PRAVILNIK

O RADU TREZORA GRADA ZAJEČARA

("Sl. list grada Zaječara", br. 9/2012)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim Pravilnikom uređuju se procesi i postupci izvršenja budžeta Grada Zaječara, budžetsko računovodstvo i izveštavanje, kontrola finansijskih transakcija trezora Grada Zaječara, odnosno postupci izvršavanja rashoda korisnika sredstava utvrđenih Odlukom o budžetu Grada Zaječara.

Član 2

Budžetski izvršioci konsolidovanog računa trezora su:

1. Budžetski izvršioci konsolidovanog računa trezora kod direktnog korisnika budžetskih sredstava:

1) Načelnik Gradske uprave;

2) Zamenik načelnika Gradske uprave;

3) Načelnik Odeljenja za finansije, šef Službe budžeta, šef Službe trezora, šef Službe knjigovodstva;

4) Lice u finansijskoj službi direktnog korisnika koje vrši kontrolu i overava tačnost knjigovodstvenih isprava na osnovu kojih se vrši plaćanje;

5) Lice u finansijskoj službi direktnog korisnika koje vrši kontrolu i overava tačnost knjigovodstvenih isprava na osnovu kojih se prenose sredstva indirektnim korisnicima i ostalim korisnicima budžetskih sredstava;

6) Lice u finansijskoj službi direktnog korisnika koje vrši obračun plata;

7) Lice u finansijskoj službi direktnog korisnika koje radi kao izvršilac budžeta.

2. Budžetski izvršioci konsolidovanog računa trezora kod indirektnog korisnika budžetskih sredstava

1) Direktor indirektnog korisnika budžetskih sredstava ili lice koje on ovlasti;

2) Lice koje vrši funkciju kontrole i overavanja tačnosti knjigovodstvenih isprava na osnovu kojih se podnosi zahteva za plaćanje i lice koje overava tačnosti punovažnost zahteva za plaćanje.

3. Naredbodavac za izvršenje budžeta - Gradonačelnik grada.

Član 3

Postupci izvršenja budžeta su:

- Postupak evidentiranja aproprijacija i promena u aproprijacijama;

- Postupak evidentiranja kvota;

- Postupci za preuzimanje obaveza;

- Postupci za izvršavanje plaćanja;

- Postupci za preknjižavanje rashoda i izdataka.

II APROPRIJACIJE

2.1. Definicija

Član 4

Aproprijacija je od strane skupštine lokalne vlasti, Odlukom o budžetu, dato ovlašćenje Gradonačelniku za trošenje javnih sredstava do određenog iznosa i za određene namene za budžetsku godinu.

2.2. Svrha

Član 5

Obaveze koje preuzima direktni, odnosno indirektni korisnik budžetskih sredstava moraju odgovarati aproprijaciji odobrenoj za tu namenu tom korisniku za budžetsku godinu.

U roku od 15 dana od dana stupanja na snagu Odluke o budžetu, odnosno rebalansa budžeta, direktni korisnik budžetskih sredstava koji je, u budžetskom smislu, odgovoran za indirektne korisnike budžetskih sredstava (Gradska uprava), vrši raspodelu sredstava indirektnim korisnicima u okviru odobrenih aproprijacija, i o tome obaveštava svakog indirektnog korisnika.

Za direktne korisnike koji iskazuju rashode i izdatke u programskom delu budžeta rok iz stava 2. ovog člana je 30 dana.

Direktni i indirektni korisnici koji donose finansijske planove dužni su da ih usklade sa odobrenim aproprijacijama. Rok za donošenje ovih akata je 45 dana od dana stupanja na snagu Odluke o budžetu.

Član 6

Direktni i indirektni korisnici budžetskih sredstava preuzimaju obaveze na osnovu računa i ugovora.

Ugovori o nabavci dobara, finansijske imovine, pružanju usluga ili izvođenju građevinskih radova, koje zaključuju direktni i indirektni korisnici budžetskih sredstava, moraju biti zaključeni u skladu sa propisima koji regulišu javne nabavke.

Preuzete obaveze čiji je iznos veći od iznosa sredstava predviđenog budžetom ili koje su nastale u suprotnosti sa Zakonom o budžetskom sistemu ili drugim propisom, ne mogu se izvršavati na teret konsolidovanog računa trezora Grada Zaječara.

Ukoliko se naknadno utvrdi da za izvršenje određenog plaćanja nije postojao pravni osnov, direktni korisnik budžetskih sredstava obavezan je da odmah zatraži povraćaj sredstava u budžet.

2.3. Evidentiranje aproprijacija i promena u aproprijaciji

Član 7

Postupke koji se odnose na evidentiranje i promene na aproprijacijama kontroliše služba Odeljenja za finansije koja je nadležna za pripremu budžeta (Služba budžeta).

Evidentiranje i sprovođenje promena u aproprijacijama mogu se utvrditi kao:

1. Godišnja aproprijacija - Odlukom o budžetu Grada Zaječara;

2. Privremeno finansiranje - Odlukom o privremenom finansiranju Grada Zaječara;

3. Aproprijacija određena dopunskim budžetom - Skupština grada Zaječara, na predlog izvršnog organa, usvaja dopunski budžet;

4. Promene u aproprijaciji koje utiču na tekuću budžetsku rezervu - Gradonačelnik donosi Rešenje o upotrebi sredstava tekuće budžetske rezerve, na predlog Odeljenja za finansije. Sredstva tekuće budžetske rezerve koriste za neplanirane svrhe za koje nisu utvrđene aproprijacije ili za svrhe za koje se u toku godine pokaže da aproprijacije nisu bile dovoljne;

5. Promene u aproprijaciji koje utiču na stalnu budžetsku rezervu - Gradonačelnik donosi Rešenje o upotrebi sredstava stalne budžetske rezerve, na predlog Odeljenja za finansije. Sredstva stalne budžetske rezerve koriste za finansiranje rashoda u otklanjanju posledica vanrednih okolnosti, kao što su zemljotres, poplava, suša, požar, klizišta, snežni nanosi, grad, životinjske i biljne bolesti, ekološka katastrofa i druge elementarne nepogode, odnosno drugih vanrednih događaja koji mogu da ugroze život i zdravlje ljudi ili prouzrokuju štetu većih razmera.

Izveštaj o korišćenju sredstava stalne budžetske rezerve dostavlja se Skupštini grada uz završni račun budžeta;

6. Promene u aproprijaciji unutar razdela korisnika budžeta - Direktni korisnik, na osnovu Rešenja Gradonačelnika, a na predlog Odeljenja za finansije, može izvršiti preusmeravanje aproprijacije odobrene na ime određenog rashoda u iznosu do 5% vrednosti aproprijacije za rashod čiji se iznos umanjuje.

7. Direktni korisnik budžetskih sredstava, na osnovu Rešenja Gradonačelnika, a na predlog Odeljenja za finansije, može izvršiti preusmeravanje sredstava unutar programa u iznosu do 10% vrednosti aproprijacije čija se sredstva umanjuju.

Preusmeravanje aproprijacija iz tačaka 7. i 8. odnose se na aproprijacije iz prihoda iz budžeta, dok se iz ostalih izvora mogu menjati bez ograničenja.

2.4. Raspoloživa aproprijacija

Član 8

Obračun raspoložive aproprijacije vrši se na Obrascu ORA na sledeći način:

A - (+) PA - NPO - P = RA

Slovne oznake imaju sledeće značenje:

A - Aproprijacija

P - Ostvareni prihodi

PA - Promene u aproprijaciji

NPO - Neizmirene preuzete obaveze

R - Rashodi

RA - Raspoloživa aproprijacija

Na ovaj način utvrđuje se raspoloživa aproprijacija, ako je izvor finansiranja prihod iz budžeta. Za ostale izvore finansiranja utvrđuje se prema raspoloživim sredstvima.

2.5. Zahtev za promenu u aproprijaciji

Član 9

Budžetski korisnik zahtev za promenu u aproprijaciji dostavlja Odeljenju za finansije u dva primerka.

Služba budžeta kontroliše zahtev i overava njegovu validnost.

Zahtev treba da sadrži određene podatke:

1. Naziv budžetskog korisnika;

2. Organizacionu oznaku korisnika (razdeo, glava, funkcionalna klasifikacija, broj aproprijacije i ekonomska klasifikacija);

3. Iznos promene aproprijacija;

4. Detaljno obrazloženje zašto je potrebna promena;

5. Overa od strane budžetskog korisnika;

6. Overa od strane Odeljenja za finansije.

Jedan overeni primerak Služba budžeta vraća budžetskom korisniku. Drugi primerak se zavodi u Evidenciji primljenih zahteva.

III IZVRŠENJE BUDŽETA

Član 10

Prihodi i primanja budžeta Grada Zaječara naplaćuju se u skladu sa zakonom i drugim propisima, nezavisno od iznosa utvrđenih u budžetu za pojedine vrste prihoda i primanja.

Odeljenje za finansije planira likvidnost, odnosno gotovinski tok budžeta na osnovu prihoda i primanja, te rashoda i izdataka, u okviru planova za izvršenje budžeta, koje pripremaju direktni korisnik budžetskih sredstava i indirektni korisnici.

Član 11

Plan izvršenja budžeta predstavlja pregled planiranih rashoda i izdataka budžeta grada.

Planovi izvršenja budžeta i kvote izrađuju se samo za izdatke koji se finansiraju prihodima iz budžeta (izvor finansiranja 01).

Kvota predstavlja visinu tromesečnog izdatka do kojeg direktni i indirektni korisnici budžetskih sredstava mogu da vrše plaćanja u skladu sa tromesečnim planovima izvršenja budžeta i mesečnom dinamikom izvršenja.

Služba budžeta određuje kvote do 15. u mesecu i o tome obaveštava direktne i indirektne korisnike. Kvote se donose na mesečnom nivou za naredna tri meseca, imajući u vidu sredstva planirana u budžetu, plan izvršenja budžeta i likvidne mogućnosti budžeta.

Direktni i indirektni korisnici budžetskih sredstava, na osnovu odobrenih aproprijacija u Odluci o budžetu i utvrđenih kvartalnih kvota, podnose Odeljenju za finansije predlog izvršenja plana.

Član 12

Tromesečni plan izvršenja budžeta po donošenju od strane Odeljenja za finansije, dostavlja se svakom direktnom budžetskom korisniku.

Član 13

Direktni korisnik budžetskih sredstava može da zahteva izmenu tromesečne kvote.

Tromesečne kvote mogu biti jednake, odnosno manje od ukupnog iznosa budžetske aproprijacije.

3.1. Zahtev za promenu kvota

Direktni i indirektni korisnici budžetskih sredstava mogu da vrše plaćanje do visine izdataka, za period od tri meseca koje odredi načelnik Odeljenja za finansije.

Određivanje kvote vrši se na osnovu sredstava koja su planirana u budžetu za direktnog korisnika budžetskih sredstava, plana izvršenja budžeta direktnog korisnika i likvidne mogućnosti budžeta.

Član 14

Odeljenje za finansije, obaveštava direktnog korisnika budžetskih sredstava o visini odobrenih kvota najkasnije do 25. u mesecu koji predhodi početku perioda za koji se kvote donose.

Član 15

Zahtev za promenu kvote podnosi se u pisanom obliku. Pored zahteva direktni korisnik budžetskih sredstava u obavezi je da podnese sledeće podatke:

1. Iznos zahteva za promenu

2. razlog zašto je promena neophodna sa obrazloženjem.

Član 16

Načelnik Odeljenja za finansije, ili lice koje on ovlasti odobrava promenu visine tromesečne kvote ceneći opravdanost zahteva direktnog korisnika budžetskih sredstava.

Obaveštenje po podnetom zahtevu dostavlja se direktnom budžetskom korisniku u elektronskom obliku.

Član 17

Registar zahteva za promenu kvota po korisnicima budžetskih sredstava vodi Služba trezora.

Član 18

Direktni korisnik budžetskih sredstava vodi evidenciju podnetih zahteva za promenu kvote, kao i obaveštenja o odobrenju ili odbijanju zahteva.

IV PREUZIMANJE OBAVEZA

4.1. Definicija

Član 19

Preuzimanje obaveza predstavlja rezervisanje budžetskih aproprijacija i kvota od strane direktnih korisnika budžetskih sredstava po osnovu neizvršenog ugovora ili drugog obavezujućeg pravnog akta, od kojeg se u momentu angažovanja opravdano očekuje da dovede do gotovinskog izdataka neposredno ili u budućnosti.

4.2. Svrha

Član 20

Sprovođenje postupka za preuzimanje obaveza služi u sledeće svrhe:

1) Obezbeđivanje poštovanja Zakona o javnim nabavkama;

2) Uvođenje boljeg planiranja nabavke;

3) Rezervisanje budžetskih aproprijacija i kvota u mesecu u kom se očekuje planiranje preuzete obaveze;

4) Kontrolisanje prevelike potrošnje putem rezervisanja budžetskih aproprijacija i kvota pre kupovine roba, usluga i izvođenja radova i pre dospeća računa;

5) Obezbeđivanje osnove za planiranje i upravljanje gotovinskim sredstvima;

6) Pružanje garancije dobavljačima da će sredstva za plaćanje računa biti obezbeđena.

V PLAĆANJE I TRANSFER SREDSTAVA

5.1. Definicija

Član 21

Pod plaćanjem se podrazumevaju sve finansijske transakcije koje dovode do izdavanja naloga za plaćanje, evidentiranje izdataka i smanjenje salda računa.

5.2. Svrha

Član 22

Proces plaćanja ima za cilj:

1. Obezbeđivanje boljeg planiranja gotovinskih sredstava raspoređivanjem plaćanja dobavljačima i primaocima sredstava;

2. Kontrolu prekomernog trošenja;

3. Vođenje tačne evidencije rashoda u finansijskim evidencijama.

Član 23

Plaćanje iz budžeta zasniva se na knjigovodstvenoj dokumentaciji i rešenju o korišćenju sredstava raspoređenih finansijskim planom koje donosi odgovorno lice direktnog korisnika budžetskih sredstava.

Pravni osnov i iznos preuzetih obaveza koji proističu iz izvorne knjigovodstvene dokumentacije, moraju biti potvrđeni u pisanoj formi pre plaćanja obaveze.

Član 24

U cilju kontrole procesa plaćanja, utvrđuje se nadležnost kako bi se obezbedila odgovarajuća provera:

1. Za pripremu obrazaca za plaćanje nadležan je direktan korisnik budžetskih sredstava.

2. Za overavanje obrazaca za plaćanje nadležno je Odeljenje za finansije i direktni korisnik budžetskih sredstava.

3. Za odobravanje svih obrazaca za plaćanje nadležan je direktni korisnik budžetskih sredstava - načelnik uprave, odnosno službe ili lice koje on ovlasti i Odeljenje za finansije.

4. Prijem odobrenih zahteva vrši Služba budžeta.

5. Za unos dokumenata, odnosno zahteva za plaćanje i vođenje zvanične evidencije o plaćanjima sa konsolidovanog računa trezora zadužena je Služba trezora.

6. Registar plaćanja po vrstama zahteva vodi Služba trezora.

7. Obaveštenje o izvršenom plaćanju radi Služba trezora i dostavlja ih direktnim korisnicima u elektronskom obliku.

Član 25

Direktni korisnik budžetskih sredstava odgovorno lice korisnika ceni da li preuzimanje obaveza i nastalih izdataka predstavlja opravdanu upotrebu novčanih sredstava budžeta i da li je to u funkciji obavljanja poslova za koje je budžetski korisnik zadužen.

Član 26

Direktni korisnik budžetskih sredstava podnosi zahtev za plaćanje uz prateću originalnu dokumentaciju (predračun, račun, otpremnica, obračun kamate, ugovor, rešenje, nalog za putovanje i ostala dokumenta koja mogu biti osnov za plaćanje) za direktnog korisnika budžetskih sredstava i odgovarajuću dokumentaciju sa specifikacijom (broj ugovora ili odluke, broj fakture, valuta plaćanja, naziv poverioca, šifra ekonomske klasifikacije i iznos) za indirektne korisnike i dokaz o sprovedenom postupku javne nabavke u roku od tri dana po prijemu računa za indirektne korisnike budžetskih sredstava, odnosno najkasnije 10 radnih dana pre datuma dospeća.

Ukoliko je zbog hitnosti potrebno izvršiti odmah plaćanje, odobrenje daje Gradonačelnik.

Kada se u prilogu zahteva za plaćanje nalazi predračun za avansno plaćanje, direktni korisnik budžetskih sredstava je dužan da u roku od 10 dana po izvršenom plaćanju dostavi račun Odeljenju za finansije.

Član 27

Budžetski izvršilac konsolidovanog računa trezora u Odeljenju za finansije po izvršenom prijemu zahteva, vrši proveru zahteva za plaćanje i transfer sredstava, overava zahtev i najkasnije u roku od tri dana dostavlja Odeljenju za finansije.

Ukoliko se u postupku provere, odnosno kontrole podnetog zahteva za plaćanje i transfer sredstava utvrdi da stvorene obaveza nisu u nadležnosti direktnog korisnika budžetskih sredstava, kao i da su iznad sredstava odobrenih tromesečnim planom za izvršenje budžeta zahtev neće biti odobren, a direktni korisnik budžetskih sredstava biće obavešten o razlozima za neodobravanje isplate.

U slučaju da direktni korisnik ne prihvati razloge za odbijanje zahteva za plaćanje i transfer sredstava može obavestiti Gradonačelnika.

Direktni korisnik budžetskih sredstava u obavezi je da vodi evidenciju podnetih zahteva za plaćanje, kao i obaveštenja o odobravanju ili o odbijanju zahteva.

Član 28

Pre podnošenja zahteva korisnik budžetskih sredstava koji za određene rashode ili izdatke ostvaruje i prihode iz drugih izvora obavezan je da izmirenje tih rashoda i izdataka prvo vrši iz prihoda iz drugih izvora. Nakon što utroši sredstva iz drugih izvora, za realizaciju rashoda i izdataka vrši se prenos sredstava iz budžeta.

Za izvršeno plaćanje iz prihoda iz drugih izvora ne može se tražiti refundacija sredstava iz budžeta.

Direktni korisnik budžetskih sredstava u obavezi je da tromesečno, a najkasnije do 20-og u mesecu po isteku tromesečja dostavi Odeljenju za finansije, izveštaj o ostvarenim sopstvenim prihodima indirektnog korisnika budžetskih sredstava i izvršenim rashodima na teret sopstvenih prihoda u pisanom obliku.

Član 29

Šef službe trezora dnevno vrši raspodelu sredstava za overene i odobrene zahteve za plaćanje od strane direktnih korisnika budžetskih sredstava kada utvrdi da su potrebna sredstva za plaćanje po zahtevima u skladu sa raspoloživim sredstvima na konsolidovanom računu trezora.

Šef službe trezora može odobriti vanredni zahtev za plaćanje koji je iznad mesečnog plana za prenos sredstava ukoliko proceni da neizvršenje zahteva može izazvati poremećaj u poslovanju direktnog, odnosno indirektnog korisnika budžetskih sredstava.

U slučaju smanjene likvidne sposobnosti budžeta načelnik Odeljenja za finansije, utvrđuje redosled izmirivanja preuzetih obaveza u skladu sa Zakonom i Odlukom o budžetu.

Član 30

Gradonačelnik grada Zaječara donosi naredbu za prenos sredstava za namene koje su utvrđene raspodelom sredstava o zakonskom i namenskom trošenju budžetskih sredstava.

Član 31

Kod procedure za plaćanje i transfer sredstava kod unošenja poziva na broj zaduženja (šifra plaćanja) unos se vrši na sledeći način:

1. Plaćanje se vrši po modelu 97;

2. Kontrolni broj po modelu 97;

3. Jedinstveni broj budžetskog korisnika direktnih i indirektnih korisnika budžetskih sredstava (petocifreni broj);

4. Ekonomska klasifikacija (šestocifreni broj iz Pravilnika o standardnom klasifikacionom okviru i kontnom planu za budžetski sistem);

5. Organizaciona klasifikacija (dvocifreni broj);

6. Izvor finansiranja (dvocifreni broj);

7. Funkcionalna klasifikacija (trocifreni broj).

Član 32

Odeljenje za finansije može po nalogu Gradonačelnika da podnese zahtev za izdavanje devizne službene kartice za službena putovanja u zemlji i inostranstvu.

Deviznom službenom karticom raspolagaće Gradonačelnik.

Deviznu službenu karticu mogu da koriste funkcioneri, pomoćnici i zaposleni koje on ovlasti.

Devizna službena kartica koristiće se za troškove propisane Uredbom o naknadi troškova i otpremini državnih službenika i nameštenika. Ispravnost troškova plaćanim sa devizne službene kartice pratiće Odeljenje za finansije, Služba trezora - blagajnik. Blagajnik je dužan da prati trošenje sa devizne službene kartice, dopunjuje istu i vodi računa o pravdanju troškova sa devizne službene kartice.

Član 33

Dnevnice službenih putovanja u zemlji, za zaposlene iznosiće do najvećeg neoporezivog iznosa.

Dnevnice zaposlenih - vozača putničkih automobila u Gradskoj upravi iznositi do najvećeg oporezivog iznosa koji je propisana Uredbom, zbog otežanih uslova rada.

Svaki zaposleni, dužan je da sa obavljenog službenog putovanja, sačini izveštaj o službenom putovanju na koje je bio upućen.

Licima koja nisu u radnom odnosu kod poslodavca, troškove službenog putovanja nadoknađuju se po istim uslovima i u istim iznosima kao i zaposlenim radnicima. Ova vrsta naknade ima karakter ostalih prihoda i oporezuje se po odredbama člana 85. Zakona o porezu na dohodak građana.

Član 34. ovog Pravilnika stupa na snagu od 01.03.2012. godine.

Član 34

Na korišćenje usluga troškova reprezentacije imaju pravo: Gradonačelnik, zamenik Gradonačelnika, predsednik Skupštine, sekretar Skupštine i načelnik Gradske uprave.

Usluge mogu koristiti i druga lica zaposlena u Gradskoj upravi uz ovlašćenje funkcionera iz stava 1. ovog člana.

Na ovo ovlašćenje imaju pravo i ostala izabrana i postavljena lica, uz ovlašćenje funkcionera iz stava 1. ovog člana.

VI BUDŽETSKO IZVEŠTAVANJE

Član 35

Služba budžeta sačinjava jednom nedeljno izveštaj o primanjima i izvršenim plaćanjima sa konsolidovanog računa trezora i dostavlja ga načelniku Odeljenja za finansije.

Član 36

Direktni budžetski korisnik je dužan da Odeljenju za finansije dostavi dodatne podatke koji su neophodni za izradu izveštaja za potrebe Gradonačelnika i Skupštine grada.

Član 37

Odeljenje za finansije do 20. maja priprema nacrt Odluke o završnom računu budžeta Grada Zaječara i podnosi ga Gradskom veću.

Član 38

Odeljenje za finansije do 20. juna podnosi Upravi za trezor Odluku o završnom računu budžeta grada usvojenu od strane Skupštine grada Zaječara.

Član 39

Odeljenje za finansije do 01. jula sastavlja konsolidovani izveštaj Grada i podnosi Upravi za trezor.

VII GLAVNA KNJIGA TREZORA

Član 40

Glavna knjiga trezora vodi se u Odeljenju za finansije.

Član 41

U glavnoj knjizi trezora evidentiraju se sve transakcije i poslovni događaji, uključujući prihode i primanja, rashode i izdatke i stanje i promene na imovini, obavezama i izvorima finansiranja.

Član 42

U glavnoj knjizi trezora vodi se posebna evidencija za svakog direktnog i indirektnog korisnika budžetskih sredstava.

Član 43

Glavna knjiga trezora i glavne knjige direktnih i indirektnih korisnika u okviru glavne knjige trezora vode se u skladu sa Pravilnikom o standardnom klasifikacionom okviru i kontnom planu za budžetski sistem.

Član 44

Računovodstvene isprave knjiže se istog dana, a najkasnije narednog dana od dana dobijanja računovodstvene isprave.

Član 45

Usaglašenje knjiženja u glavnoj knjizi trezora vrši se u cilju ispravke i promene stanja računovodstvenih podataka koje ne utiču na stanje sredstava na konsolidovanom računu trezora.

Član 46

Ovaj Pravilnik stupa na snagu danom isticanja na oglasnoj tabli Grada Zaječara. Pravilnik objaviti u "Službenom listu Grada Zaječara".