PRAVILNIK

O NAČINU I USLOVIMA PRUŽANJA USLUGE "POMOĆ U KUĆI STARIM OSOBAMA I OSOBAMA SA INVALIDITETOM"

("Sl. glasnik grada Jagodina", br. 18/2012)

 

OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim Pravilnikom uređuju se način i uslovi pružanja usluge pomoć u kući starim osobama i osobama sa invaliditetom u gradu i selu" (u daljem tekstu: Pomoć u kući).

SVRHA USLUGE

Član 2

Svrha pomoći i nege u kući za starije i odrasle osobe sa invaliditetom je podrška u zadovoljavanju svakodnevnih životnih potreba u sopstvenim domovima, kako bi se unapredio i održao kvalitet života i sprečio ili odložio smeštaj u institucije. Pomoć i nega u kući pruža se u slučajevima kada je porodična podrška nedovoljna ili nije raspoloživa, a u skladu sa identifikovanim individualnim potrebama odraslih i starijih lica koja usled nemoći ili smanjenih funkcionalnih sposobnosti izazvanih invaliditetom / bolešću nisu sposobna da nezavisno žive bez svakodnevne ili redovne podrške.

KORISNICI USLUGE

Član 3

Usluga pomoći u kući namenjena je starim, invalidnim i hronično obolelim licima koja žive sama u domaćinstvu ili sa drugim licem, nesposobnim za pružanje pomoći.

KRITERIJUMI ZA IZBOR KORISNIKA USLUGE

Član 4

Kriterijumi za izbor korisnika Pomoć u kući definisani su prema:

1. mestu boravka korisnika;

2. godinama starosti;

3. psihofizičkom statusu; zdravstvenom stanju korisnika

4. porodičnim, stambenim i drugim okolnostima.

1. Mesto boravka

Korisnici ove usluge su lica koja imaju prebivalište na teritoriji grada Jagodina.

2. Godine starosti

Usluga pomoći u kući dostupna je osobama u starijem dobu, starijim od 65 godina, koje imaju ograničenja fizičkih i psihičkih sposobnosti usled kojih nisu u stanju da nezavisno žive u svojim domovima bez redovne nege i nadzora.

Ova usluga takođe je raspoloživa za odrasle osobe sa invaliditetom koje žive u sopstvenim ili hraniteljskim porodicama.

3. Psihofizički status: zdravstveno stanje korisnika

Pravo na uslugu "Pomoć kući", pored starih osoba, koje imaju ograničenja fizičkih i psihičkih sposobnosti, mogu ostvariti osobe sa invaliditetom.

4. Porodične, stambene i ekonomske okolnosti

Usluga omogućava podršku licima, kako u gradu tako i u ruralnim područjima opštine:

• porodične okolnosti:

Usluga je namenjena osobama koja žive sama u domaćinstvu i osobama koja žive s drugim licem nesposobnim za pružanje pomoći.

• stambene okolnosti

Usluga je prioritetno namenjena starim osobama i osobama sa invaliditetom koja stanuju u seoskim naseljima, naročito onim osobama koja žive na većoj udaljenosti od jezgra naselja te su im teže dostupne ostale usluge u zajednici.

Za pružanje pomoći u kući preduslov je da lica koja traže ovu vrstu pomoći imaju odgovarajuće stambene uslove.

• ekonomske okolnosti:

Usluga je prvenstveno namenjena domaćinstvima sa niskim prihodima.

USLUGE POMOĆI U KUĆI

Član 5

Pomoć u kući obuhvata sledeće vrste usluga:

- pomoć u obezbeđivanju ishrane, uključujući po potrebi: nabavku namirnica, obezbeđivanje gotovih obroka, priprema lakih obroka, priprema osvežavajućih napitaka;

- pomoć u održavanju higijene stana, uključujući po potrebi: pomoć pri pranju i održavanju posteljine, odeće i obuće, održavanju čistoće prostorija, sudova i uređaja u domaćinstvu;

- pomoć u zagrevanju prostorija, uključujući po potrebi: loženje vatre, čišćenje peći, pomoć u nabavci ogreva;

- pomoć u održavanju lične higijene, sečenju noktiju, pranju i sušenju kose, presvlačenju, umivanju, kupanju, pomoć pri odlasku u toalet, kupanju u krevetu;

- pružanje osnovne pomoći u kući i usluge laičke, porodične nege uključujući po potrebi: kontrolu uzimanja lekova, odvođenje na lekarske preglede, a prema potrebi i obezbeđivanje dostupnosti osnovne zdravstvene nege;

- pomoć u zadovoljavanju socijalnih, kulturno-zabavnih i drugih potreba, uključujući po potrebi: pomoć pri kretanju unutar i van kuće, nabavka novina i knjiga, iniciranje socijalnih kontakata i uključivanje korisnika u prigodne kulturne aktivnosti u lokalnoj zajednici,

- usluge plaćanja računa: za isporuku električne energije, telefona, komunalija i sl.,

- usluge izvođenja sitnih popravki u stanu.

- Usluge stručnih radnika: savetodavni rad, pomoć i ostvarivanje određenih prava iz oblasti socijalno-zdravstvene zaštite, psihosocijalna podrška.

TRANSPARENTNOST RADA

Član 6

Pružalac usluge obezbeđuje vođenje evidencije (listu čekanja) i redovno informisanje potencijalnih korisnika o početku korišćenja usluge.

Informisanje se vrši putem lokalnih medija, u nadležnoj službi Doma zdravlja, u prostorijama Centra za socijalni rad i na druge načine, u skladu sa potrebama.

Pružalac usluge usvaja Godišnji plan aktivnosti. Priprema Godišnjeg plana aktivnosti obavezno se radi uz konsultaciju sa korisnicima. Godišnji plan aktivnosti je dostupan korisnicima i osoblju, kao i informacije o delokrugu rada Službe Pomoći u kući, uslugama koje obezbeđuje i pravilima ponašanja angažovanih lica. Navedene informacije pružalac usluge je dužan da dostavi u pisanoj formi.

Radi informisanja stručne i šire javnosti o svom radu i uslugama koje pruža, pružalac usluge usvaja definisan godišnji plan.

OSOBLJE

Član 7

Osoblje Službe Pomoći u kući čine: voditelj službe i gerontodomaćice.

VODITELJ SLUŽBE

Član 8

Voditelj službe Pomoć u kući je lice imenovano od strane izabranog pružaoca usluge. Voditelj službe treba da ima stručna znanja i završene obuke koji se odnose na organizovanje i praćenje rada servisa "Pomoć u kući".

Za voditelja službe angažuje se stručni radnik (psiholog, andragog, sociolog, socijalni radnik, specijalni pedagog).

Član 9

Voditelj službe u potpunosti je odgovoran za rad Službe Pomoći u kući. Voditelj tima prikuplja i analizira dnevnike rada gerontodomaćica, prati da li je obuhvaćen predviđeni broj korisnika, da li su pružene sve usluge predviđene individualnim planom pružanja usluge.

Jednom nedeljno ili mesečno, organizuje sastanak sa gerontodomaćicama i razgovara o postignutom napretku u pružanju Programom zadatih usluga korisnicima. Za svaki problem u radu gerontodomaćicama on je nadležan da donese konačnu odluku.

Dužan je da o svakom uočenom nedostatku pri radu bilo kog lica angažovanog u Službi o tome nedostatku upozori lice koje je učinilo propust u radu, kao i da pokrene proceduru za raskid angažmana sa licem koje krši radne obaveze.

Član 10

Pored napred navedenog, Voditelj službe je odgovoran i za izvršenje sledećih poslova:

1. Redovnu saradnju sa predstavnicima lokalnih zajednica, u cilju dobijanja informacija s potrebama potencijalnih korisnika (predstavnici mesnih zajednica, zaposleni u mesnim kancelarijama, predstavnici verskih zajednica, zdravstvene ustanove i dr.)

2. Prijem korisnika

3. Procena potreba korisnika

4. Planiranje i ponovni pregled.

GERONTODOMAĆICA

Član 11

Pružalac usluge angažuje gerontodomaćice nakon sprovedenog javnog konkursa i obavljenog intervjua i testiranja. Izabrane gerontodomaćice su u obavezi da pohađaju obuku o pružanju usluge Pomoć u kući. Obuku organizuje i pruža pružalac usluge u koliko za to ima licencu za realizaciju akreditovanih programa obuke ili druga za to angažovana ustanova odnosno lice. Obuka se vrši po akreditovanom programu Zavoda za socijalnu zaštitu RS.

Gerontodomaćica ima minimum treći stepen stručne spreme.

Broj gerontodomaćica angažovanih u Službi pomoći u kući utvrđivaće se za svaku godinu programom rada Službe i Ugovorom između pružaoca usluge i opštine Knjaževac.

PRIJEM KORISNIKA

Član 12

Korisniku se, tokom prijema, obezbeđuju informacije o njegovim pravima i obavezama. Prijemnu procenu obavlja trijažer Gradskog centra za socijalni rad Jagodina.

Na osnovu neposrednog razgovora sa korisnikom, značajnim osobama iz okruženja i drugih izvora, ovlašćeni pružalac usluga obezbeđuje pregled podataka koji treba da odredi:

- stavove i očekivanja potencijalnih korisnika i drugih značajnih osoba, od usluge pomoć u kući,

- da li i u kojoj meri ovlašćeni pružalac usluga može da zadovolji potrebe potencijalnog korisnika, uključujući i uslovnost doma korisnika za pružanje usluge (da li je moguće obezbediti vodu, zagrevanje prostora, odnošenje otpadnih voda i smeća, da li su obezbeđeni elementarni uslovi za održavanje higijene prostora),

- koje usluge će biti na raspolaganju korisniku i u kojem roku,

- koje osobe imaju prioritet u odnosu na urgentne potrebe i situacije,

- listu čekanja, ukoliko je neophodno.

Urgentni prijem obezbeđuje se u situacijama kada je značajno ugroženo svakodnevno funkcionisanje korisnika usled zdravstvenog i socijalnog stanja i nefunkcionisanja uobičajenih sistema podrške.

Prijemna procena se obavlja pre otpočinjanja korišćenja usluga, kako bi se utvrdilo da li pružalac usluge sa svojim kapacitetima može da odgovori na potrebe korisnika, odnosno utvrdile neophodne činjenice za donošenje odluke o otpočinjanju pružanja usluge.

PROCENA POTREBA

Član 13

Procena se vrši nakon prijema i periodično tokom pružanja usluge uz najveće moguće učešće korisnika ili staratelja.

Procena obuhvata identifikaciju i procenu potreba, sposobnosti, interesovanja, kapaciteta pružaoca da odgovori na identifikovane potrebe, komunikacionih sposobnosti, rizika kojima je korisnik izložen. Procena uvažava kulturološke i lične posebnosti (geografsko i etničko poreklo, maternji jezik, religiju, starosna dob, pol, komunikacione sposobnosti). Nakon prijemne procene od strane trijažera, predmet se dalje prosleđuje Službi za zaštitu odraslih i starih, gde rukovodilac službe zadužuje voditelja slučaja konkretnim predmetom.

Procena predstavlja utvrđivanje prioritetnih potreba koje treba zadovoljiti.

Pružalac usluge primenjuje stručne postupke koji omogućavaju ostvarivanje cilja procene.

Procena se obavlja u roku od 7 dana po prijemu korisnika i oslanja se na prijemnu procenu i procenu uputnog CSR, ukoliko je korisnik upućen iz CSR.

Procenu potreba vrši stručni radnik a prema potrebi uključuju se stručnjaci različitih specijalnosti iz lokalne zajednice.

PLANIRANJE I PONOVNI PREGLED

Član 14

Planiranje je usmereno ka unapređenju i održavanju što većeg kvaliteta života u skladu sa identifikovanim potrebama i sposobnostima korisnika.

Na osnovu identifikovanih potreba, sposobnosti i rizika, za svakog korisnika se sačinjava individualni plan usluga.

Individualni plan usluge sačinjava se nakon procene, u skladu sa posebnim standardima za konkretnu uslugu.

Individualni plan usluga obavezno sadrži:

1. ciljeve koji se žele postići;

2. očekivane ishode;

3. konkretizovane aktivnosti koje će se preduzimati;

4. vremenski rok u kojem se plan realizuje;

5. odgovorne osobe za realizaciju plana usluga.

Individualni plan se definiše u sklopu šireg plana uputnog CSR, ukoliko je korisnik upućen od strane CSR-a.

Korisnik ili njegov/njen zakonski zastupnik, ključni radnik, po potrebi drugi stručnjaci u organizaciji i zajednici i voditelj službe učestvuje u izradi individualnog plana usluge. Individualni plan se dostavlja korisniku i/ili njegovom/njenom zakonskom zastupniku. Korisniku se obezbeđuje odgovarajuća pomoć u izradi i razumevanju individualnog plana usluge

Svaki individualni plan usluge definiše rokove za ponovni pregled plana.

Individualni plan usluge sačinjava se u roku od 3 dana po okončanju procene.

Ponovni pregled individualnog plana usluga obavlja se po potrebi a najmanje jednom u 6 meseci.

UGOVOR

Član 15

Pružalac usluge sa korisnikom ili zastupnikom potpisuje ugovor kojim su sadržana prava i obaveze pružaoca, odnosno korisnika.

PRUŽANJE USLUGE

Član 16

Svakom korisniku obezbeđuje se usluga u skladu sa individualnim planom usluge, u minimalnom trajanju od 2 sata nedeljno.

Usluga se pruža u prirodnom okruženju korisnika, odnosno u u stanu korisnika.

Minimalno trajanje posete u kući korisnika je 1 sat.

Svaka gerontodomaćica provodi najmanje 5,5 sati dnevno u radu sa korisnicima, realizujući sadržaje predviđene individualnim planovima.

PRIGOVORI I PRITUŽBE KORISNIKA

Član 17

Korisnik usluge ili njegov zastupnik ima pravo na podnošenje prigovora i pritužbi na kvalitet pružene usluge.

Prigovor se podnosi Gradskom centru za socijalni rad u pisanoj formi. Gradski centar za socijalni rad odlučuje rešenjem u roku od 15 dana od dana prijema prigovora.

O žalbi na rešenje iz prethodnog stava odlučuje Gradsko veće grada Jagodine.

INTERNA EVALUACIJA

Član 18

Pružalac usluge kontinuirano prati kvalitet pruženih usluga; najmanje jednom u šest meseci, pružalac usluge sprovodi internu evaluaciju kvaliteta pruženih usluga.

Evaluacija će se vršiti na osnovu sprovedenog anketiranja korisnika i njihovih srodnika.

RAZVOJ OSOBLJA

Član 19

Pružalac usluge sačinjava godišnji plan o potrebama za profesionalnim usavršavanjem/obukom angažovanih za narednu godinu.

Pružalac usluge obezbeđuje superviziju svim osobama angažovanim na pružanju usluge, u skladu sa standardima.

DOSTUPNOST PROGRAMA I USLUGA U ZAJEDNICI

Član 20

Pružalac usluge obezbeđuje programe koji su posebno prilagođeni mogućnostima i interesovanjima korisnika, koji se realizuju u lokalnoj zajednici od strane kulturnih, obrazovnih i ostalih institucija.

Za potrebe korisnika koje pružalac usluge ne obezbeđuje, mogu se po ugovoru angažovati i drugi pojedinci, odnosno službe u zajednici, na način koji ne remeti zadovoljavanje potreba drugih korisnika i funkcionisanje službe u celini.

Član 21

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od objavljivanja u "Službenom glasniku grada Jagoda".