
6) naređuje formiranje, opremanje i obuku jedinica opšte namene;
7) ostvaruje saradnju sa načelnikom upravnog okruga i okružnim štabom za vanredne situacije u cilju jedinstvenog i usklađenog delovanja u vanrednim situacijama;
8) naređuje evakuaciju građana, pravnih lica i materijalnih dobara sa ugroženog područja i stara se o njihovom zbrinjavanju;
9) stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, pravnih lica i materijalnih dobara u cilju uključenja istih u aktivnosti zaštite i spasavanja;
10) odlučuje o organizovanju prevoza, smeštaja i ishrane pripadnika jedinica civilne zaštite opšte namene i građana koji učestvuju u zaštiti i spasavanju stanovništva i materijalnih dobara u gradu;
11) odlučuje o uvođenju dežurstva gradskim i drugim pravnim licima u vanrednoj situaciji;
12) odlučuje o dodeli pomoći građanima koji su pretrpeli štete u vanrednim situacijama;
13) ostvaruje saradnju sa drugim opštinama, Ministarstvom unutrašnjih poslova i Vojskom Srbije u cilju usklađivanja aktivnosti u vanrednim situacijama;
14) razmatra i odlučuje o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti;
15) izveštava Skupštinu grada o stanju na terenu i o preduzetim aktivnostima u vanrednoj situaciji.
16) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.
U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji grada i odredbi Zakona. Gradsko veće vrši sledeće poslove:
1) Usvaja Procenu ugroženosti za teritoriju grada;
2) Usvaja Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
3) Obrazuje Komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda;
4) Donosi Odluku o naknadi štete nastale od elementarnih nepogoda;
5) Prati realizaciju preventivnih mera zaštite
6) Predlaže akta koja donosi skupština grada,
7) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Gradske uprave i službe, u okviru svojih nadležnosti, u sistemu zaštite i spasavanja obavljaju sledeće poslove:
1) prate stanje u vezi sa zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama i preduzimaju mere za zaštitu i spasavanje;
2) učestvuju u izradi Procene ugroženosti teritorije Grada Užica i Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
3) obavljaju poslove u vezi sa privremenim pomeranjem i evakuacijom stanovništva;
4) učestvuju u pripremi i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva;
5) organizuju, razvijaju i vode ličnu i kolektivnu zaštitu;
6) ostvaruju saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije - Upravom za vanredne situacije u Užicu;
7) obavljaju i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Stručni, operativni, planski i organizacioni poslovi u vezi zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za teritoriju Grada Užica obavljaju se u gradskoj upravi nadležnoj za poslove zaštite i spasavanja.
Gradska uprava nadležna za poslove zaštite i spasavanja obavlja sledeće poslove:
1) izrađuje predlog Procene ugroženosti teritorije Grada Užica u saradnji sa Sektorom za vanredne situacije - Upravom za vanredne situacije u Užice, Gradskim štabom za vanredne situacije i drugim stručnim organima Grada i predlaže Gradskom veću njegovo donošenje;
2) izrađuje Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama u saradnji sa Sektorom za vanredne situacije - Upravom za vanredne situacije u Užicu i predlaže Gradskom veću njegovo donošenje;
3) nosilac je aktivnosti na izradi Plana funkcionisanja civilne zaštite i sistema osmatranja i obaveštavanja (kao deo Plana odbrane Grada Užica);
4) obavlja poslove u vezi popune, opremanja i obučavanja jedinica civilne zaštite opšte namene;
5) planira zbrinjavanje ugroženih, postradalih, izbeglih i evakuisanih lica u vanrednim situacijama u saradnji sa Gradskim štabom za vanredne situacije i u skladu sa Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
6) vodi evidenciju o pripadnicima jedinica civilne zaštite i sredstvima i opremi u civilnoj zaštiti;
7) prati opasnosti, obaveštava stanovništvo o opasnostima i preduzima druge preventivne mere za smanjenje rizika od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
8) obavlja poslove u vezi sa nabavkom i održavanjem sredstava za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuje u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju Grada Užica;
9) organizuje, razvija i vodi ličnu i kolektivnu zaštitu na teritoriji Grada;
10) usklađuje planove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama sa susednim jedinicama lokalne samouprave;
11) ostvaruje neposrednu saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije - Upravom za vanredne situacije u Užicu;
12) izrađuje plan mobilizacije i organizuje izvršenje mobilizacije jedinica civilne zaštite opšte namene;
13) obavlja stručne i administrativno tehničke poslove potrebne za rad Gradskog štaba za vanredne situacije;
14) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.
5. Gradski štab za vanredne situacije
Objedinjavanje koordinaciju i rukovođenje snagama za zaštitu i spasavanje, jedinicama civilne zaštite koje formira grad i aktivnostima koje se preduzimaju u zaštiti i spasavanju ljudi i materijalnih dobara, kao i sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite u slučaju elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i drugih opasnosti na teritoriji grada Užica sprovodi Gradski štab za vanredne situacije.
Pored nadležnosti definisanih Zakonom, Gradski štab, u slučaju vanredne situacije može narediti sledeće mere:
1) mobilizaciju jedinica civilne zaštite opšte namene, građana i materijalnih sredstava;
2) angažovanje osposobljenih pravnih lica;
3) uvođenje dežurstva pravnim licima;
4) poseban režim obavljanja određenih komunalnih delatnosti;
5) posebne mere i postupke higijensko-profilaktičkog karaktera;
6) poseban režim saobraćaja ili zabranu saobraćaja lokalnim putevima;
7) evakuaciju stanovništva;
8) određivanje drugačijeg rasporeda radnog vremena;
9) posebne prioritete u isporuci komunalnih i drugih proizvoda i pružanju usluga (vode, grejanja, gasa, električne energije, gradskog prevoza, železnički i drumski prevoz i sl.);
10) privremenu zabranu pristupa i kretanja u pojedinim ugroženim područjima;
11) privremenu zabranu korišćenja određenih pokretnih i nepokretnih stvari vlasnicima odnosno korisnicima;
12) obezbeđenje obaveznog poštovanja naređenih mera od strane stanovništva i pravnih lica u organizovanju i sprovođenju evakuacije i drugih aktivnosti u zaštiti i spasavanju;
13) narediti korisnicima, odnosno vlasnicima stambenih zgrada, stanova, poslovnih prostorija i drugih zgrada da prime na privremeni smeštaj ugrožena lica iz ugroženog područja;
14) sprovoditi i druge mere radi sprečavanja opasnosti ili otklanjanja posledica vanredne situacije.
Civilnu zaštitu čine lična, uzajamna i kolektivna zaštita, mere i zadaci, poverenici civilne zaštite, zamenici poverenika i jedinice civilne zaštite, sistem osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja, ovlašćena i osposobljena pravna lica, humanitarne i druge organizacije opremljene i osposobljene za zaštitu i spasavanje i, s tim u vezi, skup aktivnosti koje se odnose na popunu, materijalno opremanje, obučavanje, osposobljavanje, mobilizaciju i aktiviranje civilne zaštite.
U ostvarivanju zakonom utvrđenih zadataka civilne zaštite subjekti sistema zaštite i spasavanja na teritoriji Grada Užica u skladu sa zakonom i drugim propisima pripremaju i sprovode mere civilne zaštite, a naročito:
1) preventivne mere;
2) mere zaštite u slučaju neposredne opasnosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
3) mere zaštite kada nastupe elementarne nepogode i druge nesreće;
4) mere ublažavanja i otklanjanja neposrednih posledica od elementarnih nepogoda i drugih nesreća.
Za organizaciju i sprovođenje preventivnih mera zaštite i pokretanje početnih aktivnosti u slučaju pojave opasnosti po ljude i materijalna sredstva postavljaju se se poverenici civilne zaštite i njihovi zamenici i to u: MZ Centar, MZ Lipa, MZ Terazije, MZ Turica, MZ Rosulje, MZ Krčagovo, MZ Carina, MZ Sevojno, MZ Bela Zemlja, MZ Kačer, MZ Ljubanje, MZ Ravni, MZ Drežnik, MZ Nikojevići, MZ Buar, MZ Duboko, MZ Gostinica, MZ Volujac, MZ Bioska, MZ Kremna, MZ Mokra Gora, MZ Lunovo Selo, MZ Karan, MZ Ribaševina, MZ Trnava, MZ Vrutci, MZ Krvavci, MZ Zlakusa, MZ Gorjani, MZ Stapari i MZ Skržuti.
Poverenici i zamenici poverenika u naseljima preduzimaju neposredne mere za učešće građana u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite i lične, uzajamne i kolektivne zaštite i rukovode jedinicama civilne zaštite opšte namene.
Građani na ugroženim i nastradalim područjima dužni su da postupaju u skladu sa uputstvima poverenika, odnosno zamenika poverenika.
Jedinice civilne zaštite opšte namene
Za izvršavanje zadataka civilne zaštite, kao operativne snage, obrazuju se, opremaju i osposobljavaju jedinice civilne zaštite opšte namene.
Jedinice civilne zaštite opšte namene osposobljavaju se za izvršavanje obimnih i manje složenih zadataka, a naročito lokalizovanje i gašenje početnih i manjih požara i šumskih požara, učešće u zaštiti od poplava, ukazivanje prve pomoći, održavanje reda, učešće u zbrinjavanju ugroženog stanovništva, pomoć u asanaciji terena i obavljanje drugih aktivnosti po proceni Gradskog štaba za vanredne situacije.
Poslove u vezi popune, opremanja i obuke jedinica civilne zaštite opšte namene vrši gradska uprava nadležna za poslove zaštite i spasavanja.
Osposobljena pravna lica za zaštitu i spasavanje
Osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji Grada Užica određuje posebnim aktom Gradsko veće Grada Užica.
Osposobljena pravna lica vrše zaštitu i spasavanje građana, materijalnih i drugih dobara u slučaju opasnosti i nesreća izazvanih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama u skladu sa svojom delatnošću, kao i zadacima koje im naredi Gradski štab za vanredne situacije.
Aktiviranje osposobljenih pravnih lica nalaže Gradonačelnik, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije.
Gradsko veće Grada Užica pravnim licima iz stava 1. ovog člana ugovorom obezbeđuje naknadu stvarnih troškova za sprovođenje priprema i angažovanje u izvršavanju mera i zadataka civilne zaštite.
Ugovor iz stava 4. ovog člana zaključuje Gradonačelnik, ili lice koje on ovlasti.
Lična, uzajamna i kolektivna zaštita
Radi ostvarivanja lične, uzajamne i kolektivne zaštite organi Grada, privredna društva i druga pravna lica obezbeđuju i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu i vrše obuku zaposlenih iz oblasti civilne zaštite.
Građani i vlasnici stambenih zgrada, odnosno kuća, dužni su da nabave i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Gradska uprava nadležna za poslove zaštite i spasavanja, u saradnji sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije - Upravom za vanredne situacije u Užicu, priprema uputstva i druge publikacije kojima će se vršiti edukacija stanovništva o postupcima u mogućoj ili nastaloj situaciji.
U realizaciju navedenih aktivnosti uključuju se i poverenici civilne zaštite.
Procena ugroženosti, Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, Plan funkcionisanja civilne zaštite
Nosilac izrade Procene ugroženosti, Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, Plana funkcionisanja civilne zaštite za Grad Užice je gradska uprava nadležna za zaštitu i spasavanje u saradnji sa organizacionom jedinicom Sektora za vanredne situacije i drugim gradskim upravama, javnim preduzećima i ustanovama i drugim subjektima zaštite i spasavanja, u skladu sa Zakonom i odgovarajućim podzakonskim aktima.
Dokumenta iz stava 1. ovog člana razmatra Gradski štab za vanredne situacije i dostavlja ih Gradskom veću Grada Užica na usvajanje.
IV FINANSIRANJE SISTEMA ZAŠTITE I SPASAVANJA
Sistem zaštite i spasavanja finansira se iz budžeta Grada i drugih izvora u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Iz budžeta Grada finansira se:
1) pripremanje, opremanje i obuka Gradskog štaba za vanredne situacije, jedinica civilne zaštite, poverenika i zamenika poverenika i troškovi sprovođenja mera zaštite i spasavanja;
2) troškovi angažovanja osposobljenih pravnih lica u skladu sa ugovorom za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja;
3) izgradnja sistema za uzbunjivanje na teritoriji Grada;
4) prilagođavanje i održavanje objekata za sklanjanje stanovništva, kao i održavanje drugih zaštitnih objekata u skladu sa zakonom;
5) obuka stanovništva iz oblasti zaštite i spasavanja;
6) saniranje šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom, u skladu sa materijalnim mogućnostima;
7) druge potrebe zaštite i spasavanja, u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Za naročite uspehe u organizovanju i sprovođenju zadataka civilne zaštite i drugih poslova zaštite i spasavanja, u privrednim društvima i drugim pravnim licima, službama i organima gradske uprave, štaba za vanredne situacije, jedinicama civilne zaštite, poverenicima civilne zaštite, zamenicima poverenika, drugim pripadnicima i zaslužnim pojedincima na teritoriji grada Užica dodeljuju se priznanja i nagrade.
Priznanja i nagrade će se uručivati na dan grada i na Svetski dan civilne zaštite 1. mart.
Vrstu nagrada i priznanja kao i kriterijume za njihovu dodelu utvrdiće Gradsko veće Grada Užica.
Postavljenje poverenika i zamenika poverenika izvršiće Gradski štab za vanredne situacije u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Gradsko veće Grada Užica će doneti akt o određivanju osposobljenih pravnih lica od značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji Grada Užica u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Užica".