PRAVILA
O PROMENI SNABDEVAČA

("Sl. glasnik RS", br. 93/2012)

1. Predmet uređivanja

Ovim pravilima uređuju se uslovi i postupak promene snabdevača električnom energijom i prirodnim gasom koji krajnjeg kupca (u daljem tekstu: kupac) snabdevaju na osnovu ugovora o prodaji sa potpunim snabdevanjem (u daljem tekstu: ugovor o prodaji), kao i prava i obaveze snabdevača i operatora sistema u postupku promene snabdevača.

2. Pojmovi

Pojedini izrazi koji se koriste u ovim pravilima imaju sledeće značenje:

1) Mesto primopredaje - mesto koje je kao mesto primopredaje definisano propisom kojim se uređuju opšti uslovi isporuke i snabdevanja prirodnog gasa, odnosno Pravilima o radu tržišta električne energije;

2) Novi snabdevač - snabdevač sa kojim kupac, u trenutku započinjanja postupka promene snabdevača, želi da zaključi ugovor o prodaji;

3) Operator sistema - operator prenosnog, transportnog odnosno distributivnog sistema za električnu energiju, odnosno prirodni gas, na čijem sistemu se nalazi mesto primopredaje kupca;

4) Snabdevač - energetski subjekt koji kupca snabdeva na osnovu ugovora o prodaji sa potpunim snabdevanjem;

5) Trenutni snabdevač - snabdevač koji snabdeva kupca u trenutku započinjanja postupka promene snabdevača.

Ostali pojmovi upotrebljeni u ovim pravilima imaju isto značenje kao u Zakonu o energetici ("Službeni glasnik RS", br. 57/11 i 80 /11 - ispr.) - u daljem tekstu: Zakon.

3. Opšte odredbe

Promena snabdevača električnom energijom, odnosno prirodnim gasom je besplatna za kupca.

Pravo na promenu snabdevača imaju kupci koji imaju pravo da slobodno biraju snabdevača u skladu sa Zakonom, propisima kojima se uređuju uslovi isporuke i snabdevanja električnom energijom i prirodnom gasom i važećim ugovorom o prodaji.

Kupac i svako treće lice koje učini verovatnim svoj pravni interes, ima pravo da se obaveštava o toku postupka.

4. Dostavljanje

Predaja podnesaka i dostavljanje pismena, u smislu ovih pravila, vrši se neposredno, preporučenom pošiljkom ili telefaksom.

Lice određeno za prijem podnesaka, na zahtev kupca, potvrđuje prijem podneska.

Smatra se da je dostavljanje uredno izvršeno danom uručenja pismena, odnosno danom prijema potvrde (telefaksa) da je pismeno uredno poslato.

5. Postupak promene snabdevača na zahtev kupca

5.1. Postupak promene snabdevača na zahtev kupca propisan ovom glavom pravila, vodi se u svim slučajevima u kojima se, bilo u ulozi novog snabdevača, bilo u ulozi trenutnog snabdevača, nalaze snabdevač, odnosno javni snabdevač.

Postupak promene snabdevača se u isto vreme može voditi samo sa jednim snabdevačem.

Postupak promene snabdevača ne može trajati duže od 21 dan računajući od dana predaje urednog zahteva.

5.2. Postupak promene snabdevača pokreće kupac, podnošenjem zahteva novom snabdevaču.

Kupac koji ima zaključen ugovor o prodaji koji prestaje danom isteka roka na koji je zaključen, zahtev iz stava 1. ove tačke podnosi najkasnije 21 dan pre dana u kojem prestaje da važi ugovor o prodaji.

5.3. Zahtev za promenu snabdevača kupac podnosi u dva primerka, na obrascu koji objavljuje novi snabdevač, a koji sadrži naročito:

1) poslovno ime, sedište, matični broj, PIB kupca (za pravna lica i preduzetnike), odnosno ime i prezime, prebivalište i JMBG kupca (za fizička lica);

2) identifikacioni broj mesta primopredaje iz baze podataka mernih mesta, odnosno baze mernih podataka (u daljem tekstu: baza);

3) odobrenu snagu, odnosno odobreni kapacitet na mestu primopredaje;

4) datum podnošenja zahteva;

5) poslovno ime trenutnog snabdevača i rok važenja ugovora koji je kupac zaključio sa trenutnim snabdevačem.

5.4. Uz zahtev iz tačke 5.3. kupac prilaže u dva primerka:

1) pismenu potvrdu trenutnog snabdevača izdatu za potrebe vođenja postupka promene snabdevača, koja nije starija od sedam dana od dana podnošenja zahteva, kojom trenutni snabdevač potvrđuje da je sa kupcem regulisao međusobne finansijske obaveze po osnovu snabdevanja, dospele na dan izdavanja potvrde;

2) overenu izjavu kojom kupac trenutnom snabdevaču otkazuje ugovor o prodaji zaključen na neodređeno vreme, odnosno raskida ugovor o prodaji uz navođenje ugovorenih, odnosno zakonom propisanih razloga za raskid, tako da ugovor prestaje da važi danom obezbeđivanja mernih podataka od strane operatora sistema na zahtevanom mestu, odnosno mestima primopredaje;

3) pismenu izjavu o danu prestanka ugovora o prodaji koju dostavlja kupac iz tačke 5.2. stav 2. ovih pravila;

4) saglasnost kupca da se njegovi lični i drugi podaci pribavljeni u postupku promene snabdevača mogu koristiti samo u svrhu ove promene.

5.5. Po prijemu zahteva za promenu snabdevača, novi snabdevač ispituje njegovu urednost, a kada zaprimi zahtev iz tačke 5.2. stav 2. ovih pravila, novi snabdevač ispitaće i blagovremenost zahteva.

Ako utvrdi da je zahtev nerazumljiv ili nepotpun, novi snabdevač u roku od tri dana od dana prijema zahteva poziva kupca da nedostatke otkloni u primerenom roku, pri čemu će ga upozoriti na posledice nepostupanja po pozivu.

Ako kupac ne postupi po pozivu, novi snabdevač u roku od osam dana od dana isteka ostavljenog roka obaveštava kupca da nema uslova za promenu snabdevača.

Ako novi snabdevač utvrdi da je zahtev iz tačke 5.2. stav 2. ovih pravila neblagovremen, obavestiće kupca i operatora sistema da nema uslova za promenu snabdevača.

5.6. Novi snabdevač, u roku od tri dana od dana prijema urednog zahteva, zaključuje sa kupcem ugovor o prodaji tako da se ugovor primenjuje od dana za koji operator sistema obezbeđuje merne podatke za mesto primopredaje kupca (u daljem tekstu: dan promene snabdevača).

Najkasnije narednog radnog dana od dana zaključenja ugovora o prodaji, novi snabdevač dostavlja operatoru sistema primerak zahteva sa prilozima iz tačke 5.4. ovih pravila.

5.7. Operator sistema, u roku od tri dana od dana prijema zahteva, vrši uvid u evidencije i bazu za mesto primopredaje kupca radi provere tačnosti podataka navedenih u zahtevu.

Kada utvrdi da su svi podaci iz zahteva potrebni za promenu tačni, operator sistema najkasnije narednog radnog dana trenutnom snabdevaču prosleđuje izjavu kupca iz tačke 5.4 ovih pravila.

5.8. Trenutni snabdevač ima pravo da, u roku od tri dana od dana prijema izjave iz tačke 5.4. podtač. 2) i 3) ovih pravila, izjavi prigovor operatoru sistema ako, u smislu opštih uslova isporuke i snabdevanja i odredbi ugovora o prodaji zaključenim sa trenutnim snabdevačem, kupac nema pravo na otkaz, odnosno raskid ugovora iz razloga navedenih u izjavi, odnosno ako dan prestanka ugovora ne nastupa u dan koji je kupac naveo u izjavi kao dan prestanka ugovora.

Ako trenutni snabdevač izjavi prigovor operatoru sistema, operator sistema obaveštava kupca i novog snabdevača da nema uslova za promenu snabdevača.

5.9. Ako trenutni snabdevač u propisanom roku ne izjavi prigovor u smislu tačke 5.8. ovih pravila, operator sistema obezbeđuje merne podatke za mesto, odnosno mesta primopredaje kupca za koje se postupak po zahtevu vodi, u roku od osam dana od dana isteka roka za izjavljivanje prigovora, čime nastupa dan promene snabdevača.

Operator sistema za kupca iz tačke 5.2. stav 2. ovih pravila, obezbeđuje merne podatke za mesto, odnosno mesta primopredaje za dan prestanka ugovora.

5.10. Ako u toku trajanja postupka promene snabdevača do dana promene snabdevača u smislu ovih pravila, operator sistema zaprimi više zahteva različitih snabdevača za isto mesto, odnosno mesta primopredaje istog kupca, operator sistema pozvaće kupca da se u roku od tri dana od dana dostavljanja obaveštenja izjasni po kom od više podnetih zahteva traži dalje postupanje, uz upozorenje na posledice nepostupanja u ostavljenom roku.

Ako kupac u roku ne postupi po pozivu, operator sistema obaveštava kupca i sve snabdevače koji su takav zahtev podneli da nema uslova za promenu snabdevača.

5.11. Ako operator sistema postupajući po zahtevu prosleđenom u smislu tačke 5.6. stav 2. ovih pravila, uvidom u bazu i evidencije utvrdi netačnost podataka navedenih u zahtevu, on o tome obaveštava novog snabdevača u roku od tri dana, a novi snabdevač po prijemu obaveštenja operatora sistema, u roku od tri dana poziva kupca da podatke iz zahteva izmeni, uz određivanje primerenog roka za ispravku podataka.

Ako kupac u ostavljenom roku zahtev ispravi, novi snabdevač prosleđuje ispravljeni zahtev operatoru sistema u roku od tri dana od dana njegovog prijema, a operator sistema postupa u svemu u skladu sa tač. 5.7. - 5.9. ovih pravila.

Ako kupac u ostavljenom roku ne izvrši ispravku podataka iako uredno pozvan, novi snabdevač obaveštava kupca da nema uslova za promenu snabdevača u roku koji nije duži od tri dana od dana prijema zahteva.

5.12. Merni podaci za mesto, odnosno mesta primopredaje, koje u skladu sa tačkom 5.9. ovih pravila obezbeđuje operator sistema, obavezno sadrže datum na koji se oni odnose, a koji se smatra danom promene snabdevača.

5.13. Nastupanjem dana promene snabdevača počinje da se primenjuje ugovor o prodaji koji je kupac zaključio sa novim snabdevačem, prestaje ugovor o prodaji sa trenutnim snabdevačem, a balansna odgovornost za mesto primopredaje prelazi na novog snabdevača.

6. Postupak promene snabdevača u slučajevima prelaska na rezervno snabdevanje

6.1. U slučaju prelaska na rezervno snabdevanje zbog stečaja ili likvidacije trenutnog snabdevača, za dan promene snabdevača uzima se dan nastupanja pravnih posledica otvaranja stečaja, odnosno likvidacije.

Trenutni snabdevač je u obavezi da, bez odlaganja, a najkasnije u roku od osam dana od dana saznanja da neće biti u mogućnosti da snabdeva kupce, obavesti kupce, operatore sistema i rezervnog snabdevača o danu nastupanja pravnih posledica otvaranja stečaja, odnosno likvidacije.

Operator sistema u roku od osam dana od dana prijema obaveštenja trenutnog snabdevača obezbeđuje merne podatke za mesto, odnosno mesta primopredaje i dostavlja ih kupcu, trenutnom i rezervnom snabdevaču.

6.2. U slučaju prestanka, ukidanja, odnosno trajnog oduzimanja licence trenutnom snabdevaču, Agencija za energetiku Republike Srbije, bez odlaganja, a najkasnije u roku od osam dana od dana konačnosti rešenja o prestanku, ukidanju, odnosno trajnom oduzimanju licence, obaveštava sve operatore sistema, trenutnog i rezervnog snabdevača o nastupanju dana promene snabdevača.

Za dan promene snabdevača uzima se dan konačnosti rešenja Agencije kojim je utvrđen prestanak, ukidanje, odnosno trajno oduzimanje licence.

Operator sistema u roku od osam dana od dana prijema obaveštenja Agencije obezbeđuje merne podatke za mesto, odnosno

mesta primopredaje i o njima obaveštava kupca, snabdevača kojem je prestala, ukinuta, odnosno oduzeta licenca i rezervnog snabdevača.

6.3. Kupac koji ima pravo na rezervno snabdevanje, a koji nije našao novog snabdevača nakon prestanka ugovora o prodaji sa prethodnim, ima pravo da se sa zahtevom obrati rezervnom snabdevaču u okviru roka od 60 dana u kojem po zakonu ima pravo na rezervno snabdevanje, računajući od dana prestanka ugovora o prodaji sa prethodnim snabdevačem, osim za slučaj prestanka ugovora o prodaji zbog neplaćanja.

Zahtev podnosi kupac na obrascu koji objavljuje rezervni snabdevač, a koji sadrži naročito:

1) poslovno ime, sedište, matični broj i PIB kupca (za pravna lica i preduzetnike), odnosno ime i prezime, prebivalište i JMBG kupca (za fizička lica);

2) identifikacioni broj mesta primopredaje iz baze;

3) datum podnošenja zahteva;

4) saglasnost kupca da se lični i drugi podaci pribavljeni u postupku promene snabdevača, mogu koristiti samo u svrhu ove promene.

Uz zahtev iz stava 2. ove tačke, kupac, u dva primerka, prilaže pismenu potvrdu snabdevača čiji je ugovor prestao, izdatu za potrebe vođenja postupka promene snabdevača, koja nije starija od sedam dana od dana podnošenja zahteva, a kojom potvrđuje da je sa kupcem regulisao međusobne finansijske obaveze po osnovu ugovora o prodaji, zaključno sa danom prestanka ugovora.

6.3.1. Rezervni snabdevač, bez odlaganja, a najkasnije u roku od tri dana od dana prijema zahteva za rezervno snabdevanje, zaključuje sa kupcem ugovor o prodaji koji stupa na snagu i počinje da se primenjuje na dan promene snabdevača i o tome, bez odlaganja, a najkasnije u roku od 3 dana, obaveštava operatora sistema.

6.3.2. Operator sistema je dužan da, bez odlaganja, a najkasnije osam dana od dana prijema obaveštenja rezervnog snabdevača, obezbedi merne podatke za mesto, odnosno mesta primopredaje i o njima obavesti rezervnog snabdevača i kupca.

Merni podaci obavezno sadrže datum na koji se odnose i taj datum se smatra danom promene snabdevača.

7. Promena snabdevača u slučajevima prestanka ugovora o prodaji sa kupcem koji ima pravo na javno snabdevanje

7.1. U slučaju prestanka ugovora o prodaji usled otkaza, odnosno raskida od strane snabdevača sa kupcem koji ima pravo na javno snabdevanje, trenutni snabdevač obaveštava operatora sistema i javnog snabdevača o prestanku ugovora u roku od tri dana od dana davanja otkaza, odnosno raskida ugovora i dužan je da nastavi snabdevanje do dana promene snabdevača, u skladu sa ovim pravilima.

Kada je sa kupcem iz stava 1. ove tačke zaključen ugovor na određeno vreme, trenutni snabdevač je dužan da u roku ne dužem od 15 dana, a najkasnije osam dana pre dana u kojem prestaje da važi ugovor o prodaji, obavesti operatora sistema o činjenici prestanka snabdevanja kupca kojem ugovor prestaje.

7.2. Operator sistema u roku od osam dana od dana prijema obaveštenja o prestanku ugovora iz tačke 7.1. stav 1. ovih pravila obezbeđuje merne podatke za mesto, odnosno mesta primopredaje i o njima obaveštava kupca, trenutnog snabdevača i javnog snabdevača. Merni podaci obavezno sadrže datum na koji se odnose i taj datum se smatra danom promene snabdevača.

Operator sistema u roku od osam dana od dana prijema obaveštenja iz tačke 7.1. stav 2. ovih pravila obezbeđuje merne podatke za mesto, odnosno mesta primopredaje za dan na koji ugovor prestaje i o njima obaveštava kupca, trenutnog snabdevača i javnog snabdevača i taj dan se smatra danom promene snabdevača.

7.3. U slučaju stečaja, likvidacije, prestanka, ukidanja, odnosno trajnog oduzimanja licence trenutnom snabdevaču kupca koji ima pravo na javno snabdevanje, shodno se primenjuju odredbe tač. 6.1. i 6.2. ovih pravila.

8. Promena snabdevača u slučaju raskida ugovora o prodaji zbog neplaćanja

Za merno mesto kupca čiji se ugovor o snabdevanju raskida zbog neizvršavanja obaveze plaćanja preuzete od strane kupca po ugovoru o prodaji, operator, po prijemu obaveštenja snabdevača o raskidu ugovora zbog neizmirenog dospelog duga, obezbeđuje merne podatke na dan kada nastupa raskid ugovora, kog dana operator obustavlja isporuku na mestu primopredaje kupcu, u skladu sa propisima.

U ovom slučaju, pri ponovnom uspostavljanju snabdevanja, shodno se primenjuju odredbe promene snabdevača na zahtev kupca propisanog ovim pravilima, a snabdevač koji je raskinuo ugovor o prodaji u smislu ove tačke, smatra se trenutnim snabdevačem.

9. Obaveze novog snabdevača, snabdevača čiji ugovor prestaje i operatora sistema

9.1. Snabdevač električnom energijom ima pravo da učestvuje u postupku promene snabdevača u svojstvu novog snabdevača u smislu ovih pravila, ako je prethodno upisan u registar balansne odgovornosti, u skladu sa Zakonom i Pravilima o radu tržišta električne energije.

9.2. Novi snabdevač prirodnim gasom obezbeđuje pristup kapacitetu u tački izlaza sa transportnog sistema za potrebe isporuke prirodnog gasa novom kupcu čije je mesto primopredaje na transportnom sistemu.

Nakon zaključenja ugovora o prodaji prirodnog gasa sa kupcem čiji je objekat priključen na distributivni sistem, novi snabdevač dostavlja operatoru sistema ažurirani spisak kupaca, a operatoru transportnog sistema podatke o ugovorenoj prodaji prirodnog gasa za novog kupca.

Ako operator transportnog sistema utvrdi potrebu za usklađivanjem važećih ugovora o transportu, on pre dana promene snabdevača o tome pismeno obaveštava operatora distributivnog sistema, a trenutnog i novog snabdevača poziva da zaključene ugovore o transportu usklade.

9.3. Kada kupac zahteva izdavanje potvrde iz tačke 5.4. ovih pravila, a trenutni snabdevač i kupac nisu regulisali međusobne dospele finansijske obaveze po osnovu snabdevanja, trenutni snabdevač kupcu izdaje potvrdu o ukupnom iznosu dospelih neizmirenih obaveza.

9.4. Operator sistema, bez odlaganja, a najkasnije u roku od tri dana od dana promene snabdevača, ažurira baze podataka o novom i starom snabdevaču za mesto, odnosno mesta primopredaje kupca za koje je izvršena promena snabdevača u smislu ovih pravila.

Operator distributivnog sistema po izvršenoj promeni podataka u smislu stava 1. ove tačke pravila, bez odlaganja obaveštava operatora prenosnog, odnosno transportnog sistema. Ovo obaveštenje sadrži naročito podatke o: kupcu, mestu primopredaje (identifikacioni broj mernog mesta iz baze mernih mesta na distributivnom sistemu i druge podatke o mestu primopredaje), snabdevaču i balansno odgovornoj strani.

Operator sistema, u skladu sa Pravilima o radu tržišta električne energije, odnosno Pravilima rada transportnog sistema, bez odlaganja, a najkasnije u roku od tri dana od dana promene snabdevača, ažurira registar balansne odgovornosti.

10. Prelazne i završne odredbe

Do 1. januara 2015. godine rok od 8 dana za obezbeđivanje podataka za mesto, odnosno mesta primopredaje propisan tač. 5.9 i 7.2. iznosi 45 dana.

Ova pravila stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".