AKCIONI PLAN

ZAPOŠLJAVANJA GRADA NOVOG SADA ZA 2012. GODINU

("Sl. list Grada Novog Sada", br. 5/2012, 16/2012, 24/2012 i 49/2012)

 

1. UVOD

Akcioni plan zapošljavanja Grada Novog Sada za 2012. godinu (u daljem tekstu: Akcioni plan) predstavlja osnovni instrument sprovođenja aktivne politike zapošljavanja u 2012. godini kojim se definišu ciljevi i prioriteti i utvrđuju programi i mere za ostvarivanje postavljenih ciljeva kako bi se unapredila zaposlenost i smanjila nezaposlenost na teritoriji Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Grad).

Prilikom izrade Akcionog plana uzeti su u obzir strateški pravci i ciljevi Nacionalne strategije zapošljavanja za period 2011-2020. godine ("Službeni glasnik RS", broj 37/11) kao i prioriteti i ciljevi iz Nacionalnog akcionog plana zapošljavanja za 2012. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 79/11).

Nacionalnom strategijom zapošljavanja određeno je da lokalne samouprave imaju ulogu da identifikuju probleme i formulišu mere za zapošljavanje na lokalnom nivou, izrađuju lokalne planove zapošljavanja, mobilišu lokalne i regionalne resurse i stvaraju povoljne uslove za primenu mera zapošljavanja.

Takođe, lokalna samouprava u narednom periodu dobija novu ulogu i odgovornost koja podrazumeva ne samo implementaciju nacionalne politike zapošljavanja, već i kreiranje lokalne politike zapošljavanja koja će uvažavati sve karakteristike i specifičnosti lokalnog okruženja. Uporedo sa procesom decentralizacije, odvijaće se i proces izgradnje i unapređenja kapaciteta lokalnih samouprava, posebno lokalnih saveta za zapošljavanje, kao i unapređenje socijalnog dijaloga, koji je u osnovi partnerstva ne samo pri kreiranju, već i pri sprovođenju regionalne i lokalne politike zapošljavanja. Sa centralnog nivoa pružaće se podrška i pomoć lokalnim akterima politike zapošljavanja. Posebno je značajna već ustanovljena finansijska podrška lokalnim samoupravama, u vidu sufinansiranja programa i mera regionalne i lokalne politike zapošljavanja sredstvima iz republičkog budžeta.

Pravni osnov za donošenje Akcionog plana je odredba 41. stav 1. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti kojom je utvrđeno da nadležni organ lokalne samouprave može po pribavljenom mišljenju Lokalnog saveta za zapošljavanje usvojiti lokalni akcioni plan zapošljavanja.

Akcioni plan sadrži sve elemente predviđene članom 39. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti:

- makroekonomski okvir za stvaranje i primenu politike zapošljavanja,

- stanje i tokove na tržištu rada za narednu godinu,

- ciljeve i prioritete politike zapošljavanja,

- programe i mere aktivne politike zapošljavanja za narednu godinu, sa odgovornostima za njihovo sprovođenje i potrebnim sredstvima,

- finansijski okvir za politiku zapošljavanja i izvore finansiranja,

- nosioce poslova realizacije Akcionog plana,

- kategorije teže zapošljivih lica koji imaju prioritet u uključivanju u mere aktivne politike zapošljavanja,

- indikatore uspešnosti realizacije programa i mera i

- druge elemente.

Uspešno ostvarivanje Akcionog plana i predviđenih prioriteta i mera podrazumeva aktivno učešće i saradnju svih institucija i socijalnih partnera. Iz tog razloga Gradska uprava za privredu Grada Novog Sada, (u daljem tekstu: Gradska uprava za privredu) u pripremi i izradi Akcionog plana koristila je podatke Nacionalne službe za zapošljavanje - Filijala Novi Sad (u daljem tekstu: Nacionalna služba za zapošljavanje) i Kancelarije za lokalni ekonomski razvoj Grada Novog Sada.

Na Akcioni plan prethodno mišljenje dao je Savet za zapošljavanje Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Savet za zapošljavanje).

Najznačajniji akti iz oblasti zapošljavanja i privrednog razvoja koji su korišćeni pri izradi Akcionog plana su:

- Zakon o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti,

- Zakon o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba sa invaliditetom,

- Nacionalna strategija zapošljavanja za period od 2011-2020. godine,

- Strategija privrednog razvoja Grada Novog Sada za period 2010-2014. godine i

- Nacionalni akcioni plan zapošljavanja za 2012. godinu.

Akcioni plan se sastoji iz sledećih poglavlja:

1. Uvod

2. Ekonomska situacija na teritoriji Grada

3. Stanje na tržištu rada na teritoriji Grada

4. Politika zapošljavanja Grada

5. Realizovani projekti u Novom Sadu

6. Problemi u sprovođenju politike zapošljavanja na teritoriji Grada

7. Teže zapošljive kategorije

8. Ciljevi politike zapošljavanja za 2012. godinu

9. Prioriteti politike zapošljavanja za 2012. godinu

10. Programi i mere politike zapošljavanja za 2012. godinu

11. Sredstva za realizaciju mera

12. Nosioci sprovođenja mera.

2. EKONOMSKA SITUACIJA NA TERITORIJI GRADA

Opis lokalne ekonomske situacije biće prikazan kroz kratku analizu ključnih oblasti privrednog razvoja Grada, a koje su identifikovane u Strategiji privrednog razvoja Grada Novog Sada. Ovaj strateški dokument pripreman je u skladu sa vizijom privrednog razvoja i potrebama stanovništva Grada, a izrađen je za period od 2010. do 2014. godine.

1. Privlačenje investicija i stvaranje pozitivne poslovne klime

Novi Sad kao najveći grad u Pokrajini i pokretač razvoja regiona, ima potencijal da ponudi investitorima brojne pogodnosti za poslovanje, kao što su visoko kvalifikovana radna snaga, dobar geografski položaj, bescarinski pristup tržištu od oko milijardu potrošača. Međutim, usled nepovoljnog uticaja svetske ekonomske krize broj stranih i domaćih investicija nije na zadovoljavajućem nivou.

Privlačenje stranih i domaćih investicija podrazumeva stabilnu političku klimu, kako u zemlji, tako i u regionu, i tu jedinice lokalne samouprave ne mogu mnogo da urade, ali je njihova uloga dominantna u stvaranju uslova za razvoj investicija u lokalnoj sredini, između ostalog i kroz finansijske olakšice koje su u njihovom domenu.

U tom smislu, Odlukom o merilima za obračun visine naknade za uređivanje građevinskog zemljišta ("Službeni list Grada Novog Sada", br. 60/10 i 23/11) definisana je mogućnost da se svim investitorima koji u Grad ulažu više od milion evra, a čija investicija je od privrednog značaja za Grad i koji zapošljavaju više od 50 lica na neodređeno vreme, umanji naknada za uređivanje građevinskog zemljišta i do 50%, uz saglasnost Gradskog veća Grada Novog Sada. Takođe, ukoliko investitor plati ovu naknadu u roku od 15 dana od dana zaključenja ugovora, naknada za uređivanje građevinskog zemljišta umanjuje se za 40%.

U Novom Sadu već postoji institucionalni preduslov dobre saradnje privrednog sektora i lokalne samouprave, a to je Privredni savet Grada Novog Sada čiji su članovi predstavnici privrede, Univerziteta i Nacionalne službe za zapošljavanje, a zadatak saveta je da ukazuje na probleme sa kojima se susreće privredni sektor i daje predloge za njihovo prevazilaženje.

2. Podrška i razvoj malih i srednjih preuzeća

Analiza nivoa razvijenosti malih i srednjih preduzeća i preduzetništva pokazuje da ovaj sektor predstavlja najvitalniji i ekonomski najefikasniji deo privrede i da ima sve značajniju ulogu u sprovođenju strukturnih reformi, posebno u funkciji otvaranja novih radnih mesta. Stoga je potrebno pružiti odgovarajuću podršku ovom sektoru primenom politike koja će podstaći njegov dalji napredak, posebno onih malih i srednjih preduzeća (MSP) koja imaju najveće potencijale za razvoj inovativnosti i internacionalizaciju poslovanja.

Podrška sektoru malih i srednjih preduzeća je limitirana ograničenim raspoloživim resursima za pružanje značajnije pomoći na lokalnom nivou. Bez obzira na to, potrebno je stvoriti uslove neophodne za razvoj sektora malih i srednjih preduzeća, jer su upravo ona pokretač razvoja.

Jedan od najuspešnijih modela za razvoj ovog sektora jesu poslovni inkubatori. Grad je prepoznavši značaj ovakvog oblika podrške preduzetništvu, sa svojim partnerima, osnovao "Poslovni inkubator Novi Sad" koji je svoje usluge prilagodio početnicima koji započinju poslovni poduhvat u oblasti informaciono komunikacionih tehnologija. Od početka poslovanja, u periodu od decembra 2010. do novembra 2011. godine, Poslovni inkubator Novi Sad je sproveo niz aktivnosti koje su dovele do afirmacije preduzetništva u Gradu, kao i do konkretnih rezultata. U novonastalim privrednim subjektima većina novozaposlenih su mladi inženjeri sa Fakulteta tehničkih nauka, ali i ostalih fakulteta Univerziteta u Novom Sadu koji su dobili šansu da rade na razvoju novih tehnoloških rešenja. Na ovaj način je Poslovni inkubator Novi Sad dao svoj doprinos umanjenju "odliva mozgova" koji negativno utiče na naše ekonomske potencijale.

Neki od ključnih problema sa kojima se susreću mala i srednja preduzeća u svakodnevnom poslovanju su:

- komplikovane i dugotrajne administrativne procedure za otvaranje preduzeća, dobijanja dozvola i saglasnosti,

- nedostatak znanja potrebnog za započinjanje sopstvenog biznisa,

- nedovoljna informisanost o izvorima finansiranja, lokacijama,

- nedovoljna razvijena komunikacija između sektora malih i srednjih preduzeća i institucija koje ih podržavaju.

Prema podacima Agencije za privredne registre u 2011. godini sa sedištem u Novom Sadu posluju 23.046 aktivnih privrednih subjekata: 9.382 privrednih društava i 13.664 preduzetnika, dominantno u sektoru trgovine. Važnost sektora malih i srednjih preduzeća ilustruje podatak da ovi subjekti čine preko 99% od ukupnog broja privrednih društava.

U radnoj zoni "Rimski šančevi" Grad je putem JP "Poslovni prostor" otpočeo radove na izgradnji poslovno-industrijsko-zanatskog kompleksa na površini od preko 4 ha, gde će u budućnosti biti nova poslovna zona. Pod povoljnim uslovima zakupa mala i srednja preduzeća i preduzetnici biće u mogućnosti da koriste novoizgrađene proizvodne hale opremljene potrebnim magacinskim, kancelarijskim prostorom i svom neophodnom infrastrukturom.

3. Razvoj plasmana visokih tehnologija i unapređenja obrazovnog sistema

Postojanje velikog broja preduzeća koje se uspešno bave softverskim inženjeringom, predstavlja potencijal za dalji razvoj te oblasti i upošljavanje mladih kompjuterskih stručnjaka sa Univerziteta u Novom Sadu. Istraživanja u oblasti visokih tehnologija se izvode na više instituta i fakulteta u Novom Sadu, pri čemu su stvarani uslovi za razvoj malih i srednjih preduzeća.

Korak u tom pravcu je i osnivanje Poslovnog inkubatora u Novom Sadu koji će pomoći početak poslovanja do 15 novoosnovanih i mladih IT preduzeća. Ceo projekat osnivanja poslovnog inkubatora, Grad realizuje u saradnji sa VIP fondom, Univerzitetom u Novom Sadu i JKP Informatikom, a uz značajnu pomoć domaćih i stranih donatora. Cilj rada Poslovnog inkubatora Novi Sad je da svojim delovanjem pomogne preduzetnicima koji poseduju ideje u oblasti informacionih tehnologija da iste prevedu u uspešan poslovni koncept. Sa sedištem u Novom Sadu kao regionalnom IKT centru, u Poslovnom inkubatoru Novi Sad, posluje i poslovno udruženje "Vojvođanski IKT klaster" koje trenutno okuplja 28 preduzeća koja se bave informaciono-komunikacionim tehnologijama i ukupno zapošljavaju 1.500 radnika.

Sa završetkom projekta izgradnje naučno-tehnološkog parka u okviru univerzitetskog kompleksa stvoriće se uslovi za razvoj postojećih domaćih inovativnih tehnoloških kompanija, kao i kreiranje novih, podsticanje interakcije između javnog i privatnog sektora, privlačenje međunarodnih tehnološki inovativnih kompanija da u Srbiji otvore svoje razvojne centre, kao i za promociju komercijalizacije istraživačkih i naučnih rezultata.

4. Unapređenje turizma

Grad sa svim svojim fizičko-geografskim, društveno-geografskim, infrastrukturnim karakteristikama i resursima, pruža mogućnost za razvoj turizma. Ključne atrakcije Grada sa značajnim razvojnim potencijalom i atraktivnošću uključuju kulturno-istorijske celine, muzeje i galerije, prirodne resurse i događaje, a to konkretno uključuje Petrovaradinsku tvrđavu, staro gradsko jezgro, Dunav, podzemne vojne galerije, EXIT, salaše, Nacionalni park Fruška gora i sajamske manifestacije.

Mada statistički podaci ukazuju na porast broja turista, neophodno je da se poveća dužina njihovog boravka, kontinuitet novih poseta i objedini ponuda smeštajnih kapaciteta, uz podizanje nivoa kvaliteta smeštaja i usluga.

Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, u periodu januar-novembar 2011. godine u Novom Sadu je boravilo ukupno 99.659 turista što predstavlja rast od 15% u odnosu na isti period prethodne godine. Posebno je značajan porast stranih gostiju od 26%. Od ukupnog broja turista, njih 59.215, odnosno 59% su gosti iz inostranstva.

U istom periodu ostvareno je 202.340 noćenja (28% više u odnosu na period januar-novembar 2010. godine), od čega su domaći turisti ostvarili 66.968 noćenja (4% više), a inostrani 135.372 (45% više), što čini 67% od ukupnog broja noćenja.

Prema podacima Turističke organizacije Grada Novog Sada baziranoj na dolascima stranih turista evidentiranih u periodu januar-oktobar 2011. godine na recepcijama novosadskih hotela, turistička ponuda Novog Sada je najinteresantnija za turiste iz Slovenije, Bosne i Hercegovine, Hrvatske, Nemačke, Italije, Ruske Federacija, Austrije, Mađarske, Poljske i Crne Gore.

5. Razvoj poljoprivrede

U Novom Sadu postoji veliki broj poljoprivrednih gazdinstava, kako i privrednih subjekata koji se bave preradom primarnih poljoprivrednih proizvoda. Privredne aktivnosti u ruralnom području vezane su za ratarstvo, povrtarstvo, voćarstvo i stočarstvo. Institucionalnu podršku poljoprivrednim proizvođačima predstavljaju Institut za ratarstvo i povrtarstvo i Poljoprivredni fakultet u Novom Sadu.

Prema podacima za 2011. godinu, od ukupne teritorije koju pokriva Grad poljoprivredna površina se prostire na 60,6% zemljišta. Od toga, obradivo je 93,1% ukupne poljoprivredne površine. I pored toga što u Novom Sadu postoje svi preduslovi za razvoj poljoprivrede, proizvođači se susreću sa određenim poteškoćama:

- zastarele tehnologije proizvodnje i procesa dorade,

- dug i skup proces sertifikacije zemljišta za proizvodnju organske hrane i nedovoljna informisanost o tome,

- nepostojanje distributivnih centara,

- nedovoljna informisanost o mogućnostima dobijanja raznih vidova podrške,

- potreba za edukacijom.

Grad podstiče razvoj organske proizvodnje putem Budžetskog fonda za unapređenje poljoprivrede formiranog u okviru Gradske uprave za privredu.

Realizacijom Akcionog plana razvoja organske proizvodnje u poljoprivredi na teritoriji Grada Novog Sada za 2011. godinu, deset zainteresovanih proizvođača sa ukupno 22 ha uključeno je u program organske proizvodnje. Proizvođačima odabranim na osnovu javnog poziva obezbeđena su sredstva za stručnu edukaciju, sertifikaciju, dodatnu neophodnu kontrolu zemljišta i učešće na Poljoprivrednom sajmu u Novom Sadu i sajmu organske proizvodnje u Nemačkoj, kao i plasman proizvoda.

Osnovni statistički pokazatelji

Prosečna bruto zarada u Novom Sadu po zaposlenom za mesec novembar 2011. godine iznosila je 60.889,00 dinara (bez poreza i doprinosa: 43.812,00 dinara), što predstavlja povećanje od 10,4 % u odnosu na isti mesec prethodne godine.

Ukupan broj zaposlenih lica u Novom Sadu iznosi 134.120 (mart 2011). Najveći broj radnika upošljavaju sektori trgovine i prerađivačke industrije.

Ukupan broj nezaposlenih lica u Novom Sadu je 31.214 (decembar 2011.). Lica sa visokom stručnom spremom čine 16,2 % od ukupnog broja nezaposlenih Novosađana.

3. STANJE NA TRŽIŠTU RADA NA TERITORIJI GRADA

U Nacionalnoj službi za zapošljavanje - Filijala Novi Sad zaposleni su potpuno osposobljeni za nove modele rada službe a to se postiglo kroz više dodatnih obuka i treninga u oblasti rada sa klijentima. Većina zaposlenih poseduje visoku stručnu spremu. Filijala u Novom Sadu je savremen javni servis koji pruža usluge nezaposlenim licima i poslodavcima.

Ukupan broj nezaposlenih lica na teritoriji Grada je 31.214 lica od toga je 4.840 sa VII stepenom stručne spreme, 2.283 sa VI , 318 sa V, 9.678 sa IV, 6.290 sa III, 1.515 sa II i 6.290 sa I stepenom stručne spreme.

Najugroženije grupe nezaposlenih lica su osobe sa invaliditetom, Romi, izbegla i raseljena lica i korisnici socijalnih davanja.

Nezaposlenih lica do 30 godina tj. lica koji prvi put treba da zasnuju radni odnos u svojstvu pripravnika kako bi se obučili i osposobili za samostalan rad u struci na evidenciji je 3.883 od čega je 1.751 sa visokom, 523 a višom i 1.609 sa srednjom stručnom spremom.

Nezaposleni na evidenciji po dužini čekanja posla tj. trajanju nezaposlenosti mogu se rasporediti tako da do jedne godine čeka 13.100 lica, od jedne do dve godine čeka 5.100 a preko dve godine oko 12.600 nezaposlenih lica.

Poslodavci na teritoriji Grada su iskazali potrebu za radnicima koji poseduju potrebne dodatne veštine za:

- praktična znanja u proizvodnim zanimanjima što ukazuje na nedostatak praktičnih znanja koji se stiču u srednjem obrazovanju,

- elektronsko poslovanje,

- osnovni nivo poznavanja računara (uočava se nedostatak kod starijih od 50 godina posebno kod žena),

- viši nivo znanja stranih jezika kod starijih od 45 godina

- posedovanje sertifikata kao što su sertifikat za ovlašćene knjigovođe, sertifikat za ovlašćene revizore, stručni ispit za protivpožarnu zaštitu, ispit iz bezbednosti i zdravlja na radu i ispit za nošenje vatrenog oružja,

- kurs za rukovanje životnim namirnicama,

- sertifikat za ovlašćene menjače i

- vozački ispit.

Kvalifikacije i veštine nezaposlenih lica su takve da u rangu srednjeg, višeg i visokog obrazovanja mlađi od 35 godina vladaju upotrebom računara i bar početnim znanjem engleskog jezika.

Deficitarna zanimanja su: pekari, mesari, ovlašćene računovođe, diplomirani farmaceuti sa položenim stručnim ispitom, betonirci, tesari, diplomirani defektolozi, socijalni radnici i geodetski inženjeri.

Suficitarna zanimanja su: maturanti gimnazije, pravni tehničari, ekonomski tehničari, poljoprivredni tehničari, diplomirani pravnici, diplomirani turizmolozi, turistički tehničari, sva zanimanja iz oblasti kulture i prosvete osim matematike i fizike.

S obzirom na ekonomsku krizu teško je davati prognoze za narednu godinu, ali prevladalo je mišljenje kod poslodavaca o verovatnom smanjenju broja radnika.

Prema podacima iz decembra 2011. godine sa projekcijom do kraja tekuće godine u okviru aktivnih mera politike zapošljavanja biće angažovano oko 2.000 lica, a zaposliće se 1.200 lica sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje u Novom Sadu. Od tog broja je najviše lica zaposleno kao pripravnici (750), zatim preko subvencija otvaranja novih radnih mesta i sajmova zapošljavanja (po 300 lica), a putem samozapošljavanja i ostalih mera koje su direktno vezane za radni odnos još 150 lica.

I ove godine Nacionalna služba za zapošljavanje u okviru Programa "Zapošljavanje i migracija mladih" sprovodila je program zapošljavanja mladih. Cilj programa je da se kroz obuku pomogne mladim nezaposlenim licima da se što bolje pripreme za zapošljavanje, samozapošljavanje i traženje zaposlenja. Program se finansira iz Fonda za zapošljavanje mladih koji su osnovali Vlada Republike Srbije i španski Fond za ostvarivanje milenijumskih ciljeva u okviru zajedničkog programa agencija Ujedinjenih nacija "Podrška nacionalnim naporima za promovisanje zapošljavanja mladih i upravljanje migracijama". Program je u 2011 godini bio namenjen za nezaposlena lica, korisnike raznih vidova socijalne pomoći za ugrožene kategorije, sa ili bez radnog iskustva.

Za narednu godinu su predložene obuke za tržište rada za 120 lica iz Grada Novog Sada, od čeka 40 osoba sa invaliditetom, a katalog obuka iz Direkcije NSZ, očekujemo početkom 2012. godine.

4. POLITIKA ZAPOŠLJAVANJA GRADA

Osnovni cilj strategije politike zapošljavanja Grada je povećanje zaposlenosti, odnosno uspostavljanje stabilnog i održivog trenda rasta zaposlenosti praćen rastom učešća odraslog stanovništva na tržištu rada. Ključni elementi politike zapošljavanja usmerene ka povećanju zaposlenosti su: podrška stranim direktnim investicijama, podrška preduzetništvu i unapređenje finansijskih podsticaja da bi se rad više isplatio. Takva politika treba da dovede do stabilnog rasta zaposlenosti, povećanja produktivnosti, sprečavanja isključenosti sa tržišta rada, otvaranje novih radnih mesta, veće ulaganje u ljudski kapital, podsticanje socijalne inkluzije na tržištu rada i povećanje produktivnosti. Kategorije teže zapošljivih lica kao što su osobe sa invaliditetom, Romi, izbegla i interno raseljena lica, dugoročno nezaposlena lica i nekvalifikovana i niskokvalifikovana lica u 2012. godini će imati prioritet za zapošljavanje i uključivanje u mere aktivne politike zapošljavanja.

Pored Nacionalne službe za zapošljavanje - Filijala Novi Sad koja je nosilac politike zapošljavanja na teritoriji Grada, Gradska uprava za privredu obavlja poslove praćenja stanja u oblasti politike zapošljavanja, unapređenja i sprovođenja mera za podsticanje zaposlenosti, izrade, pripreme i realizacije Akcionog plana, i vrši stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe Saveta za zapošljavanje.

Savet za zapošljavanje osnovan je 15.11.2006. godine Rešenjem o obrazovanju Saveta za zapošljavanje Grada Novog Sada, koje je doneo Gradonačelnik Grada Novog Sada, (u daljem tekstu: Gradonačelnik).

Radi usklađivanja sa odredbama novog Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti, Gradonačelnik je u julu 2009. godine doneo Rešenje o obrazovanju Saveta za zapošljavanje Grada Novog Sada ("Službeni list Grada Novog Sada", br. 32/2009 i 33/2009) i Rešenje o imenovanju članova Saveta za zapošljavanje Grada Novog Sada ("Službeni list Grada Novog Sada", broj: 36/2009) kojim je imenovao deset članova Saveta i sekretara.

Članom 29. Zakona uređeno je da je Savet za zapošljavanje savetodavno telo koje osnivaču daje mišljenje i preporuke u vezi pitanja od interesa za unapređenje zapošljavanja i to:

- planovima zapošljavanja,

- programima i merama aktivne politike zapošljavanja,

- propisima iz oblasti zapošljavanja i

- drugim pitanjima od interesa za zapošljavanje.

Savet za zapošljavanje čine pet predstavnika Grada Novog Sada i po jedan predstavnik Nacionalne službe za zapošljavanje - Filijala Novi Sad, Savez samostalnih sindikata Grada Novog Sada, Unija poslodavaca Srbije - poslodavci Novog Sada, Međuopštinsko udruženje samostalnih privrednika Novi Sad, Regionalna agencija za razvoj malih i srednjih preduzeća "Alma Mons".

Gradska uprava za privredu obavlja stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe Saveta.

U želji da se unapredi saradnja u oblasti zapošljavanja i efikasnije realizuju utvrđeni ciljevi politike zapošljavanja i prilagode potrebama privrede na teritoriji Grada, Savet za zapošljavanje je predložio da se zaključi sporazum o saradnji između Nacionalne službe za zapošljavanje i Grada Novog Sada. Sporazum o saradnji potpisan je dana 13.02.2008. godine, nakon čega je usledila zajednička realizacija predviđenih mera.

U skladu sa Zakonom a na predlog Saveta za zapošljavanje Gradonačelnik je doneo Programe aktivne politike zapošljavanja Grada Novog Sada za 2007, 2008. i 2009. godinu, a za 2010. i 2011. godinu doneo je Akcione planove za zapošljavanje.

Za sprovođenje mera do sada, Grad je obezbedio oko 155.000.000,00 dinara i realizovao sledeće mere aktivne politike zapošljavanja:

- finansiranje zapošljavanja pripravnika, (zaposleno ukupno 550 pripravnika na teritoriji Grada i utrošeno 85.000.000,00 dinara),

- organizovanje javnih radova od interesa za Grad (preko javnih radova zaposleno je oko 200 nezaposlenih lica iz teže zapošljivih kategorija nezaposlenih lica i utrošeno 25.000.000,00 dinara),

- dodatna obuka i obrazovanje, (obuka za 20 lica za poslove konkretnog radnog mesta kod poznatog poslodavca, obuka za 90 žena budućih preduzetnica za otpočinjanje privatnog biznisa, početni informatički kurs za 350 žena iz grupe od 35 do 50 godina kao i ostala nezaposlena lica, početni kurs engleskog jezika za 350 žena iz grupe od 35 do 50 godina, kurs engleskog jezika - srednji nivo znanja za 120 nezaposlenih lica, obuka za deficitarna zanimanja - stari i umetnički zanati i domaća radinost za 80 nezaposlenih lica, obuka za 30 zavarivača i obuka za povećanje zapošljivosti osoba sa invaliditetom za 30 lica, ukupno je utrošeno oko 30.000.000,00 dinara),

- podsticanje zapošljavanja osoba sa invaliditetom (odobrene subvencije od 100.000,00 dinara za zapošljavanje osoba sa invaliditetom ukupno 2.000,000,00 dinara i odobrena sredstva od 800.000,00 dinara specijalizovanom preduzeću za zapošljavanje osoba sa invaliditetom),

- za organizovanje sajmova za zapošljavanje utrošeno je 1.000.000,00 dinara

- samozapošljavanje (davanje subvencija od 130.000,00 dinara za 10 samohranih majki, za otpočinjanje sopstvenog biznisa i

- davanje subvencija za otvaranje novih radnih mesta kod poslodavca za 50 lica, u jednokratnom iznosu od 200.000,00 dinara, što ukupno iznosi 10.000.000,00 dinara.

5. REALIZOVANI PROJEKTI U NOVOM SADU

1. Projekat Švedskog ministarstva za rad i socijalnu politiku u okviru koga je obučeno 50 nezaposlenih lica sa teritorije Grada za zanimanja koja su deficitarna.

2. Učešće u programu "Integrisana kvalifikaciona šema" čiji je nosilac Pokrajinski sekretarijat za rad, zapošljavanje i ravnopravnost polova a na osnovu ugovora o Strateškom partnerstvu između Izvršnog veća Autonomne Pokrajine Vojvodine i Austrijske agencije za evropske integracije a u vezi obuke za efikasno i aktivno sprovođenje mera zapošljavanja na lokalnom nivou.

3. Učestvovanje u Twining projektu "Podrška razvoju nacionalne politike zapošljavanja" Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja i Saveznog ministarstva rada i socijalnih pitanja Republike Nemačke putem obuke članova Saveta za rad za pripremu lokalnog akcionog plana za zapošljavanje.

4. Projekat obuke žena budućih preduzetnica za vođenje sopstvenog posla koji su zajedno realizovali Gradska uprava za privredu, Međuopštinsko udruženje samostalnih privrednika i Agenicija za razvoj malih i srednjih preduzeća "Alma Mons".

5. Projekat stručnog osposobljavanja i zapošljavanja pripravnika u okviru koga je do do sada zaposleno oko 550 pripravnika koji je realizovala Gradska uprava za privredu i Savet za zapošljavanje Grada u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje.

6. Projekat obuke nezaposlenih lica za veštine deficitarnih zanimanja.

7. Projekat organizovanja javnih radova od interesa za Grad u okviru kojeg je do sada finansirano 70 projekata. Neki od njih su "Dnevni boravak za telesno invalidna lica" Udruženja obolelih od cerebralne paralize "Sunce" Novi Sad, "Servis personalnih asistenata za osobe sa invaliditetom" Udruženja "Živeti uspravno", "Statistička baza podataka o Romima u Velikom ritu" Centra za socijalni rad, "Servis za podršku porodici osoba sa invaliditetom" i "Servis za personalnu asistenciju" Škole za osnovno i srednje obrazovanje "Milan Petrović".

8. Projekat koji je imao za cilj da se pomogne rešavanje problema zapošljavanja lica sa invaliditetom u okviru kojeg je Grad odobrio pomoć preduzećima specijalizovanim za zapošljavanje lica sa invaliditetom, za finansiranje subvencija za zapošljavanje osoba sa invaliditetom nezaposlenih lica. Savet za zapošljavanje je na osnovu Programa doneo odluku da se pomoć odobri Društvenom preduzeću za profesionalnu rehabilitaciju, osposobljavanje za rad i zapošljavanje invalida "DES" iz Novog Sada.

9. U poslednje dve godine u Nacionalnoj službi za zapošljavanje između ostalih sprovodio se Twining projekat koji je finansiralo Nemačko ministarstvo rada koji se odnosio na podizanje kapaciteta rada u Nacionalnoj službi za zapošljavanje i imao je 5 komponenti koje su se odnosile na razne oblasti u okviru rada Nacionalne službe za zapošljavanje. Sprovođenje projekta dalo je pozitivne efekte i podignut je nivo kompetentnosti u radu Nacionalne službe za zapošljavanje u svim komponentama koje su bile u projektu što je i istaknuto na završnoj sednici održanoj povodom okončanja projekta.

10. U okviru "Susedskog programa Mađarska - Srbija", lokalna samouprava grada Bačalmaš i Pokrajinski sekreterijat za rad, zapošljavanje i ravnopravnost polova, zajednički realizuju projekat pod nazivom "Rehabilitacija i razvoj ljudskih resursa na integrisanom srpsko-mađarskom tržištu rada". Kao rezultat ovog zajedničkog projekta nastao je Uslužni centar u realizaciji škole za osnovno i srednje obrazovanje "Milan Petrović" i namenjena je za stručnu obuku osoba sa faktorom otežane zapošljivosti osobe sa invaliditetom. Projekat je finansirala Evropska unija, putem Evropske agencije za rekonstrukciju.

6. PROBLEMI U SPROVOĐENJU POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA NA TERITORIJI GRADA

Problemi koji se pojavljuju u oblasti zapošljavanja na teritoriji Grada su:

- niska zaposlenost,

- nedostatak poslova kao posledica nedovoljne privredne aktivnosti i nedovoljno direktnih investicija,

- nezaposlenost mladih, najveći pad zaposlenosti zabeležen je u najmlađoj starosnoj grupi, stopa nezaposlenih mladih od 15 do 24 godine je 49,9% i znatno je iznad opšte stope nezaposlenosti koja za lica radnog uzrasta (15-64) iznosi 22,9%,

- rad u sivoj ekonomiji kao i prihvatanje poslova ispod nivoa kvalifikacija koje poseduju,

- neusaglašenost ponude i potražnje, odnosno nedostatak kvalifikovane radne snage ogleda se u činjenici da određeni broj slobodnih radnih mesta za kojim postoji potreba poslodavaca ostaje nepopunjen a da sa druge strane postoji veliki broj lica sa zanimanjima za koja ne postoji potreba na tržištu rada,

- dugoročna nezaposlenost pošto prosečna dužina traženja posla nezaposlenih lica iznosi oko 4 godine a dugo čekanje na zaposlenje dovodi do gubitka motivacije, znanja i smanjenja mogućnosti za zapošljavanje,

- nezaposlenost starosne grupe od 45-54 zbog dovršavanja procesa privatizacije i restruktuiranja preduzeća, sa rastućim brojem stečaja i likvidacija,

- viškovi zaposlenih jer poslodavci zbog zbog ekonomskih teškoća i otežanog poslovanja svojih firmi pribegavaju smanjenju broja zaposlenih,

- kvalifikaciona struktura nezaposlenih lica je nepovoljna jer u ukupnoj nezaposlenosti nestručna lica učestvuju sa oko 37% a prevazilaženje postojeće situacije zastarelih zanimanja i neadekvatnih sposobnosti podrazumeva reformu sistema obrazovanja koja treba da se rukovodi stvarnim i realnim potrebama tržišta rada,

- nezaposlenost žena izraženija je od nezaposlenosti muškaraca, ali se u aprilu 2011. godine razlika u stopama nezaposlenosti između muškaraca i žena smanjila i iznosi samo 0,4 procentna poena (23,1% za žene i 22,7% za muškarce), razlike u stopama zaposlenosti i aktivnosti žena i muškaraca i dalje su veoma velike, ali postoji trend postepenog smanjivanja,

- nedovoljno socijalno uključivanje pojedinaca i grupa koje se nalaze u stanju socijalne isključenosti, lica sa invaliditetom zastupljena su na evidenciji sa velikim brojem najviše u kategoriji invalida rada oko 52% a zatim sledi kategorisana omladina sa oko 19% i ratni vojni invalidi sa oko 17%,

- siva ekonomija je u veoma visokom procentu izražena što je posledica nedostatka određenih mera kako bi se smanjio rad na crno i promovisanja među poslodavcima i zaposlenih o prednostima legalnog i prijavljenog rada a povezuje se sa niskim zaradama i niskom produktivnošću, niskim nivoom zaštite na radu, lošim radnim uslovima bez plaćenog socijalnog osiguranja.

7. TEŽE ZAPOŠLJIVE KATEGORIJE

Teže zapošljive kategorije su: osobe sa invaliditetom, Romi, izbegla i interno raseljena lica, povratnici po sporazumu o readmisiji, korisnici novčane socijalne pomoći, mladi bez kvalifikacija, starija lica, žene, žrtve porodičnog nasilja i trgovine ljudima, samohrani roditelji i roditelji dece sa posebnim potrebama. Cilj je Grada da usmeri mere aktivne politike zapošljavanja prema teže zapošljivim licima i posebno osetljivim grupama na tržištu rada i da kreira specifične mere za poboljšanje njihovog položaja.

S obzirom da su u pitanju teže zapošljive kategorije Grad se uključio u projekat "Zapošljavanje mladih i migracije" koji je realizovan tokom 2010-2011. godine i u okviru sprovođenja projekta Savet za zapošljavanje je sa proširenim članstvom, iz relevantnih institucija koje su nadležne za navedene grupe teže zapošljivih mladih lica, izradio tekst Narativnog izveštaja o grupama obuhvaćenim projektom, a na osnovu njega i Akcioni plan zapošljavanja Grada Novog Sada za navedene grupe nezaposlenih. Program je bio usmeren na nezaposlena lica sa I i II stepenom stručne spreme, sa ili bez radnog iskustva.

Projekat "Zapošljavanje mladih i migracije" su sprovodile 4 međunarodne agencije: Međunarodna organizacija rada, Program ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP), Fond Ujedinjenih nacija za decu (UNICEF) i Međunarodna organizacija za migracije u saradnji sa nacionalnim i lokalnim partnerima, Ministarstvom ekonomije i regionalnog razvoja i Nacionalnom službom za zapošljavanje.

8. CILJEVI POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA NA TERITORIJI GRADA ZA 2012. GODINU

Ciljevi politike zapošljavanja na teritoriji Grada Novog Sada za 2012. godinu su:

a) povećanje zaposlenosti,

b) unapređenje kvaliteta ljudskog kapitala,

v) podsticanje socijalnog uključivanja.

Ova tri opšta cilja predstavljaju težnju Grada da svoje ciljeve politike zapošljavanja uskladi sa ciljevima iz Nacionalne strategije zapošljavanja za period 2011-2020. godine i Nacionalnog akcionog plana za 2012. godinu.

Ostali ciljevi politike zapošljavanja Grada su:

- povećanje zaposlenosti mladih,

- podsticaji poslodavcima u obliku subvencija da zapošljavaju nezaposlena lica,

- podsticanje zapošljavanja teže zapošljivih kategorija,

- otvaranje novih radnih mesta i podsticanje preduzetništva,

- sprovođenje javnih radova u koje se prvenstveno uključuju teže zapošljiva lica,

- uključivanje nezaposlenih lica u programe dodatnog obrazovanja i obuke radi povećanja kompetencija nezaposlenih lica sticanjem znanja i veština,

- smanjenje efekata ekonomske krize na postojeća radna mesta i podsticanje formalne zaposlenosti,

- da lokalna samouprava u narednom periodu preuzme još značajniju ulogu i odgovornost za kreiranje i sprovođenje lokalne politike zapošljavanja koja će uvažavati sve karakteristike i specifičnosti lokalnog okruženja,

- uspostavljanje stabilnog i održivog trenda rasta zaposlenosti,

- podrška i pomoć nezaposlenim licima u aktivnom traženju posla,

- podrška smanjenju neformalnog rada, neophodno je u narednom periodu povećati mere i aktivnosti za smanjenje njenog obima i neformalnu zaposlenost prevoditi u legalne okvire,

- unapređenje sistema obrazovanja i obuka i usklađivanja sa potrebama tržišta rada,

- unapređenje socijalnog dijaloga i jačanje uloge socijalnih partnera,

- podrška ravnopravnosti polova u pogledu zapošljavanja i zarada,

- borba protiv diskriminacije posebno pogođenih grupa prilikom zapošljavanja,

- aktivan pristup Grada u oblasti zapošljavanja,

- sprovođenje mera iz Akcionog plana i jačanje uloge Saveta za zapošljavanje,

- uspostavljanje komunikacije sa Sektorom za zapošljavanje u Ministarstvu ekonomije i regionalnog razvoja i proširivanje saradnje sa Nacionalnom službom za zapošljavanje kao i sa ostalim lokalnim savetima za zapošljavanje,

- učešće u finansiranju programa i mera aktivne politike zapošljavanja iz pokrajinskog i republičkog budžeta,

- učestvovanje na obukama namenjenim članovima lokalnih saveta za zapošljavanje.

a) Povećanje zaposlenosti na teritoriji Grada

Grad je u skladu sa Nacionalnom strategijom zapošljavanja uvrstio kao cilj povećanje zaposlenosti. Rast zapošljavanja zavisi od jačanja ekonomije i značajnog rasta investicija, uključujući i investicije u infrastrukturu, unapređenjem privrednog ambijenta, naročito stvaranjem uslova za podsticanje privatnog sektora kao i realizacijom niza neposrednih podsticaja za zapošljavanje kao što su indirektne i direktne državne mere koje bi podsticale otvaranje novih radnih mesta.

Podrška stranim direktnim investicijama i izvozno orijentisanim programima su mere koje treba da budu posebno podržane u cilju otvaranja novih radnih mesta. Prioritetne aktivnosti koje treba da doprinesu povećanju zaposlenosti jesu podrška otvaranju novih radnih mesta u malim i srednjim preduzećima i podsticanje preduzetništva. Sektor malih i srednjih preduzeća je najvažniji elemenat razvoja zemlje i održivosti njenog rasta.

b) Unapređenje kvaliteta ljudskog kapitala

U osnovi ekonomskog rasta i razvoja inovativne i konkurentne privrede, sa više poslova i sa boljim poslovima, nalazi se ulaganje u ljudski kapital i kvalitet sistema obrazovanja.

Razvoj privrede i društva ne može se zamisliti bez odgovarajućih ljudskih resursa, tako da razvoj i upravljanje ljudskim resursima uključuje sve procese i aktivnosti koje imaju za cilj povećanje zapošljavanja i produktivnosti rada, razvoj i edukaciju kadrova, kroz povećanje kvalifikacija i kompetencija radne snage i izradu zakonske regulative u oblasti obrazovanja i zapošljavanja.

Mere i aktivnosti treba da budu usmerene na podsticanje profesionalnog razvoja radnika, kroz razvoj sistema karijernog vođenja i savetovanja, kao i na smanjivanje neusklađenosti ponude i tražnje na tržištu rada, odnosno neusklađenosti sfere rada i obrazovanja. Proces obrazovanja i učenja treba usmeriti u pravcu ishoda učenja odnosno primenljivosti stečenih kompetencija i povećanju konkurentnosti na tržištu rada.

U cilju povećanja kompetencija nezaposlenih lica i konkuretnosti na tržištu rada Grad će finansirati i realizovati programe dodatnog obrazovanja i obuke koje će omogućiti nezaposlenim licima da steknu dodatna znanja i veštine, sa izdavanjem verifikovanih sertifikata izvođača obuka.

v) Socijalna inkluzija

Socijalna uključenost definiše se kao proces koji omogućava da oni koji su u riziku od siromaštva i društvene isključenosti dobiju mogućnost i sredstva koja su potrebna za puno učešće u ekonomskom, društvenom i kulturnom životu i postizanju životnog standarda, koji se smatra normalnim u društvu u kojem žive. Socijalna isključenost na nivou zemalja članica EU definisana je kao proces, kojim su određeni pojedinci gurnuti na ivicu društva i sprečeni u punom učestvovanju u društvu zbog svog siromaštva, ili nedostatka osnovnih znanja i mogućnosti za doživotno učenje, ili kao rezultat diskriminacije. Ovakve pojave pojedinca ili grupe stanovništva udaljavaju od mogućnosti za zaposlenje, ostvarivanje prihoda i mogućnosti obrazovanja. Zato je potrebno preduzeti određene mere koje će doprineti poboljšanju kvaliteta života marginalizovanih grupa na lokalnom nivou, poštovanje ljudskih prava i njihovo uključivanje u okviru postojećih institucija.

Mere aktivne politike zapošljavanja u narednom periodu biće usmerene prema teže zapošljivim licima, odnosno na nezaposlena lica koja zbog zdravstvenog stanja, nedovoljnog ili neodgovarajućeg obrazovanja, sociodemografskih karakteristika, regionalne ili profesionalne neusklađenosti ponude i tražnje na tržištu rada, ili drugih objektivnih okolnosti teže nalaze zaposlenje. Nacionalnim akcionim planovima zapošljavanja, na godišnjem nivou, definiše se ova kategorija lica, kao i mere i aktivnosti za unapređivanje njihove zapošljivosti. Nezaposlena lica iz ove kategorije imaju prioritet prilikom uključivanja u mere aktivne politike zapošljavanja.

9. PRIORITETI POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA ZA 2012. GODINU

Podsticanje zapošljavanja, unapređenje kvaliteta ljudskog kapitala, socijalna uključenost marginalizovanih grupa, kao i drugi ciljevi ostvaruju se realizacijom prioriteta aktivne politike zapošljavanja, odnosno mera aktivne politike zapošljavanja.

Akcionim planom se utvrđuju prioriteti aktivne politike zapošljavanja za 2012. godinu i to su:

- usklađivanje ponude i tražnje na tržištu rada,

- otvaranje novih radnih mesta,

- ustanovljavanje mera za smanjenje nezaposlenosti,

- sprovođenje stručnog usavršavanja i sticanja dodatnih znanja radi usklađivanja ponude i potražnje radne snage na tržištu rada,

- podsticanje zapošljavanja teže zapošljivih grupa nezaposlenih lica kroz javne radove,

- realizovanje programa stručnog osposobljavanja mladih koji prvi put zasnivaju radni odnos i

- unapređenje socijalnog dijaloga na teritoriji Grada.

10. PROGRAMI I MERE AKTIVNE POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA GRADA NOVOG SADA ZA 2012. GODINU

Utvrđeni prioriteti i ciljevi postižu se sprovođenjem programa i mera aktivne politike zapošljavanja. Programi i mere aktivne politike zapošljavanja koje će u 2012. godini realizovati Gradska uprava za privedu Grada Novog Sada , utvrđene ovim Akcionim planom, sprovodiće se u skladu sa zakonom i primenom pravila o državnoj pomoći u skladu sa Zakonom o kontroli državne pomoći ("Službeni glasnik RS" broj:51/09) i Uredbi o pravilima za dodelu državne pomoći ("Službeni glasnik RS", broj: 13/10).

Programi i mere aktivne politike zapošljavanja Grada koji će se u 2012. godini realizovati u cilju povećanja zaposlenosti i smanjenja nezaposlenosti su:

1. Program pripravnika - finansiranjem osposobljavanja za samostalan rad u struci

2. Subvencije poslodavcima za otvaranje novih radnih mesta

3. Organizovanje javnih radova od interesa za Grad

4. Programi dodatne obuke i obrazovanja

5. Promocija preduzetništva i izrada baze podataka

6. Sajmovi zapošljavanja

7. Univerzitetski program radne prakse

1. Program pripravnika - finansiranjem osposobljavanja za samostalan rad u struci

Program finansiranja stručnog osposobljavanja i zapošljavanja pripravnika za samostalan rad u struci, namenjeno je za sve poslodavce sa sedištem na teritoriji Grada koji će zaposliti lica sa visokim obrazovanjem I i II stepena sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje, koja aktivno traže posao i prvi put zasnivaju radni odnos u zanimanju za koje su stekli školsku spremu. Na taj način se kvalifikuju za polaganje pripravničkog ili stručnog ispita.

Sredstva za realizaciju ove mere namenjena su za finansiranje bruto zarade 73 pripravnika, u mesečnom iznosu od 36.000,00 dinara, što ukupno iznosi 31.536.000,00 dinara.

Prioritet prilikom izbora za dodelu sredstava za zapošljavanje pripravnika imaće poslodavci koji će nakon osposobljavanja pripravnika i položenog pripravničkog ispita sa pripravnikom zasnovati radni odnos na neodređeno vreme.

Javni poziv za zapošljavanje i stručno osposobljavanje pripravnika raspisaće Gradonačelnik na koji će se prijavljivati poslodavci i iskazati potrebe za zapošljavanje pripravnika. Javni poziv će sadržati uslove koje poslodavci i nezaposlena lica treba da ispune. Javni poziv se objavljuje na sajtu Grada.

Odluku o izboru poslodavaca kojima se odobravaju sredstva za zapošljavanje pripravnika donosi Gradonačelnik na predlog posebne komisije za razmatranje prijava poslodavaca.

Komisiju za razmatranje prijava poslodavaca čine tri člana koje imenuju Gradonačelnik, Nacionalna služba za zapošljavanje i Savet za zapošljavanje čije je zadatak da razmotri blagovremene prijave poslodavaca i sačini predlog odluke.

U zavisnosti na kojoj su poziciji Budžetskog fonda za finansiranje aktivne politike zapošljavanja planirana sredstva namenjena za realizaciju mere zavisiće i postupak, tako da kada se mera realizuje u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje međusobna prava i obaveze u pogledu realizacije i sprovođenja regulisaće se ugovorom između Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje a kada meru realizuje Gradska uprava za privredu ugovor se zaključuje između uprave i poslodavaca kojima se odobre sredstva.

Izuzetno, na inicijativu pokrajinskih i republičkih organa, Gradonačelnik može doneti odluku o sufinansiranju zapošljavanja pripravnika na predlog Gradskog veća, a uslovi za sufinansiranje utvrđuju se sporazumom.

Na inicijativu Pokrajinskog sekretarijata za rad, zapošljavanje i ravnopravnost polova, Grad se opredelio da učestvuje u projektu "NIS šansa 2012" koji se odnosi na zapošljavanje pripravnika s visokom stručnom spremom, na period od 12 meseci. U cilju realizacije navedenog projekta zaključiće se Sporazum između Grada i Pokrajinskog sekretarijata za rad, zapošljavanje i ravnopravnost polova i NIS a.d. Novi Sad, kojim će se urediti međusobna prava i obaveze. Predviđeno je da Grad u projektu "NIS šansa 2012" učestvuje sa iznosom od 10.052.000,00 dinara, a preostali iznos sredstava pada na teret poslodavca NIS a.d. Novi Sad.

2. Subvencije poslodavcima za otvaranje novih radnih mesta

Subvencije za otvaranje novih radnih mesta namenjene su poslodavcima koji će zaposliti lica sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje na neodređeno vreme sa punim radnim vremenom.

Grad se opredelio da prvenstvo u dodeli subvencija za otvaranje i opremanje radnog mesta u 2012. godini imaju poslodavci koji će zaposliti osobe sa invaliditetom, sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje i to sledećih kategorija: ratni vojni invalidi, mirnodopski vojni invalidi, civilni invalidi rata, lice kome je izvršena kategorizacija u skladu sa zakonom, lice kome je u skladu sa propisima o penzijskom i invalidskom osiguranju utvrđena kategorija invalidnosti, odnosno preostala radna sposobnost i lice kome se, u skladu sa Zakonom o zapošljavanju osoba sa invaliditetom i profesione rehabilitacije, proceni radna sposobnost saglasno o kojoj ima mogućnost zaposlenja ili održanja zaposlenja, odnosno radnog angažovanja.

Subvencije se odobravaju poslodavcima za otvaranje novog radnog mesta u jednokratnom iznosu od 200.000,00 dinara za jedno zaposleno lice.

Za realizaciju ove mere sredstva su planirana u budžetu Grada za 2012. godinu u iznosu od 5.000.000,00 dinara.

Javni poziv poslodavcima za dodelu subvencije za otvaranje novih radnih mesta na teritoriji Grada za 2012. godinu raspisaće Gradonačelnik u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje.

Odluku o dodeli subvencije poslodavcima za otvaranje novih radnih mesta na teritoriji Grada doneće Gradonačelnik u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje na predlog posebne komisije za novo zapošljavanje.

Komisiju za novo zapošljavanje čine tri člana koje imenuju Gradonačelnik, Nacionalna služba za zapošljavanje i Savet za zapošljavanje i njen zadatak je da razmotri prijave poslodavaca za dodelu subvencije za otvaranje radnog mesta i da sačini predlog odluke.

Na osnovu Odluke, Nacionalna služba za zapošljavanje i poslodavac kome su sredstva odobrena u roku od 30 dana od dana donošenja Odluke zaključuju ugovor, kojim se uređuju međusobna prava i obaveze i na osnovu kojeg se vrši isplata subvencije.

S obzirom da je Grad izdvojio sredstva za dodelu subvencija za 25 nezaposlenih lica, očekuje se, u okviru sufinansiranja mera i programa lokalnih samouprava, da se od strane Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja odobre sredstva za dodelu subvencija za još 25 lica, u iznosu od 5.000.000,00 dinara.

3. Organizovanje javnih radova od interesa za Grad

Javni radovi od interesa za Grad su mera aktivne politike zapošljavanja koja se organizuje u cilju postizanja zapošljavanja i poboljšanja materijalnog položaja teže zapošljivih kategorija nezaposlenih lica, koja se nalaze na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje.

Javni radovi na teritoriji Grada u 2012. godine organizovaće se u oblastima:

- socijalnim, humanitarnim, kulturnim i drugim delatnostima,

- održavanja i obnavljanja javne infrastrukture,

- održavanja i zaštite životne sredine i prirode,

- od opšteg interesa koji ne spadaju u redovnu delatnost javnog preduzeća, odnosno javno preduzeće nije u mogućnosti da ih obavi.

Pravo učestvovanja u postupku sprovođenja javnih radova imaju: javno komunalna i druga javna preduzeća i ustanove, privredna društva, preduzetnici, zadruge, društvene organizacije i udruženja građana.

Sredstva namenjena za organizovanje javnih radova koriste se za zarade lica uključenih u javne radove, za naknadu troškova dolaska i odlaska sa rada i za troškove sprovođenja javnih radova.

Prioritet pri odobravanju za sprovođenje javnih radova imaće poslodavci koji obezbeđuju zapošljavanje teže zapošljivih nezaposlenih lica, nezaposlenih u stanju socijalne potrebe i korisnici materijalnog obezbeđenja.

Javni poziv za organizovanje javnih radova od interesa za Grad uputiće Gradonačelnik u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje kojim će se odrediti oblasti u kojima se organizuju javni radovi, ko može da učestvuje, namena sredstava, rokovi i prioriteti kao i obaveze izvođača radova. Javni poziv se objavljuje na sajtu Grada.

Odluku o odobravanju sprovođenja javnih radova od interesa za Grad donosi Gradonačelnik u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje na predlog posebne komisije.

Komisiju za javne radove čine tri člana koje imenuju Gradonačelnik, Nacionalna služba za zapošljavanje i Savet za zapošljavanje, čiji je zadatak da razmotri pristigle projekte i sačini predlog odluke.

Javni radovi najduže mogu trajati šest meseci.

Nakon donošenja Odluke, zaključiće se ugovor sa podnosiocima prijava kojima su sredstva odobrena, odnosno izvođačima javnih radova, kojim se uređuju međusobna prava i obaveze u vezi sprovođenja konkretnog javnog rada.

Sredstva za organizovanje javnih radova od interesa za Grad obezbeđena su u budžetu Grada za 2012. godinu u iznosu od 10.000.000,00 dinara i Odlukom o dodeli sredstava opštinama/gradovima na teritoriji Autonomne Pokrajine Vojvodine za sufinansiranje mera ili programa aktivne politike zapošljavanja Pokrajinskog sekretarijata za rad, zapošljavanje i ravnopravnost polova, u iznosu od 4.800.000,00 dinara, što ukupno iznosi 14.800.000,00 dinara.

4. Programi dodatne obuke i obrazovanja

Obrazovni sistem karakteriše nedovoljna usklađenost sa stvarnim potrebama na tržištu rada. S toga je osnovni cilj realizacije ove mere da se poveća zapošljivost i produktivnost nezaposlenih lica, kroz prilagođavanje ponude rada sa zahtevima poslodavaca. Ciljne grupe su često mladi, dugoročno nezaposleni i viškovi zaposlenih sa neodgovarajućim znanjima i veštinama.

Obuka je dominantna aktivna mera zapošljavanja koju koristi služba za zapošljavanje za unapređenje veština radnika svih godišta. Novi podaci pokazuju da programi koji su planirani, tako da kombinuju različite oblike obuka, imaju veću verovatnoću da dovedu do pozitivnih rezultata na tržištu rada za zapošljavanje i zaradu učesnika. Kako je u međuvremenu osnovan Edukativni centar za obuku u profesionalnim i radnim veštinama čiji je osnivač Vlada Autonomne Pokrajine Vojvodine a sa ciljem prevencije dugoročne nezaposlenosti i pomoći u sticanju novih znanja i veština radi lakšeg zapošljavanja Grad se opredelio da izdvoji sredstva za obuku nezaposlenih lica sa neodgovarajućim znanjima i veštinama u okviru Pokrajinskog edukativnog centra.

Rukovodeći se potrebama poslodavaca na teritoriji Grada Akcionim planom su predviđeni određeni vidovi obuke određenih kategorija nezaposlenih lica i to: informatička obuka, kursevi engleskog jezika, obuka za deficitarna zanimanja na teritoriji Grada, obuka za započinjanje sopstvenog biznisa i obuka za povećanje zapošljivosti osoba sa invaliditetom.

Za realizaciju ove mere planirana su sredstva u budžetu Grada za 2012. godinu u iznosu od 7.000.000,00 dinara i to tako da je 2.000.000.00 dinara planirano za dodatne obuke koje će realizovati Grad i 5.000.000,00 dinara za sprovođenje obuka u okviru Pokrajinskog edukativnog centra.

Nosioci realizacije dodatne obuke i obrazovanja odrediće se u sprovedenom postupku javnih nabavki, koji će sprovesti Gradska uprava za privredu.

5. Promocija preduzetništva i izrada baze podataka

Prošle godine je kao deo Akcionog plana predviđena mera izrade baze podataka za preduzetništvo i zapošljavanje. Konkretno, ideja je da se izradi baza podataka malih, srednjih i velikih preduzeća i preduzetničkih radnji na teritoriji Grada. Naime, od 01. januara 2006. godine, poslove registracije preduzetničkih radnji iz nadležnosti lokalnih samouprava preuzela je Agencija za privredne registre sa sedištem u Beogradu. Prethodno je registrovanje preduzeća od trgovinskih sudova, takođe preuzela Agencija. To je dovelo do toga da Grad nema relevantnu bazu podataka o privrednim subjektima iz privatnog sektora na svojoj teritoriji. Izrada ove baze podataka pomogla bi Gradu da kroz preciznu strukturu privatnog sektora spozna slabosti i probleme tog sektora, a na osnovu toga definiše određene mere za podsticaj razvoja malih i srednjih preduzeća i preduzetničkih radnji, čime bi se stvorili uslovi za otvaranje novih radnih mesta, kao i za povećanje zaposlenosti na teritoriji Grada.

S obzirom da izrada baze podataka predstavlja kompleksan i sveobuhvatan posao potrebno je pre pristupanja realizaciji postaviti projektni zadatak i opredeliti oblasti i pitanja u okviru kojih bi se radila baza podataka. U skladu sa navedenim Savet za zapošljavanje formirao je radnu grupu čiji je zadatak da definiše projektni zadatak za izradu baze podataka preduzeća i radnji na teritoriji Grada.

Za realizaciju ove mere sredstva su planirana u ukupnom iznosu od 2.000.000,00 dinara. U okviru tog iznosa 200.000,00 dinara je predviđeno za rad članova Saveta za zapošljavanje, a 1.800.000,00 dinara za izradu baze podataka.

Nosioci izrade baze podataka i sprovođenje ankete biće određeni u postupku javnih nabavki koji će sprovesti Gradska uprava za privredu.

6. Sajmovi zapošljavanja

S obzirom da se na sajmovima zapošljavanja ostvaruje neposredan kontakt poslodavaca i nezaposlenih lica Grad će i ove godine učestvovati na sajmovima koje organizuje Nacionalna služba za zapošljavanje.

Pored toga, Grad će održati dva sajma za zapošljavanje u sopstvenoj organizaciji a u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje jer se time omogućava da poslodavci dobiju kvalitetne radnike s obzirom da imaju kontakte sa većim brojem nezaposlenih lica na jednom mestu. Statistike pokazuju da se po održanom sajmu zapošljavanja u periodu od 3 do 6 meseci zaposli svaki četvrti radnik koji je posetio sajam i kontaktirao sa poslodavcima.

Na sajmovima koje organizuje Grad održaće se i tribine posvećene oblasti zapošljavanja a biće organizovano i upoznavanje učesnika i posetioca sajmova sa merama aktivne politike zapošljavanja koje se preduzimaju na teritoriji Grada radi smanjenja nezaposlenosti i povećanja zaposlenosti.

Za realizaciju ove mere planirana su sredstva u budžetu Grada za 2012. godinu u iznosu od 352.000,00 dinara.

Glavni nosilac poslova oko organizovanja sajmova, tribina i kontakata sa socijalnim partnerima, koji će takođe učestvovati, biće Savet za zapošljavanje.

7. Univerzitetski program radne prakse

Univerzitetska radna praksa je program koji studentima završnih godina fakulteta i apsolventima i diplomcima koji nisu završili studije pre više od dve godine u trenutku raspisivanja konkursa omogućava da se neposredno upoznaju sa radom Skupštine Grada, gradskim organima uprave, službama, direkcijama, zavodima i ustanovama kao i javnim i javno komunalnim preduzećima. Takođe stiču potrebno radno iskustvo za obavljanje poslova jer studenti raspolažu teorijskim znanjem ali je njihova osposobljenost za praktičnu primenu tih znanja u realnom radnom okruženju veoma skromna a poslodavci prilikom zapošljavanja uvek traže radno iskustvo što ih onemogućava da brže nađu posao u struci.

Ovaj program sprovodiće Grad i Univerzitet u Novom Sadu a međusobna prava i obaveze regulisaće se Sporazumom o saradnji. Vlada Vojvodine preko svojih organa uprave i službi podržaće ovu saradnju i aktivno pomagati u realizaciji programa kako u stručnom i tehničkom delu tako i kroz uključivanje učesnika u radionice i predavanja koje organizuju a predavači su profesori Univerziteta, zaposleni u Skupštini i Pokrajinskoj vladi, eksperti OEBC-a i drugi eksperti iz oblasti iz kojih se organizuju dodatni časovi edukacije.

Program Univerzitetske radne prakse traje šest meseci sa 15 sati nedeljno prema utvrđenom rasporedu koji se utvrđuje dogovorom između učesnika u programu i njihovih mentora.

11. SREDSTVA ZA REALIZACIJU MERA

Ukupna sredstva Budžetskog fonda za finansiranje aktivne politike zapošljavanja na teritoriji Grada Novog Sada za 2012. godinu, planirana su u iznosu od 83.630.000,00 dinara.

Za realizaciju mera aktivne politike zapošljavanja, koje su predviđene Akcionim planom za 2012. godinu, sredstva su planirana u iznosu od 70.740.000,00 dinara.

Za nastavak realizacije mera aktivne politike zapošljavanja iz Akcionog plana zapošljavanja Grada Novog Sada za 2011. godinu sredstva su planirana i to za mere: javne radove u iznosu od 400.000,00 dinara i finansiranje stručnog osposobljavanja i zapošljavanja pripravnika u iznosu od 12.490.000,00 dinara.

Na osnovu člana 59. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti ("Službeni glasnik RS" br. 39/09 i 88/10) a u skladu sa odredbom 64. Zakona o budžetskom sistemu ("Službeni glasnik RS" br. 54/09 i 73/10) Gradonačelnik je doneo Rešenje o otvaranju budžetskog fonda za finansiranje aktivne politike zapošljavanja u cilju evidentiranja sredstava namenjenih za finansiranje aktivne politike zapošljavanja i obezbeđivanje njihovog namenskog korišćenja na osnovu utvrđenog programa u skladu sa Zakonom o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti. Budžetskim fondom upravlja Gradska uprava za privredu i vrši stručne i administrativno-tehničke poslove za fond.

Članom 60. istog zakona utvrđena je mogućnost da lokalna samouprava koja u okviru svog lokalnog akcionog plana zapošljavanja obezbeđuje više od polovine sredstava potrebnih za finansiranje određenog programa ili mera aktivne politike zapošljavanja može podneti zahtev Ministarstvu za učešće u finansiranju predviđenih programa i mera.

Uslov za odobravanje sufinansiranja programa ili mera aktivne politike zapošljavanja je da lokalna samouprava ima formiran lokalni savet za zapošljavanje, donet lokalni akcioni plan zapošljavanja, obezbeđeno više od polovine potrebnih sredstava za finansiranje određenog programa ili mera i usklađene programe i mere sa prioritetima i ciljevima lokalnog ekonomskog razvoja i lokalnog tržišta rada.

Predlog rasporeda sredstava Grada za realizaciju mera aktivne politike zapošljavanja za 2012. godinu:

Br.

Mere aktivne politike zapošljavanja

Sredstva u dinarima

Planirani broj lica

1

Program pripravnika
- finansiranjem osposobljavanja za samostalan rad u struci
Program pripravnika "NIS šansa 2012"

31.536.000,00

10.052.000,00

73

učešće u finansiranju zapošljavanja pripravnika

2

Subvencije za otvaranje novih radnih mesta

5.000.000,00

25

3

Organizovanje javnih radova od interesa za Grad

14.800.000,00

150

4

Programi dodatne obuke i obrazovanja

1. obuke Grada - 2.000.000,00,
2. Pokrajinski edukativni
centar - 5.000.000,00
Ukupno: 7.000.000,00

800

5

Promocija preduzetništva, naknada za rad članovima
Saveta za zapošljavanje i izrada baze podataka

1. Naknada za rad - 200.000,00
2. Izrada baze podataka 1.800.000,00
Ukupno: 2.000.000,00

 

6

Sajmovi zapošljavanja

352.000,00

zaposli se oko 300 lica po sajmu

7.

Univerzitetski program radne prakse

-

-

Ukupna sredstva i planiran obuhvat lica

70.740.000,00

1318

Rukovodeći se članom 60. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti kome je utvrđeno da lokalna samouprava može da podnese zahtev za sredstva Ministarstvu ekonomije i regionalnog razvoja, Grad sa Akcionim planom aplicira za sredstva koja bi bila namenjena za realizaciju mere subvencije za otvaranje novih radnih mesta i organizovanje javnih radova od interesa za Grad.

Predlog rasporeda sredstava za učešće Ministarstva u finansiranju mera iz Akcionog plana za 2012. godinu:

Br.

Mere aktivne politike zapošljavanja

Sredstva u dinarima

Planirani obuhvat lica

1.

Subvencije za otvaranje novih radnih mesta

5.000.000,00

25

2.

Organizovanje javnih radova od interesa za Grad

5.000.000,00

150

Imajući u vidu veliku nezaposlenost na teritoriji Grada (30.800) Grad je izdvojio 5.000.000,00 dinara za realizaciju mere novog zapošljavanja dodelom subvencija za otvaranje novih radnih mesta u cilju povećanja zaposlenosti, prvenstveno lica sa invaliditetom, kao i svih ostalih nezaposlenih lica.

S obzirom da se na poslovima javnih radova angažuju lica iz teže zapošljivih grupa i da sredstva usmeravaju za održavanje i obnavljanje javne infrastrukture, održavanje i zaštitu životne sredine i prirode kao i socijalno-humanitarnu oblast, u interesu je Grada i njegovih građana da se aplicira za dodatna sredstva za realizaciju ove mere u iznosu od 5.000.000,00 dinara.

Predlog rasporeda sredstava za učešće Pokrajinskog sekretarijat za rad, zapošljavanje i ravnopravnost polova u finansiranju mera iz Akcionog plana za 2012. godinu:

Br.

Mere aktivne politike zapošljavanja

Sredstva u dinarima

Planirani obuhvat lica

1.

Organizovanje javnih radova od interesa za Grad

4.800.000,00

150

 

12. NOSIOCI SPROVOĐENJA MERA

Mere predviđene Akcionim planom realizovaće Gradska uprava za privredu i Savet za zapošljavanje, a u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje i ostalim socijalnim partnerima.

Gradska uprava za privredu je u obavezi da o sprovođenju Akcionog plana dostavi izveštaj Gradonačelniku, po potrebi, a najmanje jedanput godišnje.

13. "Tabela mera i programa za realizaciju APZ-a Grada Novog Sada za 2012. godinu" sastavni je deo Akcionog plana.

14. Ovaj akcioni plan objaviće se u "Službenom listu Grada Novog Sada".