PRAVILNIKO NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNI PROFIL MEHATRONIČAR ZA TRANSPORTNE SISTEME AERODROMA("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 22/2007, 5/2011, 8/2012 i 11/2012 - ispr.) |
Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovni profil Mehatroničar za transportne sisteme aerodroma, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se i u skladu sa:
1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03, 10/03, 24/04, 3/05, 6/05, 11/05, 6/06 i 12/06), i to sa nastavnim planom i programom:
1) srpskog jezika i književnosti;
2) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;
3) jezika nacionalnih manjina;
4) fizičkog vaspitanja;
5) istorije;
6) hemije;
7) građanskog vaspitanja;
2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta Verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", br. 6/03, 23/04 i 9/05).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".
Samostalni članovi Pravilnika o izmeni
Pravilnika o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovni profil mehatroničar za transportne sisteme aerodroma
("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 8/2012)
Član 2
Učenici upisani u srednju školu zaključno sa školskom 2011/2012. godinom stiču obrazovanje po Pravilniku o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovni profil mehatroničar za transportne sisteme aerodroma ("Prosvetni glasnik", br. 22/07 i 5/11).
Član 3
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".
NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA
Područje rada: Mašinstvo i obrada metala
Obrazovni profil: mehatroničar za transportne sisteme aerodroma - ogled
Trajanje obrazovanja: četiri godine
CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA: |
- Cilj stručnog obrazovanja za ogledni obrazovni profil MEHATRONIČAR ZA TRANSPORTNE SISTEME AERODROMA je osposobljavanje učenika da testira rad mehatronskog sistema, da dijagnostikuje i otkloni kvar na mehatronskom sistemu i da postavi parametre mehatronskog sistema i isprati radni ciklus. S obzirom na neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebu kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoja karijere, unapređenja mogućnosti zaposlenja, učenici će biti osposobljeni za: |
- praktičnu primenu znanja |
Ove multifunkcionalne veštine i sposobnosti su rezultat: |
- fleksibilne i na kvalitet učeničkih postignuća usmerene školske organizacije |
OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
Radne kompetencije |
Znanja |
Veštine |
Stavovi |
Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će biti u stanju da: |
|||
- dijagnostikuje, otklanja kvar i testira rad mehatronskog sistema |
- razlikuje elemente mehatronskih sistema |
- testira i dijagnostikuje mehatronski sistem |
- savesno, odgovorno i uredno obavlja poverene mu poslove |
Nastavni plan za ogled - MEHATRONIČAR ZA TRANSPORTNE SISTEME AERODROMA
|
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
IV RAZRED |
UKUPNO |
|||||||||||||||||||||||||||
nedeljno |
godišnje |
nedeljno |
godišnje |
nedeljno |
godišnje |
nedeljno |
godišnje |
godišnje |
||||||||||||||||||||||||
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
T |
V |
PN |
B |
|
A: OBAVEZNI PREDMETI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Srpski jezik i književnost |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
105 |
3 |
96 |
411 |
|||||||||||||||||||||||
2. Engleski jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
274 |
|||||||||||||||||||||||
3. Matematika |
4 |
140 |
4 |
140 |
3 |
105 |
3 |
96 |
481 |
|||||||||||||||||||||||
4. Fizika |
2 |
70 |
|
70 |
||||||||||||||||||||||||||||
5. Istorija |
2 |
70 |
|
70 |
||||||||||||||||||||||||||||
6. Zaštita životne sredine |
2 |
70 |
|
70 |
||||||||||||||||||||||||||||
7. Mehanika |
2 |
70 |
|
70 |
||||||||||||||||||||||||||||
8. Fizičko vaspitanje |
2 |
70 |
2 |
|
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
274 |
||||||||||||||||||||||
9. Stručni engleski jezik |
2 |
70 |
2 |
|
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
274 |
||||||||||||||||||||||
10. Računarstvo i informatika |
3 |
105 |
|
105 |
||||||||||||||||||||||||||||
11. Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom |
2 |
70 |
|
70 |
||||||||||||||||||||||||||||
12. Istorija vazduhoplovstva |
2 |
70 |
70 |
|||||||||||||||||||||||||||||
13. Tehnička mehanika sa mehanizmima |
1 |
1 |
35 |
35 |
35 |
35 |
||||||||||||||||||||||||||
14. Računari |
2 |
|
70 |
70 |
||||||||||||||||||||||||||||
15. Aerodromi |
|
2 |
70 |
70 |
||||||||||||||||||||||||||||
16. Koordinatna geometrija |
|
2 |
70 |
70 |
||||||||||||||||||||||||||||
17. Metalne konstrukcije |
|
2 |
70 |
70 |
||||||||||||||||||||||||||||
18. Elektronika |
|
2 |
1 |
70 |
35 |
70 |
35 |
|||||||||||||||||||||||||
19. Preduzetništvo |
|
2 |
70 |
70 |
||||||||||||||||||||||||||||
20. Primena računara u održavanju transportnih sistema |
|
2 |
70 |
2 |
64 |
134 |
||||||||||||||||||||||||||
21. Integralni račun sa primenama |
|
2 |
64 |
64 |
||||||||||||||||||||||||||||
B: UŽESTRUČNI PREDMETI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Poznavanje vazduhoplova |
1 |
2 |
16 |
32 |
30 |
|
16 |
32 |
30 |
|||||||||||||||||||||||
2. Alati i merenja |
1 |
2 |
19 |
38 |
30 |
|
19 |
38 |
30 |
|||||||||||||||||||||||
3. Elektromašinski materijali |
1 |
1 |
16 |
16 |
6 |
|
16 |
16 |
6 |
|||||||||||||||||||||||
4. Komponente mehatronskih sistema |
1 |
1 |
19 |
19 |
12 |
|
19 |
19 |
12 |
|||||||||||||||||||||||
5. Elektrotehnika sa merenjima |
2 |
2 |
70 |
70 |
12 |
|
70 |
70 |
12 |
|||||||||||||||||||||||
6. Mašinski elementi |
2 |
2 |
70 |
70 |
30 |
|
70 |
70 |
30 |
|||||||||||||||||||||||
7. Hidraulični i pneumatski sistemi |
2 |
1 |
1 |
32 |
16 |
16 |
30 |
|
32 |
16 |
16 |
30 |
||||||||||||||||||||
8. Električni pogon i oprema |
2 |
1 |
1 |
38 |
19 |
19 |
30 |
|
38 |
19 |
19 |
30 |
||||||||||||||||||||
9. Digitalna elektronika |
1 |
1 |
16 |
16 |
|
16 |
16 |
|||||||||||||||||||||||||
10. Merni pretvarači |
2 |
1 |
32 |
16 |
|
32 |
16 |
|||||||||||||||||||||||||
11. Mikrokontroleri |
1 |
1 |
16 |
16 |
|
18 |
16 |
16 |
18 |
|||||||||||||||||||||||
12. Sistemi upravljanja |
2 |
1 |
32 |
16 |
|
12 |
32 |
16 |
12 |
|||||||||||||||||||||||
13. Mehatronski sistemi |
2 |
6 |
64 |
192 |
30 |
64 |
192 |
30 |
||||||||||||||||||||||||
V: IZBORNI PREDMETI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Građansko vaspitanje / Verska nastava |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
|
137 |
||||||||||||||||||||||
2. Hemija / Aerodromski saobraćaj |
2 |
70 |
|
70 |
||||||||||||||||||||||||||||
3. Fizika / Psihologija adolescencije |
2 |
70 |
|
70 |
||||||||||||||||||||||||||||
4. Ljudski faktor / Bezbednost civilnog vazduhoplovstva |
2 |
70 |
|
70 |
||||||||||||||||||||||||||||
5. Motorna vozila / Programiranje |
2 |
64 |
|
64 |
||||||||||||||||||||||||||||
Ukupno A+B+V: |
21 |
10 |
1 |
735 |
347 |
38 |
60 |
20 |
12 |
0 |
700 |
420 |
0 |
60 |
21 |
10 |
1 |
735 |
350 |
35 |
60 |
18 |
8 |
6 |
576 |
256 |
192 |
60 |
2746 |
1373 |
265 |
240 |
Σ |
4624 |
Gantogram užestručnih predmeta po razredima za ogled - MEHATRONIČAR ZA TRANSPORTNE SISTEME AERODROMA
Predmeti / Nastavne nedelje |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
T |
V |
PN |
B |
Σ |
||
Prvi |
Poznavanje |
T |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
16 |
32 |
0 |
30 |
78 |
|||||||||||||||||||||
V |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
||||||||||||||||||||||||||||
PN |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B |
30 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alati i |
T |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
19 |
0 |
38 |
30 |
87 |
|||||||||||||||||||
V |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PN |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|||||||||||||||||||||||||
B |
30 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Σ |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
30 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
30 |
35 |
32 |
38 |
60 |
165 |
Predmeti / Nastavne nedelje |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
T |
V |
PN |
B |
Σ |
||
Drugi |
Elektro-mašinski |
T |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
16 |
16 |
0 |
6 |
38 |
|||||||||||||||||||||
V |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
||||||||||||||||||||||||||||
PN |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B |
6 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komponente |
T |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
19 |
19 |
0 |
12 |
50 |
|||||||||||||||||||
V |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|||||||||||||||||||||||||
PN |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B |
12 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Elektrotehnika |
T |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
70 |
70 |
0 |
12 |
152 |
|||
V |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|||||||||
PN |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B |
12 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mašinski |
T |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
70 |
70 |
0 |
30 |
170 |
|||
V |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|||||||||
PN |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B |
12 |
18 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Σ |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
30 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
30 |
175 |
175 |
0 |
60 |
410 |
Predmeti / Nastavne nedelje |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
T |
V |
PN |
B |
Σ |
||
Treći |
Hidraulični i |
T |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
32 |
16 |
16 |
30 |
94 |
|||||||||||||||||||||
V |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
||||||||||||||||||||||||||||
PN |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
||||||||||||||||||||||||||||
B |
30 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Električni |
T |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
38 |
19 |
19 |
30 |
106 |
|||||||||||||||||||
V |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|||||||||||||||||||||||||
PN |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|||||||||||||||||||||||||
B |
30 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Σ |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
30 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
30 |
70 |
35 |
35 |
60 |
200 |
Predmeti / Nastavne nedelje |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
T |
V |
PN |
B |
Σ |
||
Četvrti |
Digitalna |
T |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
16 |
16 |
0 |
0 |
32 |
|||||||||||||||||||||
V |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
||||||||||||||||||||||||||||
PN |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Merni |
T |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
32 |
16 |
0 |
0 |
48 |
||||||||||||||||||||||
V |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
||||||||||||||||||||||||||||
PN |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mikro-kontroleri |
T |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
16 |
16 |
0 |
18 |
50 |
||||||||||||||||||||||
V |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
||||||||||||||||||||||||||||
PN |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B |
18 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sistemi |
T |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
32 |
16 |
0 |
12 |
60 |
||||||||||||||||||||||
V |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
||||||||||||||||||||||||||||
PN |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B |
12 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mehatronski |
T |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
64 |
0 |
192 |
30 |
286 |
||||||
V |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PN |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
||||||||||||
B |
30 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Σ |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
30 |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
30 |
30 |
|
|
|
160 |
64 |
192 |
60 |
476 |
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Σ |
440 |
306 |
265 |
240 |
1251 |
Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima
G: IZBORNI PREDMETI |
I |
II |
III |
IV |
Izborni predmet predviđen Zakonom |
|
|
|
|
1. Građansko vaspitanje / Verska nastava |
* |
* |
* |
* |
Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda |
|
|
|
|
2. Hemija / Aerodromski saobraćaj |
* |
|||
3. Fizika / Psihologija adolescencije |
* |
|||
4. Ljudski faktor / Bezbednost civilnog vazduhoplovstva |
* |
|||
5. Motorna vozila / Programiranje |
* |
Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz 3 (tri) časa i to:
- obavezni izborni predmet predviđen Zakonom - Građansko vaspitanje ili Verska nastava, 1 čas nedeljno tokom školske godine;
- jedan izborni predmet predviđen Programom ogleda, pri čemu su svi ponuđeni predmeti sa fondom 2 časa nedeljno.
Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno odobrilo Ministarstvo prosvete. Ostvaruje se iz onih predmeta za koji se izjasni najmanje 30 % učenika oglednog odeljenja.
Ukoliko je isti nastavni predmet ponuđen kao izborni u različitim razredima u toku školovanja, učenik može da bira ponuđeni predmet samo jedanput.
Ocena izbornih predmeta predviđenih Programom ogleda je numerička i ulazi u prosek ocena na kraju godine.
Ostvarivanje programa ogleda
Predviđen broj učenika u odeljenju je 24.
Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN) i nastavu u bloku (B):
Razred |
Predmet |
Godišnji fond časova |
Broj učenika u grupi |
||
V |
PN |
B |
|||
I |
Stručni engleski jezik |
70 |
|
|
12 |
Računarstvo i informatika |
105 |
|
|
12 |
|
Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom |
70 |
|
|
12 |
|
Poznavanje vazduhoplova |
32 |
|
30 |
12 |
|
Alati i merenja |
|
38 |
30 |
12 |
|
II |
Stručni engleski jezik |
70 |
|
|
12 |
Tehnička mehanika sa mehanizmima |
35 |
|
|
12 |
|
Računari |
70 |
|
|
12 |
|
Elektromašinski materijali |
16 |
|
6 |
12 |
|
Komponente mehatronskih sistema |
19 |
|
12 |
12 |
|
Elektrotehnika sa merenjima |
70 |
|
12 |
12 |
|
Mašinski elementi |
70 |
|
30 |
12 |
|
III |
Stručni engleski jezik |
70 |
|
|
12 |
Elektronika |
35 |
|
|
12 |
|
Primena računara u održavanju transportnih sistema |
70 |
|
|
12 |
|
Hidraulični i pneumatski sistemi |
16 |
16 |
30 |
12 |
|
Električni pogon i oprema |
19 |
19 |
30 |
12 |
|
IV |
Stručni engleski jezik |
64 |
|
|
12 |
Primena računara u održavanju transportnih sistema |
64 |
|
|
12 |
|
Digitalna elektronika |
16 |
|
|
12 |
|
Merni pretvarači |
16 |
|
|
12 |
|
Mikrokontroleri |
16 |
|
18 |
12 |
|
Sistemi upravljanja |
16 |
|
12 |
12 |
|
Mehatronski sistemi |
|
192 |
30 |
12 |
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
|
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
IV RAZRED |
UKUPNO |
Čas odeljenskog starešine |
70 |
70 |
70 |
64 |
274 |
Dodatni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
Dopunski rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
Pripremni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
Društveno korisni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
* Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada
Fakultativni oblici obrazovno - vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
|
I |
II |
III |
IV |
Ekskurzija |
2-3 dana |
2-3 dana |
do 5 dana |
do 7 dana |
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture |
2 časa nedeljno |
|||
Drugi strani jezik |
2 časa nedeljno |
|||
Drugi predmeti* |
1 - 2 časa nedeljno |
|||
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo) |
30 - 60 časova godišnje |
|||
Društvene aktivnosti - đački parlament, učeničke zadruge |
15 - 30 časova godišnje |
|||
Kulturna i javna delatnost škole |
2 radna dana |
* Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
Razred |
Razredno časovna |
Mentorski rad |
Obavezne |
Ostalo |
Ukupno |
I |
35 |
2 |
2 |
39 |
|
II |
35 |
2 |
2 |
39 |
|
III |
35 |
2 |
2 |
39 |
|
IV |
32 |
2 |
2 |
3 |
39 |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)
Nastavni plan i program za obrazovni profil MEHATRONIČAR ZA TRANSPORTNE SISTEME AERODROMA - ogled, ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme ("Prosvetni glasnik", broj 7/91) i
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama područja rada Mašinstvo i obrada metala ("Prosvetni glasnik", br. 8/91, 6/98, 3/99, 1/01, 8/02, 9/03 i 7/05).
Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:
- publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete i elektronske publikacije);
- odgovarajuće softverske pakete;
- internet.
Nastava se realizuje uz korišćenje:
- računara i projektora za Power Point prezentacije;
- skenera;
- televizora;
- očiglednih nastavnih sredstava;
- školske radionice.
Detaljna uputstva za ostvarivanje programa data su uz svaki predmet pojedinačno.
Naziv predmeta: |
ENGLESKI JEZIK |
Godišnji fond: |
70 časova |
Razred: |
prvi |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Present tenses |
• Upoznavanje učenika sa osnovama komunikacije |
• se predstavi |
• Lekcije propisanog udžbenika kroz koje se obrađuje data tema |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
• Osposobljavanje učenika za pravilnu upotrebu sadašnjeg vremena |
• upotrebljava u usmenom i pismenom izražavanju sadašnje prosto i trajno vreme |
|||
Past tenses |
• Osposobljavanje učenika za pravilnu upotrebu prošlih vremena |
• upotrebljava u usmenom i pismenom izražavanju prosto prošlo i trajno prošlo vreme |
||
Quantity |
• Upoznavanje sa kvantifikatorima i brojevima |
• upotrebljava kvantifikatore (some, any, much, many, a few, a little) |
||
Future intentions |
• Upoznavanje sa izrazima pomoću kojih se izražavaju želje i planovi za budućnost |
• izrazi želje i planove za budućnost (want / hope to) |
PREPORUČENA LITERATURA
1. New Headway, Pre-Intermediate, John and Liz Soars (student's book and workbook)
2. Bilo koji drugi udžbenik istog nivoa odobren od strane Ministarstva prosvete
3. Sajtovi: (www.oxfordcentar.rs, www.englishbook.rs...)
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Stručni engleski jezik
2. Računarstvo i informatika
3. Računari
4. Aerodromi
5. Preduzetništvo
Naziv predmeta: |
ENGLESKI JEZIK |
Godišnji fond: |
70 časova |
Razred: |
drugi |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Perfect Tenses |
• Obnavljanje: Present Perfect Tense, for & since, adverbs, short answers |
• upotrebljava u usmenom i pismenom izražavanju The Present Perfect Tense |
• Lekcije propisanog udžbenika kroz koje se obrađuje data tema |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
• Upotreba vremena - The Present Perfect Continuous Tense |
• upotrebljava u usmenom i pismenom izražavanju The Present Perfect Continuous Tense u potvrdnim, upitnim i negativnim rečenicama |
|||
Modals |
• Upotreba modala - have to, must, should, might |
• upotrebljava modalne glagole - have to,should,must i might |
||
Time clauses |
• Upotreba vremenskih rečenica (as soon as, when, while, until) |
• razlikuje značenje veznika as soon as, when, while, until i pravilno ih upotrebljava u kontekstu |
||
Conditional sentences |
• Upotreba kondicionalnih rečenica (O + I) |
• upotrebljava kondicionalne rečenice nultog i prvog tipa |
||
• Upotreba kondicionalnih rečenica (II) |
• upotrebljava kondicionalne rečenice drugog tipa |
|||
Passive voice |
• Upotreba pasivnih rečenica |
• upotrebljava pasivne rečenice |
PREPORUČENA LITERATURA
1. New Headway, Pre-Intermediate, John and Liz Soars (student's book and workbook)
2. Bilo koji drugi udžbenik istog nivoa odobren od strane Ministarstva prosvete
3. Sajtovi: (www.oxfordcentar.rs, www.englishbook.rs...)
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Stručni engleski jezik
2. Računarstvo i informatika
3. Računari
4. Aerodromi
5. Preduzetništvo
Naziv predmeta: |
ENGLESKI JEZIK |
Godišnji fond: |
70 časova |
Razred: |
treći |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Tenses |
• Revizija obrađenih gramatičkih oblasti |
• upotrebljava ranije obrađene gramatičke jedinice - tenses: Present Simple, Present Continuous |
• Lekcije propisanog udžbenika kroz koje se obrađuje data tema |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Past Perfect Tense |
• Upotreba vremena - The Past Perfect Tense |
• upotrebljava davno prošlo vreme u potvrdnim, odričnim i negativnim rečenicama |
||
Auxiliary verbs |
• Upotreba pomoćnih glagola - do, be, have |
• upotrebljava pomoćne glagole do, be, have u odgovarajućem kontekstu |
||
Active and Passive voice |
• Obnavljanje: sadašnja vremena aktiva i pasiva |
• upotrebljava sadašnja vremena aktiva i pasiva |
||
Modals |
• Sticanje znanja o upotrebi modalnih glagola koji izražavaju obavezu i dozvolu |
• upotrebljava modalne glagole (have (got) to, can, be allowed to, should, must) da izrazi obavezu ili dozvolu |
PREPORUČENA LITERATURA
1. New Headway Intermediate, Liz and John Soars (student's book and workbook)
2. Bilo koji drugi udžbenik istog nivoa odobren od strane Ministarstva prosvete
3. Sajtovi: (www.oxfordcentar.rs, www.englishbook.rs...)
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Stručni engleski jezik
2. Računarstvo i informatika
3. Računari
4. Aerodromi
5. Preduzetništvo
Naziv predmeta: |
ENGLESKI JEZIK |
Godišnji fond: |
64 časa |
Razred: |
četvrti |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Tenses |
• Obnavljanje: Present Perfect active and passive |
• upotrebljava Present Perfect Tense aktiva i pasiva i neke frazalne glagole |
• Lekcije propisanog udžbenika kroz koje se obrađuje data tema |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Conditionals |
• Obnavljanje: kondicionalne rečenice, pridevi |
• upotrebljava nulti, prvi i drugi kondicional |
||
Modals |
• Sticanje znanja o upotrebi modalnih glagola koji izražavaju verovatnoću |
• upotrebljava modalne glagole (must, could, might, can't) da izrazi stepen verovatnoće |
||
Indirect questions |
• Sticanje znanja o upotrebi indirektnih pitanja |
• postavlja i upotrebljava indirektna pitanja |
||
Reported speech |
• Obnavljanje: Indirektan govor |
• upotrebljava indirektan govor u kontekstu |
PREPORUČENA LITERATURA
1. New Headway Intermediate, Liz and John Soars (student's book and workbook)
2. Bilo koji drugi udžbenik istog nivoa odobren od strane Ministarstva prosvete
3. Sajtovi: (www.oxfordcentar.rs, www.englishbook.rs...)
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Stručni engleski jezik
2. Računarstvo i informatika
3. Računari
4. Aerodromi
5. Preduzetništvo
Naziv predmeta: |
MATEMATIKA |
Godišnji fond: |
140 časova |
Razred: |
prvi |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Vektori |
• Osposobljavanje za izvođenje osnovnih računskih operacija sa vektorima u ravni |
• objasni šta je vektor i kada su dva vektora jednaka |
• Sabiranje, oduzimanje vektora i množenje skalarom |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temi |
Trigonometrijske funkcije |
• Osposobljavanje za rešavanje pravouglog trougla, kao i za izračunavanje vrednosti osnovnih trigonometrijskih funkcija na trigonometrijskoj kružnici |
• objasni šta su sinus, kosinus, tangens i kotangens oštrog ugla u pravouglom trouglu, izračuna ih ako su date stranice (ili se mogu izračunati) i obrnuto, konstruiše oštar ugao ako je poznata jedna njegova trigonometrijska funkcija |
• Definicije trigonometrijskih funkcija oštrog ugla u pravouglom trouglu |
|
Logika i skupovi |
• Sticanje znanja o iskazima i obavljanju osnovnih logičkih operacija |
• određuje istinitosnu vrednost logičke formule |
• Iskazi i operacije sa njima |
|
Racionalni algebarski izrazi |
• Sticanje znanja o radu sa razlomcima |
• objasni šta je monom, binom, trinom, polinom, prepozna slične monome, sabira ih i oduzima |
• Sređivanje, sabiranje i množenje polinoma |
|
Proporcionalnost i sličnost |
• Sticanje osnovnih znanja iz rešavanja i primena proporcija |
• samostalno postavlja i rešava proporcije |
• Rešavanje proporcije |
|
Podudarnost |
• Sticanje osnovnih znanja o mnogouglovima i kružnici uz elementarne konstrukcije |
• konstruiše i prenosi uglove |
• Osnovne osobine trougla |
|
Linearne jednačine, nejednačine i funkcija |
• Obnavljanje i dopunjavanje osnovnih znanja o rešavanju jednačina, nejednačina i sistema jednačina |
• rešava linearne jednačine |
• Rešavanje linearnih jednačina |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Đorđe Dugošija i Marko Šegrt: Matematika
2. Dr Pavle Miličić: Matematika za gimnazije i stručne škole sa četiri časa nedeljno
3. Vene Bogoslavov: Zbirka iz matematike za prvi razred srednje škole
4. Srđan Ognjanović i Živorad Ivanović: Zbirka iz matematike za prvi razred srednje škole
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Fizika
2. Mehanika
3. Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom
4. Tehnička mehanika sa mehanizmima
5. Računari
6. Koordinatna geometrija
7. Primena računara u održavanju transportnih sistema
8. Integralni račun sa primenama
Naziv predmeta: |
MATEMATIKA |
Godišnji fond: |
140 časova |
Razred: |
drugi |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Stepenovanje i korenovanje |
• Sticanje znanja o stepenima i korenima i operacijama sa njima |
• definiše stepen i operacije sa stepenima |
• Pojam stepena |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temi |
Kompleksni brojevi |
• Sticanje osnovnih znanja o kompleksnim brojevima i operacijama sa njima |
• definiše kompleksan broj u algebarskom obliku i odredi realni i imaginarni deo kompleksnog broja |
• Algebarski oblik kompleksnog broja i osnovne operacije |
|
Kvadratna funkcija |
• Sticanje znanja o rešavanju kvadratnih jednačina i nejednačina |
• objasni šta je diskriminanta i odredi prirodu rešenja kvadratne jednačine |
• Kvadratna jednačina |
|
Trigonometrijske funkcije |
• Rešavanje trigonometrijskih jednačina i obavljanje elementarnih transformacija trigonometrijskih izraza |
• predstavi vrednosti trigonometrijskih funkcija na trigonometrijskoj kružnici |
• Trigonometrijska kružnica |
|
Eksponencijalna i logaritamska funkcija |
• Sticanje znanja o rešavanju jednačina i nejednačina sa eksponencijalnim i logaritamskim izrazima |
• skicira i daje opis grafika eksponencijalne funkcije |
• Eksponencijalna funkcija i njen grafik i osobine |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Dr Branimir Šešelja: Matematika za opštu gimnaziju i gimnaziju društvenog smera i četvorogodišnje stručne škole sa četiri časa nedeljno
2. Vene Bogoslavov: Zbirka iz matematike za drugi razred srednje škole
3. Srđan Ognjanović i Živorad Ivanović: Zbirka iz matematike za drugi razred srednje škole
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Fizika
2. Mehanika
3. Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom
4. Tehnička mehanika sa mehanizmima
5. Računari
6. Koordinatna geometrija
7. Primena računara u održavanju transportnih sistema
8. Integralni račun sa primenama
Naziv predmeta: |
MATEMATIKA |
Godišnji fond: |
105 časova |
Razred: |
treći |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Poliedri |
• Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o obimu i površini mnogouglova, površini i zapremini poliedara i primena |
• primeni formule za izračunavanje obima i površine: pravougaonika, kvadrata, paralelograma, trougla, četvorougla sa normalnim dijagonalama, jednakostraničnog trougla, trapeza, pravilnog šestougla |
• Površine ravnih figura |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temi |
Obla tela |
• Upotpunjavanje znanja o obimu i površini kruga i delova kruga, površini i zapremini oblih tela i primena |
• napiše i primeni formule za izračunavanje obima i površine kruga i delova kruga |
• Površina kruga i delova kruga |
|
Sistemi jednačina |
• Sticanje znanja o rešavanju i diskusiji po parametru sistema linearnih jednačina |
• izračuna determinantu trećeg reda |
• Determinante drugog i trećeg reda |
|
Vektori |
• Sistematizacija stečenog znanja o vektorima i primena |
• odredi vektor položaja tačke u prostoru |
• Osnovne računske operacije sa koordinatno zadatim vektorima u ravni i prostoru |
|
Nizovi |
• Sticanje osnovnih znanja o nizovima i primena |
• izvodi lakše dokaze matematičkom indukcijom |
• Matematička indukcija |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Dr Dušan Georgijević i dr Dušan Obradović: Matematika za četvorogodišnje stručne škole mašinsku, elektrotehničku, saobraćajnu, građevinsku, rudarsku, drvoprerađivačku i hemijsku
2. Vene Bogoslavov: Zbirka iz matematike za treći razred srednje škole
3. Srđan Ognjanović i Živorad Ivanović: Zbirka iz matematike za treći razred srednje škole
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Fizika
2. Mehanika
3. Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom
4. Tehnička mehanika sa mehanizmima
5. Računari
6. Koordinatna geometrija
7. Primena računara u održavanju transportnih sistema
8. Integralni račun sa primenama
Naziv predmeta: |
MATEMATIKA |
Godišnji fond: |
96 časova |
Razred: |
četvrti |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Funkcija |
• Sistematizacija znanja o funkcijama datim analitičkim izrazom |
• odredi domen, kodomen, nule, znak, parnost racionalne funkcije |
• Domen, kodomen, nule, znak, parnost |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temi |
Izvod funkcije |
• Sticanje znanja o izvodu funkcije i znanja neophodnih za ispitivanje i crtanje grafika jednostavnih funkcija |
• izračuna izvod ma koje kombinacije elementarnih funkcija primenom pravila za izračunavanje izvoda |
• Izračunavanje izvoda funkcije |
|
Kombinatorika |
• Sticanje osnovnih znanja o načinima prebrojavanja skupova i primeni binomnog obrasca |
• razlikuje varijacije od kombinacija |
• Permutacije, varijacije, kombinacije |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Dr Endre Pap, dr Ratko Tošić, dr Zagorka Lozanov-Crvenković: Matematika sa zbirkom zadataka za stručne škole sa tri časa nedeljno
2. Dr Milutin Obradović i dr Dušan Georgijević: Matematika sa zbirkom zadataka za gimnazije i stručne škole sa četiri časa nedeljno
3. Vene Bogoslavov: Zbirka iz matematike za četvrti razred srednje škole
4. Srđan Ognjanović i Živorad Ivanović: Zbirka iz matematike za četvrti razred srednje škole
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Fizika
2. Mehanika
3. Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom
4. Tehnička mehanika sa mehanizmima
5. Računari
6. Koordinatna geometrija
7. Primena računara u održavanju transportnih sistema
8. Integralni račun sa primenama