PRAVILNIKO BLIŽIM USLOVIMA ZA OSNIVANJE I NORMATIVIMA I STANDARDIMA ZA OBAVLJANJE DELATNOSTI USTANOVA SOCIJALNE ZAŠTITE ZA SMEŠTAJ DECE I OMLADINE BEZ RODITELJSKOG STARANJA I DECE I OMLADINE SA POREMEĆAJIMA U PONAŠANJU("Sl. glasnik RS", br. 88/93, 121/2003, 8/2006, 63/2006, 36/2008 - dr. pravilnik i 50/2012) |
Ovim pravilnikom propisuju se bliži uslovi u pogledu prostora, opreme i potrebnih stručnih i drugih radnika za osnivanje, kao i normativi i standardi za obavljanje delatnosti ustanova socijalne zaštite:
1. za smeštaj dece i omladine bez roditeljskog staranja, i to:
1) domu za decu i omladinu;
2) centru za zaštitu odojčadi, dece i omladine;
3) centru za porodični smeštaj;
4) prihvatilištu za decu i omladinu;
5) domskom odeljenju za decu i omladinu pri centru za socijalni rad;
2. za smeštaj dece i omladine sa poremećajima u ponašanju, i to:
1) zavodu za vaspitanje dece i omladine;
2) prihvatnoj stanici;
3) prihvatilištu.
II USLOVI U POGLEDU PROSTORA, OPREME I POTREBNIH STRUČNIH I DRUGIH RADNIKA ZA POČETAK RADA I OBAVLJANJE DELATNOSTI USTANOVA
Ustanova za smeštaj dece i omladine bez roditeljskog staranja i ustanova za smeštaj dece i omladine sa poremećajima u ponašanju (u daljem tekstu: ustanova) treba da ispunjava sledeće građevinsko-tehničke uslove:
1) da se osniva u naseljenom mestu gde su razvijene saobraćajne i druge veze i komunikacije;
2) da je građena od materijala koji obezbeđuje zvučnu i termo izolaciju;
3) da je priključena na električnu i telefonsku mrežu;
4) da je priključena na javnu vodovodnu mrežu, ako ona ne postoji, da je obezbeđeno snabdevanje higijenski ispravnom tekućom toplom i hladnom vodom putem hidrofora;
5) da je priključena na javnu kanalizacionu mrežu ili propisno izgrađenu septičku jamu;
6) da je obezbeđeno grejanje i mehaničko provetravanje ukoliko je prirodno provetravanje nedovoljno;
7) da je obezbeđen nesmetan prilaz prevoznim sredstvom;
8) da su podovi u svim sobama ustanove od materijala koji nije klizav, ne upija vlagu i lako se održava; podovi u spavaonicama treba da budu od toplog materijala;
9) da su vrata na sobama u ustanovi bez pragova širine najmanje 1 m sa zaštitom ukoliko su ostakljena;
10) da je širina hodnika u ustanovi za smeštaj korisnika najmanje 1,8 m;
11) da ima slobodnu površinu oko objekta u površini od 20 m2 po korisniku, od čega 5 m2 zelene površine po korisniku, koja može biti manja i to po 3 m2 po korisniku ukoliko postoji, u blizini, mogućnost korišćenja javnih zelenih površina;
12) da ima uređenu dvorišnu površinu (mali fudbal, košarka, rukomet, odbojka) čija površina omogućava korišćenje svim korisnicima.
Ustanova treba da ima po jednu sobu za: dnevni boravak, kuhinju, trpezariju, garderobu, ambulantu sa izolacionim delom, pranje i održavanje rublja, magacin, obavljanje administrativno-finansijskih i drugih poslova, posebne sobe za spavaonice, sanitarno-higijenski čvor sa posebnim delovima - muški i ženski i posebnu sobu za stručne radnike i medicinsko osoblje.
Ustanova treba da ima i salu za fizičko vaspitanje.
Zavod za vaspitanje dece i omladine, pored soba iz st. 1. i 2. ovog člana treba da ima i po jednu sobu za radno vaspitanje korisnika, za realizaciju programa slobodnih aktivnosti i grupni rad.
U zavodu se sobe za spavanje, dnevni boravak i sanitarno-higijenski čvor nalaze u okviru stambene jedinice u kojoj boravi jedna vaspitna grupa, odnosno prijemna grupa.
Centar za zaštitu odojčadi, dece i omladine pored soba iz stava 1. ovog člana treba da ima i sobu za rad na stimulaciji psihofizičkog razvoja dece i posebnu sobu za novoprimljenu decu do sedam godina i najmanje dve jednokrevetne sobe sa sanitarno-higijenskim čvorom za zbrinjavanje samohranih trudnica i majki sa bebama.
Prihvatilište za decu i omladinu sa poremećajima u ponašanju, pored soba iz stava 1. ovog člana, treba da ima i sobu za vaspitno-obrazovni rad i sobu za individualni i grupni rad i radno angažovanje.
Oprema soba ustanove treba da odgovara nameni i da se može lako održavati.
Uslovi koje ustanova treba da ispunjava u pogledu opreme zavisno od vrste usluga, jesu:
1) spavaonica treba da ima ležajeve, noćne ormariće i svetiljke, prema broju korisnika, kao i sto sa stolicama, ormar za odeću sa odvojenim delovima za korisnike, policu i zavesu;
2) u stacionarnom delu ustanove za decu do tri godine, spavaonica treba da ima pult za pranje i presvlačenje dece;
3) prostorija za dnevni boravak treba da ima odgovarajući broj stolova i stolica, policu za knjige, pribor za društvene igre, televizor i radio aparat;
4) ustanova za smeštaj dece i omladine uključujući i centar za zaštitu odojčadi, dece i omladine treba da ima didaktička sredstva i opremu za fizičko vaspitanje koja odgovaraju uzrastu i sposobnostima korisnika;
5) prostorija za stručne radnike ustanove treba da ima radni sto, stolice, ormar i telefon.
3. Uslovi u pogledu stručnih i drugih radnika
Broj i struktura stručnih i drugih radnika u ustanovama određuje se na osnovu:
1) smeštajnih kapaciteta, odnosno broja korisnika smeštenih u ustanovu;
2) strukture korisnika po osnovu uzrasta, stepena i vrste ispoljenih teškoća u razvoju;
3) posebnih funkcija pojedinih ustanova ili delova ustanova;
4) građevinsko-tehničkih osobina i lokacije objekta u kojem su smešteni korisnici (postojanje više građevinskih objekata jedne ustanove koji su prostorno dislocirani, ili se nalaze u različitim naseljenim mestima).
Ustanove obezbeđuju stručne i druge radnike za obavljanje sledećih poslova:
1) organizovanje i realizovanje usluga socijalnog rada sa korisnicima;
2) organizovanje vaspitnog rada sa korisnicima;
3) organizovanje opšte nege, ishrane i higijene korisnika i higijene prostora;
4) organizovanje finansijsko-računovodstvenih poslova;
5) organizovanje opštih i zajedničkih poslova.
Za početak rada i obavljanje delatnosti ustanova, osim prihvatilišta i prihvatne stanice, treba da ima zaposlene najmanje sledeće stručne i druge radnike:
1) direktora,
2) socijalnog radnika ili pedagoga ili psihologa ili pravnika,
3) vaspitača,
4) medicinsku sestru - vaspitača,
5) finansijsko-računovodstvenog radnika,
6) administrativnog radnika,
7) kuvara,
8) spremačicu,
9) pralju - krojačicu,
10) vozača - domara - ložača.
Zavod za vaspitanje dece i omladine, pored radnika iz stava 1. ovog člana treba da ima zaposlene i defektologa i specijalnog pedagoga.
Prihvatilište kao samostalna ustanova, pored radnika iz stava 1. tač. 1), 3), 4), 5), 6), 8), 9) i 10), treba da ima i socijalnog radnika i psihologa kada obezbeđuje prihvat dece i omladine bez roditeljskog staranja odnosno socijalnog radnika, psihologa i specijalnog pedagoga za resocijalizaciju kada obezbeđuje prihvat dece i omladine sa poremećajima u ponašanju, kao i kuvara, kada se hrana priprema u prihvatilištu, odnosno servirku kada se hrana donosi u prihvatilište.
Prihvatna stanica kao samostalna ustanova, pored radnika iz stava 1. tač. 1), 3), 4), 8) i 10), treba da ima i kuvara, kada se hrana priprema u prihvatnoj stanici, odnosno servirku kada se hrana donosi u prihvatnu stanicu i spremačicu - pralju.
III NORMATIVI I STANDARDI ZA OBAVLJANJE DELATNOSTI
1. Normativi i standardi prostora i opreme
Prostor i oprema u ustanovi treba da budu prilagođeni specifičnim potrebama dece zavisno od njihovog uzrasta.
a) Oprema u ustanovi
(prilagođeno potrebama jedne vaspitne grupe)
Vaspitna grupa |
Jedinica |
Potrebne |
Trajnost u |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||
Spavaća soba |
|
|||||
1. |
ležaj |
kom. |
12 |
120 |
||
2. |
jogi dušek |
kom. |
12 |
|
96 |
|
3. |
radni sto |
kom. |
12 |
|
120 |
|
4. |
radna stolica |
kom. |
12 |
|
120 |
|
5. |
plakar |
kom. |
4 |
|
120 |
|
6. |
polica za knjige |
kom. |
12 |
|
120 |
|
7. |
zidna lampa |
kom. |
12 |
|
120 |
|
8. |
niski stočić |
kom. |
4 |
|
120 |
|
9. |
fotelja |
kom. |
8 |
|
120 |
|
10. |
luster |
kom. |
4 |
|
120 |
|
11. |
tepih |
kom. |
4 |
|
60 |
|
12. |
zavesa |
kom. |
4 |
|
60 |
|
13. |
garnišna |
kom. |
4 |
|
120 |
|
Kupatilo |
||||||
1. |
bojler ili (priključak za toplu vodu preko centralnog grejanja) |
kom. |
2 |
|
120 |
|
2. |
kada |
kom. |
2 |
|
120 |
|
3. |
umivaonik |
kom. |
2 |
|
120 |
|
4. |
mašina za pranje rublja |
kom. |
1 |
|
120 |
|
5. |
ogledalo - zidno |
kom. |
2 |
|
120 |
|
6. |
vešalica (male zidne) za peškire |
kom. |
12 |
|
120 |
|
7. |
korpa za prikupljanje prljavog rublja |
kom. |
2 |
|
60 |
|
Garderoba |
||||||
1. |
garderobni orman - za spoljnu odeću |
1 (12 delova) |
|
120 |
|
|
|
VC šolja sa poklopcem |
kom. |
2 |
|
120 |
|
Kuhinja s prostorom za ručavanje |
||||||
1. |
sto |
kom. |
2 |
|
120 |
|
2. |
stolica |
kom. |
16 |
|
96 |
|
3. |
radna površina |
kom. |
1 |
|
120 |
|
4. |
viseći kuhinjski element |
kom. |
1 |
|
120 |
|
5. |
sudopera |
kom. |
1 |
|
120 |
|
6. |
šporet |
kom. |
1 |
|
120 |
|
7. |
hladnjak - frižider |
kom. |
1 |
|
120 |
|
8. |
orman za hranu |
kom. |
1 |
|
120 |
|
9. |
bojler (ili priključci na toplu vodu iz centralnog grejanja) |
kom. |
1 |
|
120 |
|
10. |
luster |
kom. |
1 |
|
120 |
|
11. |
tanjir plitki |
kom. |
18 |
|
60 |
|
12. |
tanjir dubok |
kom. |
18 |
|
60 |
|
13. |
tanjir desertni |
kom. |
18 |
|
60 |
|
14. |
činija |
kom. |
4 |
|
60 |
|
15. |
činijica za kompot |
kom. |
18 |
|
60 |
|
16. |
šolja za belu kafu |
kom. |
18 |
|
60 |
|
17. |
čaša |
kom. |
18 |
|
60 |
|
18. |
kašika |
kom. |
18 |
|
60 |
|
19. |
viljuška |
kom. |
18 |
|
60 |
|
20. |
nož |
kom. |
18 |
|
60 |
|
21. |
kašičica desertna |
kom. |
18 |
|
60 |
|
22. |
nož za hleb |
kom. |
1 |
|
60 |
|
23. |
kuhinjski nož |
kom. |
1 |
|
60 |
|
24. |
kašika za sipanje |
kom. |
2 |
|
60 |
|
25. |
varjača |
kom. |
2 |
|
60 |
|
26. |
žica za mućenje ili mikser |
kom. |
1 |
|
60 |
|
27. |
menzura vaga |
kom. |
1 |
|
60 |
|
28. |
mašina za orahe |
kom. |
1 |
|
60 |
|
29. |
daska za sečenje |
kom. |
1 |
|
60 |
|
30. |
rende - trenica |
kom. |
1 |
|
60 |
|
31. |
cediljka za čaj |
kom. |
1 |
|
60 |
|
32. |
otvarač za konzerve |
kom. |
1 |
|
60 |
|
33. |
poslužavnik |
kom. |
2 |
|
60 |
|
34. |
šerpa |
kom. |
3 |
|
60 |
|
35. |
lonac |
kom. |
2 |
|
60 |
|
36. |
tiganj |
kom. |
2 |
|
60 |
|
37. |
tepsija (pleh za kolače) |
kom. |
1 |
|
60 |
|
38. |
sud za mešenje |
kom. |
2 |
|
60 |
|
39. |
posuda za šećer, brašno i slično |
kom. |
6 |
|
60 |
|
40. |
kutija za pribor za jelo |
kom. |
3 |
|
60 |
|
41. |
kutija za hleb |
kom. |
2 |
|
60 |
|
42. |
krpa za pranje posuđa |
kom. |
12 |
|
12 |
|
43. |
stalak za ceđenje posuđa |
kom. |
3 |
|
60 |
|
44. |
žica za pranje posuđa |
kom. |
6 |
|
12 |
|
Ostala oprema - sitni pribor |
||||||
1. |
stolnjak |
kom. |
4 |
|
96 |
|
2. |
sijalica |
kom. |
150 |
|
12 |
|
3. |
usisivač |
kom. |
1 |
|
72 |
|
4. |
fen |
kom. |
1 |
|
48 |
|
5. |
pegla |
kom. |
1 |
|
60 |
|
6. |
otirač za cipele |
kom. |
1 |
|
36 |
|
7. |
kanta za đubre |
kom. |
1 |
|
60 |
|
8. |
aparat za gašenje požara |
kom. |
1 |
|
120 |
|
9. |
telefon (priključak) |
kom. |
1 |
|
120 |
|
10. |
pribor za šivenje |
kom. |
2 |
|
12 |
|
11. |
velike makaze |
kom. |
1 |
|
60 |
|
12. |
igle za pletenje |
komplet |
2 |
|
60 |
|
Sala |
||||||
1. |
sto (za 6-8 stolica) |
kom. |
2 |
|
120 |
|
2. |
stolica |
kom. |
16 |
|
120 |
|
3. |
regal sa bibliotekom |
kom. |
2 |
|
120 |
|
4. |
mali stočić |
kom. |
1 |
|
120 |
|
5. |
fotelja |
kom. |
3 |
|
96 |
|
6. |
tepih ili itison |
kom. |
1 |
|
60 |
|
7. |
luster |
kom. |
1 |
|
120 |
|
8. |
zavesa |
kom. |
1 |
|
60 |
|
9. |
otirač za cipele |
kom. |
1 |
|
24 |
|
10. |
korpa za otpatke |
kom. |
1 |
|
48 |
|
11. |
garnišna |
kom. |
1 |
|
120 |
|
12. |
TV aparat |
kom. |
1 |
|
120 |
|
13. |
radio aparat |
kom. |
1 |
|
120 |
|
b) Oprema zajedničkih prostorija u ustanovi
Kancelarija |
|
|||||
1. |
pisaći sto |
kom. |
3 |
|
120 |
|
2. |
stolica za pisaći sto |
kom. |
3 |
|
120 |
|
3. |
regal |
kom. |
2 |
|
120 |
|
4. |
mali stočić |
kom. |
2 |
|
120 |
|
5. |
fotelja |
kom. |
5 |
|
120 |
|
6. |
stona lampa |
kom. |
2 |
|
120 |
|
7. |
luster |
kom. |
3 |
|
120 |
|
8. |
pisaća mašina |
kom. |
2 |
|
120 |
|
9. |
računska mašina |
kom. |
2 |
|
120 |
|
10. |
telefon sa kućnom centralom |
kom. |
1 |
|
120 |
|
11. |
telefon - priključak |
kom. |
1 |
|
120 |
|
12. |
tepih |
kom. |
2 |
|
96 |
|
13. |
otirač za cipele |
kom. |
2 |
|
36 |
|
14. |
stočić za telefon |
kom. |
2 |
|
120 |
|
15. |
kasa - blagajna za novčana dokumenta |
kom. |
1 |
|
600 |
|
16. |
korpa za otpatke |
kom. |
2 |
|
48 |
|
17. |
zavesa |
kom. |
2 |
|
60 |
|
Perionica |
||||||
1. |
mašina za pranje rublja sa centrif. |
kom. |
2 |
|
120 |
|
2. |
mašina za sušenje veša |
kom. |
2 |
|
120 |
|
3. |
korpa za prikupljanje čistog veša |
kom. |
1 |
|
60 |
|
4. |
otirač za cipele |
kom. |
1 |
|
36 |
|
5. |
konopac i štipaljke |
kom. |
60 |
|
120 |
|
Prostorije za peglanje i sušenje |
||||||
1. |
sto za peglanje |
kom. |
1 |
|
120 |
|
2. |
pegla |
kom. |
1 |
|
48 |
|
3. |
polica - pultovi za odlaganje i sortiranje čistog veša |
kom. |
1 |
|
120 |
|
4. |
mašina za šivenje |
kom. |
1 |
|
120 |
|
5. |
stolica za mašinu |
kom. |
1 |
|
120 |
|
6. |
ogledalo veliko - zidno |
kom. |
1 |
|
72 |
|
7. |
mašina za peglanje |
kom. |
1 |
|
120 |
|
8. |
radni sto za šivenje |
kom. |
1 |
|
120 |
|
9. |
pribor za šivenje sa makazama |
kom. |
1 |
|
120 |
|
Ekonomat |
||||||
1. |
police |
kom. |
6 |
|
120 |
|
2. |
korpe (razne) |
kom. |
6 |
|
60 |
|
3. |
pult za izdavanje robe i materijala |
kom. |
1 |
|
120 |
|
4. |
vaga (10 i 100 kg) |
kom. |
1 |
|
120 |
|
Centralna kuhinja (prostorije za obradu namirnica i prostorije za pripremu obroka |
|
|
|
|
|
|
1. |
štednjak |
kom. |
1 |
|
120 |
|
2. |
hladnjak |
kom. |
1 |
|
120 |
|
3. |
orman za posuđe |
kom. |
1 |
|
120 |
|
4. |
sto za pripremanje hrane |
kom. |
1 |
|
96 |
|
5. |
stolice za osoblje |
kom. |
3 |
|
96 |
|
6. |
sudopera |
kom. |
1 |
|
120 |
|
7. |
korito za pranje povrća ugrađ. |
kom. |
1 |
|
120 |
|
8. |
rešetka za sušenje opranog posuđa |
kom. |
1 |
|
72 |
|
9. |
bojler |
kom. |
1 |
|
120 |
|
10. |
aparat za usisavanje mirisa |
kom. |
1 |
|
120 |
|
11. |
mikser (kombinovani za više operacija) |
kom. |
1 |
|
72 |
|
12. |
vaga - kuhinjska |
kom. |
1 |
|
120 |
|
13. |
lonac - običan |
kom. |
2 |
|
60 |
|
14. |
lonac - ekspres |
kom. |
1 |
|
60 |
|
15. |
šerpa |
kom. |
2 |
|
60 |
|
16. |
pleh za kolače |
kom. |
2 |
|
60 |
|
17. |
tiganj |
kom. |
2 |
|
60 |
|
18. |
posuda za mešenje |
kom. |
1 |
|
60 |
|
19. |
posuda za otpremanje hrane u porodice - stanove |
kom. |
6 |
|
60 |
|
20. |
kolica za otpremanje hrane u porodice - stanove |
kom. |
2 |
|
96 |
|
21. |
posuda za obradu povrća i ostalih namirnica |
kom. |
2 |
|
60 |
|
22. |
posuda za brašno |
kom. |
1 |
|
60 |
|
23. |
aparat za sečenje hleba |
kom. |
1 |
|
60 |
|
24. |
daska za sečenje |
kom. |
1 |
|
60 |
|
25. |
otvarač za konzerve |
kom. |
2 |
|
60 |
|
26. |
nož za pripremanje hrane |
kom. |
3 |
|
60 |
|
27. |
kašike za sipanje |
kom. |
2 |
|
60 |
|
28. |
varjača |
kom. |
2 |
|
12 |
|
29. |
žica za pranje posuđa |
kom. |
20 |
|
12 |
|
30. |
krpa - sunđer za pranje posuđa |
kom. |
20 |
|
12 |
|
31. |
kanta za krute otpatke |
kom. |
1 |
|
60 |
|
32. |
kanta za tečne otpatke |
kom. |
1 |
|
60 |
|
33. |
posuda za ceđenje rezanaca i slično |
kom. |
1 |
|
60 |
|
34. |
tučak za meso |
kom. |
1 |
|
60 |
|
35. |
satara |
kom. |
1 |
|
60 |
|
Prostorija za privremenu izolaciju obolelog deteta |
|
|
|
|
|
|
1. |
ležaj |
kom. |
1 |
|
120 |
|
2. |
stolica |
kom. |
1 |
|
120 |
|
3. |
priručna apoteka |
kom. |
1 |
|
12 |
|
Sanitarni čvor za osoblje |
|
|
|
|
|
|
1. |
VC sa umivaonikom |
kom. |
1 |
|
120 |
|
|
- umivaonik |
kom. |
1 |
|
120 |
|
1. |
Garderobni prostor |
polovina garderobnog prostora |
120 |
|
||
|
- garderobni orman sa kasetom |
|
|
|
|
|
Radionica doma (s radnim prostorom za decu) |
|
|
|
|
|
|
1. |
polica za smeštaj alata |
kom. |
6 |
|
120 |
|
2. |
polica za opravke |
kom. |
6 |
|
120 |
|
3. |
stega |
kom. |
2 |
|
120 |
|
4. |
stolarski alat |
komplet |
1 |
|
120 |
|
5. |
bravarski alat |
komplet |
1 |
|
120 |
|
6. |
elektroalat |
komplet |
1 |
|
120 |
|
7. |
korpa za otpatke |
kom. |
1 |
|
60 |
|
Ostali predmeti u zajedničkoj upotrebi za celu ustanovu |
|
|
|
|
|
|
1. |
aparat za gašenje požara |
kom. |
2 |
|
120 |
|
2. |
crevo za vodu |
kom. |
1 |
|
- |
|
3. |
usisivač |
kom. |
2 |
|
72 |
|
4. |
grabulje |
kom. |
2 |
|
- |
|
5. |
lopate |
kom. |
2 |
|
- |
|
6. |
ašov |
kom. |
2 |
|
- |
|
7. |
makaze vrtne |
kom. |
2 |
|
- |
|
8. |
sijalica |
kom. |
30 |
|
12 |
|
Vrsta posuđa i pribora |
Količina (kom) |
|
do 1 |
1 - 3 |
|
1. lončić za čaj 1/2 lit. |
1 |
1 |
2. lončić za mleko 1 lit. |
1 |
- |
3. šerpa od 1/2 lit. |
1 |
- |
4. šerpa od 1 lit. |
1 |
- |
5. tanjir termo plastika |
2 |
1 |
6. cediljka |
1 |
- |
7. flašica za bebe |
6 |
- |
8. cucla |
2 |
- |
9. kašičica |
1 |
- |
10. Pribor za jelo dečji |
- |
1 |
11. pasirka |
1 |
- |
12. čaša |
- |
1 |
13. šoljica 0,25 lit. |
1 |
1 |
14. daščica za sečenje mesa |
1 |
- |
15. činija mala |
2 |
2 |
16. mikser |
1 |
- |
17. nožić |
1 |
1 |
18. varjača |
1 |
1 |
19. rende |
1 |
1 |
g) Oprema u centru za zaštitu odojčadi, dece i omladine - za decu do 3. godine života
Struktura potreba |
Količina predmeta |
|
do 1 |
1 - 3 |
|
1. ležaj 120 x 60 cm |
1 |
1 |
2. komoda za rublje (100 x 45) |
1 |
1 |
3. kadica za kupanje |
1 |
1 |
4. korpa za prljavo rublje |
1 |
1 |
5. dečja kolica |
1 |
1 |
6. dubak (visoka stolica) |
1 |
1 |
7. uložak "Jogi" 120 x 60 cm |
1 |
1 |
8. jastuk (dečiji) |
1 |
1 |
9. gumirano platno 50 x 5 cm |
1 |
1 |
10. posteljina garnitura (dečja) |
3 |
3 |
11. ćebe (dečje) |
1 |
1 |
12. garnišle za prozor |
1 |
1 |
13. zavesa |
1 |
1 |
14. luster |
1 |
1 |
15. priručna apoteka |
1 |
1 |
Za osoblje, za koje je prema sanitarnim propisima (medicinska sestra - vaspitač, radnik u kuhinji, spremačica, majstor) obavezna uniforma, treba obezbediti:
1. radni mantil 2 na 24 meseca,
2. radna kecelja za kuh. radnike 2 na 24 meseca,
3. zaštitna obuća - borosana 2 na 12 meseci,
4. majica za kuvare 4 na 48 meseci,
5. radno odelo za majstora 2 na 48 meseci.
d) Oprema u porodičnom smeštaju
Oprema u porodičnom smeštaju treba da odgovara prosečnoj opremljenosti stana porodice prema broju članova porodice. U jednoj stambenoj prostoriji može da bude smešteno najviše troje dece.
đ) Oprema za higijenu i zdravlje
Red. br. |
Artikal |
Mesto potrošnje - upotrebe |
||||||
Jed. mere |
Vasp. grupa |
Cela ustanova |
Trajnost u mesecima |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
1. |
priručna apoteka |
kom. |
2 |
1 |
12 |
|||
2. |
aparat za brijanje |
kom. |
1 |
|
- |
|
36 |
|
3. |
žilet |
kom. |
20 |
|
- |
|
12 |
|
4. |
pribor za nokte |
kom. |
3 |
|
- |
|
36 |
|
5. |
četkica za cipele |
kom. |
6 |
|
- |
|
12 |
|
6. |
četka za odelo |
kom. |
6 |
|
- |
|
12 |
|
7. |
portviš |
kom. |
1 |
|
2 |
|
12 |
|
8. |
metla |
kom. |
1 |
|
12 |
|
12 |
|
9. |
metlica |
kom. |
3 |
|
2 |
|
12 |
|
10. |
četka za pranje poda |
kom. |
2 |
|
12 |
|
12 |
|
11. |
četka za VC |
kom. |
3 |
|
12 |
|
12 |
|
12. |
kanta - kofa |
kom. |
2 |
|
6 |
|
24 |
|
13. |
lavor |
kom. |
4 |
|
- |
|
24 |
|
14. |
korpa za veš |
kom. |
1 |
|
- |
|
12 |
|
e) Oprema za kulturu i razonodu u ustanovi
Predmet i usluge u zajedničkoj upotrebi |
||||
Vrsta razonode |
Jed. |
Uzrast |
||
4-10 |
11-18 |
Trajnost |
||
1. Radio-aparat |
kom. |
- |
1 |
120 |
2. Gramofon - kasetofon |
kom. |
1 |
1 |
120 |
3. Gramofonska ploča - trake |
kom. |
10 |
10 |
24 |
4. Videorikorder |
kom. |
- |
1 |
120 |
5. Videotrake |
kom. |
- |
4 |
12 |
6. Televizor |
kom. |
1 |
1 |
90 |
7. Dijaprojektor |
kom. |
- |
1 |
96 |
8. Dijafilmovi |
kom. |
- |
4 |
12 |
9. Foto-aparat |
kom. |
- |
2 |
60 |
10. Pisaća mašina |
kom. |
- |
3 |
120 |
11. Pribor za tehničko crtanje |
kom. |
1 |
- |
36 |
12. Dnevni list |
kom. |
1 |
2 |
- |
13. Dečja štampa |
kom. |
2 |
2 |
- |
14. Biblioteka (s lektirom za decu i stručnom literaturom za osoblje) |
knjiga |
- |
300 |
- |
15. Muzički instrument |
kom. |
- |
1-2 |
96-120 |
16. Igračke razne |
kom. |
12 |
- |
12 |
17. Bicikl |
kom. |
1 |
- |
60 |
18. Ljuljaška |
kom. |
- |
1 |
60 |
19. Penjalica |
kom. |
- |
1 |
60 |
20. Koturaljke |
par |
- |
1 |
36 |
21. Sanke |
kom. |
- |
5 |
60 |
22. Mreža za odbojku |
kom. |
- |
1 |
36 |
23. Koš |
kom. |
- |
2 |
60 |
24. Šah garnitura |
kom. |
1 |
- |
48 |
25. Društvene igre - razne |
kom. |
3 |
- |
12 |
26. Lopte - razne |
kom. |
- |
3 |
4 |
27. Radio pretplata |
|
|
|
|
28. TV pretplata |
|
|
|
|
2. Normativi i standardi odeće i obuće
Normativ odeće i obuće se utvrđuje prema uzrastu deteta, potrebnim količinama i vremenskom trajanju odeće i obuće, za decu i omladinu na institucionalnom smeštaju i u hraniteljskim porodicama.
Red |
Vrsta proizvoda |
Broj |
Trajnost u |
1. |
pelene |
30 |
1 |
2. |
gaćice nepromočive |
3 |
1 |
3. |
benkica |
10 |
1 |
4. |
majica za bebe |
9 |
1 |
5. |
štramplice (kombinezon) |
8 |
1 |
6. |
odelce komplet |
2 |
1 |
7. |
odelce zimsko |
1 |
1 |
8. |
portikla |
3 |
1 |
9. |
pulover, džemper |
1 |
1 |
10. |
čarape 1/4 (sokne) |
2 |
1 |
11. |
kapa (kapica) |
4 |
1 |
12. |
rukavice |
1 |
1 |
13. |
vunene patikice ili bebi cipele |
2 |
1 |
(2) Odeća i obuća za decu od 1 do 3 godine
Vrsta proizvoda |
Komada |
Trajnost u |
1 |
2 |
3 |
ODEĆA |
|
|
1. pidžama (spavaćica) |
2 |
1 |
2. majica atlet. |
3 |
1 |
3. majica donja sa rukavima |
2 |
1 |
4. gaćice nepromočive |
2 |
1 |
5. gaćice |
6 |
1 |
6. čarape 4/4, čarape sa gaćicama |
3 |
1 |
7. dugačke gaće |
3 |
1 |
8. čarape 3/4 (dokolenice) |
1 |
1 |
9. čarape 1/4 (sokne) |
2 |
1 |
10. pulover, džemper |
2 |
1 |
11. pantalone duge |
3 |
1 |
12. pantalone letnje za dečaka |
3 |
1 |
13. haljine ili suknje zimske |
1 |
1 |
14. haljine, suknja ili pantalone letnje |
|
|
15. bluza (košulja, majica zimska) |
2 |
1 |
16. bluza (košulja, majica letnja) |
3 |
1 |
17. kaput (jakna ili odelce) |
1 |
1 |
18. jakna ili mantil |
1 |
1 |
19. kapa |
1 |
1 |
20. šal |
1 |
1 |
21. rukavice |
1 |
1 |
22. pelerina kišna |
- |
1 |
23. pelene |
20 |
1 |
24. gaćice nepromočive |
3 |
1 |
25. portikla |
2 |
1 |
OBUĆA |
||
1. sobne patike |
1 |
1 |
2. patike ili sandale |
1 |
1 |
3. cipele |
1 |
1 |
4. cipele zimske ili čizme |
1 |
1 |
(3) Odeća i obuća za decu od 3 do 18 godina
Vrsta proizvoda |
Godine starosti |
|||
Kom. |
4-10 |
Kom. |
11-18 |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. zimski kaput ili vetrovka sa uloškom |
1 |
24 |
1 |
24 |
2. vindjakna ili mantilhaljina |
1 |
24 |
1 |
24 |
3. haljina |
4 |
18 |
5 |
24 |
4. suknja |
3 |
18 |
4 |
24 |
5. pantalone dugačke |
2 |
18 |
2 |
24 |
6. pantalone kratke |
2 |
24 |
2 |
12 |
7. bluza |
4 |
24 |
4 |
24 |
8. džemper |
2 |
12 |
2 |
18 |
9. majica ili košulja |
2 |
18 |
4 |
24 |
10. cipele zimske - patike duboke |
1 |
12 |
1 |
12 |
11. cipele letnje - patike plitke |
1 |
12 |
1 |
12 |
12. sandale |
1 |
12 |
1 |
12 |
13. papuče |
1 |
12 |
1 |
12 |
14. pidžama |
2 |
12 |
2 |
12 |
15. potkošulja |
3 |
12 |
2 |
12 |
16. gaće |
10 |
12 |
10 |
12 |
17. maramice |
10 |
24 |
10 |
24 |
18. šal, kapa zimska, rukavice |
1 |
36 |
1 |
36 |
19. čarape kratke |
8 |
12 |
10 |
12 |
20. čarape-hulahop |
6 |
12 |
12 |
12 |
21. grudnjak |
- |
- |
6 |
24 |
22. kućna haljina - trenerka |
2 |
24 |
2 |
24 |
23. sportski dres i patike |
1 |
12 |
1 |
12 |
24. kupaći kostim i kapa |
1 |
24 |
1 |
24 |
25. peškir |
3 |
36 |
3 |
36 |
26. peškir za kupanje |
1 |
36 |
1 |
36 |
27. odelo |
- |
- |
1 |
24 |
28. kaiš za pantalone |
- |
- |
2 |
36 |
29. putna torba |
1 |
36 |
1 |
36 |
30. radno odelo (za decu na radnom osposobljavanju) |
- |
- |
1 |
24 |
Normativ odeće i obuće za decu i omladinu prilikom smeštaja u ustanovu utvrđuje se po vrsti proizvoda iz člana 9. tač. 1, 2. i 3. u količini od jedan.
Normativ odeće i obuće u prihvatilištu za decu i omladinu se utvrđuje prema planiranom kapacitetu u sledećem obimu:
1) po jedna trenerka za sve uzraste,
2) dva para donjeg rublja za sve uzraste,
3) dve pidžame za sve uzraste,
4) jedne sobne papuče za sve uzraste.
Trajnost odeće i obuće u prihvatilištu se utvrđuje u trajanju od jedne godine.
3. Normativi i standardi predmeta za ličnu upotrebu
Predmeti za ličnu upotrebu - higijenu određuju se prema uzrastu i polu deteta u količinama potrebnim za jedan mesec, bez obzira na vrstu ustanove u kojoj je dete smešteno, za decu i omladinu na institucionalnom smeštaju i u hraniteljskim porodicama:
|
do 3 |
3-18 |
1 |
2 |
3 |
1. bebi puder |
100 gr. |
10 gr. |
2. ulje ili mast |
100 gr. |
- |
3. vata |
10 gr. |
5 gr. |
4. vata za devojčice |
- |
200 gr. |
5. šampon za kosu |
150 gr. |
150 gr. |
6. sapun |
100 gr. |
150 gr. |
7. pasta za zube |
75 gr. |
125 gr. |
8. dezodorans |
- |
100 gr. |
9. toaletni papir (rolna) |
1 |
2 |
10. kreme za ruke |
- |
30 gr. |
11. krema za cipele |
- |
25 gr. |
12. deterdžent za ručno pranje |
- |
200 gr. |
13. toplomer (za 12 meseci) |
1 |
1 |
14. noša (za 36 meseci) |
1 |
- |
15. čaša za pranje zuba (za 12 m) |
1 |
1 |
16. četkica za zube (za 12 m) |
1 |
1 |
17. češalj (za 12 meseci) |
1 |
1 |
18. pribor za brijanje (za 6 m) |
- |
1 |
19. makazice (za 36 meseci) |
- |
1 |
Sredstva za higijenu po vaspitnoj grupi u ustanovi
Artikal |
Mesto potrošnje upotrebe |
||||
Jed. |
Vasp. |
Za celu |
Trajnost u |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. |
deterdžent za mašinsko pranje |
kgr. |
80 |
40 |
12 |
2. |
deterdžent za pranje posuđa |
kgr. |
24 |
12 |
12 |
3. |
sredstvo za čišćenje sanitarnih uređaja (vim) |
kgr. |
15 |
15 |
12 |
4. |
sredstvo za dezinsekciju |
lit. |
6 |
2 |
12 |
5. |
štirak |
kgr. |
12 |
2 |
12 |
6. |
parket mast |
kom. |
12 |
6 |
12 |
Predmeti za ličnu upotrebu u oblasti vaspitno-obrazovnog rada i usluga i u oblasti kulturno-zabavnih i sportsko-rekreativnih aktivnosti utvrđuju se po detetu za period od godinu dana, za decu i omladinu na institucionalnom smeštaju i u hraniteljskim porodicama.
Red.br. |
Artikal |
Jed. |
Uzrast |
|||||||
3 - 6 |
7 - 10 |
11 - 14 |
15 - 18 |
|||||||
pot. |
traj. u |
pot. |
traj. u |
pot. |
traj. |
pot. |
traj. u |
|||
Pribor za rad ili vaspitni
rad u |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. |
Sveska |
kom. |
2 |
12 |
20 |
12 |
30 |
12 |
35 |
12 |
2. |
Blok za crtanje |
kom. |
10 |
12 |
6 |
12 |
8 |
12 |
4 |
12 |
3. |
Hemijska olovka |
kom. |
- |
- |
2 |
12 |
2 |
12 |
2 |
12 |
4. |
Olovka |
kom. |
6 |
12 |
8 |
12 |
5 |
12 |
5 |
12 |
5. |
Punjenje za hem. olovku |
kom. |
- |
- |
10 |
12 |
8 |
12 |
8 |
12 |
6. |
Nalivpero |
kom. |
- |
- |
- |
- |
1 |
36 |
11 |
36 |
7. |
Mastilo |
boč. |
- |
- |
- |
- |
2 |
12 |
2 |
12 |
8. |
Tuš |
boč. |
- |
- |
12 |
12 |
2 |
12 |
3 |
12 |
9. |
Bojice (drvene, vodene tempere) |
komp. |
2 |
12 |
3 |
12 |
3 |
12 |
3 |
12 |
10. |
Flomaster |
kom. |
6 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
11. |
Četkica |
kom. |
1 |
12 |
2 |
12 |
2 |
12 |
2 |
12 |
12. |
Lepak |
kutija |
2 |
12 |
3 |
12 |
4 |
12 |
3 |
12 |
13. |
Guma za brisanje |
kom. |
- |
- |
3 |
12 |
2 |
12 |
2 |
12 |
14. |
Lenjir |
kom. |
- |
- |
1 |
12 |
1 |
12 |
1 |
24 |
15. |
Trougao |
kom. |
- |
- |
1 |
12 |
1 |
12 |
1 |
24 |
16. |
Uglomer |
kom. |
- |
- |
1 |
12 |
1 |
24 |
1 |
24 |
17. |
Hamer |
tabak |
- |
- |
3 |
12 |
3 |
12 |
3 |
12 |
18. |
Školska torba |
kom. |
- |
- |
1 |
12 |
1 |
24 |
1 |
36 |
19. |
Udžbenici (slikovnice) |
kom. |
3 |
12 |
komp. |
12 |
komp. |
12 |
komp. |
12 |
20. |
Papir u bloku |
kom. |
2 |
12 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
21. |
Kreda |
kom. |
6 |
12 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
22. |
Plastelin |
kgr. |
0,0 |
12 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Navedene količine moguće je da se razlikuju od potrebnih, a s obzirom na različite škole i razrede, treba ih uskladiti sa potrebama. |
||||||||||
Usluge za kulturu i razonodu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. |
Ulaznice za bioskop |
kom. |
6 |
12 |
10 |
12 |
10 |
12 |
10 |
12 |
2. |
Ulaznice za pozorište |
kom. |
6 |
12 |
6 |
12 |
6 |
12 |
6 |
12 |
3. |
Ulaznice za sportske priredbe |
kom. |
- |
- |
1 |
12 |
3 |
12 |
4 |
12 |
4. |
Ulaznice za ostale priredbe |
kom. |
2 |
12 |
2 |
12 |
3 |
12 |
4 |
12 |
5. |
Troškovi rekreat. nastave |
|
- |
- |
- |
0,5 |
- |
- |
- |
- |
6. |
Troškovi ekskurzije |
|
|
|
|
|
- |
5 dana |
1 |
5 dana |
7. |
Troškovi zimov. letovanja |
|
1 |
0,5 |
1 |
0,5 |
1 |
0,5 |
1 |
0,5 |
GRUPE POTROŠNJE: Saobraćaj i PTT.
Potrebne usluge (sredstva) po detetu.
Ove usluge primerene na potrebna sredstva po detetu je nemoguće normirati.
One zavise od cena u javnom i drugom saobraćaju, kao i od potreba za istim i kalkulišu se prema stvarnim potrebama.
4. Normativi i standardi ishrane korisnika
Korisnicima se obezbeđuje ishrana u skladu sa principima zdrave ishrane, zavisno od njihovog uzrasta i zdravstvenog stanja.
Dnevne potrebe za decu do jedne godine raspoređuju se u šest obroka.
Ukupne dnevne potrebe za decu iznad jedne godine raspoređuju u pet obroka dnevno: doručak, užina, ručak, užina i večera.
Namirnice predviđene u ovom pravilniku raspoređuju se na obroke po unapred utvrđenom jelovniku koji se sastavlja za određeni vremenski period (nedelju dana, mesec dana) i od koga se izuzetno može odstupiti (nedostatak odgovarajuće vrste namirnica na tržištu i sl.).
Ukupne mesečne količine po korisniku-detetu na institucionalnom smeštaju i u hraniteljskim porodicama izražene u kilogramima iznose:
Vrsta namirnica |
Starost |
|||
do 1 |
1-3 |
4-10 |
10-22 |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. hleb |
3,00 |
4,500 |
7,500 |
10,500 |
2. brašno |
0,300 |
0,510 |
0,300 |
0,390 |
3. pirinač |
0,300 |
0,300 |
0,150 |
0,180 |
5. griz |
0,450 |
0,300 |
0,150 |
0,090 |
5. testenina |
- |
0,210 |
1,110 |
1,110 |
6. jaje |
1,500 |
1,500 |
1,500 |
1,500 |
7. meso |
0,660 |
1,500 |
1,800 |
2,400 |
8. mes. prerađevine |
- |
0,540 |
1,500 |
1,500 |
9. mleko punomasno |
3,750 |
3,900 |
7,500 |
3,900 |
10. mleko beli lak |
1,350 |
0,540 |
- |
- |
11. mlečni proizvodi |
0,600 |
0,300 |
0,600 |
0,900 |
12. povrće |
3,000 |
7,500 |
7,500 |
7,500 |
13. ulje |
0,300 |
0,420 |
0,450 |
0,450 |
14. margarin-puter |
0,150 |
0,300 |
0,900 |
0,600 |
15. svinjska mast |
- |
0,090 |
0,240 |
0,600 |
16. riba |
- |
0,300 |
0,600 |
0,900 |
17. voće |
3,000 |
4,500 |
6,900 |
7,500 |
18. keks |
0,600 |
0,900 |
1,000 |
1,200 |
19. šećer |
0,900 |
1,500 |
1,200 |
1,500 |
20. med |
0,150 |
0,150 |
0,180 |
0,180 |
21. puding |
- |
0,060 |
0,180 |
0,130 |
22. čaj |
0,090 |
0,090 |
0,060 |
0,060 |
23. iznutrice |
0,540 |
- |
0,600 |
0,300 |
24. džem |
- |
- |
0,420 |
0,420 |
25. začini |
- |
0,150 |
0,300 |
0,300 |
5. Normativi u pogledu stručnih i drugih radnika
Za organizaciju i realizovanje usluga socijalnog rada, ustanova za smeštaj dece i omladine bez roditeljskog staranja treba da ima zaposlene radnike po profilu i broju, i to:
1) Dom za decu i omladinu, kao samostalna ustanova:
(1) direktora,
(2) pravnika - sekretara,
(3) dva stručna saradnika (psiholog ili pedagog ili socijalni radnik),
(4) jednog vaspitača za svaku vaspitnu grupu i još dva vaspitača na ustanovu,
(5) jednog vaspitača i dve domaćice-negovateljice na dve kućice, za prvu i za drugu smenu i jednu negovateljicu za rad u trećoj smeni na dve kućice kada dom za decu i omladinu organizuje specifičan oblik smeštaja u paviljonima-kućicama za stanovanje,
(6) dva vaspitača na kapacitet od deset mesta za obavljanje poslova u trijažnom bloku.
2) Centar za zaštitu odojčadi, dece i omladine:
(1) direktora,
(2) pomoćnika direktora,
(3) sekretara na kapacitet preko 1000 korisnika,
(4) rukovodioca organizacione jedinice koja je u sastavu centra,
(5) pravnika,
(6) planera analitičara u ustanovi sa kapacitetom iznad 400 korisnika,
(7) jednog logopeda na 500 korisnika.
3) Centar za porodični smeštaj kao samostalna ustanova:
(1) direktora,
(2) jednog pedagoga na svakih 150 korisnika,
(3) jednog psihologa na svakih 250 korisnika,
(4) jednog socijalnog radnika na svakih 250 korisnika,
(5) jednog pravnika - sekretara,
(6) dva finansijsko-računovodstvena radnika,
(7) jednog administrativnog radnika,
(8) jednu spremačicu - kurira,
(9) jednog vozača - domara - ložača.
4) (Brisana)
Kada se dom za decu i omladinu organizuje kao organizaciona jedinica treba da ima zaposlene: pravnika - sekretara i dva stručna saradnika (psiholog, pedagog ili socijalni radnik).
Organizaciona jedinica za zbrinjavanje dece do tri godine starosti treba da ima zaposlene, i to:
1) jednog psihologa, jednog pedagoga i jednog socijalnog radnika na 150 korisnika,
2) jednog psihologa za rad sa decom sa rizikom u razvoju,
3) dve medicinske sestre - vaspitača na grupu od osmoro dece uzrasta do jedne godine, na grupu od deset dece uzrasta od jedne do dve godine, na grupu od 12 dece uzrasta od dve do tri godine, i još jednu medicinsku sestru - vaspitača na grupu od 24 dece.
Odeljenje za ranu rehabilitaciju treba da ima zaposlene, i to: jednu medicinsku sestru na grupu od šestoro dece u prvoj i drugoj smeni, a u trećoj smeni jednu medicinsku sestru na 20 dece.
Organizaciona jedinica - porodični smeštaj treba da ima zaposlene, i to:
1) jednog socijalnog radnika na 250 korisnika,
2) jednog psihologa na 250 korisnika,
3) jednog pedagoga na svakih 80 korisnika,
4) vozača.
Stručni radnici zaposleni na mestu vaspitača i domu za decu i omladinu treba da imaju završenu:
1) pedagošku akademiju;
2) filozofski fakultet - grupa za pedagogiju ili psihologiju;
3) defektološki fakultet;
4) fakultet političkih nauka - smer za socijalni rad; i
5) jedan od nastavničkih fakulteta.
Za organizovanje i realizovanje usluga socijalnog rada, ustanova za smeštaj dece i omladine sa poremećajima u ponašanju, koja je organizovana kao zavod za vaspitanje dece i omladine, treba da ima:
1) direktora,
2) rukovodioca za organizacionu jedinicu koja je u sastavu zavoda,
3) jednog pravnika - sekretara,
4) jednog psihologa, do šest vaspitnih grupa,
5) jednog pedagoga, do šest vaspitnih grupa,
6) jednog socijalnog radnika, do šest vaspitnih grupa,
7) jednog vaspitača za svaku vaspitnu grupu, još po jednog vaspitača zavod, odnosno organizaciona jedinica preko pet vaspitnih grupa, i još dva vaspitača na ustanovu.
Zavod koji ima organizovanu službu za koordinaciju zaštite žrtava trgovine ljudima treba da ima zaposlena dva stručna radnika različitog obrazovnog profila iz reda: pravnika, socijalnih radnika, psihologa i pedagoga.
Direktor zavoda određuje rukovodioca stručnog tima iz reda zaposlenih iz stava 2. ovog člana.
Stručni saradnici zaposleni na radnom mestu vaspitača u zavodima za vaspitanje dece i omladine treba da imaju završen defektološki fakultet - smer specijalni pedagog.
Za organizovanje poslova ishrane i higijene korisnika i higijene prostora ustanova treba da ima zaposlene sledeće radnike:
1) jednog specijalizovanog radnika za pripremu hrane za bebe u mlečnoj kuhinji na 50 dece,
2) jednog glavnog kuvara na kuhinju za kapacitet preko 200 korisnika,
3) jednog kuvara na kuhinju u smeni,
4) jednog pomoćnog radnika u kuhinji u prvoj smeni i u drugoj smeni a u ustanovama kapaciteta preko 100 korisnika na svakih 100 korisnika 1 pomoćnog radnika u prvoj i drugoj smeni,
5) jednu servirku u prvoj i u drugoj smeni ako se hrana priprema u centralnoj kuhinji,
6) dve vešerke - pralje na 50 dece do tri godine starosti,
7) dva radnika na održavanju odeće (pranje, peglanje, šivenje) do 150 dece, a na svakih daljih 150 još po dva radnika,
8) jednu spremačicu na 250 kvm., prostora u kojem se obezbeđuje smeštaj za decu do 3 godine i jednu spremačicu na 600 kvm. zajedničkog prostora.
Za obavljanje finansijsko-računovodstvenih poslova, nabavke i skladištenja ustanova treba da ima zaposlene sledeće radnike:
1) po tri radnika na ovim poslovima na ustanovu do 150 korisnika;
2) po šest radnika na ovim poslovima na ustanovu kapaciteta do 500 korisnika;
3) po devet radnika na ovim poslovima na ustanovu do 1.000 korisnika i po još jednog radnika za svakih daljih 500 korisnika.
Ustanove koje u svom sastavu imaju zasebne, prostorno locirane objekte domskog smeštaja, treba da imaju po jednog radnika za obavljanje ovih poslova na svaki zaseban objekat.
Odredbe iz st. 1. i 2. ovog člana ne odnose se na centar za porodični smeštaj, kao samostalnu ustanovu.
Za obavljanje opštih i zajedničkih poslova ustanova treba da ima zaposlene sledeće radnike:
1) jednog administrativnog radnika na administrativno tehničkim poslovima i poslovima kadrovske evidencije na ustanovu smeštajnog kapaciteta preko 100 korisnika i još po jednog radnika na ovim poslovima na svakih daljih 400 korisnika;
2) po dva radnika na održavanju objekata i opreme, vozila, prevoza dece i prevoza hrane na kapacitet do 60 dece a u ustanovama koje u svom sastavu imaju zasebne, prostorno dislocirane objekte domskog smeštaja i po jednog radnika za obavljanje ovih poslova za svaki zaseban objekat;
3) po jednog radnika za prevoz dece i za prevoz hrane za ustanove koje zbrinjavaju decu do 3 godine starosti;
4) po jednog ložača po objektu ako ima sopstveno loženje, odnosno tri ložača u ložionici koji radi tokom cele godine;
5) po jednog radnika u ustanovama smeštajnog kapaciteta preko 200 korisnika na poslovima zaštite na radu, zaštite od požara i poslovima odbrane.
6) (brisana)
Domska odeljenja pri centrima za socijalni rad treba da imaju:
1) (brisana)
2) po jednog kuvara na kuhinju ako se ishrana priprema u objektu;
3) po jednog pomoćnog radnika u kuhinji;
4) po jednu spremačicu po objektu domskog smeštaja;
5) po jednu vešerku koja obavlja i poslove krojača.
Usluge socijalnog rada u domskom odeljenju iz stava 1. ovog člana, pružaju po jedan vaspitač za svaku vaspitnu grupu i još dva vaspitača na ustanovu i stručni radnici centra za socijalni rad sa jednom trećinom radnog vremena za domove sa tri vaspitne grupe, odnosno sa jednom polovinom radnog vremena za domove preko tri vaspitne grupe.
Finansijsko-računovodstvene, opšte i zajedničke poslove obavljaju službe centra za socijalni rad. Za domsko odeljenje kapaciteta preko 30 korisnika obezbeđuje se još jedan administrativno-finansijski radnik.
Za vršenje delatnosti porodičnog smeštaja pri centrima za socijalni rad centar treba da ima:
1) jednog pedagoga sa polovinom radnog vremena na broj do 80 korisnika, odnosno sa punim radnim vremenom na broj preko 80 korisnika,
2) jednog psihologa i jednog socijalnog radnika sa po polovinom radnog vremena za rad sa 125 korisnika, odnosno sa punim radnim vremenom za rad preko 125 korisnika.
6. Organizovanje stručnog rada
a) Organizovanje stručnog rada u ustanovama za smeštaj dece i omladine bez roditeljskog staranja
Dom za decu i omladinu
Organizacija stručnog rada u domu za decu i omladinu bez roditeljskog staranja zasniva se na sledećim principima i zadacima:
1) da optimalni kapacitet doma bude 80 mesta (izuzev postojećih domova građenih za veći kapacitet), odnosno za 8 vaspitnih grupa, a u domskim odeljenjima pri centru za socijalni rad do 40 dece odnosno tri vaspitne grupe;
2) da vaspitna grupa broji do 12 korisnika. Vaspitne grupe se obrazuju po principu stambenih jedinica, ali ne predstavljaju jedini oblik grupnog rada i grupnog tretmana;
3) da se u organizaciji rada angažuju svi stručni saradnici u realizaciji vaspitno obrazovnih i socijalno zaštitnih sadržaja rada. Pored osnovnih radnih obaveza aktivnost svih stručnih radnika obuhvata i organizovanje slobodnog vremena dece i omladine na nivou doma, dežurstva i rad u vreme vikenda i praznika;
4) da se u neposrednoj zaštiti korisnika, u oblasti porodično-pravnog statusa, angažuje i pravnik - sekretar ustanove sa jednom trećinom radnog vremena.
Centar za zaštitu odojčadi, dece i omladine
Organizacija rada u centru za zaštitu odojčadi, dece i omladine, zasniva se na principima i zadacima predviđenim za domove za decu i omladinu kao i na specifičnim zahtevima vezanim za delatnost centra, i to:
1) Rad sa samohranom trudnicom i majkom sa detetom posle porođaja ima cilj pripremu majke za buduće staranje o detetu, pomoć u rešavanju njenih socijalnih potreba, saradnju sa centrom za socijalni rad radi uspostavljanja veze sa prirodnom porodicom, pomoć majci u razrešenju pravnog statusa deteta, pomoć oko zapošljavanja, i u saradnji sa centrom za socijalni rad planiranje otpusta majke sa detetom.
U toku boravka u materinskom domu, majci se obezbeđuje radno i okupaciono angažovanje, nega deteta i preduzimaju odgovarajuće mere porodično pravne zaštite.
Rana dijagnostika se odnosi na procenu razvojnih potreba deteta, i u saradnji sa organom starateljstva na opredeljenje o budućem obliku zaštite (prihvat u prirodnoj porodici, usvojenje, porodični smeštaj, stacionirani i domski smeštaj).
Imajući u vidu specifičnosti i potrebe dece do tri godine života, realizacija neposredne zaštite podrazumeva: negu deteta, zdravstvenu zaštitu, stimulaciju psihofizičkog razvoja, vaspitno obrazovni rad.
U odeljenju za ranu rehabilitaciju stručni rad sprovodi se i kroz intenzivnu zdravstvenu negu i dijagnosticiranje razvojnih potreba deteta, tretman i angažovanje odgovarajućih stručnih profila, zavisno od stepena i vrste ometenosti i potreba rehabilitacije.
2) Stručni rad porodičnog smeštaja organizuje se prema normativima i standardima za rad centra za porodični smeštaj.
3) Stručni rad u ustanovi organizuje se i angažovanjem stručnih radnika u prijemno trijažnom bloku, čiji je zadatak, da prati potrebe deteta na prijemu i u toku tretmana i sarađuju sa organom starateljstva u izboru najpovoljnijeg oblika zaštite za dete.
Centar za porodični smeštaj
Organizacija stručnog rada u centru za porodični smeštaj zasniva se na sledećim principima i zadacima:
1) Stručni tim centra obavlja izbor hraniteljskih porodica sagledavanjem opštih uslova u porodici imajući u vidu zadatke u procesu podizanja vaspitanja i školovanja dece, kao i specifične potrebe deteta koje treba smestiti u hraniteljsku porodicu;
2) U hraniteljskoj porodici može biti smešteno najviše troje dece, odnosno najviše dvoje ako su ometena u psihofizičkom razvoju;
3) Centar za porodični smeštaj treba da obezbedi kontinuiran savetodavni rad svojih stručnih radnika a po potrebe i drugih stručnih radnika (lekar, i dr.) sa hraniteljskim porodicama u cilju rešavanja razvojnih problema dece i pomoći porodici da uspešno realizuje svoju funkciju;
4) Stručni radnici centra za porodični smeštaj prate rast, razvoj i vaspitanje deteta i u tom cilju sarađuju sa predškolskim, obrazovnim i drugim institucijama;
5) U saradnji sa organima starateljstva za svako dete na porodičnom smeštaju utvrđuje se individualni plan zaštite na nivou stručnih timova porodičnog smeštaja i nadležnog organa starateljstva. Ovo podrazumeva i obavezu međusobnog izveštavanja o realizaciji planiranih zadataka iz individualnog plana zaštite i to najmanje dva puta godišnje.
Sastavni deo ovog plana zaštite je i plan pripreme otpusta a za decu za koju se u tekućoj kalendarskoj godini planira otpust sačinjava se i operativni plan otpusta.
6) Centar je dužan da u cilju obezbeđivanja što kvalitetnijih porodica za realizaciju hraniteljske zaštite dece vrši popularizaciju ovog oblika zaštite u sredini u kojoj deluje.
Prihvatilište za decu i omladinu
Stručni rad u prihvatilištu organizuje se angažovanjem stručnih radnika na prijemu, tretmanu i otpustu dece bez roditeljskog staranja, do povratka deteta u prirodnu porodicu ili do utvrđivanja i realizacije adekvatnog trajnijeg oblika zaštite.
Dete može boraviti u prihvatilištu najduže do 30 dana.
Za ove vreme boravka deteta u prihvatilištu nužna je saradnja prihvatilišta i centra za socijalni rad sa čije teritorije je dete.
Optimalni kapacitet prihvatilišta se utvrđuje za najmanje dve vaspitne grupe.
b) Organizovanje stručnog rada u ustanovama za smeštaj dece i omladine sa poremećajima u ponašanju
Organizovanje stručnog rada i ciljevi koji se žele postići i neposrednom delovanju na korisnika, zavise od delatnosti ustanove u kojoj se vrši zbrinjavanje i vaspitanje dece i omladine sa poremećajima u ponašanju.
Organizacija rada u ustanovama za smeštaj dece i omladine sa poremećajima u ponašanju podrazumeva potrebu angažovanja svih normativom predviđenih stručnih radnika u realizaciji vaspitno obrazovnih i socijalno zaštitnih sadržaja rada, što obuhvata i aktivnost svih stručnih radnika (pored osnovnih radnih obaveza) i u organizovanju slobodnog vremena dece i omladine na nivou doma, dežurstva i rad u vreme vikenda i praznika. Podrazumeva takođe angažovanje pravnika ustanove na neposrednoj zaštiti korisnika.
Zavod za vaspitanje dece i omladine
Zavod za vaspitanje dece i omladine svoju koncepciju rada zasniva na sledećim principima i zadacima:
1) da optimalni kapacitet zavoda bude do 70 mesta, izuzev postojećih zavoda građenih za veći kapacitet,
2) da organizacija rada bude zasnovana na najsavremenijim oblicima vaspitnog rada, na resocijalizaciji korisnika uz primenu grupnih i individualnih oblika rada, vodeći računa da proces resocijalizacije bude što kraći i kvalitetniji;
3) da se obezbedi stalna saradnja sa predstavnicima organa starateljstva, roditeljima, ustanovama u kojima se korisnici obrazuju, odnosno osposobljavaju za rad, sudovima, tužilaštvima, organima unutrašnjih poslova i širom okolinom;
4) da se obezbedi praćenje korisnika posle izvršene vaspitne mere, odnosno posle završenog procesa resocijalizacije, u saradnji sa organom starateljstva;
5) da se ostvarivanje ciljeva i zadataka sprovodi preko osnovne vaspitne jedinice, vaspitne grupe, ali i preko drugih organizacionih oblika rada;
6) da vaspitna grupa broji do 12 korisnika. Vaspitne grupe obrazuju se po principu stambenih jedinica ali ne predstavljaju jedini oblik grupnog rada i grupnog tretmana.
Prihvatna stanica
Prihvatna stanica svoj program realizuje na osnovu godišnjeg rada u kome su utvrđeni stručno metodološki okviri prihvata i zaštite maloletnika.
U prihvatnoj stanici prijem korisnika vrši stručni radnik koji je dežuran i koji vrši identifikaciju korisnika i pribavlja podatke relevantne za preduzimanje daljih mera. Prijem korisnika, skitnica i njihova identifikacija vrši se u prihvatnoj stanici i prihvat traje sve dok se ne uspostavi kontakt sa nadležnim centrom za socijalni rad u cilju preduzimanja daljih mera zaštite, a najduže do sedam dana.
Posebno se evidentiraju maloletnici koji se više od dva puta prihvataju u stanici, sa ciljem da se mesno nadležnom centru za socijalni rad predloži konkretan program daljeg rada u slučaju skitnje maloletnika.
U slučaju preuzimanja maloletnika od strane roditelja, isti se obaveštava o merama koje je dužan da preduzme, kako se ubuduće ovakvo ponašanje ne bi ponavljalo.
Prihvatilište za decu i omladinu
Koncepciju usluga, prihvatilište za decu i omladinu zasniva na programu aktivnosti koje se odnose na obezbeđenje uslova za privremeno zbrinjavanje dece i omladine koje je uputio nadležni organ starateljstva, ili druga zakonom ovlašćena institucija.
Dete u prihvatilištu može boraviti najviše do 30 dana.
Ustanove za smeštaj dece i omladine bez roditeljskog staranja koje na dan stupanja na snagu ovog pravilnika nemaju zaposlene radnike iz člana 17. ovog pravilnika i ustanove za smeštaj dece i omladine sa poremećajima u ponašanju koje na dan stupanja na snagu ovog pravilnika nemaju zaposlene radnike iz člana 19. ovog pravilnika mogu, do 31. 12. 1993. godine, zapošljavati ove radnike samo uz saglasnost Ministarstva za rad, boračka i socijalna pitanja.
Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaju da važe odredbe Pravilnika o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i potrebnih stručnih i drugih radnika za osnivanje ustanova socijalne zaštite i za obavljanje delatnosti, odnosno poslova socijalne zaštite ("Službeni glasnik RS", br. 75/91 i 52/92) koje se odnose na uslove u pogledu prostora, opreme i potrebnih stručnih i drugih radnika za osnivanje ustanova socijalne zaštite za smeštaj dece i omladine bez roditeljskog staranja i za smeštaj dece i omladine sa poremećajima u ponašanju, Pravilnik o normativima i standardima za obavljanje delatnosti u ustanovama socijalne zaštite za smeštaj dece i omladine bez roditeljskog staranja ("Službeni glasnik RS", broj 52/92) i Pravilnik o normativima i standardima za obavljanje delatnosti u ustanovama socijalne zaštite za smeštaj dece i omladine sa poremećajima u ponašanju ("Službeni glasnik RS", broj 52/92).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalni član Pravilnika o izmenama i
dopunama
Pravilnika o bližim uslovima za osnivanje i normativima i standardima
za obavljanje delatnosti ustanova socijalne zaštite za smeštaj
dece i omladine bez roditeljskog staranja i dece i omladine
sa poremećajima u ponašanju
("Sl. glasnik RS", br. 8/2006)
Član 7
Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalni član Pravilnika o izmeni
Pravilnika o bližim uslovima za osnivanje i normativima i standardima za obavljanje delatnosti ustanova socijalne zaštite za smeštaj dece i omladine bez roditeljskog staranja i dece i omladine sa poremećajima u ponašanju
("Sl. glasnik RS", br. 63/2006)
Član 2
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
* Danom stupanja na snagu Pravilnika o hraniteljstvu ("Sl. glasnik RS", br. 36/2008), odnosno 16. aprila 2008. godine prestaju da važe odredbe ovog pravilnika, koje se odnose na smeštaj dece u hraniteljskim porodicama i delatnost centra za porodični smeštaj.