ODLUKA

O SPOLJNOJ REVIZIJI BANAKA

("Sl. glasnik RS", br. 41/2007, 59/2008 i 67/2012)

1. Ovom odlukom propisuju se kriterijumi na osnovu kojih Narodna banka Srbije utvrđuje i objavljuje listu spoljnih revizora koji mogu vršiti reviziju finansijskih izveštaja banke (u daljem tekstu: Lista), kao i minimalan obim i sadržaj izveštaja spoljnog revizora o reviziji finansijskih izveštaja banke.

I KRITERIJUMI ZA UTVRĐIVANJE I OBJAVLJIVANJE LISTE SPOLJNIH REVIZORA

2. Kriterijumi koje mora da ispunjava spoljni revizor da bi mogao da vrši reviziju finansijskih izveštaja banke su sledeći:

1) da ispunjava uslove koji su za preduzeće za reviziju propisani zakonom kojim se uređuju računovodstvo i revizija;

2) da ima najmanje šestoro zaposlenih koji imaju profesionalno zvanje ovlašćenog revizora i licencu za rad na poslovima revizije finansijskih izveštaja, od kojih najmanje troje ima najmanje tri godine iskustva u obavljanju poslova revizije finansijskih izveštaja banaka;

3) da ima najmanje 20 zaposlenih u organizacionom delu u čijem su delokrugu poslovi revizije;

4) da u prethodnih pet godina nije brisan s Liste na osnovu tačke 5. stav 4. ove odluke.

3. Radi stavljanja na Listu, preduzeće za reviziju podnosi Narodnoj banci Srbije pismeni zahtev, uz koji prilaže dokumentaciju kojom dokazuje ispunjenost kriterijuma iz tačke 2. ove odluke.

O zahtevu iz stava 1. ove tačke, Narodna banka Srbije odlučuje u roku od 30 dana od dana prijema urednog zahteva.

U postupku odlučivanja o zahtevu iz stava 1. ove tačke, preduzeće za reviziju je dužno da, na zahtev Narodne banke Srbije, obavi prezentaciju metodologije revizije finansijskih izveštaja banke koju primenjuje u svom poslovanju.

4. Utvrđenu Listu Narodna banka Srbije objavljuje na svojoj Internet prezentaciji.

5. Ako se posle objavljivanja Liste promene podaci koji utiču na ispunjenost kriterijuma iz tačke 2. ove odluke - spoljni revizor je dužan da o tome bez odlaganja obavesti Narodnu banku Srbije.

Narodna banka Srbije može od spoljnog revizora koji je na Listi da zahteva da joj dostavi dokumentaciju kojom dokazuje da i dalje ispunjava kriterijume iz tačke 2. ove odluke.

U slučaju da spoljni revizor više ne ispunjava kriterijume iz tačke 2. odredbe od 1) do 3) ove odluke, kao i u slučaju da ne postupi u skladu sa st. 1. i 2. ove tačke, Narodna banka Srbije će ga brisati s Liste.

Narodna banka Srbije brisaće spoljnog revizora s Liste i:

1) ako ona utvrdi da spoljni revizor nije postupio u skladu s članom 58. stav 1. Zakona o bankama (u daljem tekstu: Zakon) i/ili u slučaju iz člana 62. Zakona, ili

2) ako ministarstvo nadležno za poslove finansija, Komora ovlašćenih revizora ili drugi nadležni organ utvrde da spoljni revizor nije postupio u skladu s Međunarodnim standardima revizije i/ili Kodeksom etike za profesionalne računovođe.

Ako postoje osnovi sumnje da spoljni revizor nije postupio u skladu s članom 58. stav 1. Zakona - Narodna banka Srbije ga može suspendovati s Liste, i to dok ne utvrdi da li je postupio u skladu s tim stavom, a najduže 90 dana.

Kad utvrdi da je spoljni revizor postupio u skladu s članom 58. stav 1. Zakona, odnosno posle isteka roka iz stava 5. ove tačke - Narodna banka Srbije će tom spoljnom revizoru ukinuti suspenziju s Liste.

Do isteka roka iz stava 5. ove tačke, odnosno dok Narodna banka Srbije ne utvrdi da li je spoljni revizor postupio u skladu s članom 58. stav 1. Zakona - spoljni revizor koji je suspendovan s Liste može da završi reviziju finansijskih izveštaja banke započetu do dana dostavljanja rešenja o tom suspendovanju, ali ne može da zaključuje nove ugovore o obavljanju revizije finansijskih izveštaja banke.

6. Spoljni revizor koji je na Listi ne može u istoj godini obavljati reviziju finansijskih izveštaja banke i pružati joj konsultantske usluge (npr. usluge u vezi s vođenjem poslovnih knjiga i sastavljanjem finansijskih izveštaja, usluge procene vrednosti, usluge interne revizije, usluge u oblasti informacione tehnologije, pravne usluge, usluge u okviru poslovnih finansija, saveta ili pomoći, odnosno druge usluge), niti može obavljati reviziju za poslovnu godinu u kojoj joj je pružao ove usluge. Ovaj spoljni revizor ne može obavljati ni reviziju finansijskih izveštaja banke za poslovnu godinu u kojoj je njegov zaposleni bio privremeno angažovan u toj banci, ili je u banci privremeno angažovan u vreme obavljanja revizije.

7. Predstavnici Narodne banke Srbije i spoljni revizori mogu održavati sastanke u vezi sa obavljanjem poslova revizije finansijskih izveštaja banke - i to pre početka revizije, u toku revizije i nakon obavljene revizije.

Sastancima iz stava 1. ove tačke prisustvuju predstavnici banke kod koje je vršena revizija finansijskih izveštaja ili ih o sadržaju tih sastanaka obaveštava spoljni revizor.

II MINIMALNI OBIM I SADRŽAJ IZVEŠTAJA SPOLJNOG REVIZORA O REVIZIJI FINANSIJSKIH IZVEŠTAJA BANKE

8. Izveštaj spoljnog revizora o obavljenoj reviziji godišnjih finansijskih izveštaja banke (u daljem tekstu: izveštaj o reviziji) sačinjava se u skladu sa zakonom kojim se uređuju računovodstvo i revizija, Međunarodnim standardima revizije i ovom odlukom.

Izveštaj o reviziji sadrži:

a) izveštaj i mišljenje spoljnog revizora,

b) finansijske izveštaje koji su bili predmet ispitivanja i ocene (bilans stanja i bilans uspeha, izveštaj o novčanim tokovima, izveštaj o promenama na kapitalu, statistički aneks, kao i napomene uz te izveštaje),

v) pismo o prezentaciji finansijskih izveštaja,

g) analize i priloge.

Izveštaj spoljnog revizora sadrži mišljenje o tome da li su finansijski izveštaji banke koji su bili predmet revizije, sačinjeni u skladu s međunarodnim standardima finansijskog izveštavanja, odnosno međunarodnim računovodstvenim standardima, zakonom kojim se uređuju računovodstvo i revizija i propisima Narodne banke Srbije i da li istinito i objektivno prikazuju finansijski položaj banke, rezultate poslovanja i novčane tokove po svim materijalno značajnim pitanjima.

Pismo o prezentaciji finansijskih izveštaja, koje potpisuju odgovorna lica u banci, potvrđuje da finansijski izveštaji istinito, objektivno i u skladu sa zakonom prikazuju finansijski položaj, rezultate poslovanja, novčane tokove i promene na kapitalu te banke za godinu na koju se finansijski izveštaji odnose.

Analize i prilozi sadrže: (A) Analizu bilansa stanja i bilansa uspeha banke, (B) Analizu kvaliteta poslovanja (boniteta) banke i (V) Priloge.

Analize i prilozi iz ove odluke sadrže i eventualne korekcije koje je izvršio ovlašćeni revizor, odnosno banka.

A. Analiza bilansa stanja i bilansa uspeha banke

Analiza bilansa stanja i bilansa uspeha banke sadrži kratak komentar spoljnog revizora o bilansu stanja i bilansu uspeha banke, njihovu strukturu, kao i svaku bilansnu poziciju, prema prilozima iz odluke kojom se uređuje izveštavanje banaka.

B. Analiza kvaliteta poslovanja (boniteta) banke

1) Kapital banke

Dati komentar kapitala banke pre i posle eventualnih korekcija koje izvrši ovlašćeni revizor ili banka na predlog ovlašćenog revizora, zatim navesti najveće akcionare banke, tj. lica koja imaju vlasništvo u banci koje im omogućava više od 5% glasačkih prava, promene u vlasničkoj strukturi banke u toku godine, kao i podatke o povezanosti akcionara.

2) Kvalitet aktive

Prikazati strukturu rizične i nerizične aktive nakon izvršenih korekcija, analizirati rizičnu aktivu i iskazati ispravku vrednosti kao indirektni otpis plasmana po bilansnoj aktivi, odnosno rezervisanja za gubitke po vanbilansnoj aktivi, analizirati kreditni portfelj (krediti, kamate, preuzete i potencijalne obaveze), materijalno značajne dužnike i njihovo finansijsko stanje, kredite date licima povezanim s bankom u smislu Zakona, kao i njihovo finansijsko stanje, zatim iskazati kamatonosnu i nekamatonosnu aktivu nakon izvršenih korekcija i analizirati njihov odnos, te prikazati strukturu i visinu potraživanja od drugih banaka i dati komentar stepena njihove naplativosti; analizirati poslove u ime i za račun pravnih i fizičkih lica, a ako su na tim računima knjiženi rizični plasmani - reklasifikovati ih na odgovarajuće račune.

3) Pokazatelji poslovanja i izloženost rizicima

Navesti da li je, koliko puta i u kom vremenskom periodu tokom godine, banka prekršila propisanu vrednost pokazatelja adekvatnosti kapitala, pokazatelja izloženosti, pokazatelja ulaganja banke, pokazatelja likvidnosti, pokazatelja deviznog rizika, obračunatih u skladu s propisima Narodne banke Srbije. Navesti da li banka ima usvojene procedure kojima se obezbeđuje kontrola i dosledna primena svih unutrašnjih procedura banke u vezi sa upravljanjem rizicima, i procedure za redovno izveštavanje organa banke i Narodne banke Srbije o upravljanju rizicima.

4) Adekvatnost kapitala

Navesti da li je tokom godine banka održavala adekvatan nivo kapitala - srazmerno obimu i vrsti poslovnih aktivnosti i izloženosti banke; da li je Narodna banka Srbije banci odredila pokazatelj adekvatnosti kapitala veći od propisanog s obzirom na vrstu i stepen rizika i poslovnih aktivnosti banke, kako bi se obezbedila stabilnost i sigurnost poslovanja banke i ispunjenje njenih obaveza prema poveriocima; da li banka primenjuje odgovarajuće procedure za praćenje i procenu potrebnog nivoa kapitala s obzirom na rizike kojima je izložena ili će biti izložena u budućem poslovanju.

5) Kreditni rizik

Navesti da li banka ima usvojenu politiku upravljanja kreditnim rizikom i komentarisati tu politiku, da li ima odgovarajuće interne procedure za identifikovanje, merenje i procenu kreditnog rizika i komentarisati ove procedure, da li ima plan mera kontrole i upravljanja kreditnim rizikom i interne procedure za implementaciju ovih mera. Takođe navesti da li banka ima adekvatne politike i procedure za naplatu dospelih potraživanja, za otpis potraživanja i naplatu otpisanih potraživanja.

6) Likvidnost

Analizirati ročnu (ne)usklađenost aktive i pasive; objasniti politiku banke u vezi sa upravljanjem rizikom likvidnosti (način na koji se obezbeđuje usklađenost, odnosno sprečava neusklađenost priliva i odliva gotovine), objasniti metode praćenja priliva i odliva i postojanje limita za neusklađenost priliva i odliva; prikazati odnos ukupnih kredita i ukupnih depozita, zatim likvidne aktive i ukupne bilansne aktive, likvidne aktive i depozita do tri meseca, likvidne aktive i kratkoročnih obaveza, kao i vanbilansnih obaveza i ukupnih depozita, s komentarom. Komentarisati stepen koncentracije depozita tokom godine i eventualno korišćenje kredita za likvidnost kod Narodne banke Srbije.

Navesti da li banka ima usvojenu politiku upravljanja rizikom likvidnosti i komentarisati tu politiku, da li ima odgovarajuće interne procedure za obračun i merenje rizika likvidnosti i komentarisati te procedure, da li ima plan za upravljanje rizikom likvidnosti u kriznim situacijama i interne procedure za implementaciju ovih mera, da li ima adekvatan informacioni sistem koji obezbeđuje podatke za blagovremeno i kontinuirano upravljanje rizikom likvidnosti.

7) Devizni rizik

Komentarisati izloženost banke riziku od promena kursa na dan 31. decembra u godini za koju se vrši revizija. Dati komentar o kretanju tokom godine ukupne otvorene devizne pozicije obračunate u skladu sa odlukom kojom se uređuje adekvatnost kapitala.

Navesti da li banka ima usvojenu politiku upravljanja deviznim rizikom, opisati mere koje je banka koristila u postavljanju ograničenja kretanju devizne pozicije, navesti da li banka ima odgovarajuće interne procedure za identifikovanje i merenje deviznog rizika i komentarisati te procedure.

8) Profitabilnost

Komentarisati razliku ostvarenu između aktivne i pasivne kamate, analizirati kamate po vrstama plasmana i odgovarajućih izvora, s posebnim osvrtom na učešće kredita, i prikazati odnos:

- dobiti (gubitka) i aktive,

- dobiti (gubitka) i ukupnog kapitala,

- prihoda od kamata i aktive,

- rashoda od kamata i pasive,

- neto prihoda/rashoda rezervisanja,

- ostalih prihoda i aktive,

- ostalih rashoda i pasive.

Analizirati kamatonosnu, odnosno nekamatonosnu aktivu i aktivnosti koje banka preduzima na povećanju stepena naplativosti i prikazati odnos neto prihoda od kamata i kamatonosne aktive, kao i odnose operativnih rashoda i ukupnih rashoda, operativnih rashoda i neto prihoda od kamate, operativnih rashoda i neto prihoda od kamata i naknada, operativnih rashoda i neto drugih finansijskih prihoda, operativnih rashoda i neto nekamatnih prihoda, odnosno operativnih rashoda i aktive banke.

Komentarisati strukturu gubitka, odnosno iznos nepokrivenog gubitka (uzroke i godinu nastanka, razloge nepokrivenosti, kao i aktivnosti na otklanjanju uzroka gubitka); prihode od kamata po aktivi određenog stepena naplativosti, odnosno nenaplativosti; rashode po osnovu kamate po depozitima i uzetim kreditima; način raspodele dobiti.

9) Kamatni rizik

Analizirati izveštaje za merenje kamatnog rizika za sve pozicije aktive, pasive i vanbilansnih stavki, kao i za ostale naknade ili rashode koji su izloženi ovom riziku (GAP izveštaji) i komentarisati izloženost banke riziku od promene kamatnih stopa za kamatonosne pozicije.

Navesti da li banka ima usvojenu politiku upravljanja rizikom kamatne stope, objasniti mere koje je banka koristila da bi ograničila uticaj promena stopa aktivne i pasivne kamate, navesti da li banka ima odgovarajuće interne procedure za upravljanje i kontrolu rizika kamatne stope i komentarisati te procedure, da li ima plan mera upravljanja i kontrole rizika kamatne stope i interne procedure za imlementaciju ovih mera.

10) Rizici izloženosti banke

Navesti da li banka ima usvojenu politiku upravljanja rizicima izloženosti banke prema jednom licu ili grupi povezanih lica, kao i rizicima izloženosti banke prema licu povezanom sa bankom. Komentarisati koliki je zbir svih velikih izloženosti banke.

11) Rizici ulaganja banke

Navesti da li banka ima usvojenu politiku upravljanja rizicima ulaganja u druga pravna lica i u osnovna sredstva. Komentarisati materijalno značajna ulaganja u jedno lice koje nije lice u finansijskom sektoru, kao i ukupna ulaganja banke u lica koja nisu lica u finansijskom sektoru i u osnovna sredstva.

12) Operativni rizik

Navesti da li banka ima usvojenu politiku upravljanja operativnim rizikom i komentarisati tu politiku, da li ima odgovarajuće interne procedure za identifikovanje i merenje operativnog rizika i komentarisati te procedure. Komentarisati metodologiju banke za interno evidentiranje gubitaka po kategorijama utvrđenim prema izvorima gubitaka.

13) Rizik zemlje

Navesti da li banka ima usvojenu politiku za upravljanje rizikom zemlje i komentarisati tu politiku, da li ima odgovarajuće interne procedure za identifikovanje i merenje rizika zemlje i komentarisati te procedure, komentarisati limite izloženosti riziku zemlje i koncentracije izloženosti koje je banka utvrdila.

14) Izloženost banke rizicima od potencijalnih obaveza

Dati strukturu vanbilansne aktive i promene u toku godine; navesti da li je bilo isplata po datim oblicima jemstva, i koliko, i da li banka i dalje daje jemstvo komitentima za koje je izvršila plaćanje; navesti ostvareni prosečan rok za naplatu izvršenih plaćanja po jemstvima.

15) Kadrovska, tehnička i organizaciona osposobljenost

Navesti kadrovsku strukturu banke sa ukupnim brojem zaposlenih: rukovodeći kadar, stručni kadar i pomoćno osoblje; članove upravnog odbora (ime i prezime i naziv pravnog lica u kome su zaposleni) i izvršnog odbora. Navesti i ukupne bruto i neto naknade predsednika upravnog odbora, kao i zbirno za ostale članove upravnog odbora, kao i ukupne bruto i neto naknade i zarade za predsednika izvršnog odbora i zbirno za ostale članove izvršnog odbora - ostvarene u banci. Prikazati organizacionu mrežu banke sa organizacionim delovima (filijale, poslovne jedinice i predstavništva u zemlji i inostranstvu) i njihovim sedištem.

Opisati i komentarisati tehničku opremljenost banke - navesti veličinu poslovnog prostora i to da li je poslovni prostor u vlasništvu banke, da li predstavlja osnivački ulog, da li po veličini zadovoljava propisane standarde u odnosu na broj zaposlenih i da li odgovara obimu i vrsti poslova banke, kao i to da li je tehnička (računarska) oprema u vlasništvu banke.

16) Informacioni sistem i srodne tehnologije

Opisati organizaciju i upravljanje informacionim sistemom i drugim tehnologijama, njegovu adekvatnost, pouzdanost i usklađenost sa poslovima koje banka obavlja. Oceniti stepen fizičke zaštite podataka i informacionog sistema banke i oceniti nivo korišćene tehnologije.

V. Prilozi

9. Prilozi su izveštaji koje je banka dužna da izrađuje i dostavlja Narodnoj banci Srbije u skladu sa odlukom kojom se uređuje izveštavanje banaka, sačinjeni na dan 31. decembar za godinu za koju se obavlja revizija finansijskih izveštaja.

Svi prilozi uz izveštaj o reviziji moraju biti sačinjeni u skladu s finansijskim izveštajima za posmatrani period.

10. Izveštaj spoljnog revizora može sadržati i dopunske podatke i informacije ako to posebno zahteva banka kod koje se revizija obavlja.

11. Banka je dužna da Narodnoj banci Srbije izveštaj o reviziji dostavi zajedno s pismom rukovodstvu koje je spoljni revizor dostavio banci posle završetka revizije, i to najkasnije u roku od 120 dana posle završetka poslovne godine na koju se izveštaj o reviziji odnosi.

Jedan primerak izveštaja o reviziji spoljnog revizora dostavlja se i odboru za praćenje poslovanja banke (odbor za reviziju).

12. Pismo rukovodstvu sadrži, između ostalog, i mišljenje o efikasnosti funkcionisanja unutrašnje revizije, sistemu upravljanja rizicima i sistemu unutrašnjih kontrola. Pod ovim mišljenjem se, u smislu ove odluke, podrazumevaju nalazi o funkcionisanju unutrašnje revizije i uspostavljenim sistemima upravljanja rizicima i unutrašnjim kontrolama i njihovoj implementaciji sa odgovarajućim preporukama za njihovo unapređenje u oblastima poslovanja koje su bile predmet razmatranja od strane spoljnog revizora, kao sastavni deo revizije finansijskih izveštaja.

13. Banka je dužna da, najkasnije u roku od 15 dana od dana dostavljanja izveštaja o reviziji objavi:

- kompletan izveštaj spoljnog revizora, na svojoj Internet prezentaciji i da ga zadrži na toj prezentaciji do objavljivanja izveštaja za narednu poslovnu godinu. Pod kompletnim izveštajem spoljnog revizora, u smislu ove odluke, smatra se izveštaj o reviziji koji sadrži izveštaj s mišljenjem spoljnog revizora, finansijske izveštaje s napomenama i pismo o prezentaciji finansijskih izveštaja, ne uključujući analize i priloge uz izveštaj propisane tom odlukom,

- izveštaj u skraćenom obliku u dnevnim novinama koje se distribuiraju na teritoriji Republike Srbije. Pod izveštajem spoljnog revizora u skraćenom obliku podrazumeva se izveštaj spoljnog revizora sa mišljenjem i finansijskim izveštajima (bez napomena, analiza i priloga).

14. Ako Narodna banka Srbije odbije da prihvati izveštaj spoljnog revizora, u skladu s članom 62. Zakona, banka je dužna da na svojoj Internet prezentaciji odbijeni izveštaj zameni novim izveštajem, koji je drugi spoljni revizor sačinio na osnovu ponovo obavljene revizije.

15. Spoljni revizori iz Liste spoljnih revizora koji mogu vršiti reviziju finansijskih izveštaja banke ("Službeni glasnik RS", broj 8/2007) obavljaju reviziju finansijskih izveštaja banke za poslovnu 2007. godinu, s tim da je ne mogu obavljati ako su do te poslovne godine obavili tri uzastopne revizije finansijskih izveštaja kod iste banke.

16. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o spoljnoj reviziji banaka ("Službeni glasnik RS", broj 57/2006).

17. Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS".

 

Samostalna odredba Odluke o izmeni
Odluke o spoljnoj reviziji banaka

("Sl. glasnik RS", br. 59/2008)

2. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS".

 

Samostalne odredbe Odluke o izmenama
Odluke o spoljnoj reviziji banaka

("Sl. glasnik RS", br. 67/2012)

5. Spoljni revizor koji se nalazi na listi spoljnih revizora koji mogu da vrše reviziju finansijskih izveštaja banke a koju je Narodna banka Srbije utvrdila na osnovu Odluke - dužan je da dokaze o ispunjenosti kriterijuma da ima najmanje šestoro zaposlenih koji imaju profesionalno zvanje ovlašćenog revizora i licencu za rad na poslovima revizije finansijskih izveštaja, od kojih najmanje troje ima najmanje tri godine iskustva u obavljanju poslova revizije finansijskih izveštaja banaka, dostavi u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

6. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS".