ODLUKAO ODRŽAVANJU JAVNIH ZELENIH POVRŠINA("Sl. list grada Subotice", br. 3/2012 i 52/2012) |
Ovom odlukom se, u skladu sa zakonom, uređuju i propisuju uslovi i način obavljanja komunalne delatnosti održavanja javnih zelenih površina na teritoriji Grada Subotice (u daljem tekstu: Grad), prava i obaveze vršioca ove komunalne delatnosti i način vršenja nadzora nad njenim obavljanjem.
Pojam održavanja javnih zelenih površina
Komunalna delatnost održavanja javnih zelenih površina (u daljem tekstu: održavanje javnih zelenih površina) je, u smislu ove odluke, uređenje, tekuće i investiciono održavanje i sanacija zelenih rekreativnih površina i priobalja kao i drugih javnih zelenih površina.
Uređenje javnih zelenih površina obuhvata planiranje, podizanje i održavanje istih.
Tekuće održavanje javnih zelenih površina obuhvata:
- podizanje travnih površina od odgovarajućih smeša trava za date uslove, održavanje visine trave od 3-5 cm, uz redovno navodnjavanje i prihranjivanje i dr.
- formiranje ružičnjaka ili cvetnjaka od perana i sezonskog cveća uz obaveznu smenu sezonskog cveća,
- kontinuirano održavanje tokom cele godine,
- prihranjivanje, zalivanje i ispunjavanje predviđenim biljnim materijalom, zamena oštećenog ili osušenog materijala u žardinjerama,
- višekratno orezivanje žive ograde i puzavica, u skladu sa estetskim i funkcionalnim zahtevima okoline,
- nega drvorednih sadnica, u ulici ili aleji, koje su po pravilu od iste vrste drveća,
- druge neophodne radnje radi zaštite drveća, u skladu sa ovom odlukom.
Investiciono održavanje i sanacija javnih zelenih površina obuhvata, u smislu ove odluke, obnovu i rekonstrukciju postojećih javnih zelenih površina.
Javne zelene površine su sve zelene površine na teritoriji Grada na kojima su izvršene radnje ozelenjavanja, sadnje sadnica, podizanje travnjaka, cvetnjaka, ružičnjaka i drugog zelenila i na kojima su po pravilu izgrađene pešačke komunikacije, dečja igrališta i drugi vrtno-arhitektonski elementi koji su u osnovnoj funkciji zelenih površina i služe redovnoj upotrebi tih površina.
Javne zelene površine, u smislu ove odluke, jesu i zemljišta koja su u skladu sa važećim prostorno planskim dokumentima namenjena za podizanje javnih zelenih površina.
Tipovi javnih zelenih površina, u smislu ove odluke su:
- parkovi,
- skverovi,
- zelenilo duž saobraćajnica (travnjaci, drvoredi, vetrozaštitni pojasevi i drugi zasadi),
- zelene površine duž obala jezera,
- blokovsko zelenilo, zelenilo pored i oko stambenih zgrada,
- park šume,
- javne zelene površine za rekreaciju i
- zaštitno zelenilo.
II USLOVI I NAČIN OBAVLJANJA KOMUNALNE DELATNOSTI ODRŽAVANJA JAVNIH ZELENIH POVRŠINA
Održavanje javnih zelenih površina na teritoriji Grada obavlja Javno komunalno preduzeće "Čistoća i zelenilo" iz Subotice (u daljem tekstu: ovlašćeno preduzeće).
Način obavljanja komunalne delatnosti
Održavanje javnih zelenih površina obavlja se prema godišnjem programu održavanja javnih zelenih površina (u daljem tekstu: Program).
Program održavanja javnih zelenih površina
Predlog Programa priprema Javno preduzeće "Direkcija za izgradnju Grada Subotice" Subotica (u daljem tekstu: Direkcija) u saradnji sa ovlašćenim preduzećem.
Organ upravljanja Direkcije dužan je da Program za tekuću godinu donese do 15. januara tekuće godine i da isti, putem nadležnog sekretarijata, dostavi Gradonačelniku radi davanja saglasnosti.
Gradonačelnik daje saglasnost na Program rešenjem.
Program sadrži:
1. lokacije na području Grada na kojima ovlašćeno preduzeće obavlja komunalnu delatnost, odnosno specifikaciju javnih zelenih površina koje se predviđaju za uređenje, tekuće i investiciono održavanje i sanaciju,
2. vrstu i obim radova po lokacijama, u skladu sa tehničko-tehnološkim standardima,
3. vreme, dinamika, odnosno period obavljanja radova po lokacijama,
4. visina sredstava potrebnih za realizaciju Programa po lokacijama.
Program mora da obezbedi minimalne tehnološke standarde iz ove oblasti.
Visina sredstava potrebnih za realizaciju Programa po lokacijama iz tačke 4. stava 1. ovog člana utvrđuje se prema cenovniku ovlašćenog preduzeća na koji saglasnost daje Gradonačelnik.
Direkcija i ovlašćeno preduzeće zaključuju poseban ugovor za realizaciju Programa.
Direkcija je dužna da tromesečno izvesti nadležni sekretarijat o realizaciji Programa, a da godišnje jednom, do 31. januara, putem nadležnog sekretarijata, podnese izveštaj Gradonačelniku o realizaciji Programa u prethodnoj godini.
Uređenje javnih zelenih površina
Uređenje javnih zelenih površina (podizanje javnih zelenih površina) vrši se prema tehničkoj dokumentaciji - projektu ozelenjavanja, koji je sastavni deo glavnog projekta i prethodno pribavljenog odobrenja za izgradnju.
Projekat ozelenjavanja iz stava 1. ovog člana sadrži: biološku osnovu, projekat, tehnički opis i druge podatke koji utiču na podizanje i racionalno održavanje javnih zelenih površina, kao i ekološko-tehničko obrazloženje sa predračunom potrebnih sredstava.
Preuzimanje uređenih javnih zelenih površina
Investitor koji je ugovorom o uređenju građevinskog zemljišta obavezan da pri izgradnji stambenog, poslovnog ili drugog objekta izvrši uređenje javne zelene površine, dužan je da uređenje vrši prema tehničkoj dokumentaciji - projektu ozelenjavanja a koji je sastavni deo građevinske dozvole a ista, mora biti u skladu sa urbanističkim, tehničkim i drugim propisanim uslovima i standardima.
Investitor je dužan da novouređenu javnu zelenu površinu preda na održavanje ovlašćenom preduzeću.
Predaja javne zelene površine iz stava 2. ovog člana vrši se zapisnički, nakon izdavanja upotrebne dozvole za korišćenje objekta.
Ovlašćeno preduzeće je dužno da preuzetu uređenu javnu zelenu površinu unese u Katastar javnih zelenih površina.
Saglasnost na uređenje javnih zelenih površina
Fizička lica, preduzetnici i pravna lica mogu ispred svojih objekata na javnoj zelenoj površini da sade drveće, ukrasno šiblje, živu ogradu i ostalo rastinje, uz prethodno pribavljanje saglasnosti sekretarijata Gradske uprave Grada Subotice nadležnog za komunalne poslove (u daljem tekstu: nadležni sekretarijat).
Uz zahtev za davanje saglasnosti prilaže se dokaz o pravu vlasništva odnosno korišćenja objekta.
Nadležni sekretarijat pribavlja tehničku informaciju o postojećoj i planiranoj nameni površine od sekretarijata Gradske uprave Grada Subotice nadležnog za poslove urbanizma.
Drveće koje je Programom predviđeno za orezivanje, može orezivati samo ovlašćeno preduzeće.
Drveće koje Programom nije predviđeno za orezivanje mogu orezivati fizička lica, privatni preduzetnici ili pravna lica ispred čijih objekata se drveće nalazi, uz saglasnost i stručni nadzor ovlašćenog preduzeća.
Ukoliko ovlašćeno preduzeće ne da saglasnost u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva smatraće se da je saglasnost data.
Seča, odnosno vađenje stabala sa javnih zelenih površina može se vršiti samo na osnovu odobrenja nadležnog sekretarijata.
Odobrenje iz stava 1. ovog člana izdaje se za delimičnu ili potpunu seču drveća ako:
- drveće dostigne fiziološku starost saglasno vrsti i staništu ili se nalazi u stanju u kom je ugrožen njegov opstanak i neophodno je njegovo uklanjanje ili njegovo zadržavanje zahteva neopravdan trošak sredstava,
- jedan broj primeraka drveća mora da bude odstranjen u interesu održavanja ostalog vrednog drveća (mere nege),
- izgradnja objekta ugrožava stanište i razvoj drveća,
- drveće ugrožava tuđe vlasništvo ili sigurnost ljudi i ne postoji nijedna druga mogućnost odbrane od opasnosti,
- u pripremi građevinskih radova, odnosno organizaciji gradilišta bude utvrđeno da se predviđenim obuhvatom građevine ne mogu postići zahtevana rastojanja od drveća koje je predmet očuvanja odnosno kada se ne može izvršiti uspešno presađivanje drveća,
- javni interes izgradnje saobraćajnica, infrastrukturnih i drugih javnih objekata, prevazilazi interes očuvanja drveća,
- drveće u blizini stambenih objekata, na parceli objekta ili susednoj parceli, pogoršava uslove stanovanja, naročito ako sprečava dnevno osvetljenje stambenog prostora.
Ukoliko seča, odnosno vađenje stabala sa javnih zelenih površina zahtevaju fizička lica, preduzetnici ili pravna lica, nadležni sekretarijat, pre izdavanja odobrenja, pribavlja mišljenje ovlašćenog preduzeća.
Ukoliko ovlašćeno preduzeće ne dostavi mišljenje nadležnom sekretarijatu u roku od 15 dana, smatraće se da je dato pozitivno mišljenje.
Ako je seča, odnosno vađenje stabala ili drugih rastinja sa javnih zelenih površina neophodno zbog izvođenja građevinskih ili drugih radova, investitor je dužan uz zahtev za izdavanje odobrenja da priloži odobrenje za građenje, odnosno prijavu za izvođenje drugih radova.
Ukoliko se odobri vađenje stabla, troškove vađenja snosi lice koje to traži, sa pravom da drvnu masu zadrži.
Lica iz stava 3. i 5. ovog člana dužna su da ovlašćenom preduzeću uplate odgovarajući iznos po cenovniku ovlašćenog preduzeća.
Iznos iz stava 5. ovog člana uplaćuje se ovlašćenom preduzeću pre izdavanja odobrenja.
Ovlašćeno preduzeće je dužno da sredstva iz stava 5. ovog člana namenski koristi, u skladu sa Programom.
Seča, odnosno vađenje stabala u posebnim situacijama
Ovlašćeno preduzeće može bez odobrenja da seče stabla koja su bolesna, suva, oštećena elementarnom nepogodom, saobraćajnim udesom ili zbog bezbednosti ljudi i saobraćaja.
Ovlašćeno preduzeće je dužno da ukloni suva i oštećena stabla zaražena štetočinama i bolestima, ukoliko se ne mogu spasiti drugim zaštitnim merama.
Orezivanje ili seča stabala koja smetaju vazdušnim vodovima
Stabla i grane sa javnih zelenih površina, koje smetaju vazdušnim vodovima, može orezivati ili ukloniti samo ovlašćeno preduzeće ili preduzeće koje vrši distribuciju električne energije.
III PRAVA I OBAVEZA OVLAŠĆENOG PREDUZEĆA I KORISNIKA
Ovlašćeno preduzeće je dužno da:
- održavanje (uređenje, tekuće i investiciono održavanje i sanaciju) javnih zelenih površina obavlja prema Programu i ugovoru,
- bez odlaganja preduzme sve neophodne mere iz svoje nadležnosti radi otklanjanja opasnosti ako drvo ili drugo zelenilo predstavlja opasnost po život, zdravlje ili imovinu korisnika javne zelene površine na osnovu podnetih i evidentiranih prijava,
- javne zelene površine dovede u ispravno stanje po nalogu nadležnog inspekcijskog organa kada kao posledica prekršajne ili druge radnje nastupi promena ili oštećenje na javnoj površini.
Ovlašćeno preduzeće je dužno da svoj rad i poslovanje organizuje tako da kroz realizaciju Programa održava javne zelene površine u skladu sa ovom odlukom kao i da obezbedi propisan obim, vrstu i kvalitet radova i usluga.
Katastar javnih zelenih površina
Ovlašćeno preduzeće je dužno da uspostavi i da vodi Katastar javnih zelenih površina (u daljem tekstu: Katastar).
Katastar se izrađuje kao registar sistematizovanih informacija i podataka o:
1. zelenim površinama (katastar zelenih površina) i
2. o drveću (katastar drveća).
Katastar zelenih površina sadrži informacije i podatke o zelenim površinama, njihovom kvalitetu, kvantitetu i ekonomskoj proceni koja uključuje kartografski prikaz i statističke informacije.
Katastar drveća sadrži informacije i podatke o drveću i to: o lokaciji, vrsti i broju drveća, starosti, dimenziji i vitalnosti drveća, sa odvojenim podacima za drveće duž saobraćajnice, na javnim zelenim površinama i za drveće na parcelama koje se u celini štite u skladu sa zakonom.
Ovlašćeno preduzeće uspostavlja i vodi Katastar u saradnji sa Javnim preduzećem "Zavod za urbanizam Grada Subotice" Subotica.
Evidencija o stanju javnih zelenih površina
Ovlašćeno preduzeće je dužno da vodi evidenciju o stanju javnih zelenih površina (biljnog materijala i urbane opreme postavljene na javnim zelenim površinama).
O stanju javnih zelenih površina ovlašćeno preduzeće sačinjava jednom godišnje, do 31. avgusta, izveštaj i dostavlja isti nadležnom sekretarijatu i Gradonačelniku.
Polaganje odnosno postavljanje instalacija
Vodovodne, kanalizacione, telefonske, električne i druge instalacije polažu se podzemno u javne zelene površine pod uslovom da ne postoje objektivne mogućnosti za polaganje ispod trotoara ili kolovoza.
Podzemne instalacije na javnim zelenim površinama postavljaju se po pravilu na udaljenosti najmanje na dva metra od drveća.
Izuzetno, u park šumama i na terenima predviđenim za park šume, mogu se postaviti vazdušne telegrafske, telefonske, električne i druge instalacije, pod uslovom da ne ometaju pravilan razvoj vegetacije, da ne narušavaju estetski izgled zelenila i da ne ometaju normalno korišćenje ovih površina.
Iznad podzemnih i ispod vazdušnih instalacija se ne može saditi drveće.
Korisnici javnih zelenih površina su dužni da javne zelene površine i elemente njihovog uređivanja i opremanja koriste prema njihovoj nameni i da ih čuvaju.
Na javnim zelenim površinama zabranjeno je:
1. sadnja drveća, ukrasnog šiblja, žive ograde i ostalog rastinja, bez prethodno pribavljene saglasnosti nadležnog sekretarijata (član 12.),
2. orezivanje drveća, bez saglasnosti i stručnog nadzora ovlašćenog preduzeća (član 13.) i
3. seča ili vađenje stabala, bez odobrenja nadležnog sekretarijata (član 14.).
Zabranjeno je koristiti javnu zelenu površinu i elemente uređivanja i opremanja javnih zelenih površina suprotno njihovoj nameni, a naročito:
1. oštetiti drveća i druge zasade,
2. skidati plodove i cvetove sa drveća, šiblja i cvetnih gredica,
3. nenamenski koristiti travnjak,
4. kopati i iznositi zemlju, kamenje, pesak i druge sastojke zemljišta,
5. puštati i napasati domaće životinje,
6. skidati, uništavati ili oštetiti putokaze, znakove, natpisne pločice i sl.
7. oštetiti staze, klupe, posudu za sakupljanje otpada, ogradu, sanitarni uređaj i sl.
8. ložiti vatru ili paliti stablo ili lišće,
9. urezivati slova ili znakove na stablima, klupama,
10. ozlediti debla, kore i korena (učvršćivanjem reklama ili drugih predmeta na drveću),
11. na drugi način koristiti javnu zelenu površinu i elemente uređivanja i opremanja javnih zelenih površina suprotno njihovoj nameni.
Sredstva za obavljanje i razvoj komunalne delatnosti održavanja javnih zelenih površina obezbeđuju se iz prihoda budžeta Grada Subotice i drugih prihoda u skladu sa zakonom.
Korišćenje sredstava iz budžeta Grada
Sredstva iz budžeta Grada namenjena za obavljanje i razvoj komunalne delatnosti održavanja javnih zelenih površina koriste se za ostvarivanje ciljeva i zadataka propisanih ovom odlukom, u skladu sa donetim Programom na koji je data saglasnost od strane Gradonačelnika, a prema donetom finansijskom planu, putem Direkcije.
Nadzor nad primenom ove odluke vrši sekretarijat Gradske uprave Grada Subotice nadležan za komunalne poslove.
Poslove inspekcijskog nadzora nad sprovođenjem ove odluke obavlja sekretarijat Gradske uprave nadležan za inspekcijsko-nadzorne poslove putem komunalnog inspektora.
Prava i dužnosti komunalnog inspektora
U vršenju inspekcijskog nadzora komunalni inspektor ima pravo i dužnost da proverava da li:
1. Direkcija dostavlja izveštaje u skladu sa članom 9. ove odluke;
2. se podizanje javnih zelenih površina vrši prema tehničkoj dokumentaciji (član 10. stav 1.);
3. je investitor predao na održavanje novoizgrađenu javnu zelenu površinu ovlašćenom preduzeću (član 11.);
4. su fizička lica, preduzetnici i pravna lica pribavili saglasnost nadležnog sekretarijata pre sadnje drveća, ukrasnog šiblja, žive ograde i ostalog rastinja ispred svog objekta na javnoj zelenoj površini (član 12.);
5. se orezivanje drveća vrši u skladu sa članom 13. ove odluke;
6. je u skladu sa članom 14. ove odluke pribavljeno odobrenje nadležnog sekretarijata pre seče, odnosno vađenja stabla sa javne zelene površine;
7. ovlašćeno preduzeće seče odnosno uklanja stabla u skladu sa članom 15. ove odluke;
8. se orezivanje odnosno seča stabala koja smetaju vazdušnim vodovima vrši u skladu sa članom 16. ove odluke;
9. ovlašćeno preduzeće postupa u skladu sa članom 17. ove odluke;
10. je ovlašćeno preduzeće uspostavilo odnosno da li vodi Katastar javnih zelenih površina u skladu sa članom 18. ove odluke;
11. ovlašćeno preduzeće vodi evidenciju o stanju javnih zelenih površina (član 19. stav 1.);
12. ovlašćeno preduzeće sačinjava i dostavlja izveštaj o stanju javnih zelenih površina u skladu sa članom 19. stav 2. ove odluke;
13. korisnik javne zelene površine koristi javnu zelenu površinu i elemente njenog uređivanja i opremanja prema nameni (član 21.).
Ovlašćenja komunalnog inspektora
U vršenju inspekcijskog nadzora komunalni inspektor ima i druga Ovlašćenja i prava i dužnosti propisana zakonom kojim se uređuju komunalne delatnosti.
Komunalno-policijske i druge poslove na održavanju komunalnog reda u korišćenju javnih zelenih površina u skladu sa ovom odlukom, vrši Komunalna policija.
Ovlašćenja komunalnog policajca
U obavljanju poslova Komunalne policije, komunalni policajac, pored Ovlašćenja propisanih zakonom, ovlašćen je da:
1) izrekne mandatnu kaznu;
2) podnese prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo;
3) podnese zahtev za vođenje prekršajnog postupka.
Ukoliko komunalni policajac, u obavljanju komunalno-policijskih poslova, uoči povredu propisa iz nadležnosti drugog organa, obavestiće odmah o tome, pisanim putem, nadležni organ.
Novčanom kaznom od 50.000,00 dinara do 1.000.000,00 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako:
1. podizanje javne zelene površine vrši bez ili suprotno tehničkoj dokumentaciji iz člana 10. ove odluke;
2. novoizgrađenu javnu zelenu površinu ne preda na održavanje ovlašćenom preduzeću (član 11.);
3. ispred svog objekta na javnoj zelenoj površini bez pribavljene saglasnosti nadležnog sekretarijata sadi drveće, ukrasno šiblje, živu ogradu i ostalo rastinje (član 12.);
4. vrši orezivanje drveća ispred svog objekta bez saglasnosti i stručnog nadzora ovlašćenog preduzeća (član 13.);
5. vrši seču ili vadi stabla sa javnih zelenih površina bez odobrenja nadležnog sekretarijata (član 14.);
6. ovlašćeno preduzeće ne ukloni suva i oštećena stabla zaražena štetočinama i bolestima u skladu sa članom 15. ove odluke;
7. javnu zelenu površinu koristi suprotno nameni (član 22.).
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom od 2.500,00 dinara do 75.000,00 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom od 5.000,00 dinara do 250.000,00 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se fizičko lice novčanom kaznom od 2.500,00 dinara do 75.000,00 dinara.
Za prekršaj iz člana 31. stav 1. tačka 6. ove odluke može se izreci novčana kazna na mestu izvršenja prekršaja (mandatna kazna) u iznosu od:
- za pravno lice i preduzetnika 10.000,00 dinara,
- za odgovorno lice u pravnom licu 1.000,00 dinara
- za fizičko lice 1.000,00 dinara.
Za prekršaje iz člana 32. ove odluke za koje je ovom odlukom predviđeno izricanje mandatne kazne, komunalni inspektor odnosno komunalni policajac izriče i naplaćuje na mestu izvršenja prekršaja novčanu kaznu učiniocu koga zatekne u vršenju prekršaja.
O naplaćenoj novčanoj kazni izdaje se potvrda u kojoj se označava koji je prekršaj učinjen i kolika je novčana kazna izrečena i naplaćena.
Ako novčana kazna iz ovog člana ne bude naplaćena na licu mesta komunalni inspektor odnosno komunalni policajac odmah će učiniocu prekršaja uručiti poziv - nalog da istu plati na račun propisan za uplatu javnih prihoda u roku od osam dana od dana izdavanja naloga za plaćanje, zajedno sa obaveštenjem da će u slučaju da kazna ne bude uplaćena u ostavljenom roku, protiv njega pokrenuti prekršajni postupak.
VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Postupci koji su započeti do dana stupanja na snagu ove odluke nastaviće se po propisima po kojima su započeti.
Ovlašćeno preduzeće će uspostaviti Katastar javnih zelenih površina iz člana 18. ove odluke u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ove odluke.
Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o javnim zelenim površinama ("Službeni list Opštine Subotica", br. 16/96, 4/99, 13/2000 i 30/01).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Subotice".