ODLUKA

O SPROVOĐENJU I OBEZBEĐENJU USLOVA U POSTUPKU IZVRŠENJA REŠENJA I UKLANJANJU OBJEKATA NA TERITORIJI GRADA ZAJEČARA

("Sl. list grada Zaječara", br. 15/2012)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom Odlukom uređuju se i obezbeđuju uslovi i mere koje je potrebno sprovesti i obezbediti u toku postupka uklanjanja objekta koji predstavlja neposrednu opasnost za život i zdravlje ljudi, za susedne objekte i za bezbednost saobraćaja.

Odredbe ove Odluke shodno se primenjuju i na druge radove u vezi sa prinudnim izvršenjem rešenja službi Gradske uprave Zaječar.

Član 2

Uklanjanje objekta odnosno njegovog dela, vrši se na osnovu rešenja donetog po zahtevu zainteresovanog lica ili po službenoj dužnosti, kada se utvrdi da je usled dotrajalosti ili većih oštećenja ugrožena stabilnost objekta i da isti predstavlja neposrednu opasnost za život i zdravlje ljudi, za susedne objekte i za bezbednost saobraćaja.

Uklanjanju objekta može se pristupiti po sprovođenju postupka utvrđenog Zakonom, podzakonskim aktima i ovom Odlukom.

II POSEBNE ODREDBE

A. Uklanjanje objekta po zahtevu stranke

Član 3

Uklanjanje objekta za koji je utvrđeno da je usled dotrajalosti ili većih oštećenja ugrožena njegova stabilnost i da predstavlja neposrednu opasnost za život i zdravlje ljudi, za susedne objekte i za bezbednost saobraćaja kao i uklanjanje objekta čije uklanjanje je neophodno radi privođenja zemljišta nameni predviđenoj urbanističkim planom, odobriće rešenjem na zahtev zainteresovanog lica, Odeljenje za urbanizam, građevinske i komunalno-stambene poslove Gradske uprave Grada Zaječara.

Član 4

Uklanjanju objekta, odnosno njegovog dela, osim u slučaju izvršenja inspekcijskog rešenja, može se pristupiti samo na osnovu dozvole o uklanjanju objekta, odnosno njegovog dela.

Uz zahtev za izdavanje dozvole o uklanjanju objekta, odnosno njegovog dela podnosi se:

1) glavni projekat rušenja u tri primerka;

2) dokaz o svojini na objektu;

3) posebni uslovi, ako se radi o objektu čijim rušenjem bi bio ugrožen javni interes (zaštita postojeće komunalne i druge infrastrukture, zaštita kulturnog dobra, zaštita životne sredine i sl.).

Član 5

Glavni projekat rušenja sa tehničkom kontrolom, sadrži mere i način obezbeđenja okolnih objekata i komunalne infrastrukture (elektro- mreža, vodovodna, kanalizaciona, teleomunikaciona i dr.), mere i način obezbeđenja prolaznika i saobraćaja kao mere na uređenju zemljišta oko predmetnog objekta.

Glavni projekat rušenja obavezno sadrži uslove i mere za zaštitu susednih objekata i način isključenja objekta koji se ruši sa mreže komunalne i druge infrastrukture.

Izuzetno, ukoliko se radovi na uklanjanju objekta izvode istovremeno sa radovima na izgradnji novog objekta za koji je izdata građevinska dozvola, projekat rušenja je sastavni deo projektno-tehničke dokumentacije za izgradnju novog objekta.

Član 6

Ako Odeljenje za urbanizam, građevinske i komunalno-stambene poslove Gradske uprave Zaječar utvrdi da se neposredna opasnost za život i zdravlje ljudi, susedne objekte i za bezbednost saobraćaja može otkloniti i rekonstrukcijom objekta, odnosno njegovog dela, o tome obaveštava vlasnika objekta, radi preduzimanja mera u skladu sa Zakonom.

Rešenjem kojim se odobrava rekonstrukcija objekta u smislu stava 1. ovog člana utvrđuje se rok u kome se radovi na rekonstrukciji moraju završiti.

Ako se rekonstrukcija objekta ne završi u utvrđenom roku, naložiće se odnosno odobriće se rešenjem, po službenoj dužnosti ili na zahtev zainteresovanog lica, uklanjanje objekta, odnosno njegovog dela.

Član 7

Vlasnik objekta po dobijanju dozvole za uklanjanje objekta dužan je da 8 dana pre početka radova na uklanjanju objekta prijavi organu nadležnom za izdavanje dozvole za uklanjanje naziv izvođača radova, ime odgovornog izvođača radova, datum početka izvođenja radova i rok završetka radova. Uz prijavu iz stava 1. ovog člana vlasnik objekta podnosi i dokaz da je rešeno pitanje smeštaja korisnika objekta.

Član 8

Smeštaj korisnika objekta za koji je utvrđeno da zbog dotrajalosti ili većih oštećenja predstavlja neposrednu opasnost za život i zdravlje ljudi, susedne objekte i za bezbednost saobraćaja, obezbeđuje vlasnik objekta. Smeštaj korisnika objekta koji se uklanja radi privođenja zemljišta nameni predviđenoj urbanističkim planom, obezbeđuje investitor radova.

Član 9

Rešenje o uklanjanju objekta obavezno sadrži rok u kome se uklanjanje mora sprovesti i upozorenje da će se, u slučaju nepoštovanja određenog roka, uklanjanje sprovesti, na teret vlasnika objekta, prinudnim putem.

Član 10

Pri sprovođenju uklanjanja objekta, vlasnik objekta koji se uklanja i izvođač radova na uklanjanju objekta dužni su da obezbede:

1) ograđivanje i vidno obeležavanje prostora na kome se sprovodi uklanjanje,

2) preduzimanje mera na smanjenju zagađenja pri uklanjanju (postavljanje zaštitnog platna, polivanje objekta i sl.),

3) sprovođenje mera zaštite susednih objekata,

4) svakodnevno odvoženje šuta,

5) obezbeđenje urednog odvijanja pešačkog i drugog saobraćaja i postavljanje propisane signalizacije i znakova upozorenja.

Po završenom uklanjanju, vlasnik objekta koji je uklonjen, odnosno izvođač radova, dužan je da izravna teren i okolinu dovede u uredno stanje, a sva oštećenja koja su nastala na javnoj površini ili komunalnoj infrastrukturi otkloni.

Vlasnik objekta iz stava 2. ovog člana, odnosno izvođač radova, dužan je da praznu parcelu obezbedi tako da se korišćenjem iste ne dovodi u opasnost život i zdravlje ljudi, bezbednost susednih objekata, bezbednost okoline ili ugrožava životna sredina.

U slučaju da vlasnik objekta po završenom uklanjanju ne izvrši obavezu iz stava 2. i stava 3. ovog člana obaveza će biti izvršena prinudnim putem na teret vlasnika.

B. Uklanjanje objekta po službenoj dužnosti

Član 11

Uklanjanje objekta za koji je utvrđeno da je usled dotrajalosti ili većih oštećenja ugrožena njegova stabilnost i da predstavlja neposrednu opasnost za život i zdravlje ljudi, za susedne objekte i za bezbednost saobraćaja, odobriće rešenjem po službenoj dužnosti, Odeljenje za urbanizam, građevinske i komunalno-stambene poslove Gradske uprave Zaječar.

Postupak uklanjanja objekta po službenoj dužnosti, Odeljenje za urbanizam, građevinske i komunalno-stambene poslove Gradske uprave Zaječar, pokreće po dostavljanju zapisnika o stanju objekta sačinjenog od strane građevinske inspekcije Odeljenja za inspekcijske poslove Gradske uprave Zaječar.

Član 12

Ako Odeljenje za urbanizam, građevinske i komunalno-stambene poslove Gradske uprave Zaječar utvrdi da se neposredna opasnost za život i zdravlje ljudi, susedne objekte i za bezbednost saobraćaja može otkloniti i rekonstrukcijom objekta, odnosno njegovog dela, o tome obaveštava vlasnika objekta, radi preduzimanja mera u skladu sa Zakonom.

Rešenjem kojim se nalaže rekonstrukcija objekta u smislu stava 1. ovog člana utvrđuje se rok u kome se radovi na rekonstrukciji moraju završiti.

Ako se rekonstrukcija objekta ne završi u utvrđenom roku, naložiće se rešenjem, po službenoj dužnosti ili na zahtev zainteresovanog lica, uklanjanje objekta, odnosno njegovog dela.

Član 13

Za donošenje rešenja iz člana 12. stav 3. ove Odluke, Odeljenje za urbanizam, građevinske i komunalno-stambene poslove obezbediće, na teret vlasnika objekta izradu glavnog projekta rušenja kao i uslove u pogledu zaštite javne infrastrukture, ako on sam to ne obezbedi.

Član 14

Odeljenje za urbanizam, građevinske i komunalno-stambene poslove pravnosnažno rešenje o uklanjanju objekta i kompletnu tehničku dokumentaciju u vezi objekta, dostavlja izvršnom organu na dalju nadležnost.

Uklanjanje objekta, odnosno njegovog dela može da vrši privredno društvo, odnosno drugo pravno lice ili preduzetnik, koji su upisani u odgovarajući registar za građenje objekata, odnosno za izvođenje radova. Uklanjanjem objekta iz stava 1. ovog člana rukovodi odgovorni izvođač radova.

V. Prinudno izvršenje uklanjanja objekta

1. Postupak koji prethodi uklanjanju

Član 15

Uklanjanje objekata (garaža, ograda, manjih montažnih objekata, pomoćnih objekata i sl.) na osnovu rešenja nadležnih inspekcijskih organa može da vrši JKP "Kraljevica" na osnovu zaključka o dozvoli izvršenja rešenja a o trošku izvršenika.

Za veće (složenije) radove Gradska uprava Zaječar može da angažuje, drugog izvođača radova.

Član 16

Rešenje o uklanjanju objekta donosi se u zakonom predviđenim slučajevima i po okončanju zakonom predviđenog postupka.

Član 17

Rešenje o uklanjanju objekta obavezno sadrži rok u kome se uklanjanje mora sprovesti i upozorenje da će se u slučaju nepoštovanja određenog roka, uklanjanje sprovesti, na teret vlasnika, prinudnim putem.

Član 18

Po pravosnažnosti rešenja donosi se zaključak o dozvoli izvršenja koji potpisuje starešina organa čije se rešenje izvršava odnosno inspektor koji je doneo rešenje o uklanjanju.

Organ za izvršenje rešenja sa građevinskim inspektorom sačinjava program uklanjanja objekta i odgovara za njegovo izvršenje.

Član 19

Odmah po donošenju zaključka o dozvoli izvršenja izvođaču radova dostavlja se zahtev za izradu predračuna troškova uklanjanja.

Član 20

Na osnovu zahteva iz prethodnog člana za složenije radove izvođač radova dostavlja:

- Projekat uklanjanja ukoliko je naložena njegova izrada,

- Predmer i predračun radova na uklanjanju,

- Plan angažovanja ljudstva i mehanizacije,

- Pregled mera koje treba preduzeti radi bezbednog sprovođenja uklanjanja objekta (mere zaštite čovekove okoline, susednih objekata, mere za nesmetano odvijanje saobraćaja i dr.),

- Procenjeno vreme trajanja uklanjanja objekta,

- Lokaciju deponije za odlaganje šuta,

- Troškovnik radova koji sadrži pregled procenjenih troškova u pripremi i izvođenju uklanjanja (izvođenje radova, troškovi sprovođenja mera zaštite i dr.).

Izvođač radova je dužan da dokumentaciju iz stava 1. dostavi Gradskoj upravi i građevinskoj inspekciji najkasnije u roku od 3 dana od dana prijema zahteva, osim u slučaju kada je naložena izrada projekta uklanjanja kada rok ne može biti duži od 15 dana.

Član 21

Gradska uprava preko građevinske inspekcije ima pravo da po prijemu dokumentacije iz člana 20. ove Odluke izvrši proveru i stavi primedbe vodeći računa da se stranka kojoj je naloženo uklanjanje ne izlaže bespotrebno visokim troškovima izvršenja.

Primedbe na dokumentaciju izvođač radova je dužan da otkloni najkasnije u roku od 48 časova.

Član 22

Troškovnik radova, uz obaveštenje o danu zakazanom za izvršenje dostavlja se stranci kojoj je naloženo uklanjanje sa upozorenjem da troškove izvršenja, osim onih koji su već nastali može izbeći ukoliko sama izvrši uklanjanje u ostavljenom roku i o tome obavesti organ koji je doneo rešenje o uklanjanju.

U obaveštenju iz stava 1. stranka kojoj je naloženo uklanjanje se upozorava da je dužna da do dana izvršenja obezbedi smeštaj za lica, i ukloni stvari iz objekta, kao i da će ukoliko to ne uradi isto biti sprovedeno prinudnim putem o njenom trošku. Stranka se obaveštava i da u toku uklanjanja može preuzeti opremu sa objekta (prozori, vrata, nadstrešnice i sl.) sa obavezom da ih odveze uz upozorenje da će ukoliko to ne uradi isto biti sprovedeno prinudnim putem o njenom trošku.

Član 23

Posebnim zaključkom organ koji vodi postupak i građevinski inspektor može obavezati stranku kojoj je naloženo uklanjanje objekta da najkasnije do dana određenog za izvršenje, položi predujam troškova najviše u iznosu procenjenih troškova izvršenja utvrđenih u članu 20. ove Odluke uvećanih za administrativne i druge troškove nastale povodom izvršenja.

Član 24

Građevinski inspektor ili organ koji vodi postupak izvršenja blagovremeno u skladu sa Zakonom podnosi zahtev komunalnoj policiji ili nadležnom organu MUP-a za obezbeđivanje asistencije prilikom preduzimanja radnji u pripremi i sprovođenju uklanjanja u danu određenom za uklanjanje.

Uz zahtev se prilaže kopija rešenja o uklanjanju, kopija zaključka o dozvoli izvršenja i navode se i druge okolnosti od značaja za pružanje asistencije.

Član 25

O danu određenom za uklanjanje izvođač radova se obaveštava najkasnije 3 dana pre dana određenog za uklanjanje.

O odlaganju uklanjanja izvođač radova se mora obavestiti najkasnije u roku od 24 sata pre zakazanog vremena uklanjanja.

U slučaju odlaganja uklanjanja na dan zakazan za uklanjanje izvođač radova ima pravo na naknadu štete u visini stvarnih troškova angažovanja u pripremi za uklanjanje. Štetu nadoknađuje onaj ko je izazvao odlaganje izvršenja.

2. Postupak uklanjanja

Član 26

Postupak izvršenja rešenja uklanjanjem objekta vodi nadležni inspektor ili organ za izvršenje ukoliko je određen od strane Gradske uprave Zaječar.

Radovima na uklanjanju objekta rukovodi odgovorno lice izvođača radova.

Član 27

O toku postupka izvršenja vodi se zapisnik.

U zapisniku se posebno navodi: dan i vreme početka i završetka izvršenja, mesto i predmet izvršenja; imena prisutnih lica sa obavezama u postupku izvršenja, stranke u postupku, ovlašćena lica komunalne policije ili MUP-a i drugi.

U zapisnik se unose sve radnje u vezi postupka izvršenja, a posebno radnje koje su morale biti izvršene prinudnim putem (uklanjanje lica, odvoz stvari i opreme i dr.).

U zapisnik se unose primedbe stranaka i učesnika u postupku izvršenja.

Član 28

Izvođač radova je dužan da sve radove izvede u svemu prema planu građevinske inspekcije, tehničkim standardima i prema dostavljenoj dokumentaciji kao i da preduzme sve mere zaštite čovekove okoline, susednih objekata, objekata saobraćaja i infrastrukture i da obezbedi nesmetano odvijanje saobraćaja u svemu prema projektu uklanjanja, ako je njegova izrada naložena i u skladu sa odgovarajućim odredbama.

Izvođač radova nema pravo da samovoljno prekine ili odustane od uklanjanja, i odgovoran je za postupanje radnika koje je angažovao.

U toku izvođenja radova uklanjanja izvođač radova može da zastane, odnosno da prekine postupak uklanjanja, ukoliko postoji pretnja po bezbednost ljudi koje je angažovao ili opreme koju koristi, dok se ta pretnja ne otkloni uz prethodnu saglasnost lica koje vodi postupak izvršenja.

Član 29

Po završenom uklanjanju, izvođač radova je dužan da izravna teren i okolinu dovede u uredno stanje, a sva oštećenja koja su nastala na javnoj površini ili komunalnoj infrastrukturi otkloni.

Član 30

Nakon završenih radova na uklanjanju objekta izvođač radova dužan je da dostavi okončanu situaciju u skladu sa zakonom i dokaze o svim nastalim troškovima.

Član 31

Na osnovu troškova iz prethodnog člana i drugih troškova postupka izrađuje se konačno rešenje o troškovima postupka i isto dostavlja stranci kojoj je doneto rešenje po kome se izvršilo uklanjanje objekta, sa obavezom da troškove plati pod pretnjom prinudnog izvršenja.

III NADZOR

Član 32

Nadzor nad izvršavanjem odredaba ove odluke vrši Odeljenje za urbanizam, građevinske i komunalno-stambene poslove Gradske uprave Zaječar.

Inspekcijski nadzor nad izvršavanjem odredaba ove odluke vrši Odeljenje za inspekcijske poslove Gradske uprave Zaječar.

Član 33

Građevinski inspektor u vršenju inspekcijskog nadzora ima pravo i dužnost da proverava da li:

1. privredno društvo, odnosno drugo pravno lice ili preduzetnik, koji vrše poslove na uklanjanju objekata ispunjavaju propisane uslove,

2. da li uklanjanjem objekta rukovodi odgovorni izvođač radova i da li isti ispunjava uslove za obavljanje tog posla,

3. da li je vlasnik objekta zaključio ugovor o izvođenju radova na uklanjanju objekta,

4. da li je izvršena prijava početka radova na uklanjanju objekta u skladu sa članom 7. ove Odluke,

5. da li se uklanjanje objekta vrši u skladu sa projektom rušenja objekta,

6. da li je izvođač radova preduzeo mere propisane članom 10. stav 1. tačka 1. 2. 3. ove Odluke.

Član 34

U vršenju inspekcijskog nadzora građevinski inspektor je ovlašćen da:

- naloži rešenjem investitoru, odnosno vlasniku objekta zabranu daljeg uklanjanja objekta i ostavi rok koji ne može biti duži od 7 dana za otklanjanje uočenih nedostataka, ako utvrdi da uklanjanje objekta se vrši suprotno članu 14. ove Odluke,

- naloži rešenjem investitoru, odnosno vlasniku objekta zabranu daljeg uklanjanja objekta i ostavi rok koji ne može biti duži od 7 dana za otklanjanje uočenih nedostataka, ako utvrdi da vlasnik objekta nije zaključio ugovor o izvođenju radova na uklanjanju objekta,

- naloži rešenjem investitoru, odnosno vlasniku objekta zabranu daljeg uklanjanja objekta, odnosno njegovog dela i ostavi rok koji ne može biti duži od 7 dana za otklanjanje uočenih nedostataka, ako utvrdi da vlasnik nije izvršio prijavu početka radova u skladu sa članom 7. ove Odluke,

- naloži rešenjem investitoru, odnosno vlasniku objekta zabranu daljeg uklanjanja objekta, odnosno njegovog dela i ostavi rok koji ne može biti duži od 7 dana za otklanjanje uočenih nedostataka, ako utvrdi da se uklanjanje objekta ne vrši u skladu sa projektom rušenja objekta,

- naloži rešenjem investitoru, odnosno vlasniku objekta zabranu daljeg uklanjanja objekta, odnosno njegovog dela i ostavi rok koji ne može biti duži od 7 dana za otklanjanje uočenih nedostataka, ako utvrdi da vlasnik odnosno izvođač radova nije preduzeo mere propisane članom 10. stav 1. tačka 1. 2. 3. ove Odluke.

IV KAZNENE ODREDBE

Član 35

Novčanom kaznom u iznosu od 50.000 do 500.000 dinara, kazniće se za prekršaj pravno lice, ako:

1) pristupi uklanjanju objekta bez odobrenja nadležnog organa i prijave početka radova (član 4. stav 1.),

2) ne izvrši prijavu početka radova u skladu sa članom 7. ove Odluke,

3) ne obezbedi mere zaštite i obezbeđenja utvrđene Glavnim projektom rušenja i članom 10. ove odluke.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu, novčanom kaznom u iznosu od 5.000 dinara do 25.000 dinara.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i preduzetnik, novčanom kaznom u iznosu od 10.000 dinara do 50.000 dinara.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i fizičko lice, novčanom kaznom u iznosu od 5.000 do 25.000 dinara.

V PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 36

Svi započeti postupci, koji nisu pravnosnažno okončani, završiće se prema odredbama ove Odluke.

Član 37

Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Zaječara".