STATUTCENTRALNOG REGISTRA, DEPOA I KLIRINGA HARTIJA OD VREDNOSTI- prečišćen tekst zaključno sa izmenama i dopunama koje su stupile na snagu 27. novembra 2015. godine - |
Centralni registar, depo i kliring hartija od vrednosti (u daljem tekstu: Centralni registar) je pravno lice koje se organizuje i posluje kao akcionarsko društvo sa pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim zakonom kojim se uređuje tržište kapitala i zakonom kojim se uređuju privredna društva.
Ovim statutom, u skladu sa zakonom, uređuju se pitanja koja se odnose na:
1) poslovno ime i sedište;
2) delatnost;
3) zastupanje Centralnog registra;
4) osnovni kapital;
5) poslovne knjige;
6) vrstu i klasu akcija i drugih hartija od vrednosti koje se izdaju;
7) raspodelu dobiti i pokriće gubitka;
8) rezerve Centralnog registra;
9) određivanje organa Centralnog registra i njihov delokrug, broj njihovih članova, način imenovanja i opoziva tih članova i način odlučivanja organa;
10) postupak sazivanja skupštine;
11) opšta akta i način njihovog donošenja;
12) uslove za prijem u članstvo Centralnog registra; prava i obaveze članova Centralnog registra; prava i obaveze Centralnog registra prema članu; prestanak članstva u Centralnom registru i
13) druga pitanja od značaja za rad i poslovanje Centralnog registra.
Centralni registar posluje pod sledećim poslovnim imenom: Centralni registar, depo i kliring hartija od vrednosti akcionarsko društvo, Beograd.
Skraćeno poslovno ime Centralnog registra je: Centralni registar HOV a.d. Beograd.
Poslovno ime Centralnog registra na engleskom jeziku je: Central Securities Depositary and Clearing House.
Skraćeno poslovno ime Centralnog registra na engleskom jeziku glasi: CSD & CH of Serbia.
Sedište Centralnog registra je u Beogradu, ul. Trg Nikole Pašića br. 5.
Centralni registar ima svoj pečat i štambilj.
Pečat Centralnog registra je okruglog oblika i sadrži tekst: "Centralni registar, depo i kliring hartija od vrednosti akcionarsko društvo, Beograd".
Štambilj Centralnog registra je pravougaonog oblika i sadrži tekst: "Centralni registar, depo i kliring hartija od vrednosti akcionarsko društvo, Beograd, ulica Trg Nikole Pašića br. 5" i rubrike za upis datuma prijema podnesaka, broj pod kojim će se podnesak zavesti i broj priloga uz podnesak.
Način upotrebe i čuvanja pečata i štambilja Centralnog registra, njihov broj, vrstu, kao i druga pitanja u vezi sa pečatom i štambiljom uređuju se posebnim aktom Centralnog registra.
Logo Centralnog registra ima sledeći izgled:
III DELATNOST CENTRALNOG REGISTRA
U skladu sa Zakonom o klasifikaciji delatnosti ("Službeni glasnik RS", br.104/2009) i Uredbom o klasifikaciji delatnosti ("Službeni glasnik RS", br. 54/2010), pretežna delatnost Centralnog registra je 6619 - ostale pomoćne delatnosti u pružanju finansijskih usluga, osim osiguranja i penzijskih fondova.
Centralni registar u skladu sa zakonom kojim se uređuje tržište kapitala obavlja sledeće poslove:
1) vođenje registra finansijskih instrumenata;
2) vođenje evidencije o finansijskim instrumentima na računima izdavalaca;
3) vođenje i evidencija računa članova Centralnog registra i njihovih klijenata;
4) upis prava trećih lica na finansijskim instrumentima;
5) čuvanje elektronske evidencije o finansijskim instrumentima i čuvanje materijalizovanih hartija od vrednosti;
6) vođenje novčanih računa članova Centralnog registra, uključujući poslove u vezi sa plaćanjem i drugim prinosima na finansijske instrumente;
7) uknjižavanje vlasništva nad materijalizovanim hartijama od vrednosti u dematerijalizovanoj formi;
8) kliring i saldiranje na osnovu zaključenih transakcija sa finansijskim instrumentima i utvrđivanje stanja obaveza i potraživanja članova Centralnog registra i njihovih klijenata nakon izmirenja međusobnih obaveza i potraživanja;
9) prenos finansijskih instrumenata na račune članova Centralnog registra;
10) utvrđivanje i dodela jednoobraznog identifikacionog broja finansijskih instrumenata;
11) vođenje šifarnika vrsta finansijskih instrumenata;
12) poslove u vezi sa korporativnim radnjama izdavalaca finansijskih instrumenata;
13) poslove deponovanja akcija u vezi sa preuzimanjem akcionarskih društava;
14) obračunavanje poreza na prenos finansijskih instrumenata, u skladu sa zakonom;
15) učestvovanje u međunarodnim organizacijama koje se bave poslovima registracije, kliringa i saldiranja, kao i saradnja sa tim organizacijama;
16) druge poslove u vezi sa finansijskim instrumentima, uključujući aktivnosti čije je obavljanje neophodno radi vršenja poslova iz delatnosti Centralnog registra.
Centralni registar u upravnim stvarima primenjuje odredbe zakona kojim se uređuje opšti upravni postupak.
Rešenja Centralnog registra su konačna i protiv njih se može pokrenuti upravni spor.
IV ZASTUPANJE CENTRALNOG REGISTRA
U pravnom prometu sa trećim licima Centralni registar istupa u svoje ime i za svoj račun.
U pravnom prometu sa trećim licima Centralni registar predstavlja i zastupa direktor.
Direktor predstavlja i zastupa Centralni registar bez ograničenja.
U okviru svojih ovlašćenja utvrđenih zakonom i statutom direktor može pismeno da ovlasti i druga lica iz Centralnog registra ili treća lica da predstavljaju i zastupaju Centralni registar, odnosno da preduzimaju pojedine radnje u ime i za račun Centralnog registra.
Pismenim ovlašćenjem iz stava 3. ovog člana, direktor utvrđuje sadržaj, okvir i vreme važenja ovlašćenja za predstavljanje i zastupanje Centralnog registra.
Osnovni kapital Centralnog registra ne može biti manji od 750.000 evra u dinarskoj protivvrednosti.
Udeo državnog kapitala u Centralnom registru na može biti manji od 51%.
Sredstva za rad Centralnog registra obezbeđuju se iz naknada za pružanje usluga u skladu sa pravilnikom o tarifi Centralnog registra, kao i iz drugih izvora, u skladu sa zakonom.
Novčani iznos osnovnog kapitala Centralnog registra iznosi 165.870.000,00 dinara.
Osnovni kapital Centralnog registra je isključivo u novcu i podeljen je na 16.587 običnih akcija pojedinačne nominalne vrednosti od 10.000,00 dinara.
Osnovni kapital Centralnog registra je u potpunosti upisan i uplaćen.
Akcije Centralnog registra su obične sa pravom glasa.
Jedinstvena evidencija akcionara Centralnog registra vodi se u Centralnom registru.
U Centralnom registru se vode poslovne knjige u skladu sa propisima.
Finansijski izveštaji i Izveštaj o poslovanju Centralnog registra utvrđuju se za svaku poslovnu godinu, na način i u vreme utvrđenim u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Centralni registar podnosi Narodnoj skupštini, Vladi Republike Srbije i Komisiji za hartije od vrednosti godišnji izveštaj o poslovanju najkasnije četiri meseca nakon završetka poslovne godine.
Centralni registar javno objavljuje godišnje finansijske izveštaje, izrađene u skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo i revizija i iste dostavlja Vladi Republike Srbije i Komisiji za hartije od vrednosti sa izveštajem nezavisnog revizora najkasnije četiri meseca nakon završetka poslovne godine.
VII RASPODELA DOBITI I POKRIĆE GUBITKA
Po usvajanju finansijskih izveštaja za poslovnu godinu dobit za tu godinu raspoređuje se za pokriće gubitaka prenesenih iz ranijih godina.
Ako nakon raspoređivanja za svrhe iz stava 1. ovog člana preostane deo dobiti, skupština ga može raspodeliti za sledeće namene:
1) za rezerve utvrđene članom 19. ovog statuta;
2) za dividendu u skladu sa zakonom kojim se uređuju privredna društva;
Centralni registar formira rezerve iz dobiti za namene koje se utvrđuju odlukom skupštine Centralnog registra.
Rezerve se mogu koristiti za pokriće gubitka i za ostale namene.
Rezerve se formiraju tako što se iz dobiti Centralnog registra u ove rezerve izdvaja 5% dobiti.
Brisano izmenom 10 br. 1-4/8-2 od 24.11.2015. godine
Brisano izmenom 10 br. 1-4/8-2 od 24.11.2015. godine
Na prava i obaveze zaposlenih u Centralnom registru primenjuju se opšti propisi o radnim odnosima.
Pitanja kojima se uređuju radno-pravni odnosi zaposlenih, utvrđuje zarada, naknada zarada i druga primanja iz radnog odnosa, uređuju se u skladu sa opštim aktom i ugovorom o radu.
Zaposleni u Centralnom registru ne mogu biti direktori, članovi upravnog odbora niti zaposleni kod organizatora tržišta ili u investicionim društvima, kod članova Centralnog registra ili javnih društava za čije se finansijske instrumente vrši kliring i saldiranje kod Centralnog registra, odnosno za koje Centralni registar vodi registar tih finansijskih instrumenata.
Centralni registar kao društvo koje ima dvodomno upravljanje ima sledeće organe:
1) skupštinu akcionara;
2) upravni odbor i
3) direktora.
Ovlašćenja skupštine Centralnog registra vrši Vlada Republike Srbije preko ovlašćenih predstavnika.
Predstavnike u skupštini imenuje i razrešava Vlada Republike Srbije na predlog ministarstva nadležnog za poslove finansija.
Skupština Centralnog registra:
1) donosi i menja statut;
1a) utvrđuje poslovnu strategiju i poslovne ciljeve Centralnog registra i nadzire njihovo ostvarivanje;
2) odlučuje o povećanju ili smanjenju osnovnog kapitala, kao i svakoj emisiji hartija od vrednosti;
3) usvaja finansijske izveštaje i izveštaj revizora;
4) usvaja izveštaj o poslovanju Centralnog registra;
5) usvaja finansijski plan i plan nabavki;
6) odlučuje o statusnim promenama i promeni sedišta Centralnog registra;
7) odlučuje o sticanju i raspolaganju imovinom velike vrednosti i visini ulaganja u osnovna sredstva Centralnog registra;
8) odlučuje o upotrebi i raspoređivanju ostvarene dobiti, odnosno pokriću gubitka;
9) odlučuje o iznosu i strukturi rezervi;
10) imenuje i razrešava članove upravnog odbora;
11) odlučuje o naknadama članovima upravnog odbora;
12) donosi poslovnik o svom radu;
13) odlučuje o izboru revizora;
14) donosi akte poslovne politike;
15) odlučuje o drugim pitanjima u skladu sa zakonom, drugim propisom i opštim aktom Centralnog registra.
Sednice skupštine mogu biti redovne ili vanredne.
Redovna sednica skupštine održava se jednom godišnje, najkasnije u roku od šest meseci od završetka poslovne godine.
Poziv za redovnu sednicu skupštine upućuje se najkasnije 30 dana pre dana održavanja sednice.
Vanredna sednica skupštine održava se po potrebi, kao i kada je to određeno zakonom.
Poziv za vanrednu sednicu skupštine šalje se najkasnije 21 dan pre dana održavanja sednice.
Vanredna sednica skupštine može se održati i bez zakonom propisanog sazivanja, pozivanja i dostavljanja materijala pod uslovom da sednici prisustvuju svi ovlašćeni predstavnici skupštine.
Ovlašćeni predstavnici skupštine mogu da glasaju pisanim putem bez prisustva sednici, bez obaveze overe potpisa.
Ovlašćeni predstavnik skupštine koji je glasao u odsustvu smatra se prisutnim na sednici prilikom odlučivanja o tačkama dnevnog reda po kojima je glasao.
U kvorum se računaju i glasovi ovlašćenih predstavnika u skupštini koji su glasali u odsustvu.
Centralni registar ima upravni odbor kao kolektivni organ upravljanja saglasno zakonu kojim se uređuje tržište kapitala.
Upravni odbor obavlja nadležnosti i funkciju nadzornog odbora u skladu sa zakonom kojim se uređuju privredna društva.
Upravni odbor ima predsednika i četiri člana.
Članove upravnog odbora imenuje i razrešava skupština Centralnog registra.
Mandat članova upravnog odbora traje četiri godine, i mogu biti ponovo birani.
Upravni odbor Centralnog registra odgovara za svoj rad skupštini Centralnog registra.
Članu upravnog odbora prestaje dužnost pre isteka vremena na koje je imenovan podnošenjem ostavke ili razrešenjem.
Upravni odbor Centralnog registra:
1) utvrđuje predlog poslovne strategije i poslovne ciljeve Centralnog registra i nadzire njihovo ostvarivanje;
2) vrši nadzor nad radom direktora i poslovanjem Centralnog registra;
3) ustanovljava računovodstvene politike i politike upravljanja rizicima;
4) utvrđuje predlog finansijskih izveštaja Centralnog registra i podnosi ih skupštini na usvajanje;
5) utvrđuje predlog finansijskog plana i plana nabavki i podnosi ih skupštini na usvajanje;
6) utvrđuje predlog izveštaja o poslovanju i podnosi ga skupštini na usvajanje;
7) odlučuje o davanju i opozivanju prokure;
8) saziva sednice skupštine Centralnog registra i utvrđuje predlog dnevnog reda;
9) donosi i usvaja opšte i druge akte Centralnog registra utvrđene zakonom i drugim propisom;
10) donosi akt kojim se uređuje organizacija i sistematizacija poslova u Centralnom registru;
11) priprema predloge za skupštinu Centralnog registra i izvršava njene odluke;
12) utvrđuje iznos i dan dividende, dan plaćanja i postupak plaćanja dividende;
13) odlučuje o službenim putovanjima direktora Centralnog registra;
14) donosi poslovnik o radu upravnog odbora Centralnog registra;
15) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom, drugim propisom i opštim aktom Centralnog registra.
Upravni odbor Centralnog registra odlučuje na sednicama.
Upravni odbor može, u slučaju hitnosti, odlučivati i bez održavanja sednice (pismeno i telefonski).
Sednice upravnog odbora održavaju se po potrebi, a najmanje četiri puta godišnje.
Sednica upravnog odbora može se sazvati i na zahtev skupštine.
O pitanjima iz svog delokruga upravni odbor Centralnog registra odlučuje većinom glasova.
U slučaju jednakog broja glasova, glas predsednika upravnog odbora je odlučujući.
Predsednik upravnog odbora Centralnog registra:
1) saziva i predsedava sednicama upravnog odbora Centralnog registra;
2) predlaže dnevni red za sednicu upravnog odbora;
3) pokreće raspravu o određenim pitanjima iz delokruga upravnog odbora;
4) potpisuje akte koje donosi upravni odbor;
5) zaključuje ugovor o radu sa direktorom Centralnog registra;
6) obavlja i druge poslove u skladu sa propisima i opštim aktima Centralnog registra.
U slučaju odsutnosti ili sprečenosti predsednika upravnog odbora, poslove predsednika upravnog odbora vrši zamenik predsednika upravnog odbora.
Predsednika i zamenika predsednika upravnog odbora Centralnog registra biraju članovi upravnog odbora iz svojih redova.
Predsedniku upravnog odbora prestaje dužnost pre isteka vremena na koje je imenovan podnošenjem ostavke ili razrešenjem.
Direktora imenuje i razrešava Vlada Republike Srbije na predlog ministarstva nadležnog za poslove finansija.
Direktor ne može biti predsednik upravnog odbora.
Mandat direktora traje četiri godine, i može biti ponovo biran.
Direktor:
1) zastupa i predstavlja Centralni registar;
2) organizuje i rukovodi poslovanjem Centralnog registra;
3) stara se o zakonitosti rada i odgovara za zakonitost rada Centralnog registra;
4) priprema predloge odluka upravnog odbora i skupštine i stara se o sprovođenju istih;
5) predlaže opšte i druge akte koje donose upravni odbor i skupština;
6) odlučuje o korišćenju sredstava Centralnog registra za tekuće potrebe u okviru redovnog poslovanja društva i donosi odluku o ulaganju slobodnih novčanih sredstava;
7) odlučuje o pravima, obavezama i odgovornostima zaposlenih skladu sa zakonom;
8) odlučuje o službenim putovanjima zaposlenih u Centralnom registru;
9) donosi opšte i druge akte koji zakonom, drugim propisom ili opštim aktom Centralnog registra nisu stavljeni u delokrug drugih organa Centralnog registra;
10) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom, drugim propisom i opštim aktom Centralnog registra.
Direktor prisustvuje sednicama upravnog odbora i skupštine akcionara Centralnog registra i učestvuje u njihovom radu, bez prava odlučivanja.
Zaposleni Centralnog registra, kao i druga lica prisustvuju sednicama upravnog odbora i skupštine akcionara Centralnog registra po pozivu direktora.
Direktor i član upravnog odbora, ne može biti:
1) lice koje podleže primeni pravnih posledica osude;
2) lice koje je na rukovodećoj poziciji ili zaposleno u državnim organima, osim u slučaju kada Republika ima vlasničko učešće u Centralnom registru;
3) lice koje je direktor, član upravnog odbora, zaposleni ili lice sa kvalifikovanim učešćem u organizatoru tržišta koji ima dozvolu za rad prema zakonu;
4) lice koje je direktor, član upravnog odbora ili zaposlen u brokersko-dilerskom društvu, kreditnoj instituciji sa ovlašćenom bankom, javnom društvu ili investicionom fondu čije su hartije od vrednosti uključene u trgovanje na tržište hartija od vrednosti, osim u slučaju kada ima vlasničko učešće u navedenim licima;
5) lice koje je blisko povezano sa licima od tačke 1) - 4) ovog stava.
Poslovna reputacija i iskustvo direktora i člana upravnog odbora treba da obezbede dobro i pouzdano upravljanje Centralnim registrom, i ova lica moraju da imaju odgovarajuću poslovnu reputaciju i najmanje tri godine radnog iskustva u vezi sa hartijama od vrednosti.
Direktor Centralnog registra mora biti zaposlen sa punim radnim vremenom, a to lice i najmanje jedan član upravnog odbora mora znati srpski jezik.
Opšti akti Centralnog registra su statut, pravila poslovanja, pravilnik o tarifi i drugi opšti akti kojima se uređuje poslovanje Centralnog registra.
Komisija za hartije od vrednosti daje prethodnu saglasnost na statut, pravila poslovanja i pravilnik o tarifi Centralnog registra i sve izmene navedenih opštih akata u roku od 30 dana od dana prijema zahteva, a predloženi akt stupa na snagu po dobijanju saglasnosti Komisije za hartije od vrednosti.
Centralni registar može donositi i druga pravila i procedure kojima bliže uređuje poslove iz svoje nadležnosti.
Opšti akti iz st. 1. ovog statuta objavljuju se na internet stranici Centralnog registra odmah nakon dobijanja saglasnosti.
Opšti akti Centralnog registra, na koje Komisija za hartije od vrednosti ne daje saglasnost, stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja na oglasnoj tabli Centralnog registra.
Izuzetno, opšti akti iz stava 5. ovog člana mogu da stupe na snagu pre osmog dana od dana objavljivanja samo ako za to postoje naročito opravdani razlozi, utvrđeni prilikom njihovog donošenja.
Procedure, uputstva i ostala opšta i pojedinačna akta koje donosi direktor stupaju na snagu danom donošenja, osim kad je samim tim aktom drukčije propisano
Pravilnikom o tarifi Centralnog registra utvrđuje se visina članarine i naknada koje Centralni registar naplaćuje za obavljanje svojih usluga.
Centralni registar je dužan da o donošenju, odnosno izmeni pravilnika o tarifi obavesti korisnike svojih usluga najmanje sedam dana pre početka primene tog pravilnika.
XII ČLANSTVO U CENTRALNOM REGISTRU
Članovi Centralnog registra mogu biti Republika Srbija, Narodna banka Srbije, investiciona društva, kreditne institucije, organizatori tržišta, regulisano tržište, društva za upravljanje fondovima, inostrana pravna lica koja obavljaju poslove kliringa i saldiranja, odnosno registracije finansijskih instrumenata ili druga lica, ako ispunjavaju uslove članstva propisane aktima Centralnog registra.
Za prijem u članstvo Centralnog registra podnosi se pismeni zahtev koji sadrži naziv i sedište podnosioca zahteva, potpis ovlašćenog lica podnosioca, odnosno njegovog zastupnika, kao i druge podatke.
Uz zahtev iz stava 1. ovog člana podnose se sledeći dokumenti:
1) rešenje o upisu u registar privrednih subjekata;
2) dozvola za obavljanje delatnosti;
3) brojevi računa preko kojih podnosilac obavlja platni promet;
4) dokaz o tehničko-tehnološkoj osposobljenosti za elektronsku razmenu podataka sa Centralnim registrom;
5) dokaz o izvršenoj uplati potrebnog iznosa novčanih sredstava na ime garantnog fonda Centralnog registra, sa odgovarajućim brojem menica i ovlašćenjem da ih Centralni registar može aktivirati pod uslovima i na način propisanim opštim aktima Centralnog registra.
Ako su ispunjeni uslovi iz st. 1, 2. i 3. ovog člana statuta, Centralni registar je dužan da u roku od 30 dana od dana prijema zahteva za prijem u članstvo, donese rešenje o prijemu u članstvo Centralnog registra.
Rešenje o prijemu u članstvo je konačno, a protiv njega se može pokrenuti upravni spor.
Po donošenju ovog rešenja direktor ili lice ovlašćeno od strane direktora zaključuje ugovor o članstvu sa podnosiocem zahteva, kojim se regulišu njihova međusobna prava i obaveze.
Sadržaj i formu ugovora iz stava 5. ovog člana propisuje direktor Centralnog registra.
Član Centralnog registra obavlja poslove u skladu sa zaključenim ugovorom o članstvu sa Centralnim registrom i zakonom kojim se uređuje tržište kapitala.
XIII PRAVA I OBAVEZE ČLANA CENTRALNOG REGISTRA I CENTRALNOG REGISTRA
Član Centralnog registra obavezuje se:
1) da obezbedi da na njegovim računima koji se vode u Centralnom registru ima dovoljno finansijskih instrumenata, odnosno dovoljno novčanih sredstava za izvršenje preuzetih obaveza;
2) da pre početka obavljanja poslova sa Centralnim registrom, stručno osposobi lice zaposleno za obavljanje poslova sa Centralnim registrom, tako što će to lice završiti obuku, nakon čega će mu Centralni registar izdati identifikacionu (SMART) karticu;
3) da poslove sa Centralnim registrom obavlja elektronski, na način i u skladu sa opštim aktima Centralnog registra;
4) da na zahtev klijenta ili njegovog zastupnika vrši ažuriranje određenih podataka o imaocima računa finansijskih instrumenata;
5) da ne dozvoli korišćenje ili uzimanje u posed identifikacione (SMART) kartice drugih lica osim ovlašćenog lica koje je dobilo tu karticu;
6) da nadoknadi štetu Centralnom registru nastalu usled neovlašćenog korišćenja identifikacione (SMART) kartice;
7) da informacije dobijene preko informacionog sistema Centralnog registra koristi isključivo za sopstvene potrebe, bez prava na ustupanje trećim licima;
8) da obaveštava Centralni registar o eventualnim problemima koji nastanu prilikom pristupa informacionom sistemu Centralnog registra;
9) da obezbedi dostupnost ovlašćenog radnika za obavljanje poslova sa finansijskim instrumentima (za rešavanje spornih pitanja sa Centralnim registrom) svakog radnog dana;
10) da plaća naknade za korišćenje usluga Centralnog registra u skladu sa pravilnikom o tarifi Centralnog registra;
11) da naloge koje su izdali klijenti, kao i drugu dokumentaciju u vezi sa poslovanjem finansijskim instrumentima, čuva u skladu sa zakonom;
12) da postupa u skladu sa opštim i pojedinačnim aktima Centralnog registra, kao i da poštuje zaključen ugovor o članstvu.
Član Centralnog registra može da:
1) daje nalog za otvaranje sopstvenih računa i računa finansijskih instrumenata svojih klijenata;
2) daje nalog za otvaranje novčanih računa u Centralnom registru;
3) daje naloge za otvaranje emisionih računa izdavalaca i pruža usluge svojim klijentima (izdavaocima) u procesu emisije finansijskih instrumenata;
4) daje naloge Centralnom registru, na osnovu naloga izdavaoca, za isplatu dividende, isplatu kupona i glavnice dužničkih hartija od vrednosti, kao i druge korporativne radnje u skladu sa pravilima poslovanja Centralnog registra;
5) daje nalog za prenos vlasništva na finansijskim instrumentima na osnovu naloga koji je dobio od vlasnika finansijskih instrumenata i njihovih zastupnika, u skladu sa pravilima poslovanja Centralnog registra;
6) daje nalog za upis i brisanje založnog prava na finansijskim instrumentima;
7) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom kojim se uređuje tržište kapitala i pravilima poslovanja Centralnog registra.
Centralni registar:
1) vodi registar finansijskih instrumenata i stanje na računu finansijskih instrumenata člana Centralnog registra i njegovih klijenata;
2) otvora članu račune finansijskih instrumenata i račune njegovih klijenata i vodi stanje na tim računima;
3) otvora novčane račune na kojima Centralni registar vodi stanje novčanih računa člana;
4) otvara i vodi emisione račune izdavalaca finansijskih instrumenata;
5) izračunava ukupne novčane obaveze i potraživanja člana nastale na osnovu poslova sa finansijskim instrumentima;
6) vrši kliring i saldiranje obaveza i potraživanja u finansijskim instrumentima i novcu koji su nastali na osnovu zaključenih poslova sa finansijskih instrumenata;
7) direktno izvršava obaveze prenosa finansijskih instrumenata po nalogu člana;
8) vrši otvaranje založnog računa i upis založnog prava i drugih prava trećih lica po nalogu člana;
9) omogućava direktan uvid u stanje hartija od vrednosti na računima člana i računima njegovih klijenata kao i uvid u stanje novčanih računa člana;
10) pruža podršku članu u korišćenju informaciono-komunikacionog sistema Centralnog registra;
11) vrši izradu identifikacione (SMART) kartice članu, za pristupanje i rad u informaciono-komunikacionom sistemu Centralnog registra;
12) pruža i druge usluge u vezi sa finansijskim instrumentima u skladu sa zakonskim i podzakonskim aktima.
XIV PRESTANAK ČLANSTVA U CENTRALNOM REGISTRU
Članu Centralnog registra prestaje članstvo u Centralnom registru:
1) na pismeni zahtev, a nakon izmirenja svih njegovih obaveza po zaključenim poslovima sa finansijskim instrumentima;
2) ako mu je trajno oduzeta dozvola za rad;
3) na osnovu odluke o likvidaciji;
4) ako više ne ispunjava uslove za članstvo u Centralnom registru;
5) ako u značajnoj meri i sistematski ne izvršava obaveze prema Centralnom registru, odnosno ne poštuje druge opšte akte Centralnog registra.
Kada član Centralnog registra podnese zahtev za prestanak članstva iz razloga navedenih u članu 45. ovog statuta, Centralni registar je dužan da, bez odlaganja, utvrdi stanje svih neizvršenih poslova sa finansijskim instrumentima tog člana, kao i način okončanja ovih poslova, i da o tome odmah obavesti tog člana.
U slučaju prestanka članstva iz razloga navedenih u članu 45. tač. 2), 4) i 5) ovog statuta, pre postupanja iz stava 1. ovog člana, Centralni registar po službenoj dužnosti blokira poslovanje člana sa finansijskim instrumentima.
Nakon ispunjenja obaveza prema Centralnom registru i njegovim članovima, članu Centralnog registra prestaje članstvo u Centralnom registru. Finansijski instrumenti tog člana i njegovih klijenata biće preneti na račune finansijskih instrumenata kod drugog člana Centralnog registra, odnosno članova, a na osnovu ugovora sa drugim članom.
Prestankom članstva u Centralnom registru, novčana sredstva člana Centralnog registra, nakon izmirenja svih njegovih obaveza po osnovu zaključenih poslova sa finansijskim instrumentima, Centralni registar prenosi na novčane račune tog člana.
Centralni registar vrši kontrolu nad svojim članovima u delu poslova iz nadležnosti Centralnog registra.
U vršenju kontrole Centralni registar ima pravo neposrednog uvida u dokumentaciju u vezi sa poslovima iz stava 1. ovog člana.
Kada Centralni registar u kontroli utvrdi nezakonitosti, odnosno nepravilnosti koje predstavljaju povredu odredaba zakona, akta Komisije za hartije od vrednosti i akta Centralnog registra, nalaže rešenjem članu da u određenom roku otkloni takve nepravilnosti.
Centralni registar bez odlaganja obaveštava Komisiju za hartije od vrednosti i organizatora tržišta na način propisan aktom Komisije za hartije od vrednosti o svakoj značajnoj povredi odredaba zakona ili akta Komisije za hartije od vrednosti odnosno Centralnog registra koju počini član Centralnog registra.
XV DRUGA PITANJA OD ZNAČAJNA ZA RAD I POSLOVANJE CENTRALNOG REGISTRA
Direktor, članovi upravnog odbora i zaposleni u Centralnom registru obavezni su da Centralnom registru daju podatke o hartijama od vrednosti kojima raspolažu, kao i podatke o svakoj promeni stanja u vezi s tim hartijama.
Obaveza iz stava 1. ovog člana odnosi se i na članove porodice lica iz tog stava.
Podaci o hartijama od vrednosti iz st. 1. i 2. ovog člana moraju biti dostupni javnosti.
Direktor, članovi upravnog odbora i zaposleni u Centralnom registru, dužni su da čuvaju podatke o izdavaocima hartija od vrednosti, kao i druge podatke o činjenicama i okolnostima o kojima su saznali u vezi sa vršenjem rada, osim podataka koji su dostupni javnosti, a te podatke ne smeju koristiti u lične svrhe, saopštavati trećim licima, niti omogućiti trećim licima da ih koriste.
Podaci iz stava 1. ovog člana, osim podataka koji su dostupni javnosti, smatraju se poslovnom tajnom.
Podaci koji se smatraju poslovnom tajnom mogu se saopštavati i staviti na uvid na osnovu naloga suda, odnosno naloga Komisije za hartije od vrednosti.
Centralni registar može da dostavi podatke iz stava 2. ovog člana i da ih stavi na uvid nadležnim organima u Republici Srbiji u svrhu nadzora, regulacije, istrage ili sprovođenja zakona, a u skladu sa odredbama zakona.
Direktor, članovi upravnog odbora i zaposleni u Centralnom registru ne mogu se baviti poslovima trgovanja finansijskim instrumentima niti davanjem saveta o ulaganjima u finansijske instrumente.
Lica iz stava 1. ovog člana ne mogu svoj rad u Centralnom registru koristiti za ostvarivanje sopstvenih interesa ili interesa drugih lica.
Centralni registar ima obavezu da:
- ne daje informacije za koje sazna pri obavljanju svojih poslova a smatraju se poslovnom tajnom;
- ne pruža savete o prometu finansijskih instrumenata i ulaganju u finansijske instrumente, ni mišljenja o povoljnosti ili nepovoljnosti kupovine ili prodaje finansijskih instrumenata koji su u prometu;
- ne daje podatke o stanju na računima finansijskih instrumenata člana i njegovih klijenata niti o stanju na njegovim novčanim računima.
XVI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Na izmene i dopune statuta, koje donosi skupština Centralnog registra, prethodnu saglasnost daje Komisija za hartije od vrednosti.
Izmene i dopune ovog statuta vrše se po postupku i na način koji je propisan za njegovo donošenje.
Na pitanja koja nisu uređena ovim statutom primenjuje se zakon kojim se uređuje tržište kapitala i zakon kojim se uređuju privredna društva.
Do dana saziva novog upravnog odbora Centralnog registra traju prava i dužnosti upravnom odboru iz prethodnog saziva.
Ovaj statut stupa na snagu po dobijanju saglasnosti Komisije za hartije od vrednosti.
Ovaj statut se objavljuje na internet stranici Centralnog registra odmah nakon dobijanja saglasnosti Komisije za hartije od vrednosti.
Danom početka primene ovog statuta, prestaje da važi statut Centralnog registra ("Službeni glasnik RS", broj 113/2006).
SAMOSTALNI ČLANOVI IZMENA I DOPUNA STATUTA
10 br. 1-4/8-2 od 24.11.2015. godine
Član 26
Ove Izmene i dopune Statuta Centralnog registra stupaju na snagu po dobijanju saglasnosti Komisije za hartije od vrednosti, a objavljuju se na internet stranici Centralnog registra odmah nakon dobijanja saglasnosti Komisije za hartije od vrednosti.
Član 27
Stupanjem na snagu ovih Izmena i dopuna Statuta ostaju na snazi sva akta doneta na osnovu Statuta Centralnog registra, 10 broj: 1/1-1 od 14.02.2012. godine.
Ovaj Prečišćen tekst Statuta Centralnog registra, sadrži:
1) Statut Centralnog registra, 10 br. 1/1-1 od 14.02.2012. godine i
2) Izmene i dopune Statuta Centralnog registra, 10 br. 1-4/8-2 od 24.11.2015. godine.