ZAKLJUČAK
O UTVRĐIVANJU NACIONALNOG AKCIONOG PLANA ZAPOŠLJAVANJA ZA 2013. GODINU

("Sl. glasnik RS", br. 117/2012)

1. Utvrđuje se Nacionalni akcioni plan zapošljavanja za 2013. godinu, koji je sastavni deo ovog zaključka.

2. Ovaj zaključak objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

NACIONALNI AKCIONI PLAN ZAPOŠLJAVANJA ZA 2013. GODINU

 

UVOD

Osnovni instrument za sprovođenje aktivne politike zapošljavanja u 2013. godini je Nacionalni akcioni plan zapošljavanja za 2013. godinu (NAPZ). U skladu sa Zakonom o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti ("Službeni glasnik RS", br. 36/09 i 88/10) njime se definišu ciljevi i prioriteti politike zapošljavanja i utvrđuju programi i mere koji će se realizovati.

Nacionalni akcioni plan zapošljavanja predstavlja i operacionalizaciju Nacionalne strategije zapošljavanja za period 2011-2020. godine, a u izradu i definisanje ciljeva i prioriteta uključeni su socijalni partneri, relevantne institucije i ostale zainteresovane strane.

I MAKROEKONOMSKI OKVIR1

Efekti globalne ekonomske i finansijske krize u Republici Srbiji su se reflektovali padom BDP-a u 2009. godini (pad od -3,5%) i postepenim oporavkom u 2010. godini (rast BDP od 1,0%). Ekonomski oporavak podstaknut rastom izvoza u EU je zastao sredinom 2011. godine zbog negativnih efekata drugog talasa globalne ekonomske krize, posebno slabljenja ekonomskog rasta i finansijskih problema u evro zoni. Nepovoljna kretanja u ekonomijama zemalja evro zone smanjila su tražnju za proizvodima iz Republike Srbije, a problemi na finansijskom tržištu uticali su na smanjenje priliva kapitala i povećanje njegove cene. Privreda Republike Srbije je suočena sa inflatornim rizicima, padom zaposlenosti, visinom budžetskog deficita i spoljnog duga.

U pogoršanim ekonomskim uslovima u 2011. godini je ostvaren realni rast BDP od 1,6% zasnovan, s proizvodne strane, na rastu industrijske i poljoprivredne proizvodnje, građevinarstva, saobraćaja i telekomunikacija, a s rashodne strane, na rastu investicija. Posmatrano po aktivnostima, najveći rast BDP zabeležen je u sektoru informisanja i komunikacija i sektoru industrije, a najveći pad zabeležen je u sektoru trgovine na veliko i malo. Procenjeno je da je godišnja stopa inflacije u 2011. godini iznosila 7,0%. Silazni trend inflacije zabeležen je zahvaljujući preduzetim merama monetarne i fiskalne politike, smanjenim troškovnim pritiscima na cene hrane, usporavanju rasta regulisanih cena, niske agregatne tražnje i padu inflatornih očekivanja. Neto iznos stranih direktnih investicija (SDI) u 2011. godini je bio 1.827 miliona evra.

Polazeći od tekućih makroekonomskih trendova i planirane ekonomske i fiskalne politike, za 2012. godinu procenjen je realni pad BDP od 2%, inflacija od 13,8%, pad zaposlenosti od 1,2%, pad investicija od 14,5%, pad lične potrošnje od 0,7%, rast državne potrošnje od 4,8%, rast izvoza robe i usluga od 1,8% i pad uvoza robe i usluga od 0,4%, uz povećanje deficita tekućeg računa na 11,0% BDP.

U periodu od 2013. do 2015. godine makroekonomska politika biće usmerena na stvaranje uslova za makroekonomsku stabilnost i ekonomski oporavak i rast privrede na bazi povećanja investicija i izvoza koji obezbeđuje poboljšanje stanja na tržištu rada i rast životnog standarda. U periodu od 2013. do 2015. godine očekuje se rast BDP, i to u 2013. godini od 2,0%, a zatim ubrzavanje rasta od 3,5% i 4,0% u 2014. i 2015. godini.

Projekcija osnovnih makroekonomskih pokazatelja Republike Srbije

 

2013

2014

2015

BDP, mil. dinara (tekuće cene)

3.679.015

3.979.131

4.316.243

BDP po stanovniku, u EUR

4.295,5

4.545,3

4.846,8

Realni rast BDP u %

2,0

3,5

4,0

Inflacija, kraj perioda, u %

5,5

5,0

4,5

Broj formalno zaposlenih, godišnji prosek, u 000

1.721,6

1.742,2

1.782,3

Izvor: MFP

__________
1 Izvor: Fiskalna strategija za 2013. sa projekcijama za 2014. i 2015. godinu

II STANJE I TOKOVI NA TRŽIŠTU RADA

Tržište rada u Republici Srbiji karakteriše neusklađenost između ponude i potražnje radne snage, pojačana neskladom u kvalifikacionoj i starosnoj strukturi, visoka dugoročna nezaposlenost, visoka stopa nezaposlenosti mladih od 15-24 godina i visoka stopa nezaposlenosti lica sa nižim i srednjim nivoima obrazovanja, uz velike regionalne disproporcije u nezaposlenosti.

Na osnovu podataka iz Ankete o radnoj snazi iz aprila 2012. godine, indikatori tržišta rada se pogoršavaju. Stopa zaposlenosti nastavlja da opada, dok stopa nezaposlenosti i dalje raste.

Tabela 1: Kretanje osnovnih indikatora tržišta rada 2010-2012 za stanovništvo starosti 15-64, Republika Srbija

Starosna kategorija 15-64

April
2010.

Oktobar
2010.

April
2011.

Novembar 2011.

April
2012.

Stopa aktivnosti

59,1%

58,8%

58,9%

59,9%

59,7%

Muškarci

67,4%

67,2%

67,5%

68,7%

68,7%

Žene

50,9%

50,6%

50,4%

50,9%

50,7%

Stopa zaposlenosti

47,2%

47,1%

45,5%

45,3%

44,2%

Muškarci

54,3%

54,4%

52,2%

52,5%

51,1%

Žene

40,2%

39,9%

38,8%

37,9%

37,1%

Stopa nezaposlenosti

20,1%

20,0%

22,9%

24,4%

26,1%

Muškarci

19,4%

19,0%

22,7%

23,5%

25,6%

Žene

20,9%

21,2%

23,1%

25,6%

26,7%

Stopa neaktivnosti

40,9%

41,2%

41,1%

40,1%

40,3%

Muškarci

32,6%

32,8%

32,5%

31,3%

31,3%

Žene

49,1%

49,4%

49,6%

49,1%

49,3%

Izvor: ARS, Republički zavod za statistiku

Tabela 2: Kretanje osnovnih indikatora tržišta rada po regionima, za stanovništvo starosti 15-64

Starosna kategorija 15-64

Beogradski region

Region Vojvodine

Region Šumadije i Zapadne Srbije

Region Južne i Istočne Srbije

Region Kosova i Metohije

Stopa aktivnosti

59,9%

58,4%

60,9%

59,7%

...

Stopa zaposlenosti

46,3%

42,4%

45,0%

43,2%

...

Stopa nezaposlenosti

22,8%

27,5%

26,1%

27,7%

...

Stopa neaktivnosti

40,1%

41,6%

39,1%

40,3%

...

Izvor: Anketa o radnoj snazi - april 2012, Republički zavod za statistiku

Stope aktivnosti i neaktivnosti

Broj aktivnog stanovništva radnog uzrasta (15-64) u aprilu 2012. godine iznosio je oko 2.819.000 lica, što je manje od broja aktivnih u novembru 2011. godine za 0,5% ili za oko 14.000 lica. Stopa aktivnosti od 59,7% u aprilu 2012. godine smanjila se za 0,2 procentna poena u odnosu na novembar 2011. godine (59,9%), dok se u odnosu na april 2011. godine (58,9%) povećala za 0,8 procentnih poena.

Višu stopu aktivnosti od opšte stope imaju Region Šumadije i Zapadne Srbije (60,9%) i Beogradski region (59,9%), dok najnižu stopu aktivnosti ima Region Vojvodine (58,4%).

Broj neaktivnog stanovništva radnog uzrasta (15-64) u aprilu 2012. godine iznosio je oko 1.900.000 lica, što je više od broja neaktivnih u novembru 2011. godine za 0,1% ili za oko 1.500 lica. Stopa neaktivnosti lica radnog uzrasta (15-64) od 40,3% u aprilu 2012. godine povećala se za 0,2 procentna poena u odnosu na novembar 2011. godine (40,1%), dok se u odnosu na april 2011. godine (41,1%) smanjila za 0,8 procentnih poena.

Nižu stopu neaktivnosti od opšte stope imaju Region Šumadije i Zapadne Srbije (39,1%) i Beogradski region (40,1%), stopa neaktivnosti za region Južne i Istočne Srbije (40,3%) ista je kao opšta stopa, dok najvišu stopu neaktivnosti ima Region Vojvodine (41,6%).

Stopa zaposlenosti

Stopa zaposlenosti u Republici Srbiji je niska. U 2012. godini stopa zaposlenosti nastavlja da opada, a lica koja ostaju bez zaposlenja prelaze u nezaposlene, ne u neaktivne, čime se zaustavilo smanjivanje kontigenta radne snage i povlačenje sa tržišta rada.

Ukupan broj zaposlenih lica radnog uzrasta (15-64), prema podacima ARS-a iz aprila 2012. godine, iznosi oko 2.084.000, što je manje od broja zaposlenih u novembru 2011. godine za 2,7% ili za oko 58.000 lica.

Stopa zaposlenosti lica radnog uzrasta (15-64) u aprilu 2012. godine iznosi 44,2%, što znači da je opala za 1,1 procentni poen u odnosu na novembar 2011. godine (45,3%), odnosno za 1,3 procentnih poena u odnosu na april 2011. godine (45,5%).

Višu stopu zaposlenosti od opšte stope imaju Beogradski region (46,3%) i Region Šumadije i Zapadne Srbije (45,0%), dok najnižu stopu zaposlenosti ima Region Vojvodine (42,4%).

Stopa nezaposlenosti

Nezaposlenost u Republici Srbiji je visoka. Broj nezaposlenih, kao i stopa nezaposlenosti, kontinuirano raste od 2008. godine, kao posledica uticaja ekonomske krize na tržište rada.

Ukupan broj nezaposlenih lica radnog uzrasta (15-64), prema podacima ARS-a iz aprila 2012. godine, iznosi oko 735.000, što je više od broja nezaposlenih u novembru 2011. godine za 6,4% ili za oko 44.000 lica.

Stopa nezaposlenosti lica radnog uzrasta (15-64) u aprilu 2012. godine iznosi 26,1%, što znači da se povećala za 1,7 procentnih poena u odnosu na novembar 2011. godine (24,4%), odnosno za 3,2 procentna poena u odnosu na april 2011. godine (22,9%).

Nižu stopu nezaposlenosti od opšte stope ima samo Beogradski region (22,8%), Region Šumadije i Zapadne Srbije (26,1%) ima stopu koja je jednaka opštoj, dok najvišu stopu nezaposlenosti ima Region Južne i Istočne Srbije (27,7%).

Neformalna zaposlenost

Učešće neformalno zaposlenih lica radnog uzrasta (15-64) u ukupnoj zaposlenosti iznosi 15,5%, što predstavlja smanjenje od 0,3 procentna poena u odnosu na novembar 2011. godine (15,8%). Broj neformalno zaposlenih iznosi oko 323.000, što u apsolutnom iznosu predstavlja smanjenje od oko 15.000 zaposlenih u neformalnoj ekonomiji ili 4,4% u odnosu na novembar 2011. godine (338.000).

Karakteristike nezaposlenosti

Starosna struktura nezaposlenih lica

Posmatrano prema godinama starosti, nešto manje od polovine nezaposlenih (44,0%) su lica koja pripadaju dvema najmlađim starosnim grupama (15-24, 25-34), čije je učešće u ukupnoj nezaposlenosti (15+) u aprilu 2012. godine iznosilo 16,3% i 27,7%.

Trend smanjenja učešća najmlađih kategorija nezaposlenih u ukupnoj nezaposlenosti se nastavlja, što se delimično može objasniti njihovim produženim školovanjem u uslovima smanjenih mogućnosti zaposlenja. Istovremeno se nastavlja i trend povećanja učešća onih u starijim godinama (55-64).

Obrazovna struktura nezaposlenih lica

Struktura nezaposlenih prema obrazovnom nivou deluje prilično stabilno. Nezaposlenost je najviše rasprostranjena među onima sa srednjim nivoom obrazovanja, budući da je nešto više od dve trećine nezaposlenih završilo srednju školu (66,8% u aprilu 2012. godine).

Prevazilaženje postojeće situacije, pre svega nepovoljne kvalifikacione strukture nezaposlenih, zastarelih znanja i neadekvatnih sposobnosti u prvom redu podrazumeva reformu i inoviranje sistema obrazovanja, posebno sistema srednjeg stručnog obrazovanja i obrazovanja odraslih, kao i uspostavljanje sistema kratkih obuka na tržištu rada.

Dugoročna nezaposlenost

Nezaposlenost u Republici Srbiji ima dugoročni karakter. Stopa dugoročne nezaposlenosti za lica radnog uzrasta (15-64) u aprilu 2012. godine iznosi 20,4% i povećala se za 2,3 procentna poena u odnosu na novembar 2011. godine (18,1%).

Udeo dugoročno nezaposlenih lica (onih koji posao traže godinu dana i duže), u broju nezaposlenih radnog uzrasta 15-64 je visok i u aprilu 2012. godine iznosi 78,1%. Dugo čekanje na zaposlenje dovodi do gubitka motivacije, znanja i smanjivanja mogućnosti za zapošljavanje.

Nezaposlenost žena

Nezaposlenost žena u Republici Srbiji izraženija je od nezaposlenosti muškaraca. Međutim, razlika u stopama nezaposlenosti između muškaraca i žena u aprilu 2012. godine se smanjila i iznosi samo 1,1 procentni poen (26,7% za žene i 25,6% za muškarce), čemu je doprinelo povećanje stope nezaposlenosti muškaraca za 2,1 procentni poen u odnosu na novembar 2011. godine, dok je povećanje stope nezaposlenosti žena u istom periodu iznosilo samo 1,1 procentni poen.

Razlike u stopama aktivnosti i zaposlenosti kod žena i muškaraca i dalje su veoma velike. U aprilu 2012. godine stopa aktivnosti žena iznosila je 50,7%, a muškaraca 68,7%, što predstavlja razliku od 18 procentnih poena. Stopa zaposlenosti žena od 37,1% značajno je niža od stope zaposlenosti muškaraca 51,1% (razlika iznosi 14 procentnih poena). Stopa zaposlenosti žena je opala u odnosu na stopu iz novembra 2011. godine za 0,8 procentnih poena, dok se u istom periodu stopa zaposlenosti muškaraca smanjila za 1,4 procentna poena.

Nezaposlenost mladih (15-24 godina)

Nezaposlenost mladih starosne dobi 15-24 u Republici Srbiji je veoma izražena i znatno je iznad opšte stope nezaposlenosti (50,9% u odnosu na 26,1%). Stopa nezaposlenosti mladih se u aprilu 2012. godine smanjila za 1 procentni poen u odnosu na novembar 2011. godine (51,9%). Međutim, i pored smanjenja stope nezaposlenosti, ona pokazuje da je svaka druga mlada osoba u Republici Srbiji nezaposlena.

Stopa zaposlenosti mladih se u aprilu 2012. godine povećala za 0,4 procentna poena, a stopa aktivnosti za 0,3 procentna poena u odnosu na novembar 2011. godine.

Nezaposlenost starijih (55-64 godina)

Rast stope nezaposlenosti u ovoj starosnoj grupi, u periodu april 2012 - novembar 2011. godine, iznosi 4 procentna poen (sa 15,1% u novembru 2011. godine na 19,1% u aprilu 2012. godine), što u apsolutnom iznosu predstavlja povećanje broja nezaposlenih za oko 20.000 lica.

Stopa zaposlenosti ove starosne grupe je smanjena za 0,8 procentnih poena (sa 31,0% u novembru 2011. na 30,2% u aprilu 2012. godine), što u apsolutnom iznosu predstavlja smanjenje broja zaposlenih za oko 9.000 lica.

Stopa aktivnosti je povećana za 0,8 procentnih poena (sa 36,5% u novembru 2011. na 37,3% u aprilu 2012. godine), što u apsolutnom iznosu predstavlja povećanje broja aktivnih za oko 11.500 lica.

Karakteristike registrovane nezaposlenosti2

Prema podacima NSZ na evidenciji nezaposlenih lica nalazi se 751.458 lica, od kojih je 391.696 ili 52,1% žena.

Posmatrano prema godinama starosti ukupno 296.937 nezaposlenih lica sa evidencije NSZ pripada dvema najmlađim starosnim grupama (15-24 i 25-34), što je 39,5% od ukupnog broja lica na evidenciji. Broj mladih (15-24 godina) iznosi 103.073 lica ili 13,7% u ukupnom broju evidentiranih nezaposlenih lica, dok broj starijih (55-64 godina) iznosi 99.628 lica ili 13,3%.

Nezaposlenost je najviše rasprostranjena među licima sa srednjim nivoom obrazovanja. Završenu srednju školu poseduje 412.450 nezaposlena lica sa evidencije NSZ što je 54,9% od ukupnog broja evidentiranih nezaposlenih lica.

Broj dugoročno nezaposlenih lica, koja posao traže godinu dana i duže, u ukupnom broju nezaposlenih lica radnog uzrasta 15-64 registrovanih u NSZ iznosi 485.114 lica ili 64,6%.

__________
2 Izvor: NSZ, podaci sa evidencije nezaposlenih na dan 30. septembar 2012. godine

Projekcije kretanja na tržištu rada za period 2013-2015. godine

Projekcija zaposlenosti zasniva se na projektovanom rastu BDP i povećanju investicija. Prema projekcijama, ukupna zaposlenost će usporiti pad u 2013. godini, nakon oštrog pada u prethodne četiri godine. Očekuje se kumulativni rast registrovane zaposlenosti u naredne tri godine od 3,3%.

Istovremeno, ukupna nezaposlenost će zabeležiti blago smanjivanje. Takođe, anketna stopa nezaposlenosti u narednom trogodišnjem periodu će se blago smanjivati.

Godina

2013

2014

2015

Stopa nezaposlenosti

26,1%

25,2%

23,8%

Izvor: IMF, World Economic Outlook, april 2012, MFP - procene za Srbiju

Od posebnog značaja za produktivno zapošljavanje u narednom periodu jeste usaglašavanje politika zapošljavanja, obrazovanja i naučno-tehnološkog razvoja radi podizanja nivoa znanja i veština i zapošljavanja prema potrebama tržišta rada.

III CILJEVI I PRIORITETI POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA

Ostvarenju osnovnog cilja politike zapošljavanja da se u Republici Srbiji do kraja 2020. godine uspostavi efikasan, stabilan i održiv trend rasta zaposlenosti, kao i da se politika zapošljavanja i institucije tržišta rada usklade sa tekovinama EU, doprineće ostvarenje pojedinačnih ciljeva politike zapošljavanja u 2013. godini koji su usmereni na:

- unapređenje institucija tržišta rada,

- podsticanje razvoja regionalne i lokalne politike zapošljavanja i podsticanje zapošljavanja u manje razvijenim područjima,

- unapređenje kvaliteta radne snage i

- podsticanje zapošljavanja i socijalnog uključivanja teže zapošljivih lica i posebno osetljivih kategorija nezaposlenih lica.

Stanje na tržištu rada Republike Srbije, pokazatelji Ankete o radnoj snazi, kao i analiza podataka koje je u izveštajima dostavljala Nacionalna služba za zapošljavanje uticali su na određivanje prioriteta za delovanje u okviru definisanih ciljeva i to:

I. Unapređenje institucija tržišta rada podrazumeva:

- unapređenje kapaciteta institucija tržišta rada Republike Srbije za korišćenje instrumenata Evropske strategije zapošljavanja i razvijanje partnerstva u implementaciji politike zapošljavanja;

- unapređenje zakonskog okvira neophodnog za sprovođenje politike zapošljavanja i podsticanje razvoja socijalnog preduzetništva i zadrugarstva;

- unapređenje i razvoj modela integrisanih usluga i jačanje kapaciteta NSZ za primenu savremenih metoda i tehnika savetovanja;

- unapređenje kapaciteta agencija za zapošljavanje i razvijanje različitih oblika saradnje agencija i NSZ;

- podizanje kapaciteta preduzeća za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom;

- unapređenje postojeće metodologije prognoza kretanja na tržištu rada i uspostavljanje sistema prognoza na tržištu rada i unapređenje metoda evaluacija mera i transparentnog izveštavanja;

- unapređenje metodologije rada centara za informisanje i profesionalno savetovanje (CIPS).

II. Podsticanje razvoja regionalne i lokalne politike zapošljavanja i podsticanje zapošljavanja u manje razvijenim područjima sprovodiće se kroz:

- pružanje tehničke podrške razvoju lokalne politike zapošljavanja, izradi lokalnih akcionih planova zapošljavanja i izgradnji partnerstva na lokalnom nivou;

- podsticanje formiranja lokalnih saveta za zapošljavanje i udruživanje više opština na regionalnom nivou u cilju formiranja zajedničkih lokalnih saveta za zapošljavanje;

- učešće u finansiranju programa i mera aktivne politike zapošljavanja predviđenih lokalnim akcionim planovima zapošljavanja sredstvima iz budžeta Republike Srbije;

- usmeravanje finansijskih sredstava iz budžeta Republike Srbije namenjenih realizaciji programa i mera aktivne politike zapošljavanja, u manje razvijene jedinice lokalne samouprave.

III. Unapređenje kvaliteta radne snage kroz obrazovanje i obuke podrazumeva:

- aktivno učešće u sprovođenju Strategije karijernog vođenja i savetovanja kroz podsticanje partnerstva i saradnje što će doprineti većem uključivanju lica u mere karijernog vođenja i savetovanja;

- dalji razvoj nacionalne klasifikacije zanimanja i učešće u izradi nacionalnog okvira kvalifikacija;

- unapređenje kvaliteta radne snage realizacijom programa dodatnog obrazovanja i obuka (kratkih obuka, prekvalifikacije i dokvalifikacije nezaposlenih lica, funkcionalnog osnovnog obrazovanja odraslih (FOOO), programa pripravnika i programa stručne prakse, programa sticanja praktičnih znanja za nezaposlena lica bez kvalifikacija i lica koja su završila kratku obuku ili funkcionalno osnovno obrazovanje).

IV. Podsticanje zapošljavanja, razvoj socijalnog preduzetništva i socijalnog uključivanja teže zapošljivih lica i posebno osetljivih kategorija nezaposlenih lica, prvenstveno mladih, viškova zaposlenih (starijih), lica iz ruralnih sredina podrazumeva:

- paket usluga za mlade - koji podrazumeva da NSZ u prva tri meseca od prijave mlade osobe na evidenciju nezaposlenih: 1) izvrši procenu zapošljivosti lica; 2) utvrdi individualni plan zapošljavanja i odredi mere koje su najpogodnije za aktivaciju i podizanje zapošljivosti mladih; 3) ponudi posao ili neku drugu meru aktivne politike zapošljavanja koja može da pomogne u zapošljavanju (savetovanje, stručna praksa, obuka, subvencija za samozapošljavanje, podrška razvoju preduzetništva mladih i sl.);

- paket usluga za viškove zaposlenih - koji podrazumeva da NSZ nakon prijave viškova na evidenciju nezaposlenih: 1) izvrši procenu zapošljivosti lica; 2) utvrdi individualni plan zapošljavanja i odredi mere koje su najpogodnije za aktivaciju i unapređenje zapošljivosti; 3) organizuje posebno informisanje o mogućnostima i prednostima ulaganja otpremnina u samozapošljavanje, udruživanje otpremnina radi zapošljavanja, korišćenje lizinga i franšizinga i sl.; 4) poveća uključivanje viškova u programe i mere aktivne politike zapošljavanja, pre svega u obuke;

- kreiranje i realizacija specifičnih mera i aktivnosti usmerenih prema teže zapošljivim licima i posebno osetljivim grupama na tržištu rada kao što su: dugoročno nezaposleni, lica bez kvalifikacija, osobe sa invaliditetom, Romi, ruralno stanovništvo, žene, korisnici novčane socijalne pomoći, izbegla i raseljena lica, povratnici prema sporazumu o readmisiji, deca bez roditeljskog staranja, žrtve porodičnog nasilja i trgovine ljudima, samohrani roditelji i roditelji dece sa smetnjama u razvoju i sl.;

- podsticanje samozapošljavanja, socijalnog preduzetništva i zadrugarstva, kao i zapošljavanja uz subvencionisanje određenog dela obračunatog poreza na zarade i doprinose za penzijsko i invalidsko osiguranje prema Uredbi o podsticanju zapošljavanja, odobravanje olakšica poslodavcima prema Zakonu o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje, dodelu subvencija poslodavcima za otvaranje novih radnih mesta, promovisanje podsticajnih mera za korisnike novčane naknade i sprovođenje javnih radova.

Sektor za zapošljavanje učestvuje u realizaciji strategija i akcionih planova, u delu koji se odnosi na oblast zapošljavanja, i to - Strategiji za karijerno vođenje i savetovanje, Strategiji za unapređenje položaja Roma, Strategiji za unapređenje položaja osoba sa invaliditetom, Nacionalnoj strategiji za poboljšanje položaja žena i unapređenje rodne ravnopravnosti, Strategiji za upravljanje migracijama, kao i u izradi, u okviru formirane radne grupe, Strategije za unapređenje regionalnog razvoja.

1. Učešće u realizaciji projekata

Pregled projekata čija se realizacija planira u 2013. godini

Br.

Projekat

Trajanje projekta

Donator

1.

Priprema institucija tržišta rada u Srbiji za Evropsku strategiju zapošljavanja - Tvining projekat

2012-2014. godine

EU iz IPA 2011 fondova

2.

Dalje integrisanje sistema za prognoze, monitoring i evaluaciju u kreiranje i sprovođenje mera aktivne politike zapošljavanja i usklađivanje nacionalne klasifikacije zanimanja sa ISCO 08 standardima - Ugovor o uslugama

2012-2014. godine

EU iz IPA 2011 fondova

3.

Modernizacija sistema stručnog obrazovanja i obuka u Srbiji

2009-2013. godine

EU iz IPA 2007 fondova
Nosilac projekta je MPN, a MRZSP je partner na projektu

4.

Druga šansa - razvoj sistema funkcionalnog obrazovanja odraslih

2010- 2013. godine

EU iz IPA 2008 fondova
Nosilac projekta je MPN, a MRRZSP je partner na projektu

Tvining projekat "Priprema institucija tržišta rada u Republici Srbiji za Evropsku strategiju zapošljavanja" je započeo u maju 2012. godine i predviđeno trajanje je dve godine. Ciljevi tvining projekta će se ostvariti realizacijom sledećih rezultata:

1. Ojačani kapaciteti Sektora za zapošljavanje i Nacionalne službe za zapošljavanje u oblasti instrumenata i mehanizama za sprovođenje Evropske strategije zapošljavanja;

2. Date preporuke za prilagođavanje regulative u oblasti zapošljavanja u skladu sa propisima Evropske unije;

3. Ministarstvo nadležno za oblast zapošljavanja pripremljeno za izradu Zajedničke procene politike zapošljavanja;

4. Lokalni saveti za zapošljavanje osposobljeni za tumačenje podataka o potrebama tržišta rada i razvijanje koordiniranih rešenja za problem nezaposlenosti;

5. Lokalni saveti za zapošljavanje osposobljeni za izradu i koordinaciju sprovođenja lokalnih planova zapošljavanja u skladu sa lokalnom situacijom na tržištu rada.

Početak realizacije Ugovora o uslugama "Dalje integrisanje sistema za prognoze, monitoring i evaluaciju u kreiranje i sprovođenje mera aktivne politike zapošljavanja i usklađivanje nacionalne klasifikacije zanimanja sa ISCO 08 standardom" se očekuje u drugoj polovini 2012. godine i predviđeno trajanje je dve godine. Ciljevi ovog ugovora će se ostvariti realizacijom sledećih rezultata:

1. Korišćenje metodologija za monitoring i evaluaciju mera aktivne politike zapošljavanja i prognoziranje kretanja na tržištu rada utvrđenih kroz IPA 2008 projekat postalo redovna praksa u NSZ;

2. U praksu uveden koncept kreiranja politike zapošljavanja na osnovu podataka i analiza;

3. Obezbeđena dalja podrška Sektoru za zapošljavanje u pripremi i sprovođenju Nacionalnog akcionog plana zapošljavanja;

4. Nacionalna klasifikacija zanimanja usklađena sa ISCO 08 standardom.

2. Učešće u aktivnostima Regionalnog saveta za saradnju i Strategiji EU za razvoj Dunavskog regiona "Dunavskoj strategiji"

Sektor za zapošljavanje aktivno učestvuje u radu Saveta za regionalnu saradnju kao predstavnik Operativne grupe za Jugoistočnu Evropu za izradu Strategije za Jugoistočnu Evropu 2020. Operativna grupa odredila je, za naredni period, dva vodeća cilja u oblasti inkluzivnog rasta: rast opšte stope zaposlenosti i rast učešća stanovništva u visokom obrazovanju.

Sektor za zapošljavanje takođe aktivno učestvuje u aktivnostima trećeg stuba Dunavske strategije u prioritetnoj oblasti devet "Ulaganje u ljude i veštine" u kojoj je predstavnik Sektora član Odbora za praćenje. Kako bi se postigao sveobuhvatni rast zasnovan na znanju i ostvario prosperitet Dunavskog regiona potrebno je ulagati u ljude kroz investiranje u obuku i sticanje veština, borbu protiv siromaštva, modernizaciju tržišta rada i sistema socijalne zaštite. Kao važno polje delovanja prepoznati su i demografski i migracioni problemi regiona, s obzirom da migracioni tokovi motivisani različitim ekonomskim razvojem zemalja regiona, dovode do odliva mozgova u određenim delovima i viška ponude obrazovne snage u drugim delovima regiona.

IV PROGRAMI I MERE AKTIVNE POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA

Programi i mere aktivne politike zapošljavanja koje će u 2013. godini realizovati Nacionalna služba za zapošljavanje (NSZ), utvrđene ovim akcionim planom, realizuju se u skladu zakonom i pravilima o kontroli državne pomoći. Selekcija lica sa evidencije NSZ za uključivanje u mere aktivne politike zapošljavanja vrši se u skladu sa Uputstvom o uslovima za uključivanje nezaposlenog u mere aktivne politike zapošljavanja ("Službeni glasnik RS", broj 97/09).

Programi i mere aktivne politike zapošljavanja koji će se u cilju povećanja zaposlenosti i smanjenja nezaposlenosti u 2013. godini realizovati su:

1. Posredovanje u zapošljavanju lica koja traže zaposlenje:

Povezivanje ponude i tražnje na tržištu rada, selekcija lica koja traže zaposlenje, savetovanje usmereno na izbor odgovarajućih poslova, obuka za aktivno traženje posla, klub za traženje posla, utvrđivanje individualnog plana zapošljavanja sa nezaposlenim, upućivanje lica koje traži zaposlenje poslodavcu radi izbora za zasnivanje radnog odnosa ili drugog radnog angažovanja, sajam zapošljavanja dr.

2. Profesionalna orijentacija i savetovanje o planiranju karijere:

Psihološko savetovanje lica pri izboru, promeni zanimanja i donošenju odluka u vezi sa karijernim razvojem, unapređenje kompetencija za aktivno traženje posla, trening samoefikasnosti, psihološka procena za potrebe selekcije za zapošljavanje, uključivanje u programe dodatnog obrazovanja i obuka i programe preduzetništva uključujući i socijalno preduzetništvo i zadrugarstvo, psihološka procena za potrebe klasifikacije, pružanje informacija o tržištu rada i mogućnostima za razvoj karijere, organizovanje sajmova profesionalne orijentacije i dr.

3. Subvencije za zapošljavanje poslodavcima:

Poslodavci koji pripadaju privatnom sektoru i koji zapošljavaju nezaposlene na novootvorenim radnim mestima mogu ostvariti pravo na subvenciju za otvaranje novih radnih mesta. Subvencija se isplaćuje u jednokratnom iznosu, radi zapošljavanja do 50 nezaposlenih lica koja su prijavljena na evidenciju NSZ. Izuzetno, subvencija se može odobriti za zapošljavanje preko 50 nezaposlenih lica radi ujednačavanja regionalnog razvoja, uklanjanja dispariteta na tržištu rada i većeg stepena zapošljavanja u okviru grinfild i braunfild investicija.

Ukoliko se na novootvorenim radnim mestima zapošljavaju osobe sa invaliditetom, subvenciju mogu koristiti i poslodavci iz javnog sektora.

Visina subvencije u 2013. godini, prema stepenu razvijenosti jedinica lokalne samouprave utvrđenim u skladu sa posebnim propisom Vlade iznosi:

- za četvrtu grupu (stepen razvijenosti ispod 60% republičkog proseka) i za devastirana područja (stepen razvijenosti ispod 50% republičkog proseka) - 400.000,00 dinara po korisniku kada se zapošljava 11 i više lica, odnosno 300.000,00 dinara po korisniku kada se zapošljava do 10 lica;

- za treću grupu (u rasponu od 60% do 80% republičkog proseka) - 200.000,00 dinara po korisniku;

- za drugu grupu (u rasponu od 80% do 100% republičkog proseka) i ostale jedinice lokalne samouprave - 100.000,00 dinara po korisniku.

U slučaju zapošljavanja osoba sa invaliditetom visina subvencije iznosi:

- za četvrtu grupu (stepen razvijenosti ispod 60% republičkog proseka) i za devastirana područja (stepen razvijenosti ispod 50% republičkog proseka) - 400.000,00 dinara po korisniku, bez obzira na broj lica koja se zapošljavaju;

- za treću grupu (u rasponu od 60% do 80% republičkog proseka) - 250.000,00 dinara po korisniku;

- za drugu grupu (u rasponu od 80 do 100% republičkog proseka) i ostale jedinice lokalne samouprave - 150.000,00 dinara po korisniku.

4. Podrška samozapošljavanju:

Podrška podrazumeva pružanje stručne pomoći, obuku za nezaposleno lice i subvenciju za samozapošljavanje. Sredstva za samozapošljavanje se odobravaju u vidu subvencije radi osnivanja radnje, zadruge, ili drugog oblika preduzetništva od strane nezaposlenog ili udruživanjem više nezaposlenih, kao i za osnivanje privrednog društva ukoliko osnivač zasniva u njemu radni odnos.

Subvencija se u 2013. godini odobrava u jednokratnom iznosu od 160.000,00 dinara po korisniku, osim u slučaju samozapošljavanja osoba sa invaliditetom kada se subvencija odobrava u jednokratnom iznosu od 200.000,00 dinara po korisniku.

Korisniku novčane naknade može se isplatiti novčana naknada u jednokratnom iznosu radi samozapošljavanja.

Stručnu pomoć u cilju podsticanja samozapošljavanja nezaposleni ostvaruje kroz informativne i savetodavne usluge u poslovnim centrima i obuke iz preduzetništva, uključujući i socijalno preduzetništvo i zadrugarstvo, a podrška preduzetnicima u prvim godinama poslovanja se realizuje kroz mentoring program i specijalističke obuke.

5. Dodatno obrazovanje i obuka:

Dodatno obrazovanje i obuka jesu aktivnosti kojima se nezaposlenom i zaposlenom za čijim je radom prestala potreba kod poslodavca, kome nije moguće obezbediti odgovarajuće zaposlenje, pruža mogućnost da kroz proces teorijskog i praktičnog osposobljavanja stekne nova znanja i veštine radi zapošljavanja, odnosno stvaranja mogućnosti za zapošljavanje i samozapošljavanje. Dodatno obrazovanje i obuka sprovodiće se prema Godišnjem programu dodatnog obrazovanja i obuke koji je utvrđen ovim akcionim planom.

6. Podsticaji za zapošljavanje korisnika novčane naknade:

Korisnicima novčane naknade koji zasnuju radni odnos na neodređeno vreme, jednokratno se isplaćuje 30% ukupnog iznosa novčane naknade (bez doprinosa za obavezno socijalno osiguranje) koja bi im bila isplaćena za preostalo vreme do isteka prava na novčanu naknadu.

7. Javni radovi:

Javni radovi se organizuju u cilju zapošljavanja prvenstveno teže zapošljivih nezaposlenih lica i nezaposlenih u stanju socijalne potrebe, očuvanja i unapređenja radnih sposobnosti nezaposlenih, kao i radi ostvarivanja određenog društvenog interesa.

U 2013. godini organizovaće se javni radovi u oblasti socijalnih, humanitarnih, kulturnih i drugih delatnosti; održavanja i obnavljanja javne infrastrukture i održavanja i zaštite životne sredine i prirode. Pravo učestvovanja u postupku organizovanja javnih radova u 2013. godini imaju organi teritorijalne autonomije i organi jedinica lokalne samouprave, javne ustanove i javna preduzeća, privredna društva, preduzetnici, zadruge i udruženja.

Sredstva namenjena za organizovanje javnih radova koriste se za naknadu troškova zarada nezaposlenih lica uključenih u javne radove i troškova sprovođenja javnih radova. Troškovi zarade ne mogu biti niži od minimalne zarade utvrđene u skladu sa propisima o radu a određuju se u zavisnosti od stepena obrazovanja lica i raspoloživih sredstava za ovu meru.

U zavisnosti od vrste i složenosti poslova koje obuhvata javni rad, za sprovođenje određenih javnih radova, biće organizovana obuka, po internom programu poslodavca ili programu obrazovne ustanove. Po završetku obuke licu se izdaje sertifikat o stečenim kompetencijama.

8. Mere aktivne politike zapošljavanja za osobe sa invaliditetom:

Mere aktivne politike zapošljavanja za osobe sa invaliditetom sprovode se kao deo procesa celokupne rehabilitacije pojedinca, radi povećanja nivoa zapošljivosti ili zapošljavanja osoba sa invaliditetom, u cilju i socijalnog uključivanja.

Mere aktivne politike zapošljavanja pod opštim uslovima sprovode se u grupama koje čine osobe sa invaliditetom i druga nezaposlena lica, odnosno pod uslovima propisanim za nezaposlena lica u svakom slučaju kada je to moguće, po proceni stručnih lica NSZ.

Mere aktivne politike zapošljavanja po prilagođenim programima sprovode se u skladu sa potrebama osoba sa invaliditetom, procenjenim profesionalnim mogućnostima i radnom sposobnošću.

Sastavni deo sveukupne profesionalne rehabilitacije čine i mere i aktivnosti usmerene na unapređenje uslova rada i podizanje efikasnosti osoba sa invaliditetom na radnom mestu, kao i jačanje kompetencija poslodavaca koji zapošljavaju osobe sa invaliditetom i drugih zainteresovanih subjekata, u cilju osposobljavanja za pružanje stručne pomoći kao podrške osobama sa invaliditetom kod zapošljavanja, uvođenja u posao ili na radnom mestu, praćenja pri radu i drugo.

9. Sufinansiranje programa ili mera aktivne politike zapošljavanja predviđenih lokalnim akcionim planovima zapošljavanja sredstvima iz republičkog budžeta (po zahtevu teritorijalne autonomije ili jedinice lokalne samouprave):

Teritorijalna autonomija odnosno jedinica lokalne samouprave, može do 31. januara 2013. godine, preko nadležne filijale NSZ, podneti zahtev ministarstvu nadležnom za zapošljavanje za učešće u finansiranju programa ili mera aktivne politike zapošljavanja.

Uzimajući u obzir mišljenja filijala na podnete zahteve jedinica lokalne samouprave, NSZ dostavlja ministarstvu predlog za učešće u finansiranju programa ili mera aktivne politike zapošljavanja, u roku od 30 dana od dana isteka roka za podnošenje zahteva.

U 2013. godini odobravaće se učešće u finansiranju programa ili mera aktivne politike zapošljavanja, i to:

- subvencije za samozapošljavanje;

- subvencije poslodavcima za zapošljavanje na novootvorenim radnim mestima;

- stručna praksa - radi sticanja praktičnih znanja i veština za samostalan

- rad u struci bez zasnivanja radnog odnosa i to za lica sa najmanje srednjim

- obrazovanjem, bez obzira na godine života;

- sticanje praktičnih znanja uz zasnivanje radnog odnosa, za lica bez kvalifikacije;

- javni radovi.

Uslov za odobravanje učešća u finansiranju programa ili mera aktivne politike zapošljavanja je da jedinica lokalne samouprave ima:

- formiran lokalni savet za zapošljavanje,

- donet lokalni akcioni plan zapošljavanja (LAPZ),

- obezbeđeno više od polovine potrebnih sredstava za finansiranje određenog programa ili mere. Izuzetno, ukoliko se radi o nerazvijenoj jedinici lokalne samouprave, ministar nadležan za poslove zapošljavanja, u skladu sa Zakonom o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti ("Službeni glasnik RS", br. 36/09 i 88/10) može odobriti učešće u finansiranju i kad je obezbeđeno manje od polovine potrebnih sredstava;

- usklađene programe i mere sa prioritetima i ciljevima lokalnog ekonomskog razvoja i lokalnog tržišta rada.

Kriterijumi na osnovu kojih se odobrava učešće u finansiranju programa ili mera su:

- stepen razvijenosti jedinice lokalne samouprave,

- indikatori na lokalnom tržištu rada,

- predviđeni efekat programa ili mera i ekonomska opravdanost.

Prioritet za učešće u finansiranju programa ili mera aktivne politike zapošljavanja u 2013. godini imaju:

- nerazvijene jedinice lokalne samouprave - utvrđene u skladu sa posebnim propisom Vlade,

- programi i mere predviđeni lokalnim akcionim planovima zapošljavanja koji uključuju teže zapošljiva lica i lica u stanju socijalne potrebe i

- zahtevi podneti od strane jedinica lokalnih samouprava koje su formirale lokalni savet za područje više jedinica lokalnih samouprava i usvojile zajednički plan zapošljavanja za područje tih jedinica lokalnih samouprava.

NSZ će započeti realizaciju odobrenih zahteva za učešće u finansiranju programa ili mera nakon prenosa sredstava iz budžeta Republike Srbije i budžeta jedinice lokalne samouprave.

V FINANSIJSKI OKVIR POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA I IZVORI FINANSIRANJA

Finansiranje aktivne politike zapošljavanja obavlja se iz sredstava budžeta Republike Srbije, budžeta teritorijalne autonomije i budžeta jedinica lokalnih samouprava, sredstava poklona, donacija, legata, kredita, kao i iz sredstava doprinosa za slučaj nezaposlenosti i drugih izvora.

Za realizaciju planiranih programa i mera aktivne politike zapošljavanja u 2013. godini potrebno je minimum 6.000.000.000,00 dinara. Navedeni iznos potrebnih sredstava biće obezbeđen delom iz sredstava opredeljenih Zakonom o budžetu Republike Srbije, delom iz budžeta teritorijalne autonomije i jedinica lokalnih samouprava za učešće u realizaciji lokalnih i regionalnih akcionih planova zapošljavanja, a kroz projekte i donacije nastojaće se da se obezbede ukupno potrebna sredstva za realizaciju planiranih programa i mera aktivne politike zapošljavanja.

Podsticanje zapošljavanja i profesionalna rehabilitacija nezaposlenih osoba sa invaliditetom, refundacija zarada osoba sa invaliditetom zaposlenih u preduzeću za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom, poboljšanje uslova rada, unapređenje proizvodnih programa, uvođenje standarda, poboljšanje kvaliteta proizvoda i pruženih usluga, prilagođavanje radnih mesta i drugo, finansira se iz budžetskog fonda za profesionalnu rehabilitaciju i podsticanje zapošljavanja osoba sa invaliditetom.

VI NOSIOCI POSLOVA REALIZACIJE NAPZ

Mere aktivne politike zapošljavanja i druge planirane aktivnosti u okviru NAPZ za 2013. godinu, sprovodi ministarstvo nadležno za poslove zapošljavanja, NSZ, kao i drugi državni organi, institucije i socijalni partneri.

Efikasnost i efektivnost programa i mera aktivne politike zapošljavanja utvrđenih NAPZ koje sprovodi NSZ, prati se putem Sporazuma o učinku Nacionalne službe za zapošljavanje, koji, u skladu sa Zakonom. zaključuju ministarstvo nadležno za poslove zapošljavanja i NSZ. Tim sporazumom bliže se uređuju očekivani rezultati u 2013. godini, rokovi za sprovođenje pojedinih programa i mera, odgovornosti, izveštavanje i dr.

VII KATEGORIJE TEŽE ZAPOŠLJIVIH LICA

U skladu sa Zakonom teže zapošljiva lica su ona nezaposlena lica koja zbog zdravstvenog stanja, nedovoljnog ili neodgovarajućeg obrazovanja, sociodemografskih karakteristika, regionalne ili profesionalne neusklađenosti ponude i tražnje na tržištu rada, ili zbog drugih objektivnih okolnosti teže nalaze posao. Određenim programima i merama aktivne politike zapošljavanja podstiče se ravnopravniji položaj tih lica na tržištu rada, tako da teže zapošljiva lica imaju prioritet kod uključivanja u pojedine mere.

U 2013. godini teže zapošljiva lica koja će imati prioritet u uključivanju u mere aktivne politike zapošljavanja su: dugoročno nezaposlena lica odnosno lica koja su nezaposlena duže od 12 meseci, nezaposleni bez kvalifikacija ili niskokvalifikovani, mladi do 30 godina života, višak zaposlenih i stariji od 50 godina života, žene, ruralno stanovništvo, osobe sa invaliditetom, Romi, korisnici novčane socijalne pomoći.

VIII GODIŠNJI PROGRAM DODATNOG OBRAZOVANJA I OBUKE

Godišnjim programom dodatnog obrazovanja i obuke utvrđuju se programi i mere dodatnog obrazovanja i obuke koji će se realizovati u 2013. godini.

Realizacija Godišnjeg programa dodatnog obrazovanja i obuka podrazumeva sprovođenje pojedinačnih aktivnosti, odnosno programa i mera kojima se stiču nova znanja, veštine i radno iskustvo, u cilju stvaranja mogućnosti za zapošljavanje i samozapošljavanje.

Godišnji program dodatnog obrazovanja i obuke zasniva se na analizi potreba tržišta rada, odnosno potreba poslodavaca u pogledu potrebnih znanja i veština neophodnih za obavljanje konkretnih poslova, utvrđenih u kontaktima sa poslodavcima. U skladu sa tim realizovaće se dodatno obrazovanje i obuke za ona područja rada u kojima postoji deficit znanja i veština.

Godišnji program dodatnog obrazovanja i obuka sprovodi NSZ realizacijom sledećih programa i mera:

1.

Programi osposobljavanja za samostalan rad
a) Program pripravnika - osposobljavanje za samostalan rad u struci zasnivanjem radnog odnosa radi sticanja iskustva za polaganje pripravničkog odnosno stručnog ispita u skladu sa zakonom ili opštim aktom poslodavca.
Program je namenjen mladim nezaposlenim licima sa srednjim, višim ili visokim obrazovanjem, bez radnog iskustva u struci.
Poslodavac zasniva radni odnos sa nezaposlenim licem i ostvaruje pravo na naknadu troškova zarade za uključena lica u dužini trajanja programa.
Poslodavac ima obavezu da zadrži lice u radnom odnosu isti vremenski period nakon završetka programa.
b) Program stručne prakse - sticanje praktičnih znanja i veština za samostalan rad u struci bez zasnivanja radnog odnosa, radi sticanja iskustva za polaganje pripravničkog odnosno stručnog ispita u skladu sa zakonom ili opštim aktom poslodavca.
Program je namenjen nezaposlenim licima bez radnog iskustva u struci sa najmanje srednjim obrazovanjem, bez obzira na godine života.
v) Program sticanja praktičnih znanja - obavljanjem konkretnih poslova sticanjem znanja i veština za rad, zasnivanjem radnog odnosa kod poslodavca.
Program je namenjen licima bez završene srednje škole, odnosno bez kvalifikacija, licima bez kvalifikacija koja su završila kratku obuku ili funkcionalno osnovno obrazovanje odraslih, bez obzira na godine života.
Poslodavac zasniva radni odnos sa nezaposlenim licem i ostvaruje pravo na naknadu troškova zarade za uključena lica u trajanju od 6 meseci.
Poslodavac ima obavezu da zadrži lice u radnom odnosu još 6 meseci nakon završetka programa.
Ovaj program može da se realizuje istovremeno sa subvencijom za zapošljavanje poslodavcima ukoliko se radi o otvaranju novih radnih mesta, pod istim uslovima pod kojima se ta subvencija ostvaruje bez programa sticanja praktičnih znanja.

2.

Kratke obuke - sticanje dodatnih znanja i veština u cilju unapređenja kompetencija, konkurentnosti i zapošljivosti nezaposlenih lica.
Obuke su namenjene teže zapošljivim nezaposlenim licima i prilagođene potrebama slabije obrazovanih lica, odnosno licima bez kvalifikacija ili sa nedostajućim znanjima i veštinama prema iskazanim potrebama poslodavaca za konkretne poslove i radna mesta, sa posebnim akcentom na praktični deo nastave tokom obučavanja.

2.1.

Obuke za tržište rada - sticanje dodatnih znanja i veština u skladu sa potrebama tržišta rada i poslodavaca sa posebnim akcentom na sticanje transverzalnih i generičkih veština, koje podrazumevaju rešavanje problema i analitičke sposobnosti, veštine komunikacije i timskog rada, rukovođenje sopstvenim zadacima, jezičke sposobnosti i poznavanje rada sa digitalnom tehnologijom, osećaj za inicijativu i preduzetništvo.
a) Sticanje dodatnih znanja i veština uz osnovno zanimanje,
b) Sticanje dodatnih znanja i veština za obavljanje poslova u okviru istog ili novog zanimanja.

2.2.

Obuke na zahtev poslodavca
Sticanje dodatnih znanja i veština potrebnih za obavljanje poslova na konkretnom radnom mestu, na zahtev poslodavca, ukoliko na evidenciji nezaposlenih NSZ nema lica sa potrebnim znanjima i veštinama ili na inicijativu nezaposlenog lica koje je uspostavilo kontakt sa poslodavcem kod koga će se obučavati.
Obaveza poslodavca je da zasnuje radni odnos sa licem koje završi obuku (uz mogućnost da, na osnovu podnetog obrazloženog zahteva, sa licem zasnuje radni odnos i za vreme trajanja obuke).
Ovaj program može da se realizuje istovremeno sa subvencijom poslodavcu za otvaranje novog radnog mesta, pod istim uslovima pod kojima se ta subvencija ostvaruje bez programa obuke na zahtev poslodavca.

3.

Prekvalifikacija i dokvalifikacija
Sticanje nove kvalifikacije ili sticanje kvalifikacije u višem stepenu obrazovanja.
Program je namenjen teže zapošljivim nezaposlenim licima i nezaposlenim licima koja su napustila školovanje pre završetka.

4.

Funkcionalno osnovno obrazovanje odraslih
Sticanje osnovnog obrazovanja i prve kvalifikacije za obavljanje jednostavnih poslova. Program je namenjen nezaposlenim licima bez osnovnog obrazovanja.
Program će biti realizovan i kroz Projekat "Druga šansa - Razvoj sistema funkcionalnog osnovnog obrazovanja odraslih u Srbiji" - IPA 08.

Vrstu programa dodatnog obrazovanja i obuke i lica koja se uključuju određuje NSZ u skladu sa prethodno sprovedenom analizom potreba tržišta rada, uključujući potrebe na lokalnom i regionalnom nivou.

Naknada troškova dodatnog obrazovanja i obuke kao i visina učešća NSZ u troškovima realizacije dodatnog obrazovanja i obuke, u zavisnosti od vrste programa, definišu se Programom rada NSZ za 2013. godinu u skladu sa raspoloživim sredstvima i obuhvatom lica planiranim Sporazumom o učinku.

Iznos sredstava za naknadu troškova dodatnog obrazovanja i obuke opredeljen Programom rada NSZ za 2013. godinu u zavisnosti od vrste programa, isplaćuje se uključenom licu u jednakim mesečnim iznosima kao novčana pomoć za vreme trajanja programa.

Učešće NSZ u troškovima realizacije dodatnog obrazovanja i obuke podrazumeva troškove sprovođenja samih programa od strane izvođača, u skladu sa zakonom.

IX TABELA PRIORITETA, MERA I AKTIVNOSTI ZA REALIZACIJU NAPZ

 

1. UNAPREĐENJE INSTITUCIJA TRŽIŠTA RADA

Mera/aktivnost

Očekivani rezultati

Indikator

Nosioci aktivnosti

Izvor finansiranja

1.1. Unapređenje kapaciteta institucija tržišta rada Republike Srbije za korišćenje instrumenata Evropske strategije zapošljavanja i razvijanje partnerstva u implementaciji politike zapošljavanja

Organizovanje niza obuka, seminara, radionica i studijskih poseta za zaposlene u MRZSP/Sektor za zapošljavanje i NSZ.
Procena postojećeg pravnog okvira u oblasti zapošljavanja u Evropskoj uniji i Srbiji.
Jačanje kapaciteta MRZSP za pripremu nacrta dokumenta "Zajednička procena prioriteta politike zapošljavanja".
Lokalni saveti za zapošljavanje osposobljeni da tumače podatke o potrebama tržišta rada i da zajednički pronalaze odgovore na problem nezaposlenosti.
Razvoj partnerstava i saradnje u cilju podsticanja razmene primera dobre prakse i koordinacije lokalnih politika.
Lokalni saveti za zapošljavanje pripremljeni za efikasno korišćenje mogućnosti za finansiranje u okviru IPA fondova iz IV komponente.

Broj održanih obuka predviđenih programom za razvoj ljudskih resursa.
Broj zaposlenih u MRZSP/Sektor za zapošljavanje i NSZ koji su prošli kroz obuke.
Transponovanje elemenata propisa Evropske unije u nacionalne zakone.
Usvojen nacrt dokumenta "Zajednička procena prioriteta politike zapošljavanja"od strane formirane radne grupe.
Broj obučenih članova lokalnih saveta za zapošljavanje za tumačenje i upotrebu informacija o situaciji na tržištu rada.
Broj obučenih članova lokalnih saveta za zapošljavanje u vezi sa ciklusom politike zapošljavanja i metodama za planiranje mera u oblasti zapošljavanja.
Broj formiranih klastera lokalnih saveta za zapošljavanje.
Broj obučenih članova lokalnih saveta za zapošljavanje u vezi sa izradom predloga projekata.

MRZSP
NSZ
Tvining projekat

Budžet Republike Srbije
IPA 2011 fondovi

1.2. Unapređenje zakonskog okvira neophodnog za sprovođenje politike zapošljavanja i podsticanje razvoja socijalnog preduzetništva i zadrugarstva

Pripremljen Nacrt zakona o zapošljavanju stranaca.
Pripremljen Nacrt zakona o socijalnom preduzetništvu.
Podrška mreži za razvoj socijalnog preduzetništva i uključivanje socijalnih preduzeća i zadruga u mere aktivne politike zapošljavanja.
Podrška nezaposlenim licima (naročito teže zapošljivim i osetljivim grupama) za udruživanje u različite vidove socijalnog preduzetništva (kreirane obuke za razvoj socijalnog preduzetništva i pružena stručna pomoć).

Usvojen Nacrt zakona o zapošljavanju stranaca.
Usvojen Nacrt zakona o socijalnom preduzetništvu.
Broj osnovanih socijalnih preduzeća i zadruga.
Broj socijalnih preduzetnika i zadruga koje koriste mere aktivne politike zapošljavanja.
Kreirane obuke za razvoj socijalnog preduzetništva.
Broj lica uključen u obuke za razvoj socijalnog preduzetništva.

MRZSP
NSZ
Socijalni partneri
Udruženja

Budžet Republike Srbije
Sredstva projekata

1.3. Unapređenje i razvoj modela integrisanih usluga i jačanje kapaciteta NSZ za primenu savremenih metoda i tehnika savetovanja

Uspostavljena saradnja NSZ, centara za socijalni rad i obrazovnih ustanova i unapređene procedure za pružanje integrisanih usluga na lokalnom nivou.
Organizovane obuke i treninzi za zaposlene u NSZ za rad sa poslodavcima.
Organizovane obuke o primeni
savremenih metoda rada posebno
metoda i tehnika savetovanja teže zapošljivih i osetljivih grupa nezaposlenih lica.

Broj korisnika kojima su pružene integrisane usluge.
Broj zaposlenih u NSZ koji je završio obuke za primenu savremenih metoda i tehnika savetovanja.
Broj i vrsta obuka za primenu savremenih metoda rada.

MRZSP
NSZ
Centri za socijalni rad
Tvining projekat

Budžet Republike Srbije
IPA 2011 fondovi

1.4. Unapređenje kapaciteta agencija za zapošljavanje i razvijanje različitih oblika saradnje agencija i NSZ

Realizovani informativni sastanci, treninzi i obuke za zaposlene u agencijama za zapošljavanje.
Ojačani kapaciteti agencija posebno za obavljanje poslova profesionalne orijentacije, savetovanja o planiranju karijere, vođenje evidencija i sl.

Broj informativnih sastanaka i treninga organizovanih za predstavnike agencija za zapošljavanje.
Broj izdatih dozvola za rad agencijama za obavljanje poslova zapošljavanja.
Broj održanih ispita za rad u zapošljavanju.
Broj prijavljenih kandidata za ispit za rad u zapošljavanju.
Broj kandidata koji su položili ispit za rad u zapošljavanju.

MRZSP
NSZ
Agencije za zapošljavanje

Budžet Republike Srbije

1.5. Podizanje kapaciteta preduzeća za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom

Zaposleni u preduzećima za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom i predstavnici UIPS uključuju se u obuke relevantne za njihov rad.
Pružena stručna pomoć i obezbeđena finansijska sredstava za poboljšanje uslova rada i podsticanje razvoja nosilaca poslova profesionalne rehabilitacije.

Broj zaposlenih u preduzećima za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje OSI i broj predstavnika UIPS koji su obuhvaćeni obukama.
Broj preduzeća za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom kojima su obezbeđena sredstva za poboljšanje uslova rada.

MRZSP
NSZ
Preduzeća za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom
UIPS

Budžet Republike Srbije
budžetski fond za profesionalnu rehabilitaciju i podsticanje zapošljavanja OSI

1.6. Unapređenje postojeće metodologije prognoza kretanja na tržištu rada i uspostavljanje sistema prognoza na tržištu rada i unapređenje metoda evaluacija mera i transparentno izveštavanja

Revizija postojećih procedura i metodologije za prognoziranje trendova na tržištu rada.
Organizovanje radionica i drugih informativnih događaja za članove udruženja poslodavaca, sindikata i drugih zainteresovanih strana, u cilju podizanja svesti i značaja prognoza i njihovog aktivnog učešća u istraživanju tržišta rada.
Sprovođenje ankete poslodavaca o budućim potrebama za zapošljavanjem i potrebnim kvalifikacija na nivou filijala NSZ.
Izrada prognostičkih izveštaja na lokalnom i nacionalnom nivou.
Obuke zaposlenih u ministarstvu i NSZ da koriste izveštaje o prognozama kretanja na tržištu rada u procesu kreiranja politike zapošljavanja, posebno u procesu izrade nacionalnih akcionih planova zapošljavanja.
Publikovanje mesečnog statističkog biltena i pristup podacima na internet sajtu NSZ.

Revidirane procedure i metodologija za prognoziranje trendova na tržištu rada.
Broj organizovanih radionica i informativnih događaja za članove udruženja poslodavaca, sindikata i drugih zainteresovanih strana.
Sprovedeno anketiranje poslodavaca.
Izrađeni prognostički izveštaji na lokalnom i nacionalnom nivou.
Broj zaposlenih u ministarstvu i NSZ obučenih za kreiranje politike zasnovanoj na podacima.

MRZSP
NSZ
Ugovor o uslugama

Budžet Republike Srbije
IPA 2011 fondovi

1.7. Unapređenje metodologije rada centara za informisanje i profesionalno savetovanje (CIPS)

Formirana mreža centara za informisanje i profesionalno savetovanje (CIPS).
Uvedena savremena metodologija u karijernom vođenju i savetovanju.
Razvijene kompetencije zaposlenih u centrima za pružanje usluga korisnicima koji pripadaju teže zapošljivim i osetljivim grupama nezaposlenih lica.
Uspostavljanje saradnje CIPS sa info pultovima pri kancelarijama za mlade na razmeni informacija od značaja za razvoj karijere.

Broj organizovanih obuka za zaposlene i broj lica uključenih u obuke.
Broj formiranih CIPS-ova.
Broj mladih koji su koristili usluge karijernog vođenja i savetovanja.

NSZ
MOS
Kancelarije za mlade

Budžet Republike Srbije

2. PODSTICANJE RAZVOJA REGIONALNE I LOKALNE POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA I PODSTICANJE ZAPOŠLJAVANJA U MANJE RAZVIJENIM PODRUČJIMA

Mera/aktivnost

Očekivani rezultati

Indikator

Nosioci aktivnosti

Izvor finansiranja

2.1. Pružanje tehničke podrške razvoju lokalne politike zapošljavanja, izradi lokalnih akcionih planova zapošljavanja i izgradnji partnerstva na lokalnom nivou

Unapređeni kapaciteti jedinica lokalnih samouprava za prikupljanje i analizu relevantnih podataka sa lokalnog tržišta rada i izradu lokalnih akcionih planova zapošljavanja, izgrađena partnerstva i proaktivan pristup u donošenju odluka i sprovođenju lokalne politike zapošljavanja.

Broj realizovanih obuka za članove lokalnih saveta za zapošljavanje.
Broj lica koja su pohađala obuku.
Broj usvojenih lokalnih akcionih planova zapošljavanja.

MRZSP
NSZ
Teritorijalna autonomija/jedinice lokalne samouprave
SKGO

Budžet Republike Srbije,
teritorijalnih autonomija i jedinica lokalnih samouprava

2.2. Podsticanje formiranja lokalnih saveta za zapošljavanje i udruživanje više opština na regionalnom nivou u cilju formiranja zajedničkih lokalnih saveta za zapošljavanje

Podsticanje osnivanja lokalnih saveta za zapošljavanje u jedinicama lokalnih samouprava u kojima savet za zapošljavanje ne postoji.
Razvoj postojećih lokalnih saveta u smislu osnivanja lokalnog saveta za zapošljavanje za područje više jedinica lokalnih samouprava.

Broj održanih promotivnih sastanaka, regionalnih konferencija, okruglih stolova i sl. sa predstavnicima jedinica lokalnih samouprava.
Broj novoosnovanih lokalnih saveta za zapošljavanje.
Broj osnovanih lokalnih saveta za zapošljavanje za područje više jedinica lokalnih samouprava.

MRZSP
NSZ
Teritorijalna autonomija/ jedinice lokalne samouprave
SKGO
Sindikati

Budžet Republike Srbije, teritorijalnih autonomija i jedinica lokalnih samouprava

2.3. Učešće u finansiranju programa i mera aktivne politike zapošljavanja predviđenih lokalnim akcionim planovima zapošljavanja sredstvima iz budžeta Republike Srbije

Odobrena finansijska sredstva iz budžeta Republike Srbije za sufinansiranje programa i mera aktivne politike zapošljavanja iz LAPZ

Broj jedinica lokalnih samouprava kojima su odobrena sredstva za učešće u finansiranju programa ili mera sredstvima iz republičkog budžeta.
Iznos i procenat finansijskih sredstava iz republičkog budžeta opredeljen za sufinansiranje programa ili mera aktivne politike zapošljavanja iz LAPZ u ukupnim sredstvima iz republičkog budžeta opredeljenog za realizaciju aktivnih mera zapošljavanja koje sprovodi NSZ.

MRZSP
NSZ
Teritorijalna autonomija/jedinice lokalne samouprave

Budžet Republike Srbije, teritorijalnih autonomija i jedinica lokalnih samouprava

2.4. Usmeravanje finansijskih sredstava iz budžeta Republike Srbije namenjenih realizaciji programa i mera aktivne politike zapošljavanja, u manje razvijene opštine

Opredeljen veći iznos sredstava iz budžeta Republike Srbije za sprovođenje mera aktivne politike zapošljavanja u manje razvijene opštine.

Procenat finansijskih sredstava iz republičkog budžeta opredeljen za sprovođenje mera aktivne politike zapošljavanja u manje razvijenim opštinama u ukupnim sredstvima iz republičkog budžeta.

MRZSP
NSZ

Budžet Republike Srbije

3. UNAPREĐENJE KVALITETA RADNE SNAGE KROZ OBRAZOVANJE I OBUKE

Mera/aktivnost

Očekivani rezultati

Indikator

Nosioci aktivnosti

Izvor finansiranja

3.1. Aktivno učešće u sprovođenju Strategije karijernog vođenja i savetovanja kroz podsticanje partnerstva i saradnje i uključivanje većeg broja lica u mere karijernog vođenja i savetovanja

Pripremljeni protokoli o saradnji (partnerski ugovori i sl.) između ključnih aktera na sprovođenju strategije, posebno na lokalnom nivou.
Učešće na različitim skupovima radi promovisanja strategije uz olakšan pristup centrima za karijerno vođenje i savetovanje i uključivanje što većeg broja lica u mere karijernog vođenja i savetovanja (deca, učenici, mladi i odrasli).

Broj potpisanih protokola o saradnji na sprovođenju Strategije karijernog vođenja i savetovanja.

Broj i struktura lica uključenih u karijerno vođenje i savetovanje.
Obuhvat učenika srednjih škola i studenata karijernim vođenjem i savetovanjem.

MPNTR
MRZSP
MOS
NSZ
PKS

Budžet Republike Srbije

3.2. Dalji razvoj nacionalne klasifikacije zanimanja i učešće u izradi nacionalnog okvira kvalifikacija

Obuke zaposlenih u NSZ za obavljanje istraživanja o zanimanjima.
Sprovođenje istraživanja, na uzorku poslodavaca, za više od 2.400 zanimanja.
Analiza rezultata istraživanja.
Izrada opisa pojedinačnih zanimanja na osnovu podataka prikupljenih u istraživanju, a u skladu sa ISCO 2008 standardima.
Razvoj instrumenta za identifikovanje, kreiranje i klasifikovanje kvalifikacija u skladu sa zahtevima nivoa učenja, sa ciljem da se unapredi transparentnost, dostupnost, prohodnost i kvalitet kvalifikacija u skladu sa potrebama tržišta rada i privrede.

Broj zaposlenih u NSZ obučenih za obavljanje istraživanja o zanimanjima.
Sprovedeno istraživanje o zanimanjima na uzorku poslodavaca.
Broj izrađenih opisa zanimanja.

Broj usvojenih standarda kvalifikacija zasnovanih na zahtevima privrede i društva.

MRZSP
NSZ
Ugovor o uslugama
MPNTR
Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja
PKS
Sindikati
Udruženja poslodavaca

Budžet Republike Srbije
IPA 2011 fondovi

3.3. Unapređenje kvaliteta radne snage realizacijom programa dodatnog obrazovanja i obuka:
- kratke obuke,
- funkcionalno osnovno obrazovanje odraslih (FOOO),
- prekvalifikacija i dokvalifikacija,
- program pripravnika i stručne prakse,
- program sticanja praktičnih znanja za nezaposlena lica bez kvalifikacija i lica koja su završila kratku obuku ili FOOO.

Razvijeni i realizovani programi kratkih obuka za tržište rada, obuka na zahtev poslodavaca, kao i programi za prekvalifikaciju i dokvalifikaciju nezaposlenih lica.
Povećan broj lica uključenih u programe dodatnog obrazovanja i obuke.

Broj i vrsta sprovedenih programa dodatnog obrazovanja i obuka.
Broj i struktura lica uključenih u:
- obuke za tržište rada,
- obuke na zahtev poslodavaca,
- programe prekvalifikacije i dokvalifikacije,
- FOOO,
- program pripravnika,
- program stručne prakse,
- program sticanja praktičnih znanja.

Broj i struktura lica koja su se zaposlila 6 meseci nakon završetka mere odnosno 6 meseci nakon isteka ugovorne obaveze.

MPNTR
NSZ
MOS
PKS

Budžet Republike Srbije
Sredstva projekta "Druga šansa" (IPA 2008)

4. PODSTICANJE ZAPOŠLJAVANJA, RAZVOJ SOCIJALNOG PREDUZETNIŠTVA I SOCIJALNOG UKLJUČIVANJA TEŽE ZAPOŠLJIVIH LICA I POSEBNO OSETLJIVIH KATEGORIJA NEZAPOSLENIH LICA

Mera/aktivnost

Očekivani rezultati

Indikator

Nosioci aktivnosti

Izvor finansiranja

4.1. Podsticanje zapošljavanja mladih

4.1.1. Paket usluga za mlade

U prva tri meseca od prijave mlade osobe na evidenciju nezaposlenih, NSZ će:
1) izvršiti procenu zapošljivosti lica;
2) utvrditi individualni plan zapošljavanja i odrediti mere koje su najpogodnije za aktivaciju i podizanje zapošljivosti mladih;
3) ponuditi posao ili neku drugu meru aktivne politike zapošljavanja koja može da pomogne u zapošljavanju (savetovanje, stručna praksa, obuka, subvencija za samozapošljavanje i sl.);
4) informisati mlade o izazovima i posledicama rada u sivoj ekonomiji.

Broj novoprijavljenih mladih na evidenciju NSZ.
Broj utvrđenih individualnih planova zapošljavanja sa novoprijavljenim mladima.
Broj zaposlenih mladih posredovanjem NSZ.
Broj mladih uključenih u mere APZ, po merama.
Broj mladih informisanih o izazovima i posledicama rada u sivoj ekonomiji.

NSZ
MOS
Sindikati
Udruženja poslodavaca

Budžet Republike Srbije

4.1.2. Podsticanje poslodavaca za zapošljavanje mladih

Povećana aktivnost NSZ na informisanju poslodavaca o značaju zapošljavanja mladih i postojećim olakšicama i mogućnostima.
Povećano zapošljavanje mladih zahvaljujući podsticanju poslodavaca, prvenstveno subvencijama za otvaranje novih radnih mesta, kao i subvencijama doprinosa za obavezno socijalno osiguranje.

Broj poslodavaca koji su zaposlili mlade kroz program pripravnika.
Broj poslodavaca koji su zaposlili mlade uz subvenciju za otvaranje novih radnih mesta.
Broj poslodavaca koji su zaposlili mlade uz olakšicu prema Zakonu o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje.

NSZ
Sindikati
Udruženja poslodavaca

Budžet Republike Srbije

4.1.3. Podsticanje poslodavaca za aktivno učešće u obukama i primanje mladih na stručnu praksu

Promovisanje društveno odgovornog ponašanja poslodavaca i značaja upoznavanja mladih sa svetom rada.

Broj poslodavaca koji su organizovali stručnu praksu za mlade.

NSZ
MOS
Sindikati
Udruženja poslodavaca

Budžet Republike Srbije

4.1.4. Organizovanje mentoring programa za mlade preduzetnike

Pružanje podrške mladim preduzetnicima putem specijalističkih obuka.
Povećan broj mladih preduzetnika kojima je pružena podrška tokom poslovanja kroz program mentoringa.

Broj mladih preduzetnika početnika uključenih u specijalističke obuke.
Broj mladih preduzetnika početnika koji koriste mentoring program.

NSZ
MOS

Budžet Republike Srbije

4.2. Podsticanje zapošljavanja viškova zaposlenih i starijih

4.2.1. Paket usluga za viškove zaposlenih

Nakon prijavljivanja viškova na evidenciju nezaposlenih NSZ će:
1) izvršiti procenu zapošljivosti lica;
2) utvrditi individualni plan zapošljavanja i odrediti mere koje su najpogodnije za aktivaciju i unapređenje zapošljivosti;
3) informisati viškove zaposlenih o mogućnostima i prednostima ulaganja otpremnina u samozapošljavanje, udruživanje otpremnina radi zapošljavanja, korišćenje lizinga i franšizinga i sl.;
4) povećati uključivanje viškova i starijih od 50 godina u programe i mere aktivne politike zapošljavanja, pre svega u obuke.

Broj novoprijavljenih viškova na evidenciju NSZ.
Broj utvrđenih individualnih planova zapošljavanja sa novoprijavljenim viškovima zaposlenih.
Broj zaposlenih lica iz kategorije viškova posredovanjem NSZ.
Broj viškova zaposlenih uključenih u informativne sastanke.
Broj viškova i starijih od 50 godina uključenih u mere APZ, po merama.

NSZ
Sindikati
Udruženja poslodavaca

Budžet Republike Srbije

4.2.2. Informisanje nezaposlenih lica starijih od 50 godina kao i celokupne javnosti o konceptu aktivnog starenja

Promovisanje u javnosti važnosti aktivnog starenja kampanjama kojima se narušavaju stereotipi o starijim radnicima i naglašava korist od zapošljavanja starijih i ističe značaj pouzdanosti, lojalnosti i zrelosti koju imaju stariji radnici.

Broj i vrsta medijskih događaja kojima je promovisano aktivno starenje.

MRZSP
NSZ
Sindikati
Udruženja poslodavaca
Organizacije civilnog društva

Budžet Republike Srbije

4.2.3. Informisanje poslodavaca o fleksibilnim oblicima rada pogodnih za starije, mogućnostima primene člana 45. Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje i Uredbe o podsticanju zapošljavanja

Bolje informisanje poslodavaca o fleksibilnim oblicima rada pogodnih za starije radnike i primeni člana 45. Zakona o doprinosima kao i Uredbe o podsticanju zapošljavanja.

Broj zaposlenih starijih radnika primenom člana 45. Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje.
Broj zaposlenih starijih radnika primenom Uredbe o podsticanju zapošljavanja.
Broj poslodavaca informisanih o fleksibilnim oblicima rada.
Broj poslodavaca koji su zaposlili starije radnike uz olakšicu prema Zakonu o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje.
Broj poslodavaca koji su zaposlili starije radnike primenom Uredbe o podsticanju zapošljavanja.

MRZSP
NSZ
Sindikati
Udruženja poslodavaca
Organizacije civilnog društva

Budžet Republike Srbije

4.3. Podsticanje zapošljavanja osoba sa invaliditetom

4.3.1. Promovisanje zapošljavanja osoba sa invaliditetom

Promovisanje društveno odgovornog poslovanja i socijalnog preduzetništva i informisana javnost, posebno poslodavci, o mogućnostima i značaju zapošljavanja osoba sa invaliditetom.

Broj OSI na evidenciji NSZ.
Udeo OSI u ukupnoj nezaposlenosti.

MRZSP
NSZ
Udruženja OSI

Budžet Republike Srbije
budžetski fond za profesionalnu rehabilitaciju i podsticanje zapošljavanja OSI

4.3.2. Uključivanje OSI u mere aktivne politike zapošljavanja i njihovo zapošljavanje

Povećano uključivanje OSI u mere aktivne politike zapošljavanja i povećano zapošljavanje OSI pod posebnim uslovima na otvorenom tržištu.

Broj utvrđenih individualnih planova zapošljavanja sa OSI.
Broj i struktura OSI koji su uključeni u mere APZ, po merama.
Broj i struktura OSI koji su zaposleni 6 meseci nakon uključivanja u mere APZ, po merama.

MRZSP
NSZ
Udruženja OSI

Budžet Republike Srbije
budžetski fond za profesionalnu rehabilitaciju i podsticanje zapošljavanja OSI

4.3.3. Refundacija poslodavcu troškova prilagođavanja radnih mesta za zapošljavanje OSI

Povećati broj OSI koje se mogu zapošljavati pod posebnim uslovima na otvorenom tržištu, za koje je poslodavac ostvario refundaciju primerenih troškova prilagođavanja radnih mesta.

Broj poslodavaca korisnika refundacije troškova.
Broj i struktura OSI zaposlenih uz refundaciju troškova poslodavcu.

MRZSP
NSZ

Budžetski fond za profesionalnu rehabilitaciju i podsticanje zapošljavanja OSI

4.3.4. Refundacija zarada OSI zaposlenih u preduzećima za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom

Održanje postojećeg broja zaposlenih OSI u preduzećima za profesionalnu rehabilitaciju i povećanje broja novozaposlenih OSI u tim preduzećima.

Broj poslodavaca korisnika prava.
Broj i struktura OSI za koje poslodavci ostvaruju pravo.
Broj novoosnovanih preduzeća za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje OSI i broj zaposlenih OSI u tim preduzećima.

MRZSP

Budžetski fond za profesionalnu rehabilitaciju i podsticanje zapošljavanja OSI

4.3.5. Subvencije poslodavcima za zapošljavanje OSI bez radnog iskustva

Povećano zapošljavanje OSI bez radnog iskustva uz subvenciju zarade u trajanju od 12 meseci za OSI, koji su zaposleni na neodređeno vreme.

Broj poslodavaca korisnika subvencije.
Broj i struktura OSI zaposlenih uz subvenciju poslodavcu.

MRZSP
NSZ

Budžetski fond za profesionalnu rehabilitaciju i podsticanje zapošljavanja OSI

4.3.6. Obezbeđivanje radne asistencije za osobe sa invaliditetom

Podignut nivo radnosocijalne uključenosti OSI koje se mogu zapošljavati pod posebnim uslovima.

Broj OSI koje koriste usluge radne asistencije.
Broj poslodavaca koji koristi uslugu radne asistencije.

MRZSP
NSZ

Budžetski fond za profesionalnu rehabilitaciju i podsticanje zapošljavanja OSI

4.4. Podsticanje zapošljavanja Roma

4.4.1. Promovisanje zapošljavanja Roma i organizovanje motivacionih treninga u cilju njihove aktivacije

Povećano uključivanje Roma u mere APZ zahvaljujući realizovanim motivacionim treninzima namenjenim nezaposlenim Romima kako bi se uključivali u aktivno traženje posla i mere APZ.

Broj i struktura Roma na evidenciji NSZ.
Udeo Roma u ukupnoj nezaposlenosti.
Broj održanih motivacionih treninga.
Broj i struktura Roma koji su pohađali motivacione treninge.
Broj i struktura Roma koji su uključeni u mere APZ, po merama.
Broj i struktura Roma koji su zaposleni 6 meseci nakon uključivanja u mere APZ, po merama.

MRZSP
NSZ
Udruženja Roma

Budžet Republike Srbije, teritorijalnih autonomija i jedinica lokalnih samouprava

4.4.2. Uključivanje Roma u programe dodatnog obrazovanje i obuke

Povećano uključivanje Roma u programe dodatnog obrazovanja i obuke, posebno u funkcionalno osnovno obrazovanje.

Broj i vrsta obuka u koje su uključivani Romi.
Broj i struktura Roma koji su uključeni u različite obrazovne programe i obuke.
Broj Roma uključenih u funkcionalno osnovno obrazovanje.
Broj i struktura Roma koji su zaposleni 6 meseci nakon uključivanja u obrazovne programe i obuke.

MRZSP
NSZ
Udruženja Roma

Budžet Republike Srbije, teritorijalnih autonomija i jedinica lokalnih samouprava

4.4.3. Podsticanje preduzetništva kod Roma

Raspisan javni poziv za dodelu subvencije za samozapošljavanje Roma i uključivanje u edukativne seminare i obuke o preduzetništvu, kao i informisanje o socijalnom preduzetništvu i zadrugarstvu.

Broj i struktura Roma koji su pohađali edukativne seminare o preduzetništvu.
Broj i struktura Roma kojima je dodeljena subvencija za samozapošljavanje.
Broj Roma uključenih u socijalno preduzetništvo.

MRZSP
NSZ

Budžet Republike Srbije,
teritorijalnih autonomija i jedinica lokalnih samouprava

4.4.4. Podsticanje poslodavaca za zapošljavanje Roma dodelom subvencija za otvaranje novih radnih mesta

Raspisan javni poziv poslodavcima za dodelu subvencije za zapošljavanje Roma i povećan broj poslodavaca koji zapošljava Rome uz subvencije.

Broj i struktura Roma zaposlenih uz subvenciju poslodavcima.

MRZSP
NSZ
Organizacije civilnog društva

Budžet Republike Srbije, teritorijalnih autonomija i jedinica lokalnih samouprava

4.4.5. Kreiranje i implementacija posebnih mera namenjenih Romkinjama (geronto domaćice,...)

Poboljšanje položaja žena Romkinja kao izuzetno osetljive grupe na tržištu rada i višestruko diskriminisane.

Broj kreiranih posebnih programa za Romkinje.
Broj i struktura Romkinja obuhvaćenih posebnim merama.

MRZSP
NSZ

Budžet Republike Srbije

4.4.6. Saradnja sa romskim udruženjima i pružanje pomoći u izradi predloga projekata javnih radova koji angažuju pretežno Rome

Pružena pomoć romskim udruženjima građana koji podnose predloge projekata javnih radova u izradi predloga.

Broj i struktura Roma koji su uključeni u javne radove.
Broj i struktura Roma angažovanih na javnim radovima koji su zaposleni 6 meseci nakon završetka javnog rada.

MRZSP
NSZ
Organizacije civilnog društva

Budžet Republike Srbije, teritorijalnih autonomija i jedinica lokalnih samouprava

4.5. Podsticanje zapošljavanja ruralnog stanovništva

4.5.1. Razvijanje partnerstva u oblasti ruralnog razvoja kroz povezivanje filijala NSZ sa regionalnim centrima i područnim kancelarijama mreže za podršku ruralnom razvoju

Uspostavljeno partnerstvo i saradnja NSZ i Mreže za podršku ruralnom razvoju u cilju povećanja dostupnosti informacijama i uslugama NSZ i povećanom uključivanju u mere APZ.

Zajedničke aktivnosti NSZ i Mreže za podršku ruralnom razvoju.
Broj lica iz ruralnih oblasti uključenih u mere APZ, po merama.

MRZSP
NSZ
Udruženja

Budžet Republike Srbije

4.5.2. Podrška diversifikaciji ruralne ekonomije

Organizovanje posebnih obuka za nezaposlene u ruralnim područjima o proizvodnji tradicionalnih poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda i sticanje specifičnih znanja i veština u oblasti ruralnog turizma i sl.

Broj i struktura nezaposlenih lica uključenih u obuke.
Broj i vrsta obuka koje su organizovane za nezaposlene u ruralnim oblastima.

NSZ
MRZSP

Budžet Republike Srbije
Sredstva projekta "Održivi turizam u funkciji ruralnog razvoja"

4.5.3. Podsticanje udruživanja u različite vidove zadrugarstva sa akcentom na žensko zadrugarstvo

Promocija preduzetništva i zadrugarstva i podsticanje udruživanja naročito mladih i žena na selu.

Broj preduzetnika koji je započeo sa radom u ruralnim područjima.
Broj mladih koji je započeo posao u ruralnim oblastima.
Broj žena preduzetnica u ruralnim oblastima i broj zadruga koje su osnovale žene.

MRZSP
NSZ
Organizacije civilnog društva

Budžet Republike Srbije
Donatorska sredstva

4.6. Podsticanje zapošljavanja žena

4.6.1. Promovisanje fleksibilnih oblika rada pogodnih za žene i podsticanje poslodavaca na stvaranje uslova za fleksibilne oblike zapošljavanja (nepuno radno vreme, rad od kuće...)

Bolje informisanje poslodavaca o propisima u oblastima rada i zapošljavanja, fleksibilnim oblicima rada, subvencijama i sl.
Povećan broj radnih mesta sa fleksibilnim radnim vremenom i veći broj zaposlenih na tim radnim mestima.

Zastupljenost fleksibilnih oblika rada i ugovora o fleksibilnom radu prema ARS (struktura zaposlenih radnika prema vrsti rada).
Stopa aktivnosti žena prema ARS.

MRZSP
NSZ
Uprava za RR
Sindikati
Udruženja poslodavaca

Budžet Republike Srbije

4.6.2. Organizovanje obuka za preduzetništvo i uključivanje žena u te obuke, posebno za osnivanje servisa za socijalne usluge

Povećan broj žena sa preduzetničkim znanjima.
Povećan broj žena koje su obučene za započinjanje sopstvenog posla u sektoru socijalne zaštite i sektoru usluga, posebno za brigu o zavisnim članovima porodice.

Broj obuka za preduzetništvo namenjen ženama.
Broj žena obučenih za preduzetništvo.
Broj žena samozaposlenih uz subvenciju NSZ.
Učešće žena preduzetnica u ukupnom broju preduzetnika uz subvenciju NSZ.

MRZSP
NSZ
Uprava za RR
Organizacije civilnog društva

Budžet Republike Srbije

4.6.3. Podsticanje osnivanja servisa za socijalne usluge uz subvencije za samozapošljavanje

Povećan broj žena koje su započele sopstveni posao u oblasti socijalnih usluga.

Broj novoosnovanih servisa za socijalne usluge uz subvenciju za samozapošljavanje.

MRZSP
NSZ

Budžet Republike Srbije

4.6.4. Podsticanje zapošljavanja žena iz teže zapošljivih i posebno osetljivih kategorija (Romkinje, žene bez kvalifikacija, OSI, žrtve porodičnog nasilja i trgovine ljudima...)

Kreirani i sprovedeni posebni programi i mere namenjene ženama iz posebno osetljivih kategorija i povećano uključivanje žena iz tih kategorija u mere APZ.

Broj i struktura žena iz kategorije teže zapošljivih uključenih u programe i mere APZ.
Broj posebnih programa.

MRZSP
NSZ

Budžet Republike Srbije

4.6.5. Podsticanje ženskog preduzetništva, zadrugarstva i samozapošljavanja pomoću subvencija i kredita iz posebnog Fonda u okviru Fonda za razvoj

Fond za finansiranje ženskog preduzetništva koji je formiran u okviru Fonda za razvoj, funkcioniše i održiv je.

Broj dodeljenih kredita ženama preduzetnicama.

MRZSP
Fond za razvoj

Budžet Republike Srbije

4.7. Podsticanje zapošljavanja korisnika novčane socijalne pomoći

Uspostavljena saradnja NSZ i Centara za socijalni rad i povećano uključivanje korisnika novčane socijalne pomoći u mere APZ.

Broj i struktura korisnika novčane socijalne pomoći uključenih u mere APZ, po merama.

NSZ
MRZSP
Centri za socijalni rad

Budžet Republike Srbije

4.8. Podsticanje zapošljavanja izbeglih i raseljenih lica

Unapređena baza podataka o nezaposlenim izbeglim i raseljenim licima.
Povećano uključivanje u mere APZ kao doprinos socijalnoj uključenosti ovih kategorija nezaposlenih lica.
Podrška izbeglim i raseljenim licima za razvoj preduzetništva.

Broj izbeglih i raseljenih lica na evidenciji NSZ.
Udeo izbeglih i raseljenih lica u ukupnoj nezaposlenosti.
Broj i struktura izbeglih i raseljenih lica obuhvaćenih merama APZ, po merama.
Broj i struktura izbeglih i raseljenih lica koji su zaposleni 6 meseci nakon uključivanja u mere APZ, po merama.

MRZSP
NSZ
Organizacije civilnog društva

Budžet Republike Srbije

4.9. Podsticanje zapošljavanja dugoročno nezaposlenih lica

Poboljšanje položaja dugoročno nezaposlenih lica povećanim uključivanjem u mere aktivne politike zapošljavanja i smanjenje učešća dugoročno nezaposlenih u ukupnoj nezaposlenosti u odnosu na 2011. godinu.

Broj i struktura dugoročno nezaposlenih lica na evidenciji NSZ.
Broj i struktura dugoročno nezaposlenih lica uključenih u mere APZ, po merama.
Udeo dugoročno nezaposlenih lica uključenih u mere u ukupnom broju učesnika u merama APZ.

MRZSP
NSZ

Budžet Republike Srbije

4.10. Podsticanje zapošljavanja lica bez kvalifikacija ili niskokvalifikovanih

Povećano uključivanje lica bez kvalifikacija ili niskokvalifikovanih u mere aktivne politike zapošljavanja, posebno u program dodatnog obrazovanja i kratke obuke.

Broj lica bez kvalifikacija na evidenciji NSZ.
Broj i struktura nezaposlenih bez kvalifikacija koji su uključeni u mere APZ, po merama.

MRZSP
NSZ

Budžet Republike Srbije

4.11. Podsticanje zapošljavanja povratnika po sporazumu o readmisiji

Formirana baza podataka o povratnicima po sporazumu o readmisiji.
Povećano uključivanje povratnika po sporazumu o readmisiji u mere APZ kao doprinos socijalnom uključivanju povratnika.

Broj i struktura povratnika obuhvaćenih merama APZ, po merama.
Udeo povratnika uključenih u mere u ukupnom broju učesnika u merama APZ.
Broj i struktura povratnika koji su zaposleni 6 meseci nakon uključivanja u mere APZ, po merama.
Broj povratnika na evidenciji NSZ.
Udeo povratnika u ukupnoj nezaposlenosti.

MRZSP
NSZ

Budžet Republike Srbije
Donatorska sredstva

4.12. Podsticanje zapošljavanja dece bez roditeljskog staranja

Uspostavljen mehanizam saradnje NSZ i ustanova koje se bave decom bez roditeljskog staranja.

Broj i struktura dece bez roditeljskog staranja uključenih u mere APZ po merama.
Broj zaposlene dece bez roditeljskog staranja posredovanjem NSZ.

NSZ
MRZSP
Centri za socijalni rad

Budžet Republike Srbije

4.13. Podsticanje zapošljavanja žrtava porodičnog nasilja i trgovine ljudima

Uspostavljen mehanizam saradnje MERR i NSZ sa institucijama nadležnim za probleme žrtava porodičnog nasilja i trgovine ljudima.
Kreirani posebni programi zapošljavanja za žrtve porodičnog nasilja i trgovine ljudima, kako bi se podstaklo njihovo socioekonomsko uključivanje.

Broj i struktura žrtava porodičnog nasilja uključenih u mere APZ, po merama.
Broj i struktura žrtava trgovine ljudima uključenih u mere APZ, po merama.
Broj i struktura žrtava porodičnog nasilja i trgovine ljudima koji su zaposleni 6 meseci nakon uključivanja u mere APZ, po merama.

MRZSP
NSZ
Centri za socijalni rad
Organizacije civilnog društva

Budžet Republike Srbije

4.14. Podsticanje zapošljavanja samohranih roditelja i roditelja dece sa smetnjama u razvoju

Povećano uključivanje u mere APZ kao doprinos socijalnoj uključenosti ove kategorije nezaposlenih lica i pokretanje inicijative za obezbeđivanje pomoći u čuvanju dece (kroz razvoj ove usluge).

Broj i struktura samohranih roditelja uključenih u mere APZ, po merama.
Broj i struktura roditelja dece sa posebnim potrebama uključenih u mere APZ, po merama.

MRZSP
NSZ
Centri za socijalni rad

Budžet Republike Srbije
Donatorska sredstva

4.15. Podsticanje zapošljavanja uz subvencionisanje određenog dela obračunatog poreza na zarade i doprinose za penzijsko i invalidsko osiguranje, prema Uredbi o podsticanju zapošljavanja

Subvencionisanje određenog dela obračunatog poreza na zarade i doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje, poslodavcima iz privatnog sektora koji zaposle na neodređeno, odnosno određeno vreme lice koje najmanje šest meseci bez prekida pre zapošljavanja nije bilo u radnom odnosu.
Povećanje broja zaposlenih u privatnom sektoru i stvaranje uslova za smanjenje obima neformalne zaposlenosti.

Broj poslodavaca koji su koristili subvenciju.
Broj zaposlenih lica uz subvenciju poslodavcima.

MRZSP
NSZ
MFP
Poreska uprava

Budžet Republike Srbije

4.16. Podsticanje zapošljavanja uz odobravanje olakšica poslodavcima prema propisu o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje

Povećano informisanje poslodavaca o mogućnostima primene člana 45. Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje.
Povećan broj poslodavaca koji koristi olakšice po osnovu ovog propisa.
Povećan broj zaposlenih primenom ovog propisa.

Broj zaposlenih mladih do 30 godina primenom ovog propisa.
Broj zaposlenih pripravnika primenom ovog propisa.
Broj zaposlenih OSI ovog propisa.
Broj zaposlenih starijih od 45/50 godina primenom ovog propisa.

NSZ
MFP

Budžet Republike Srbije

4.17. Dodela subvencija poslodavcima za otvaranje novih radnih mesta

Povećanje broja lica koja se zapošljavaju uz subvenciju poslodavcima za otvaranje novih radnih mesta.

Broj poslodavaca korisnika subvencije.
Broj i struktura lica zaposlenih uz subvenciju poslodavcu.
Broj i struktura zaposlenih uz subvenciju poslodavcu koji su zaposleni 6 meseci nakon isteka ugovorne obaveze.

NSZ

Budžet Republike Srbije, teritorijalnih autonomija i jedinica lokalnih samouprava

4.18. Podsticanje samozapošljavanja, socijalnog preduzetništva i zadrugarstva

4.18.1. Organizovanje obuka za razvoj preduzetništva uključujući i socijalno preduzetništvo i zadrugarstvo

Promovisanje preduzetništva kroz obuke za razvoj preduzetništva, uključujući i socijalno preduzetništvo i zadrugarstvo.

Broj i struktura lica uključenih u obuke za razvoj preduzetništva, socijalnog preduzetništva i zadrugarstva.
Udeo lica koja su dobila subvenciju za samozapošljavanje u ukupnom broju lica koja su završila obuke za razvoj preduzetništva.

NSZ

Budžet Republike Srbije

4.18.2. Mentoring program i specijalističke obuke namenjene preduzetnicima

Podrška preduzetništvu (uključujući i socijalno preduzetništvo i zadrugarstvo) kroz program mentoringa, kao i program specijalističkih obuka namenjenih preduzetnicima u prvim godinama poslovanja.

Broj preduzetnika početnika koji u prvoj godini poslovanja koriste mentoring program.
Broj preduzetnika početnika uključenih u specijalističke obuke.

NSZ

Budžet Republike Srbije

4.18.3. Dodela subvencija za samozapoljšavanje

Povećano zapošljavanje uz dodelu subvencija nezaposlenim licima za samozapošljavanje.

Broj i struktura korisnika subvencije za samozapošljavanje.
Broj i struktura lica iz kategorije teže zapošljivih koji su korisnici subvencije za samozapošljavanje.

NSZ

Budžet Republike Srbije, teritorijalnih autonomija i jedinica lokalnih samouprava

4.18.4. Isplata novčane naknade u jednokratnom iznosu u cilju samozapošljavanja

Promovisanje ovog programa i povećan broj zaposlenih iz kategorije korisnika novčane naknade kojima je isplaćen jednokratni iznos novčane naknade u cilju samozapošljavanja.

Broj i struktura lica lica koji su započeli posao uz pomoć jednokratne isplate novčane naknade u cilju samozapošljavanja.

NSZ

Budžet Republike Srbije

4.19. Promovisanje podsticajnih mera za korisnike novčane naknade

Organizovano bolje informisanje lica, potencijalnih korisnika ove mere (informativni sastanci i sl.) i povećan broj korisnika novčane naknade, kojima je isplaćen jednokratni iznos (30% naknade za podsticanje zapošljavanja) zbog zasnivanja radnog odnosa na neodređeno vreme.

Broj i struktura lica zaposlenih uz podsticaj za korisnike novčane naknade.

NSZ

Budžet Republike Srbije

4.20. Sprovođenje javnih radova

Povećanje broja teže zapošljivih lica kao i lica u stanju socijalne potrebe koja se uključuju u javne radove koji se finansiraju iz republičkog, pokrajinskog i budžeta lokalnih samouprava

Broj organizovanih javnih radova.
Broj i struktura angažovanih lica na javnim radovima.
Broj i struktura lica angažovanih na javnim radovima koji su zaposleni 6 meseci nakon završetka mere.
Broj jedinica lokalne samouprave koje su organizovale javne radove.

MRZSP
NSZ
Teritorijalna autonomija/jedinice lokalne samouprave

Budžet Republike Srbije,
teritorijalnih autonomija i jedinica lokalnih samouprava