PRAVILNIK

O NORMATIVIMA I STANDARDIMA ZA PRUŽANJE USLUGE PERSONALNE ASISTENCIJE, KRITERIJUMIMA I MERILIMA ZA UTVRĐIVANJE CENE USLUGE I UČEŠĆU KORISNIKA I NJEGOVIH SRODNIKA U TROŠKOVIMA USLUGE

("Sl. list Grada Sombora", br. 8/2012)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Personalna asistencija je usluga kojom se pruža podrška korisniku u održavanju i unapređivanju kvaliteta njegovog života kroz održavanje što većeg stepena nezavisnog življenja uz aktivno učestvovanje u zajednici. Ovom uslugom se obezbeđuje odgovarajuća praktična podrška koja je korisniku neophodna za zadovoljavanje osnovnih, ličnih i društvenih potreba koje korisnik fizički nije u stanju da zadovolji bez pomoći koja je istovremeno lična i praktična. Usluga personalne asistencije korisnicima pruža mogućnost izbora aktivnosti koje bi im inače bile nedostupne. Ovo je usluga koja se pruža unutar i izvan doma korisnika usluge, a na osnovu sledećih načela:

- korisnik usluge bira personalnog asistenta koji mu/joj je najprihvatljiviji;

- personalne asistente ne određuje ovlašćeni pružalac;

- ovlašćeni pružalac usluge pruža podršku korisniku pri izboru personalnog asistenta;

- korisnik usluge obučava, usmerava i daje uputstva personalnom asistentu kako bi pružana podrška najbolje odgovarala njegovim/nim potrebama;

- personalni asistent ne prihvata uputstva od bilo kog drugog člana porodice,

- pružalac usluga će u skladu sa svojim mogućnostima, obezbediti privremenu zamenu personalnog asistenta za korisnika čiji personalni asistent neko vreme nije u mogućnosti da obavlja svoje dužnosti iz objektivnih razloga;

- članovi domaćinstva korisnika se ne mogu angažovati kao njihovi personalni asistenti.

II NORMATIVI I STANDARDI ZA PRUŽANJE USLUGE

Član 2

Usluga personalne asistencije realizuje se aktivnostima usmerenim ka održavanju i unapređenju kvaliteta života osoba sa telesnim invaliditetom i kapacitetom za samostalno odlučivanje, te se na osnovu utvrđenih potreba korisnika obezbeđuje odgovarajuća nega, pomoć i podrška.

Neposredno obezbeđenje usluge konkretnom korisniku odvija se nakon početne procene individualnih potreba korisnika, inicirane njegovim prijavljivanjem ovlašćenom pružaocu usluga ili Centru za socijalni rad u Somboru, i odvija se prema usvojenom planu usluga, aktivnostima i definisanim procedurama.

Član 3

Aktivnosti usmerene ka održavanju i unapređenju kvaliteta života osoba sa telesnim invaliditetom i kapacitetom za samostalno odlučivanje, u zavisnosti od potreba korisnika, mogućnosti korisnika da živi sam, kapaciteta porodice korisnika, kao i dostupnih resursa uključuju:

1) pomoć u održavanju lične higijene i higijene stana;

2) pomoć u obavljanju svakodnevnih aktivnosti i zadovoljavanju osnovnih životnih potreba;

3) podizanje, premeštanje (transfer) i pomoć pri kretanju unutar i izvan korisnikove kuće, radnog mesta, škole i dr.;

4) pomoć u pristupanju terapeutskim i zdravstvenim uslugama;

5) pomoć pri komunikaciji i socijalnim kontaktima;

6) pomoć pri obavljanju različitih radnih aktivnosti i profesionalnih obaveza.

Član 4

Pružalac usluge ima razvijene kriterijume za procenu mogućnosti korisnika da živi sam, kao i kapaciteta porodice korisnika da učestvuju u realizaciji aktivnosti iz članova 2. i 3. ovog Pravilnika, te planira uslugu s ciljem utvrđivanja potrebnog vremena i vrste angažovanja personalnog asistenta.

Pružalac usluge ima jasno definisane obaveze, ovlašćenja i odgovornosti korisnika, jasan opis poslova za korisnika kao menadžera personalnom asistentu.

Procenu uspešnosti usluge na nivou korisnika, personalnog asistenta i efektivnosti i efikasnosti na nivou usluge, kao i procena zadovoljstva korisnika uslugom sprovodi komisija najmanje jednom, a pružalac dva puta u kalendarskoj godini, kao i na zahtev korisnika.

Organizacija rada

Član 5

Kod pravnog lica pružaoca usluge mora biti angažovan najmanje jedan menadžer/koordinator sa završenom obukom po akreditovanom programu za pružanje usluge personalne asistencije, i najmanje srednjom stručnom spremom i odgovarajućim radnim iskustvom.

Pružalac usluge sačinjava listu potencijalnih personalnih asistenata, sastavljenu na osnovu definisanih kriterijuma i procedure za regrutovanje, izbor i osnovnu obuku personalnih asistenata.

Član 6

Pružalac usluge sklapa ugovor o angažovanju personalnog asistenta i pružanju usluge, sa korisnikom i personalnim asistentom. Ugovorom se uređuju međusobna prava, obaveze i odgovornosti ugovornih strana, u vezi sa pružanjem usluge.

Korisnik i angažovani personalni asistent sačinjavaju nedeljni plan rada personalnog asistenta, 7 dana unapred.

Broj osoblja neposredno angažovanog u radu sa korisnicima usluge personalne asistencije

Član 7

Neposrednu uslugu personalne asistencije pruža personalni asistent.

Personalni asistent ima završenu osnovnu obuku po akreditovanom programu za pružanje usluge personalne asistencije.

Korisnik usluge personalne asistencije ima završenu obuku po osnovnom programu za pružanje usluge personalne asistencije.

Jedan personalni asistent radi sa jednim korisnikom usluge.

Član 8

Personalni asistent angažovan je u radu sa jednim korisnikom, najmanje 20, a najviše 40 sati sedmično, u skladu sa odredbama o radnom vremenu iz zakona kojim su uređeni radni odnosi.

Pružalac usluge, korisnik usluge i personalni asistent mogu da se dogovore o preraspodeli radnog vremena personalnog asistenta, prema individualnim potrebama korisnika, a u skladu sa zakonom kojim su uređeni radni odnosi.

Korisnik usluge dužan je da pružaocu usluge dostavlja mesečni izveštaj sa podatkom o realizovanim radnim satima personalnog asistenta

III KRITERIJUMI I MERILA ZA UTVRĐIVANJE CENE USLUGA

Član 9

Cena usluga personalne asistencije utvrđuje se primenom normativa i standarda za uslugu personalne asistencije utvrđenih ovim Pravilnikom.

Član 10

Cena usluge personalne asistencije utvrđuje se po času, a utvrđuje je nadležni organ pružaoca usluge. Ovako utvrđena cena se može primenjivati po dobijanju saglasnosti od strane Gradskog veća grada Sombora.

Cena časa usluge personalne asistencije može se menjati ukoliko se promene elementi cene, a na način opisan u stavu 1. ovog člana.

Član 11

Cenu usluge personalne asistencije čine:

- zarade, dodaci i naknade za personalne asistente u skladu sa radnim vremenom;

- troškovi energentskih i komunalnih usluga, komunikacije, platnog prometa;

- troškovi administrativnog materijala;

- sredstava za zakonom utvrđene obaveze.

IV KRITERIJUMI I MERILA ZA UČEŠĆE KORISNIKA I NJEGOVIH SRODNIKA U TROŠKOVIMA USLUGE

Član 12

Sredstva za finansiranje usluge personalne asistencije obezbeđuju se u visini planiranih sredstava u budžetu grada Sombora, učešćem korisnika i njegovih srodnika obaveznih na izdržavanje i iz drugih izvora.

Član 13

Pravo na regresiranje usluge personalne asistencije utvrđuje se u zavisnosti od odnosa ukupnog prihoda po članu porodičnog domaćinstva korisnika i nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca utvrđenog Zakonom, za mesec u kom se pruža usluga, prema sledećoj skali:

Red. br.

Mesečni prihod po članu domaćinstva

% učešća korisnika

1.

Do nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca

5%

2.

Od 1 - 2 nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca

10%

3.

Od 2 - 3 nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca

15%

4.

Od 3 - 4 nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca

20%

5.

Preko 4 nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca

25%

Pravo na učešće u visini 5% za uslugu imaju lica čiji su ukupni prihodi ostvareni u tri meseca koji prethode mesecu u kome je podnet zahtev, ispod i u visini minimalnog nivoa socijalne sigurnosti za ostvarivanje prava na novčanu socijalnu pomoć prema veličini domaćinstva i koji nemaju srodnike obavezne na izdržavanje po Porodičnom zakonu i Zakonu o socijalnoj zaštiti.

Ukupan prihod porodice i nivo socijalne sigurnosti za pojedinca utvrđuju se na način predviđen odredbama Zakona o socijalnoj zaštiti.

Član 14

Ukoliko korisnik usluge nema prihoda ili su njegovi prihodi nedovoljni za izmirenje troškova pruženih usluga, a ima srodnike koji su po Porodičnom zakonu obavezni da učestvuju u njegovom izdržavanju učešće srodnika utvrđuje se na isti način kao i za korisnika.

Član 15

Ukoliko je korisnik usluge sklopio ugovor o doživotnom izdržavanju ili drugom obliku izdržavanja i pomoći, obaveza učešća u finansiranju troškova usluge prenosi se na davaoca izdržavanja u 100% iznosu.

Davalac izdržavanja preuzima obavezu korisnika na osnovu ugovora sa pružaocem usluge.

Član 16

U ukupan prihod pojedinca i porodice računa se i dodatak za negu i pomoć drugog lica.

Član 17

Učešće u mesečnim troškovima personalne asistencije korisnici odnosno njihovi srodnici uplaćuju na račun pružaoca usluge, najkasnije do desetog u narednom mesecu.

U slučaju neizmirenja obaveza u utvrđenim rokovima zaračunava se zakonska zatezna kamata.

Za dane u kojima korisnik zbog ličnih razloga ne koristi usluge, plaća 50% od cene personalne asistencije.

V POSTUPAK OSTVARIVANJA PRAVA NA USLUGU PERSONALNE ASISTENCIJE

Član 18

Zahtev za ostvarivanje prava na uslugu personalne asistencije podnosi se nadležnoj Komisiji sa sledećom dokumentacijom:

- izvod iz matične knjige rođenih, venčanih i umrlih,

- dokaz o redovnim mesečnim primanjima ostvarenim u tri meseca koja prethode mesecu u kome je podnet zahtev,

- uverenje o nepostojanju ugovora o doživotnom izdržavanju,

- uverenje o imovnom stanju za sebe i srodnike obavezne na izdržavanje (Republički geodetski zavod i Poreska uprava) iz mesta rođenja i mesta prebivališta,

- uverenje iz Nacionalne službe za zapošljavanje, za nezaposlena lica,

- nalaz i mišljenje lekara specijaliste,

- uverenje MUP-a o prebivalištu i fotokopije ličnih karata,

- overene fotokopije zdravstvenih knjižica svih članova domaćinstva.

Član 19

Centar za socijalni rad na osnovu odluke Komisije donosi rešenje o ostvarivanju prava na uslugu personalne asistencije.

Član 20

Pružalac usluge može mimo odluke Komisije sklopiti Ugovor o vršenju usluga personalne asistencije sa korisnikom usluga ili njegovim srodnikom, samo u slučaju kada se usluge u celosti naplaćuju od korisnika usluga, odnosno njegovih srodnika i kada su zadovoljeni prioriteti utvrđeni odlukom komisije.

Član 21

Ovaj Pravilnik stupa na snagu danom donošenja i ima se objaviti u "Službenom listu grada Sombora".