AUTENTIČNO TUMAČENJE
ODREDABA ČLANA 37. STAV 2. I 3. STATUTA GRADA KRALJEVA ("SLUŽBENI LIST GRADA KRALJEVA", BROJ 4/08, 19/12)

("Sl. list grada Kraljeva", br. 25/2012)

Koje glase: "Skupština odlučuje većinom glasova prisutnih odbornika, ukoliko zakonom ili ovim Statutom nije drukčije određeno.

O donošenju ili promeni Statuta, Poslovnika o radu Skupštine, budžeta, donošenju urbanističkih planova, programa razvoja Grada i pojedinih delatnosti, o javnom zaduživanju Grada, o isključenju javnosti sa sednice Skupštine grada, o saradnji i udruživanju sa drugim gradovima ili opštinama u zemlji ili inostranstvu, o izboru predsednika i zamenika predsednika Skupštine grada, o izboru gradonačelnika i zamenika gradonačelnika, o izboru članova Gradskog veća, o obrazovanju nove, promeni područja i ukidanju mesne zajednice, o obliku i načinu neposrednog izjašnjavanja građana radi uvođenja samodoprinosa, o nazivima ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta, o postavljenju zaštitnika građana i u drugim slučajevima predviđenim zakonom i ovim Statutom, odlučuje se većinom glasova od ukupnog broja odbornika.".

Pojedine odredbe člana 37. stav 3. Statuta grada Kraljeva preuzete su iz Zakona o lokalnoj samoupravi ("Službeni glasnik RS", 129/07), gde je u članu 33. stav 3. utvrđeno da o donošenju statuta, budžeta i urbanističkih planova Skupština odlučuje većinom glasova od ukupnog broja odbornika. Prilikom definisanja slučajeva u kojima Skupština odlučuje većinom glasova od ukupnog broja odbornika, Skupština grada Kraljeva je pomenutim članom detaljnije uredila pravne situacije.

Ove odredbe treba razumeti tako da se odluka o donošenju budžeta i odluka o promeni (rebalansu) budžeta donose većinom glasova od ukupnog broja odbornika, a donošenje odluke o završnom računu budžeta treba tumačiti isključivo u kontekstu odredaba člana 37. stav 2, odnosno da se odluka donosi većinom glasova prisutnih odbornika. Ovakav način definisanja potrebne većine proistekao je iz Zakona o budžetskom sistemu ("Službeni glasnik RS", 9/02, 87/02, 61/05 - dr. zakon, 66/05, 101/05 - dr. zakon, 62/06 - dr. zakon i 85/06) koji je u vreme donošenja Statuta grada Kraljeva bio na snazi, i koji je prilikom definisanja budžeta, rebalansa budžeta i završnog računa budžeta napravio jasnu razliku. Naime, u članu 2. tačka 2. Zakona navodi se da je odluka o budžetu akt kojim skupština grada za svaku godinu odobrava rashode i druge izdatke, prihode i druga primanja, zaduživanje i druge finansijske transakcije lokalne vlasti, u tački 3. navedeno je da je dopunski budžet odluka lokalne skupštine o izmeni i dopuni budžeta, a u tački 27. da je odluka o završnom računu budžeta lokalne vlasti akt kojim skupština za svaku budžetsku godinu utvrđuje ukupno ostvarena primanja i sopstvene prihode i izdatke i finansijski rezultat lokalne vlasti. Takođe, pomenutim Zakonom naglašena je razlika sastavnih delova budžeta i završnog računa budžeta, na taj način što se u članu 10, navodi se da se budžet sastoji iz opšteg i posebnog dela i programskog dela, a završni račun budžeta, po članu 65. Zakona, sastoji se iz bilansa stanja, bilansa prihoda i rashoda, ...izveštaja o korišćenju sredstava iz tekuće i stalne budžetske rezerve, i izveštaja eksterne revizije o finansijskim izveštajima. Članom 71. Zakona utvrđeno je da završni račun podleže eksternoj reviziji. Zakon o budžetskom sistemu koji je donet 2009. godine, i koji je još uvek na snazi ("Službeni glasnik RS", 54/09, 73/10, 101/10, 101/11, 93/12) u većoj meri na isti način definiše pojam budžeta i završnog računa budžeta, sastavne delove budžeta i završnog računa budžeta, kao i kalendar budžeta lokalne vlasti u članu 31, a član 78. Zakona govori o kalendaru za podnošenje finansijskih izveštaja i govori o postupku pripreme, sastavljanju i podnošenju završnih računa budžeta lokalne vlasti.

Na osnovu napred navedenog, Skupština grada Kraljeva je prilikom donošenja Statuta grada Kraljeva, vezano za član 37. stav 2. i 3, stala na stanovište da su budžet i završni račun budžeta dve različite kategorije, pravne i ekonomske, da završni račun budžeta predstavlja jednu vrstu finansijskog izveštaja, i iz tog razloga u stav 3. člana 37. uvrstila donošenje i promenu (rebalans) budžeta, a donošenje završnog računa budžeta podvela pod stav 2. člana 37. Statuta grada Kraljeva, kao odluku za čije je donošenje potrebna većina glasova od prisutnih odbornika.

Autentično tumačenje objaviti u "Službenom listu grada Kraljeva".