POSLOVNIKO RADU IZBORNE KOMISIJE GRADA KRALJEVA("Sl. list grada Kraljeva", br. 15/2012) |
Ovim poslovnikom uređuju se pitanja organizacije, načina rada i odlučivanja Izborne komisije grada Kraljeva (u daljem tekstu: Komisija), kao i druga pitanja od značaja za rad Komisije.
Komisija održava sednice i obavlja poslove iz svoje nadležnosti u prostorijama zgrade grada Kraljeva, koje joj obezbedi Gradska uprava grada Kraljeva.
Komisija u svom radu koristi četiri pečata i jedan štambilj.
Pečati su okruglog oblika, prečnika 32 mm; u sredini pečata je grb Republike Srbije. Na spoljnom prstenu je tekst: REPUBLIKA SRBIJA - GRAD KRALJEVO, i oznaka sedišta: *KRALJEVO*, a na unutrašnjem tekst: IZBORNA KOMISIJA GRADA KRALJEVA. Jedan pečat je bez oznake (nulti), a ostala tri imaju oznaku I.
Štambilj je pravougaonog oblika, i sadrži tekst: u prvom redu "REPUBLIKA SRBIJA", u drugom redu "Izborna komisija grada Kraljeva", u trećem redu prostor za broj predmeta, u četvrtom redu prostor za datum, a u petom redu "KRALJEVO".
Izborna komisija u svom radu (posebno u slučajevima kad odluči da se overa glasačkih listića vrši stavljanjem otiska pečata) može da koristi i automatske pečate bez oznake (nulti primerci), čiji je otisak istovetan sa veličinom, izgledom i sadržinom teksta navedenom u stavu 2. ovog člana.
Pečati i štambilj nalaze se u Odeljenju za skupštinske poslove Gradske uprave grada Kraljeva. U slučaju početka postupka izbora, kao i u postupku dodele mandata odbornicima, sekretar Komisije preuzima pečate i štambilj i zadužen je za njihovo rukovanje i čuvanje, kao i za njihovu predaju Odeljenju za skupštinske poslove po prestanku potrebe za korišćenjem, odnosno po završenom postupku.
Komisiju čine članovi u stalnom i proširenom sastavu.
Komisiju u stalnom sastavu čine predsednik i dvanaest članova koje imenuje Skupština grada Kraljeva, a u proširenom sastavu i po jedan opunomoćeni predstavnik podnosilaca izbornih lista koji su predložili najmanje 2/3 kandidata od ukupnog broja odbornika koji se bira.
Komisija ima sekretara koga imenuje Skupština grada Kraljeva, i koji učestvuje u radu Komisije bez prava odlučivanja.
Predsednik, članovi i sekretar Komisije imaju zamenike.
Zamenici iz prethodnog stava imaju ista prava i odgovornosti kao i lica koje zamenjuju u njihovom odsustvu.
Predsednik, zamenik predsednika, sekretar i zamenik sekretara Komisije moraju biti diplomirani pravnici.
Komisija utvrđuje rešenjem koji podnosilac izborne liste ispunjava uslove za određivanje svog predstavnika u prošireni sastav Komisije, u roku od 24 časa po blagovremeno dostavljenom aktu o određivanju opunomoćenog predstavnika od strane podnosioca izborne liste.
Rešenje o ispunjenju, odnosno neispunjenju uslova za određivanje predstavnika podnosilaca izborne liste u prošireni sastav Komisije dostavlja se podnosiocu izborne liste u roku od 24 časa od donošenja rešenja, a podnosilac izborne liste najkasnije pet dana pre dana određenog za održavanje izbora određuje svog opunomoćenog predstavnika.
Komisija u okviru nadležnosti utvrđene Zakonom o lokalnim izborima:
1) stara se o zakonitosti sprovođenja izbora odbornika;
2) određuje biračka mesta, uz vođenje računa o ravnomernoj raspoređenosti birača i dostupnosti biračkih mesta, o čemu podatke i predloge dobija od Odeljenja za opštu upravu Gradske uprave grada Kraljeva;
3) određuje biračke odbore i imenuje njihove članove;
4) daje uputstva biračkim odborima u pogledu sprovođenja postupka izbora;
5) propisuje obrasce i organizuje tehničke pripreme za sprovođenje izbora;
6) utvrđuje da li su izborne liste sačinjene i podnete u skladu sa propisima o izboru odbornika;
7) proglašava izbornu listu i donosi druge odluke u skladu sa zakonom;
8) donosi rešenje o utvrđivanju zbirne izborne liste;
9) utvrđuje oblik i izgled glasačkih listića, broj glasačkih listića za biračka mesta i zapisnički ih predaje biračkim odborima;
10) utvrđuje i objavljuje ukupne rezultate izbora;
11) utvrđuje broj mandata koji pripada svakoj izbornoj listi i raspodeljuje mandate između različitih izbornih lista, u skladu sa zakonom;
12) izdaje odborniku uverenje da je izabran;
13) dodeljuje pripadajući mandat kandidatu koga odredi podnosilac izborne liste sa čije liste je bio izabran odbornik kome je prestao mandat, u slučaju prestanka mandata odbornika pre isteka vremena na koje je izabran;
14) podnosi izveštaj Skupštini grada Kraljeva o sprovedenim izborima;
15) rešava po prigovorima koji su joj upućeni;
16) dostavlja Ministarstvu za poslove regionalnog razvoja i lokalne samouprave i republičkom organu nadležnom za poslove statistike podatke o sprovođenju i rezultatima izbora, neposredno po njihovom završetku;
17) ostvaruje saradnju sa načelnikom Gradske uprave grada Kraljeva, u smislu stvaranja uslova za rad Komisije, angažovanja lica zaposlenih u Gradskoj upravi grada Kraljeva za potrebe Komisije i uspešnog sprovođenja postupka izbora;
18) donosi Poslovnik o svom radu;
19) obavlja i druge poslove određene propisima o izboru odbornika.
Komisija radi u stalnom i proširenom sastavu.
Komisija radi u proširenom sastavu od dana utvrđivanja tog sastava do završetka izbora.
Komisija je samostalna u svom radu i radi na osnovu zakona i propisa donetih na osnovu zakona.
Rad Komisije je javan.
Komisija radi u sednicama.
Sednicu saziva predsednik Komisije, na svoju inicijativu ili u dogovoru sa članovima Komisije, i o tome obaveštava sekretara Komisije, koji telefonskim putem obaveštava članove Komisije o vremenu i mestu održavanja sednice i predlogu dnevnog reda.
U slučaju sprečenosti da prisustvuje sednici, član Komisije je dužan da o vremenu održavanja sednice i predlogu dnevnog reda obavesti svog zamenika ili sekretara Izborne komisije.
Zamenik predsednika i zamenik sekretara Izborne komisije uvek se pozivaju na sednicu.
Sednicom predsedava predsednik, a u njegovom odsustvu zamenik predsednika Komisije.
Komisija radi i punovažno odlučuje ako sednici prisustvuje većina njenih članova, odnosno njihovih zamenika.
Komisija odlučuje većinom glasova od ukupnog broja članova u stalnom, odnosno proširenom sastavu.
Zamenici članova učestvuju u radu i glasanju samo kada sednici ne prisustvuju članovi Komisije koje oni zamenjuju.
Komisija može obrazovati radnu grupu iz reda svojih članova, radi proučavanja pojedinih pitanja iz svog delokruga, izrade predloga akata, izveštaja i drugih dokumenata, kao i obavljanja pojedinih izbornih radnji, i odrediti (u dogovoru sa načelnikom Uprave) stručne radnike Uprave za pružanje pomoći radnoj grupi.
Komisija može zadužiti pojedine svoje članove, kao i sekretara Komisije, da prouče pitanja koja se javljaju u sprovođenju izbornog postupka, u cilju upoznavanja Komisije sa utvrđenim stanjem i predlaganja odgovarajućih rešenja.
Komisija obezbeđuje javnost svog rada prisustvom predstavnika sredstava javnog informisanja, davanjem saopštenja i održavanjem konferencija za štampu.
Saopštenje za javnost, po potrebi, daje Komisija posle održane sednice, a po odobrenju Komisije njen predsednik ili član određen za kontakt sa javnošću.
Konferenciju za štampu, po odobrenju Komisije, može održati predsednik ili član Komisije određen za kontakt sa javnošću.
Birač, kandidat za odbornika ili predlagač kandidata ima pravo da podnese prigovor Izbornoj komisiji zbog nepravilnosti u postupku kandidovanja, sprovođenja, utvrđivanja i objavljivanja rezultata izbora.
Prigovor se podnosi u roku od 24 sata od dana kada je doneta odluka, odnosno izvršena radnja ili učinjen propust.
O prigovorima upućenim Komisiji, stručno mišljenje o načinu rešavanja i nacrt odgovarajućeg akta blagovremeno će pripremiti sekretar Komisije.
Rešenje po prigovoru Komisija donosi u roku od 48 časova od prijema prigovora i dostavlja ga podnosiocu prigovora.
Protiv rešenja Izborne komisije može se izjaviti žalba Upravnom sudu u roku od 24 časa od dostavljanja rešenja.
Izborna komisija dužna je da sudu dostavi odmah, a najkasnije u roku od 12 časova sve potrebne podatke i spise za odlučivanje.
U postupku po prigovoru, u pitanjima koja nisu izričito uređena Zakonom o lokalnim izborima, Komisija shodno primenjuje odredbe Zakona o opštem upravnom postupku.
VI OBEZBEĐIVANJE USLOVA ZA RAD KOMISIJE
Sredstva za rad organa za sprovođenje izbora, izborni materijal i druge troškove sprovođenja izbora obezbeđuju se u budžetu grada Kraljeva.
Komisija, u primerenom roku po raspisivanju izbora, sačinjava predračun troškova i dostavlja ga izvršnom organu grada i Odeljenju za privredu i finansije Gradske uprave grada Kraljeva.
Finansijski izveštaj o utrošku sredstava čini sastavni deo Izveštaja o sprovedenim izborima, koji Komisija dostavlja Skupštini grada Kraljeva.
Prostoriju za rad, opremu za potrebe Komisije (računar sa pratećom opremom, mrežna kartica za internet vezu, telefonski i faks aparat, sef-čelična kasa za čuvanje dokumentacije i druga tehnička sredstva), kao i potreban broj zaposlenih u Gradskoj upravi grada Kraljeva koje će Komisija angažovati za pružanje stručne, tehničke i administrativne pomoći, blagovremeno obezbeđuje načelnik Gradske uprave grada Kraljeva, u saradnji sa nadležnim odeljenjima Gradske uprave grada Kraljeva, a po prethodnom zahtevu Komisije.
Predsednik, sekretar i članovi Komisije i njihovi zamenici imaju pravo na naknadu za rad u Komisiji.
Lica angažovana u radu Komisije za pružanje stručne, tehničke i administrativne pomoći imaju pravo na naknadu za rad.
Visinu naknade određuje Komisija posebnom odlukom.
VII DOKUMENTACIJA O RADU KOMISIJE
Na sednici Komisije vodi se zapisnik o radu Komisije, u rukopisu.
Tok sednice Komisije snima se korišćenjem diktafona koji ispunjava potrebne tehničke standarde, ili korišćenjem računarske tehnike, putem beleženja tonskog zapisa (u slučaju kada su stvoreni tehnički preduslovi).
Zapisnik sadrži glavne podatke o radu na sednici, naročito o predlozima o kojima se raspravljalo (sa imenima učesnika u raspravi), odlukama, zaključcima i drugim aktima donetim na sednici, kao i o rezultatu glasanja o pojedinim pitanjima.
O vođenju i čuvanju zapisnika stara se sekretar Komisije. Zapisnik se čuva trajno.
Zapisnik potpisuju predsedavajući sednice (predsednik ili zamenik predsednika) i sekretar Komisije, odnosno lice koje za vođenje zapisnika u rukopisu angažuje sekretar Komisije iz reda zaposlenih u Gradskoj upravi grada Kraljeva, u kom slučaju sekretar Komisije stavlja svoj potpis ispod potpisa lica koje je angažovano kao zapisničar.
Predsednik ili član Komisije na sednici Komisije može zahtevati da se izvod iz zapisnika sa te sednice pripremi za narednu sednicu Komisije.
O zahtevu iz prethodnog stava Komisija odlučuje većinom glasova.
U slučaju usvajanja zahteva, sekretar Komisije je dužan da isti sačini korišćenjem računara, sa sadržinom navedenom u članu 19. stav 2. ovog poslovnika.
Izvod iz zapisnika sa prethodne sednice Komisije usvaja se pre razmatranja dnevnog reda.
U Komisiji se vodi delovodni protokol (delovodnik), sređuje i čuva dokumentacija (arhivska građa Komisije), sa kojom se postupa u skladu sa propisima.
Komisija obezbeđuje čuvanje izbornih akata i izveštaja o rezultatima izbora sa izbornim materijalima i rukovanje tim materijalima, u skladu sa zakonom.
Po završetku izbornog postupka, uredno složena i popisana dokumentacija predaje se arhivskoj službi Odeljenja za opštu upravu Gradske uprave grada Kraljeva, radi odlaganja u odgovarajući depo.
Pitanja koja se odnose na rad Komisije, a koja nisu uređena ovim poslovnikom, mogu se urediti odlukom ili zaključkom komisije, u skladu sa odredbama ovog poslovnika.
Stupanjem na snagu ovog poslovnika prestaje da važi Poslovnik Izborne komisije grada Kraljeva, broj 506/2012 od 12. marta 2012. godine.
Ovaj poslovnik stupa na snagu narednog dana od dana donošenja.
Poslovnik objaviti u "Službenom listu grada Kraljeva".