SANACIONI PLAN

ZA OTKLANJANJE POSLEDICA POŽARA

("Sl. list grada Smedereva", br. 10/2012)

 

1. OPŠTE ODREDBE

Ovim Planom u skladu sa Zakonom, utvrđuju se aktivnosti i mere koje će se preduzeti u slučaju izbijanja požara u svojim prostorijama i vozilima, a sa ciljem saniranja i otklanjanja posledica prouzrokovanih požarom.

Osnovni ciljevi ovog Plana su:

• unapred predvideti moguće opasnosti od izbijanja požara saglasno vrsti delatnosti i tehnoloških postupaka;

• unapred planirati postupke nadležnih službi i ostalih zaposlenih radnika u slučaju izbijanja požara;

• mere zaštite od požara koje se mogu preduzeti u toku i posle požara-spasavanje ljudi, materijala, mašina i ostale opreme;

• način saniranja posledica izbijanja požara i mere koje se moraju preduzimati za ponovno uspostavljanje normalne proizvodnje i poslovanja.

Sanacioni plan sadrži stanje, mere, procenu uticaja na život i zdravlje ljudi, procenu uticaja na životnu sredinu, nosioce, način, dinamiku i sredstva za realizaciju plana Gradske uprave Smederevo, Omladinska 1 u Smederevu.

2. PRIKAZ POSTOJEĆEG STANJA ZAŠTITE OD POŽARA

2.1. Kategorizacija prema ugroženosti od požara

U cilju utvrđivanja odgovarajuće organizacije i preduzimanja mera za uspešno funkcionisanje i sprovođenje zaštite od požara Ministarstvo vrši kategorizaciju objekata, delatnosti i zemljišta prema ugroženosti od požara u zavisnosti od tehnološkog procesa, vrste i količine materijala koji se proizvodi, prerađuje ili skladišti, vrste materijala upotrebljenog za izgradnju objekta, značaja i veličine objekta i vrste biljnog pokrivača. Objekti, delatnosti i zemljište razvrstavaju se u tri kategorije ugroženosti od požara-prva sa visokim rizikom od izbijanja požara, druga sa povećanim rizikom od izbijanja požara i treća sa izvesnim rizikom od izbijanja požara.

Zakonom o zaštiti od požara, Uredbom o razvrstavanju objekata, delatnosti i zemljišta u kategorije ugroženosti od požara i rešenjima nadležnog organa Gradska uprava Smederevo je razvrstana u objekte sa povećanim rizikom od izbijanja požara (druga kategorija ugroženosti od požara).

GRADSKA UPRAVA SMEDEREVO u svojim objektima vrši poslove od neposrednog interesa za građane utvrđeni Ustavom i zakonom, poslove koji su Gradu povereni iz okvira prava i dužnosti Republike, kao i drugi poslovi utvrđeni Statutom grada.

U okviru Gradske uprave obrazovana su odeljenja i službe kao osnovne unutrašnje organizacione jedinice.

Osnovni zadatak ovih odeljenja i službi je da obavljaju stručne i administrativne poslove za organe Grada i druge poverene poslove kao što su: izdavanje građevinskih dozvola, podrška privrednim aktivnostima, ostvarenje socijalnih prava građana, briga o mladima, podsticanje aktivnosti iz oblasti zdravstva, obrazovanja, kulture, informisanja, sporta i druge poslove.

Lokacije i objekti:

1. UPRAVNA ZGRADA SMEDEREVO, Omladinska 1. u Smederevu;

2. DEČJA ZAŠTITA, Trg Republike 14 u Smederevu;

3. VELIKA I UPRAVNA ZGRADA "MONOPOL", Goranska bb. u Smederevu;

4. OBJEKTI I POSLOVNI PROSTOR U GRADSKOM PODRUČJU i

5. OBJEKTI U SEOSKIM NASELJIMA.

Na svim lokacijama postoji opasnost od izbijanja požara u objektima i vozilima, opasnost od požara od susednih objekata i prostora. Opasnost od požara je najveća u kotlarnicama, radionici u kojima se vrši pregled, popravka i garažiranje vozila i u prostorijama u kojima se usled držanja zapaljivog materijala povećalo požarno opterećenje (arhive, magacini i sl.). Opasnost od požara postoji i u čajnim kuhinjama i kancelarijama gde se koriste računari, kopir uređaji, klima uređaji, TA peći, grejalice i sl.

Zbog nepropisno postavljenog rezervoara i korišćenja ulja za loženje u kotlarnici gradske uprave u Smederevu postoji opasnost i od eksplozija ukoliko se stvori eksplozivna smeša ili se rezervoar nađe u zoni požara. Gasna kotlarnica izgrađena za objekte "Monopol" nije u funkciji. Uzroci požara i eksplozija mogu biti: otvoreni plamen i zagrejani predmeti (npr. pušenje, nekontrolisano zagrevanje), toplota od električne energije (npr. preopterećenje električnih instalacija i sl.), zavarivanje na privremenim mestima ako se ne postupa prema propisima, pražnjenje atmosferskog elektriciteta (npr. udar groma) i dr.

U slučaju požara štetni produkti sagorevanja su od sagorevanja čvrstih materija od kancelarijskog nameštaja, papira i građevinskih konstrukcija, sagorevanja tečnih zapaljivih tečnosti, zapaljivih gasova i vozila. Očekivana štetnost je od CO2, kao produkt potpunog sagorevanja i CO2 kao produkt nepotpunog sagorevanja. Najveću opasnost predstavlja dim. Obzirom na broj radnika, raspored prostorija i dužinu evakuacionih puteva opasnost od požara za ljude je različita jer zavisi od mesta izbijanja požara, rasporeda prostorija i spratnosti objekta. Otežana evakuacija i veća opasnost za radnike i prisutna lica, postoji na spratovima objekta "GRADSKE UPRAVE".

Požari u poslovnim objektima prostorijama nemaju štetni uticaj na životnu sredinu.

Kod požara vozila opasnost za živote radnika i drugih ljudi zavisi od mesta nastanka požara i mesta gde se vozila nalaze u stanju pokreta ili mirovanja. Najveća opasnost za radnika-vozača i putnike je požar koji nastaje pri saobraćajnim udesima (sudaru i prevrtanju) i požara kada se zahvati rezervoar goriva.

Delatnost "GRADSKE UPRAVE" je takve vrste da u motornim vozilima ne prevozi zapaljive tečnosti i gasove pod pritiskom.

2.2. Preduzete mere zaštite od požara

U cilju otklanjanja uzroka požara, sprečavanja izbijanja požara, širenja i gašenja požara, spašavanja ljudi i imovine ugrožene požarom u objektima GRADSKE UPRAVE SMEDEREVO kao i na prostorima oko njih sprovode se sledeće mere zaštite:

1. Pri projektovanju, izvođenju radova, adaptacije i rekonstrukcije na postojećim objektima i izgradnje novih primenjuju se Zakonom propisani normativi i standardi zaštite od požara;

2. Za sve objekte (samostalne građevinske celine) i vozila obezbeđeni su vatrogasni aparati i druga propisana oprema i uređaji za gašenje požara. Broj, vrsta i raspored ovih sredstava određena je na bazi specifičnog požarnog opterećenja objekata i propisa. Svu postavljenu ili ugrađenu opremu iz predhodnog stava redovnim kontrolama održava se u ispravno stanje. Vatrogasni aparati se ne pomeraju sa određenog mesta a oprema iz hidranata se ne koristi za druge svrhe osim za gašenje požara;

3. Zabranjeno je unošenje i držanje zapaljivih tečnosti, zapaljivih gasova eksplozivnih i drugih lako zapaljivih materijala u prostorije "GRADSKE UPRAVE".

Ukoliko postoji potreba da se materije iz stava 1. unesu u objekat (potrebe zavarivanja, lakiranja i farbanja, upotreba boca sa TNG i sl.) iste se mogu uneti uz saglasnost odgovornog lica i koriste shodno tehničkim propisima i uputstvima proizvođača.

Za vreme navedenih poslova iz stava 2. ovog člana o merama zabrane na vidnom mestu obavezno se ističu odgovarajuća upozorenja ili znaci zabrane;

4. Skladištenje zapaljivih tečnosti i pretakanje vrši se u skladu sa odredbama Zakona o eksplozivnim materijama, zapaljivim tečnostima i gasovima ("Sl. glasnik SRS", br. 44/77, 45/85, 18/89, ("Sl. glasnik RS", br. 53/93, 67/93 i 48/94), Pravilnika o smeštaju i držanju ulja za loženje ("Sl. list SFRJ", br. 45/67) i Pravilniku o izgradnji postrojenja za tečni naftni gas i pretakanju tečnog naftnog gasa ("Sl. list SFRJ", br. 24/71 i 26/71);

5. U zonama opasnosti kotlarnica i MRS ne nalaze se materije i uređaji koji mogu prouzrokovati požar, ili omogućiti njegovo širenje.

U zonama opasnosti zabranjeno je sledeće:

- držanje otvorenog plamena

- rad sa otvorenim plamenom i užarenim predmetima

- pušenje

- rad sa alatom koji varniči

- postavljanje nadzemnih električnih vodova, bez obzira na napon.

U zonama se poštuju napred navedene mere. U prostoru ili prostorijama iz predhodnog stava kao i na svim prilazima na vidno mesto su postavljene table na kojima su ispisana sledeća upozorenja i zabrane:

- "Opasnost od požara i eksplozije";

- "Zabranjeno pušenje i pristup sa otvorenim plamenom";

- "Zabranjena upotreba alata koji varniči"

- "Kotlanica-nezaposlenima pristup zabranjen"

6. Zabranjeno je pušenje i upotreba otvorene vatre u zonama opasnosti:

- PROSTORIJI ARHIVE I

- U OSTALIM OBJEKTIMA I PROSTORIJAMA U VREME KADA SE KORISTE ZAPALJIVE TEČNOSTI I GASOVI

O merama zabrane iz ove tačke na vidnom mestu su istaknuta odgovarajuća upozorenja i znaci zabrane;

7. U prostorijama - radionice i krugu zabranjeno je pranje i odmašćivanje mašina i uređaja motornim benzinom;

8. Zabranjeno je skladištenje zapaljivog materijala ispod stepeništa, po hodnicima i na tavan objekata;

9. Skladištenje kancelarijskog materijala i arhivskih dokumenata vrši se u skladu sa uputstvom za skladištenje uz strogo vođenje računa o udaljenosti od sijaličnih grla, slobodnih prilaza mestima za isključenje električne struje i vatrogasnim aparatima;

10. Zabranjena je popravka motornih vozila u neposrednoj blizini objekta i van za to namenjenih prostorija i površina;

11. Uređaji za osvetljavanje, utikačke naprave, stabilni, pomoćni, pokretni i prenosni električni uređaji, kablovi i provodnici, razvodni ormani, sklopke i osigurači koriste i održavaju prema uputstvu proizvođača;

12. Aparati klimatizacije, računari i druga oprema koja se koristi u objektima, koristi i održava prema uputstvu proizvođača;

13. Rad sa otvorenom vatrom i uređajima sa usijanim površinama, aparatima za zavarivanje, rezanje i lemljenje obavlja se u objektima ukoliko postoji potreba, samo na privremenim mestima za zavarivanje tek pošto se prethodno pribavi odobrenje, preduzmu mere zaštite od požara i obezbede sredstva za gašenje.

Stalna mesta za zavarivanje nisu određena.

Za sve radnje oko primene Uredbe o zaštiti od požara pri izvođenju radova zavarivanja, rezanja i lemljenja ("Sl. gl. RS", br. 50/79) određena su odgovorna lica;

14. Istrošeni materijal i otpaci (papir, krpe, pucval, ambalaža i sl.) materijal iznosi se iz radionice i odlaže na za to određeno mesto prema planu upravljanja otpadom;

15. Istrošeni materijal, delovi nameštaja i drugi otpadni materijal iznosi se iz radnih prostorija i odlaže na za to određena mesta prema planu upravljanja otpadom;

16. Za potrebe zapaljivih tečnosti i gasova u prostorijama održavanja vozila obezbeđene su propisne posude i drže se količine dnevne potrošnje;

17. Električne, gromobranske, ventilacione, toplotne, kanalizacione i druge instalacije i uređaji u objektima, izvedene i postavljene tako da ne predstavljaju opasnost od požara.

Održavanje, pregled i kontrolu ispravnosti i pravilno funkcionisanje uređaja i instalacija, iz predhodnog stava, vrši se periodično i prema određenim vremenskim intervalima iz projekata i tehničkih propisa tako da u slučaju oštećenja ne izazovu požar u objektima. Preglede iz ovog stava vrše stručni radnici i preduzeća koje angažuje zadužena služba i odelenje;

18. Zabranjena je upotreba rešoa, grejalica, električnih radijatora i sl. termoelektričnih aparata, kao i grejnih tela, čija upotreba nije predviđena projektnom dokumentacijom, osim u prostorijama posebno opremljenim za tu namenu uz predhodnu pribavljenu saglasnost nadležnog rukovodioca;

19. Aparati, uređaji i druga grejna tela koja se koriste za zagrevanje prostorija objekata u toku rada se kontrolišu i ne ostavljaju bez nadzora. Obavezno se isključuju nakon upotrebe;

20. U periodu grejanja kotlarnica oprema i instalacije (kotao, ventili, termometri, dimnjaci i dr.) se dovode u ispravno stanje, pregledima i ispitivanjima od strane ovlašćenih servisa i obezbeđuju odgovarajući atesti;

21. Označeni prolazi i izlazi za evakuaciju su uvek slobodni za nesmetan prolaz i evakuaciju ugroženih lica i imovine. Zabranjeno je parkiranje vozila ili odlaganje bilo kakvih stvari na tim mestima.

Evakuacioni putevi su obeleženi vidnim oznakama.

22. Izrađen je Program osnovne obuke i na isti pribavljena saglasnost;

23. Organizovana je osnovna obuka i provera znanja iz oblasti zaštite od požara prema programu obuke. Zaposleni prisustvuju obuci i proveri znanja iz oblasti zaštite od požara.

24. Parkiranje vozila "GRADSKE UPRAVE", korisnika usluga, izvođača radova i dr. vrši se na mestima gde je obezbeđen slobodan prilaz objektu za vatrogasna vozila, nesmetana evakuacija, prilaz mestu za gašenje i prilaz mesta za isključenje električne struje. Protivpožarni put oko objekta obeležen horizontalnom i vertikalnom signalizacijom i

25. Zabranjeno je loženje otvorene vatre i spaljivanje biljnih ostataka u krugu i loženje vatre u objektima, prostorijama u kojima nisu osigurana propisna ložišta i dimovodi.

3. MERE KOJE ĆE SE PREDUZETI RADI OTKLANJANJA POSLEDICA POŽARA

Saglasno stepenu rizika od požara GRADSKA UPRAVA SMEDEREVO planira preduzimanje sledećih mera radi smanjenja i otklanjanja posledica požara i to da:

- Svaki radnik koji primeti neposrednu opasnost od izbijanja požara ili požar, dužan je da ukloni opasnost odnosno ugasi požar, ako proceni da je to moguće bez opasnosti po svoj život i život drugih i bez odlaganja obavesti vatrogasnu jedinicu, stanicu policije i direktora;

- Korisnici usluga GRADSKE UPRAVE i zatečena lica u prostorijama postupaju po uputstvo o postupku u slučaju požara i naredbama rukovodioca akcije gašenja požara;

- Do dolaska vatrogasne jedinice radnici postupaju pod naredbom neposrednog rukovodioca društva, radnika koji je zadužen iz zaštite od požara odnosno lice koje je određeno planom za spasavanje i gašenje.

- Posle dolaska vatrogasne jedinice svi zatečeni i pridošli radnici društva dužni su i obavezni da izvršavaju naloge rukovodioca akcije gašenja požara.

- Serviseri motornog vozila u zavisnosti od mesta na kome se nalazi vozilo da li je na mestu stajanja ili u pokretu ili u kvaru, postupa tako da požar ne ugrozi bezbednost ostalih vozila, gasi požar, štiti vozilo na mestu ili izvlači na bezbedno mesto. Potrebno je da obrati posebnu pažnju na električnu instalaciju, rezervoar i sistem za dovod goriva i akumulator;

- Vozač kod saobraćajnih nezgoda postupa ako nije povređen u zavisnosti od vrste nezgode (sudar, udar, prevrtanje, iskliznuće, survavanje i sl.) ali prvenstveno je dužan da ukloni opasnost od izbijanja požara. Potrebno je da obrati posebnu pažnju na električnu instalaciju, rezervoar i sistem za dovod goriva i akumulator;

- Učestvovanje u akciji gašenja požara traje dok se požar ne lokalizuje i dok se ne izvrši spašavanje celokupne imovine i lica ugroženih požarom.

- Za vreme i nakon gašenja zaposleni i druga lica angažovana na izmeštanju i spasavanju imovine (opreme, nameštaj i sl.) na bezbedan prostor. Sve poslove obavljaju po naredbama rukovodioca akcije gašenja radi zaštite tragova izbijanja požara i izlaganja neposrednoj opasnosti od požara;

- Po dobijanju izveštaja o požaru i njegovim posledicama. Gradsko veće u saradnji sa nadležnom službom zaštite, sačinjava operativni plan daljih aktivnosti: definisanje nastale štete i da li i koji su poslovi obustavljani, obaveze prema strankama, koliko je ljudi ostalo bez posla, da li se zaposleni mogu angažovati na sanaciji ili je potrebno angažovanje stručnih službi, prioriteti popravke i obnove, da li je i koja oprema bila osigurana, kolika se sredstva mogu očekivati i za koje namene se mogu upotrebiti, kada se može očekivati normalan rad kao pre požara i sl.

- Sagledavanje ispravnosti opreme za gašenje požara, stanje obučenosti radnika i primena donetih uputstva i postupaka za slučaj požara, mere za dovođenje u ispravno stanje ili nabavka nove opreme i uređaja;

- Sagledavanje posledica požara i donošenje mera, radi obaveštavanja svih zaposlenih o nastalim promenama, daljeg kontakta sa strankama, izmena planskih dokumenata i zadataka, adaptacija ili izgradnja objekta, popravka ili nabavka vozila, traženje pomoći od poslovnih partnera ili banaka, usaglašavanje projektne dokumentacije sa propisima i standardima radi otklanjanja nedostataka koji su doveli do požara i unapređenja zaštite od požara.

4. PROCENA UTICAJA POŽARA NA ŽIVOT I ZDRAVLJE LJUDI I NA ŽIVOTNU SREDINU

Procenjuje se da požari u GRADSKOJ UPRAVI SMEDEREVO ne mogu štetno uticati na živote i zdravlje zaposlenih jer se u objektu i poslovnim prostorijama ne vrši skladištenje zapaljivih tečnosti i gasova osim u za to predviđenim propisnim objektima i prostorijama. Kod svih požara štetne posledice i opasnost po ljude mogu izazvati dim, otrovni gasovi, plamen, toplota i dodir sa električnim kablovima. Očekivana štetnost je od CO i CO2 kao produkt potpunog i nepotpunog sagorevanja. Pred navedenog mogu se očekivati i drugi štetni produkti zbog sagorevanja (guma, ulja, masti, izolacionog materijala i sl.). Najveću opasnost predstavlja dim ukoliko dolazi do sagorevanja ulja za loženje u kotlarnici, gumenih delova ulja i maziva u radionici i vozila. Mogući su požari na otvorenom prostoru i to pored objekata i krugu ako gori zapaljivi otpadni materijal i vozila sve u zavisnosti od lokacije i poštovanja propisa i pridržavanja preventivnih mera zaštite od požara.

Kod požara vozila, opasnost za živote radnika i drugih ljudi zavisi od mesta nastanka požara i mesta gde se vozila i da li su u stanju pokreta ili mirovanja. Najveća opasnost za radnika-vozača je požar koji nastaje pri saobraćajnim udesima (sudaru i prevrtanju) i požara kada se zahvati rezervoar goriva.

Požari u poslovnim prostorijama i vozilima nemaju štetni uticaj na životnu sredinu.

5. NOSIOCI U IZVRŠAVANJU SANACIONOG PLANA

Glavni nosioci u postavljanju, održavanju i sprovođenju Sanacionog plana su lica zadužena za zaštitu od požara a konkretni nosioci izvršavanja: Gradsko veće, Gradonačelnik i radnici zaduženi po pojedinim oblastima iz delokruga rada. U GRADSKOJ UPRAVI SMEDEREVO poslovi zaštite od požara (organizacija i kontrola) obavljaju stručna lica po sistematizaciji poslova i ugovoru u radu.

Glavni nosioci u okviru svojih delatnosti donose Planove, Pravila zaštite od požara, Program obuke, Sanacioni plan i koordiniraju sve aktivnosti na evidentiranju posledica požara i saniranju njegovih posledica.

Gradonačelnik i rukovodioci odelenja i službi osim neposrednog sprovođenja mera zaštite od požara, obezbeđuje primenu propisanih i naloženih mera zaštite od požara i koordinaciju aktivnosti na saniranju posledica požara (predlaganje dodatnih mere iz svoje nadležnosti radi što brže normalizacije poslovanja, razmatranje pitanja iz oblasti saniranja, primenu mera sanacije i sl.).

Odgovorna lica za zaštitu od požara i radnici iz stručnog tima vrše stručnu analizu Sanacionog plana za konkretne slučajeve, objekte i lokacije. U zavisnosti od potrebe i specifičnosti u objektima GRADSKE UPRAVE SMEDEREVO, odgovorna lica, obezbeđuju postupke za doslednu primenu utvrđenih i naloženih mera sanacije i organizuju radne sastanke radi razmatranje i izveštavanja o propustima, nedostacima i primedbama inspekcijskih organa.

6. OSTALA PITANJA SPROVOĐENJA SANACIONOG PLANA

U slučaju požara na susednim objektima i vozilima na mestu stajanja preduzimaju se mere zaštite kao da je izbio požar na sopstvenim objektima i vozilima i prema naredbama rukovodioca gašenja požara ili odgovornih lica do dolaska vatrogasne jedinice.

Kod požara koji su ugašeni u početnoj fazi razvoja i ugašeni sopstvenim sredstvima, preduzimaju se mere bez aktiviranja ovog Plana a kod velikih i katastrofalnih požara pored aktiviranja Plana može se formirati i krizni štab.

Aktivnosti kriznog štaba su i izrada finansijskog plana za saniranje posledica požara.

Finansijski plan sadrži ukupna finansijska sredstva koja su neophodna za saniranje posledica požara (popravka i nabavka vatrogasne opreme, popravke vozila, mašina, instalacija i druge opreme, građevinske konstrukcije, razmeštaj robe i sl.).

Odluku o aktiviranju Sanacionog plana donosi gradonačelnik.

7. ZAVRŠNE ODREDBE

Proveru efikasnosti Sanacionog plana, izmene i dopune vršiti na osnovu kontinuiranog praćenja stanja zaštite od požara, u tehnološkom procesu, izmenama i nabavci nove opreme i uređaja i izmena propisa iz ove oblasti.

Ovaj Plan stupa na snagu danom donošenja, a objaviće se u "Službenom listu grada Smedereva".