PRAVILNIK

O POSTUPKU LIKVIDACIJE PRIVATNIH KREDITNIH PREDUZEĆA

("Sl. list FNRJ", br. 57/46)

I. Opšte odredbe

Član 1

Po propisima ovog pravilnika likvidiraće privatna kreditna preduzeća pomenuta u čl. 1 i 2 Uredbe o reviziji dozvola za rad i likvidaciji privatnih kreditnih preduzeća.

Član 2

Kreditno preduzeće u likvidaciji zastupaju pred sudom i van suda likvidacioni organi. Oni su ovlašćeni da ga obavezuju i potpisuju na taj način što će kod njegovog naziva označiti da je u likvidaciji i ispod toga staviti svoje potpise. Ako likvidaciju sprovodi likvidacioni odbor, kreditno preduzeće u likvidaciji obavezuju i potpisuju dva člana likvidacionog odbora. Likvidacioni organi mogu za izvršenje određenih poslova ovlastiti i druga lica.

II. Postavljenje likvidacionih organa

Član 3

1) Sprovođenje likvidacije po propisima ovog pravilnika poveriće se likvidacionom odboru od tri lica ili jednom od kreditnih preduzeća.

2) Likvidacione organe određuje odnosno postavlja i razrešava Ministar finansija FNRJ po saslušanju mišljenja ministarstva finansija narodne republike.

3) Likvidacioni odbor od tri lica postavlja Ministar finansija FNRJ u smislu prethodnog stava, i to jednog kao svog pretstavnika koji je ujedno i pretsednik likvidacionog odbora, drugoga kao zastupnika kreditnog preduzeća a trećeg kao zastupnika poverilaca.

4) Likvidacioni odbor donosi svoje odluke na zajedničkim sednicama većinom glasova. Sednice se održavaju prema potrebi a najmanje dva puta mesečno. O sednicama se vodi zapisnik.

Član 4

Ministar finansija FNRJ po saslušanju mišljenja ministarstva finansija narodne republike odrediće rešenjem likvidacionim organima nagradu iz sredstava kreditnog preduzeća prilikom njihovog određivanja odnosno postavljenja.

Član 5

1) Otvaranje likvidacionog postupka po propisima ovog pravilnika, određivanje odnosno postavljenje i razrešenje likvidacionih organa upisaće se u registar protokolacija odnosno u trgovački registar kod nadležnog narodnog suda na osnovu prijave Ministarstva finansija FNRJ preko ministarstva finansija narodne republike.

2) Upisom likvidacionih organa u registar protokolacija odnosno u trgovački registar prestaju funkcije članova upravnog i nadzornog odbora a i sva prava i dužnosti starih likvidatora, ukoliko se kreditno preduzeće već nalazi u likvidaciji, i prelaze na novopostavljene likvidacione organe.

3) Ako kreditno preduzeće ima postavljenog delegata ili upravnog organa ili staratelja postavljenog ma od koje vlasti, upisom u registar protokolacije odnosno u trgovački registar prestaju njihova prava i dužnosti.

Član 6

Likvidacioni organi rade po uputstvima Ministarstva finansija FNRJ a pod neposrednim nadzorom ministarstva finansija narodne republike.

III. Postupak likvidacije

Član 7

1) Likvidacioni organi su dužni da, da čim budu određeni odnosno postavljeni, odluku o likvidaciji objave u "Službenom listu FNRJ". Ako likvidaciju sprovodi likvidacioni odbor, dužan je da objavi istovremeno i imena članova likvidacionog odbora. Likvidacioni organi će istovremeno pozvati poverioce i dužnike kreditnog preduzeća da, u roku od mesec dana od dana objave, prijave svoja potraživanja odnosno dugovanja likvidacionim organima, ukoliko se iz raspoloživih knjiga odnosno drugih dokumenata ne bi mogao sastaviti tačan spisak svih poverilaca i dužnika.

2) Poverioci i dužnici kreditnog preduzeća u likvidaciji imaju prava da, u roku od mesec dana od dana objave odluke o likvidaciji u "Službenom listu FNRJ", provere svoja potraživanja odnosno dugovanja. Po isteku ovog roka knjiženja se smatraju verodostojnim. Propise ovog stava dužni su likvidacioni organi da objave istovremeno s objavom odluke o likvidaciji.

3) Likvidacioni organi su dužni da bez odlaganja obaveste nadležnu poresku upravu da je kreditno preduzeće stupilo u likvidaciju.

Član 8

1) Likvidacioni organi će odmah po stupanju na dužnost sastaviti početni likvidacioni bilans u obliku bruto bilansa. Po zahtevu likvidacionih organa članovi poslednje uprave dužni su sarađivati u sastavljanju bilansa.

2) Početni likvidacioni bruto bilans sa obrazloženjem pojedinih stavova likvidacioni organi će dostaviti preko ministarstva finansija narodne republike Ministarstvu finansija FNRJ.

3) Likvidacioni bilans ima biti sastavljen prema propisanoj jednoobraznoj šemi za kreditna preduzeća ("Službeni list FNRJ", br. 2 od 4. januara 1946. godine, odnosno sveska br. 21 posebnog izdanja "Službenog lista FNRJ" - Računski plan za kreditne ustanove sa šemom računa izravnanja i računa gubitka i dobitka).

Član 9

Čim početni likvidacioni bruto bilans bude sastavljen, likvidacioni organi pristupiće oceni aktive prema njenoj prometnoj vrednosti i mogućnosti naplate. Po izvršenoj oceni vrednosti aktive, likvidacioni organi će sastaviti novi bilans (realni) i pristupiti unovčenju aktive. Ovaj bilans zajedno sa planom za sprovođenje likvidacije likvidacioni organi će dostaviti u roku od mesec dana po završenom likvidacionom bruto bilansu preko ministarstva finansija narodne republike Ministarstvu finansija FNRJ, ne prekidajući posao unovčenja aktive.

Član 10

Kod likvidacije osiguravajućeg preduzeća likvidacioni organi su dužni da ustanove stanje portfelja (svih osiguranja na snazi), po granama i vrstama osiguranja, a za osiguranja života i odgovarajuću matematičku rezervu, kao i imovinu koja služi za njeno pokriće, i o tome će, čim ovaj posao završe, izvestiti Ministarstvo finansija FNRJ preko ministarstva finansija narodne republike. Uz izveštaj dostaviće i spiskove svih osiguranja sa potrebnim podacima, kao i obračun matematičke rezerve i pregled namenske imovine. Pošto Ministarstvo finansija FNRJ donese odluku o tome na koje će se osiguravajuće preduzeće preneti portfelj, likvidacioni organi će taj prenos izvršiti u što kraćem roku.

Član 11

1) Likvidacioni organi su dužni da u što kraćem roku završe tekuće poslove, naplate potraživanja i unovče ostalu imovinu kreditnog preduzeća.

2) Likvidacioni organi mogu zaključiti nove poslove samo ako su isti neophodni za dovršenje nesvršenih poslova otpočetih pre likvidacije.

Član 12

Likvidacioni organi su dužni da u roku od šest meseci završe likvidaciju. U izuzetno opravdanim slučajevima, na predlog likvidacionih organa, Ministar finansija FNRJ produžiće ovaj rok.

Član 13

U cilju unovčenja nepokretnosti kreditnog preduzeća likvidacioni organi će ove izložiti javnoj prodaji, tako da početna cena ne sme biti niža od procenjene prometne vrednosti nepokretnosti. U slučaju da se nepokretnosti na javnoj prodaji ne mogu unovčiti, likvidacioni organi će zatražiti od Ministarstva finansija FNRJ preko ministarstva finansija narodne republike odobrenje da prodaju nepokretnosti mogu izvršiti putem slobodne prodaje.

Član 14

1) Ako je kreditno preduzeće koje likvidira po propisima ovog pravilnika pre otvaranja postupka za likvidaciju preduzelo neku pravu radnju u pogledu svoje imovine na štetu svojih poverilaca, likvidacioni organi su dužni da o tome obaveste preko ministarstva finansija narodne republike Ministarstvo finansija FNRJ, koje će po ovome doneti odluku da li će likvidacioni organi povesti postupak kod nadležnih narodnih sudova radi pobijanja te pravne radnje.

2) Ako likvidacioni organi utvrde da su upravni organi kreditnog preduzeća pre otvaranja postupka likvidacije izvršili u upravljanju poslovima kreditnog preduzeća kakvo delo kažnjivo po krivičnim i drugim propisima, dužni su da to o tome odmah obaveste preko ministarstva finansija narodne republike Ministarstvo finansija FNRJ, koje će, ako nađe da delo postoji, podneti prijavu nadležnom javnom tužiocu.

Član 15

Ako akcije odnosno udeli kreditnog preduzeća nisu potpuno uplaćeni, likvidacioni organi će od svakog akcionara odnosno udeoničara naplatiti neuplaćeni deo u granicama njihove obaveze koja je određena zakonom i pravilima a još nije ispunjena.

Član 16

1) Pošto obave sve potrebne poslove, likvidacioni organi će sastaviti završni likvidacioni bilans u kome aktivu sačinjavaju gotovina i ostale vrednosti koje se nisu mogle unovčiti.

2) Završni likvidacioni bilans sa predlogom za isplatu poverilaca dostaviće se preko ministarstva finansija narodne republike Ministarstvu finansija FNRJ, koje će o tim predlozima doneti svoju odluku u roku od mesec dana po prijemu. Na osnovu odobrenog završnog likvidacionog bilansa, likvidacioni organi će izmiriti poverioce kreditnog preduzeća i, potom, akcionare odnosno udeoničare.

3) Pri sastavljanju spiska obaveza koje se imaju izmiriti iz sredstava iz st. 1) ovog člana, likvidacioni organi će ih raspodeliti na poverioce po redu isplate iz čl. 5 Uredbe o reviziji dozvola za rad i likvidaciji privatnih kreditnih preduzeća.

4) Ostatak sredstava iz st. 1) ovoga člana po izmirenju svih poverilaca podeliće se na akcionare odnosno udeoničare prema njihovim uplaćenim akcijama u smislu čl. 17 i 18 ovog pravilnika.

5) Ako kreditno preduzeće nije prezaduženo a nema dovoljno raspoloživih sredstava da potpuno isplati svoje poverioce, likvidacioni organi mogu izraditi predlog za njihovo delimično izmirenje, pridržavajući se propisa čl. 5 Uredbe o reviziji dozvola za rad i likvidaciji privatnih kreditnih" preduzeća, s tim, da se poverioci konačno isplate do svršetka likvidacije.

Član 17

1) Iznosi koje poverioci ne bi podigli pre brisanja kreditnog preduzeća u registru protokolacija odnosno u trgovačkom registru, kao i iznos koji je preostao za podelu akcionarima odnosno udeoničarima, položiće se nadležnom narodnom sudu u depozit. Sud će ove iznose isplatiti licu, na čije su ime položeni a kod akcija odnosno udeonica licu koje podnese akciju odnosno udeonicu. U ovom slučaju sud će takvu akciju odnosno udeonicu zadržati i na njoj označiti da je isplaćena, kome je isplaćena i u kom iznosu.

2) Sa isplaćivanjem akcija odnosno udeonica kao i poverilaca iz st. 1) čl. 18 ovog pravilnika ne sme se početi pre isteka jedne godine dana od brisanja kreditnog preduzeća u registru protokolacija odnosno u trgovačkom registru.

Član 18

1) Poverioci koji kreditnom preduzeću nisu bili poznati a svoja potraživanja nisu blagovremeno prijavili do dana kad je završni likvidacioni bilans poslat na odobrenje u smislu st. 2) čl. 16 ovog pravilnika, biće izmireni, ukoliko se naknadno, budu prijavili pre isteka godine dana od dana brisanja kreditnog preduzeća u registru protokolacija odnosno u trgovačkom registru, iz imovine preostale za podelu akcionarima odnosno udeoničarima, i to u punom iznosu ako je preostala imovina veća od ukupnog iznosa njihovih potraživanja, inače u srazmeri između preostale imovine i ukupnog iznosa njihovog potraživanja. Izmirivanje se vrši po isteku roka iz st. 2 čl. 17 ovog pravilnika.

2) Konačno preostala imovina deli se, pošto budu izmireni i poverioci iz prethodnog stava, akcionarima odnosno udeoničarima u srazmeri između ove konačno preostale imovine i uplaćenog iznosa akciske odnosno udeoničke glavnice kreditnog preduzeća.

3) Raspored preostale odnosno konačno preostale imovine u smislu st. 1) i 2) ovog člana vrši nadležni narodni sud kod koga je preostala imovina položena u depozit.

Član 19

1) Predlog za brisanje kreditnog preduzeća u registru protokolacije odnosno u trgovačkom registru stavljaće Ministarstvo finansija FNRJ preko ministarstva finansija narodne republike nadležnom narodnom sudu, a prema izveštaju likvidacionih organa o završenoj likvidaciji.

2) Sve spise i knjige kreditnog preduzeća likvidacioni organi će skloniti na sigurno mesto koje bude odredio nadležni narodni sud, i one će se čuvati deset godina.

IV. Likvidacija bankarskih odnosno osiguravajućih poslova kreditnih preduzeća koja se bave i drugim poslovima

Član 20

1) Ako se kreditno preduzeće osim bankarskim odnosno osiguravajućim bavi i drugim poslovima, a u opštem privrednom interesu je da se ono i dalje bavi tim drugim poslovima, može Ministarstvo finansija FNRJ na predlog ministarstva finansija narodne republike narediti likvidaciju samo bankarskih odnosno osiguravajućih poslova, i to na taj način što će se bankarski odnosno osiguravajući poslovi dotičnog kreditnog preduzeća preneti sa odgovarajućim pokrićem na kreditno preduzeće koje odredi Ministar finansija FNRJ.

2) Likvidaciju bankarskih odnosno osiguravajućih poslova u smislu prethodnog stava sprovešće upravni odbor dotičnog kreditnog preduzeća pod neposrednim i stalnim nadzorom delegata a po uputstvima Ministarstva finansija FNRJ, koja će primati preko ministarstva finansija narodne republike. Delegata postavlja Ministar finansija FNRJ po saslušanju mišljenja ministarstva finansija narodne republike.

V. Prelazne odredbe

Član 21

Prijavljena i dosuđena ratna šteta ne ulazi u likvidacioni bilans. Potvrda o dosuđenoj ratnoj šteti predaće se nadležnom narodnom sudu. Ako iz čiste imovine za isplatu poverilaca kreditno preduzeće nije moglo u celosti da isplati poverioce, priložiće se spisak poverilaca u kome je označena suma njihovog potraživanja i isplaćeni odnosno za naplatu određeni iznos. Sud će, kad potvrda o dosuđenoj ratnoj šteti bude realizovana, raspodeliti primljeni iznos na nepotpuno izmirene poverioce u smislu st. 3) i 4) čl. 16 i st. 1) čl. 18, a isplatiti po isteku roka iz st. 2) čl. 17 ovog pravilnika.

VI. Završne odredbe

Član 22

Likvidacioni postupak po propisima ovog pravilnika nije oslobođen primenjivanja propisa o taksama.

Član 23

Potrebna uputstva u vezi sa primenom ovog pravilnika davaće Bankovno-valutno odeljenje Ministarstva finansija FNRJ.

Član 24

Ovaj pravilnik stupa na snagu kad se objavi u "Službenom listu Federativne Narodne Republike Jugoslavije".