| PRAVILNIKO NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNI PROFIL SLUŽBENIK OSIGURANJA("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 10/2007, 5/2011 i 2/2012) | 
Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovni profil službenik osiguranja, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:
1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03, 10/03, 24/04, 3/05, 6/05, 11/05, 6/06 i 12/06), iz sledećih predmeta:
1) Srpski jezik i književnost;
2) Srpski jezik kao nematernji jezik;
3) Jezik nacionalne manjine;
4) Strani jezik - prvi i drugi;
5) Matematika;
6) Istorija;
7) Muzička umetnost;
8) Likovna kultura;
9) Fizičko vaspitanje;
10) Građansko vaspitanje;
2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta Verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", br. 6/03, 23/04 i 9/05);
3. Pravilnikom o nastavnom planu i programu za sticanje obrazovanja u trogodišnjem i četvorogodišnjem trajanju u stručnoj školi za područje rada ekonomija, pravo i administracija - oblast pravo i administracija, obrazovni profil: Pravni tehničar ("Prosvetni glasnik", br. 7/93, 1/94, 14/97, 12/02, 5/03 i 11/06) iz predmeta:
1) Logika;
2) Retorika i besedništvo;
3) Latinski jezik;
4) Filozofija;
4. Pravilnikom o nastavnom planu i programu za sticanje obrazovanja u trogodišnjem i četvorogodišnjem trajanju u stručnoj školi za područje rada trgovina, ugostiteljstvo i turizam, obrazovni profil: Turistički tehničar ("Prosvetni glasnik", br. 15/93, 20/93, 6/95, 7/96, 11/02, 11/04 i 11/06) iz predmeta:
1) Istorija umetnosti (za treći razred);
5. Pravilnikom o nastavnom planu i programu za sticanje obrazovanja u trogodišnjem i četvorogodišnjem trajanju u stručnoj školi za područje rada ekonomija, pravo i administracija - oblast ekonomija, obrazovni profil: Ekonomski tehničar ("Prosvetni glasnik", br. 3/96, 3/97, 14/97, 12/02, 5/03 i 11/06) iz predmeta:
1) Ekonomska geografija (za drugi razred).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku", a primenjivaće se od školske 2007/2008. godine.
Samostalni član Pravilnik 
  o dopuni 
  Pravilnika o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovni profil službenik osiguranja
("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 5/2011)
Član 2
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".
NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA
Područje rada: EKONOMIJA, PRAVO I ADMINISTRACIJA
Oblast: EKONOMIJA - OSIGURANJE
Obrazovni profil: SLUŽBENIK OSIGURANJA - ogled
Trajanje obrazovanja: četiri godine
Cilj ogleda:
Uvođenje programskih novina:
- razvoj i primena predmetnih i modularnih programa stručnog obrazovanja koji su zasnovani na standardima zanimanja i potrebama tržišta rada za znanjima i veštinama;
- razvoj obrazovnih programa koji zadovoljavaju razvojne potrebe i potrebe za generičkim i životnim veštinama učenika;
- zasnivanja programa obrazovanja, nastave i učenja na precizno definisanim ciljevima i ishodima koji omogućuju individualan pristup učenju i koji uvažavaju razvojne potencijale i mogućnosti učenika;
- uspostavljanje višeg nivoa korelacije nastavnih sadržaja kako bi se podržalo i omogućilo uspešno sticanje stručnih znanja i veština;
- povećanje fonda časova vežbi radi uspešnog ostvarivanja ciljeva obrazovanja za ovaj obrazovni profil;
- uspostavljanje višeg nivoa korelacije nastavnih sadržaja kako bi se podržalo i omogućilo uspešno sticanje stručnih znanja i veština;
- provera stručno teorijskih znanja i radnih kompetencija u okviru stručne mature.
Uvođenje organizacionih novina:
- prilagođavanje organizacije nastave i uslova rada u školi u skladu sa očekivanim ishodima stručnog obrazovanja i uslovima rada u školi i na radnom mestu;
- nastavni sadržaji su organizovani modularno za sve stručne predmete;
- razvoj modela socijalnog partnerstva putem programskog i organizacionog povezivanja srednjih stručnih škola sa osiguravajućim društvima, tržištem rada i lokalnom zajednicom;
- realizacija nastavnih programa kroz različite organizacione oblike nastave (teorijsku nastavu, vežbe i nastavu u bloku);
- razvoj kriterijuma i standarda evaluacije i ocenjivanja zasnovanih na projektovanim ishodima obrazovanja;
- unapređenje stručnih i pedagoških kompetencija nastavnika;
- modernizovanje školske infrastrukture i unapređenje uslova za rad i učenje.
Očekivani ishodi ogleda:
Unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:
- unapređene mogućnosti za zapošljavanje i uspešan nastavak obrazovanja - univerzitetsko obrazovanje i kontinuirano stručno obrazovanje i usavršavanje;
- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;
- ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;
- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole i na nivou Republike;
- proveru koncepta stručne mature.
Ovaj program ogleda omogućuje učenicima:
- sticanje kompetencija neophodnih za kvalitetan rad u zanimanju i obavljanje određenih poslova;
- sticanje uslova za nastavak školovanja i osposobljavanje za dalje celoživotno učenje;
- sticanje ključnih (generičkih) kompetencija i životnih veština neophodnih za dalje učenje i profesionalni razvoj.
Trajanje ogleda
Ogled se sprovodi od 1. septembra 2007. godine kroz najmanje tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene rezultata, ministar prosvete.
Način ostvarivanja ogleda
Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa u području rada Ekonomija, pravo i administracija - oblasti Ekonomija. U cilju uspešnog sprovođenje ogleda za nastavnike i direktore srednjih stručnih škola u kojima se ostvaruje program ovog ogleda, organizuje se obuka u oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada, i to:
• didaktičko metodičke obuke;
• usavršavanje u okviru matične struke.
Način polaganja stručne mature biće propisan posebnim podzakonskim aktom.
Uslovi ostvarivanja programa ogleda
Ogled će se ostvarivati u uslovima svakodnevnog obrazovno-vaspitnog rada u školama.
Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.
Vrsta stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika za ostvarivanje oglednog programa propisana je posebnim pravilnikom.
Ministarstvo prosvete, Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje pruža konsultantsku podršku direktorima i nastavnicima u postupku ostvarivanja, praćenja i vrednovanja ogleda.
Praćenje i vrednovanje ogleda
Praćenje i vrednovanje ogleda vrše prosvetni savetnici Ministarstva prosvete i Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa.
Primena ogleda će biti praćena kontinuirano u toku školske godine.
Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, ispituju se i proveravaju ishodi obrazovno-vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja i kvalitet nastavnog plana i programa ogleda.
Rezultati ogleda objavljuju se na način dostupan široj stručnoj javnosti.
CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
za ogledni obrazovni profil: SLUŽBENIK OSIGURANJA
CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA:
| Cilj stručnog obrazovanja za ogledni obrazovni profil SLUŽBENIK OSIGURANJA je osposobljavanje učenika za radne kompetencije (tabela dole). S obzirom na neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebu kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoj karijere, unapređenje zapošljivosti, učenici će biti osposobljeni za: ○ primenu teorijskih znanja u praktičnom kontekstu; ○ efikasan samostalni i timski rad; ○ preuzimanje odgovornosti za vlastito učenje i napredovanje u poslu i karijeri; ○ blagovremeno reagovanje na promenu u radnoj sredini; ○ prepoznavanje poslovnih mogućnosti u radnoj sredini i širem socijalnom okruženju; ○ primenu sigurnosnih i zdravstvenih mera u procesu rada; ○ rad u skladu sa principima održanja životne sredine; ○ upotrebu informatičke tehnologije u prikupljanju, organizovanju i korišćenju informacija u radu i svakodnevnom životu. Ove multifunkcionalne veštine i sposobnosti su rezultat: ○ fleksibilne i na kvalitet učeničkih postignuća usmerene školske organizacije; ○ zajedničkog rada nastavnika i učenika u svim modulima i predmetima; ○ primene strategija, metoda i tehnika aktivnog učenja i usvajanja znanja i veština u nastavi. | 
OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA:
| Radne kompetencije | Znanja | Veštine | Stavovi | 
| Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će biti u stanju da: | |||
| 
 | 
 | 
 | 
 | 
Nastavni plan za ogled - SLUŽBENIK OSIGURANJA
| I RAZRED | II RAZRED | III RAZRED | IV RAZRED | UKUPNO | ||||||||||||||||||||||||||||
| nedeljno | godišnje | nedeljno | godišnje | nedeljno | godišnje | nedeljno | godišnje | godišnje | ||||||||||||||||||||||||
| T | V | PN | T | V | PN | B | T | V | PN | T | V | PN | B | T | V | PN | T | V | PN | B | T | V | PN | T | V | PN | B | T | V | PN | B | |
| A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI | 11 | 3 | 0 | 407 | 111 | 0 | 0 | 11 | 3 | 0 | 407 | 111 | 0 | 0 | 11 | 0 | 0 | 385 | 0 | 0 | 0 | 11 | 0 | 0 | 352 | 0 | 0 | 0 | 1551 | 222 | 0 | 0 | 
| 1. Srpski jezik i književnost | 3 | 111 | 3 | 111 | 3 | 105 | 3 | 96 | 423 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||
| 1b. Srpski kao nematernji jezik | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||
| 2. ___________ jezik nacionalne manjine | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||
| 3. Strani jezik | 3 | 111 | 3 | 111 | 3 | 105 | 3 | 96 | 423 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||
| 4. Fizičko vaspitanje | 2 | 74 | 2 | 74 | 2 | 70 | 2 | 64 | 282 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||
| 5. Matematika | 3 | 111 | 3 | 111 | 3 | 105 | 3 | 96 | 423 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||
| 6. Računarstvo i informatika | 3 | 111 | 3 | 111 | 0 | 222 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||
| B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI | 8 | 5 | 0 | 296 | 185 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 70 | 0 | 0 | 4 | 4 | 0 | 128 | 128 | 0 | 0 | 424 | 383 | 0 | 0 | 
| 1. Uvod u ekonomiju | 4 | 148 | 148 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||
| 2. Osnovi prava | 3 | 
 | 111 | 
 | 111 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||
| 3. Kancelarijsko poslovanje | 3 | 111 | 0 | 111 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||
| 4. Osnovi računovodstva | 1 | 2 | 37 | 74 | 
 | 
 | 
 | 
 | 37 | 74 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||
| 5. Statistika | 
 | 
 | 2 | 70 | 0 | 70 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||
| 6. Preduzetništvo | 
 | 
 | 2 | 64 | 0 | 64 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||
| 7. Monetarna ekonomija | 
 | 
 | 2 | 64 | 64 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||
| 8. Sociologija | 2 | 64 | 64 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||
| 9. Elektronsko poslovanje | 
 | 
 | 2 | 64 | 0 | 64 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||
| V: STRUČNI PREDMETI | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 7 | 4 | 0 | 259 | 148 | 0 | 0 | 5 | 8 | 0 | 175 | 280 | 0 | 60 | 0 | 6 | 0 | 0 | 192 | 0 | 60 | 434 | 620 | 0 | 120 | 
| 1. Pravo u osiguranju | 
 | 
 | 3 | 111 | 111 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||
| 2. Komunikacija u prodaji | 1 | 1 | 37 | 37 | 37 | 37 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||
| 3. Računovodstvo u osiguranju | 1 | 1 | 37 | 37 | 37 | 37 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||
| 4. Osiguranje | 2 | 2 | 74 | 74 | 1 | 2 | 35 | 70 | 
 | 109 | 144 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||
| 5. Obuka u virtuelnom osiguravajućem društvu | 
 | 6 | 
 | 210 | 60 | 6 | 192 | 60 | 0 | 402 | 0 | 120 | ||||||||||||||||||||
| 6. Marketing u osiguranju | 2 | 
 | 70 | 
 | 70 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||
| 7. Komunikacija sa psihologijom | 2 | 
 | 70 | 
 | 70 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||
| G: IZBORNI PREDMETI | 3 | 0 | 0 | 111 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 111 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 105 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 96 | 0 | 0 | 0 | 423 | 0 | 0 | 0 | 
| 1. Građansko vaspitanje / Verska nastava | 1 | 37 | 1 | 37 | 1 | 35 | 1 | 32 | 141 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||
| 2. Izborni predmeti prema programu ogleda | 2 | 74 | 2 | 74 | 2 | 70 | 2 | 64 | 282 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||
| Ukupno A+B+V+G: | 22 | 8 | 0 | 814 | 296 | 0 | 0 | 21 | 7 | 0 | 777 | 259 | 0 | 0 | 19 | 10 | 0 | 665 | 350 | 0 | 60 | 18 | 10 | 0 | 576 | 320 | 0 | 60 | 2832 | 1225 | 0 | 120 | 
| Σ | 4177 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Fond časova izbornih predmeta po razredima
| G: IZBORNI PREDMETI | I | II | III | IV | 
| Izborni predmet propisan Zakonom | ||||
| 1. Građansko vaspitanje / Verska nastava | ||||
| Izborni predmeti propisan Programom ogleda | ||||
| Drugi strani jezik | 2 | 2 | 2 | 2 | 
| Istorija | 2 | 2 | ||
| Ekologija | 2 | |||
| Zdravstveno vaspitanje | 2 | |||
| Logika | 2 | |||
| Istorija umetnosti | 2 | |||
| Ekonomska geografija | 2 | |||
| Retorika i besedništvo | 2 | |||
| Muzička umetnost | 2 | |||
| Likovna kultura | 2 | |||
| Latinski jezik | 2 | |||
| Filozofija | 2 | |||
Izborna nastava svake školske godine iznosi 3 (tri) časa i to:
• obavezni izborni predmet propisan Zakonom - Građansko vaspitanje ili Verska nastava, 1 čas nedeljno;
• jedan izborni predmet propisan Programom ogleda.
Lista izbornih predmeta može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji propiše ministar prosvete. Nastava iz izbornog predmeta organizuje se i ostvaruje iz predmeta za koji se izjasni najmanje 30% učenika oglednog odeljenja.
Učenici mogu da se opredele za strani jezik kao izborni predmet samo u prvom razredu i mogu ga slušati u kontinuitetu do kraja školovanja ili kraće. To znači da ukoliko odustanu u nekom razredu ne mogu ga ponovo birati u narednim.
Ocena izbornih predmeta predviđenih Programom ogleda je numerička i ulazi u prosek ocena na kraju godine.
Ostvarivanje programa ogleda
Predviđen broj učenika u odeljenju je 24.
Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN) i nastavu u bloku (B):
| razred | predmet | godišnji fond časova | broj
 učenika u | ||
| V | PN | B | |||
| I | Računarstvo i informatika | 111 | 12 | ||
| Kancelarijsko poslovanje | 111 | 12 | |||
| Osnovi računovodstva | 74 | 12 | |||
| II | Komunikacija u prodaji | 37 | 12 | ||
| Računovodstvo u osiguranju | 37 | 12 | |||
| Osiguranje | 74 | 12 | |||
| Računarstvo i informatika | 111 | 12 | |||
| III | Obuka u virtuelnom osiguravajućem društvu | 210 | 60 | 12 | |
| Statistika | 70 | 12 | |||
| Osiguranje | 70 | 12 | |||
| IV | Obuka u virtuelnom osiguravajućem društvu | 192 | 60 | 12 | |
| Preduzetništvo | 64 | ||||
| Elektronsko poslovanje | 64 | 12 | |||
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
| I RAZRED | II RAZRED | III RAZRED | IV
 RAZRED | UKUPNO | |
| Čas odeljenskog starešine | do 70 | do 70 | do 70 | do 64 | 274 | 
| Dodatni rad * | do 30 | 30 | 30 | 30 | 120 | 
| Dopunski rad * | 30 | 30 | 30 | 30 | 120 | 
| Pripremni rad * | 30 | 30 | 30 | 30 | 120 | 
*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada.
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
| I | II | III | IV | |
| Ekskurzija | do 3 dana | do 3 dana | do 7 dana | do 7 dana | 
| Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture | 2 časa nedeljno | |||
| Drugi strani jezik | ||||
| Drugi predmeti * | 1-2 časa nedeljno | |||
| Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo) | 30-60 časova godišnje | |||
| Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge | 15-30 časova godišnje | |||
| Kulturna i javna delatnost škole | 2 radna dana | |||
* Osim navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
| razred | razredno-časovna | mentorski
 rad | obavezne
 vannastavne | ostalo | ukupno
 radnih | 
| I | 37 | 2 | 39 | ||
| II | 37 | 2 | 39 | ||
| III | 35 | 2 | 2 | 39 | |
| IV | 32 | 2 | 2 | 3 | 39 | 
III NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)
Nastavni plan i program za ogledni obrazovni profil: Službenik osiguranja ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme ("Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik", broj 7/91) i
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama područja ekonomija, pravo i administracija - ("Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik", br. 9/91 i 2/98).
Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:
- publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete i elektronske publikacije);
- odgovarajuće softverske pakete;
- Internet.
Nastava se realizuje uz korišćenje dostupnih nastavnih sredstava (računara i projektora, dijaprojektora; grafoskopa, televizora i video rekordera, odgovarajućeg kancelarijskog pribora, opreme i alata; telefona, telefaksa, fotokopir aparata).
Detaljna uputstva za ostvarivanje programa data su uz svaki predmet pojedinačno.
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
| RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
| Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku | |||
| I | 
 | 111 | 
 | 
 | 
 | 111 | 
| II | 
 | 111 | 
 | 
 | 
 | 111 | 
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
• Shvatanje značaja informacione tehnologije
 u društvu
 • Upoznavanje strukture hardware-a i software-a
 • Osposobljavanje učenika za korišćenje grafičke operativne
 sredine
 • Osposobljavanje učenika za rad sa programima za obradu teksta
 • Osposobljavanje učenika za obradu slika
 • Osposobljavanje za izradu multimedijalnih prezentacija
 • Osposobljavanje učenika za korišćenje internet resursa
 • Osposobljavanje učenika za tabelarna izračunavanja
 • Osposobljavanje učenika za rad sa bazama podataka
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: prvi
| NAZIV MODULA | Trajanje
 modula | 
| Osnove informacionih tehnologija | 15 | 
| Upotreba računara i upravljanje datotekama pomoću grafičkog korisničkog interfejsa (GUI) | 21 | 
| Obrada teksta | 48 | 
| Obrada slika i izrada prezentacija | 18 | 
| Internet | 9 | 
Razred: drugi
| NAZIV MODULA | Trajanje
 modula | 
| Tabelarna izračunavanja | 57 | 
| Baze podataka | 54 | 
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
| Naziv modula: | Osnove informacionih tehnologija | 
| Trajanje modula: | 15 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
  Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave 
 Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| * | * | * | * | 
 | * | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Naziv modula: | Upotreba računara i upravljanje datotekama pomoću grafičkog korisničkog interfejsa (GUI) | 
| Trajanje modula: | 21 čas | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
  Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave 
 Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| 
 | * | 
 | 
 | 
 | * | * | 
 | 
 | * | 
 | 
| Naziv modula: | Obrada teksta | 
| Trajanje modula: | 48 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave 
 Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| 
 | * | 
 | 
 | 
 | * | * | 
 | * | * | 
 | 
| Naziv modula: | Obrada slika i izrada prezentacija | 
| Trajanje modula: | 18 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave 
 Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | * | * | 
 | * | * | 
 | 
| Naziv modula: | Internet | 
| Trajanje modula: | 9 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave 
 Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| 
 | 
 | * | 
 | 
 | * | * | 
 | * | * | 
 | 
| Naziv modula: | Tabelarna izračunavanja | 
| Trajanje modula: | 57 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave 
 Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | * | * | 
 | * | * | 
 | 
| Naziv modula: | Baze podataka | 
| Trajanje modula: | 54 časa | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave 
 Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | * | * | 
 | * | * | 
 | 
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
• Računarstvo i informatika za prvi razred
 srednje škole - Nikola Klem
 • MS Office 2003 Korak po korak - grupa autora 
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
• Kancelarijsko poslovanje
 • Obuka u virtualnom osiguravajućem društvu
 • Statistika
 • Marketing u osiguranju
 • Elektronsko poslovanje
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
| RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
| Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku | |||
| I | 148 | 
 | 
 | 
 | 
 | 148 | 
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
• Sticanje znanja o potrebama, tržištu i novcu
 • Sticanje znanja o vrstama delatnosti u privredi
 • Sticanje znanja o elementima privredne aktivnosti (radnoj
 snazi, predmetima rada i sredstvima za rad)
 • Sticanje osnovnih znanja o finansiranju i ulaganju
 • Sticanje znanja o značaju i važnosti procesa organizovanja
 • Sticanje znanja o troškovima i kalkulaciji cene koštanja
 • Sticanje znanja o vrstama rezultata privredne aktivnosti
 i njihovom iskazivanju i merenju
 • Sticanje znanja o važnosti plaćanja poreza i koristi za preduzeće
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: prvi
| NAZIV MODULA | Trajanje
 modula | 
| Potrebe, tržište i novac | 20 | 
| Privredna društva prema vrsti delatnosti | 12 | 
| Elementi privređivanja | 14 | 
| Finansiranje i ulaganje | 20 | 
| Organizacija privredne aktivnosti | 18 | 
| Troškovi i utvrđivanje cene koštanja pomoću kalkulacije | 24 | 
| Rezultati poslovanja i njihovo merenje | 22 | 
| Porezi i budžet | 18 | 
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
| Naziv modula: | Potrebe, tržište i novac | 
| Trajanje modula: | 20 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| * | * | * | 
 | 
 | * | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Naziv modula: | Privredna društva prema vrsti delatnosti | 
| Trajanje modula: | 12 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| * | * | * | 
 | 
 | * | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Naziv modula: | Elementi privređivanja | 
| Trajanje modula: | 14 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| * | * | * | 
 | 
 | * | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Naziv modula: | Finansiranje i ulaganje | 
| Trajanje modula: | 20 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Mesto realizacije Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| * | * | * | 
 | 
 | * | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Naziv modula: | Organizacija privredne aktivnosti | 
| Trajanje modula: | 18 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Mesto realizacije Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| * | * | * | 
 | 
 | * | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Naziv modula: | Troškovi i utvrđivanje cene koštanja pomoću kalkulacije | 
| Trajanje modula: | 24 časa | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Mesto realizacije Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| * | * | * | 
 | 
 | * | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Naziv modula: | Rezultati poslovanja i njihovo merenje | 
| Trajanje modula: | 22 časa | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Mesto realizacije Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| * | * | * | 
 | 
 | * | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Naziv modula: | Porezi i budžet | 
| Trajanje modula: | 18 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Mesto realizacije Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| * | * | * | 
 | 
 | * | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
1. Poslovna ekonomija za prvi i drugi razred
 ekonomskih škola
 2. Principi ekonomije - Gregori Mankju
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
1. Osnovi prava
 2. Osnovi računovodstva
 3. Obuka u virtuelnom osiguravajućem društvu
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
| RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
| Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku | |||
| I | 111 | 
 | 
 | 
 | 
 | 111 | 
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
• Sticanje osnovnih znanja o državi i pravu
 • Praćenje stručne literature i propisa
 • Sticanje znanja o vrstama, položaju i nastanku i prestanku
 privrednih subjekata
 • Praćenje pozitivno važećih propisa u oblasti privrede
 • Sticanje znanja o pravima i obavezama iz radnog odnosa
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: prvi
| NAZIV MODULA | Trajanje
 modula | 
| Osnovni pravni pojmovi | 45 | 
| Privredni subjekti | 30 | 
| Pravo i obaveze iz radnog odnosa | 36 | 
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
| Naziv modula: | Osnovni pravni pojmovi | 
| Trajanje modula: | 45 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Modul se realizuje kroz aktivno orijentisanu nastavu, koristeći realne situacije iz prakse Preporučene metode: Modul se realizuje kroz jedan dvočas i jedan čas | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| * | * | * | * | 
 | * | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Naziv modula: | Privredni subjekti | 
| Trajanje modula: | 30 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Modul se realizuje kroz aktivno orijentisanu nastavu, koristeći realne situacije iz prakse Preporučene metode:  Modul se realizuje kroz jedan dvočas i jedan čas | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| * | * | * | * | 
 | * | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Naziv modula: | Pravo i obaveze iz radnog odnosa | 
| Trajanje modula: | 36 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Modul se realizuje kroz aktivno orijentisanu nastavu, koristeći realne situacije iz prakse Preporučene metode:  Modul se realizuje kroz jedan dvočas i jedan čas | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| * | * | * | * | 
 | * | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
• Budimir Košutić, Uvod u pravo
 • Momčilo Dimitrijević, Uvod u pravo
 • Radomir Lukić, Budimir Košutić, Uvod u pravo
 • Ustav Republike Srbije
 • dr Aleksandar Baltić, Radno pravo
 • dr Aleksandar Baltić, Radni odnosi u teoriji i praksi
 • dr Vlajko Brajić, Radno pravo
 • dr Borivoje Šunderić, Radni odnosi
 • Dragica Klipa i Anita Malešević - Pravo za drugi razred za
 obrazovni profil poslovni administrator
 • Zakon o radu - "Službeni glasnik RS", br. 24/05
 i 61/05
 • Zoran Tomić, Upravno pravo
 • dr Mirko Vasiljević, Poslovno pravo
 • Mirko Vasiljević, Privredna društva
 • Jovan Slavnić, Stevan Milićević, Privredno pravo sa osnovama
 građanskog prava
 • Ivica Jankovec, Privredno pravo
 • Zakon o obligacionim odnosima
 • Zakon o privatnim preduzetnicima - "Službeni glasnik
 Republike Srbije", broj 55/04
 • Zakon o privrednim društvima - "Službeni glasnik Republike
 Srbije", broj 125/04
 • Zakon o stečaju - "Službeni glasnik RS", broj 84/04 
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
1. Uvod u ekonomiju
 2. Kancelarijsko poslovanje
 3. Pravo u osiguranju
 4. Obuka u virtuelnom osiguravajućem društvu
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
| RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
| Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku | |||
| I | 
 | 111 | 
 | 
 | 
 | 111 | 
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
• Upoznavanje učenika sa osnovnim kancelarijskim
 uslovima za rad i kancelarijskim potrošnim materijalom
 • Osposobljavanje učenika za korišćenje tehnike kucanja
 • Osposobljavanje učenika za oblikovanje tekstova i korišćenje
 elemenata i formi poslovnih pisama
 • Osposobljavanje učenika za rad sa tekućom poštom
 • Osposobljavanje učenika za vođenje evidencija i klasifikaciju
 dokumentacije
 • Razvijanje sposobnosti timskog rada 
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: prvi
| NAZIV MODULA | Trajanje
 modula | 
| Kancelarijski prostor i oprema i kancelarijski potrošni materijal | 13 | 
| Tehnika kucanja | 42 | 
| Oblikovanje tekstova i elementi i forme poslovnih pisama | 24 | 
| Rad sa poštom | 18 | 
| Evidencija i klasifikacija | 14 | 
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
| Naziv modula: | Kancelarijski prostor i oprema i kancelarijski potrošni materijal | 
| Trajanje modula: | 13 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave 
 Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| 
 | * | 
 | 
 | 
 | * | * | 
 | * | 
 | 
 | 
| Naziv modula: | Tehnika kucanja | 
| Trajanje modula: | 42 časa | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave 
 Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| 
 | * | 
 | 
 | 
 | * | * | 
 | * | 
 | 
 | 
| Naziv modula: | Oblikovanje tekstova i elementi i forme poslovnih pisama | 
| Trajanje modula: | 24 časa | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave 
 Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| 
 | * | 
 | 
 | 
 | * | * | 
 | * | 
 | 
 | 
| Naziv modula: | Rad sa poštom | 
| Trajanje modula: | 18 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave 
 Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| 
 | * | 
 | 
 | 
 | * | * | 
 | * | 
 | 
 | 
| Naziv modula: | Evidencija i klasifikacija | 
| Trajanje modula: | 14 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave 
 Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| 
 | * | 
 | 
 | 
 | * | * | 
 | * | 
 | 
 | 
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
Budimir Košutić, Uvod u pravo
 Momčilo Dimitrijević, Uvod u pravo
 Radomir Lukić, Budimir Košutić, Uvod u pravo
 Ustav Republike Srbije
 dr Aleksandar Baltić, Radno pravo
 dr Aleksandar Baltić, Radni odnosi u teoriji i praksi
 dr Vlajko Brajić, Radno pravo
 dr Borivoje Šunderić, Radni odnosi
 Dragica Klipa i Anita Malešević - Pravo za drugi razred za
 obrazovni profil poslovni administrator
 Zakon o radu - "Službeni glasnik RS" br. 24/05 i
 61/05
 Zoran Tomić, Upravno pravo
 dr Mirko Vasiljević, Poslovno pravo
 Mirko Vasiljević, Privredna društva
 Jovan Slavnić, Stevan Milićević, Privredno pravo sa osnovama
 građanskog prava
 Ivica Jankovec, Privredno pravo
 Zakon o obligacionim odnosima ("Službeni list SFRJ",
 br. 29/78, 39/85, 45/89, 57/89 i "Službeni list SRJ",
 br. 31/93, 22/99 i 44/99)
 Zakon o privatnim preduzetnicima - "Službeni glasnik Republike
 Srbije", broj 55/04
 Zakon o privrednim društvima - "Službeni glasnik Republike
 Srbije", broj 125/04
 Zakon o stečaju - "Službeni glasnik RS", broj 84/04 
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
1. Uvod u ekonomiju
 2. Kancelarijsko poslovanje
 3. Pravo u osiguranju
 4. Obuka u virtuelnom osiguravajućem društvu
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
| RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
| Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku | |||
| I | 37 | 74 | 
 | 
 | 
 | 111 | 
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
• Upoznavanje učenika sa značajem računovodstvenih
 informacija u poslovnom odlučivanju 
 • Sticanje znanja o računovodstvenom prikazivanju imovine i porekla
 imovine 
 • Sticanje znanja o uticaju poslovnih događaja na imovinu i njeno
 poreklo
 • Upoznavanje učenika sa značajem računovodstvene funkcije u
 evidentiranju poslovnih događaja 
 • Upoznavanje učenika sa značajem principa dvojnosti i jednoobraznosti
 za sistem dvojnog knjigovodstva 
 • Osposobljavanje učenika za obavljanje poslova platnog prometa 
 • Sticanje znanja o nastanku i značaju potraživanja i obaveza 
 • Sticanje znanja o zalihama kao delu imovine 
 • Sticanje znanja o osnovnim sredstvima kao delu imovine 
 • Sticanje znanja o uticaju rashoda i prihoda na rezultat poslovanja 
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: prvi
| NAZIV MODULA | Trajanje
 modula | 
| Računovodstvo (pojam, delovi, zadaci) i imovina i poreklo imovine | 18 | 
| Poslovne promene i njihovo praćenje | 15 | 
| Dvojno knjigovodstvo | 12 | 
| Platni promet | 15 | 
| Potraživanja i obaveze | 18 | 
| Zalihe | 12 | 
| Osnovna sredstva | 6 | 
| Rashodi, prihodi, rezultat poslovanja | 15 | 
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
| Naziv modula: | Računovodstvo (pojam, delovi, zadaci) i imovina i poreklo imovine | 
| Trajanje modula: | 18 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Podela odeljenja na grupe 
 Mesto realizacije nastave 
 Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| * | * | 
 | * | 
 | * | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Naziv modula: | Poslovne promene i njihovo praćenje | 
| Trajanje modula: | 15 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Podela odeljenja na grupe 
 Mesto realizacije nastave 
 Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| * | * | 
 | * | 
 | * | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Naziv modula: | Dvojno knjigovodstvo | 
| Trajanje modula: | 12 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Podela odeljenja na grupe 
 Mesto realizacije nastave 
 Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| * | * | 
 | * | 
 | * | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Naziv modula: | Platni promet | 
| Trajanje modula: | 15 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
  Podela odeljenja na grupe 
 Mesto realizacije nastave 
 Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| * | * | 
 | * | 
 | * | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Naziv modula: | Potraživanja i obaveze | 
| Trajanje modula: | 18 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
  Podela odeljenja na grupe  
 Mesto realizacije nastave 
 Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| * | * | 
 | * | 
 | * | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Naziv modula: | Zalihe | 
| Trajanje modula: | 12 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
  Podela odeljenja na grupe 
 Mesto realizacije nastave 
 Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| * | * | 
 | * | 
 | * | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Naziv modula: | Osnovna sredstva | 
| Trajanje modula: | 6 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
  Podela odeljenja na grupe 
 Mesto realizacije nastave 
 Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| * | * | 
 | * | 
 | * | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Naziv modula: | Rashodi, prihodi, rezultat poslovanja | 
| Trajanje modula: | 15 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
  Podela odeljenja na grupe 
 Mesto realizacije nastave 
 Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| * | * | 
 | * | 
 | * | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
• Zakon o računovodstvu i reviziji ("Službeni
 glasnik Republike Srbije", broj 46/06)
 • Zakon o porezu na dodatu vrednost ("Službeni glasnik
 Republike Srbije" br. 84/04; 86/04; 61/05)
 • Dr Vera Poznanić-Leko, Računovodstvo za prvi razred ekonomske
 škole, Beograd 2006.
 • Dr Vera Poznanić-Leko, Računovodstvo za drugi razred ekonomske
 škole, Beograd 2006.
 • Dr Vera Poznanić-Leko, Računovodstvo za treći razred ekonomske
 škole, Beograd 2006. 
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
• Uvod u ekonomiju
 • Osnovi prava
 • Kancelarijsko poslovanje
 • Obuka u virtuelnom osiguravajućem društvu
 • Preduzetništvo 
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
| RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
| Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku | |||
| III | 
 | 70 | 
 | 
 | 
 | 70 | 
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
• Sticanje znanja o osnovnim pojmovima o statistici
 kao nauci
 • Razvijanje sposobnosti prikupljanja, grupisanja i prikazivanja
 podataka
 • Osposobljavanje učenika za donošenje odluka na bazi izvršene
 analize
 • Razvijanje sposobnosti timskog rada 
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: treći
| NAZIV MODULA | Trajanje
 modula | 
| Uvod u statistiku | 6 | 
| Statističko posmatranje, grupisanje i prikazivanje podataka | 24 | 
| Analiza podataka | 40 | 
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
| Naziv modula: | Uvod u statistiku | 
| Trajanje modula: | 6 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
  Podela odeljenja na grupe 
 Mesto realizacije nastave 
 Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| * | * | 
 | 
 | 
 | * | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Naziv modula: | Statističko posmatranje, grupisanje i prikazivanje podataka | 
| Trajanje modula: | 24 časa | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
  Podela odeljenja na grupe 
 Mesto realizacije nastave 
 Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| * | * | 
 | 
 | 
 | * | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Naziv modula: | Analiza podataka | 
| Trajanje modula: | 40 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
  Podela odeljenja na grupe 
 Mesto realizacije nastave 
 Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| * | * | 
 | 
 | 
 | * | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
1. Statistika za ekonomsku, ugostiteljsko-turističku
 i pravno birotehničku školu - Mileva Žižić, Marija Vidić
 2. Metode statističke analize - dr Mileva Žižić, dr Miodrag
 Lovrić i dr Dubravka Pavliči
 3. Statističke publikacije - Republički zavod za statistiku
 4. Internet stranica Republičkog zavoda za statistiku 
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
1. Računarstvo i informatika
 2. Obuka u virtuelnom osiguravajućem društvu
 3. Ekonomija
 4. Računovodstvo 
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
| RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
| Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku | |||
| IV | 
 | 64 | 
 | 
 | 
 | 64 | 
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
• Prepoznavanje osobina preduzetnika
 • Razvijanje preduzetničkih veština, strategija i ideja
 • Osposobljavanje učenika za realizaciju poslovne ideje
 • Razvijanje svesti o značaju tržišne orjentacije u poslovanju,
 kritičkog stava u odnosu na poslovne mogućnosti, sposobnosti
 samoocenjivanja i značaju timskog rada
 • Razvijanje menadžerskih sposobnosti i osobina
 • Osposobljavanje za upravljanje troškovima i vremensku organizaciju
 aktivnosti
 • Razvijanje svesti o potrebi inovacija u poslovanju i racionalnog
 razmišljanja i delovanja
 • Upoznavanje sa realnim problemima sa kojima se suočava preduzetnik
 na tržištu (konkurencija)
 • Upoznavanje sa efektima ekonomije obima
 • Osposobljavanje za istraživački rad i uspešnu prezentaciju
 • Razvijanje pregovaračkih sposobnosti i tolerancije
 • Razumevanje značaja bilansa stanja, bilansa uspeha i tokova
 gotovine kao najvažnijih finansijskih izveštaja u biznis planu
 • Prepoznavanje profita/dobiti kao osnovnog motiva poslovanja
 • Razumevanje značaja likvidnosti u poslovanju preduzeća
 • Shvatanje značaja finansijske analize u poslovanju preduzeća
 i dobijanja povratne informacije 
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: četvrti
| NAZIV MODULA | Trajanje
 modula | 
| Od biznis ideje do marketing plana | 20 | 
| Upravljanje poslovanjem | 22 | 
| Finansijski izveštaji kao deo biznis plana | 22 | 
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
| Naziv modula: | Od biznis ideje do marketing plana | 
| Trajanje modula: | 20 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Mesto realizacije nastave 
 Preporuke za realizaciju nastave: Metode rada: mini predavanja, diskusija, grupni rad, igranje uloga, studije slučaja, simulacija, rad na terenu, Brainstorming; SWOT analiza, anketa/intervju, prezentacija 
 Za predviđene sadržaje koristiti materijale iz priručnika za obuku Preduzetničke sposobnosti i strategije 
 Traganje za poslovnim idejama 
 Marketing i prodaja 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | prezentacija | 
| * | 
 | 
 | * | 
 | * | * | * | 
 | * | * | 
| Naziv modula: | Upravljanje poslovanjem | 
| Trajanje modula: | 22 časa | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
  Preporuke za realizaciju nastave: Organizacija proizvodnje 
 Troškovi proizvodnje 
 Upravljanje vremenom 
 Inženjering vrednosti 
 Informisanje, komunikacija, konkurencija i upravljanje proizvodnjom 
 Priprema za terenski rad i prezentacija proizvodnog plana 
 Obezbediti dolazak preduzetnika | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | prezentacija | 
| * | 
 | 
 | * | 
 | * | * | * | 
 | * | * | 
| Naziv modula: | Finansijski izveštaji kao deo biznis plana | 
| Trajanje modula: | 22 časa | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
  Preporuke za realizaciju nastave: Bilans stanja 
 Bilans uspeha 
 Bilans tokova gotovine (cash flow) 
 Priprema i prezentacija biznis plana pred investitorima Javna provera biznis planova pred ostalim
 učesnicima, nastavnicima i bankarima | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | prezentacija | 
| * | 
 | 
 | * | 
 | * | * | * | 
 | * | * | 
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
1. Sajtovi: www.apr.sr.gov.yu, www.sme.sr.gov.yu;
 www.mspbg.co.yu
 2. Pripremljeni materijal sa seminara preduzetništvo (priručnik
 i CD)
 3. dr Blagoje Paunović, dr Jokić Dragoslav 
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
1. Marketing u osiguranju
 2. Obuka u virtuelnom osiguravajućem društvu
 3. Računovodstvo u osiguranju
 4. Osnovi računovodstva
 5. Komunikacija sa psihologijom
 6. Komunikacija u prodaji 
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
| RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
| Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku | |||
| IV | 64 | 
 | 
 | 
 | 
 | 64 | 
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
• Sticanje znanja o finansijskom sistemu
 • Sticanje znanja o značaju monetarnog sistema i monetarne
 politike u privredi
 • Upoznavanje učenika sa karakteristikama bankarskog sistema
 • Upoznavanje učenika sa značajem i funkcijama kreditnog sistema
 • Upoznavanje učenika sa funkcijama i značajem finansijskih
 tržišta 
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: četvrti
| NAZIV MODULA | Trajanje
 modula | 
| Uvod u finansijski sistem | 10 | 
| Monetarni sistem i monetarna politika | 12 | 
| Bankarski sistem | 14 | 
| Kreditni sistem | 10 | 
| Finansijska tržišta | 18 | 
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
| Naziv modula: | Uvod u finansijski sistem | 
| Trajanje modula: | 10 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| * | * | * | * | 
 | * | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Naziv modula: | Monetarni sistem i monetarna politika | 
| Trajanje modula: | 12 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| * | * | * | * | 
 | * | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Naziv modula: | Bankarski sistem | 
| Trajanje modula: | 14 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| * | * | * | * | 
 | * | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Naziv modula: | Kreditni sistem | 
| Trajanje modula: | 10 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| * | * | * | * | 
 | * | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Naziv modula: | Finansijska tržišta | 
| Trajanje modula: | 18 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Preporuke za realizaciju nastave 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| * | * | * | * | 
 | * | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
• Monetarna ekonomija za III razred ekonomske
 škole - Aleksandar Živković, Žarko Ristić, Ružica Đorđević,
 Beograd 2004
 • Monetarna ekonomija i bankarstvo za IV razred ekonomske škole
 - Aleksandar Živković, Borko Krstić i Petar Bojović
 • Finansijska tržišta i instrumenti - Dejan Erić, Beograd 2003
 • Stručna literatura 
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
• Uvod u ekonomiju
 • Osnove prava
 • Računovodstvo
 • Marketing u osiguranju 
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
| RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
| Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku | |||
| IV | 64 | 
 | 
 | 
 | 
 | 64 | 
2. CILJEVI PREDMETA:
• Razumevanje i relativno samostalno zaključivanje
 o različitim vrstama pojmova
 • Uočavanje problema (pojam, predmet, zadatak i ciljevi)
 • Razumevanje pojmova sužavanjem takozvanog opšteg pojma na
 njegove konstitutivne elemente (pojedinačne i posebne)
 • Upoznavanje i razumevanje strukture društva i njegovih sastavnih
 elemenata (najznačajnije društvene grupe, zajednice, organizacije
 i institucije)
 • Razumevanje pojma, problema, značaja, mesta, uloge i funkcije
 kulture u društvu
 • Upoznavanje sa oplemenjujućom ulogom kulture na intelektualno
 uzrastanje učenika i njenim značajem za sveukupan lični i društveni
 život
 • Uočavanje značaja pravilnog komuniciranja sa okruženjem (opšta
 i posebna pravila, nauke o jeziku, društvena pravila i obrazovanje
 sa ciljem kulture vođenja dijaloga)
 • Razumevanje važnosti dijaloga (kroz razgovor o identitetu
 i razlikama) 
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: četvrti
| NAZIV MODULA | Trajanje
 modula | 
| Učenje o priprodi i čoveku | 15 | 
| Struktura (sastav) i organizacija društva | 21 | 
| Promena i razvoj društva | 8 | 
| Kultura društva | 20 | 
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
| Naziv modula: | Učenje o prirodi i čoveku | 
| Trajanje modula: | 15 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Preporuke za realizaciju nastave Modul se realizuje kroz aktivno orijentisanu nastavu 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| * | * | * | 
 | 
 | * | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Naziv modula: | Struktura (sastav) i organizacija društva | 
| Trajanje modula: | 21 čas | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Preporuke za realizaciju nastave Modul se realizuje kroz aktivno orijentisanu nastavu 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| * | * | * | 
 | 
 | * | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Naziv modula: | Promena i razvoj društva | 
| Trajanje modula: | 8 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Preporuke za realizaciju nastave Modul se realizuje kroz aktivno orijentisanu nastavu 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| * | * | * | 
 | 
 | * | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Naziv modula: | Kultura društva | 
| Trajanje modula: | 20 časova | 
| CILJEVI MODULA | ISHODI
 MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA | 
| 
 | 
 | 
 | 
 Preporuke za realizaciju nastave Modul se realizuje kroz aktivno orijentisanu nastavu 
 | 
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad | 
| * | * | * | 
 | 
 | * | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
• Sociološki leksikon
 • Sociologija - dr Radomir Lukić
 • Sociologija - dr Mihailo Popović
 • Problemi društvene strukture - dr Mihailo Popović
 • Sociologija kulture i umetnosti - dr Miloš Ilić 
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Istorija
 2. Osnovi prava
 3. Filozofija
4. Komunikacija sa psihologijom