UPUTSTVO

O RAČUNOVODSTVENIM POLITIKAMA ZA BUDŽETSKU 2012. GODINU

("Sl. list grada Zaječara", br. 9/2012)

Računovodstvene politike budžeta Grada Zaječara su zbir računovodstvenih politika direktnih i indirektnih korisnika budžetskih sredstava budžeta, odnosno korisnika koji pripadaju KRT-u Grada Zaječara.

1. PREGLED RAČUNOVODSTVENIH POLITIKA

Poslovne promene u računovodstvu budžeta, odnosno trezora Grada Zaječara vode se po obračunskoj osnovi na propisanim šestocifrenim subanalitičkim kontima sadržanim u kontnom planu Pravilnika o standardnom klasifikacionom okviru i kontom planu za budžetski sistem.

Ukoliko propisana subanalitička konta ne zadovoljavaju potrebu korisnika budžetskih sredstava budžeta Grada Zaječara, evidencija se obezbeđuje na sedmocifrenom i višem nivou.

Finansijski izveštaji u računovodstvu budžeta, odnosno trezora Grada Zaječara sastavljaju se na gotovinskoj osnovi, a u skladu sa međunarodnim standardima za javni sektor na propisanim šestocifrenim subanalitičkim kontima sadržanim u kontnom planu Pravilnika o standardnom klasifikacionom okviru i kontnom planu za budžetski sistem.

1.1. JAVNI PRIHODI I PRIMANJA

1.1.1. Javni prihodi

Javni prihodi obuhvataju sledeće kategorije:

Poreze i to: 1) porez na dohodak, dobit i kapitalne dobitke - porez na zarade, porez na prihode od samostalnih delatnosti, porez na prihode od nepokretnosti, porez na prihode od davanja u zakup pokretnih stvari, porez na prihode od poljoprivrede i šumarstva, porez na zemljište, porez na druge prihode; 2) porez na imovinu - porez na nasleđe i poklon, porez na kapitalne transakcije, porez na akcije na ime i udele; 3) porez na dobra i usluge - komunalna taksa za priređivanje muzičkog programa u ugostiteljskim objektima, komunalna taksa za korišćenje reklamnih panoa, komunalna taksa za držanje motornih drumskih i priključnih vozila, godišnja naknada za drumska vozila, traktore i priključna vozila, naknada za promenu namene poljoprivrednog zemljišta, naknada za zagađenje životne sredine, boravišna taksa, posebna naknada za zaštitu i unapređenje životne sredine, komunalna taksa za držanje kućnih i egzotičnih životinja, komunalna taksa za držanje sredstava za igru, komunalna taksa za korišćenje vitrina radi izlaganja robe, komunalna taksa za držanje i korišćenje polovnih postrojenja, komunalna taksa za držanje i korišćenje čamca i splavova na vodi, komunalna taksa za držanje restorana i drugih ugostiteljskih objekta na vodi; 4) drugi porezi - komunalna taksa za isticanje firme na poslovnom prostoru, komunalna taksa za isticanje firme van poslovnog prostora.

Donacije i transfere od drugih nivoa vlasti - tekući transferi od drugih nivoa vlasti u korist nivoa grada, tekući transferi od drugih nivoa vlasti u korist nivoa grada - ministarstava, kapitalni transferi od drugih nivoa vlasti u korist nivoa grada - ministarstva.

Druge prihode i to: 1) prihode od imovine - prihodi od kamata na sredstva uključena u depozit banaka, naknada za korišćenje mineralnih sirovina, davanja u zakup poljoprivrednog zemljišta, odnosno poljoprivrednih objekata u državnoj svojini, komunalna taksa za korišćenje prostora na javnim površinama u poslovne svrhe, komunalna taksa za korišćenje prostora za parkiranje, komunalna taksa za korišćenje površina za kampove, naknada za korišćenje gradskog građevinskog zemljišta, komunalna taksa za zauzeće javne površine građevinskim materijalom, komunalna taksa za korišćenje obale u poslovne svrhe; 2) prihode od prodaje dobara i usluga - prihodi od davanja u zakup odnosno na korišćenje nepokretnosti u državnoj svojini, prihodi od zakupa za građevinsko zemljište u korist nivoa grada, gradske administrativne takse, naknada za uređenje građevinskog zemljišta, prihodi gradskih organa uprave; 3) novčane kazne i oduzeta imovinska korist - prihodi od novčanih kazni za prekršaje propisane aktom skupštine grada, prihodi od novčanih kazni za prekršaje propisa iz oblasti zaštite od požara; 4) dobrovoljne transfere od fizičkih i pravnih lica i 5) mešoviti i neodređeni prihodi u korist nivoa grada.

Memorandumske stavke za refundaciju rashoda iz prethodne godine, Javni prihodi se, shodno gotovinskoj osnovi, utvrđuju u momentu naplate tj. priliva sredstava na račun budžeta Grada Zaječara.

Obračunati nenaplaćeni javni prihodi evidentiraju se u okviru pasivnih vremenskih razgraničenja.

Promene vrednosti osnovnih sredstava i nematerijalnih ulaganja po osnovu obračunate revalorizacije se ne iskazuju u klasi javnih prihoda.

Povraćaj neutrošenih budžetskih sredstava od strane budžetskih korisnika evidentira se u glavnoj knjizi trezora kao storno rashoda, a u korist potraživanja od budžetskih korisnika, a kod budžetskog korisnika kao storno prihoda i u korist obaveze prema budžetu Grada Zaječara.

Transferi između budžetskih korisnika na istom nivou

Porezi

Učešće budžeta Grada Zaječara u navedenim prihodima u 2012. godini određeno je Opštim bilansima javnih prihoda i javnih rashoda Republike Srbije za 2012. godinu, Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2012. godinu, Zakonom o lokalnoj samoupravi i Zakonom o finansiranju lokalne samouprave. Na osnovu navedenih zakona ustupljeni i izvorni prihodi slivaju se u budžet Grada Zaječara.

Ostvareni prihodi na ime poreza u toku godine koriguju se za povraćaj više ili pogrešno doznačenih sredstava po rešenjima Poreske uprave, po gore navedenim osnovama.

Donacije i transferi

Donacija je namenski bespovratan prihod, koji se ostvaruje na osnovu pisanog ugovora između davaoca i primaoca donacije.

Ostatak neutrošenih sredstava, na ime primljenih donacija prenosi se u narednu godinu za istu namenu.

Transferi od drugih nivoa vlasti obuhvataju sredstva preneta, shodno Zakonu o budžetu Republike Srbije za 2012. godinu i Memorandumu o budžetu i ekonomskoj i fiskalnoj politici za 2012. godinu (u kome je sadržana i Odluka o iznosu namenskog transfera iz budžeta Republike Srbije jedinicama lokalne samouprave).

Transferi od drugih nivoa vlasti obuhvataju sredstva preneta, shodno Zakonu o budžetu Republike Srbije za 2012. godinu, iz budžeta Republike Srbije sa namenom za finansiranje rashoda Grada Zaječara.

Transferi od drugih nivoa vlasti obuhvataju sredstva preneta, shodno Odluci o budžetu Grada Zaječara za 2012. godinu, iz budžeta Grada Zaječara sa namenom za finansiranje rashoda Grada Zaječara.

Ostali javni prihodi

Ostali javni prihodi obuhvataju: 1) prihode od imovine, 2) prihode od prodaje dobara i usluga, 3) novčane kazne i oduzetu imovinsku korist, 4) dobrovoljne transfere od fizičkih i pravnih lica i 5) mešovite i neodređene prihode u korist nivoa grada.

Memorandumske stavke za refundaciju rashoda

Memorandumske stavke za refundaciju rashoda obuhvataju prihode po osnovu memorandumskih stavki za pokriće rashoda (tekuća godina) i memorandumskih stavki za refundaciju rashoda iz prethodne godine. U ove prihode spadaju prihodi koji se naplate od fondova za zdravstveno osiguranje na ime naknade po osnovu bolovanja preko 30 dana, po osnovu naknade za porodiljsko odsustvo, naknade invalidima rada druge kategorije.

Administrativni transferi - Transferi između budžetskih korisnika na istom nivou i prihodi iz budžeta

Ove vrste tekućih prihoda imaju indirektni i direktni budžetski korisnici za sredstva koja im se kao transferna sredstva prenose iz budžeta Grada Zaječara.

U postupku konsolidacije ovi tekući prihodi - prihodi iz budžeta se upoređuju sa administrativnim transferima iz budžeta od direktnih budžetskih korisnika indirektnim budžetskim korisnicima ili između budžetskih korisnika na istom nivou (kategorija 490000), a zatim se međusobno zatvaraju.

1.1.2. Primanja od prodaje nefinansijske imovine

Primanja od prodaje nefinansijske imovine predstavljaju primanja od prodaje nepokretnosti; primanja od prodaje pokretne imovine; primanja od prodaje ostalih osnovnih sredstava, primanja od prodaje robe za dalju prodaju.

Evidentiranje primanja vrši se u momentu naplate uz istovremeno odobravanje u korist izvora novčanih sredstava.

1.1.3. Primanja od zaduživanja i prodaje finansijske imovine

Primanja od zaduživanja predstavljaju prilive po osnovu primanja od zaduživanja i to: primanja od domaćih zaduživanja; primanja od inostranog zaduživanja i primanja po osnovu garancija - depozita.

Primanja od prodaje finansijske imovine predstavljaju prilive po osnovu prodaje finansijske imovine i to: primanja od prodaje domaće finansijske imovine.

Sredstva od prodaje kapitala u postupku privatizacije evidentiraju se u izvorima novčanih sredstava na odgovarajućem kontu sub-subanalitike ostalih izvora novčanih sredstava, uz paralelno knjiženje u klasi 9.

Posle utvrđenog finansijskog rezultata budžetske godine, za iznos iskazanog suficita odobrava se konto Višak - suficit, a za iznos iskazanog deficita na kontu manjak prihoda - deficit, zadužuje se konto ostali izvori novčanih sredstava, na odgovarajućem kontu sub-subanalitike, a odobrava konto manjak prihoda - deficit, čime se i knjigovodstveno pokriva deficit.

1.2. JAVNI RASHODI I IZDACI

Rashodi i izdaci budžeta Grada Zaječara predstavljaju konsolidovane rashode i izdatke direktnih i indirektnih korisnika budžeta Grada Zaječara.

1.2.1. Javni rashodi

Javni rashodi obuhvataju rashode koji se javljaju kod budžetskih korisnika u vršenju funkcije zbog koje su osnovani.

Rashodi se evidentiraju u momentu kad je plaćanje izvršeno.

Rashodi koji su nastali, a nisu plaćeni evidentiraju se zaduženjem obračunatih neplaćenih rashoda, a odobrenjem obaveza odnosno pasivnih vremenskih razgraničenja.

Rashodi koji su unapred plaćeni, shodno gotovinskoj osnovi, evidentiraju se u kategoriji rashoda prema određenoj nameni.

Rashodi za zaposlene

Rashodi za zaposlene obuhvataju: rashode za plate i dodaci zaposlenih; socijalne doprinose na teret poslodavca; naknade u naturi; socijalna davanja zaposlenima; naknade za zaposlene; nagrade, bonusi i ostali posebni rashodi i odbornički dodatak.

Korišćenje usluga i roba

Korišćenje usluga i roba obuhvata: stalne troškove, troškove putovanja, usluge po ugovoru, specijalizovane usluge, tekuće popravke i održavanje i materijal.

Upotreba osnovnih sredstava - amortizacija

Na teret troškova upotrebe osnovnih sredstava (amortizacija) evidentira se deo amortizacije utvrđen primenom procenta ostvarenih sopstvenih prihoda u ukupno ostvarenom prihodu na ukupno obračunatu amortizaciju, s tim da se preostali iznos obračunate amortizacije evidentira na teret izvora kapitala, koji odgovara procentu ostvarenih prihoda iz budžeta Grada Zaječara. Istovremeno, za iznos obračunate amortizacije na teret upotrebe osnovnih sredstava zadužuje se odgovarajući subanalitički konto izvora nefinansijske imovine u stalnim sredstvima uz odobrenje ostalih izvora novčanih sredstava - sredstva od amortizacije.

Rashodi kamata

Otplata kamata obuhvata otplatu domaćih kamata iz dužničko-poverilačkih odnosa kao i prateće troškove zaduživanja.

Kamate se evidentiraju kao rashod u momentu plaćanja. Obračunate, a neplaćene kamate evidentiraju se kao obračunati neplaćeni rashodi.

Subvencije

Subvencije obuhvataju tekući i kapitalni prenos sredstava primaocima radi podsticanja proizvodnje i pružanja usluga, odnosno subvencije javnim nefinansijskim preduzećima i organizacijama i privatnim preduzećima.

Transferi

Transferi ostalim nivoima vlasti obuhvataju tekuće i kapitalne transfere višim nivoima vlasti (korisnicima budžeta Republike Srbije).

Kursne razlike

Finansijski plasmani, potraživanja i obaveza u stranoj valuti preračunavaju se u dinarsku protivvrednost prema srednjem odnosno prodajnom kursu stranih valuta na dan isplate. Tako utvrđenim preračunatim dinarskim iznosima finansijskih plasmana potraživanja i obaveza utvrđuju se pozitivne, odnosno negativne kursne razlike. Pozitivne kursne razlike evidentiraju se u korist tekućih prihoda.

Negativne kursne razlike evidentiraju se na teret tekućih rashoda.

Revalorizacije finansijskih plasmana, potraživanja i obaveza u dinarskoj protivvrednosti vrši se samo ako je predviđena ugovorom.

Revalorizacija ovih bilansnih pozicija vrši se rastom cena na malo ili primenom drugog ugovorenog metoda i evidentira se kao potraživanje i obračunati nenaplaćeni prihodi.

Prava iz socijalnog osiguranja

Prava iz socijalnog osiguranja obuhvataju naknade za socijalnu zaštitu iz budžeta.

Socijalna pomoć iz budžeta Grada Zaječara obuhvata naknade po raznim osnovama koje se, po zahtevima direktnog i indirektnog budžetskog korisnika, isplaćuju iz budžeta za: socijalnu zaštitu, za obrazovanje (prevoz učenika, stipendije, narkomaniju i alkoholizam, mlade talente), za porodicu i decu (za novorođenu decu, decu ometenu u razvoju), invalidnost (materijalno obezbeđenje članova porodice - lica na obaveznoj vojnoj službi) i ostale naknade.

Ostali rashodi

Ostali rashodi obuhvataju: dotacije nevladinim organizacijama; poreze, obavezne takse i kazne nametnute od jednog nivoa vlasti drugom nivou; novčane kazne i penale po rešenju sudova i sudskih tela; naknadu štete za povrede ili štetu nastalu usled elementarnih nepogoda ili drugih prirodnih uzroka.

Administrativni transferi

Prenos sredstava namenjen indirektnim korisnicima, a u skladu sa Odlukom o budžetu, evidentira se zaduženjem vrste administrativnog transfera, a odobrenjem tekućeg računa.

U postupku konsolidacije administrativni transferi se upoređuju sa transferima između budžetskih korisnika na istom nivou (kategorija 780000) i prihodima iz budžeta (kategorija 790000), a zatim se međusobno zatvaraju.

1.2.2. Izdaci za nefinansijsku imovinu

Izdaci za nefinansijsku imovinu obuhvataju izdatke za osnovna sredstva (zgrade i građevinski objekti, mašine i oprema, nematerijalna imovina i ostala osnovna sredstva), zalihe (robne rezerve, zalihe robe za dalju prodaju) i prirodna imovina (zemljište).

Ovi izdaci predstavljaju odliv sredstava, a ne tekuće rashode, a za čiju vrednost se povećava vrednost nefinansijske imovine i izvori kapitala.

Evidentiranje izdataka za nefinansijsku imovinu vrši se u momentu isplate, uz istovremeno zaduženje izvora kapitala (iz: tekućih prihoda, prenetih sredstava, sredstava amortizacije - ostali izvori novčanih sredstava i kredita).

1.2.3. Izdaci za otplatu glavnice

Ovi izdaci obuhvataju izdatke za otplatu glavnice domaćim kreditorima.

Ovi izdaci predstavljaju odliv sredstava, a ne tekuće rashode, a za čiju vrednost se povećavaju potraživanja i smanjuju obaveze i novčana sredstva.

1.2.4. Ukupan višak prihoda - budžetski suficit; manjak prihoda - budžetski deficit

Indirektni korisnici budžeta Grada Zaječara, ostvarili su višak prihoda - suficit stavljanjem u odnos ukupnog iznosa tekućih prihoda i primanja ostvarenih po osnovu prodaje nefinansijske imovine sa ukupnim iznosom tekućih rashoda i izdataka za nabavku nefinansijske imovine. Prilikom utvrđivanja finansijskog rezultata ovako utvrđen višak prihoda - suficit korigovan je: uključivanjem dela neraspoređenog viška prihoda iz ranijih godina koja su korišćena za nabavku nefinansijske imovine. Nakon korigovanja viška prihoda - budžetskog suficita, na napred navedeni način, utvrđen je ukupan višak prihoda - suficit koji se prenosi u narednu godinu.

Direktni korisnik konsoliduje završne račune indirektnih korisnika iz svoje nadležnosti.

Završni račun direktnih korisnika dobijen je konsolidacijom ukupnog iznosa prihoda, primanja, rashoda i izdataka indirektnih korisnika iz njihove nadležnosti, direktnog korisnika. Konsolidacijom direktni korisnici su ostvarili višak prihoda-suficit stavljanjem u odnos ukupnog iznosa tekućih prihoda i prihoda ostvarenih po osnovu prodaje nefinansijske imovine sa ukupnim iznosom tekućih rashoda. Prilikom utvrđivanja finansijskog rezultata ovako utvrđen višak prihoda - suficit korigovan je: uključivanjem primanja dela neraspoređenog viška prihoda iz prethodne godine koje se koristio za pokriće rashoda tekuće godine i sredstava amortizacije i namenski opredeljenog neraspoređenog viška prihoda iz ranijih godina koja su korišćena za nabavku nefinansijske imovine, kao i uključivanjem izdataka korišćenjem za pokriće utrošenih sredstava tekućih prihoda za otplatu glavnice, po kreditima iz prethodnih godina. Nakon korigovanja viška prihoda - suficita, na napred navedeni način, utvrđen je ukupan višak prihoda - suficit.

Završni račun budžeta Grada Zaječara dobijen je konsolidacijom ukupnog iznosa prihoda, primanja, rashoda i izdataka direktnih korisnika, indirektnih korisnika i glavne knjige trezora Grada Zaječara i isključivanjem administrativnih transfera. Konsolidacijom ukupnog iznosa tekućih prihoda i tekućih rashoda i izdataka za nabavku nefinansijske imovine utvrđen je višak prihoda - budžetski suficit ili deficit koji je korigovan uključivanjem dela neraspoređenog viška prihoda iz prethodne godine koji se koristi za pokriće rashoda tekuće godine i sredstava amortizacije i namenski opredeljenog neraspoređenog viška prihoda iz ranijih godina koja su korišćena za nabavku nefinansijske imovine, i uključivanjem izdataka korišćenih za pokriće utrošenih sredstava tekućih prihoda za otplatu glavnice, po kreditima iz predhodnih godina. Nakon korigovanja viška prihoda - budžetskog suficita, ili budžetskog deficita na napred navedeni način, utvrđen je ukupan višak prihoda - budžetski suficit ili deficit za prenos u narednu godinu.

1.3. NEFINANSIJSKA IMOVINA

1.3.1. Nefinansijska imovina u stalnim sredstvima

1.3.1.1 Osnovna sredstva, dragocenosti, prirodna imovina i nefinansijska imovina u pripremi

Osnovna sredstva, dragocenosti, prirodna imovina i nefinansijska imovina u pripremi se evidentiraju po nabavnoj vrednosti.

Nabavnu vrednost čini fakturna vrednost uvećana za zavisne troškove nastale do momenta stavljanja u upotrebu. Izvršene nabavke tokom godine povećavaju sredstva i izvore kapitala.

Pod osnovnim sredstvima smatraju se ona sredstva čiji je očekivani korisni vek upotrebe duži od jedne godine.

U okviru osnovnih sredstava - stambene zgrade i stanovi, evidentiraju se stanovi kao ostali stambeni prostor.

Prirodna imovina obuhvata poljoprivredno zemljište, građevinsko zemljište pod objektima.

Nefinansijska imovina u pripremi obuhvata izdatke za stalna sredstva od početka ulaganja do početka korišćenja.

Primanja nastala prilikom prodaje osnovnih sredstva povećavaju izvore kapitala, odnosno primanja od prodaje nefinansijske imovine u stalnim sredstvima.

Gubitak nastao prilikom otuđivanja i rashodovanja osnovnih sredstava predstavlja smanjenje vrednosti nefinansijske imovine u stalnim sredstvima i izvor kapitala.

Za nefinansijsku imovinu koja se rashoduje ili otuđuje, pre isknjiženja iz knjigovodstvene evidencije vrši se obračun amortizacije i revalorizacije, nakon čega se isknjižava zaduženjem odgovarajućeg konta ispravke vrednosti za iznos otpisane vrednosti i konta izvora nefinansijske imovine u stalnim sredstvima za iznos neotpisane (sadašnje) vrednosti, a odobrenjem odgovarajućeg konta nefinansijske imovine za iznos revalorizovane nabavne vrednosti.

Iznos sredstava za koju se nefinansijska imovina otuđi - proda evidentira se u korist izvora novčanih sredstava - primanja od prodaje nefinansijskih sredstava u stalnim sredstvima.

Usklađivanje poslovnih knjiga, popis imovine i obaveza i usaglašavanje potraživanja i obaveza (član 18. stav 6. Uredbe o budžetskom računovodstvu, - "Način i rokovi vršenja popisa i usklađivanje knjigovodstvenog stanja sa stvarnim stanjem") obavljaju se u skladu sa Uredbom o evidenciji i popisu nepokretnosti i drugih sredstava u državnoj svojini ("Sl. glasnik RS", br. 27/96), propisom, na način i rokovima vršenja popisa i usklađivanja knjigovodstvenog stanja sa stvarnim stanjem.

Amortizacija i revalorizacija nefinansijske imovine

Pri sastavljanju Završnog računa za 2011. godinu, obračun amortizacije i revalorizacije vršen je u skladu sa sledećim propisima:

• Zakonom o budžetskom sistemu ("Sl. glasnik RS", broj 54/2009, 73/2010 i 101/2010),

• Uredba o budžetskom računovodstvu ("Službeni glasnik RS", broj 123/03 i 12/06),

• Zakon o budžetu Republike Srbije za 2011. godinu ("Službeni glasnik RS", br. 101/10),

• Pravilnikom o nomenklaturi nematerijalnih ulaganja i osnovnih sredstava sa stopama amortizacije ("Sl. list SRJ", br. 17/97 i 24/00).

Amortizacija stalne nefinansijske imovine - osnovnih sredstava, obračunava se za svako sredstvo pojedinačno po zakonom propisanim stopama koje su određene tako da se revalorizovana nabavna vrednost osnovnih sredstva amortizuje primenom proporcionalne metode u toku predviđenog veka upotrebe osnovnog sredstva.

Propisane stope amortizacije koje su primenjivane u 2011. godini, su:

Zgrade i građevinski objekti

%

- upravna zgrada od betona, kamena i opeke

1,3

- garaže, radionice i slične zidane zgrade

1,3

Oprema

- putnički automobil

15,5

- kancelarijska oprema

12,5

- nameštaj od drveta

12,5

- nameštaj od metala

10,0

- nameštaj od ostalog materijala

11,0

- tepisi i itisoni

12,5

- telefonske centrale

7,0

- komunikaciona oprema

10,0

- telefaksi

10,0

- pisaće i računarske mašine

16,5

- računarska oprema

20,0

- oprema za snimanja i umnožavanje

14,3

- mikrofoni i diktafoni

15,5

- tv i radio aparati

12,5

- ostala oprema

11,0

- vinogradi i voćnjaci

6,5

- patenti i licence

20,0

- oprema za prenos i distrib. el. energije

7,0

- oprema za proizv. i prenos topl. en.

10,0

- vodov. i kanalizaciona oprema

8,0

- električni uređaji

15,0

- oprema za prikazivanje filmova

12,5

- oprema za uređenje naselja

14,3

- muzički uređaji

14,3

Jednom otpisano osnovno sredstvo, prirodna imovina i nefinansijska imovina u pripremi, na dan sastavljanja završnog računa, se revalorizuje primenom zvanično objavljenog koeficijenta revalorizacije.

Koeficijenti revalorizacije se primenjuju na revalorizovanu nabavnu vrednost i ispravku vrednosti osnovnih sredstava i nefinansijske imovine u pripremi.

Efekat revalorizacije osnovnih sredstava, dragocenosti, prirodne imovine i nefinansijske imovine u pripremi evidentira se u korist izvora kapitala.

1.3.2. Nefinansijska imovina u zalihama

Zalihe nefinansijske imovine u zalihama procenjuju se po nabavnoj vrednosti. Nabavnu vrednost čine neto fakturna vrednost i zavisni troškovi nabavke. Pod zavisnim troškovima nabavke podrazumevaju se svi direktni troškovi u postupku nabavke do i nakon uskladištenja.

Zalihe robnih rezervi iskazuju se, u trenutku nabavke, kao izdaci za nefinansijsku imovinu, a u trenutku prodaje, kao primanja od prodaje nefinansijske imovine.

Sitan inventar i potrošni materijal se otpisuje u celosti prilikom stavljanja u upotrebu.

Zalihe sitnog inventara i potrošnog materijala, koje se nabavljaju za obavljanje redovne delatnosti, iskazuju se kao tekući rashod u trenutku nabavke, s tim što se razduženje magacina obezbeđuje na osnovu evidencije utroška.

Rashodovan sitan inventar i potrošni materijal isknjižava se iz evidencije zaduženjem subanalitičkog konta izvori nefinansijske imovine i to za: potrošni materijal konto zalihe potrošnog materijala i sitan inventar konto zalihe sitnog inventara, a odobrenjem odgovarajućeg subanalitičkog konta zaliha sitnog inventara i zaliha potrošnog materijala.

1.4. FINANSIJSKA IMOVINA

1.4.1. Dugoročna finansijska imovina

Dugoročna finansijska imovina obuhvata domaću i stranu dugoročnu finansijsku imovinu.

Dugoročna finansijska imovina sastoji se od: učešća kapitala u međunarodnim finansijskim institucijama, učešća kapitala u domaćim javnim nefinansijskim preduzećima i institucijama, učešća kapitala u ostalim domaćim finansijskim institucijama, učešća kapitala u domaćim nefinansijskim privatnim preduzećima i učešća kapitala u domaćim poslovnim bankama.

Učešće u kapitalu procenjuje se po nabavnoj vrednosti.

Učešće u kapitalu na osnovu novih ulaganja evidentira se kao povećanje učešća u kapitalu i izdataka za finansijsku imovinu.

Učešće u kapitalu otpisuje se srazmerno iznosu iskazanog gubitka na osnovu izveštaja pravnog lica u koje je uložen kapital.

Izvori kapitala se povećavaju, odnosno smanjuju za povećanje, odnosno smanjenje vrednosti učešća u kapitalu.

Zbog raskoraka u primeni MRS i obaveze drugih pravnih lica da primenjuju standarde i evidenciju vode po nominalnoj vrednosti prijavljenoj na berzi efekti revalorizacije, a u skladu sa odredbama Pravilnika o načinu revalorizacije, evidentiraju se povećanjem učešća u kapitalu i povećanjem izvora kapitala - ostali izvori novčanih sredstava.

Revalorizacija učešća u kapitalu vrši se primenom indeksa cena na malo, a za učešće u stranom pravnom licu - primenom srednjeg kursa strane valute na dan 31.12.2009. godine.

1.4.2. Novčana sredstva

Novčana sredstva se procenjuju po nominalnoj vrednosti.

Novčana sredstva obuhvataju: tekuće račune, izdvojena novčana sredstva i akreditive, blagajnu i ostala novčana sredstva.

Novčana sredstva budžeta Grada Zaječara na dan 31.12.2011. godine obuhvataju sva stanja sredstava na podračunima koja su uključena i čine sastavni deo računa budžeta Grada Zaječara.

1.4.3. Kratkoročna potraživanja

Kratkoročna potraživanja se procenjuju po nominalnoj vrednosti umanjenoj indirektno za iznos verovatne nenaplativosti potraživanja, a direktno ako je nemogućnost naplate izvesna i dokumentovana.

Kratkoročna potraživanja obuhvataju potraživanja budžetskih korisnika po osnovu prodaje od kupaca u zemlji i inostranstvu i druga potraživanja, za kamate, potraživanja od zaposlenih, potraživanja od drugih organa i organizacija, po osnovu plaćenih poreza i doprinosa i ostala potraživanja.

Kratkoročna potraživanja evidentiraju se u momentu nastanka promene zaduženjem, a odobrenjem obaveza iz grupe pasivnih vremenskih razgraničenja. U momentu naplate, zatvara se konto pasivnih vremenskih razgraničenja, a odobrava se odgovarajućem kontu u klasi prihoda.

1.4.4. Kratkoročni plasmani

Kratkoročni plasmani se procenjuju po nominalnoj vrednosti umanjen indirektno za iznos verovatne nenaplativosti, a direktno za nastalu i dokumentovanu nenaplativost.

Kratkoročni krediti obuhvataju kredite odobrene u zemlji, pravnim i fizičkim licima.

Dati avansi obuhvataju avanse date za nabavku materijala, robe i za obavljanje usluga. Za iznos neiskorišćenih, odnosno nepokrivenih datih avansa, na dan sastavljanja završnog računa iskazuju se tekući rashodi i pasivna vremenska razgraničenja (razgraničeni plaćeni rashodi), a u skladu sa gotovinskom osnovom za vođenje budžetskog računovodstva.

1.4.5. Aktivna vremenska razgraničenja

Ova kategorija obuhvata razgraničene rashode do jedne godine (premije osiguranja, zakupnine, pretplata za stručne časopise i literaturu, rashodi grejanja i drugi rashodi), obračunate neplaćene rashode i ostala aktivna vremenska razgraničenja.

Aktivna vremenska razgraničenja obuhvataju nastale obaveze budžetskih korisnika, koje terete rashode budućeg obračunskog perioda u kome će biti plaćene.

1.5. OBAVEZE

Procenjuju se u visini nominalnih iznosa koji proističu iz poslovnih i finansijskih transakcija. Smanjenje obaveza po osnovu Zakona, vanparničnog poravnanja i sl. vrši se direktnim otpisivanjem.

Obaveze obuhvataju: domaće i strane dugoročne obaveze; domaće i strane kratkoročne obaveze; obaveze po osnovu rashoda za zaposlene; obaveze po osnovu ostalih rashoda; izuzev rashoda za zaposlene; obaveze po osnovu subvencija, donacija i transfere; obaveze za socijalno osiguranje i obaveze iz poslovanja.

Pasivna vremenska razgraničenja

Pasivna vremenska razgraničenja obuhvataju: razgraničene prihode; razgraničene plaćene rashode; obračunate (fakturisane) nenaplaćene prihode i primanja i ostala pasivna vremenska razgraničenja.

Razgraničeni prihodi obuhvataju razgraničene prihode iz donacije i ostale razgraničene prihode.

Razgraničeni plaćeni rashodi obuhvataju iznose koji su u obračunskom periodu isplaćeni, a u momentu izvršene isplate nisu evidentirani kao tekući rashod ili izdaci za nabavku nefinansijske imovine (akontacija za službeno putovanje, avans za materijal, avans za nabavku nefinansijske imovine i dr.). Na dan bilansiranja za iznos izvršene isplate evidentiranje se vrši zaduženjem odgovarajućeg konta tekućeg rashoda ili izdataka, a odobrenjem konta razgraničeni plaćeni rashodi.

Obračunati nenaplaćeni prihodi i primanja obuhvataju fakturisane nenaplaćene tekuće prihode i primanja po osnovu prodaje nefinansijske imovine.

Ostala pasivna vremenska razgraničenja obuhvataju obaveze fondova za refundaciju na ime naknade po osnovu bolovanja zaposlenih u trajanju preko 30 dana, naknada za porodiljsko odsustvo, naknada za invalide rada druge kategorije, kao i ostala pasivna vremenska razgraničenja.

1.6. SREDSTVA REZERVE

Sredstva rezerve se ne raspoređuju unapred.

Sredstva stalne rezerve koriste se za finansiranje rashoda u otklanjanju posledica vanrednih događaja, kao što su poplave, suše, zemljotres, požar, ekološka katastrofa i druge elementarne nepogode, odnosno drugi vanredni događaji, koji mogu da ugroze život i zdravlje ljudi ili proizvedu štetu većih razmera.

Sredstva tekuće rezerve raspoređuju se na korisnike budžetskih sredstava i predstavljaju povećanje aproprijacija za određene namene za koje se u toku godine utvrdi da planirana sredstva nisu dovoljna.

1.7. VANBILANSNA AKTIVA I PASIVA

Vanbilansna aktiva obuhvata osnovna sredstva u zakupu; primljenu tuđu robu i materijal; hartije od vrednosti van prometa; avale i druge garancije i ostalu vanbilansnu aktivu.

Vanbilansna pasiva obuhvata obaveze za: osnovna sredstva u zakupu, primljenu tuđu robu i materijal, hartije od vrednosti van promena, avanse i ostale garancije i ostalu vanbilansnu pasivu.