ODLUKA
O UTVRĐIVANJU METODOLOGIJE ZA ODREĐIVANJE CENE ELEKTRIČNE ENERGIJE ZA JAVNO SNABDEVANJE

("Sl. glasnik RS", br. 93/2012)

1. Donosi se Metodologija za određivanje cene električne energije za javno snabdevanje (u daljem tekstu: Metodologija), koja je odštampana uz ovu odluku i čini njen sastavni deo.

2. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o utvrđivanju Metodologije za određivanje tarifnih elemenata za obračun cena električne energije za tarifne kupce i Metodologija za određivanje tarifnih elemenata za obračun cena električne energije za tarifne kupce ("Službeni glasnik RS", br. 68/06, 18/07 i 116/08).

3. Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije" i ona stupa na snagu 1. oktobra 2012. godine.

 

METODOLOGIJA
ZA ODREĐIVANJE CENE ELEKTRIČNE ENERGIJE ZA JAVNO SNABDEVANJE

 

I PREDMET METODOLOGIJE

Ovom metodologijom se određuju uslovi i način utvrđivanja maksimalne visine prihoda energetskog subjekta koji obavlja delatnost javnog snabdevanja električnom energijom (u daljem tekstu: javni snabdevač), kriterijumi i pravila za raspodelu tog prihoda, elementi za obračun (u daljem tekstu: tarifni elementi) i način obračuna električne energije za javno snabdevanje, tarife za obračun cene električne energije za javno snabdevanje i način njihovog izračunavanja, kao i način, postupak i rokovi za dostavljanje dokumentacije i vrsta dokumentacije koju javni snabdevač dostavlja Agenciji za energetiku Republike Srbije (u daljem tekstu: Agencija).

II METODOLOŠKI PRISTUP

Metodologija se bazira na mehanizmu kontrole cene električne energije za javno snabdevanje primenom metode regulacije "troškovi plus", kojom se javnom snabdevaču određuje maksimalna visina prihoda u regulatornom periodu, odnosno cena električne energije za javno snabdevanje kojom se obezbeđuje:

1) pokrivanje opravdanih troškova poslovanja, kao i odgovarajući prinos na angažovana sredstva i investicije u obavljanju delatnosti javnog snabdevanja električnom energijom kojima se obezbeđuje kratkoročna i dugoročna sigurnost snabdevanja;

2) podsticanje ekonomske i energetske efikasnosti;

3) nediskriminacija, odnosno jednaki položaj za kupce i

4) sprečavanje međusobnog subvencionisanja između pojedinih delatnosti koje obavlja javni snabdevač i između pojedinih kategorija i grupa kupaca.

III POJMOVI I DEFINICIJE

Pojmovi upotrebljeni u metodologiji imaju sledeće značenje:

Info pravila

Skup energetskih i ekonomskih podataka sistematizovanih u tabelama koji se dostavljaju Agenciji i u cilju njenog redovnog izveštavanja i prilikom podnošenja odluke o ceni električne energije za javno snabdevanje na saglasnost;

Maksimalno odobreni prihod

Maksimalni iznos prihoda javnog snabdevača kojim se u regulatornom periodu nadoknađuju svi opravdani troškovi koji nastaju obavljanjem delatnosti javnog snabdevanja električnom energijom i odgovarajući prinos na angažovana sredstva i investicije;

Obračunski period

Vremenski period koji počinje od 07,00 časova prvog kalendarskog dana u mesecu i traje do 07,00 časova prvog kalendarskog dana u narednom mesecu;

Regulatorni period

Vremenski period u trajanju od jedne kalendarske godine - u daljem tekstu u formulama i objašnjenjima formula označen sa t, i

Tarifni elementi

Obračunske veličine na koje se raspoređuje maksimalno odobreni prihod javnog snabdevača koji je određen za regulatorni period u skladu sa ovom metodologijom.

Ostali pojmovi upotrebljeni u ovoj metodologiji imaju isto značenje kao i u Zakonu o energetici ("Službeni glasnik RS", br. 57/11 i 80/11 - ispravka).

Pri izračunavanju prema formulama u ovoj metodologiji, sve vrednosti koje se izražavaju u procentima se dele sa 100.

IV ODREĐIVANJE MAKSIMALNO ODOBRENOG PRIHODA

Maksimalno odobreni prihod javnog snabdevača se obračunava na osnovu opravdanih troškova poslovanja u obavljanju delatnosti javnog snabdevanja električnom energijom.

Ocena opravdanosti troškova se vrši prema prirodi konkretnog troška sagledavanjem njegove svrsishodnosti, proverom količina i cene kojom je izazvan konkretan trošak, uporednom analizom troškova energetskog subjekta zasnovanom na podacima o troškovima u prethodnom periodu i troškovima energetskih subjekata koji obavljaju istu energetsku delatnost u zemlji i okruženju (benchmarking).

IV.1. Zajednički operativni troškovi, sredstva, troškovi amortizacije i ostali prihodi

Zajedničkim operativnim troškovima se smatraju operativni troškovi nastali radi omogućavanja funkcionisanja javnog snabdevača koji, pored delatnosti javnog snabdevanja električnom energijom, obavlja drugu energetsku delatnost čija je cena regulisana ili koji pored tih energetskih delatnosti obavlja i druge energetske, odnosno druge delatnosti koje se ne smatraju energetskim delatnostima, a koji se ne mogu direktno alocirati na pojedine delatnosti.

Zajedničkim sredstvima se smatraju sredstva (nematerijalna ulaganja osim goodwill-a, nekretnine, postrojenja i oprema) koja su neophodna za funkcionisanje javnog snabdevanja koji, pored delatnosti javnog snabdevanja električnom energijom obavlja drugu energetsku delatnost čija je cena regulisana ili koji pored tih energetskih delatnosti obavlja i druge energetske, odnosno druge delatnosti koje se ne smatraju energetskim delatnostima, a koji se ne mogu direktno alocirati na pojedine delatnosti.

Zajedničkim troškovima amortizacije se smatraju troškovi amortizacije zajedničkih sredstava nastali radi omogućavanja funkcionisanja javnog snabdevača koji, pored delatnosti javnog snabdevanja električnom energijom obavlja drugu energetsku delatnost čija je cena regulisana ili koji pored tih energetskih delatnosti obavlja i druge energetske, odnosno druge delatnosti koje se ne smatraju energetskim delatnostima, a koji se ne mogu direktno alocirati na pojedine delatnosti.

Zajedničkim ostalim prihodima se smatraju ostali prihodi ostvareni angažovanjem zajedničkih resursa javnog snabdevača koji se ne mogu direktno alocirati na pojedine delatnosti.

Zajednički operativni troškovi, sredstva, troškovi amortizacije i ostali prihodi se raspoređuju na delatnost javnog snabdevanja električnom energijom za koju se utvrđuje maksimalno odobreni prihod i na druge energetske, odnosno druge delatnosti koje se ne smatraju energetskim delatnostima, na osnovu transparentnih pravila (ključeva) utvrđenih u skladu sa opštim aktom o računovodstvu i računovodstvenim politikama energetskog subjekta i objektivnim kriterijumima.

IV.2. Obračun maksimalno odobrenog prihoda

Obračun maksimalno odobrenog javnog snabdevača po osnovu obavljanja delatnosti javnog snabdevanja električnom energijom vrši se prema sledeće formule:

MOPt = OTt + At + NEEt + TPt + TDt + NRPt + KEt

gde su:

MOPt - maksimalno odobreni prihod po osnovu obavljanja delatnosti javnog snabdevanja električnom energijom u periodu t (u dinarima);

OTt - operativni troškovi u periodu t (u dinarima);

At - troškovi amortizacije u periodu t (u dinarima);

NEEt - troškovi nabavke električne energije uključujući i sve zavisne troškove nabavke električne energije u periodu t (u dinarima);

TPt - troškovi korišćenja sistema za prenos električne energije u periodu t (u dinarima);

TDt - troškovi korišćenja sistema za distribuciju električne energije u periodu t (u dinarima);

NRPt - naknada na ime rizika naplate potraživanja u periodu t (u dinarima);

KEt - korekcioni element u periodu t (u dinarima).

Troškovi koji ulaze u obračun maksimalno odobrenog prihoda se utvrđuju na osnovu podataka o planiranoj prodaji električne energije iz godišnjeg bilansa potreba kupaca za električnom energijom i Energetskog bilansa Republike Srbije, odnosno na osnovu podataka koji služe za njihovo donošenje. Analitički podaci koji nisu sadržani u godišnjem bilansu potreba kupaca za električnom energijom i Energetskom bilansu Republike Srbije, procenjuju se na osnovu ostvarenja iz prethodnog perioda, kao i na osnovu drugih objektivnih kriterijuma.

IV.2.1. Operativni troškovi

Operativni troškovi predstavljaju opravdane troškove nastale po osnovu obavljanja delatnosti javnog snabdevanja električnom energijom i čine ih:

1) troškovi materijala;

2) troškovi zarada, naknada zarada i ostali lični rashodi;

3) troškovi proizvodnih usluga;

4) nematerijalni troškovi i

5) deo rezervisanja za naknade i druge beneficije zaposlenih, a koji se isplaćuju u regulatornom periodu.

IV.2.2. Troškovi amortizacije

Troškovi amortizacije predstavljaju opravdane troškove amortizacije sredstava koja su u funkciji obavljanja delatnosti javnog snabdevanja električnom energijom.

Troškovi amortizacije obuhvataju troškove amortizacije postojećih sredstava na početku regulatornog perioda i troškove amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u regulatornom periodu.

Troškovi amortizacije postojećih i sredstava koja će biti aktivirana u regulatornom periodu obračunavaju se proporcionalnom metodom u procenjenom korisnom veku trajanja sredstava.

Troškovi amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u regulatornom periodu obračunavaju se na osnovicu koju čini 50% vrednosti aktiviranih nematerijalnih ulaganja, nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za nabavku istih.

Troškovi amortizacije se računaju prema sledećoj formuli:

At = APSt + AASt

gde su:

At - troškovi amortizacije u periodu t (u dinarima);

APSt - troškovi amortizacije postojećih sredstava u periodu t (u dinarima) i

AASt - troškovi amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u periodu t (u dinarima).

IV.2.3. Troškovi nabavke električne energije

Troškovi nabavke električne energije za javno snabdevanje predstavljaju opravdane troškove koje javni snabdevač ima po osnovu nabavke električne energije za javno snabdevanje, nabavljene na tržištu pod najpovoljnijim uslovima.

Troškovi nabavljene električne energije obuhvataju i sve zavisne troškove nabavke električne energije u skladu sa međunarodnim računovodstvenim standardima.

IV.2.4. Troškovi korišćenja sistema za prenos električne energije

Troškovi korišćenja sistema za prenos električne energije predstavljaju umnožak tarifa za pristup sistemu za prenos električne energije i fizičkih veličina na osnovu kojih se koristi prenosni sistem za potrebe javnog snabdevanja.

IV.2.5. Troškovi korišćenja sistema za distribuciju električne energije

Troškovi korišćenja sistema za distribuciju električne energije predstavljaju umnožak tarifa za pristup sistemu za distribuciju električne energije i fizičkih veličina na osnovu kojih se koristi distributivni sistem za potrebe javnog snabdevanja.

IV.2.6. Naknada na ime rizika naplate potraživanja

Naknada na ime rizika naplate potraživanja, u smislu ove metodologije, predstavlja opravdan trošak za nenaplativa potraživanja i obračunava se prema sledećoj formuli:

NRPt = n * (OTt + At + NEEt + TPt + TDt + KEt) / (1 - n)

gde su:

NRPt - naknada na ime rizika naplate potraživanja u periodu t (u dinarima) i

n - procenat naknade na ime rizika naplate potraživanja u periodu t (u %).

Procenat naknade na ime rizika naplate potraživanja javnog snabdevača može biti najviše 2%.

IV.2.7. Korekcioni element

Korekcioni element je vrednosni izraz (novčani iznos) kojim se umanjuje ili uvećava maksimalno odobreni prihod za regulatorni period (t) za iznos odstupanja ostvarenog prihoda po osnovu realizovanih tarifnih elemenata i regulisanih cena na koje je data saglasnost za t-2 regulatorni period od opravdanog prihoda za t-2 regulatorni period obračunatog na način utvrđen ovom metodologijom a na osnovu ostvarenih energetskih veličina i vrednosti opravdanih troškova ostvarenih u t-2 regulatornom periodu, odnosno u prethodnim regulatornim periodima za koje korekcija nije izvršena.

Korekcioni element se obračunava prema sledećoj formuli:

KEt = (OPPRt-2 - OPRt-2) * (1 + It-2)

gde su:

KEt - korekcioni element u periodu t (u dinarima);

OPPRt-2 - opravdani prihod po osnovu obavljanja delatnosti javnog snabdevanja električnom energijom u periodu t-2, obračunat u skladu sa ovom metodologijom na osnovu ostvarenih energetskih veličina i vrednosti opravdanih troškova i ostalih prihoda (u dinarima);

OPRt-2 - ostvareni prihod po osnovu realizovanih tarifnih elemenata i regulisanih cena na koje je data saglasnost u periodu t-2 (u dinarima) i

It-2 - indeks potrošačkih cena u Republici Srbiji u periodu t-2, prema objavljenom podatku organa nadležnog za poslove statistike (u %).

U slučaju iz st. 1. i 2. ovog pododeljka, korekcioni element se ne primenjuje prilikom obračuna maksimalno odobrenog prihoda za prva dva regulatorna perioda.

Ako javni snabdevač prilikom podnošenja odluke o ceni električne energije za javno snabdevanje na saglasnost Agenciji, raspolaže podacima o ostvarenim energetskim veličinama i finansijskim izveštajima za t-1 regulatorni period, korekcioni element se izračunava na osnovu podataka iz t-1 regulatornog perioda, odnosno prethodnih regulatornih perioda za koje korekcija nije izvršena. U ovom slučaju se korekcioni element ne primenjuje prilikom obračuna maksimalno odobrenog prihoda za prvi regulatorni period.

U slučaju da se regulisane cene nisu primenjivale od početka regulatornog perioda, korekcioni element se obračunava samo za deo regulatornog perioda u kome su se regulisane cene primenjivale, pod uslovom da javni snabdevač raspolaže finansijskim izveštajima za deo regulatornog perioda u kome su se regulisane cene primenjivale. Kada javni snabdevač ne raspolaže finansijskim izveštajima za deo regulatornog perioda u kome su se regulisane cene primenjivale, ostvareni prihod se obračunava, u delu regulatornog perioda u kome se nisu primenjivale regulisane cene, primenom regulisanih cena.

Prvi regulatorni period u smislu ovog pododeljka je kalendarska godina u kojoj su primenjene regulisane cene tog energetskog subjekta za javno snabdevanje, obrazovane u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast energetike.

V TARIFNI ELEMENTI

Tarifni elementi su obračunske veličina na koje se raspoređuje maksimalno odobreni prihod javnog snabdevača električnom energijom utvrđen za regulatorni period.

Tarifni elementi su:

1) "snaga";

2) "aktivna energija";

3) "reaktivna energija" i

4) "merno mesto".

V.1. Tarifni element "snaga"

Tarifni element "snaga" je godišnja suma mesečnih maksimalnih aktivnih snaga svih kupaca.

Mesečna maksimalna aktivna snaga jednog kupca iz kategorija Potrošnja na visokom naponu, Potrošnja na srednjem naponu i Potrošnja na niskom naponu, se posebno utvrđuje za svaki energetski objekat namenjen prenosu ili distribuciji električne energije - transformatorska stanica ili razvodno postrojenje (u daljem tekstu: objekat sistema) na koji je objekat kupca priključen. Mesečna maksimalna aktivna snaga za jednog kupca se utvrđuje merenjem srednje petnaestominutne aktivne snage tokom kalendarskog meseca.

Ako se jednom kupcu srednja petnaestominutna aktivna snaga meri na jednom mernom mestu, mesečna maksimalna aktivna snaga je jednaka najvećoj izmerenoj vrednosti.

Ako se jednom kupcu srednja petnaestominutna aktivna snaga meri na više mernih mesta u jednom objektu sistema ili na više mernih mesta u objektu kupca koji je priključen na jednu transformatorsku stanicu, mesečna maksimalna aktivna snaga je najveći zbir jednovremenih srednjih petnaestominutnih aktivnih snaga izmerenih na svim mernim mestima na istom naponskom nivou, ako su ostvarene tehničke mogućnosti za utvrđivanje tog zbira.

Ako jedan kupac električnu energiju preuzima iz više trafostanica 10/0,4 kV/kV koji se napajaju iz iste transformatorske stanice 35/10 kV/kV, mesečna maksimalna aktivna snaga je najveći zbir jednovremenih srednjih petnaestominutnih aktivnih snaga izmerenih na svim mernim mestima u trafostanicama 10/0,4 kV/kV na istom naponskom nivou, ako su ostvarene tehničke mogućnosti za utvrđivanje tog zbira.

Za električnu vuču u železničkom saobraćaju, mesečna maksimalna aktivna snaga je najveći zbir jednovremenih srednjih petnaestominutnih aktivnih snaga izmerenih na svim mernim mestima na prenosnom sistemu, ako su ostvarene tehničke mogućnosti za utvrđivanje tog zbira.

Za električnu vuču u gradskom saobraćaju, mesečna maksimalna aktivna snaga je najveći zbir jednovremenih srednjih petnaestominutnih aktivnih snaga izmerenih na svim mernim mestima na distributivnom sistemu istog energetskog subjekta, ako su ostvarene tehničke mogućnosti za utvrđivanje tog zbira.

Kupcima iz kategorije Široka potrošnja, aktivna snaga se obračunava za kalendarski mesec, po pravilu, prema odobrenoj snazi - vršnom opterećenju utvrđenom odobrenjem za priključenje kupca na sistem, odnosno elektroenergetskom saglasnošću. Ako su, u skladu sa propisom kojim se uređuju uslovi isporuke električne energije, kupcu iz kategorije Široka potrošnja, na njegov zahtev, ugrađeni automatski osigurači manje nazivne snage - struje od odobrene, snaga se obračunava prema nazivnoj struji ugrađenog automatskog osigurača, množenjem nazivne struje sa 0,23 za monofazni priključak, a sa 0,69 za trofazni priključak.

Snaga se izražava u kilovatima (kW).

V.2. Tarifni element "aktivna energija"

Tarifni element "aktivna energija" je ukupna aktivna energija koja se godišnje prodaje kupcima.

Aktivna energija jednog kupca je suma aktivnih energija koje su izmerene na svim mernim mestima tokom obračunskog perioda u okviru iste kategorije i grupe kupaca.

Aktivna energija se izražava u kilovatčasovima (kWh).

V.3. Tarifni element "reaktivna energija"

Tarifni element "reaktivna energija" je ukupna reaktivna energija koja se godišnje isporučuje kupcima iz prenosnog i distributivnog sistema.

Reaktivna energija jednog kupca je suma reaktivnih energija koje su izmerene na svim mernim mestima tokom obračunskog perioda u okviru iste kategorije i grupe kupaca.

Reaktivna energija se izražava u kilovarčasovima (kvarh).

V.4. Tarifni element "merno mesto"

Tarifni element "merno mesto" je ukupan broj mernih mesta svih kupaca.

Za kupce iz kategorije Javno osvetljenje, kojima se preuzeta aktivna energija ne meri, već utvrđuje obračunom prema vremenu preuzimanja, merno mesto se utvrđuje prema broju izvoda - priključaka na distributivnu mrežu, a za kupce iz grupe Svetleće reklame, prema broju reklamnih panoa.

Merno mesto za jednog kupca za kalendarski mesec je ukupan broj mernih mesta u smislu st. 1. i 2. ovog pododeljka.

VI KATEGORIJE I GRUPE KUPACA

Primenom ove metodologije, obračunava se prodata električna energija kupcima kojima je mesto predaje na prenosnom ili distributivnom sistemu.

Kupcima, u smislu ove metodologije, smatraju se:

1) kupci koji električnu energiju kupuju za sopstvene potrebe;

2) energetski subjekti za proizvodnju električne energije, kada kupuju električnu energiju za potrebe proizvodnje električne energije (isporuka preko transformatora opšte grupe);

3) energetski subjekti za proizvodnju električne energije, koji kupuju električnu energiju za napajanje pumpno akumulacionih postrojenja priključenih na prenosni sistem;

4) energetski subjekti za proizvodnju električne energije, koji kupuju električnu energiju za napajanje reverzibilnih hidroelektrana priključenih na prenosni sistem i

5) energetski subjekt za prenos, odnosno energetski subjekt za distribuciju električne energije, koji kupuje električnu energiju za napajanje sopstvenih elektroenergetskih objekata (sopstvena potrošnja - hlađenje transformatora, napajanje uređaja i sistema za upravljanje i zaštitu postrojenja i sl.).

VI.1. Kategorije kupaca

Kategorije kupaca određuju se u zavisnosti od: nominalnog napona mreže sa koje se predaje električna energija, vrste mernih uređaja, odnosno načina merenja i drugih kriterijuma utvrđenih ovom metodologijom (u daljem tekstu: kategorije kupaca).

Kategorije kupaca su:

1) Potrošnja na visokom naponu;

2) Potrošnja na srednjem naponu;

3) Potrošnja na niskom naponu;

4) Široka potrošnja i

5) Javno osvetljenje.

VI.1.1. Potrošnja na visokom naponu

U kategoriji Potrošnja na visokom naponu su kupci kojima je mesto predaje na prenosnoj ili distributivnoj mreži visokog napona - 110 kV ili višeg.

VI.1.2. Potrošnja na srednjem naponu

U kategoriji Potrošnja na srednjem naponu su kupci kojima je mesto predaje na distributivnoj mreži naponskog nivoa višeg od 1 kV, a nižeg od 110 kV.

VI.1.3. Potrošnja na niskom naponu

U kategoriji Potrošnja na niskom naponu su kupci kojima je mesto predaje na distributivnoj mreži naponskog nivoa do 1 kV i kojima se preuzeta aktivna snaga, aktivna i reaktivna energija utvrđuju merenjem.

VI.1.4. Široka potrošnja

U kategoriji Široka potrošnja su kupci kojima je mesto predaje na distributivnoj mreži naponskog nivoa do 1 kV, kojima se aktivna snaga utvrđuje prema odobrenoj snazi priključka, u skladu sa ovim tarifnim sistemom, preuzeta aktivna energija utvrđuje merenjem, a reaktivna energija ne meri.

VI.1.5. Javno osvetljenje

U kategoriji Javno osvetljenje su kupci koji električnu energiju koriste za osvetljenje ulica, trgova, tunela, pešačkih prolaza, parkova, puteva, istorijskih i drugih obeležja, uređaja za putnu signalizaciju i druga potrošnja za osvetljenje javnih površina i javnih objekata i krajnji kupci koji električnu energiju koriste za osvetljavanje reklamnih panoa, kojima se preuzeta aktivna energija utvrđuje merenjem ili obračunom prema vremenu preuzimanja, a aktivna snaga i reaktivna energija se ne mere.

VI.2. Grupe kupaca

VI.2.1. Grupe kupaca za kategoriju Široka potrošnja

VI.2.1.1. Grupe kupaca za kategoriju Široka potrošnja u zavisnosti od načina merenja i uslova preuzimanja

U kategoriji Široka potrošnja, u zavisnosti od načina merenja i uslova preuzimanja aktivne energije, utvrđuju se četiri grupe kupaca:

1) Potrošnja sa jednotarifnim merenjem;

2) Potrošnja sa dvotarifnim merenjem;

3) Upravljana potrošnja, kod kojih se sistemom za daljinsko upravljanje potrošnjom upravlja napajanjem električnom energijom kotlova za grejanje prostorija, TA peći i protočnih bojlera, na način kojim se napajanje može prekinuti u periodu od najviše dva puta od po tri časa dnevno, s tim što se između dva prekida mora obezbediti napajanje u trajanju od najmanje četiri časa i

4) Upravljana potrošnja sa posebnim merenjem, kod kojih se sistemom za daljinsko upravljanje potrošnjom upravlja napajanjem električnom energijom kotlova za grejanje prostorija, TA peći i protočnih bojlera, a preuzeta aktivna energija meri preko posebnog mernog uređaja. Električna energija se preuzima u trajanju od deset časova dnevno, od čega osam časova neprekidno, u vremenu koje određuje energetski subjekt za distribuciju električne energije, u skladu sa mogućnostima elektroenergetskog sistema. Ako je dnevna temperatura, merena u 07 h, minus 10°C ili niža u naseljenom mestu sa upravljanom potrošnjom sa posebnim merenjem, električna energija se dodatno isporučuje u trajanju od dva časa. Napajanje električnom energijom u trajanju od dodatna dva časa se mora obezbediti u periodu od 12 h do 22 h.

VI.2.1.2. Grupe kupaca za kategoriju Široka potrošnja u zavisnosti od namene potrošnje

U kategoriji Široka potrošnja, u zavisnosti od namene potrošnje električne energije, utvrđuju se tri grupe kupaca:

1) Domaćinstvo, u kojoj su kupci koji električnu energiju koriste za potrebe domaćinstva u stanovima, stambenim zgradama i objektima za odmor, za potrebe osvetljavanja pripadajućih sporednih, ekonomskih objekata i garaža i prilaza tim objektima, kao i za pogon elektromotora i aparata u poljoprivrednim domaćinstvima;

2) Javna i zajednička potrošnja, u kojoj su kupci - ustanove koje je osnovala država, odnosno autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave u oblasti: obrazovanja, kulture, zdravstvene zaštite stanovništva, dečje zaštite, socijalne zaštite, zdravstvene zaštite životinja, potrošnja električne energije za napajanje zajedničkih uređaja i instalacija u stambenim zgradama, zajedničkim i sporednim prostorijama, kao i potrošnja za pogon uređaja i instalacija kućnih i zajedničkih seoskih vodovoda i

3) Ostala komercijalna potrošnja, u kojoj su kupci koji električnu energiju koriste za potrebe osvetljavanja i zagrevanja poslovnih objekata i poslovnih prostorija i pogon motora i aparata u tim objektima i prostorijama, pogon zajedničkih uređaja i instalacija u tim objektima i ostali potrošači iz kategorije Široka potrošnja, koji električnu energiju koriste za potrebe obavljanja privrednih i drugih delatnosti i druge potrebe, osim za namene iz tačke 1. i 2. ovog pododeljka.

VI.2.2. Grupe kupaca za kategoriju Javno osvetljenje

U kategoriji Javno osvetljenje, u zavisnosti od namene potrošnje električne energije, utvrđuje se posebna grupa kupaca Svetleće reklame, kod kojih se električna energija koristi za osvetljavanje reklamnih panoa.

VII TARIFE

Tarife se utvrđuju za svaki od tarifnih elemenata iz poglavlja V. ove metodologije.

Tarife se utvrđuju po kategorijama i grupama kupaca.

VII.1. Tarife za tarifni element "snaga"

Za tarifni element "snaga" se utvrđuju dve tarife:

1) "obračunska snaga" i

2) "prekomerno preuzeta snaga".

Tarifa "obračunska snaga", za kupce iz kategorija Potrošnja na visokom naponu, Potrošnja na srednjem naponu i Potrošnja na niskom naponu se primenjuje na iznos mesečne maksimalne aktivne snage, ako je mesečna maksimalna aktivna snaga manja ili jednaka odobrenoj snazi - vršnom opterećenju utvrđenom odobrenjem za priključenje kupca na prenosni ili distributivni sistem, odnosno elektroenergetskom saglasnošću (u daljem tekstu: odobrena snaga).

Ako je mesečna maksimalna aktivna snaga veća od odobrene snage, na iznos odobrene snage se primenjuje tarifa "obračunska snaga", a na iznos razlike mesečne maksimalne i odobrene snage se primenjuje tarifa "prekomerno preuzeta snaga".

Za kupce iz kategorije Široka potrošnja utvrđuje se jedna tarifa: "obračunska snaga", koja se primenjuje na odobrenu snagu, u skladu sa odeljkom V.1. ove metodologije.

VII.2. Tarife za tarifni element "aktivna energija"

Za tarifni element "aktivna energija", u zavisnosti od načina merenja, doba dana preuzimanja električne energije i namene potrošnje električne energije, utvrđuju se tarife:

1) "viša dnevna tarifa za aktivnu energiju";

2) "niža dnevna tarifa za aktivnu energiju";

3) "jednotarifno merenje";

4) "aktivna energija - javna rasveta" i

5) "aktivna energija - svetleće reklame".

"Viša dnevna tarifa za aktivnu energiju" se primenjuje na iznos aktivne energije koju kupci preuzimaju iz sistema tokom obračunskog perioda, po pravilu u vremenu od 07 h do 23 h svakog dana.

"Niža dnevna tarifa za aktivnu energiju " se primenjuje na iznos aktivne energije koju kupci preuzimaju iz sistema tokom obračunskog perioda, po pravilu u vremenu od 00 h do 07 h i od 23 h do 24 h svakog dana.

Radi obezbeđivanja uravnoteženog rada sistema i sprečavanja preopterećenja uređaja i opreme, doba primene tarifa za aktivnu energiju na pojedinim delovima distributivnog sistema se može odrediti i u drugom periodu dana, pod uslovom da doba primene "niže dnevne tarife za aktivnu energiju" počinje između 22 h i 24 h i traje neprekidno osam časova.

U slučaju iz stava 4. ovog odeljka, operator distributivnog sistema blagovremeno obaveštava kupce o svim promenama putem sredstava javnog informisanja ili na drugi pogodan način, a najkasnije 24 časa pre pomeranja vremena primene tarifnih stavova za aktivnu energiju.

VII.2.1. Tarife za tarifni element "aktivna energija" za kupce iz kategorije Široka potrošnja

Za kupce iz kategorije Široka potrošnja, tarife za aktivnu energiju utvrđuju se i u zavisnosti od količine, namene i načina potrošnje aktivne energije i to:

1) "tarifa za racionalnu potrošnju";

2) "tarifa za umerenu potrošnju" i

3) "tarifa za veliku potrošnju".

"Tarifa za racionalnu potrošnju" obuhvata mesečnu potrošnju do 350 kWh (u daljem tekstu: zelena zona).

"Tarifa za umerenu potrošnju" obuhvata mesečnu potrošnju preko 350 kWh do 1600 kWh (u daljem tekstu: plava zona)

"Tarifa za veliku potrošnju" obuhvata mesečnu potrošnju preko 1600 kWh (u daljem tekstu: crvena zona).

Tarife iz ovog pododeljka primenjuju se na obračun utrošene aktivne energije u obračunskom periodu, tako što se tarifa za zelenu zonu primenjuje na količinu mesečno preuzete aktivne energije do 350 kWh, tarifa za plavu zonu primenjuje se na mesečno preuzetu aktivnu energiju preko 350 kWh do 1600 kWh, a tarifa za crvenu zonu primenjuje se na mesečno preuzetu aktivnu energiju preko 1600 kWh.

Za kupce iz kategorije Široka potrošnja - grupa kupaca Javna i zajednička potrošnja, tarife iz st. 2. i 3. ovog pododeljka primenjuju se na obračun preuzete aktivne energije u obračunskom periodu, tako što se tarifa za zelenu zonu primenjuje na količinu mesečno preuzete aktivne energije do 350 kWh, a tarifa za plavu zonu na mesečno preuzetu aktivnu energiju preko 350 kWh.

Mesečnom potrošnjom u smislu ovog pododeljka, smatra se potrošnja aktivne energije u vremenskom periodu od 30 dana. Ukoliko je obračunski period duži ili kraći od 30 dana, mesečna potrošnja se utvrđuje srazmerno odnosu obračunskog perioda i perioda od 30 dana.

VII.2.2. Tarife za tarifni element "aktivna energija" za kupce iz kategorije Potrošnja na visokom naponu, Potrošnja na srednjem naponu i Potrošnja na niskom naponu

Za kupce iz kategorija: Potrošnja na visokom naponu, Potrošnja na srednjem naponu i Potrošnja na niskom naponu, utvrđuju se dve tarife za aktivnu energiju:

1) "viša dnevna tarifa za aktivnu energiju" i

2) "niža dnevna tarifa za aktivnu energiju."

VII.2.3. Tarife za tarifni element "aktivna energija" za kupce iz kategorije Široka potrošnja - grupa kupaca Potrošnja sa dvotarifnim merenjem i grupa kupaca Upravljana potrošnja

Za kupce iz kategorije Široka potrošnja - grupa kupaca Potrošnja sa dvotarifnim merenjem i grupa kupaca Upravljana potrošnja, utvrđuju se sledeće tarife za aktivnu energiju:

1) "viša dnevna tarifa - zelena zona";

2) "niža dnevna tarifa - zelena zona";

3) "viša dnevna tarifa - plava zona";

4) "niža dnevna tarifa - plava zona";

5) "viša dnevna tarifa - crvena zona" i

6) "niža dnevna tarifa - crvena zona".

VII.2.4. Tarife za tarifni element "aktivna energija" za kupce iz kategorije Široka potrošnja - grupa kupaca Potrošnja sa jednotarifnim merenjem

Za kupce iz kategorije Široka potrošnja - grupa kupaca Potrošnja sa jednotarifnim merenjem, utvrđuju se sledeće tarife za aktivnu energiju:

1) "jednotarifno merenje - zelena zona";

2) "jednotarifno merenje - plava zona" i

3) "jednotarifno merenje - crvena zona".

VII.2.5. Tarife za tarifni element "aktivna energija" za kupce iz kategorije Široka potrošnja - grupa kupaca Upravljana potrošnja sa posebnim merenjem

Za kupce iz kategorije Široka potrošnja - grupa kupaca Upravljana potrošnja sa posebnim merenjem, na iznos aktivne energije koju kupci preuzimaju iz sistema tokom obračunskog perioda se primenjuju:

1) "niža dnevna tarifa - zelena zona";

2) "niža dnevna tarifa - plava zona" i

3) "niža dnevna tarifa - crvena zona".

VII.2.6. Tarife za tarifni element "aktivna energija" za kupce iz kategorije Javno osvetljenje

Za kupce iz kategorije Javno osvetljenje, utvrđuju se sledeće tarife za aktivnu energiju bez obzira na doba dana u kome se energija preuzima:

1) "aktivna energija - javna rasveta" i

2) "aktivna energija - svetleće reklame".

Za kupce iz kategorije Javno osvetljenje - grupa kupaca Svetleće reklame, na iznos aktivne energije koju kupci preuzimaju iz sistema tokom obračunskog perioda se primenjuje tarifa:

1) "aktivna energija - svetleće reklame", a za sve ostale kupce iz ove kategorije

2) tarifa - "aktivna energija - javna rasveta".

VII.3. Tarife za tarifni element "reaktivna energija"

Za tarifni element "reaktivna energija" se utvrđuju dve tarife:

1) "reaktivna energija" i

2) "prekomerno preuzeta reaktivna energija".

Ako je faktor snage za obračunski period veći ili jednak 0,95, tarifa "reaktivna energija" se primenjuje na iznos izmerene reaktivne energije.

Ako je faktor snage za obračunski period manji od 0,95, tarifa "reaktivna energija" se primenjuje na iznos reaktivne energije koja odgovara faktoru snage 0,95, a tarifa "prekomerno preuzeta reaktivna energija" se primenjuje na iznos prekomerno preuzete reaktivne energije. Prekomerno preuzeta reaktivna energija je pozitivna razlika stvarno preuzete reaktivne energije i reaktivne energije koja odgovara faktoru snage 0,95.

VII.4. Tarife za tarifni element "merno mesto"

Za tarifni element "merno mesto" se utvrđuje tarifa "naknada za merno mesto".

VIII NAČIN IZRAČUNAVANJA TARIFA I NJIHOVI RELATIVNI ODNOSI

Tarife za prodaju električne energije za sve kupce koje snabdeva javni snabdevač u okviru iste kategorije i grupe kupaca jednake su na celoj teritoriji Republike Srbije.

VIII.1. Način izračunavanja tarife "obračunska snaga"

Tarifa "obračunska snaga" za kategorije kupaca Potrošnja na visokom naponu, Potrošnja na srednjem naponu, Potrošnja na niskom naponu i Široka potrošnja, utvrđuju se prema tarifi "obračunska snaga" za kategoriju Potrošnja na visokom naponu, koja se utvrđuje kao bazna tarifa kojoj se dodeljuje koeficijent 1, a prema sledećim relativnim odnosima:

1) "obračunska snaga" za kategoriju Potrošnja na visokom naponu

1,000

2) "obračunska snaga" za kategoriju Potrošnja na srednjem naponu

1,200

3) "obračunska snaga" za kategoriju Potrošnja na niskom naponu

1,450

4) "obračunska snaga" za kategoriju Široka potrošnja

0,065

Tarifa za snagu se izražavaju u dinarima po kW.

Osnov za utvrđivanje bazne tarife čini 19% maksimalno odobrenog prihoda javnog snabdevača utvrđenog u skladu sa ovom metodologijom.

Obračunska vrednost godišnje sume planiranih mesečnih maksimalnih aktivnih snaga kupaca iz stava 1. ovog odeljka se izračunava kao zbir umnožaka planirane godišnje sume mesečnih maksimalnih aktivnih snaga po svakoj od kategorija kupaca i broja koji označava relativni odnos za tarifni stav za odgovarajuću kategoriju kupaca.

Bazna tarifa se izračunava kao količnik dela maksimalno odobrenog prihoda javnog snabdevača obračunatog u skladu sa stavom 3. ovog odeljka i obračunske vrednosti godišnje sume planiranih mesečnih maksimalnih aktivnih snaga obračunate u skladu sa stavom 4. ovog odeljka.

VIII.2. Način izračunavanja tarife "prekomerno preuzeta snaga"

Relativni odnos tarifa "obračunska snaga" i "prekomerno preuzeta snaga" je 1:2.

Tarifa "prekomerno preuzeta snaga" se određuje na osnovu tarife "obračunska snaga" za odgovarajuću kategoriju kupaca primenom relativnog odnosa iz stava 1. ovog odeljka.

VIII.3. Način izračunavanja tarifa za aktivnu energiju

VIII.3.1. Način izračunavanja tarifa za aktivnu energiju za kategorije kupaca Potrošnja na visokom naponu, Potrošnja na srednjem naponu i Potrošnja na niskom naponu

Tarifa za aktivnu energiju za kategorije kupaca Potrošnja na visokom naponu, Potrošnja na srednjem naponu i Potrošnja na niskom naponu, utvrđuju se prema tarifi "niža dnevna tarifa za aktivnu energiju" za kategoriju Potrošnja na visokom naponu, koja se utvrđuje kao bazna tarifa kojoj se dodeljuje koeficijent 1, a prema sledećim relativnim odnosima:

1) tarifa za aktivnu energiju za kategoriju kupaca Potrošnja na visokom naponu

- "viša dnevna tarifa za aktivnu energiju"

3,00

- "niža dnevna tarifa za aktivnu energiju"

1,00

2) tarifa za aktivnu energiju za kategoriju kupaca Potrošnja na srednjem naponu

- "viša dnevna tarifa za aktivnu energiju"

3,30

- "niža dnevna tarifa za aktivnu energiju"

1,10

3) tarifa za aktivnu energiju za kategoriju kupaca Potrošnja na niskom naponu

- "viša dnevna tarifa za aktivnu energiju"

4,35

- "niža dnevna tarifa za aktivnu energiju"

1,45

Tarifa za aktivnu energiju se izražavaju u dinarima po kWh.

Osnov za utvrđivanje bazne tarife čini 25% maksimalno odobrenog prihoda javnog snabdevača utvrđenog u skladu sa ovom metodologijom.

Obračunska vrednost godišnje sume aktivne energije planirane za preuzimanje od strane kupaca iz stava 1. ovog pododeljka se izračunava kao zbir umnožaka planirane godišnje sume aktivne energije koju kupci preuzimaju tokom primene svake od tarifa i broja koji označava relativni odnos za odgovarajuću tarifu.

Bazna tarifa se izračunava kao količnik dela maksimalno odobrenog prihoda javnog snabdevača obračunatog u skladu sa stavom 3. ovog pododeljka i obračunske vrednosti planirane godišnje sume aktivne energije obračunate u skladu sa stavom 4. ovog pododeljka.

VIII.3.2. Način izračunavanja tarifa za aktivnu energiju za kategoriju kupaca Široka potrošnja

Tarifa za aktivnu energiju za kategoriju kupaca Široka potrošnja se utvrđuju prema tarifi "niža dnevna tarifa - zelena zona", koja se utvrđuje kao bazna tarifa kojoj se dodeljuje koeficijent 1, a prema sledećim relativnim odnosima:

1) "viša dnevna tarifa - zelena zona"

4,00

2) "niža dnevna tarifa - zelena zona"

1,00

3) "jednotarifno merenje - zelena zona"

3,50

4) "viša dnevna tarifa - plava zona"

6,00

5) "niža dnevna tarifa - plava zona"

1,50

6) "jednotarifno merenje - plava zona"

5,25

7) "viša dnevna tarifa - crvena zona"

12,00

8) "niža dnevna tarifa - crvena zona"

3,00

9) "jednotarifno merenje - crvena zona"

10,50

Osnov za utvrđivanje bazne tarife čini 50% maksimalno odobrenog prihoda javnog snabdevača utvrđenog u skladu sa ovom metodologijom.

Obračunska vrednost godišnje sume aktivne energije planirane za preuzimanje od strane kupaca iz stava 1. ovog pododeljka se izračunava kao zbir umnožaka planirane godišnje sume aktivne energije koju kupci preuzimaju tokom primene svake od tarifa i broja koji označava relativni odnos za odgovarajuću tarifu.

Bazna tarifa se izračunava kao količnik dela maksimalno odobrenog prihoda javnog snabdevača obračunatog u skladu sa stavom 2. ovog pododeljka i obračunske vrednosti godišnje sume aktivne energije obračunate u skladu sa stavom 3. ovog pododeljka.

VIII.3.3. Način izračunavanja tarifa za aktivnu energiju za kategoriju kupaca Široka potrošnja - grupa kupaca Upravljana potrošnja

Za kupce iz kategorije Široka potrošnja - grupa kupaca Upravljana potrošnja, tarifa za aktivnu energiju: "viša dnevna tarifa - plava zona", "niža dnevna tarifa - plava zona", "viša dnevna tarifa - crvena zona" i "niža dnevna tarifa - crvena zona" se određuju množenjem odgovarajućih tarifa, utvrđenih saglasno pododeljku VIII.3.2 ove metodologije, sa koeficijentom 0,85.

VIII.3.4. Način izračunavanja tarifa za aktivnu energiju za kategoriju kupaca Javno osvetljenje

Tarifa za aktivnu energiju za kategoriju kupaca Javno osvetljenje se utvrđuje prema tarifi "aktivna energija - javna rasveta", koja se utvrđuje kao bazna i kojoj se dodeljuje koeficijent 1, a prema sledećim relativnim odnosima:

1) "aktivna energija - javna rasveta"

1,0

2) "aktivna energija - svetleće reklame"

1,5

Osnov za utvrđivanje bazne tarife čini 1,5% maksimalno odobrenog prihoda javnog snabdevača utvrđenog u skladu sa ovom metodologijom.

Obračunska vrednost godišnje sume aktivne energije planirane za preuzimanje od strane kupaca iz stava 1. ovog pododeljka se izračunava kao zbir umnožaka planirane godišnje sume aktivne energije koju preuzimaju kupci na koje se primenjuju tarife i broja koji označava relativni odnos za odgovarajuću tarifu.

Bazna tarifa se izračunava kao količnik dela maksimalno odobrenog prihoda javnog snabdevača obračunatog u skladu sa stavom 2. ovog pododeljka i obračunske vrednosti godišnje sume aktivne energije obračunate u skladu sa stavom 3. ovog pododeljka.

VIII.4. Način izračunavanja tarifa za reaktivnu energiju

Tarifa za reaktivnu energiju za kategorije kupaca Potrošnja na visokom naponu, Potrošnja na srednjem naponu i Potrošnja na niskom naponu, utvrđuju se prema tarifi "reaktivna energija" za kategoriju Potrošnja na visokom naponu, koja se utvrđuje kao bazna i kojoj se dodeljuje koeficijent 1, a prema sledećem relativnom odnosu:

1) "reaktivna energija" za kategoriju Potrošnja na visokom naponu

1,0

2) "reaktivna energija" za kategoriju Potrošnja na srednjem naponu

2,1

3) "reaktivna energija" za kategoriju Potrošnja na niskom naponu

4,6

Tarife za reaktivnu energiju se izražavaju u dinarima po kvarh.

Osnov za utvrđivanje bazne tarife čini 1,5% maksimalno odobrenog prihoda javnog snabdevača utvrđenog u skladu sa ovom metodologijom.

Obračunska vrednost godišnje sume reaktivne energije planirane za preuzimanje od strane kupaca iz stava 1. ovog pododeljka se izračunava kao zbir umnožaka planirane godišnje sume reaktivne energije po svakoj od kategorija kupaca i broja koji označava relativni odnos za tarife za odgovarajuću kategoriju kupaca.

Bazna tarifa se izračunava kao količnik dela maksimalno odobrenog prihoda javnog snabdevača obračunatog u skladu sa stavom 3. ovog pododeljka i obračunske vrednosti godišnje sume reaktivne energije obračunate u skladu sa stavom 4. ovog pododeljka.

VIII.4.1. Način izračunavanja tarifa za prekomerno preuzetu reaktivnu energiju

Relativni odnos tarifa "reaktivna energija" i "prekomerno preuzeta reaktivna energija" je 1 : 2.

Tarifa "prekomerno preuzeta reaktivna energija" se određuje na osnovu tarife "reaktivna energija" za odgovarajuću kategoriju kupaca, primenom relativnog odnosa iz stava 1. ovog pododeljka.

VIII.5. Način izračunavanja tarife za naknadu za merno mesto

Tarifa "naknada za merno mesto" za sve kategorije kupaca se utvrđuje u jednakom iznosu za kalendarski mesec.

Osnov za utvrđivanje tarife "naknada za merno mesto" čini 3% maksimalno odobrenog prihoda javnog snabdevača utvrđenog u skladu sa metodologijom.

Tarifa "naknada za merno mesto" izračunava se kao jedna dvanaestina količnika maksimalno odobrenog prihoda javnog snabdevača obračunatog u skladu sa stavom 2. ovog pododeljka i ukupnog broja svih mernih mesta utvrđenih u skladu sa odeljkom V.4. (Tarifni element "merno mesto") ove metodologije.

Tarifa "naknada za merno mesto" se izražavaju u dinarima po mernom mestu.

IX NAČIN OBRAČUNA I NAPLATE

Prodata električna energija se obračunava na osnovu tarifa za obračunski period.

Kupcima iz poglavlja VI. tačka 2. ove metodologije, prodata električna energija se obračunava prema tarifama za aktivnu energiju za odgovarajuću kategoriju kupaca, zavisno od naponskog nivoa mesta predaje električne energije.

Kupcima iz poglavlja VI. tačka 3. ove metodologije, prodata električna energija se obračunava prema tarifama za aktivnu i reaktivnu energiju za odgovarajuću kategoriju kupaca, zavisno od naponskog nivoa mesta predaje električne energije.

Kupcima iz poglavlja VI. tačka 4. ove metodologije, prodata električna energija se obračunava prema tarifi "niža dnevna tarifa za aktivnu energiju" za kategoriju kupaca Potrošnja na visokom naponu, koja je pomnožena koeficijentom 0,85.

Kupcima iz poglavlja VI. tačka 5) ove metodologije, prodata električna energija se obračunava prema tarifama za aktivnu energiju za odgovarajuću kategoriju kupaca, zavisno od naponskog nivoa mesta predaje električne energije

Ako se u toku obračunskog perioda promene tarife, električna energija se obračunava primenom do tada važećih i novih tarifa, srazmerno broju dana njihovog važenja u obračunskom periodu.

Kupcima čiji su objekti, u skladu sa zakonom i propisima o uslovima isporuke i snabdevanja električne energije, privremeno isključeni sa prenosnog ili distributivnog sistema, električna energija se obračunava prema tarifama "obračunska snaga" i "naknada za merno mesto".

Način merenja, obračunski period, kao i način obračuna i naplate prodate električne energije, uređuju energetski subjekt i kupac, u skladu sa zakonom, propisima o uslovima isporuke i snabdevanja električne energije, pravilima o radu prenosnog i distributivnog sistema, izdatim odobrenjem za priključenje na prenosni i distributivni sistem i ovom metodologijom.

X POSEBNE ODREDBE ZA OBRAČUN

X.1. Prekid ili ograničenje isporuke električne energije zbog poremećaja u sistemu

U slučaju prekida isporuke električne energije objektu kupca zbog poremećaja u elektroenergetskom sistemu, pri obračunu mesečne maksimalne aktivne snage se neće uzimati u obzir postignuta opterećenja u prva tri časa nakon uspostavljanja normalne isporuke električne energije, ako su ostvarene tehničke mogućnosti za utvrđivanje tog opterećenja.

Ako su prekid u isporuci električne energije i/ili ograničenje snage trajali duže od 24 časa neprekidno zbog poremećaja u elektroenergetskom sistemu ili usled kvara na postrojenjima kupca prouzrokovanog višom silom, mesečna maksimalna aktivna snaga se utvrđuje tako što se izmerena mesečna maksimalna aktivna snaga smanji za sumu razlika te snage i najveće preuzete aktivne snage izmerene u toku prekida i/ili ograničenja, ponderisanih odgovarajućim faktorom trajanja prekida, odnosno ograničenja, koji predstavlja količnik trajanja prekida, odnosno ograničenja i kalendarskog meseca, izraženih u časovima.

Kupcu će se kao mesečna maksimalna aktivna snaga obračunati izmerena najveća preuzeta aktivna snaga u vremenu trajanja ograničenja snage, ako je ta snaga veća od najveće snage izmerene izvan vremena trajanja prekida, odnosno ograničenja.

X.2. Kupac čiji se objekat prvi put priključuje

Kupcu čiji se objekat prvi put priključuje na prenosni ili distributivni sistem, koji se odjavi ili prijavi u toku meseca, u skladu sa propisom kojim se utvrđuju uslovi isporuke i snabdevanja električne energije, snaga za kalendarski mesec za koji se vrši obračun, utvrđuje se srazmerno broju dana preuzimanja električne energije u tom kalendarskom mesecu.

Kupcu, kod koga u toku obračunskog perioda dođe do promene broja mernih mesta, za novoutvrđeni broj mernih mesta obračun se vrši počev od narednog kalendarskog meseca u odnosu na mesec u kojem je došlo do promene.

U slučaju priključenja privremenih objekata na period kraći od 30 dana, u skladu sa propisom kojim se utvrđuju uslovi isporuke i snabdevanja električne energije, snaga i naknada za merno mesto se utvrđuju za kalendarski mesec u kojem je izvršeno priključenje i obračunavaju se dnevno u iznosu 1/30 vrednosti obračunate ili utvrđene snage, odnosno 1/30 vrednosti tarifnog stava "naknada za merno mesto".

X.3. Zamena osigurača na zahtev kupca

Ako se, u skladu sa propisom kojim se uređuju uslovi isporuke i snabdevanja električne energije, na zahtev kupca iz kategorije Široka potrošnja, zamene glavni topljivi osigurači automatskim osiguračima ili izvrši zamena automatskih osigurača automatskim osiguračima nazivne snage - struje koja je manja ili jednaka odobrenoj, snaga se obračunava prema nazivnoj struji ugrađenog automatskog osigurača, množenjem nazivne struje sa 0,23 za monofazni priključak, a sa 0,69 za trofazni priključak.

U slučaju iz stava 1. odeljka, utvrđena snaga se primenjuje od narednog meseca, u odnosu na mesec u kojem je izvršena ugradnja, odnosno zamena automatskih osigurača.

X.4. Pretpostavka snage

Za objekte kupca iz kategorije Široka potrošnja koji nemaju odobrenu snagu u smislu odeljka V.1. ove metodologije, smatra se da im je odobrena snaga 17,25 kW, za trofazni priključak, odnosno 5,75 kW, za monofazni priključak, kao snaga koja odgovara nazivnoj struji osigurača od 25 A po fazi.

XI. NAČIN, POSTUPAK I ROKOVI DOSTAVLJANJA PODATAKA I DOKUMENTACIJE I PROMENA CENE JAVNOG SNABDEVAČA ZA ELEKTRIČNU ENERGIJU

XI.1. Dokumentacija i rokovi za dostavljanje

Javni snabdevač dostavlja Agenciji sledeće podatke i dokumentaciju:

1) godišnje finansijske izveštaje (najkasnije do 30. aprila tekuće za prethodnu godinu);

2) godišnji bilans stanja i bilans uspeha za svaku delatnost pojedinačno u skladu sa Zakonom (najkasnije do 30. aprila tekuće za prethodnu godinu);

3) izveštaj o izvršenoj reviziji godišnjih finansijskih izveštaja (najkasnije do 30. septembra tekuće za prethodnu godinu);

4) analitički zaključni list za pravno lice u celini i za svaku delatnost energetskog subjekta pojedinačno (najkasnije do 30. aprila tekuće za prethodnu godinu);

5) registar nematerijalnih ulaganja, nekretnina, postrojenja i opreme na dan 31. decembar za pravno lice u celini i za svaku delatnost energetskog subjekta pojedinačno (najkasnije do 30. aprila tekuće za prethodnu godinu);

6) godišnji program poslovanja za pravna lica za koja je to određeno zakonom (najkasnije u roku od osam dana od dana usvajanja od strane nadležnog organa);

7) godišnji izveštaj o poslovanju za pravna lica za koja je to određeno zakonom (najkasnije do 30. septembra tekuće za prethodnu godinu);

8) popunjene tabele info pravila za izračunavanje cena električne energije za javno snabdevanje koje se objavljuju na sajtu Agencije (www.aers.rs) (uz zahtev za davanje saglasnosti na odluku o ceni i na zahtev Agencije);

9) popunjene tabele info pravila za redovno izveštavanje koje se objavljuju na sajtu Agencije u skladu sa dinamikom definisanom u tabelama i

10) druge podatke i dokumentaciju na zahtev Agencije, u skladu sa Zakonom.

XI.2. Način dostavljanja

Podatke i dokumentaciju iz odeljka XI.1. ove metodologije javni snabdevač dostavlja u pismenoj formi, potpisane od strane ovlašćenog lica, a popunjene tabele info pravila i u elektronskoj formi na e-mail adresu Agencije.

XI.3. Izmena cene pristupa sistemu za prenos električne energije na zahtev Agencije

Ukoliko na osnovu dostavljenih podataka i dokumentacije iz odeljka XI.1. ove metodologije, Agencija u obavljanju poslova iz svoje nadležnosti utvrđene Zakonom, utvrdi da javni snabdevač primenom regulisanih cena ostvaruje prihode koji su veći od opravdanog prihoda koji se dobija primenom ove metodologije, javni snabdevač dužan je da na zahtev Agencije, u roku od 30 dana od dana prijema tog zahteva, podnese novi zahtev za davanje saglasnosti na odluku o ceni električne energije za javno snabdevanje sa odlukom o ceni.

XI.4. Neurednost zahteva

Smatra se da zahtev za davanje saglasnosti na odluku o ceni električne energije za javno snabdevanje sa odlukom o ceni nije podnet, ukoliko dokumentacija iz odeljka XI.1. ove metodologije nije dostavljena Agenciji u rokovima i na način utvrđen ovom metodologijom.

XII PRIMENA METODOLOGIJE

Do prvog obrazovanja cena električne energije za javno snabdevanje u skladu sa odredbama ove metodologije, primenjivaće se cene energetskog subjekta, koje su, u skladu sa zakonom, obrazovane i bile primenjene po propisanim tarifnim stavovima utvrđenim za tarifne elemente "snaga", "aktivna energija", "reaktivna energija" i "merno mesto", na dan stupanja na snagu ove metodologije

Za jednog kupca, do prvog obrazovanja cena električne energije za javno snabdevanje u skladu sa odredbama ove metodologije, isporučena električna energija, obračunavaće se u obračunskom periodu na osnovu pravila za obračun električne energije za tarifne kupce utvrđenim u čl. 5. do 39. Tarifnog sistema za obračun električne energije za tarifne kupce ("Službeni glasnik RS", br. 1/07, 31/07, 50/07, 81/07, 21/08, 109/09, 100/10 i 96/11).

U periodu od dana stupanja na snagu ove metodologije do 31. decembra 2013. godine, kupcima iz kategorije Široka potrošnja - grupa kupaca Domaćinstvo, za objekte sa trofaznim priključkom za koje je odobrena snaga, u smislu odeljka V.1 i odeljka X.4. ove metodologije, veća od 11,1 kW ali najviše 17,3 kW, aktivna snaga će se obračunavati za 11,1 kW, a ako je mesečna potrošnja aktivne energije u objektu do 350 kWh, aktivna snaga za taj kalendarski mesec obračunavaće se za 6,9 kW.

Mesečna potrošnja aktivne energije do 350 kWh, u smislu stava 3. ovog poglavlja, utvrđuje se primenom stava 6. odeljka VII.1. ove metodologije.

Kupcima iz poglavlja VI. stav 2. tač. 2) i 5) ove metodologije kod kojih ne postoje uslovi za registrovanje utrošene aktivne energije u zavisnosti od doba dana isporuke električne energije, u smislu odeljka VII.2. st. 3. i 4. ove metodologije, do stvaranja uslova za registrovanje dvotarifnog merenja, prodata električna energija se obračunava primenom "viša dnevna tarifa za aktivnu energiju" na 67% izmerene aktivne energije i primenom "niža dnevna tarifa za aktivnu energiju" na 33% izmerene aktivne energije.