ZAKLJUČAKO UTVRĐIVANJU NACIONALNOG AKCIONOG PLANA ZAPOŠLJAVANJA ZA 2013. GODINU("Sl. glasnik RS", br. 117/2012) |
1. Utvrđuje se Nacionalni akcioni plan zapošljavanja za 2013. godinu, koji je sastavni deo ovog zaključka.
2. Ovaj zaključak objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".
NACIONALNI AKCIONI PLAN ZAPOŠLJAVANJA ZA 2013. GODINU
Osnovni instrument za sprovođenje aktivne politike zapošljavanja u 2013. godini je Nacionalni akcioni plan zapošljavanja za 2013. godinu (NAPZ). U skladu sa Zakonom o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti ("Službeni glasnik RS", br. 36/09 i 88/10) njime se definišu ciljevi i prioriteti politike zapošljavanja i utvrđuju programi i mere koji će se realizovati.
Nacionalni akcioni plan zapošljavanja predstavlja i operacionalizaciju Nacionalne strategije zapošljavanja za period 2011-2020. godine, a u izradu i definisanje ciljeva i prioriteta uključeni su socijalni partneri, relevantne institucije i ostale zainteresovane strane.
Efekti globalne ekonomske i finansijske krize u Republici Srbiji su se reflektovali padom BDP-a u 2009. godini (pad od -3,5%) i postepenim oporavkom u 2010. godini (rast BDP od 1,0%). Ekonomski oporavak podstaknut rastom izvoza u EU je zastao sredinom 2011. godine zbog negativnih efekata drugog talasa globalne ekonomske krize, posebno slabljenja ekonomskog rasta i finansijskih problema u evro zoni. Nepovoljna kretanja u ekonomijama zemalja evro zone smanjila su tražnju za proizvodima iz Republike Srbije, a problemi na finansijskom tržištu uticali su na smanjenje priliva kapitala i povećanje njegove cene. Privreda Republike Srbije je suočena sa inflatornim rizicima, padom zaposlenosti, visinom budžetskog deficita i spoljnog duga.
U pogoršanim ekonomskim uslovima u 2011. godini je ostvaren realni rast BDP od 1,6% zasnovan, s proizvodne strane, na rastu industrijske i poljoprivredne proizvodnje, građevinarstva, saobraćaja i telekomunikacija, a s rashodne strane, na rastu investicija. Posmatrano po aktivnostima, najveći rast BDP zabeležen je u sektoru informisanja i komunikacija i sektoru industrije, a najveći pad zabeležen je u sektoru trgovine na veliko i malo. Procenjeno je da je godišnja stopa inflacije u 2011. godini iznosila 7,0%. Silazni trend inflacije zabeležen je zahvaljujući preduzetim merama monetarne i fiskalne politike, smanjenim troškovnim pritiscima na cene hrane, usporavanju rasta regulisanih cena, niske agregatne tražnje i padu inflatornih očekivanja. Neto iznos stranih direktnih investicija (SDI) u 2011. godini je bio 1.827 miliona evra.
Polazeći od tekućih makroekonomskih trendova i planirane ekonomske i fiskalne politike, za 2012. godinu procenjen je realni pad BDP od 2%, inflacija od 13,8%, pad zaposlenosti od 1,2%, pad investicija od 14,5%, pad lične potrošnje od 0,7%, rast državne potrošnje od 4,8%, rast izvoza robe i usluga od 1,8% i pad uvoza robe i usluga od 0,4%, uz povećanje deficita tekućeg računa na 11,0% BDP.
U periodu od 2013. do 2015. godine makroekonomska politika biće usmerena na stvaranje uslova za makroekonomsku stabilnost i ekonomski oporavak i rast privrede na bazi povećanja investicija i izvoza koji obezbeđuje poboljšanje stanja na tržištu rada i rast životnog standarda. U periodu od 2013. do 2015. godine očekuje se rast BDP, i to u 2013. godini od 2,0%, a zatim ubrzavanje rasta od 3,5% i 4,0% u 2014. i 2015. godini.
Projekcija osnovnih makroekonomskih pokazatelja Republike Srbije
|
2013 |
2014 |
2015 |
BDP, mil. dinara (tekuće cene) |
3.679.015 |
3.979.131 |
4.316.243 |
BDP po stanovniku, u EUR |
4.295,5 |
4.545,3 |
4.846,8 |
Realni rast BDP u % |
2,0 |
3,5 |
4,0 |
Inflacija, kraj perioda, u % |
5,5 |
5,0 |
4,5 |
Broj formalno zaposlenih, godišnji prosek, u 000 |
1.721,6 |
1.742,2 |
1.782,3 |
Izvor: MFP
__________
1 Izvor: Fiskalna strategija za 2013. sa projekcijama za 2014. i 2015. godinu
II STANJE I TOKOVI NA TRŽIŠTU RADA
Tržište rada u Republici Srbiji karakteriše neusklađenost između ponude i potražnje radne snage, pojačana neskladom u kvalifikacionoj i starosnoj strukturi, visoka dugoročna nezaposlenost, visoka stopa nezaposlenosti mladih od 15-24 godina i visoka stopa nezaposlenosti lica sa nižim i srednjim nivoima obrazovanja, uz velike regionalne disproporcije u nezaposlenosti.
Na osnovu podataka iz Ankete o radnoj snazi iz aprila 2012. godine, indikatori tržišta rada se pogoršavaju. Stopa zaposlenosti nastavlja da opada, dok stopa nezaposlenosti i dalje raste.
Tabela 1: Kretanje osnovnih indikatora tržišta rada 2010-2012 za stanovništvo starosti 15-64, Republika Srbija
Starosna kategorija 15-64 |
April |
Oktobar |
April |
Novembar 2011. |
April |
Stopa aktivnosti |
59,1% |
58,8% |
58,9% |
59,9% |
59,7% |
Muškarci |
67,4% |
67,2% |
67,5% |
68,7% |
68,7% |
Žene |
50,9% |
50,6% |
50,4% |
50,9% |
50,7% |
Stopa zaposlenosti |
47,2% |
47,1% |
45,5% |
45,3% |
44,2% |
Muškarci |
54,3% |
54,4% |
52,2% |
52,5% |
51,1% |
Žene |
40,2% |
39,9% |
38,8% |
37,9% |
37,1% |
Stopa nezaposlenosti |
20,1% |
20,0% |
22,9% |
24,4% |
26,1% |
Muškarci |
19,4% |
19,0% |
22,7% |
23,5% |
25,6% |
Žene |
20,9% |
21,2% |
23,1% |
25,6% |
26,7% |
Stopa neaktivnosti |
40,9% |
41,2% |
41,1% |
40,1% |
40,3% |
Muškarci |
32,6% |
32,8% |
32,5% |
31,3% |
31,3% |
Žene |
49,1% |
49,4% |
49,6% |
49,1% |
49,3% |
Izvor: ARS, Republički zavod za statistiku
Tabela 2: Kretanje osnovnih indikatora tržišta rada po regionima, za stanovništvo starosti 15-64
Starosna kategorija 15-64 |
Beogradski region |
Region Vojvodine |
Region Šumadije i Zapadne Srbije |
Region Južne i Istočne Srbije |
Region Kosova i Metohije |
Stopa aktivnosti |
59,9% |
58,4% |
60,9% |
59,7% |
... |
Stopa zaposlenosti |
46,3% |
42,4% |
45,0% |
43,2% |
... |
Stopa nezaposlenosti |
22,8% |
27,5% |
26,1% |
27,7% |
... |
Stopa neaktivnosti |
40,1% |
41,6% |
39,1% |
40,3% |
... |
Izvor: Anketa o radnoj snazi - april 2012, Republički zavod za statistiku
Stope aktivnosti i neaktivnosti
Broj aktivnog stanovništva radnog uzrasta (15-64) u aprilu 2012. godine iznosio je oko 2.819.000 lica, što je manje od broja aktivnih u novembru 2011. godine za 0,5% ili za oko 14.000 lica. Stopa aktivnosti od 59,7% u aprilu 2012. godine smanjila se za 0,2 procentna poena u odnosu na novembar 2011. godine (59,9%), dok se u odnosu na april 2011. godine (58,9%) povećala za 0,8 procentnih poena.
Višu stopu aktivnosti od opšte stope imaju Region Šumadije i Zapadne Srbije (60,9%) i Beogradski region (59,9%), dok najnižu stopu aktivnosti ima Region Vojvodine (58,4%).
Broj neaktivnog stanovništva radnog uzrasta (15-64) u aprilu 2012. godine iznosio je oko 1.900.000 lica, što je više od broja neaktivnih u novembru 2011. godine za 0,1% ili za oko 1.500 lica. Stopa neaktivnosti lica radnog uzrasta (15-64) od 40,3% u aprilu 2012. godine povećala se za 0,2 procentna poena u odnosu na novembar 2011. godine (40,1%), dok se u odnosu na april 2011. godine (41,1%) smanjila za 0,8 procentnih poena.
Nižu stopu neaktivnosti od opšte stope imaju Region Šumadije i Zapadne Srbije (39,1%) i Beogradski region (40,1%), stopa neaktivnosti za region Južne i Istočne Srbije (40,3%) ista je kao opšta stopa, dok najvišu stopu neaktivnosti ima Region Vojvodine (41,6%).
Stopa zaposlenosti u Republici Srbiji je niska. U 2012. godini stopa zaposlenosti nastavlja da opada, a lica koja ostaju bez zaposlenja prelaze u nezaposlene, ne u neaktivne, čime se zaustavilo smanjivanje kontigenta radne snage i povlačenje sa tržišta rada.
Ukupan broj zaposlenih lica radnog uzrasta (15-64), prema podacima ARS-a iz aprila 2012. godine, iznosi oko 2.084.000, što je manje od broja zaposlenih u novembru 2011. godine za 2,7% ili za oko 58.000 lica.
Stopa zaposlenosti lica radnog uzrasta (15-64) u aprilu 2012. godine iznosi 44,2%, što znači da je opala za 1,1 procentni poen u odnosu na novembar 2011. godine (45,3%), odnosno za 1,3 procentnih poena u odnosu na april 2011. godine (45,5%).
Višu stopu zaposlenosti od opšte stope imaju Beogradski region (46,3%) i Region Šumadije i Zapadne Srbije (45,0%), dok najnižu stopu zaposlenosti ima Region Vojvodine (42,4%).
Nezaposlenost u Republici Srbiji je visoka. Broj nezaposlenih, kao i stopa nezaposlenosti, kontinuirano raste od 2008. godine, kao posledica uticaja ekonomske krize na tržište rada.
Ukupan broj nezaposlenih lica radnog uzrasta (15-64), prema podacima ARS-a iz aprila 2012. godine, iznosi oko 735.000, što je više od broja nezaposlenih u novembru 2011. godine za 6,4% ili za oko 44.000 lica.
Stopa nezaposlenosti lica radnog uzrasta (15-64) u aprilu 2012. godine iznosi 26,1%, što znači da se povećala za 1,7 procentnih poena u odnosu na novembar 2011. godine (24,4%), odnosno za 3,2 procentna poena u odnosu na april 2011. godine (22,9%).
Nižu stopu nezaposlenosti od opšte stope ima samo Beogradski region (22,8%), Region Šumadije i Zapadne Srbije (26,1%) ima stopu koja je jednaka opštoj, dok najvišu stopu nezaposlenosti ima Region Južne i Istočne Srbije (27,7%).
Učešće neformalno zaposlenih lica radnog uzrasta (15-64) u ukupnoj zaposlenosti iznosi 15,5%, što predstavlja smanjenje od 0,3 procentna poena u odnosu na novembar 2011. godine (15,8%). Broj neformalno zaposlenih iznosi oko 323.000, što u apsolutnom iznosu predstavlja smanjenje od oko 15.000 zaposlenih u neformalnoj ekonomiji ili 4,4% u odnosu na novembar 2011. godine (338.000).
Starosna struktura nezaposlenih lica
Posmatrano prema godinama starosti, nešto manje od polovine nezaposlenih (44,0%) su lica koja pripadaju dvema najmlađim starosnim grupama (15-24, 25-34), čije je učešće u ukupnoj nezaposlenosti (15+) u aprilu 2012. godine iznosilo 16,3% i 27,7%.
Trend smanjenja učešća najmlađih kategorija nezaposlenih u ukupnoj nezaposlenosti se nastavlja, što se delimično može objasniti njihovim produženim školovanjem u uslovima smanjenih mogućnosti zaposlenja. Istovremeno se nastavlja i trend povećanja učešća onih u starijim godinama (55-64).
Obrazovna struktura nezaposlenih lica
Struktura nezaposlenih prema obrazovnom nivou deluje prilično stabilno. Nezaposlenost je najviše rasprostranjena među onima sa srednjim nivoom obrazovanja, budući da je nešto više od dve trećine nezaposlenih završilo srednju školu (66,8% u aprilu 2012. godine).
Prevazilaženje postojeće situacije, pre svega nepovoljne kvalifikacione strukture nezaposlenih, zastarelih znanja i neadekvatnih sposobnosti u prvom redu podrazumeva reformu i inoviranje sistema obrazovanja, posebno sistema srednjeg stručnog obrazovanja i obrazovanja odraslih, kao i uspostavljanje sistema kratkih obuka na tržištu rada.
Dugoročna nezaposlenost
Nezaposlenost u Republici Srbiji ima dugoročni karakter. Stopa dugoročne nezaposlenosti za lica radnog uzrasta (15-64) u aprilu 2012. godine iznosi 20,4% i povećala se za 2,3 procentna poena u odnosu na novembar 2011. godine (18,1%).
Udeo dugoročno nezaposlenih lica (onih koji posao traže godinu dana i duže), u broju nezaposlenih radnog uzrasta 15-64 je visok i u aprilu 2012. godine iznosi 78,1%. Dugo čekanje na zaposlenje dovodi do gubitka motivacije, znanja i smanjivanja mogućnosti za zapošljavanje.
Nezaposlenost žena
Nezaposlenost žena u Republici Srbiji izraženija je od nezaposlenosti muškaraca. Međutim, razlika u stopama nezaposlenosti između muškaraca i žena u aprilu 2012. godine se smanjila i iznosi samo 1,1 procentni poen (26,7% za žene i 25,6% za muškarce), čemu je doprinelo povećanje stope nezaposlenosti muškaraca za 2,1 procentni poen u odnosu na novembar 2011. godine, dok je povećanje stope nezaposlenosti žena u istom periodu iznosilo samo 1,1 procentni poen.
Razlike u stopama aktivnosti i zaposlenosti kod žena i muškaraca i dalje su veoma velike. U aprilu 2012. godine stopa aktivnosti žena iznosila je 50,7%, a muškaraca 68,7%, što predstavlja razliku od 18 procentnih poena. Stopa zaposlenosti žena od 37,1% značajno je niža od stope zaposlenosti muškaraca 51,1% (razlika iznosi 14 procentnih poena). Stopa zaposlenosti žena je opala u odnosu na stopu iz novembra 2011. godine za 0,8 procentnih poena, dok se u istom periodu stopa zaposlenosti muškaraca smanjila za 1,4 procentna poena.
Nezaposlenost mladih (15-24 godina)
Nezaposlenost mladih starosne dobi 15-24 u Republici Srbiji je veoma izražena i znatno je iznad opšte stope nezaposlenosti (50,9% u odnosu na 26,1%). Stopa nezaposlenosti mladih se u aprilu 2012. godine smanjila za 1 procentni poen u odnosu na novembar 2011. godine (51,9%). Međutim, i pored smanjenja stope nezaposlenosti, ona pokazuje da je svaka druga mlada osoba u Republici Srbiji nezaposlena.
Stopa zaposlenosti mladih se u aprilu 2012. godine povećala za 0,4 procentna poena, a stopa aktivnosti za 0,3 procentna poena u odnosu na novembar 2011. godine.
Nezaposlenost starijih (55-64 godina)
Rast stope nezaposlenosti u ovoj starosnoj grupi, u periodu april 2012 - novembar 2011. godine, iznosi 4 procentna poen (sa 15,1% u novembru 2011. godine na 19,1% u aprilu 2012. godine), što u apsolutnom iznosu predstavlja povećanje broja nezaposlenih za oko 20.000 lica.
Stopa zaposlenosti ove starosne grupe je smanjena za 0,8 procentnih poena (sa 31,0% u novembru 2011. na 30,2% u aprilu 2012. godine), što u apsolutnom iznosu predstavlja smanjenje broja zaposlenih za oko 9.000 lica.
Stopa aktivnosti je povećana za 0,8 procentnih poena (sa 36,5% u novembru 2011. na 37,3% u aprilu 2012. godine), što u apsolutnom iznosu predstavlja povećanje broja aktivnih za oko 11.500 lica.
Karakteristike registrovane nezaposlenosti2
Prema podacima NSZ na evidenciji nezaposlenih lica nalazi se 751.458 lica, od kojih je 391.696 ili 52,1% žena.
Posmatrano prema godinama starosti ukupno 296.937 nezaposlenih lica sa evidencije NSZ pripada dvema najmlađim starosnim grupama (15-24 i 25-34), što je 39,5% od ukupnog broja lica na evidenciji. Broj mladih (15-24 godina) iznosi 103.073 lica ili 13,7% u ukupnom broju evidentiranih nezaposlenih lica, dok broj starijih (55-64 godina) iznosi 99.628 lica ili 13,3%.
Nezaposlenost je najviše rasprostranjena među licima sa srednjim nivoom obrazovanja. Završenu srednju školu poseduje 412.450 nezaposlena lica sa evidencije NSZ što je 54,9% od ukupnog broja evidentiranih nezaposlenih lica.
Broj dugoročno nezaposlenih lica, koja posao traže godinu dana i duže, u ukupnom broju nezaposlenih lica radnog uzrasta 15-64 registrovanih u NSZ iznosi 485.114 lica ili 64,6%.
__________
2 Izvor: NSZ, podaci sa evidencije nezaposlenih na dan 30. septembar 2012. godine
Projekcije kretanja na tržištu rada za period 2013-2015. godine
Projekcija zaposlenosti zasniva se na projektovanom rastu BDP i povećanju investicija. Prema projekcijama, ukupna zaposlenost će usporiti pad u 2013. godini, nakon oštrog pada u prethodne četiri godine. Očekuje se kumulativni rast registrovane zaposlenosti u naredne tri godine od 3,3%.
Istovremeno, ukupna nezaposlenost će zabeležiti blago smanjivanje. Takođe, anketna stopa nezaposlenosti u narednom trogodišnjem periodu će se blago smanjivati.
Godina |
2013 |
2014 |
2015 |
Stopa nezaposlenosti |
26,1% |
25,2% |
23,8% |
Izvor: IMF, World Economic Outlook, april 2012, MFP - procene za Srbiju
Od posebnog značaja za produktivno zapošljavanje u narednom periodu jeste usaglašavanje politika zapošljavanja, obrazovanja i naučno-tehnološkog razvoja radi podizanja nivoa znanja i veština i zapošljavanja prema potrebama tržišta rada.
III CILJEVI I PRIORITETI POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA
Ostvarenju osnovnog cilja politike zapošljavanja da se u Republici Srbiji do kraja 2020. godine uspostavi efikasan, stabilan i održiv trend rasta zaposlenosti, kao i da se politika zapošljavanja i institucije tržišta rada usklade sa tekovinama EU, doprineće ostvarenje pojedinačnih ciljeva politike zapošljavanja u 2013. godini koji su usmereni na:
- unapređenje institucija tržišta rada,
- podsticanje razvoja regionalne i lokalne politike zapošljavanja i podsticanje zapošljavanja u manje razvijenim područjima,
- unapređenje kvaliteta radne snage i
- podsticanje zapošljavanja i socijalnog uključivanja teže zapošljivih lica i posebno osetljivih kategorija nezaposlenih lica.
Stanje na tržištu rada Republike Srbije, pokazatelji Ankete o radnoj snazi, kao i analiza podataka koje je u izveštajima dostavljala Nacionalna služba za zapošljavanje uticali su na određivanje prioriteta za delovanje u okviru definisanih ciljeva i to:
I. Unapređenje institucija tržišta rada podrazumeva:
- unapređenje kapaciteta institucija tržišta rada Republike Srbije za korišćenje instrumenata Evropske strategije zapošljavanja i razvijanje partnerstva u implementaciji politike zapošljavanja;
- unapređenje zakonskog okvira neophodnog za sprovođenje politike zapošljavanja i podsticanje razvoja socijalnog preduzetništva i zadrugarstva;
- unapređenje i razvoj modela integrisanih usluga i jačanje kapaciteta NSZ za primenu savremenih metoda i tehnika savetovanja;
- unapređenje kapaciteta agencija za zapošljavanje i razvijanje različitih oblika saradnje agencija i NSZ;
- podizanje kapaciteta preduzeća za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom;
- unapređenje postojeće metodologije prognoza kretanja na tržištu rada i uspostavljanje sistema prognoza na tržištu rada i unapređenje metoda evaluacija mera i transparentnog izveštavanja;
- unapređenje metodologije rada centara za informisanje i profesionalno savetovanje (CIPS).
II. Podsticanje razvoja regionalne i lokalne politike zapošljavanja i podsticanje zapošljavanja u manje razvijenim područjima sprovodiće se kroz:
- pružanje tehničke podrške razvoju lokalne politike zapošljavanja, izradi lokalnih akcionih planova zapošljavanja i izgradnji partnerstva na lokalnom nivou;
- podsticanje formiranja lokalnih saveta za zapošljavanje i udruživanje više opština na regionalnom nivou u cilju formiranja zajedničkih lokalnih saveta za zapošljavanje;
- učešće u finansiranju programa i mera aktivne politike zapošljavanja predviđenih lokalnim akcionim planovima zapošljavanja sredstvima iz budžeta Republike Srbije;
- usmeravanje finansijskih sredstava iz budžeta Republike Srbije namenjenih realizaciji programa i mera aktivne politike zapošljavanja, u manje razvijene jedinice lokalne samouprave.
III. Unapređenje kvaliteta radne snage kroz obrazovanje i obuke podrazumeva:
- aktivno učešće u sprovođenju Strategije karijernog vođenja i savetovanja kroz podsticanje partnerstva i saradnje što će doprineti većem uključivanju lica u mere karijernog vođenja i savetovanja;
- dalji razvoj nacionalne klasifikacije zanimanja i učešće u izradi nacionalnog okvira kvalifikacija;
- unapređenje kvaliteta radne snage realizacijom programa dodatnog obrazovanja i obuka (kratkih obuka, prekvalifikacije i dokvalifikacije nezaposlenih lica, funkcionalnog osnovnog obrazovanja odraslih (FOOO), programa pripravnika i programa stručne prakse, programa sticanja praktičnih znanja za nezaposlena lica bez kvalifikacija i lica koja su završila kratku obuku ili funkcionalno osnovno obrazovanje).
IV. Podsticanje zapošljavanja, razvoj socijalnog preduzetništva i socijalnog uključivanja teže zapošljivih lica i posebno osetljivih kategorija nezaposlenih lica, prvenstveno mladih, viškova zaposlenih (starijih), lica iz ruralnih sredina podrazumeva:
- paket usluga za mlade - koji podrazumeva da NSZ u prva tri meseca od prijave mlade osobe na evidenciju nezaposlenih: 1) izvrši procenu zapošljivosti lica; 2) utvrdi individualni plan zapošljavanja i odredi mere koje su najpogodnije za aktivaciju i podizanje zapošljivosti mladih; 3) ponudi posao ili neku drugu meru aktivne politike zapošljavanja koja može da pomogne u zapošljavanju (savetovanje, stručna praksa, obuka, subvencija za samozapošljavanje, podrška razvoju preduzetništva mladih i sl.);
- paket usluga za viškove zaposlenih - koji podrazumeva da NSZ nakon prijave viškova na evidenciju nezaposlenih: 1) izvrši procenu zapošljivosti lica; 2) utvrdi individualni plan zapošljavanja i odredi mere koje su najpogodnije za aktivaciju i unapređenje zapošljivosti; 3) organizuje posebno informisanje o mogućnostima i prednostima ulaganja otpremnina u samozapošljavanje, udruživanje otpremnina radi zapošljavanja, korišćenje lizinga i franšizinga i sl.; 4) poveća uključivanje viškova u programe i mere aktivne politike zapošljavanja, pre svega u obuke;
- kreiranje i realizacija specifičnih mera i aktivnosti usmerenih prema teže zapošljivim licima i posebno osetljivim grupama na tržištu rada kao što su: dugoročno nezaposleni, lica bez kvalifikacija, osobe sa invaliditetom, Romi, ruralno stanovništvo, žene, korisnici novčane socijalne pomoći, izbegla i raseljena lica, povratnici prema sporazumu o readmisiji, deca bez roditeljskog staranja, žrtve porodičnog nasilja i trgovine ljudima, samohrani roditelji i roditelji dece sa smetnjama u razvoju i sl.;
- podsticanje samozapošljavanja, socijalnog preduzetništva i zadrugarstva, kao i zapošljavanja uz subvencionisanje određenog dela obračunatog poreza na zarade i doprinose za penzijsko i invalidsko osiguranje prema Uredbi o podsticanju zapošljavanja, odobravanje olakšica poslodavcima prema Zakonu o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje, dodelu subvencija poslodavcima za otvaranje novih radnih mesta, promovisanje podsticajnih mera za korisnike novčane naknade i sprovođenje javnih radova.
Sektor za zapošljavanje učestvuje u realizaciji strategija i akcionih planova, u delu koji se odnosi na oblast zapošljavanja, i to - Strategiji za karijerno vođenje i savetovanje, Strategiji za unapređenje položaja Roma, Strategiji za unapređenje položaja osoba sa invaliditetom, Nacionalnoj strategiji za poboljšanje položaja žena i unapređenje rodne ravnopravnosti, Strategiji za upravljanje migracijama, kao i u izradi, u okviru formirane radne grupe, Strategije za unapređenje regionalnog razvoja.
1. Učešće u realizaciji projekata
Pregled projekata čija se realizacija planira u 2013. godini
Br. |
Projekat |
Trajanje projekta |
Donator |
1. |
Priprema institucija tržišta rada u Srbiji za Evropsku strategiju zapošljavanja - Tvining projekat |
2012-2014. godine |
EU iz IPA 2011 fondova |
2. |
Dalje integrisanje sistema za prognoze, monitoring i evaluaciju u kreiranje i sprovođenje mera aktivne politike zapošljavanja i usklađivanje nacionalne klasifikacije zanimanja sa ISCO 08 standardima - Ugovor o uslugama |
2012-2014. godine |
EU iz IPA 2011 fondova |
3. |
Modernizacija sistema stručnog obrazovanja i obuka u Srbiji |
2009-2013. godine |
EU iz IPA 2007 fondova |
4. |
Druga šansa - razvoj sistema funkcionalnog obrazovanja odraslih |
2010- 2013. godine |
EU iz IPA 2008 fondova |
Tvining projekat "Priprema institucija tržišta rada u Republici Srbiji za Evropsku strategiju zapošljavanja" je započeo u maju 2012. godine i predviđeno trajanje je dve godine. Ciljevi tvining projekta će se ostvariti realizacijom sledećih rezultata:
1. Ojačani kapaciteti Sektora za zapošljavanje i Nacionalne službe za zapošljavanje u oblasti instrumenata i mehanizama za sprovođenje Evropske strategije zapošljavanja;
2. Date preporuke za prilagođavanje regulative u oblasti zapošljavanja u skladu sa propisima Evropske unije;
3. Ministarstvo nadležno za oblast zapošljavanja pripremljeno za izradu Zajedničke procene politike zapošljavanja;
4. Lokalni saveti za zapošljavanje osposobljeni za tumačenje podataka o potrebama tržišta rada i razvijanje koordiniranih rešenja za problem nezaposlenosti;
5. Lokalni saveti za zapošljavanje osposobljeni za izradu i koordinaciju sprovođenja lokalnih planova zapošljavanja u skladu sa lokalnom situacijom na tržištu rada.
Početak realizacije Ugovora o uslugama "Dalje integrisanje sistema za prognoze, monitoring i evaluaciju u kreiranje i sprovođenje mera aktivne politike zapošljavanja i usklađivanje nacionalne klasifikacije zanimanja sa ISCO 08 standardom" se očekuje u drugoj polovini 2012. godine i predviđeno trajanje je dve godine. Ciljevi ovog ugovora će se ostvariti realizacijom sledećih rezultata:
1. Korišćenje metodologija za monitoring i evaluaciju mera aktivne politike zapošljavanja i prognoziranje kretanja na tržištu rada utvrđenih kroz IPA 2008 projekat postalo redovna praksa u NSZ;
2. U praksu uveden koncept kreiranja politike zapošljavanja na osnovu podataka i analiza;
3. Obezbeđena dalja podrška Sektoru za zapošljavanje u pripremi i sprovođenju Nacionalnog akcionog plana zapošljavanja;
4. Nacionalna klasifikacija zanimanja usklađena sa ISCO 08 standardom.
2. Učešće u aktivnostima Regionalnog saveta za saradnju i Strategiji EU za razvoj Dunavskog regiona "Dunavskoj strategiji"
Sektor za zapošljavanje aktivno učestvuje u radu Saveta za regionalnu saradnju kao predstavnik Operativne grupe za Jugoistočnu Evropu za izradu Strategije za Jugoistočnu Evropu 2020. Operativna grupa odredila je, za naredni period, dva vodeća cilja u oblasti inkluzivnog rasta: rast opšte stope zaposlenosti i rast učešća stanovništva u visokom obrazovanju.
Sektor za zapošljavanje takođe aktivno učestvuje u aktivnostima trećeg stuba Dunavske strategije u prioritetnoj oblasti devet "Ulaganje u ljude i veštine" u kojoj je predstavnik Sektora član Odbora za praćenje. Kako bi se postigao sveobuhvatni rast zasnovan na znanju i ostvario prosperitet Dunavskog regiona potrebno je ulagati u ljude kroz investiranje u obuku i sticanje veština, borbu protiv siromaštva, modernizaciju tržišta rada i sistema socijalne zaštite. Kao važno polje delovanja prepoznati su i demografski i migracioni problemi regiona, s obzirom da migracioni tokovi motivisani različitim ekonomskim razvojem zemalja regiona, dovode do odliva mozgova u određenim delovima i viška ponude obrazovne snage u drugim delovima regiona.
IV PROGRAMI I MERE AKTIVNE POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA
Programi i mere aktivne politike zapošljavanja koje će u 2013. godini realizovati Nacionalna služba za zapošljavanje (NSZ), utvrđene ovim akcionim planom, realizuju se u skladu zakonom i pravilima o kontroli državne pomoći. Selekcija lica sa evidencije NSZ za uključivanje u mere aktivne politike zapošljavanja vrši se u skladu sa Uputstvom o uslovima za uključivanje nezaposlenog u mere aktivne politike zapošljavanja ("Službeni glasnik RS", broj 97/09).
Programi i mere aktivne politike zapošljavanja koji će se u cilju povećanja zaposlenosti i smanjenja nezaposlenosti u 2013. godini realizovati su:
1. Posredovanje u zapošljavanju lica koja traže zaposlenje:
Povezivanje ponude i tražnje na tržištu rada, selekcija lica koja traže zaposlenje, savetovanje usmereno na izbor odgovarajućih poslova, obuka za aktivno traženje posla, klub za traženje posla, utvrđivanje individualnog plana zapošljavanja sa nezaposlenim, upućivanje lica koje traži zaposlenje poslodavcu radi izbora za zasnivanje radnog odnosa ili drugog radnog angažovanja, sajam zapošljavanja dr.
2. Profesionalna orijentacija i savetovanje o planiranju karijere:
Psihološko savetovanje lica pri izboru, promeni zanimanja i donošenju odluka u vezi sa karijernim razvojem, unapređenje kompetencija za aktivno traženje posla, trening samoefikasnosti, psihološka procena za potrebe selekcije za zapošljavanje, uključivanje u programe dodatnog obrazovanja i obuka i programe preduzetništva uključujući i socijalno preduzetništvo i zadrugarstvo, psihološka procena za potrebe klasifikacije, pružanje informacija o tržištu rada i mogućnostima za razvoj karijere, organizovanje sajmova profesionalne orijentacije i dr.
3. Subvencije za zapošljavanje poslodavcima:
Poslodavci koji pripadaju privatnom sektoru i koji zapošljavaju nezaposlene na novootvorenim radnim mestima mogu ostvariti pravo na subvenciju za otvaranje novih radnih mesta. Subvencija se isplaćuje u jednokratnom iznosu, radi zapošljavanja do 50 nezaposlenih lica koja su prijavljena na evidenciju NSZ. Izuzetno, subvencija se može odobriti za zapošljavanje preko 50 nezaposlenih lica radi ujednačavanja regionalnog razvoja, uklanjanja dispariteta na tržištu rada i većeg stepena zapošljavanja u okviru grinfild i braunfild investicija.
Ukoliko se na novootvorenim radnim mestima zapošljavaju osobe sa invaliditetom, subvenciju mogu koristiti i poslodavci iz javnog sektora.
Visina subvencije u 2013. godini, prema stepenu razvijenosti jedinica lokalne samouprave utvrđenim u skladu sa posebnim propisom Vlade iznosi:
- za četvrtu grupu (stepen razvijenosti ispod 60% republičkog proseka) i za devastirana područja (stepen razvijenosti ispod 50% republičkog proseka) - 400.000,00 dinara po korisniku kada se zapošljava 11 i više lica, odnosno 300.000,00 dinara po korisniku kada se zapošljava do 10 lica;
- za treću grupu (u rasponu od 60% do 80% republičkog proseka) - 200.000,00 dinara po korisniku;
- za drugu grupu (u rasponu od 80% do 100% republičkog proseka) i ostale jedinice lokalne samouprave - 100.000,00 dinara po korisniku.
U slučaju zapošljavanja osoba sa invaliditetom visina subvencije iznosi:
- za četvrtu grupu (stepen razvijenosti ispod 60% republičkog proseka) i za devastirana područja (stepen razvijenosti ispod 50% republičkog proseka) - 400.000,00 dinara po korisniku, bez obzira na broj lica koja se zapošljavaju;
- za treću grupu (u rasponu od 60% do 80% republičkog proseka) - 250.000,00 dinara po korisniku;
- za drugu grupu (u rasponu od 80 do 100% republičkog proseka) i ostale jedinice lokalne samouprave - 150.000,00 dinara po korisniku.
4. Podrška samozapošljavanju:
Podrška podrazumeva pružanje stručne pomoći, obuku za nezaposleno lice i subvenciju za samozapošljavanje. Sredstva za samozapošljavanje se odobravaju u vidu subvencije radi osnivanja radnje, zadruge, ili drugog oblika preduzetništva od strane nezaposlenog ili udruživanjem više nezaposlenih, kao i za osnivanje privrednog društva ukoliko osnivač zasniva u njemu radni odnos.
Subvencija se u 2013. godini odobrava u jednokratnom iznosu od 160.000,00 dinara po korisniku, osim u slučaju samozapošljavanja osoba sa invaliditetom kada se subvencija odobrava u jednokratnom iznosu od 200.000,00 dinara po korisniku.
Korisniku novčane naknade može se isplatiti novčana naknada u jednokratnom iznosu radi samozapošljavanja.
Stručnu pomoć u cilju podsticanja samozapošljavanja nezaposleni ostvaruje kroz informativne i savetodavne usluge u poslovnim centrima i obuke iz preduzetništva, uključujući i socijalno preduzetništvo i zadrugarstvo, a podrška preduzetnicima u prvim godinama poslovanja se realizuje kroz mentoring program i specijalističke obuke.
5. Dodatno obrazovanje i obuka:
Dodatno obrazovanje i obuka jesu aktivnosti kojima se nezaposlenom i zaposlenom za čijim je radom prestala potreba kod poslodavca, kome nije moguće obezbediti odgovarajuće zaposlenje, pruža mogućnost da kroz proces teorijskog i praktičnog osposobljavanja stekne nova znanja i veštine radi zapošljavanja, odnosno stvaranja mogućnosti za zapošljavanje i samozapošljavanje. Dodatno obrazovanje i obuka sprovodiće se prema Godišnjem programu dodatnog obrazovanja i obuke koji je utvrđen ovim akcionim planom.
6. Podsticaji za zapošljavanje korisnika novčane naknade:
Korisnicima novčane naknade koji zasnuju radni odnos na neodređeno vreme, jednokratno se isplaćuje 30% ukupnog iznosa novčane naknade (bez doprinosa za obavezno socijalno osiguranje) koja bi im bila isplaćena za preostalo vreme do isteka prava na novčanu naknadu.
7. Javni radovi:
Javni radovi se organizuju u cilju zapošljavanja prvenstveno teže zapošljivih nezaposlenih lica i nezaposlenih u stanju socijalne potrebe, očuvanja i unapređenja radnih sposobnosti nezaposlenih, kao i radi ostvarivanja određenog društvenog interesa.
U 2013. godini organizovaće se javni radovi u oblasti socijalnih, humanitarnih, kulturnih i drugih delatnosti; održavanja i obnavljanja javne infrastrukture i održavanja i zaštite životne sredine i prirode. Pravo učestvovanja u postupku organizovanja javnih radova u 2013. godini imaju organi teritorijalne autonomije i organi jedinica lokalne samouprave, javne ustanove i javna preduzeća, privredna društva, preduzetnici, zadruge i udruženja.
Sredstva namenjena za organizovanje javnih radova koriste se za naknadu troškova zarada nezaposlenih lica uključenih u javne radove i troškova sprovođenja javnih radova. Troškovi zarade ne mogu biti niži od minimalne zarade utvrđene u skladu sa propisima o radu a određuju se u zavisnosti od stepena obrazovanja lica i raspoloživih sredstava za ovu meru.
U zavisnosti od vrste i složenosti poslova koje obuhvata javni rad, za sprovođenje određenih javnih radova, biće organizovana obuka, po internom programu poslodavca ili programu obrazovne ustanove. Po završetku obuke licu se izdaje sertifikat o stečenim kompetencijama.
8. Mere aktivne politike zapošljavanja za osobe sa invaliditetom:
Mere aktivne politike zapošljavanja za osobe sa invaliditetom sprovode se kao deo procesa celokupne rehabilitacije pojedinca, radi povećanja nivoa zapošljivosti ili zapošljavanja osoba sa invaliditetom, u cilju i socijalnog uključivanja.
Mere aktivne politike zapošljavanja pod opštim uslovima sprovode se u grupama koje čine osobe sa invaliditetom i druga nezaposlena lica, odnosno pod uslovima propisanim za nezaposlena lica u svakom slučaju kada je to moguće, po proceni stručnih lica NSZ.
Mere aktivne politike zapošljavanja po prilagođenim programima sprovode se u skladu sa potrebama osoba sa invaliditetom, procenjenim profesionalnim mogućnostima i radnom sposobnošću.
Sastavni deo sveukupne profesionalne rehabilitacije čine i mere i aktivnosti usmerene na unapređenje uslova rada i podizanje efikasnosti osoba sa invaliditetom na radnom mestu, kao i jačanje kompetencija poslodavaca koji zapošljavaju osobe sa invaliditetom i drugih zainteresovanih subjekata, u cilju osposobljavanja za pružanje stručne pomoći kao podrške osobama sa invaliditetom kod zapošljavanja, uvođenja u posao ili na radnom mestu, praćenja pri radu i drugo.
9. Sufinansiranje programa ili mera aktivne politike zapošljavanja predviđenih lokalnim akcionim planovima zapošljavanja sredstvima iz republičkog budžeta (po zahtevu teritorijalne autonomije ili jedinice lokalne samouprave):
Teritorijalna autonomija odnosno jedinica lokalne samouprave, može do 31. januara 2013. godine, preko nadležne filijale NSZ, podneti zahtev ministarstvu nadležnom za zapošljavanje za učešće u finansiranju programa ili mera aktivne politike zapošljavanja.
Uzimajući u obzir mišljenja filijala na podnete zahteve jedinica lokalne samouprave, NSZ dostavlja ministarstvu predlog za učešće u finansiranju programa ili mera aktivne politike zapošljavanja, u roku od 30 dana od dana isteka roka za podnošenje zahteva.
U 2013. godini odobravaće se učešće u finansiranju programa ili mera aktivne politike zapošljavanja, i to:
- subvencije za samozapošljavanje;
- subvencije poslodavcima za zapošljavanje na novootvorenim radnim mestima;
- stručna praksa - radi sticanja praktičnih znanja i veština za samostalan
- rad u struci bez zasnivanja radnog odnosa i to za lica sa najmanje srednjim
- obrazovanjem, bez obzira na godine života;
- sticanje praktičnih znanja uz zasnivanje radnog odnosa, za lica bez kvalifikacije;
- javni radovi.
Uslov za odobravanje učešća u finansiranju programa ili mera aktivne politike zapošljavanja je da jedinica lokalne samouprave ima:
- formiran lokalni savet za zapošljavanje,
- donet lokalni akcioni plan zapošljavanja (LAPZ),
- obezbeđeno više od polovine potrebnih sredstava za finansiranje određenog programa ili mere. Izuzetno, ukoliko se radi o nerazvijenoj jedinici lokalne samouprave, ministar nadležan za poslove zapošljavanja, u skladu sa Zakonom o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti ("Službeni glasnik RS", br. 36/09 i 88/10) može odobriti učešće u finansiranju i kad je obezbeđeno manje od polovine potrebnih sredstava;
- usklađene programe i mere sa prioritetima i ciljevima lokalnog ekonomskog razvoja i lokalnog tržišta rada.
Kriterijumi na osnovu kojih se odobrava učešće u finansiranju programa ili mera su:
- stepen razvijenosti jedinice lokalne samouprave,
- indikatori na lokalnom tržištu rada,
- predviđeni efekat programa ili mera i ekonomska opravdanost.
Prioritet za učešće u finansiranju programa ili mera aktivne politike zapošljavanja u 2013. godini imaju:
- nerazvijene jedinice lokalne samouprave - utvrđene u skladu sa posebnim propisom Vlade,
- programi i mere predviđeni lokalnim akcionim planovima zapošljavanja koji uključuju teže zapošljiva lica i lica u stanju socijalne potrebe i
- zahtevi podneti od strane jedinica lokalnih samouprava koje su formirale lokalni savet za područje više jedinica lokalnih samouprava i usvojile zajednički plan zapošljavanja za područje tih jedinica lokalnih samouprava.
NSZ će započeti realizaciju odobrenih zahteva za učešće u finansiranju programa ili mera nakon prenosa sredstava iz budžeta Republike Srbije i budžeta jedinice lokalne samouprave.
V FINANSIJSKI OKVIR POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA I IZVORI FINANSIRANJA
Finansiranje aktivne politike zapošljavanja obavlja se iz sredstava budžeta Republike Srbije, budžeta teritorijalne autonomije i budžeta jedinica lokalnih samouprava, sredstava poklona, donacija, legata, kredita, kao i iz sredstava doprinosa za slučaj nezaposlenosti i drugih izvora.
Za realizaciju planiranih programa i mera aktivne politike zapošljavanja u 2013. godini potrebno je minimum 6.000.000.000,00 dinara. Navedeni iznos potrebnih sredstava biće obezbeđen delom iz sredstava opredeljenih Zakonom o budžetu Republike Srbije, delom iz budžeta teritorijalne autonomije i jedinica lokalnih samouprava za učešće u realizaciji lokalnih i regionalnih akcionih planova zapošljavanja, a kroz projekte i donacije nastojaće se da se obezbede ukupno potrebna sredstva za realizaciju planiranih programa i mera aktivne politike zapošljavanja.
Podsticanje zapošljavanja i profesionalna rehabilitacija nezaposlenih osoba sa invaliditetom, refundacija zarada osoba sa invaliditetom zaposlenih u preduzeću za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom, poboljšanje uslova rada, unapređenje proizvodnih programa, uvođenje standarda, poboljšanje kvaliteta proizvoda i pruženih usluga, prilagođavanje radnih mesta i drugo, finansira se iz budžetskog fonda za profesionalnu rehabilitaciju i podsticanje zapošljavanja osoba sa invaliditetom.
VI NOSIOCI POSLOVA REALIZACIJE NAPZ
Mere aktivne politike zapošljavanja i druge planirane aktivnosti u okviru NAPZ za 2013. godinu, sprovodi ministarstvo nadležno za poslove zapošljavanja, NSZ, kao i drugi državni organi, institucije i socijalni partneri.
Efikasnost i efektivnost programa i mera aktivne politike zapošljavanja utvrđenih NAPZ koje sprovodi NSZ, prati se putem Sporazuma o učinku Nacionalne službe za zapošljavanje, koji, u skladu sa Zakonom. zaključuju ministarstvo nadležno za poslove zapošljavanja i NSZ. Tim sporazumom bliže se uređuju očekivani rezultati u 2013. godini, rokovi za sprovođenje pojedinih programa i mera, odgovornosti, izveštavanje i dr.
VII KATEGORIJE TEŽE ZAPOŠLJIVIH LICA
U skladu sa Zakonom teže zapošljiva lica su ona nezaposlena lica koja zbog zdravstvenog stanja, nedovoljnog ili neodgovarajućeg obrazovanja, sociodemografskih karakteristika, regionalne ili profesionalne neusklađenosti ponude i tražnje na tržištu rada, ili zbog drugih objektivnih okolnosti teže nalaze posao. Određenim programima i merama aktivne politike zapošljavanja podstiče se ravnopravniji položaj tih lica na tržištu rada, tako da teže zapošljiva lica imaju prioritet kod uključivanja u pojedine mere.
U 2013. godini teže zapošljiva lica koja će imati prioritet u uključivanju u mere aktivne politike zapošljavanja su: dugoročno nezaposlena lica odnosno lica koja su nezaposlena duže od 12 meseci, nezaposleni bez kvalifikacija ili niskokvalifikovani, mladi do 30 godina života, višak zaposlenih i stariji od 50 godina života, žene, ruralno stanovništvo, osobe sa invaliditetom, Romi, korisnici novčane socijalne pomoći.
VIII GODIŠNJI PROGRAM DODATNOG OBRAZOVANJA I OBUKE
Godišnjim programom dodatnog obrazovanja i obuke utvrđuju se programi i mere dodatnog obrazovanja i obuke koji će se realizovati u 2013. godini.
Realizacija Godišnjeg programa dodatnog obrazovanja i obuka podrazumeva sprovođenje pojedinačnih aktivnosti, odnosno programa i mera kojima se stiču nova znanja, veštine i radno iskustvo, u cilju stvaranja mogućnosti za zapošljavanje i samozapošljavanje.
Godišnji program dodatnog obrazovanja i obuke zasniva se na analizi potreba tržišta rada, odnosno potreba poslodavaca u pogledu potrebnih znanja i veština neophodnih za obavljanje konkretnih poslova, utvrđenih u kontaktima sa poslodavcima. U skladu sa tim realizovaće se dodatno obrazovanje i obuke za ona područja rada u kojima postoji deficit znanja i veština.
Godišnji program dodatnog obrazovanja i obuka sprovodi NSZ realizacijom sledećih programa i mera:
1. |
Programi osposobljavanja za samostalan rad |
2. |
Kratke obuke - sticanje dodatnih znanja i veština u cilju unapređenja kompetencija, konkurentnosti i zapošljivosti nezaposlenih lica. |
2.1. |
Obuke za tržište rada - sticanje dodatnih znanja i veština u skladu sa potrebama tržišta rada i poslodavaca sa posebnim akcentom na sticanje transverzalnih i generičkih veština, koje podrazumevaju rešavanje problema i analitičke sposobnosti, veštine komunikacije i timskog rada, rukovođenje sopstvenim zadacima, jezičke sposobnosti i poznavanje rada sa digitalnom tehnologijom, osećaj za inicijativu i preduzetništvo. |
2.2. |
Obuke na zahtev poslodavca |
3. |
Prekvalifikacija i dokvalifikacija |
4. |
Funkcionalno osnovno obrazovanje odraslih |
Vrstu programa dodatnog obrazovanja i obuke i lica koja se uključuju određuje NSZ u skladu sa prethodno sprovedenom analizom potreba tržišta rada, uključujući potrebe na lokalnom i regionalnom nivou.
Naknada troškova dodatnog obrazovanja i obuke kao i visina učešća NSZ u troškovima realizacije dodatnog obrazovanja i obuke, u zavisnosti od vrste programa, definišu se Programom rada NSZ za 2013. godinu u skladu sa raspoloživim sredstvima i obuhvatom lica planiranim Sporazumom o učinku.
Iznos sredstava za naknadu troškova dodatnog obrazovanja i obuke opredeljen Programom rada NSZ za 2013. godinu u zavisnosti od vrste programa, isplaćuje se uključenom licu u jednakim mesečnim iznosima kao novčana pomoć za vreme trajanja programa.
Učešće NSZ u troškovima realizacije dodatnog obrazovanja i obuke podrazumeva troškove sprovođenja samih programa od strane izvođača, u skladu sa zakonom.
IX TABELA PRIORITETA, MERA I AKTIVNOSTI ZA REALIZACIJU NAPZ