ODLUKA
O ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA PANČEVA

("Sl. list grada Pančeva", br. 8/2012)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom Odlukom određuju se subjekti sistema zaštite i spasavanja na teritoriji Grada Pančeva (u daljem tekstu: Grada), uređuju nadležnosti organa Grada, organizacija i funkcionisanje civilne zaštite, obrazovanje jedinica civilne zaštite opšte namene, uređuje finansiranje sistema zaštite i spasavanja i druga pitanja od značaja za organizaciju i funkcionisanje civilne zaštite, odnosno sistema zaštite i spasavanja, propisane Zakonom o vanrednim situacijama i drugim propisima, koji regulišu vanredne situacije i oblast zaštite i spasavanja.

Član 2

Subjekti zaštite i spasavanja na teritoriji Grada Pančeva su:

1. Skupština Grada,

2. Gradonačelnik,

3. Gradsko veće,

4. Gradska uprava,

5. Osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji Grada,

6. Građani i udruženja građana i druge organizacije.

II NADLEŽNOSTI ORGANA GRADA

1. Skupština Grada

Član 3

U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji Grada, a u skladu sa odredbama Zakona o vanrednim situacijama (u daljem tekstu: Zakon), Skupština Grada, vrši sledeće poslove:

- donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji Grada i obezbeđuje njeno sprovođenje u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja u Republici Srbiji,

- donosi plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji Grada, u skladu sa dugoročnim planom razvoja zaštite i spasavanja Republike Srbije,

- planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite na teritoriji Grada,

- obrazuje Gradski štab za vanredne situacije,

- određuje osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje, na teritoriji Grada, u skladu sa Zakonom,

- razmatra visinu nastalih šteta od elementarnih nepogoda i dostavlja zahteve za pomoć Vladi Republike Srbije,

- razmatra izveštaje gradonačelnika grada i Gradskog štaba za vanredne situacije, o bitnim pitanjima za zaštitu i spasavanje i dr.,

- izvršava i druge zadatke, u skladu sa Zakonom i drugim propisima, koji utvrđuju obaveze jedinicama lokalne samouprave.

2. Gradsko veće

Član 4

U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih i kulturnih dobara, na teritoriji Grada, Gradsko veće vrši sledeće poslove:

- donosi Procenu ugroženosti za teritoriju Grada,

- donosi Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama,

- obrazuje Komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije,

- donosi odluke o naknadi štete nastale od posledica elementarnih i drugih nesreća,

- prati realizaciju preventivnih mera zaštite,

- predlaže akta, koja donosi Skupština Grada, a odnose se na sistem zaštite i spasavanja i dr.

- obavlja i druge poslove u skladu sa Zakonom i drugim propisima.

3. Gradonačelnik Grada

Član 5

Gradonačelnik Grada je komandant Gradskog štaba za vanredne situacije, po položaju, i obavlja sledeće poslove:

- stara se o sprovođenju Zakona i drugih propisa iz oblasti zaštite i spasavanja,

- u saradnji sa zamenikom komandanta i načelnikom Štaba predlaže postavljenje ostalih članova Gradskog štaba za vanredne situacije,

- donosi odluku o proglašenju vanredne situacije na teritoriji Grada, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije,

- rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene Zakonom i drugim propisima,

- usmerava i usklađuje rad organa Gradske uprave, službi i pravnih lica, čiji je Grad osnivač, u sprovođenju mera zaštite i spasavanja,

- predlaže Gradskom veću, Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, na usvajanje,

- naređuje formiranje, opremanje i obuku jedinica civilne zaštite opšte namene,

- naređuje evakuaciju građana, pravnih lica i materijalnih dobara sa ugroženog područja i stara se o njihovom zbrinjavanju,

- stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, pravnih lica i materijalnih dobara, u cilju uključenja istih u aktivnosti zaštite i spasavanja,

- odlučuje o organizovanju prevoza, smeštaja i ishrane pripadnika jedinica civilne zaštite opšte namene i građana, koji učestvuju u zaštiti i spasavanju stanovništva i materijalnih dobara,

- odlučuje o uvođenju dežurstva organima Grada i drugim pravnim licima u vanrednoj situaciji,

- odlučuje o dodeli pomoći građanima koji su pretrpeli štete u vanrednim situacijama,

- ostvaruje saradnju sa susednim jedinicama lokalne samouprave, Gradom Novim Sadom, Ministarstvom unutrašnjih poslova i Vojskom Srbije, u cilju usklađivanja aktivnosti u vanrednim situacijama,

- razmatra i odlučuje o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti,

- izveštava Skupštinu grada, o stanju na terenu i o preduzetim aktivnostima u vanrednoj situaciji,

- stara se o obezbeđenju sredstava u Odluci o budžetu grada Pančeva za rad Gradskog štaba za vanredne situacije i za vanredne situacije,

- obavlja i druge poslove i zadatke, u skladu sa Zakonom i drugim propisima.

4. Organizacione jedinice Gradske uprave

Član 6

Organizacione jedinice Gradske uprave, u okviru svojih nadležnosti u sistemu zaštite i spasavanja obavljaju sledeće poslove i zadatke:

- prate stanje u vezi sa zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama i preduzimaju mere za zaštitu i spasavanje,

- učestvuju u izradi Procene ugroženosti teritorije Grada,

- izrađuju pojedine delove Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama,

- učestvuju u pripremama i izvođenju privremenog pomeranja ili evakuacije stanovništva,

- učestvuju u pripremama i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva,

- staraju se oko obezbeđenja neophodnih sredstava za rad Gradskog štaba za vanredne situacije i predlažu gradonačelniku Grada, način obezbeđivanja sredstava,

- vrše poslove urbanističkih mera zaštite i spasavanja, iz svoje nadležnosti,

- nabavljaju i održavaju sredstva za uzbunjivanje, u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, i učestvuju u izradi Studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju Grada,

- staraju se o obezbeđenju telekomunikacione i informacione podrške, za potrebe zaštite i spasavanja,

- organizuju, razvijaju i vode ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu,

- učestvuju u organizaciji, formiranju i opremanju jedinica civilne zaštite opšte namene,

- ostvaruju saradnju sa organizacionom jedinicom Sektora za vanredne situacije, Upravom za vanredne situacije u Novom Sadu,

- obavljaju i druge poslove zaštite i spasavanja, propisane Zakonom o vanrednim situacijama i drugim propisima.

4.1. Stručna služba za poslove zaštite i spasavanja

Član 7

Stručni, operativni, planski organizacioni poslovi zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za teritoriju Grada, obavljaju se u Gradskoj upravi nadležnoj za poslove zaštite i spasavanja i to: u Službi za zajedničke poslove.

Gradska uprava nadležna za zaštitu i spasavanje vrši sledeće poslove:

- izrađuje predlog Procene ugroženosti teritorije Grada, u saradnji sa Gradskim štabom za vanredne situacije i drugim stručnim organima Gradske uprave i predlaže Gradskom veću njegovo donošenje,

- izrađuje Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama u saradnji sa Gradskim štabom za vanredne situacije i predlaže Gradskom veću njegovo donošenje,

- nosilac je aktivnosti na Izradi Plana funkcionisanja civilne zaštite i sistema osmatranja i obaveštavanja (kao deo Plana odbrane Grada),

- obavlja poslove u vezi popune, opremanja i obučavanja jedinica civilne zaštite opšte namene,

- planira zbrinjavanje ugroženih, postradalih, izbeglih i evakuisanih lica u vanrednim situacijama, u saradnji sa Gradskim štabom za vanredne situacije i u skladu sa Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama,

- vodi evidenciju o pripadnicima jedinica civilne zaštite opšte namene i sredstvima i opremi u civilnoj zaštiti,

- prati opasnosti, obaveštava stanovništvo o opasnostima i preduzima druge preventivne mere za smanjenje rizika od elementarnih nepogoda i drugih nesreća,

- obavlja poslove u vezi sa nabavljanjem i održavanjem sredstava za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji i učestvuje u izradi Studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju Grada,

- organizuje, razvija i vodi ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu na teritoriji grada, u skladu sa propisima,

- usklađuju planove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama sa susednim jedinicama lokalne samouprave,

- ostvaruju neposrednu saradnju sa organizacionom jedinicom MUP-a, Sektorom za vanredne situacije - Upravom za vanredne situacije u Novom Sadu,

- izrađuju Plan mobilizacije jedinica i organizuje izvršenje mobilizacije jedinica civilne zaštite opšte namene,

- obavlja stručne i administrativno-tehničke poslove, potrebne za rad Gradskog štaba za vanredne situacije,

- vrše i druge poslove iz oblasti zaštite i spasavanja, u skladu sa Zakonom i drugim propisima.

5. Gradski štab za vanredne situacije

Član 8

Za koordinaciju i rukovođenje zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama, kao stručno-operativno telo, Skupština Grada obrazuje Gradski štab za vanredne situacije.

Gradski štab za vanredne situacije čine komandant štaba, zamenik komandanta štaba, načelnik štaba i članovi štaba.

Komandant gradskog štaba je gradonačelnik Grada, a zamenik komandanta je zamenik gradonačelnika Grada.

Načelnik Gradskog štaba je radnik MUP-a, zaposlen u Sektoru za vanredne situacije, u Odeljenju za vanredne situacije u Pančevu, koga za postavljenje predlaže načelnik Odeljenja za VS.

Članovi Gradskog štaba za vanredne situacije su:

1) članovi Gradskog veća, u čijem delokrugu su poslovi iz oblasti: zdravlja, poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva, rada i socijalne politike, zaštite životne sredine.

2) predstavnici organa gradske uprave, u čijem delokrugu su poslovi iz oblasti: saobraćaja, građevine, energetike, informisanja, trgovine i usluga;

3) rukovodioci javnih preduzeća, privrednih društava, rukovodioci organizacionih jedinica odbrane, policije, humanitarnih organizacija, udruženja građana, drugih pravnih lica i ustanova u čijem delokrugu su poslovi od značaja za zaštitu i spasavanje u vanrednim situacijama.

Gradski štab za vanredne situacije obrazuje, posebnim aktom, po potrebi, pomoćne stručno-operativne timove za specifične zadatke zaštite i spasavanja.

Član 9

Pored nadležnosti definisanih Zakonom i Uredbom, Gradski štab, u slučaju vanredne situacije obavlja sledeće poslove:

1) rukovodi i koordinira rad subjekata sistema zaštite i spasavanja i snaga zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama na sprovođenju utvrđenih zadataka,

2) rukovodi i koordinira sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite,

3) razmatra i daje mišljenje na predlog Procene ugroženosti i predlog Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama,

4) prati stanje i organizaciju zaštite i spasavanja i predlaže mere za njihovo sprovođenje,

5) naređuje upotrebu snaga zaštite i spasavanja, sredstava pomoći i drugih sredstava koja se koriste u vanrednim situacijama,

6) stara se o redovnom informisanju i obaveštavanju stanovništva o rizicima i opasnostima i preduzetim merama,

7) razmatra organizaciju, opremanje i obučavanje jedinica civilne zaštite opšte namene i, osposobljenih pravnih lica za zaštitu i spasavanje,

8) sarađuje, po potrebi, sa nadležnim organima zaštite i spasavanja susednih država, u vanrednim situacijama,

9) procenjuje ugroženost od nastanka vanredne situacije,

10) sarađuje sa Gradskim štabom za vanredne situacije, Okružnim štabom za vanredne situacije i štabovima susednih jedinica lokalne samouprave,

11) imenuje poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima u sedištu Grada i seoskim mesnim zajednicama,

12) razmatra i predlaže donošenje odluke o organizaciji zaštite i spasavanja na teritoriji Grada,

13) naređuje evakuaciju stanovništva i donosi odluku o obimu evakuacije i kategorijama stanovništva koje se evakuiše,

14) angažuje osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji Grada,

15) donosi naredbe, zaključke i preporuke,

16) obavlja i druge poslove u skladu sa Zakonom i drugim propisima.

III CIVILNA ZAŠTITA

Član 10

Civilnu zaštitu čine lična, uzajamna i kolektivna zaštita, mere i zadaci civilne zaštite, poverenici civilne zaštite, zamenici poverenika i jedinice civilne zaštite opšte namene, sistem osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja, osposobljena pravna lica, humanitarne i druge organizacije opremljene i osposobljene za zaštitu i spasavanje, i s tim u vezi, skup aktivnosti, koje se odnose na popunu, materijalno opremanje, obučavanje, osposobljavanje, mobilizaciju i aktiviranje civilne zaštite.

1. Lična, uzajamna i kolektivna zaštita

Član 11

Radi ostvarivanja lične, uzajamne i kolektivne zaštite, organi Grada, privredna društva i druga pravna lica, obezbeđuju i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu i vrše obuku zaposlenih iz oblasti civilne zaštite.

Građani i vlasnici stambenih zgrada, odnosno kuća, dužni su da nabave i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu, u skladu sa Zakonom i drugim propisima.

Gradska uprava nadležna za poslove zaštite i spasavanja, u saradnji sa organizacionom jedinicom Sektora za vanredne situacije - Odeljenjem za vanredne situacije Pančevo, priprema uputstva i druge publikacije, kojima će se vršiti edukacija stanovništva o postupcima u mogućoj ili nastaloj situaciji.

U realizaciju navedenih aktivnosti, uključuju se i poverenici civilne zaštite.

2. Mere civilne zaštite

Član 12

U ostvarivanju Zakonom utvrđenih zadataka civilne zaštite, subjekti sistema zaštite i spasavanja na teritoriji Grada, u skladu sa Zakonom i drugim propisima pripremaju i sprovode mere civilne zaštite, a naročito:

1) preventivne mere,

2) mere zaštite u slučaju neposredne opasnosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća,

3) mere zaštite kada nastupe elementarne nepogode i druge nesreće,

4) mere ublažavanja i otklanjanja neposrednih posledica od elementarnih nepogoda i drugih nesreća.

3. Zadaci civilne zaštite

Član 13

U cilju zaštite i spasavanja ljudi, materijalnih i kulturnih dobara od opasnosti izazvanih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama, na teritoriji Grada, sprovode se sledeći zadaci civilne zaštite i to:

1) uzbunjivanje,

2) evakuacija,

3) sklanjanje i urbanističke mere zaštite,

4) zbrinjavanje ugroženih i nastradalih,

5) radiološka, hemijska i biološka zaštita,

6) zaštita od tehničko-tehnoloških nesreća,

7) zaštita od rušenja i spasavanje iz ruševina,

8) zaštita i spasavanje od poplava i nesreća na vodi i pod vodom,

9) zaštita i spasavanje od požara i eksplozija,

10) zaštita od NUS (neeksplodiranih ubojnih sredstava),

11) prva i medicinska pomoć,

12) asanacija terena,

13) očuvanje dobara bitnih za opstanak,

14) hitno uspostavljanje neophodnih službi od javnog interesa.

Navedeni zadaci se sprovode, u skladu sa Zakonom o vanrednim situacijama i bližim propisima, koje donose nadležni organi, a odnose se na pojedine zadatke civilne zaštite.

Osim navedenih zadataka, Grad može planirati, pripremati i sprovoditi i druge zadatke i aktivnosti u zaštiti i spasavanju.

U sprovođenju zadataka civilne zaštite učestvuju svi organi predviđeni ovom Odlukom, u okviru svojih nadležnosti, uključujući i odgovarajuću saradnju sa nadležnim organima državne uprave i drugim nadležnim organima.

4. Poverenici civilne zaštite

Član 14

Poverenici civilne zaštite i zamenici poverenika civilne zaštite postavljaju se radi obavljanja poslova zaštite i spasavanja u Gradu (mesnim zajednicama u sedištu Grada) i naseljenim mestima (selima) i to: u stambenim zgradama, blokovima zgrada, delovima naselja, selima, po ulicama.

Osnovni kriterijum za određivanje broja poverenika i njihovih zamenika je taj, da se poverenik i zamenik poverenika civilne zaštite postavlja, načelno, najmanje na 1000 stanovnika.

Poverenici civilne zaštite i zamenici poverenika civilne zaštite postavljaju se i u Gradskoj upravi.

Poverenike i zamenike poverenika, u mesnim zajednicama (u sedištu Grada) i naseljenim mestima (selima) postavlja Gradski štab za vanredne situacije, na predlog Gradske uprave nadležne za poslove zaštite i spasavanja.

Poverenici i zamenici poverenika, preduzimaju neposredne mere za učešće građana u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite, lične, uzajamne i kolektivne zaštite i rukovode jedinicama civilne zaštite opšte namene, koje obrazuje Grad.

Grani na ugroženim i nastradalim područjima, na teritoriji Grada, dužni su da postupaju po uputstvima poverenika, odnosno zamenika poverenika.

5. Jedinice civilne zaštite opšte namene

Član 15

Za izvršavanje zadataka civilne zaštite, kao operativne snage, obrazuju se, opremaju i osposobljavaju jedinice civilne zaštite opšte namene.

Jedinice opšte namene se obrazuju kao privremeni sastavi od dobrovoljaca i radno sposobnog stanovništva, kao i zaposlenih za izvršavanje jednostavnijih poslova zaštite i spasavanja.

Jedinice opšte namene osposobljavaju se za izvršavanje obimnih i manje složenih zadataka, a naročito: lokalizovanje i gašenje početnih i manjih požara i šumskih požara, učešće u zaštiti od poplava, ukazivanje prve pomoći, održavanje reda, učešće u zbrinjavanju ugroženog stanovništva, pomoć u asanaciji terena i obavljanje drugih aktivnosti po proceni Gradskog štaba za vanredne situacije.

Na teritoriji Grada obrazuju se jedinice civilne zaštite opšte namene, ranga voda, tako da se jedinice obrazuju u svim naseljenim mestima (selima) i mesnim zajednicama u sedištu Opštine.

Osnovni kriterijum za utvrđivanje vrste, veličine i broja jedinica je stepen ugroženosti teritorije Grada od elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i drugih većih nesreća, uključujući i posledice ratnih dejstava.

- u mesnim zajednicama u sedištu Grada, koje imaju do 5000 stanovnika, obrazovati najmanje 3 jedinice CZ opšte namene ranga voda,

- u mesnim zajednicama u sedištu Grada, koje imaju preko 5000 stanovnika, obrazovati najmanje 5 jedinica CZ opšte namene ranga, voda,

- u naseljenim mestima (selima) do 3000 stanovnika, obrazovati najmanje 2 jedinice CZ opšte namene ranga voda,

- u naseljenim mestima (selima.) od 3000-5000 stanovnika, obrazovati najmanje 3 jedinica CZ opšte namene ranga voda,

- u naseljenim mestima (selima) od 5000-10.000 stanovnika, obrazovati najmanje 5 jedinica opšte namene ranga voda.

Jedinice civilne zaštite opšte namene, u skladu sa utvrđenim kriterijumom, obrazovaće Gradsko veće.

6. Sistem osmatranja, ranog upozoravanja, obaveštavanja i uzbunjivanja

Član 16

U okviru jedinstvenog sistema osmatranja, ranog upozoravanja, obaveštavanja i uzbunjivanja, u gradu se izvršavaju propisane obaveze predviđene Zakonom o vanrednim situacijama i bližim propisima, koji regulišu ovu oblast.

Grad, u okviru svojih Zakonom predviđenih prava i dužnosti, izvršava sledeće poslove:

- obezbeđuje telekomunikacionu i informacionu podršku za potrebe zaštite i spasavanja, kao i uključenje u telekomunikacioni i informacioni sistem jedinstvene službe osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja i povezuje se sa njim,

- prati opasnosti, obaveštava stanovništvo o opasnostima i preduzima druge preventivne mere za smanjenje rizika od elementarnih nepogoda i drugih nesreća,

- reguliše učešće sredstava javnog informisanja neposredno pre i u toku trajanja vanredne situacije,

- nabavlja i održava sredstva za uzbunjivanje, u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji,

- izrađuje Studiju pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju Grada,

- donosi rešenje o postavljanju sirena, uređaja i sredstava za javno uzbunjivanje,

- formira Situacioni centar za praćenje stanja i upravljanja u vanrednim situacijama i isti uvezuje sa Operativnim centrom 112, koji formira nadležni organ,

- izvršava i druge zadatke, u skladu sa propisima i tehničkim normativima za planiranje, izgradnju i održavanje sistema za javno uzbunjivanje.

7. Osposobljena pravna lica za zaštitu i spasavanje

Član 17

Osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji Opštine, određuje posebnim aktom Gradsko veće.

Osposobljena pravna lica su privredna društva i druga pravna lica na teritoriji Grada, koja su osposobljena i opremljena za zaštitu i spasavanje, kao što su: komunalna, građevinska, vodoprivredna, preduzeća koja gazduju šumama, ugostiteljska i transportna privredna društva, kao i druga pravna lica, privredni subjekti iz oblasti privatnog obezbeđenja, privredne avijacije, udruženja, savezi, društva i klubovi iz oblasti vatrogastva, kinologije, ronilaštva, nautike, alpinizma, radio-amaterstva, gorska služba spasavanja, izviđači i drugi subjekti od značaja za zaštitu i spasavanje.

Osposobljena pravna lica, vrše zaštitu i spasavanje građana, materijalnih i drugih dobara u slučaju opasnosti i nesreća izazvanih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama, u skladu sa svojom delatnošću, kao i zadacima, koje im naredi Gradski štab za vanredne situacije.

Aktiviranje osposobljenih pravnih lica nalaže gradonačelnik Grada, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije.

Gradsko veće, pravnim licima iz stava 1. ovog člana, ugovorom obezbeđuje naknadu stvarnih troškova za sprovođenje priprema i angažovanje u izvršavanju mera i zadataka civilne zaštite.

Ugovor iz stava 4. ovog člana zaključuje gradonačelnik Grada, ili lice koje on ovlasti.

8. Obučavanje i osposobljavanje

Član 18

U Gradu se vrši osposobljavanje i obučavanje poverenika civilne zaštite, zamenika poverenika civilne zaštite i jedinica opšte namene, kao i obučavanje stanovništva.

Obučavanje i osposobljavanje se vrši u skladu sa utvrđenim nastavnim planovima i programima i drugim kriterijumima, koje donosi nadležni organ.

Pored obučavanja i osposobljavanja poverenika, zamenika poverenika civilne zaštite i jedinica opšte namene, Grad organizuje i obuku Gradskog štaba za vanredne situacije i drugih subjekata i pravnih lica, koji se uključuju u sistem zaštite i spasavanja.

IV PLANIRANJE I PROGRAMIRANJE SISTEMA ZAŠTITE I SPASAVANJA

Član 19

Planiranje i programiranje sistema zaštite i spasavanja, na teritoriji Grada, vrši se u skladu sa Zakonom o vanrednim situacijama i bližim propisima, koji regulišu planiranje i programiranje sistema zaštite i spasavanja.

U planiranju i programiranju, Grad izvršava sledeće poslove:

- donosi Plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja, na teritoriji Grada, u skladu sa Dugoročnim planom razvoja zaštite i spasavanja Republike Srbije,

- usklađuje svoje planove zaštite i spasavanja sa Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama Republike Srbije,

- izrađuje i donosi Procenu ugroženosti i Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama,

- usklađuje Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama sa susednim jedinicama lokalne samouprave i Gradom Novim Sadom.

U planiranju i programiranju sistema zaštite i spasavanja, Grad ostvaruje saradnju sa nadležnom službom MUP-a i drugim nadležnim organima državne uprave, kao i nadležnim organima AP Vojvodine.

Pored Procene ugroženosti i Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, u Gradu se izrađuje i poseban Plan funkcionisanja civilne zaštite, kao deo Plana odbrane, po posebnim propisima, odnosno Uputstvom o metodologiji za izradu planova odbrane u Republici Srbiji, koje je donela Vlada Republike Srbije.

V FINANSIRANJE SISTEMA ZAŠTITE I SPASAVANJA

Član 20

Sistem zaštite i spasavanja finansira se iz Budžeta Grada i drugih izvora, u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Iz Budžeta Grada finansira se:

1) pripremanje, opremanje i obuka Gradskog štaba za vanredne situacije, jedinica civilne zaštite, poverenika i zamenika poverenika i troškovi sprovođenja mera zaštite i spasavanja, kao i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite,

2) troškovi angažovanja osposobljenih pravnih lica, u skladu sa ugovorom za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja,

3) izgradnja i održavanje sistema za uzbunjivanje na teritoriji Grada,

4) prilagođavanje podzemnih objekata (podzemni prolazi, tuneli i drugi), za sklanjanje i njihovo održavanje, kao i održavanje drugih zaštitnih objekata u skladu sa zakonom,

5) obuka stanovništva iz oblasti zaštite i spasavanja,

6) saniranje šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom, u skladu sa materijalnim mogućnostima,

7) druge potrebe zaštite i spasavanja, u skladu sa zakonom i drugim propisima.

VI PRIZNANJA I NAGRADE

Član 21

Za naročite uspehe u organizovanju i sprovođenju zadataka civilne zaštite i drugih poslova u oblasti zaštite i spasavanja, u privrednim društvima i drugim pravnim licima, organima opštinske uprave, u radu Gradskog štaba za vanredne situacije, i stručno-operativnim timovima Štaba, jedinicama civilne zaštite opšte namene, poverenicima civilne zaštite i zamenicima poverenika, kao i drugim pripadnicima i zaslužnim pojedincima, na teritoriji Grada, dodeljuju se priznanja i nagrade.

Priznanja i nagrade se uručuju povodom Svetskog dana CZ - 1. mart, ili na drugi dan, koji odredi gradonačelnik Grada (komandant Gradskog štaba za vanredne situacije).

Predloge za priznanja i nagrade, dostavlja Gradskom veću, Gradski štab za vanredne situacije, a priznanja i nagrade uručuje gradonačelnik Grada, kao komandant Gradskog štaba za vanredne situacije.

Gradsko veće će posebnim aktom, bliže urediti vrstu nagrada i priznanja, kao i kriterijume za njihovu dodelu.

VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 22

Postavljanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite izvršiće Gradski štab za vanredne situacije, u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.

Gradsko veće će doneti akt o određivanju osposobljenih pravnih lica od značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji Grada, u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.

Gradsko veće će obrazovati jedinice opšte namene, u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.

Procena ugroženosti i Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, uradiće se prema utvrđenim rokovima, određenim Uredbom o sadržaju i načinu izrade planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama.

Gradsko veće će posebnim propisom, utvrditi vrstu nagrada i priznanja, kao i kriterijume za njihovu dodelu, u roku od 60 dana od dana donošenja odgovarajućeg propisa, od strane nadležnog organa u Republici Srbiji.

Sredstva za finansiranje sistema zaštite i spasavanja su obezbeđena Odlukom o budžetu grada Pančeva za 2012. godinu.

Član 23

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Pančeva".