ODLUKA
O UTVRĐIVANJU METODOLOGIJE ZA ODREĐIVANJE CENE PRIRODNOG GASA ZA JAVNO SNABDEVANJE

("Sl. glasnik RS", br. 93/2012)

1. Donosi se Metodologija za određivanje cene prirodnog gasa za javno snabdevanje (u daljem tekstu: Metodologija), koja je odštampana uz ovu odluku i čini njen sastavni deo.

2. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o utvrđivanju Metodologije za određivanje tarifnih elemenata za obračun cena prirodnog gasa za tarifne kupce i Metodologija za određivanje tarifnih elemenata za obračun cena prirodnog gasa za tarifne kupce ("Službeni glasnik RS", br. 68/06, 1/07, 116/08 i 64/10).

3. Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije" i ona stupa na snagu snagu 1. oktobra 2012. godine.

 

METODOLOGIJA
ZA ODREĐIVANJE CENE PRIRODNOG GASA ZA JAVNO SNABDEVANJE

 

I PREDMET METODOLOGIJE

Ovom metodologijom se određuju uslovi i način utvrđivanja maksimalne visine prihoda energetskog subjekata koji obavlja delatnost javnog snabdevanja prirodnim gasom (u daljem tekstu: javni snabdevač), kriterijumi i pravila za raspodelu tog prihoda, elementi za obračun (u daljem tekstu: tarifni elementi) i način obračuna prirodnog gasa za javno snabdevanje, tarife za obračun cene prirodnog gasa za javno snabdevanje i način njihovog izračunavanja, kao i način, postupak i rokovi za dostavljanje dokumentacije i vrsta dokumentacije koju javni snabdevač dostavlja Agenciji za energetiku Republike Srbije (u daljem tekstu: Agencija).

II METODOLOŠKI PRISTUP

Metodologija se bazira na mehanizmu kontrole cene prirodnog gasa za javno snabdevanje primenom metode regulacije "troškovi plus", kojom se javnom snabdevaču određuje maksimalna visina prihoda za regulatorni period, odnosno cena prirodnog gasa za javno snabdevanje kojom se obezbeđuje:

1) pokrivanje opravdanih troškova poslovanja, kao i odgovarajući prinos na angažovana sredstva i investicije u obavljanju delatnosti javnog snabdevanja prirodnim gasom kojima se obezbeđuje kratkoročna i dugoročna sigurnost snabdevanja;

2) podsticanje ekonomske i energetske efikasnosti;

3) nediskriminacija, odnosno jednaki položaj za kupce i

4) sprečavanje međusobnog subvencionisanja između pojedinih delatnosti koje obavlja javni snabdevač i između pojedinih kupaca i grupa kupaca.

III POJMOVI I DEFINICIJE

Pojmovi upotrebljeni u ovoj metodologiji imaju sledeće značenje:

1) Info-pravila - skup energetskih i ekonomskih podataka sistematizovanih u tabelama koji se dostavljaju Agenciji u cilju njenog redovnog izveštavanja i prilikom podnošenja odluke o ceni prirodnog gasa za javno snabdevanje na saglasnost;

2) m3 - količina prirodnog gasa koja pri pritisku od 101325 Pa (1,01325 bar), temperaturi od 288,15 K (15 °C) i donjoj toplotnoj vrednosti od 33.338,35 kJ zauzima zapreminu od jednog kubnog metra;

3) Maksimalno odobreni prihod - maksimalan iznos prihoda javnog snabdevača u regulatornom periodu kojim se nadoknađuju svi opravdani troškovi koji nastaju obavljanjem delatnosti javnog snabdevanja prirodnim gasom i odgovarajući prinos na angažovana sredstva i investicije;

4) Regulatorni period - vremenski period u trajanju od jedne kalendarske godine - u daljem tekstu u formulama i objašnjenjima formula označen sa t;

5) Tarifni elementi - obračunske veličine na koje se raspoređuje maksimalno odobreni prihod javnog snabdevača koji je određen za regulatorni period u skladu sa ovom metodologijom.

Ostali pojmovi upotrebljeni u ovoj metodologiji imaju isto značenje kao u Zakonu o energetici ("Službeni glasnik RS", br. 57/11 i 80 /11 - ispravka).

Pri izračunavanju prema formulama u ovoj metodologiji, sve vrednosti koje se izražavaju u procentima se dele sa 100.

IV ODREĐIVANJE MAKSIMALNO ODOBRENOG PRIHODA

Maksimalno odobreni prihod javnog snabdevača se obračunava na osnovu opravdanih troškova poslovanja u obavljanju delatnosti javnog snabdevanja prirodnim gasom.

Opravdanost troškova se ocenjuje prema prirodi konkretnog troška sagledavanjem njegove svrsishodnosti, proverom količina i cene kojom je izazvan konkretan trošak, uporednom analizom troškova javnog snabdevača zasnovanom na podacima o troškovima u prethodnom periodu i troškovima drugih javnih snabdevača u zemlji i okruženju (benchmarking).

IV.1. Zajednički operativni troškovi, sredstva, troškovi amortizacije i ostali prihodi

Zajedničkim operativnim troškovima se smatraju operativni troškovi nastali radi omogućavanja funkcionisanja javnog snabdevača koji pored delatnosti javnog snabdevanja prirodnim gasom obavlja drugu energetsku delatnost čija je cena regulisana ili koji pored tih energetskih delatnosti obavlja i druge energetske, odnosno druge delatnosti koje se ne smatraju energetskim delatnostima, a koji se ne mogu direktno alocirati na pojedine delatnosti.

Zajedničkim sredstvima se smatraju sredstva (nematerijalna ulaganja osim goodwill-a, nekretnine, postrojenja i oprema) koja su neophodna za funkcionisanje javnog snabdevača koji pored delatnosti javnog snabdevanja prirodnim gasom obavlja drugu energetsku delatnost čija je cena regulisana ili koji pored tih energetskih delatnosti obavlja i druge energetske, odnosno druge delatnosti koje se ne smatraju energetskim delatnostima, a koja se ne mogu direktno alocirati na pojedine delatnosti.

Zajedničkim troškovima amortizacije se smatraju troškovi amortizacije zajedničkih sredstava nastali radi omogućavanja funkcionisanja javnog snabdevača koji pored delatnosti javnog snabdevanja prirodnim gasom obavlja drugu energetsku delatnost čija je cena regulisana ili koji pored tih energetskih delatnosti obavlja i druge energetske, odnosno druge delatnosti koje se ne smatraju energetskim delatnostima, a koji se ne mogu direktno alocirati na pojedine delatnosti.

Zajedničkim ostalim prihodima se smatraju ostali prihodi ostvareni angažovanjem zajedničkih resursa javnog snabdevača koji se ne mogu direktno alocirati na pojedine delatnosti.

Zajednički operativni troškovi, sredstva, troškovi amortizacije i ostali prihodi se raspoređuju na delatnost javnog snabdevanja prirodnim gasom za koju se utvrđuje maksimalno odobreni prihod i na druge energetske, odnosno druge delatnosti koje se ne smatraju energetskim delatnostima, na osnovu transparentnih pravila (ključeva) utvrđenih u skladu sa opštim aktom o računovodstvu i računovodstvenim politikama energetskog subjekta i objektivnim kriterijumima.

IV.2. Obračun maksimalno odobrenog prihoda

Obračun maksimalno odobrenog prihoda javnog snabdevača po osnovu obavljanja delatnosti javnog snabdevanja prirodnim gasom vrši se primenom sledeće formule:

MOPt = OTt + At + NPGt + TDt + NRPt + KEt

gde su:

MOPt - maksimalno odobreni prihod po osnovu obavljanja delatnosti javnog snabdevanja prirodnim gasom u periodu t (u dinarima);

OTt - operativni troškovi u periodu t (u dinarima);

At - troškovi amortizacije u periodu t (u dinarima);

NPGt - troškovi nabavke prirodnog gasa uključujući i sve zavisne troškove nabavke prirodnog gasa u periodu t (u dinarima);

TDt - troškovi korišćenja sistema za distribuciju prirodnog gasa u periodu t (u dinarima);

NRPt - naknada na ime rizika naplate potraživanja u periodu t (u dinarima) i

KEt - korekcioni element u periodu t (u dinarima).

Troškovi koji ulaze u obračun maksimalno odobrenog prihoda se utvrđuju na osnovu podataka o planiranoj prodaji prirodnog gasa iz godišnjeg bilansa potreba krajnjih kupaca za prirodnim gasom i Energetskog bilansa Republike Srbije, odnosno na osnovu podataka koji služe za njihovo donošenje. Analitički podaci koji nisu sadržani u godišnjem bilansu potreba krajnjih kupaca za prirodnim gasom i Energetskom bilansu Republike Srbije, procenjuju se na osnovu ostvarenja iz prethodnog perioda, kao i na osnovu drugih objektivnih kriterijuma.

IV.2.1. Operativni troškovi

Operativni troškovi predstavljaju opravdane troškove nastale po osnovu obavljanja delatnosti javnog snabdevanja prirodnim gasom i čine ih:

1) troškovi materijala;

2) troškovi zarada, naknada zarada i ostali lični rashodi;

3) troškovi proizvodnih usluga;

4) nematerijalni troškovi i

5) deo rezervisanja za naknade i druge beneficije zaposlenih, a koji se isplaćuju u regulatornom periodu.

IV.2.2. Troškovi amortizacije

Troškovi amortizacije predstavljaju opravdane troškove amortizacije sredstava koja su u funkciji obavljanja delatnosti javnog snabdevanja prirodnim gasom.

Troškovi amortizacije obuhvataju troškove amortizacije postojećih sredstava na početku regulatornog perioda i troškove amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u regulatornom periodu.

Troškovi amortizacije postojećih i sredstava koja će biti aktivirana u regulatornom periodu obračunavaju se proporcionalnom metodom u procenjenom korisnom veku trajanja sredstava.

Troškovi amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u regulatornom periodu obračunavaju se na osnovicu koju čini 50% vrednosti aktiviranih nematerijalnih ulaganja, nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za nabavku istih.

Troškovi amortizacije se računaju prema sledećoj formuli:

At = APSt + AASt

gde su:

At - troškovi amortizacije u periodu t (u dinarima);

APSt - troškovi amortizacije postojećih sredstava u periodu t (u dinarima) i

AASt - troškovi amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u periodu t (u dinarima).

IV.2.3. Troškovi nabavke prirodnog gasa

Troškovi nabavke prirodnog gasa za javno snabdevanje predstavljaju opravdane troškove koje javni snabdevač ima po osnovu nabavke prirodnog gasa za javno snabdevanje.

Troškovi nabavke prirodnog gasa obuhvataju i sve zavisne troškove nabavke prirodnog gasa iskazane u skladu sa međunarodnim računovodstvenim standardima.

IV.2.4. Troškovi korišćenja sistema za distribuciju prirodnog gasa

Troškovi korišćenja sistema za distribuciju prirodnog gasa predstavljaju umnožak tarifa za pristup sistemu za distribuciju prirodnog gasa i fizičkih veličina na osnovu kojih se koristi distributivni sistem za potrebe javnog snabdevanja.

IV.2.5. Naknada na ime rizika naplate potraživanja

Naknada na ime rizika naplate potraživanja, u smislu ove metodologije, predstavlja opravdan trošak za nenaplativa potraživanja i obračunava se prema sledećoj formuli:

NRPt=n * (OTt + At + NPGt + TDt + KEt) /(1-n)

gde su:

NRPt - naknada na ime rizika naplate potraživanja u periodu t (u dinarima) i

n - procenat naknade na ime rizika naplate potraživanja u periodu t (u %).

Procenat naknade na ime rizika naplate potraživanja javnog snabdevača može biti najviše 2%.

IV.2.6. Korekcioni element

Korekcioni element je vrednosni izraz (novčani iznos) kojim se umanjuje ili uvećava maksimalno odobreni prihod za regulatorni period (t) za iznos odstupanja ostvarenog prihoda po osnovu realizovanih tarifnih elemenata i regulisanih cena na koje je data saglasnost za t-2 regulatorni period od opravdanog prihoda za t-2 regulatorni period obračunatog na način utvrđen ovom metodologijom a na osnovu ostvarenih energetskih veličina i vrednosti opravdanih troškova ostvarenih u t-2 regulatornom periodu, odnosno u prethodnim regulatornim periodima za koje korekcija nije izvršena.

Korekcioni element se obračunava prema sledećoj formuli:

KEt = (OPPRt-2 - OPRt-2) * (1 + I t-2)

gde su:

KEt - korekcioni element u periodu t (u dinarima);

OPPRt-2 - opravdani prihod po osnovu obavljanja delatnosti javnog snabdevanja prirodnim gasom u periodu t-2, obračunat u skladu sa ovom metodologijom na osnovu ostvarenih energetskih veličina i vrednosti opravdanih troškova i ostalih prihoda (u dinarima);

OPRt-2 - ostvareni prihod po osnovu realizovanih tarifnih elemenata i regulisanih cena na koje je data saglasnost u periodu t-2 (u dinarima) i

It-2 - indeks potrošačkih cena u Republici Srbiji u periodu t-2, prema objavljenom podatku organa nadležnog za poslove statistike (u %).

U slučaju iz st. 1. i 2. ovog pododeljka, korekcioni element se ne primenjuje prilikom obračuna maksimalno odobrenog prihoda za prva dva regulatorna perioda.

Ako javni snabdevač prilikom podnošenja odluke o ceni prirodnog gasa za javno snabdevanje na saglasnost Agenciji, raspolaže podacima o ostvarenim energetskim veličinama i finansijskim izveštajima za t-1 regulatorni period, korekcioni element se izračunava na osnovu podataka iz t-1 regulatornog perioda, odnosno prethodnih regulatornih perioda za koje korekcija nije izvršena. U ovom slučaju se korekcioni element ne primenjuje prilikom obračuna maksimalno odobrenog prihoda za prvi regulatorni period.

U slučaju da se regulisane cene nisu primenjivale od početka regulatornog perioda, korekcioni element se obračunava samo za deo regulatornog perioda u kome su se regulisane cene primenjivale, pod uslovom da javni snabdevač raspolaže finansijskim izveštajima za deo regulatornog perioda u kome su se regulisane cene primenjivale. Kada javni snabdevač ne raspolaže finansijskim izveštajima za deo regulatornog perioda u kome su se regulisane cene primenjivale, ostvareni prihod se obračunava, u delu regulatornog perioda u kome se nisu primenjivale regulisane cene, primenom regulisanih cena.

Prvi regulatorni period u smislu ovog pododeljka je kalendarska godina u kojoj su primenjene regulisane cene tog energetskog subjekta za javno snabdevanje, obrazovane u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast energetike.

V TARIFNI ELEMENTI

Tarifni elementi su obračunske veličine na koje se raspoređuje maksimalno odobreni prihod javnog snabdevača utvrđen za regulatorni period.

Tarifni elementi su:

1) "kapacitet";

2) "energent";

3) "mesto isporuke".

Tarifni elementi "kapacitet" i "energent", kao obračunske veličine ove metodologije se utvrđuju za svaku od kategorija i grupa krajnjih kupaca za regulatorni period.

Tarifni element "mesto isporuke", kao obračunska veličina ove metodologije se utvrđuje za svaku od kategorija krajnjih kupaca za regulatorni period.

V.1. Tarifni element "kapacitet"

Na tarifni element "kapacitet" alocira se deo maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta koji obavlja delatnost javnog snabdevanja a koji se odnosi na troškove nabavke prirodnog gasa po osnovu tarifnog elementa "kapacitet" i troškove korišćenja sistema za distribuciju prirodnog gasa po osnovu tarifnog elementa "kapacitet".

Tarifni element "kapacitet" se utvrđuje sabiranjem maksimalnih dnevnih potrošnji iz prethodne godine svih krajnjih kupaca koje se mere i maksimalnih izvedenih dnevnih potrošnji prirodnog gasa onih krajnjih kupaca kod kojih ne postoji mogućnost dnevnog očitavanja, na svim mestima primopredaje gasa sa sistema za transport i sistema za distribuciju prirodnog gasa i izražava se u m3/dan/godina.

Maksimalna izvedena dnevna potrošnja prirodnog gasa se određuje za mesta primopredaje na kojima ne postoji dnevno očitavanje i izračunava se na osnovu maksimalne izmerene mesečne potrošnje na datom mestu primopredaje u prethodnoj godini, svedene na dan i uvećane za 20%, zaokružene na ceo broj.

V.2. Tarifni element "energent"

Na tarifni element "energent" alocira se deo maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta koji obavlja delatnost javnog snabdevanja a koji se odnosi na troškove nabavke prirodnog gasa po osnovu tarifnog elementa "energent" i troškove korišćenja sistema za distribuciju prirodnog gasa po osnovu tarifnog elementa "energent", kao i trošak naknade na ime rizika naplate potraživanja.

Tarifni element "energent" predstavlja ukupnu godišnju količinu prirodnog gasa koju javni snabdevač prodaje krajnjim kupcima i izražava se u m3.

V.3. Tarifni element "mesto isporuke"

Na tarifni element "mesto isporuke" alocira se maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta koji obavlja delatnost javnog snabdevanja a od koga su oduzeti troškovi nabavke prirodnog gasa i troškovi korišćenja sistema za distribuciju prirodnog gasa, kao i trošak naknade na ime rizika naplate potraživanja.

Tarifni element "mesto isporuke" se utvrđuje kao broj mesta isporuke na kojima javni snabdevač prodaje prirodni gas u regulatornom periodu.

Tarifni element "mesto isporuke" se utvrđuje kao aritmetički prosek broja mesta isporuke na početku i na kraju regulatornog perioda.

VI KATEGORIJE I GRUPE KRAJNJIH KUPACA

Krajnji kupci se razvrstavaju u kategorije i grupe za svako mesto isporuke prema:

1) podacima o mestu priključenja i nameni objekta utvrđenim aktom kojim se odobrava priključenje objekta na sistem za transport ili distribuciju prirodnog gasa;

2) godišnjoj ravnomernosti potrošnje prirodnog gasa utvrđenoj na osnovu podataka o potrošnji prirodnog gasa u periodu od 1. oktobra prethodne godine do 1. oktobra tekuće godine.

Za nove krajnje kupce, kao i za krajnje kupce koji u celokupnom periodu od 1. oktobra prethodne godine do 1. oktobra tekuće godine nisu imali potrošnju prirodnog gasa, podaci o godišnjoj ravnomernosti potrošnje prirodnog gasa, u smislu stava 1. ovog člana, utvrđuju se prema ugovoru o prodaji prirodnog gasa.

VI.1. Kategorije krajnjih kupaca

Kategorije krajnjih kupaca su:

1) "Kategorija 1" - krajnji kupci sa mestom priključenja na sistem za distribuciju prirodnog gasa radnog pritiska manjeg od 6 bar;

2) "Kategorija 2" - krajnji kupci sa mestom priključenja na sistem za distribuciju prirodnog gasa radnog pritiska jednakog ili većeg od 6 bar, a jednakog ili manjeg od 16 bar i

3) "Kategorija 3" - krajnji kupci sa mestom priključenja na sistem za transport prirodnog gasa.

VI.2. Grupe krajnjih kupaca

VI.2.1. Grupe krajnjih kupaca u okviru "Kategorije 1"

U okviru "Kategorije 1", a u zavisnosti od namene objekta, utvrđuju se dve grupe krajnjih kupaca:

1) "Domaćinstva", u koju se razvrstavaju fizička lica čiji su objekti za stanovanje (stan, porodična stambena zgrada, zgrada za odmor i sl.) priključeni na sistem za distribuciju prirodnog gasa i koji prirodni gas koriste za potrebe grejanja stanova, odnosno stambenih objekata, uključujući i grejanje pomoćnih objekata, zagrevanja vode i pripreme hrane, kao i druge potrebe u domaćinstvima, i koji koriste prirodni gas samo u ove svrhe;

2) "Ostali kupci", u koju se razvrstavaju pravna i fizička lica čiji su objekti priključeni na sistem za distribuciju prirodnog gasa, osim krajnjih kupaca iz tačke 1. ovog pododeljka.

VI.2.2. Grupe krajnjih kupaca u okviru "Kategorije 2"

U okviru "Kategorije 2", a u zavisnosti od namene objekta i godišnje ravnomernosti potrošnje, utvrđuju se tri grupe krajnjih kupaca:

1) "Sistemi daljinskog grejanja", u koju se razvrstavaju proizvođači toplotne energije koji prirodni gas koriste isključivo u procesu proizvodnje toplotne energije;

2) "Ravnomerna potrošnja", u koju se razvrstavaju krajnji kupci koji u periodu od 1. oktobra prethodne godine do 1. aprila tekuće godine troše manje od 70% od ukupno isporučene količine prirodnog gasa u periodu od 1. oktobra prethodne godine do 1. oktobra tekuće godine, osim kupaca iz tačke 1. ovog pododeljka;

3) "Neravnomerna potrošnja", u koju se razvrstavaju krajnji kupci koji u periodu od 1. oktobra prethodne godine do 1. aprila tekuće godine troše najmanje 70% od ukupno isporučene količine prirodnog gasa u periodu od 1. oktobra prethodne godine do 1. oktobra tekuće godine, osim krajnjih kupaca iz tačke 1. ovog pododeljka.

VI.2.3. Grupe krajnjih kupaca u okviru "Kategorije 3"

U okviru "Kategorije 3", a u zavisnosti od namene objekta i godišnje ravnomernosti potrošnje, utvrđuju se tri grupe krajnjih kupaca:

1) "Sistemi daljinskog grejanja", u koju se razvrstavaju proizvođači toplotne energije koji prirodni gas koriste isključivo u procesu proizvodnje toplotne energije;

2) "Ravnomerna potrošnja", u koju se razvrstavaju krajnji kupci koji u periodu od 1. oktobra prethodne godine do 1. aprila tekuće godine troše manje od 70% od ukupno isporučene količine prirodnog gasa u periodu od 1. oktobra prethodne godine do 1. oktobra tekuće godine, osim krajnjih kupaca iz tačke 1. ovog pododeljka;

3) "Neravnomerna potrošnja", u koju se razvrstavaju krajnji kupci koji u periodu od 1. oktobra prethodne godine do 1. aprila tekuće godine troše najmanje 70% od ukupno isporučene količine prirodnog gasa u periodu od 1. oktobra prethodne godine do 1. oktobra tekuće godine, osim krajnjih kupaca iz tačke 1. ovog pododeljka.

VII TARIFE

Tarife se utvrđuju za svaki od tarifnih elemenata - "energent", "kapacitet" i "mesto isporuke", osim za krajnje kupce iz grupe "Domaćinstva", kojima se tarife utvrđuju samo za tarifne elemente "energent" i "mesto isporuke", u skladu sa ovom metodologijom.

Za tarifni element "kapacitet" utvrđuje se tarifa "kapacitet".

Za tarifni element "energent" utvrđuje se tarifa "energent".

Za tarifni element "mesto isporuke" utvrđuje se tarifa "naknada po mestu isporuke".

Tarife u okviru iste grupe krajnjih kupaca jednake su za sve krajnje kupce prirodnog gasa istog javnog snabdevača.

VIII RASPODELA MAKSIMALNO ODOBRENOG PRIHODA I NAČIN IZRAČUNAVANJA TARIFA

Tarife za obračun prirodnog gasa za krajnje kupce izračunavaju se po tarifnim elementima za svaku grupu krajnjih kupaca, a prema prihodima javnog snabdevača raspoređenim na tarifne elemente po kategorijama i grupama krajnjih kupaca, u skladu sa ovom metodologijom.

Maksimalno odobreni prihod javnog snabdevača u regulatornom periodu u skladu sa Metodologijom raspoređuje se na prihode na osnovu kojih se izračunavaju tarife za svaku od grupa krajnjih kupaca. Ovi prihodi se obračunavaju prema učešću svake od grupa krajnjih kupaca u troškovima javnog snabdevača po osnovu nadoknade troškova korišćenja sistema za distribuciju prirodnog gasa, troškovima nabavke prirodnog gasa (koji uključuju i troškove korišćenja sistema za transport prirodnog gasa) i drugim opravdanim troškovima poslovanja.

VIII.1. Raspodela prihoda javnog snabdevača na na tarifni element "kapacitet"

Prihodi javnog snabdevača raspoređeni na tarifni element "kapacitet", u skladu sa Metodologijom, raspoređuju se na prihode po grupama krajnjih kupaca prema istovremenoj maksimalnoj potrošnji prirodnog gasa, kao obračunskoj veličini maksimalne dnevne potrošnje prirodnog gasa za svaku od grupa krajnjih kupaca na sistemu za distribuciju prirodnog gasa (za kupce iz "Kategorije 1" i "Kategorije 2") i istovremenoj maksimalnoj potrošnji svih krajnjih kupaca kojima javni snabdevač prodaje prirodni gas (za krajnje kupce iz "Kategorije 1", "Kategorije 2" i "Kategorije 3").

Istovremena maksimalna potrošnja prirodnog gasa za svaku od grupa krajnjih kupaca na sistemu za distribuciju prirodnog gasa (za krajnje kupce iz "Kategorije 1" i "Kategorije 2") jednaka je istovremenoj maksimalnoj potrošnji prirodnog gasa utvrđenoj u istom regulatornom periodu za istu grupu korisnika sistema za distribuciju prirodnog gasa, u skladu sa metodologijom kojom se uređuje pristup sistemu za distribuciju prirodnog gasa.

Istovremena maksimalna potrošnja prirodnog gasa svih krajnjih kupaca kojima javni snabdevač prodaje prirodni gas utvrđuje se kao istovremena maksimalna potrošnja krajnjih kupaca na sistemu za distribuciju prirodnog gasa, u smislu stava 2. ovog odeljka, uvećana za zbir maksimalnih dnevnih potrošnji prirodnog gasa svih krajnjih kupaca tog javnog snabdevača iz "Kategorije 3" u istom regulatornom periodu i izražava se u m3/dan/godina.

Istovremena maksimalna potrošnja prirodnog gasa grupe krajnjih kupaca iz "Kategorije 3", jednaka je vrednosti maksimalne dnevne potrošnje prirodnog gasa te grupe krajnjih kupaca u regulatornom periodu.

Prihodi javnog snabdevača koji se raspoređuju na tarifni element "kapacitet" po osnovu nadoknade troškova korišćenja sistema za distribuciju prirodnog gasa, raspoređuju se na grupe krajnjih kupaca na način i u iznosima utvrđenim u skladu sa metodologijom kojom se uređuje pristup sistemu za distribuciju prirodnog gasa.

Prihodi javnog snabdevača koji se raspoređuju na tarifni element "kapacitet" po osnovu nadoknade troškova nabavke prirodnog gasa iz tarifnog elementa "kapacitet" raspoređuju se na grupe krajnjih kupaca iz svih kategorija krajnjih kupaca ("Kategorija 1", "Kategorija 2" i "Kategorija 3") prema učešću istovremene maksimalne potrošnje prirodnog gasa grupe krajnjih kupaca za koju se izračunava prihod u istovremenoj maksimalnoj potrošnji prirodnog gasa svih krajnjih kupaca kojima javni snabdevač prodaje prirodni gas, u smislu stava 3. ovog odeljka.

Prihodi javnog snabdevača raspoređeni na tarifni element "kapacitet" za svaku od grupa krajnjih kupaca iz "Kategorije 1" i "Kategorije 2" utvrđuju se kao zbir prihoda izračunatih u skladu sa st. 5. i 6. ovog odeljka.

VIII.2. Raspodela prihoda javnog snabdevača na tarifni element "energent"

Prihodi javnog snabdevača raspoređeni na tarifni element "energent", u skladu sa Metodologijom, raspoređuju se na prihode po grupama krajnjih kupaca.

Prihodi javnog snabdevača koji se raspoređuju na tarifni element "energent" po osnovu nadoknade troškova korišćenja sistema za distribuciju prirodnog gasa, raspoređuju se na grupe krajnjih kupaca na sistemu za distribuciju prirodnog gasa na način i u iznosima utvrđenim u istom regulatornom periodu za iste grupe korisnika sistema za distribuciju prirodnog gasa u skladu sa metodologijom kojom se uređuje pristup sistemu za distribuciju prirodnog gasa.

Prihodi javnog snabdevača koji se raspoređuju na tarifni element "energent" po osnovu nadoknade troškova nabavke prirodnog gasa iz tarifnog elementa "energent", uvećani za troškove naknade na ime rizika naplate potraživanja, u skladu sa metodologijom, raspoređuju se na grupe krajnjih kupaca iz svih kategorija krajnjih kupaca ("Kategorija 1", "Kategorija 2" i "Kategorija 3") prema učešću godišnje količine prirodnog gasa grupe krajnjih kupaca za koju se izračunava prihod u ukupnoj godišnjoj količini prirodnog gasa za prodaju svim krajnjim kupcima istog javnog snabdevača.

Prihodi javnog snabdevača raspoređeni na tarifni element "energent" za svaku od grupa krajnjih kupaca iz "Kategorije 1" i "Kategorije 2", utvrđuju se kao zbir prihoda izračunatih u skladu sa st. 2. i 3. ovog odeljka.

Prihodi raspoređeni na tarifni element "kapacitet" za grupu krajnjih kupaca "Domaćinstvo", uključuju se u prihode na osnovu kojih se izračunavaju cene po tarifnom stavu "energent" za tu grupu korisnika.

VIII.3. Raspodela prihoda javnog snabdevača na na tarifni element "mesto isporuke"

Prihod javnog snabdevača raspoređen na tarifni element "mesto isporuke", u skladu sa metodologijom, raspoređuje se na osnovu jediničnog prihoda na deo prihoda po "Kategoriji 1" i deo prihoda po "Kategoriji 2" i "Kategoriji 3" zbirno.

Jedinični prihod izračunava kao količnik prihoda javnog snabdevača raspoređenog na tarifni element "mesto isporuke" i zbira broja mesta isporuke krajnjih kupaca iz "Kategorije 1" i desetostrukog zbira broja mesta isporuke krajnjih kupaca iz "Kategorije 2" i "Kategorije 3".

Prihod po "Kategoriji 1" se obračunava kao proizvod jediničnog prihoda i broja mesta isporuke svih krajnjih kupaca iz "Kategorije 1", a prihod po "Kategoriji 2" i "Kategoriji 3", zbirno, kao proizvod jediničnog prihoda i desetostrukog broja mesta isporuke svih krajnjih kupaca iz "Kategorije 2" i "Kategorije 3".

VIII.4. Način izračunavanja tarifa

Tarifa za "kapacitet" se izračunava kao količnik prihoda raspoređenog na tarifni element "kapacitet" za svaku od grupa krajnjih kupaca, u skladu sa odeljkom VIII.1. st. 5. do 7. ove metodologije, i maksimalne dnevne potrošnje prirodnog gasa u okviru odgovarajuće grupe krajnjih kupaca, i izražava se u dinarima po m3/dan/godina zaokruženo na dve decimale.

Tarifa za "energent" izračunava se kao količnik prihoda raspoređenog na tarifni element "energent" za svaku od grupa krajnjih kupaca, u skladu sa odeljkom VIII.2. ove metodologije i potrošnje prirodnog gasa u okviru odgovarajuće grupe krajnjih kupaca, i izražava se u dinarima po m3 zaokruženo na dve decimale.

Tarifa za "naknadu po mestu isporuke" izračunava se kao količnik prihoda raspoređenog na tarifni element "mesto isporuke" za svaku od kategorija krajnjih kupaca, u skladu sa odeljkom VIII.3. ove metodologije, i broja mesta isporuke u okviru "Kategorije 1", odnosno "Kategorije 2" i "Kategorije 3" zbirno, i izražava se u dinarima po mestu isporuke zaokruženo na dve decimale.

IX NAČIN OBRAČUNA PRIRODNOG GASA ZA KRAJNJE KUPCE

Prirodni gas se obračunava na osnovu tarifa za "kapacitet", "energent" i za "naknadu po mestu isporuke" za obračunski period.

Ako se u toku obračunskog perioda promene tarife, prirodni gas se obračunava primenom novih i do tada važećih tarifa, srazmerno broju dana njihovog važenja u obračunskom periodu.

Za jednog krajnjeg kupca, na svakom mestu isporuke prirodnog gasa, tarifa za "kapacitet" se primenjuje na maksimalnu dnevnu potrošnju prirodnog gasa tog krajnjeg kupca u prethodnoj godini.

Maksimalna dnevna potrošnja prirodnog gasa u prethodnoj godini gde ne postoji mogućnost dnevnog očitavanja, izračunava se na osnovu maksimalne izmerene mesečne potrošnje na datom mestu isporuke prirodnog gasa tog krajnjeg kupca, svedene na dan i uvećane za 20%, zaokružene na ceo broj.

Za jednog krajnjeg kupca, tarifa za "energent" se primenjuje na prodatu količinu prirodnog gasa utvrđenu merenjem za svako mesto isporuke prirodnog gasa tog krajnjeg kupca u obračunskom periodu.

Tarifa za "naknadu po mestu isporuke" primenjuje se za svakog pojedinačnog krajnjeg kupca.

Iznosi koji su obračunati za jednog krajnjeg kupca u skladu sa st. 1. i 3. ovog poglavlja, a koji su utvrđeni na godišnjem nivou, raspoređuju se prema broju obračunskih perioda.

Maksimalna dnevna potrošnja prirodnog gasa u prvoj godini priključenja novog krajnjeg kupca utvrđuje se na osnovu podataka o maksimalnoj dnevnoj potrošnji prirodnog gasa za tu godinu iz ugovora o prodaji prirodnog gasa.

Odredba stava 8. ovog poglavlja primenjuje se i na krajnjeg kupca koji u prethodnoj godini nije imao potrošnju prirodnog gasa.

Način merenja, obračunski period, kao i način obračuna prirodnog gasa uređuju javni snabdevač i krajnji kupac, u skladu sa zakonom, propisom o uslovima isporuke i snabdevanja prirodnog gasa, pravilima o radu sistema za distribuciju, odnosno transport prirodnog gasa, izdatim odobrenjem za priključenje na sistem za distribuciju, odnosno transport prirodnog gasa i ovom metodologijom.

X NAČIN, POSTUPAK I ROKOVI DOSTAVLJANJA PODATAKA I DOKUMENTACIJE I PROMENA CENE

X.1. Dokumentacija i rokovi za dostavljanje

Javni snabdevač dostavlja Agenciji sledeće podatke i dokumentaciju:

1) godišnje finansijske izveštaje (najkasnije do 30. aprila tekuće za prethodnu godinu);

2) godišnji bilans stanja i bilans uspeha za svaku delatnost pojedinačno u skladu sa Zakonom (najkasnije do 30. aprila tekuće za prethodnu godinu);

3) izveštaj o izvršenoj reviziji godišnjih finansijskih izveštaja (najkasnije do 30. septembra tekuće za prethodnu godinu);

4) analitički zaključni list za pravno lice u celini i za svaku delatnost energetskog subjekta pojedinačno (najkasnije do 30. aprila tekuće za prethodnu godinu);

5) registar nematerijalnih ulaganja, nekretnina, postrojenja i opreme na dan 31. decembar za pravno lice u celini i za svaku delatnost energetskog subjekta pojedinačno (najkasnije do 30. aprila tekuće za prethodnu godinu);

6) godišnji program poslovanja za pravna lica za koja je to određeno zakonom (najkasnije u roku od osam dana od dana usvajanja od strane nadležnog organa);

7) godišnji izveštaj o poslovanju za pravna lica za koja je to određeno zakonom (najkasnije do 30. septembra tekuće za prethodnu godinu);

8) popunjene tabele info pravila za izračunavanje cena prirodnog gasa za javno snabdevanje koje se objavljuju na sajtu Agencije (www.aers.rs) (uz zahtev za davanje saglasnosti na odluku o ceni prirodnog gasa za javno snabdevanje i na zahtev Agencije);

9) popunjene tabele info pravila za redovno izveštavanje koje se objavljuju na sajtu Agencije u skladu sa dinamikom definisanom u tabelama i

10) druge podatke i dokumentaciju na zahtev Agencije, u skladu sa Zakonom.

X.2. Način dostavljanja

Podatke i dokumentaciju iz odeljka X.1. ove metodologije javni snabdevač dostavlja u pismenoj formi, potpisane od strane ovlašćenog lica, a popunjene tabele info pravila i u elektronskoj formi na e-mail adresu Agencije.

X.3. Izmena cene za javno snabdevanje na zahtev Agencije

Ukoliko na osnovu dostavljenih podataka i dokumentacije iz odeljka X.1. ove metodologije, Agencija u obavljanju poslova iz svoje nadležnosti utvrđene Zakonom, utvrdi da javni snabdevač primenom regulisanih cena ostvaruje prihode koji su veći od opravdanog prihoda koji se dobija primenom ove metodologije, javni snabdevač dužan je da na zahtev Agencije, u roku od 30 dana od dana prijema tog zahteva, podnese novi zahtev za davanje saglasnosti na odluku o ceni prirodnog gasa za javno snabdevanje sa odlukom o ceni.

X.4. Neurednost zahteva

Smatra se da zahtev za davanje saglasnosti na odluku o ceni prirodnog gasa za javno snabdevanje sa odlukom o ceni nije podnet, ukoliko dokumentacija iz odeljka X.1. ove metodologije nije dostavljena Agenciji u rokovima i na način utvrđen ovom metodologijom.

XI PRIMENA METODOLOGIJE

Do prvog obrazovanja cena prirodnog gasa za javno snabdevanje u skladu sa odredbama ove metodologije, primenjivaće se cene energetskog subjekta koje su, u skladu sa zakonom, obrazovane i bile primenjene za tarifne stavove "kapacitet", "energent" i "naknada po mestu isporuke", na dan stupanja na snagu ove metodologije.

Za jednog krajnjeg kupca, do prvog obrazovanja cena prirodnog gasa za javno snabdevanje, u skladu sa odredbama ove metodologije, isporučeni prirodni gas, obračunavaće se za obračunski period na osnovu obračuna prirodnog gasa za tarifne kupce po tarifnim stavovima "kapacitet", "energent" i "naknada po mestu isporuke", u skladu sa odredbama čl. 14. do 25. Tarifnog sistema za obračun prirodnog gasa za tarifne kupce ("Službeni glasnik RS", broj 1/07).