POSLOVNIK
O RADU GRADSKE IZBORNE KOMISIJE GRADA LESKOVCA

("Sl. glasnik grada Leskovca", 4/2012)

 

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovim poslovnikom uređuju se pitanja organizacije, načina rada i odlučivanja Gradske izborne komisije (u daljem tekstu: Komisija), kao i druga pitanja od značaja za rad Komisije.

Član 2

Sedište Komisije je u Leskovcu, u zgradi Skupštine grada Leskovca, ulica Pana Đukića broj 9-11.

Član 3

Komisija u svom radu koristi tri pečata i dva štambilja.

Sadržina i izgled pečata Gradske izborne komisije:

a) Republika Srbija;

b) Grad Leskovac;

v) Gradska izborna komisija grada Leskovca;

g) U dnu pečata ispisuje se sedište - Leskovac;

d) U sredini pečata je mali grb Republike Srbije;

đ) Prečnik pečata iznosi 32 mm;

e) Pečati će nositi redne brojeve - rimske šifre od I do III.

Štambilj je pravougaoni i sadrži u prvom redu reči "Republika Srbija", u drugom redu reči "Gradska izborna komisija", u trećem redu prostor za broj predmeta, u četvrtom redu prostor za datum i vreme i u petom redu reč "Leskovac".

Pečati Komisije i štambilji nalaze se u Gradskoj upravi za poslove gradske Skupštine i Gradskog veća grada Leskovca, a za njegovo rukovanje i čuvanje zadužen je predsednik Gradske izborne komisije grada Leskovca.

II SASTAV KOMISIJE

Član 4

Izborna komisija radi u stalnom sastavu (imenovani članovi) i u proširenom sastavu (opunomoćeni članovi).

Član 5

Gradsku izbornu komisiju u stalnom sastavu čine predsednik i 14 članova koje imenuje Skupština grada Leskovca, na predlog odborničkih grupa u Skupštini grada, srazmerno broju odbornika, a u proširenom sastavu - i po jedan opunomoćeni predstavnik podnosilaca izborne liste koji je predložio najmanje dve trećine kandidata od ukupnog broja odbornika koji se bira, odnosno jednu trećinu kandidata ukoliko je predlagač politička stranka i koalicija političkih stranaka nacionalnih manjina.

Član 6

Komisija ima sekretara koga imenuje Skupština grada Leskovca, koji učestvuje u radu Komisije bez prava odlučivanja.

Član 7

Predsednik, članovi, sekretar Komisije i opunomoćeni predstavnik podnosilaca izborne liste imaju zamenike.

Predsednik, zamenik predsednika, sekretar i zamenik sekretara Komisije moraju biti diplomirani pravnici.

Zamenici predsednika, članova, sekretara i opunomoćenog predstavnika podnosilaca izborne liste imaju ista prava i odgovornosti kao i članovi koje zamenjuju.

Član 8

Komisija rešenjem utvrđuje da podnosilac izborne liste, ispunjava uslove za određivanje svog predstavnika u prošireni sastav ovog organa, danom proglašenja izborne liste. Rešenje o ispunjenju, odnosno neispunjenju uslova za određivanje predstavnika podnosioca izborne liste, Komisija dostavlja podnosiocu izborne liste, na adresu označenu u izbornoj listi, u roku od 24 časa od časa donošenja rešenja.

Komisija utvrđuje prošireni sastav u roku od 24 časa od prijema obaveštenja o licima koja ulaze u prošireni sastav.

Komisija radi i odlučuje u proširenom sastavu od dana utvrđivanja lica koja postaju članovi Komisije u proširenom sastavu do momenta kada Komisija utvrdi i objavi rezultate izbora, odnosno do završetka izbora.

Član 9

U ostvarivanju svojih zadataka Komisija, saglasno zakonu sarađuje sa domaćim i stranim organima i organizacijama.

III NADLEŽNOST KOMISIJE

Član 10

Komisija u okviru nadležnosti utvrđene Zakonom o lokalnim izborima, Zakonom o izboru narodnih poslanika i Zakonom o finansiranju političkih stranaka:

1) stara se o zakonitom sprovođenju izbora odbornika;

2) određuje biračka mesta, pri čemu naročito vodi računa o ravnomernoj raspoređenosti birača na biračkim mestima i o dostupnosti biračkog mesta biračima;

3) određuje biračke odbore i imenuje njihove članove;

4) daje uputstva biračkim odborima u pogledu sprovođenja postupka izbora odbornika;

5) propisuje obrasce i organizuje tehničke pripreme za sprovođenje izbora za odbornike;

6) utvrđuje da li su izborne liste sačinjene i podnete u skladu sa propisima o izboru odbornika;

7) proglašava izborne liste;

8) utvrđuje oblik i izgled glasačkih listića, broj glasačkih listića za biračka mesta i zapisnički ih predaje biračkim odborima;

9) utvrđuje i objavljuje ukupne rezultate izbora odbornika;

10) podnosi izveštaj Skupštini grada Leskovca o sprovedenim izborima za odbornike;

11) dostavlja Ministarstvu nadležnom za poslove lokalne samouprave i Republičkom organu nadležnom za poslove statistike, podatke o sprovođenju i rezultatima izbora za odbornike, neposredno po završetku izbora;

12) obavlja i druge poslove određene propisima o izboru odbornika.

U svom radu izborna komisija primenjuje Uputstava i druge akte Republičke izborne komisije koje se odnose na sprovođenje izbora za narodne poslanike.

IV PRAVA I OBAVEZE

Član 11

Predsednik Komisije:

- predstavlja i zastupa Komisiju,

- saziva sednice Komisije i predsedava sednicama,

- potpisuje akte Komisije,

- stara se o tome da Komisija svoje poslove obavlja u skladu sa propisima i blagovremeno,

- stara se o primeni ovog poslovnika,

- obavlja druge poslove utvrđene zakonom i ovim poslovnikom.

Član 12

Zamenik predsednika Komisije, obavlja dužnosti predsednika Komisije u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti za obavljanje funkcije, a može da obavlja i poslove za koje ga predsednik Komisije ovlasti.

Član 13

Članovi i zamenici članova Komisije imaju pravo:

- da redovno prisustvuju sednicama Komisije,

- da učestvuju u raspravi o pitanjima koja su na dnevnom redu sednice Komisije i glasaju o svakom predlogu o kome se odlučuje na sednici (zamenici samo kada nisu prisutni članovi Komisije),

- da obavljaju sve dužnosti i zadatke određene od strane Komisije.

Član 14

Sekretar, odnosno zamenik sekretara, Komisije:

- priprema sednice Komisije,

- koordinira rad članova i zamenika članova Komisije,

- organizuje i koordinira rad stručnog i administrativno - tehničkog tima,

- pomaže predsedniku Komisije u obavljanju poslova iz njegove nadležnosti,

- stara se o pripremi predloga akata koje donosi Komisija i obavlja druge poslove u skladu sa zakonom, ovim poslovnikom i nalozima predsednika Komisije.

V NAČIN RADA

Član 15

Sednice Komisije se održavaju u njenom sedištu.

Član 16

Komisija je samostalna u svom radu i radi na osnovu zakona i propisa donetih na osnovu zakona.

Rad Komisije je javan.

Član 17

Komisija radi u sednicama.

Sednicu Komisije saziva predsednik Komisije, odnosno zamenik predsednika, ako je predsednik odsutan ili sprečen.

Zamenici članova Gradske izborne komisije imaju ista prava i odgovornosti kao i članovi koje zamenjuju. Pravo glasa u Gradskoj izbornoj komisiji ima samo član tog organa, ili u njegovom odsustvu zamenik.

Član 18

Poziv za sednicu Komisije, članovima i njihovim zamenicima, kao i zameniku predsednika, sekretaru i zameniku sekretara, upućuje predsednik Komisije po pravilu najkasnije dva dana pre dana određenog za održavanje sednice, pisanim putem, a može i telefonskim putem ili na drugi odgovarajući način.

U slučaju potrebe, sednice mogu da budu sazvane i u roku kraćem od roka iz stava 1. ovog člana.

Poziv za sednicu sadrži dan, vreme, mesto održavanja sednice Komisije i predlog dnevnog reda.

Uz poziv za sednicu licima iz stava 1. ovog člana, dostavlja se i pripremljeni materijal za tačke predloženog dnevnog reda, kao i zapisnik (tekstualni oblik audio zapisa sednice) prethodne sednice Komisije, ukoliko je pripremljen.

Dnevni red sednice Komisije predlaže predsednik Komisije.

Član 19

Komisija radi i punovažno odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja članova.

Sednicom predsedava predsednik Komisije, odnosno u njegovom odsustvu zamenik predsednika Komisije. U slučaju da predsednik mora da napusti sednicu, predsedavanje preuzima zamenik predsednika, odnosno, u slučaju da je zamenik predsednika odsutan, najstariji prisutni član Komisije. Ukoliko najstariji prisutni član Komisije ne može ili neće da preuzme predsedavanje sednicom, predsedavanje preuzima sledeći najstariji član Komisije.

Otvarajući sednicu, predsedavajući konstatuje broj prisutnih članova Komisije.

U raspravi na sednici mogu da učestvuju predsednik Komisije, članovi Komisije, sekretar Komisije i njihovi zamenici.

Sednici, na poziv predsednika Komisije, mogu da prisustvuju i druga lica, o čijem prisustvu predsednik Komisije, obaveštava prisutne članove i zamenike, odmah nakon otvaranja sednice.

Pozvana lica mogu da učestvuju u raspravi samo ukoliko im predsedavajući da reč.

Član 20

Pre utvrđivanja dnevnog reda, pristupa se usvajanju zapisnika (tekstualni oblik audio zapisa) prethodne sednice, ukoliko je pripremljen i dostavljen članovima i zamenicima članova Komisije.

Ukoliko zapisnik iz stava 1. ovog člana nije pripremljen, zbog kratkog vremenskog razmaka između održanih sednica, tehničkih razloga i slično, zapisnik će se usvajati na nekoj od narednih sednica Komisije.

Primedbe na zapisnik može da iznese svaki član Komisije, odnosno zamenik člana.

Ukoliko nema iznetih primedbi na zapisnik, predsedavajući stavlja na glasanje zapisnik u predloženom obliku.

Predsedavajući koji je vodio sednicu potpisuje usvojeni zapisnik.

Član 21

Dnevni red sednice utvrđuje Komisija.

Pravo da predloži izmenu ili dopunu predloženog dnevnog reda ima svaki član Komisije, odnosno zamenik člana.

O predlozima za izmenu ili dopunu predloženog dnevnog reda odlučuje se bez rasprave, redom kojim su predlozi izneti na sednici.

Nakon izjašnjavanja o predlozima za izmenu, odnosno dopunu predloženog dnevnog reda, Komisija glasa o usvajanju dnevnog reda u celini.

Član 22

Na sednici se radi po tačkama utvrđenog dnevnog reda.

Pre otvaranja rasprave po tački dnevnog reda, Komisiju o tački dnevnog reda izveštava predsednik Komisije, ili član ili zamenik člana Komisije kojeg je odredio predsednik Komisije i koji predlaže način daljeg postupanja Komisije (izvestilac).

Član 23

Predsedavajući se stara o redu na sednici Komisije i daje reč članovima i zamenicima članova Komisije, odnosno pozvanim licima, prijavljenim za učešće u raspravi.

Kada proceni da je to neophodno, predsedavajući može da odredi pauzu.

Član 24

Predsednik Komisije određuje iz reda zaposlenih u Gradskoj upravi, koji imaju potrebna znanja i iskustva u sprovođenju izbornog procesa, članove stručnog tima, radi pružanja stručne pomoći Komisiji u obavljanju pojedinih izbornih radnji.

Predsednik Komisije pored stručnog tima iz stava 1. ovog člana, obrazuje i tim za administrativno - tehničke poslove iz reda zaposlenih u Gradskoj upravi koji imaju potrebna znanja i iskustva u sprovođenju izbornog procesa.

Komisija može, po potrebi, zadužiti svoje članove da prouče pitanja koja se javljaju u sprovođenju izbornog postupka formiranjem radne grupe, koja u neposrednoj saradnji sa članovima izbornih organa i drugim učesnicima u postupku, kao i uvidom u odgovarajuće dokumente i propise, upoznaje Komisiju sa utvrđenim stanjem i predlože joj odgovarajuća rešenja.

Član 25

Pošto utvrdi da je rasprava po tački dnevnog reda iscrpljena, predsedavajući zaključuje raspravu o tački dnevnog reda, nakon čega se prelazi na odlučivanje.

Komisija donosi odluke većinom glasova od ukupnog broja članova Komisije u stalnom, odnosno proširenom sastavu.

Pravo glasa imaju samo članovi Komisije, a zamenici članova samo u slučaju odsustva člana kojeg zamenjuju. Ukoliko je izneto više predloga u okviru jedne tačke dnevnog reda, predsedavajući stavlja na glasanje predloge redom kojim su izneti.

Glasanje na sednici Komisije je javno.

Članovi Komisije glasaju izjašnjavanjem "za" predlog ili "protiv" predloga ili se uzdržavaju od glasanja.

Glasanje se vrši dizanjem ruke.

Predsedavajući prvo poziva da se izjasne članovi koji glasaju "za", zatim oni koji glasaju "protiv", a potom oni koji se uzdržavaju od glasanja.

Ukoliko predlog o kojem se glasa ne dobije potrebnu većinu glasova, smatraće se da je predlog odbijen.

Član 26

Ukoliko su u toku rasprave o predlogu akta, izneti predlozi za izmenu akta, predsedavajući na glasanje prvo stavlja te predloge. U tom slučaju, odlučivanje se obavlja prema redosledu po kom su izneti predlozi za izmenu.

Nakon glasanja o svim predlozima, predsedavajući stavlja na glasanje usvajanje predloga akta u celini.

VI POSTUPANJE PO PRIGOVORIMA

Član 27

O prigovorima koji su upućeni Komisiji, pojedini članovi Komisije ili radna grupa Komisije, mogu u pisanom obliku, pripremiti mišljenje o načinu rešavanja prigovora.

Mišljenje iz stava 1. ovog člana obuhvata sadržinu prigovora, činjenično stanje, izlaganje zakonskih odredaba na osnovu kojih se prigovor rešava i predlog kako ga treba rešiti.

Rešenje po prigovoru Komisija donosi u roku od 48 časova od časa prijema prigovora i dostavlja ga podnosiocu prigovora.

Član 28

Kad je protiv rešenja Komisije po prigovoru podneta žalba, Komisija dostavlja žalbu, zajedno sa osporenim rešenjem i svim potrebnim spisima, Upravnom sudu, odmah a najkasnije u roku od 12 časa od časa prijema žalbe.

Član 29

Ukoliko je u toku rasprave po prigovoru, iznet predlog za odbacivanje prigovora (zbog neblagovremenosti, zato što je izjavljen od strane neovlašćenog lica ili zato što je podnet nenadležnom organu) predsedavajući stavlja na glasanje prvo taj predlog.

Ukoliko u toku diskusije ne bude iznet predlog za odbacivanje prigovora, Komisija se izjašnjava o usvajanju prigovora.

Ako predlog da se prigovor usvoji ne dobije potrebnu većinu glasova, smatraće se da je prigovor odbijen.

U postupku po prigovorima, o pitanjima koja nisu izričito uređena zakonom, Komisija shodno primenjuje odredbe Zakona o opštem upravnom postupku.

VII OBEZBEĐIVANJE USLOVA ZA RAD KOMISIJE

Član 30

Sredstva za rad organa za sprovođenje izbora, izborni materijal i druge troškove sprovođenja izbora, obezbeđuju se u budžetu Grada.

Član 31

Predsednik, članovi i sekretar Komisije, kao i njihovi zamenici imaju pravo na naknadu za rad u Komisiji.

Visinu naknade za rad u Gradskoj izbornoj komisiji, licima iz stava 1. ovog člana, kao i kriterijume za utvrđivanje visine naknade određuje Komisija, posebnom odlukom.

Radnici angažovani u stručnom i administrativno - tehničkom timu imaju pravo na naknadu za angažovanje u sprovođenju izbornih radnji.

Visinu naknade za angažovanje timova iz stava 3. ovog člana utvrđuje Komisija posebnom odlukom, na predlog predsednika Komisije, a u zavisnosti od angažovanja u toku izbornog procesa.

Visinu troškova za opremanje biračkog mesta, zakupnine, naknade za rad predsednika, zamenika predsednika, članova, zamenika članova biračkog odbora, kao i druge troškove utvrđuje komisija posebnom odlukom.

Pojedinačna rešenja o isplatama sredstava na ime utvrđenih naknada, odnosno troškova donosi predsednik Komisije, u skladu sa odlukama Komisije.

Nalogodavci za isplatu sredstava iz člana 30. i člana 31. st. 1, 2, 3, 4. i 5. su predsednik i sekretar Komisije.

VIII DOKUMENTACIJA O RADU KOMISIJE

Član 32

Svaka sednica Komisije snima se audio zapisom, nakon čega se snimljeni materijal (u izvornom obliku) prekucava u tekstualni oblik, koji predstavlja zapisnik sa održane sednice i koji Komisija usvaja u skladu sa odredbama ovog Poslovnika.

Zapisnik iz stava 1. ovog člana čuva se u dokumentaciji sednice Komisije, na način i u rokovima za čuvanje izbornog materijala.

Član 33

Komisija obezbeđuje čuvanje izbornih akata i izveštaja o rezultatima izbora sa izbornim materijalima i rukovanje tim materijalima, u skladu sa zakonom.

Akta Komisije, koja se u skladu sa zakonom objavljuju, objaviće se u Službenom glasniku grada Leskovca.

Član 34

U Komisiji se vodi delovodni protokol, sređuje i čuva dokumentacija (arhivska građa Komisije), sa kojom se postupa u skladu sa propisima.

IX JAVNOST RADA

Član 35

Rad Komisije je javan.

Komisija obezbeđuje javnost rada:

- omogućavanjem akreditovanim predstavnicima sredstava javnog informisanja da prate rad i aktivnosti Komisije,

- omogućavanjem zainteresovanim akreditovanim domaćim, stranim i međunarodnim organizacijama i udruženjima (posmatrači) da prate rad Komisije tokom izbornog postupka,

- objavljivanjem akata Komisije u "Službenom glasniku grada Leskovca" ili na oglasnoj tabli organa Grada, u skladu sa zakonom i ovim poslovnikom - omogućavanjem pristupa informacijama od javnog značaja kojima raspolaže Komisija, u skladu sa zakonom,

- objavljivanjem akata i informacija o radu Komisije na internet stranici Komisije,

- izdavanjem saopštenja za javnost, održavanjem konferencija za medije,

- kao i na drugi način kojim se obezbeđuje javnost rada Komisije.

Član 36

Predstavnici sredstava javnog informisanja mogu pratiti rad i aktivnosti Komisije ukoliko su akreditovani od strane Komisije.

Zahtev za akreditaciju dostavlja se na obrascu zahteva koji propisuje Komisija. Zahtev za akreditaciju može se dostaviti i putem elektronske pošte ili putem faksa.

O zahtevu iz prethodnog stava ovog člana, Komisija odlučuje na prvoj narednoj sednici od momenta prijema zahteva.

Akreditovanim predstavnicima medija izdaju se identifikacione kartice na kojima je jasno naznačena oznaka "PRESS" ime, prezime i fotografija koja je overena pečatom Komisije.

Član 37

Zainteresovane domaće, međunarodne i strane organizacije i udruženjima (posmatrači) mogu pratiti aktivnosti Komisije tokom izbornog postupka, ukoliko su akreditovane od strane Komisije.

Zahtev za akreditaciju dostavlja se na obrascu zahteva koji propisuje Komisija. Zahtev za akreditaciju može se dostaviti i putem elektronske pošte ili putem faksa.

O zahtevu iz prethodnog stava ovog člana Komisija odlučuje na prvoj narednoj sednici od momenta prijema zahteva.

Akreditovanim posmatračima izdaju se identifikacione kartice na kojima je jasno naznačena oznaka "POSMATRAČ" ime, prezime i fotografija i koja je overena pečatom Komisije.

O posmatračima akreditovanim od strane Republičke izborne komisije, Komisiju će izvestiti predsednik Komisije.

Član 38

Akta komisije koja se u skladu sa zakonom objavljuju, objavljuju se u "Službenom glasniku grada Leskovca".

Javnost rada Komisije obezbeđuje se i objavljivanjem akata Komisije na oglasnoj tabli organa Grada, a što će biti naznačeno u aktu koji se objavljuje.

O objavljivanju akata stara se sekretar Komisije.

Ukoliko tekst akta objavljenog u "Službenom glasniku grada Leskovca" nije saglasan izvorniku akta, ispravku daje sekretar Komisije.

Ispravka iz stava 4. ovog člana objavljuje se na isti način kao i akt koji se ispravlja.

Član 39

Komisija može da ovlasti sekretara Komisije da utvrdi prečišćen tekst opšteg akta Komisije. Ovlašćenje za utvrđivanje prečišćenog teksta opšteg akta može da bude sadržano u aktu kojim se menja opšti akt, ili u posebnom zaključku koji donosi Komisija.

Prečišćen tekst opšteg akta objavljuje se na isti način na koji je objavljen i akt čiji se prečišćen tekst utvrđuje.

Član 40

O postupanju po zahtevima za pristup informacijama od javnog značaja odlučuje Komisija, kada određuje i lice za postupanje po informacijama od javnog značaja.

Član 41

Komisija na zvaničnom sajtu Grada ima svoju stranicu na kojoj se mogu objaviti akta Komisije, izveštaji o rezultatima izbora, informacije o održanim sednicama Komisije, saopštenja za javnost, kao i druge informacije i dokumenta koji nastaju u radu ili u vezi sa radom Komisije, a od značaja su za informisanje javnosti.

Uređivanje sadržaja internet stranice Komisije vrši predsednik Komisije u skladu sa odlukama Komisije.

O ažuriranju internet stranice Komisije, stara se stručne službe Gradske uprave nadležna za poslove informisanja, u skladu sa odlukama Komisije.

Član 42

Saopštenja za javnost, čiji je tekst usvojila Komisija izdaju se preko stručne službe nadležne za poslove informisanja, po nalogu predsednika Komisije.

Član 43

O radu Komisije javnost obaveštava predsednik Komisije ili članovi koje Komisija za to ovlasti, putem konferencija za medije.

O održavanju konferencija za medije odlučuje Komisija.

O danu, vremenu i mestu održavanja konferencije za medije iz stava 1. ovog člana, sredstava javnog informisanja se obaveštavaju preko stručne službe nadležne za poslove informisanja.

Član 44

Članovi i zamenici članova Komisije, sekretar, zamenik sekretara, kao i sva lica angažovana na obavljanju poslova za potrebe Komisije dužni su da u svom radu postupaju u skladu sa propisima kojima je uređena zaštita podataka o ličnosti.

Svi članovi, zamenici članova Gradske izborne komisije u stalnom i proširenom sastavu nosiće identifikacione kartice (ID), sa jasnom oznakom: Gradske izborne komisije, funkcije koju imaju u Gradskoj izbornoj komisiji, imena i prezimena i fotografije.

ID kartice nosiće i svi članovi stručnih, administrativno - tehničkih i operativno - tehničkih timova.

X ZAVRŠNE ODREDBE

Član 45

Pitanja koja se odnose na rad Komisije, a koja nisu uređena ovim poslovnikom, mogu se urediti odlukom ili zaključkom Komisije, u skladu sa odredbama zakona i ovog poslovnika.

Član 46

Danom stupanja na snagu ovog Poslovnika, prestaje da važi Poslovnik o radu Gradske izborne komisije za sprovođenje izbora za odbornike Skupštine grada Leskovca zakazanih za 11.05.2008. godine, donet na petoj sednici Gradske izborne komisije Leskovac, održanoj 24.03.2008. godine.

Član 47

Ovaj poslovnik stupa na snagu danom donošenja, a objaviće se u "Službenom glasniku grada Leskovca".